Sidor: 1, 2
silos
Jag blev riktigt glad när jag hittade denna reportage: biggrin.gif

Varför tror ni att folk reagerar så starkt?
http://www.expressen.se/nyheter/stickninge...vacker-kanslor/
gunsta
Bra Silos - den var kul smile.gif
mamamaggan
Har inget emot konstverket som sådant men jag undrar om hon bara vill provocera ?

Varför gör hon samma sak av alla slags material ?

silos
CITAT (gunsta @ 17-10-2012, 11:16) *
Bra Silos - den var kul smile.gif

Tack gulledig!Jag har själv virkat sådana!
*Stintan*
Hur många konsttrådar ska du starta Silos?

Motivet och ämnet för den tjejens "konst" är varken nytt eller märkvärdigt. Hennes alster hör dessutom till de sämre jag sett. Vill hon provocera så borde hon göra det med något som inte en massa folk gjort långt före henne.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 17-10-2012, 11:33) *

Motivet och ämnet för den tjejens "konst" är varken nytt eller märkvärdigt. Hennes alster hör dessutom till de sämre jag sett. Vill hon provocera så borde hon göra det med något som inte en massa folk gjort långt före henne.

Håller med.
Bedrövligt enligt min mening..
Men hon får det hon vill, nämligen uppmärksamhet. thumbdown.gif
silos
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2012, 11:17) *
Har inget emot konstverket som sådant men jag undrar om hon bara vill provocera ?

Varför gör hon samma sak av alla slags material ?

Om hon vill provocera så vet jag ej!

Det är roligt och spännande att göra konst i olika material.

CITAT (pejori @ 17-10-2012, 13:22) *
Håller med.

Jag undrar varför du tycket att hennes konstverk är bedrövligt?
Rebecca
CITAT (pejori @ 17-10-2012, 13:22) *
Håller med.

Varför tycker du det är bedrövligt?

Jag tyckte det var fint. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Rebecca @ 17-10-2012, 16:38) *

Varför ska man behöva motivera varför man tycker det är bedrövligt men inte varför man tycker det är fint? g.gif
Aqvakul
Sett mycket värre/sämre konst...

Visst vill hon provocera, men bra konst provocerar alltid på något sätt...
mamamaggan
Visst gör det det Aqua , men varför dröjer hon sig kvar vid denna " sak " hela tiden ?

Är uppvuxen på 60- och 70-talet så jag blir inte provocerad av motivet men jag vill gärna veta varför hon är så uppslukad av ett enda motiv.
silos
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2012, 17:34) *
Visst gör det det Aqua , men varför dröjer hon sig kvar vid denna " sak " hela tiden ?
Är uppvuxen på 60- och 70-talet så jag blir inte provocerad av motivet men jag vill gärna veta varför hon är så uppslukad av ett enda motiv.

Du kan väl skriva till henne och fråga,det skulle jag göra om jag var du!
mamamaggan
CITAT (silos @ 17-10-2012, 17:36) *
Du kan väl skriva till henne och fråga,det skulle jag göra om jag var du!

Klart jag kan men så intressant tycker jag inte att det är att få svar på den frågan så att jag offrar tid på det.
Rebecca
CITAT (*Stintan* @ 17-10-2012, 17:12) *
Varför ska man behöva motivera varför man tycker det är bedrövligt men inte varför man tycker det är fint? g.gif

Jag var bara nyfiken. Bedrövligt tycker jag nämligen själv att det absolut inte är, och jag var nyfiken på vad som ansågs vara bedrövligt. Motivet eller stickningskvalitén eller vad..?

Tänkte konstigt nog inte på att motivera varför jag har de åsikter jag har. Jag tyckte det var fint, dels för att det var fint stickat (jag är inte så duktig på att sticka själv så allt som är mer avancerat än sockor tycker jag är imponerande), men sen tycker jag att själva fittan var fin som ett stickobjekt. smile.gif
Gita
CITAT (Rebecca @ 17-10-2012, 16:38) *

Det fanns väl inget nytt i verket, inget som helst provocerande. Dessutom så var det ju extremt taffligt utfört.
Gita
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 17-10-2012, 19:38) *
Det fanns väl inget nytt i verket, inget som helst provocerande. Dessutom så var det ju extremt taffligt utfört.
Gita

Där håller jag helt och fullt med dig.
Rebecca
Gita

Jag har inte påstått att det skulle vara något nytt. Tyckte ändå den var fin. Varför är den taffligt utförd? Jag kan som sagt inte så mycket stickande ännu så jag är lite nyfiken på att veta hur det hade kunnat bli bättre.
Gossen Ruda
Är det värre med en stickning i fittan än en böld i röven? laugh.gif (Ursäkta alla känsliga tittare, kunde inte låta bli) Annars tycker jag stickningen är fin och jag blir inte det minsta upprörd eller provocerad.
pejori
Gita

precis. Dålig konsthantverk helt enkelt.
pejori
CITAT (Rebecca @ 17-10-2012, 20:15) *
Jag har inte påstått att det skulle vara något nytt. Tyckte ändå den var fin. Varför är den taffligt utförd? Jag kan som sagt inte så mycket stickande ännu så jag är lite nyfiken på att veta hur det hade kunnat bli bättre.

OK. Ska försöka förklara det då.
Hon har använt fel typ av garn och alldeles för grova stickor.
Det gör att det blir glest, sladdrigt och håligt.
Ihoptagningar och ökningarna är gjorda på ett amatörmässigt sätt, med samma resultat. Stora hål.
Färgbytena är också amatörmässiga. (den rosa "klutten" som ska föreställa clitoris)
Hade hon valt en annan kvalité på garnet, istället för grovt ullgarn hade det kanske blivit bättre.
Eva-Helene
Håller med Pejori om den oskickliga stickningen. Annars tycker jag inte det är något att bli upprörd över, att folk på Sysidan.se skulle vara upprörda har då inte jag märkt något av (varit medlem där i rätt många år nu).

En skickligare - inom sin genre - konstnär (som definitivt inte är ute efter att provocera) som har samma "inspirationskälla" har en blogg där hon visar sina alster Betydligt bättre utfört enligt min mening.
gnon49
Hehe, ja stickning är inte min starka sida om man säger så. Kunde hon inte göra en med manligt attribut. Den kund man ju ha som strumpa i alla fall. naughty.gif
Anma
Fittan slutade vara provocerande senast då Claes Malmberg stod i en och kallade den för fettan.

http://www.youtube.com/watch?v=5mqvsO0tsKc
pejori
CITAT (Eva-Helene @ 17-10-2012, 22:39) *
Håller med Pejori om den oskickliga stickningen. Annars tycker jag inte det är något att bli upprörd över, att folk på Sysidan.se skulle vara upprörda har då inte jag märkt något av (varit medlem där i rätt många år nu).

En skickligare - inom sin genre - konstnär (som definitivt inte är ute efter att provocera) som har samma "inspirationskälla" har en blogg där hon visar sina alster Betydligt bättre utfört enligt min mening.

Där var ett betydligt bättre hantverk ja... tummenupp.gif
professor Glömström
CITAT (*Stintan* @ 17-10-2012, 11:33) *

Konsttrådar kan man aldrig få för många -- det är kanske just dem jag har saknat här. Möjligheterna till nya uppslag är så gott som obegränsade och Silos tycks ha förmåga att hitta fruktbara perspektiv.
Rebecca
CITAT (pejori @ 17-10-2012, 22:21) *
Ihoptagningar och ökningarna är gjorda på ett amatörmässigt sätt, med samma resultat. Stora hål.
Färgbytena är också amatörmässiga. (den rosa "klutten" som ska föreställa clitoris)
Hade hon valt en annan kvalité på garnet, istället för grovt ullgarn hade det kanske blivit bättre.

Aha, tack! tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (professor Glömström @ 18-10-2012, 00:10) *
Konsttrådar kan man aldrig få för många -- det är kanske just dem jag har saknat här. Möjligheterna till nya uppslag är så gott som obegränsade och Silos tycks ha förmåga att hitta fruktbara perspektiv.

Jaha då får du väl tycka det. Tror du inte att Silos kan svara för sig själv? Jag tycker kanske att Silos kunde använda sin tidigare startade tråd "Om konst...alla slags konst..." som finns lite längre ner på den här sidan.

Dessutom hade det kanske varit mer på sin plats att du svarade på Silos fråga som står i trådrubriken än att du kommenterade min fråga till henne.
Gita
hahha... jag kom att tänka på den naturtrogna,i naturlig storlek och klarblå penis jag åstadkom i keramikkursen för över 40 år sedan. Får väl leta i lådorna, om den finns kvar borde den kanske visas upp för omvärlden.
Gita
silos
CITAT (Gita @ 18-10-2012, 09:12) *
hahha... jag kom att tänka på den naturtrogna,i naturlig storlek och klarblå penis jag åstadkom i keramikkursen för över 40 år sedan. Får väl leta i lådorna, om den finns kvar borde den kanske visas upp för omvärlden.
Gita

Den vill jag gärna se!

CITAT (gnon49 @ 17-10-2012, 22:40) *
Hehe, ja stickning är inte min starka sida om man säger så. Kunde hon inte göra en med manligt attribut. Den kund man ju ha som strumpa i alla fall. naughty.gif

Jag har virkat en penis,men den saknar tyvärr kulorna;)
silos
CITAT (pejori @ 17-10-2012, 22:21) *

Det är ju det som gör ett konstverk mera intressant när den inte är alldeles perfekt!
Då får man...jag åtminstone massor av tankar och även inspiration....

Varför skall man jämföra konstverken,varje konstverk är ju unik,lika väl som varje fitta är!?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 18-10-2012, 10:12) *
Då får man...jag åtminstone massor av tankar och även inspiration....

Undrar vilka tankar och inspiration du får av sånt?
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-10-2012, 10:21) *
Undrar vilka tankar och inspiration du får av sånt?

Vad det gäller denna konstverk så tänker jag till.ex.

under den viktorianska tiden i England blev några (många) kvinnor förlamade från midjan och neråt för att de inte ville-kunde bejaka sin sexualitet
,
att kvinnor har blivit lobotomerade p.g.a.sin promiskuitet,

att flickor stympas fortfarande i underlivet,

att ordet fittan används som svordom av både män och kvinnor

när små flickebarn pillar på sina snippor blir en del föräldrar och andra vuxna skamsna

att inne i en vagina börjar ett liv eller flera liv växa

och att tänk så många olika utseenden vulvorna har

att varför försvinner håret från vulvan när man blir gammal

att varför är kvinnornas underliv så tabubelagt

och hur många flera tankar som helst får jag när jag tittar på garnfittan i bilden

och jag inspiredas till att göra flera konstfittor av olika material....har på balkongen flera barkbitar och kommer att tillverka garn av tidningpapper så visst får jag inspiration!
gnon49
Jadu Silos, du är en konstnärssjäl, den saken är helt klar. Dina tankar löper fritt.
Ugglemormor
Ja, vad ska man tycka? Det beror på vad man vill åstadkomma med sin konst. Här ser jag en tydlig provokation, men det är upp till konstnären och det klart att smaken är som baken.......

På tal om "en böld i röven", så vet att det gör så dj....a ont! .... crazy.gif fick sådana som barn......pga det väljer jag nog en harmlös kontverk .......

Silos,
Som den som har konsten i sina händer, är man ju nyfiken hur långt man kan nå med sina ideer eller andras så där förstår jag dig fullt ut.. kompiskram.gif
silos
http://fittforfight.wordpress.com/
gunsta
Tack Silos - du om någon behövs på detta forum.
En underbar tråd och intressanta tankar av dig om kvinnors sexualitet. Du skriver att du försökt att virka en penis - jag tillverkade en 'råtta' åt grannarnas katter - den blev inte porträttlik såg mer ut som en 'korv'. Tekniken som jag använde var tovning - det kanske du skulle kunna testa ifråga om 'penistillverkning och det är lätt att få till 'kulor' - bollar till katterna har jag gjort. Och kan jag, så borde det gå som en dans för dig. Lycka till smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 18-10-2012, 10:36) *
Vad det gäller denna konstverk så tänker jag till.ex.

under den viktorianska tiden i England blev några (många) kvinnor förlamade från midjan och neråt för att de inte ville-kunde bejaka sin sexualitet
,
att kvinnor har blivit lobotomerade p.g.a.sin promiskuitet,

att flickor stympas fortfarande i underlivet,

att ordet fittan används som svordom av både män och kvinnor

när små flickebarn pillar på sina snippor blir en del föräldrar och andra vuxna skamsna

att inne i en vagina börjar ett liv eller flera liv växa

och att tänk så många olika utseenden vulvorna har

att varför försvinner håret från vulvan när man blir gammal

att varför är kvinnornas underliv så tabubelagt

och hur många flera tankar som helst får jag när jag tittar på garnfittan i bilden

och jag inspiredas till att göra flera konstfittor av olika material....har på balkongen flera barkbitar och kommer att tillverka garn av tidningpapper så visst får jag inspiration!

Men dom tankarna kan man väl ha utan att behöva titta på en garnfitta unsure.gif
Anki på Öland
Sen tycker jag det är lite lustigt vad som kallas konst. Jag har både sytt, stickat och virkat massor av olika dockor, både stora och små, till mina tjejer under deras uppväxt - skulle aldrig komma på idén att kalla det för konst. Mina mössor som jag stickar är det också konst eller måste det vara en fitta för att kallas konst??
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2012, 12:25) *
Sen tycker jag det är lite lustigt vad som kallas konst. Jag har både sytt, stickat och virkat massor av olika dockor, både stora och små, till mina tjejer under deras uppväxt - skulle aldrig komma på idén att kalla det för konst. Mina mössor som jag stickar är det också konst eller måste det vara en fitta för att kallas konst??

Skillnaden mellan exempelvis konsthantverk och hantverk är nog att det förra inte har någon direkt användning i vårt dagliga liv.
*Stintan*

giggle.gif Ja du Anki vi får nog börja kalla oss konstnärer. Jag stickade en docka en gång som hade en bebis i magen som kunde födas ut genom ett hål mellan benen.
Elisabeth-Västkustkolonisten

tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2012, 13:11) *
Skillnaden mellan exempelvis konsthantverk och hantverk är nog att det förra inte har någon direkt användning i vårt dagliga liv.

Kan väl dra min mössa över en stubbe - blir det en installation då??? Eller bra en mössa på stubben??
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2012, 13:11) *

Fast där har du faktiskt fel det finns massor av konsthantverk som man har praktisk användning av.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 13:18) *
Fast där har du faktiskt fel det finns massor av konsthantverk som man har praktisk användning av.

Tveksamt, jag har sett sånt men så särskilt användbart var det inte. laugh.gif Men då ändrar jag det till konst resp hantverk.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 13:18) *

En spinnrock kan väl vara konst för vissa eftersom den pryder sin plats utan att användas. Gamla bruksföremål omvandlas till inredning o konst.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2012, 14:00) *
Tveksamt, jag har sett sånt men så särskilt användbart var det inte. laugh.gif Men då ändrar jag det till konst resp hantverk.

Fråga en riktig konstsmed vad han sysslar med om det inte ofta är just konsthantverk.

Vad kallar du detta t.ex.

[attachment=72920:trad_s.jpg]
silos

Vad anser du är konst?
silos
Jag hade ingen aning om att det finns sååå mycket vagina konst i världen!
http://poland-art.com/images/stories/Fotor...giny_%20001.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon