Sidor: 1, 2, 3
malcolm
Jag har nyss packat in diverse verktyg i en lite väska som jag skall ha till min "nya" moppe.
Eva i Skåne
CITAT (niggle @ 25-05-2013, 22:52) *
Köpte frön till apelsintagetes och lakritstagetes i Danmark.

Det låter spännande Niggle! Jag försökte googla men blir inte klok på om det är färgen på tagetes eller om det något annat. Berätta gärna!

CITAT (Eva i Skåne @ 25-05-2013, 13:43) *
Jag behöver förbereda lite mer till trädgårdsföreningens loppis imorgon. Göra lite nya skyltar och framför allt se till att packa bilen idag när det är uppehållsväder. Det ser inte lovande ut inför morgondagen, tyvärr. [attachment=76493:regnmoln.gif]

Loppisen gick över förväntan trots regnet. Det bästa resultatet hittills yahoo.gif
Groa
Tar en vila från hettan samtidigt som jag planerar nya rabatten! Det är ju så jobbigt bara när man vill så mycket men tiden inte riktigt räcker till. Varför vill man så gärna allt på en gång? Nåja, tids nog blir det som jag drömmer...
Klint
CITAT (Groa @ 28-05-2013, 15:12) *
Tar en vila från hettan samtidigt som jag planerar nya rabatten! Det är ju så jobbigt bara när man vill så mycket men tiden inte riktigt räcker till. Varför vill man så gärna allt på en gång? Nåja, tids nog blir det som jag drömmer...

Kunde skrivet varenda ord! Känner samma sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Tips : Planera in rabatten NU. Varför vänta och gräva bort en massa grässvål sen ?? Och är du säker att det stannar med den söder rabatten ? varför så in gräs på jordområden du ännu inte planerat ?
Groa
Rabatten får tyvärr vänta ett tag,kanske hinner jag anlägga den till hösten och plantera det som går då.. nu är jag på det första steget som måste tas, lägga singel intill husgrunden! Har grävt bort gräs och vildhallon hela dagen/kvällen... imorgon blir det nog en paus i grävandet för att göra något roligare, nämligen bygga en kruktrappa eller två som ska få stå mot husväggen på gruset innanför den blivande rabatten:-) nu är jag nyss inkommen från ett sista pass, ibland är det skönt att hålla på mitt på sena kvällen när både sambo och barn sover. Man får så mycket mera gjort!
kerstin z5-6
biggrin.gif Ok:)
Groa
Idag skruvade jag ihop en väldigt rejäl arbetsbänk.. och nu surar jag över det dåliga vädret som ska hålla i hela veckan vilket gör att jag inte kan måla den, och den är för tung för att jag ska orka bära in den på logen själv.. soffan jag byggde häromveckan klarar jag av att bära in, men den måste slipas klart först och det är verkligen det tråkigaste som finns.
Klint
Vi har planat ut backen ner till sjön,sen krattat jorden och sått.
En stor rishög eldades upp igår (kollade noga så inga fåglar eller andra djur hade varit där!)
Jag har gjort en liten örabatt,jag har sått lite blandade ringblommor och andra blommor i gult.
Mitt stora projekt entrerabatten har inte kommit igång ännu,får sätta mina egenodlade plantor i större krukor så länge.
Här är korabatten ifjol

[attachment=76895:IMAG0062ko1.jpg]

Såhär ser den ut nu!

[attachment=76896:IMAG0200ko2.jpg]

Blir nog bra när de sådda kommer upp
Klint
Vi har planterat en Floxhäck! Skulle köpa Rhodedonderon,men det var nästan det enda som inte fanns,och vi var ju tvungna att köpa något! Gubben valde en gulvit Kaprifol och en jättefin Krollilja jag köpte 9st flox i olika färger så det blir en sillsalladshäck! Var ju lite spontant så den blir gles till att börja med men blir nog fint.
Min lilla korabatt det växer så det knakar! Idag är jag ledig hade planer på att vara i trädgården hela dagen men vädret är inte med mej,så ja kanske måste ta itu med en jättegarderob?
Klint
Nu har jag varit i trädgården 2 hela dar i sträck (ja jag sover länge eftersom jag jobbar natt)
Jag har jobbat ganska hårt gjort iordning en fd rabatt där det kryllar av toppklocka är det väl den heter som sprider sej tom för mycket för min smak! Jag har tagit upp så mycket rötter jag kan, sen började jag om och fick nog lika mycket igen,har inga illusioner om att de är helt borta men färre är de helt klart!
På med frisk jord gödsel och sen planterade jag lite av varje!
Jag har kört med trimmern,och sätt lite praktlysing och blågull i en slänt i utkanten av trädgården,jag tänker plantera sådana växter där som gärna vill bli lite för mycket av,ja purpurklätt blev det också.
Komposten är nästan genomrutten och jag håller på att tömma den,håller även på att göra iordning ett ställe där jag ska ha kompost småplantor ställe att hålla på med växter helt enkelt,kommer att bli bra bara det blir klart ,skulle köra trimmern där med men tråden tog slut.
Men jag har känt mej så trött länge och lite tidsstressad,några heldagar ute med lite svettigt jobb gör underverk!
Jag tog ett bad i sjön också innan jag åkte till jobbet och nu mår jag bättre än på länge!
Klint
Idag tänkte jag ta en tur med kameran i trädgården, men efter 1 kort var batteriet slut så himla typiskt!Men nu börjar det här 1 blomma på malvan och många knopp den blir helt underbar med en djup lila färg,Frön från Irene L.
Ja det får bli kort nån annan dag.Nu väntar sjön.
Klint
Här kommer lite bilder från den 12/7!

[attachment=77526:IMG_1120m.jpg]
Det börjar växa i rabatten nu! Rödmalva Zinnia Luktärt sömntuta och ringblommor är självuppdragna!

[attachment=77527:IMG_1122m.jpg]
Lite försummad rabatt var fullt med knölklocka ifjol försöker hålla efter nu nyplanterad Kaprifol
(texten står över bilderna)
[attachment=77528:IMG_1124m.jpg]
Här var det en upphöjning av sten med gräs och knölklocka! Bakom vedbon planterade lite "överblivna" sådder

[attachment=77529:IMG_1125m.jpg]
Här växer brännnässlorna och här var ett ruttet oäkta fläderträd,nu ska det bli en surrvival of the fittest"rabatt! Praktlysing,purpurklätt odyl!

[attachment=77530:IMG_1126m.jpg]
Men.. hur hamnade de här i denna lantliga idyll?

[attachment=77533:IMG_1127m.jpg]

Rabatten som blev till av att gubben stack ner tvä buskar av randgräs det såg illa ut så jag tänkte jag får plantera något mer där,randgräset fick snart flytta!

[attachment=77535:IMG_1128m.jpg]

[attachment=77536:IMG_1129m.jpg]
I år sådde jag en del,men tyckte det var så smått så jag planterade Ricin vit tobaksblomma jätteverbena tagetes malvor reseda you name it! i korgarna!!

[attachment=77537:IMG_1130m.jpg]
Vi är ganska förtjusta i pynt!

[attachment=77538:IMG_1131m.jpg]

[attachment=77539:IMG_1132m.jpg]

[attachment=77542:IMG_1133m.jpg]

[attachment=77543:IMG_1214.JPG]

[attachment=77541:IMG_1134m.jpg]

tomater som jag fått av min kusin!

Natur liv
Idag har jag målat de gamla pallkragarna i falurött. Det passar utmärkt till torpet. Nästa gång jag målar pallkragar ska jag passa på att måla innan växtligheten helt har tagit över. Ett och annat blad blev också falurött. Men vad gör det egentligen?

Monarda
Jag blir latare för varje semesterdag som går. I dag hade jag i alla fall föresatt mig att rensa ogräs i en liten rabatt. Men så kunde jag inte hitta mitt favoritverktyg och efter en stunds letande struntade jag i alltihop och satte mig att läsa en bok i stället.
Natur liv
CITAT (Monarda @ 17-07-2013, 19:17) *
Jag blir latare för varje semesterdag som går. I dag hade jag i alla fall föresatt mig att rensa ogräs i en liten rabatt. Men så kunde jag inte hitta mitt favoritverktyg och efter en stunds letande struntade jag i alltihop och satte mig att läsa en bok i stället.

Härligt! Det är semester det! Att göra som man vill och när andan faller på. Fortsätt njut av sommaren ... med eller utan ogräsrensning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon