|
Natur liv
13-10-2012, 19:44
Nu är det dags att starta läsecirkeln kring boken "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson. Jag har kikat lite i boken och den verkar intressant och varierande med både bilder och växtlista i slutet av varje kapitel.
Den handlar om köksträdgårdens framväxt och går i kronologisk ordning från köksträdgården i Grekland, Rom och vidare till medeltidsköksträdgårdar i Skandinavien och så småningom hamnar man i köksträdgården under 1900-talet.
Det ska bli en spännande och förhoppningsvis inspirerande läsning. Fem personer har hittills sagt att de vill vara med och fler är välkomna att delta i läsandet och diskussionen.
Jag föreslår att vi läser hälften av det första kapitlet "Det var en gång" om köksträdgårdarna i Grekland, sidan 11 - 17 tills nästa söndag den 21 oktober. Därefter diskuterar vi det vi har läst i den här tråden. Jag har ingen aning om det är lagom långt, men vi behöver ju börja på något sätt. Efter den första läsveckan kan vi ju bestämma hur mycket vi läser till nästa datum (kanske en eller två veckor senare).
Vad tycker ni? Kan vi börja på det här sättet?
mamamaggan
13-10-2012, 19:52
Låter bra !
Jepp !
Piccante
13-10-2012, 22:56
Jag läste boken redan i somras men kommer läsa era diskussioner och kanske komma med något inlägg? Om jag hinner ska jag låna den igen och kika lite. Hoppas det går bra att jag hänger på fast jag kanske inte kommer få tag på boken igen.
Natur liv
13-10-2012, 23:07
CITAT (Piccante @ 13-10-2012, 23:56)  Jag läste boken redan i somras men kommer läsa era diskussioner och kanske komma med något inlägg? Om jag hinner ska jag låna den igen och kika lite. Hoppas det går bra att jag hänger på fast jag kanske inte kommer få tag på boken igen. Det går absolut bra! Du har ju läst boken och kan bidra till diskussionen. Det kan ju vara en och annan synpunkt som kommer bäst fram efter en tid. Vad vet jag, jag har ju inte läst boken än ... men helt klart har en del kunskap levt i typ ett par tusen år om jag förstått "Köksträdgårdens historia" rätt, så kunskap sedan i somras är säkert helt okej.
CITAT (Natur liv @ 13-10-2012, 20:44)  Jag föreslår att vi läser hälften av det första kapitlet "Det var en gång" om köksträdgårdarna i Grekland, sidan 11 - 17 tills nästa söndag den 21 oktober. Jag tycker det är lite kort. Kan vi inte fullfölja hela kapitlet, alltså till och med växtlistan på sidan 23 ? De hör ju liksom ihop, dessa sidor ! Edit; kan berätta att jag hittat säkert 8-10 frågor att diskutera med er andra, på bara dessa få sidor ...
Natur liv
16-10-2012, 05:43
CITAT (omk @ 16-10-2012, 00:34)  Jag tycker det är lite kort. Kan vi inte fullfölja hela kapitlet, alltså till och med växtlistan på sidan 23 ? De hör ju liksom ihop, dessa sidor ! Jag funderade också på om det var för kort, men jag tänkte att vi skulle börja mjukt och att ingen ska dra sig ur bara för att det blir för stora läskrav. Men är det alldeles för kort och att vi känner att vi behöver läsa mer för att få en bra diskussion, så är det väl bara att läsa vidare. Fast själv så hittade jag nog ändå några infallsvinklar bara på den första halvan.
mamamaggan
16-10-2012, 15:50
Jag läser gärna hela stycket d v s till och med sidan 23.
Om det blir så att jag lämnar Odla p g a att jag tycker att det har gått odemokratiskt till när det " nya " Odla skapats så kommer jag iaf att fullfölja den här boken, bara så ni vet hur det är.
Jag har också lånat köksträdgårdens historia och vill gärna vara med.
mamamaggan
16-10-2012, 17:13
Du är så välkommen !
Natur liv
18-10-2012, 18:17
Vad jag längtar till våren och resan till Italien när jag läser om köksträdgårdarna i det gamla Grekland och Rom. Olivlundar, vinodlingar ...
Olivträdet hör tydligen till våra absolut äldsta kulturväxter. Man har länge kunna fixa olivolja. Tydligen ska bibeln ge målande beskrivningar över hur en olivskörd går till, jag har själv ingen bibel så jag kan inte kolla.
mamamaggan
18-10-2012, 18:26
Men lyckliga dig ! Resa till Italien och se allt det underbara , härligt.
Ja oliven användes mycket i medelhavstrakterna för mycket länge sedan.
Måste kolla om vi har en bibel i bokhyllan så jag kan läsa i så fall.
Natur liv
18-10-2012, 21:24
CITAT (mamamaggan @ 18-10-2012, 19:26)  Men lyckliga dig ! Resa till Italien och se allt det underbara , härligt. Ja, det är en resa jag har drömt om i många år och det ser ut att gå i lås ... äntligen. En vecka på vingård och en vecka fördelat på två städer (Milano och Florens). En fotbollsmatch i Milano för sambons nöje och resten för mitt nöje. Förhoppningsvis några trädgårdar och sådant att besöka. Än så länge har de inte lagt ut så många ställen på sembo.se där vi har tänkt att boka, men snart så ... Köksträdgårdsboken gav mig lite funderingar kring olivträd, har någon odlat eget olivträd här i Sverige? Vad krävs? Jag är lite av amatör på odlingsfronten så jag undrar om det är möjligt att odla i typ odlingszon 4?
mamamaggan
18-10-2012, 21:40
Zon 4 går nog inte. I " min " zon , zon 2 -3 , så odlar man i kruka och vinterförvarar på frostfritt ställe helst så ljust som möjligt.
Jag hittar inte den här boken i min bokhylla, så jag får nog hoppa över den och satsa på nästa bok cirkeln ska läsa!  Men jag ska följa diskussionen i alla fall.
Myosotis
19-10-2012, 16:22
Nu är jag med! Har haft lite mycket de senaste dagarna men borde hinna läsa några sidor nu. CITAT (mamamaggan @ 16-10-2012, 16:50)  Om det blir så att jag lämnar Odla p g a att jag tycker att det har gått odemokratiskt till när det " nya " Odla skapats så kommer jag iaf att fullfölja den här boken, bara så ni vet hur det är. Oj här var det mycket nytt, det hade jag inte sett  Hoppas du inte lämnar oss men om jag läser ikapp lite kanske jag förstår vad du menar sen.
mamamaggan
19-10-2012, 17:41
CITAT (Sylvia @ 19-10-2012, 17:03)  Jag hittar inte den här boken i min bokhylla, så jag får nog hoppa över den och satsa på nästa bok cirkeln ska läsa!  Men jag ska följa diskussionen i alla fall. Sylvia , den ska finnas på bilbiotek . Kolla får du se. Om du är intresserad av " Försvunnen välrd " så kan du delta i utlottningen av den. Jag skänker 3 ex och lottar ut dem. Hör gärna av dig via PM , lättare för mig att hålla ordning då , så har du chansen att vinna ett eget ex .
Även om alla kanske inte hunnit fram till sidan 17, så har jag en del funderingar: Sida 12; efter att ha planterat en olivkärna, måste det ju ta x antal år innan skörd ? Vet någon hur lång tid ? 50 år har jag hört, stämmer det ? Sida 12; vad är skillnaden mellan mandel och bittermandel ? Är det 2 helt olika växter ? Sida 14; "kurrat"... tror ni att det kan vara något liknande gotländsk kajp ? Sida 15; har aldrig hört talas om att gravar pryddes med selleri, men en väldigt trevlig tanke och sed, eftersom selleri både ser fräscht ut och luktar gott !! Sida 17; Alkinoos fruktträdgård: "vintertid eller sommartid". Vi VET väl att orsaken till svensk frukts oerhörda smakrikedom, beror på sommarnattsljus, värme på dagen och relativ kyla på natten ? Sida 17; cedrat (citrus medica), smyger sig in, men varifrån då ?? GILLAR Theofrastos !  Han är en trädgårdens Galenos !!
Natur liv
20-10-2012, 07:18
CITAT (omk @ 20-10-2012, 02:28)  Sida 12; vad är skillnaden mellan mandel och bittermandel ? Är det 2 helt olika växter ? Mandel har tydligen tre olika varianter, samma art med olika varieteter: sötmandel, bittermandel och krakmandel. Samtidigt kan det ju dyka upp en och annan bittermandel bland sötmandlarna, så det är ju inte vattentäta skott mellan varianterna.
Natur liv
20-10-2012, 08:16
CITAT (omk @ 20-10-2012, 02:28)  Sida 17; cedrat (citrus medica), smyger sig in, men varifrån då ?? Det verkar som om forskarna är lite oense och att det är svårt att hitta säkra bevis för varifrån cedrat kommer. Indien och Kina har jag tidigare läst att det härstammar ifrån, men nu när jag försöker hitta källor så verkar det mer osäkert. Helt klart verkar det i alla fall vara att det från början användes för sin antiseptiska förmåga och som dekoration, inte direkt som mat.
Piccante
20-10-2012, 11:16
CITAT (omk @ 20-10-2012, 02:28)  Även om alla kanske inte hunnit fram till sidan 17, så har jag en del funderingar:
Sida 12; efter att ha planterat en olivkärna, måste det ju ta x antal år innan skörd ? Vet någon hur lång tid ? 50 år har jag hört, stämmer det ? Jag har hört av odlare att det tar ungf 4 år från en sticklingförökad planta innan den ger första skörden. Från kärna kan jag tänka mig att man får lägga på något år.
Margith
20-10-2012, 11:18
Den här boken fanns inte på mitt bibliotek. Visst, jag kan säkert fjärrlåna den, men då får jag bara ha boken i 2 veckor, eller nåt sånt. Nu har jag köpt boken. Leverans inom en vecka eller så. Men jag läser fort, så jag kommer snart ikapp Bra initiativ Natur liv
Alexander-VG-zon3
20-10-2012, 11:21
CITAT (Natur liv @ 20-10-2012, 09:16)  Det verkar som om forskarna är lite oense och att det är svårt att hitta säkra bevis för varifrån cedrat kommer. Indien och Kina har jag tidigare läst att det härstammar ifrån, men nu när jag försöker hitta källor så verkar det mer osäkert. Helt klart verkar det i alla fall vara att det från början användes för sin antiseptiska förmåga och som dekoration, inte direkt som mat. ca 300 f. Kr kom den till Eruopa från varmare delarna av Himalaya i länderna Iran, Afghanistan, Pakistan och Indien. Olika sorter används för olika saker, vissa används i religiösa sammanhang (judar främst). Andra för att utvinna parfym och oljor. Vissa sorter har dock mer fruktkött och går att äta men det finns ju bättre Källa Growing Citrus, författare Martin Page och nätet.
mamamaggan
20-10-2012, 11:25
Dig kan man alltid lita på !
Va kul att fått det utrett , jag har också setat och undrat var den kom ifrån .
Har läst kapitlet klart. Alltså grundlurad har man blivit. Trodde att det var ett äpple Eva bet i utan det var en aprikos. Tror de. Men märkligt är det att här uppe i norr så gick de få människor som fanns med påkar och söderut så odlade de och levde i lyx. Och nu är det tvärtom.
mamamaggan
20-10-2012, 13:47
Nu är vi kanske tidigt ute , någon dag eller så , men mina undringar är:
Vem/vilka var de första som kom på hur man skulle göra för att odla sina grönsaker/kryddor/växter i stället för att låta naturen " ha sin gång " ?
Hur kom de på det ?
Hur kom de på att de skulle gödsla ?
Hur såg det ut i resten av världen under den här tiden ? Inga odlingar i Asien , resten av Afrika eller Amerika ( då främst Mellan-och Sydamerika ) ?
Piccante
20-10-2012, 13:48
CITAT (Lillja @ 20-10-2012, 14:27)  Har läst kapitlet klart. Alltså grundlurad har man blivit. Trodde att det var ett äpple Eva bet i utan det var en aprikos. Tror de. Men märkligt är det att här uppe i norr så gick de få människor som fanns med påkar och söderut så odlade de och levde i lyx. Och nu är det tvärtom. Lite lustigt att idén om äpplet har levt kvar och är så stark. Såg på nätet härom dagen att någon religiös grupp ville anmäla företaget Apple för deras logo som de uppfattade som hädisk (Apple har ett äpple med ett bett i som logga). Det visar att man har tolkat bibeln utifrån var man bor och utifrån de växter man har omkring sig och kan referera till. Angående kurrat så har wikipedia en artikel om det http://en.wikipedia.org/wiki/Kurrat och det verkar vara en variant av purjolök.
Piccante
20-10-2012, 13:56
CITAT (mamamaggan @ 20-10-2012, 14:47)  Nu är vi kanske tidigt ute , någon dag eller så , men mina undringar är:
Vem/vilka var de första som kom på hur man skulle göra för att odla sina grönsaker/kryddor/växter i stället för att låta naturen " ha sin gång " ?
Hur kom de på det ?
Hur kom de på att de skulle gödsla ? Hur såg det ut i resten av världen under den här tiden ? Inga odlingar i Asien , resten av Afrika eller Amerika ( då främst Mellan-och Sydamerika ) ? Mycket intressanta frågor!  Om man söker kulturväxternas ursprung så finns det ett antal centra och sub-centra runt dessa där man vet att många kulturväxter har sitt ursprung. Vete tex finns inte vilt växande och de enda vilda släktingar som finns har ensidiga ax med färre korn. Vete uppstod alltså ur en medveten selektion där man tog fröer från de ax som av naturen hade blivit dubbla och fått fler fröer och så förädlade man sorter i odling så de blev konstanta. Vete kommer från den bördiga halvmånen i mellanöstern sen finns det ett centra i sydostasien (ris) och ett i mellanamerika (chili, potatis, tobak, tomat mm). Vilka som var först vet jag inte men det kan ha uppstått odling parallellt på flera platser under samma tid.
Natur liv
20-10-2012, 14:46
CITAT (mamamaggan @ 20-10-2012, 14:47)  Vem/vilka var de första som kom på hur man skulle göra för att odla sina grönsaker/kryddor/växter i stället för att låta naturen " ha sin gång " ?
Hur kom de på det ? Det hängde i alla fall samman med att människan blev bofast. Så länge vi vandrade och levde på att samla mat och jaga, så var det väl ingen som tog sig tid att undersöka om det gick att odla. Jag kan tänka mig att kunskapen kring odling, gödsling osv tog fart när man i Grekland och Romarriket kunde ägna sig åt att skapa trädgårdar och tänka ut nya teorier. "Redan de gamla grekerna ..." har man ju hört. Intressant att den äldsta kända skönlitterära skriften, skriven på lertavla, handlade om köksträdgård. Den inspirerade tydligen bibeln. Det nämns om dadelkorgar, dadelvin och dadeldryck. Björnbär känns bekant, men jag har aldrig hört talas om johannesbrödträd, vilka tydligen ger söta, ätbara ärtskidor.
Natur liv
20-10-2012, 15:07
Intressant i boken tycker jag är det här med kryddodlingar. Man kunde se på gravmålningar att man hade rektangulära odlingsbäddar. Kryddor användes inte bara för att förhöja smaken och dölja skämd mat, utan också för dess medicinska och magiska funktioner.
Timjan är en av mina favoriter och när jag sökte på dess historia hittade jag en internetsida (http://www.epochtimes.se/articles/2008/10/11/15918.html) jag läste att: "Antika grekiska läkare som Hippokrates och Dioskurides lovordade och prisade timjan högt. De föreskrev den väldoftande örten för alla sorters luftvägsåkommor, samt som slemlösande medel. Anteckningar gjorda av den tyske botanikern och läkaren Leohnart Fuchs 1543 lyder, "Timjan och honung kokade tillsammans och sedan förtärd är mycket välgörande för människor med svårigheter att andas." ".
Jag blir helt klart inspirerad att organisera mina odlingslådor lite bättre. Det verkar ju vara en guldgruva ur hälsosynpunkt det här med örter.
mamamaggan
20-10-2012, 15:17
Johannesbrödet ärtor väger exakt lika mycket allihop och har gett upphov till måttet karat . används ju om ädelstenar.
Själva frukten brukar väl också användas ibland i stället för choklad.
Natur liv , jag tror att det fanns odlingar innan grekerna och romarna tog tag i det. Tror också att vi inte vet så mycket om det eftersom det kanske inte skrevs ner utan man berättade från generation till generation.
Hur såg det ut i Kina t ex ? Sydamerika ?
Jag är inte alls hemma på " tidpunkterna " för odlingar i andra världsdelar , därför mina undringar.
Jag inspireras också att ha bättre ordning på mina kryddor , framförallt att ta skörda och ta hand om dem bättre.
Natur liv
21-10-2012, 08:06
CITAT (mamamaggan @ 20-10-2012, 16:17)  Hur såg det ut i Kina t ex ? Sydamerika ?
Jag är inte alls hemma på " tidpunkterna " för odlingar i andra världsdelar , därför mina undringar. Det är klart att det var en ojämn utveckling världen över. Läser man det som ungdomar får lära sig i skolan, så kom odling av grödor av olika slag igång för sådär 12 000 år sedan i Mellanöstern. Här uppe i norr betydligt senare (för runt 6000 år sedan) eftersom det var en del istider här innan. I Kina har de funnit spår från 6000 f.kr av jordbruksbaserad kultur. Mayafolken försörjde sig ju också på jordbruk, men jag vet inte riktigt för hur länge sedan. Jag får kolla runt lite. På den här kartan kan man se hur jordbruken växte fram mellan 7000 f.kr och 500 e.kr: http://qed.princeton.edu/main/Image:Spread...-_AD_500%29.gif
Natur liv
21-10-2012, 08:36
Odlar ni något idag som fanns i de egyptiska, grekiska eller romerska trädgårdarna?
Myosotis
21-10-2012, 11:07
"Shar är ett arealmått och betyder 3600..." 3600 vad? CITAT (Natur liv @ 20-10-2012, 15:46)  ...jag har aldrig hört talas om johannesbrödträd... Inte? "Enligt Bibeln åt Johannes Döparen denna frukt i öknen." (Wiki) Är inte troende och har inte läst bibeln men känner ändå igen det. Det är väl inte säkert vad mannabrödet var för något som regnade ner från himlen, har för mig att jag har läst att det enligt en teori möjligen kunde varit frukter från johannesbrödträdet men jag kan minnas fel. Jag har också johannesbrödträdkärnmjöl (  vilket långt ord det blev) hemma, det används som förtjockningsmedel men verkar vara rätt så okänt i Sverige. Man kan använda det i glass t.ex. Som vanligt rätt svårt att hitta bra info på svenska, jämför t.ex. följande wikilänkar: litemycket
Alexander-VG-zon3
21-10-2012, 11:09
Två intressanta böcker om romartidens odling plus en om mellanöstern och Asien.
HORTVS The Roman Book of Gardening av John Henderson och Figs, Dates, Laurel, and Myrrh Plants of the Bible and the Quran av Lytton Johb Musselman.
Tror nog ganska många odlar växter från det området. Kanske inte ens att veta om det. Och kanske inte alltid ursprungsarten.
Själv har jag i mitt kryddland en samling på enbart ört och medicinal växter från Södra Europa som romarna använde. De flesta vanliga plus lite andra ovanligare.
Natur liv
21-10-2012, 11:40
Antagligen odlar och använder vi en hel del grönsaker och örter som har en lång historia bakom sig. Att det används johannesbrödträdkärnmjöl idag visste jag inte.
De fyra löksorterna som boken skriver fanns i grekernas köksträdgård (matlök, purjolök, svartlök och vitlök) finns säkert kvar idag. Matlöken, är det den vanliga gula löken? Svartlök vet jag inte om jag har träffat på, men purjo- och vitlök är förstås bekanta.
Piccante
21-10-2012, 11:42
En liten reflektion jag gjorde bara. Boken utgår mycket ifrån vad som var känt i "gamla världen" dvs Asien, Europa och Afrika. Givetvis beror det på att några av de allra tidigaste civilisationerna uppstod runt Indusdalen och bördiga halvmånen i mellanöstern. Men vi har kanske färre skriftliga källor från Kina och Sydamerika? Sydamerika plundrades och härjades så mycket av europeerna så där överfördes kanske aldrrig kunskap från gamla civilisationer?
några av de äldsta skrifter man känner till nämner faktiskt växter. Den babyloniske kungen Hammurabi hade nedskrivna lagar och levnadsregler som berättar mycket om levnadssättet riket och även delar av hans brevväxling med undersåtar finns kvar. Söker man på Hammurabis lag eller Code of Hammurabi på Google så hittar man många citat. Bland annat nämnde de timjan och senap som användes redan då och förmodligen odlades.
Natur liv
21-10-2012, 13:11
Det finns ju hur mycket som helst att dyka ned i vad gäller köksträdgårdens historia och ju mer jag läser desto mer vill jag ta reda på. Inspirerande inlägg, frågeställningar och svar visar att här finns flera som både kan och vill ta reda på hur det ligger till. Samtidigt är det nog så att vi är hänvisade till den skrivna historien och den är begränsad. Massor av kunskap har gått till spillo under historiens gång ... fast naturen låter sig inte hämmas för det. Frön gror och växtlighet lever vidare ändå.
Jag funderar på hur vi går vidare i läsecirkeln. Diskussionen kring det vi har läst kan väl gå vidare samtidigt som vi börjar läsa på nästa avsnitt, eller vad tror ni? Passar det att vi läser till och med "förhistoriska köksträdgårdar i Skandinavium" (till och med sidan 31) till nästa lördag (27 oktober), eller är det att gå fram för fort?
Jag föreslår lördag nu, istället för söndag, eftersom jag märkte att vi är några som har mer tid att skriva och läsa andras inlägg under helgen. Tycker ni att lördag passar för läsmål?
mamamaggan
21-10-2012, 14:27
Tycker det låter bra att vi fortsätter att diskutera det här i veckan och så börjar vi med nästa del på lördag.
Mitt funderande har ockå gett upphov till frågan om vad som växte i det trakterna som avhandlas i det första kapitlet från början . D v s vad fanns där i vilt tillstånd vid tidpunkten för odlingens början.
Det sägs ju att människan urprungligen kommer från Afrika och så vandrade man norrut . Man blev bofast , de stora rikena uppstod , odlingen av frukter , nötter , kryddor m m tog fart men när började man ta med sig fröer ?
Tänker också på romarna som tog med sig sina fröer/växter till trakterna som de erövrade , t ex England , och där byggdes det så småningom murar för att skydda det ömtåligaste .
Tycker det känns svindlande att det som vi i dag tycker är naturligt att vi odlar / köper i kruka t o m i livsmedelsaffären har genomgått en sådan lång utveckling och att man tog sig tid att skriva om det.
Man skrev om hur man skulle bygga upp sin köksträdgård , hur man skulle så , vad man odlade , hur man skulle göra för att hålla det levande vid t ex kyla , osv osv. Då liksom nu funderade man kring det här , vi sitter ju här och frågor/svarar varanda om vi kan odla det ellet det i våran zon , hur vi ska så , skydda , vårda m m.
Och man skrev om att man ska sitta i i sina " lundar " och föra diskussioner ( akademier ) men även njuta av växterna på olika sätt . Njuta av utseendet , dofterna , smaken och använda en del som medicin.
Känner vi igen oss ?
Först nu, har jag fått tid att sitta ner och kolla era funderingar. Tack till Natur liv, Piccante och Alexander för svar om mandel, cedrat och oliver bl a. Och mamamaggan, att johannesbrödträdets kärnor har exakt samma vikt !!  Vilken underbart fascinerande värld vi lever i !! Fortsatte tänka på citrusfrukter efter att Alexander informerat om cedrat. Det står på s 19 att det inte verkade som om romarna odlade "söt" citrus, typ apelsiner. Växte de redan vilt eller fanns de inte alls i environgerna ? Numera är ju t ex Spanien och Italien storproducenter av apelsin. Edit; vad gäller gödsling, JAG tror att människorna såg hur allting växte VÄLDIGT bra i närheten av djur- och människobajs och helt enkelt testade om det skulle funka för att få en större skörd. Och det gjorde det ju ... Däremot växeljordbruket ? Men det kommer nog längre fram i boken.
Myosotis
22-10-2012, 11:25
CITAT (mamamaggan @ 21-10-2012, 15:27)  ...vad fanns där i vilt tillstånd vid tidpunkten för odlingens början... Ja det kan man undra. Beroende på klimat kan jag nog tänka mig att det var skog (eller möjligen något savannliknande) på många ställen som sen blev till ved eller röjdes bort för att få plats till odlingarna. Är det för torrt kan själva försvinnandet av skogen ändra på det lokala klimatet så att ingen skog vill växa där igen, likadant om jordskiktet är tunt och eroderar bort pga att skogen är borta.
Någon som provat på att koka humle som sparris ?
Jag har just beställt boken. Kan man hoppa in i cirkeln lite i efterhand, om man läser ikapp?
Alexander-VG-zon3
23-10-2012, 10:03
CITAT (omk @ 22-10-2012, 01:00)  Fortsatte tänka på citrusfrukter efter att Alexander informerat om cedrat. Det står på s 19 att det inte verkade som om romarna odlade "söt" citrus, typ apelsiner. Växte de redan vilt eller fanns de inte alls i environgerna ? Numera är ju t ex Spanien och Italien storproducenter av apelsin. Apelsiner började odlas ''sent'' i Europa 15-1600 talet började man odla dom, cedrat och citron och sedan pomerans kom före. Apelsin är en hybrid som har sitt ursprung i Indien och Kina (där i Kina den har odlat väldigt långt tillbaka i tiden). Egentligen är inte Spanien eller Italien dom största producenter på apelsiner. Ingen citrus växer vild i Europa inte ens förvildad. Många blir lurade av det när tidningar och böcker skriver citrus är en medelhavsväxt och kommer från medelhavet. Vilket inte är sant, det är en växt som odlas mycket där nere men ingen äkta medelhavsväxt. Citrus är en Asiatisk växt (och vissa få även från Australien). Flesta citrus arter, hybrider och sorter kommer från Indien, Kina och Japan. Varav i den Indiska Nationalparken Nokrek växer citrus indica som är den absoluta äldsta och första urtypen av citrus. Dock finns det en del sorter som med hjälp av människan som har sitt kulturursprung från Nordafrika, Medelhavsländerna. Men det är nåt människor har gjort och dessa finns inte i det vilda.
Natur liv
23-10-2012, 18:42
CITAT (Noak @ 23-10-2012, 10:33)  Jag har just beställt boken. Kan man hoppa in i cirkeln lite i efterhand, om man läser ikapp? Ja, absolut. Roligt att du kommer med och jag är säker på att du har utbyte av diskussionen även innan du har hunnit läsa.
Natur liv
23-10-2012, 18:48
CITAT (EsterM @ 23-10-2012, 09:07)  Någon som provat på att koka humle som sparris ? Nej, jag har inte provat, men jag blev sugen på att testa. Fast jag har ju inte humle numera, så först måste jag plantera. Humlen verkar kunna användas till mer än som sparris, på wikpedia kunde jag läsa: "När man gör te på humle tar man 2 matskedar humleblommor per tekopp kokhett vatten, låter det dra 10-15 minuter och dricker det varmt vid läggdags. Vill man öka den lugnande verkan kan man även blanda i lavendelrot och blad av citronmeliss. Man kan även stoppa torkade blommor i kudden för att hjälpa sömnen"
Natur liv
24-10-2012, 05:45
Läste i boken att det kunde vara rätt dyrbara köksträdgårdar som anlades. Epikuros (341-270 fvt) köksträdgård kostade lika mycket som 7 000 dagslöner för en vanlig arbetare. Han menade att ett lyckligt liv var ett liv där man hade uppnått själsro. Så sant, så sant ... köksträdgården kan ha stor betydelse, men jag hoppas att min egen blir något billigare.
Natur liv
25-10-2012, 21:24
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-10-2012, 11:03)  Ingen citrus växer vild i Europa inte ens förvildad. Många blir lurade av det när tidningar och böcker skriver citrus är en medelhavsväxt och kommer från medelhavet. Vilket inte är sant, det är en växt som odlas mycket där nere men ingen äkta medelhavsväxt. Jag är lurad, jag kopplar citron till Medelhavet och när jag började drömma om en medelhavshörna i trädgården fick jag ett citronträd i present. Jag är inte ensam alltså. Oavsett vilket är citron kanon i matlagningen. Överlägsen vinäger i många fall. Imorgon läser jag det nya avsnittet i boken och sedan hoppas jag att jag kan skriva trots att högerarmen är hårt inslaget i bandage. Något slags syndrom gör att jag i sex veckor ska skona handleden från belastning ... och datorn är visst sånt ... men skenor av olika slag kommer göra att jag kan jobba och skriva ändå. Fast långsamt. Som tur var märker inte läsare hur lång tid det tar att skriva.
Myosotis
26-10-2012, 09:41
Om någon vill läsa mer om citrus kan jag rekommendera boken "Citron" av Lotte Möller.
Alexander-VG-zon3
26-10-2012, 10:05
CITAT (Natur liv @ 25-10-2012, 22:24)  Jag är lurad, jag kopplar citron till Medelhavet och när jag började drömma om en medelhavshörna i trädgården fick jag ett citronträd i present. Jag är inte ensam alltså. Oavsett vilket är citron kanon i matlagningen. Överlägsen vinäger i många fall. Kanske lite petitesser, vad man anser är vad, det är en medelhavsväxt men ändå inte äkta. Jag är intresserad av biotoper och vart växter kommer ifrån och på ett töntigt sätt är konsekvent om exempel vis många ''medelhavsväxter'', camellia, agapanthus, flaskborste(träd?), brödgran m.m. är för många också medelhavsväxter. Nu ska jag inte sväva ut för mycket från kökshistoria  . CITAT (Myosotis @ 26-10-2012, 10:41)  Om någon vill läsa mer om citrus kan jag rekommendera boken "Citron" av Lotte Möller. Ja det är en trevlig bok, var dock länge sen jag läste i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|