Sidor: 1, 2, 3
Klint
Oj Kerstin!
Vi var hos svågern o svägerskan på lördagen.Barnen hade slitit hela dan,för att skrapa och sopa ihop en liten,liten snöhög på verandan,sen hade de täckt golvet med handdukar och sprang från badkaret ut och rätt i snön.Hade de varit hos dej hade de väl trott de varit i himmelriket!!

Petzis,det blir både advent och jul om även om man inte bryter ihjäl sej smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Kommer nog så du får till en snögubbe hos dej med smile.gif
hattstugan

Tja vad gör man? Jo skottar snö och skottar snö!

Blir det töväder kan det bli många snögubbar och gummor!
kerstin z5-6
Då gör vi en foto grej! Bästa snögubbe:)
Natur liv
Inlägget var felplacerat. Ursäkta!
IdaNilsson86
Jag håller på med en krans till dörren av granris kottar, äpplen och röda band. Ska även lägga granris på trappan och tända en lykta för optimal julkänsla.
Helen i Piteå Zon 5
Gör inget vettigt alls, latar mig mest biggrin.gif
Sitter och kollar runt på webbutiker som uppdaterar sina hemsidor bla. Spezialplant.
http://www.spezialplant.nu/
Ska beställa några nya spännande växter då hemsidan öppnas för försäljning i slutet av dec.
kerstin z5-6
Tack Helen för att du påminde mej! Nu kanske jag äntligen hinner få den där som alltid är slut så fort:)
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-12-2012, 19:42) *
Tack Helen för att du påminde mej! Nu kanske jag äntligen hinner få den där som alltid är slut så fort:)

Och den växten är? Nu blev jag nyfiken biggrin.gif
kerstin z5-6
Återkommer med svar när webshopen öppnat och jag naglat fast en i listan giggle.gif
Du har säkert den redan.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2012, 19:02) *
Återkommer med svar när webshopen öppnat och jag naglat fast en i listan giggle.gif
Du har säkert den redan.

OK!
Ja, det kanske är bäst att inte säga vad det är innan det är beställt yes.gif
kerstin z5-6
Listan har ökat sen igår huvva se dyrt henna blir ..smile.gif Så fina sippor tex! oj oj..
strandskatan
Jag planerar mina frököp och beundrar min vita änglatrumpet och min rosa bouganvilla som blommar inne nu - bättre sent än aldrig, eller hur, de hann inte riktigt med i somras. Förra året hade jag ringblommor på julbordet - det här blir konstifikigare och konstifikigare!
Lavin
och nu kunde man fortsätta att gå ut och skotta grus på uppfarten, när vädret visst bestämt sig för att ge lite vårkänningar och tina bort all snön. Det blev så mörkt! helt nattsvart igen, skillnaden är verkligen påtaglig, Fåglarna verkade betydligt piggare idag dock =)
Helen i Piteå Zon 5
Skottar snö och skottar snö igen. Drygt 60 cm. på tre dagar har det kommit och det snöar än.
Sen kollas årets frönyheter på webben bland olika företag. Impectas katalog kom i brevlådan i dag... ser att svart Petunia är en av nyheterna. Läcker tycker jag.
Sen pysslar jag lite också yes.gif
Kajsa
Har gjort en julgrupp, bakar och städar.
Gick dock en lång promenad idag, vi har mycket snö.
kerstin z5-6
Nu har jag inhandlat min hett efterlängtade Thalictrum diffusiflorum giggle.gif från Spezialplant
Så nu kan jag berätta vad det var:) Jag beställde en massa annat av bara farten med förstås:)
De kommer i april-maj smile.gif
Natur liv
Vi har plogat gångar i snön och nu vet vi på ett ungefär var vi vill placera varmkomposten så att den är lätt att använda både sommar som vinter.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-12-2012, 16:15) *
Nu har jag inhandlat min hett efterlängtade Thalictrum diffusiflorum giggle.gif från Spezialplant
Så nu kan jag berätta vad det var:) Jag beställde en massa annat av bara farten med förstås:)
De kommer i april-maj smile.gif

Ja, den Rutan är så vacker. Växer även här i min trädgård biggrin.gif
Min önskeväxt var Meconopsis x cookei. Tror att jag hann boka fast en planta i beställningen.

Ja, även här har snön vräkt ner och jag har skottat. Håller vägen fram till växthuset snöfri så man snabbt kan börja sitta och njuta av växthusvärmen i mars.
hattstugan

Vad jag håller på med? Jo planerar och planerar var jag ska gräva till våren och vad ska så först!
Men fram för allt hur 17 ska jag få plats med det som ska försås?
gunsta
Först äta lunch sen plantera ihop två rosmarinplantor - konsum hade x-pris femman st - och nu vill jag ha en fin och fyllig rosmarinplanta i köksfönstret. Rosmarin doftar så gott - Medelhavet
Klint
Jag har plockat in blåbärsris,vet inte om det är för tidigt men hoppad det ska slå ut små fina blommor!
Annars är här inneväder idag -20 mitt på dagen,det brukar vi inte ha!
Ludvig Johansson
Jag har varit på föredrag med Christina och Leif Fryle om hur det byggt upp sin trädgård. Fylligt, roligt och inspirerande.
Klint
Jag har skolat om plantor och även sått en del.Nu ska jag försöka hitta nåt bord ute i nåt förråd att ställa dem på.
Men sen ska jag ut och klippa bort gammalt i rabatten! Idag är det sol och inte storm!!
Klint
Igår la vi på kogödsel på buskarna här,ganska mycket och lite blandat nyare och gammalt hoppas de tål det!
Chili Linkan
Har planterat om nästan alla mina tomatplantor, tog slut på krukor så jag fortsätter imorgon när jag köpt fler. Mer jord behövs nog också.
mamamaggan
Går igenom räkningarna för att betala dem i kväll. Skönt att bli av med det.
EKLO
Kom just in (frusen) efter att ha tillverkat stöd för framtida klätterväxter (luktärter och blåvindor). Har satt enegrenar på ett par meters höjd längs långsidan på ett rejält trädgårdsland, vävt ihop dem med raka rönnslyspön och fäst i sargen. Hoppas det ska funka, det blev i alla fall rätt så snyggt - nu är händerna stelfrusna (södra Bohuslän).
Klint
Jag är diversearbetare idag. Håller på att olja in rabattkant har varit och hämtat en balja grus storrensar i en annan rabatt men allt får ske mellan regn skurarna Nu ska vi åka å se om vi kan hitta nåt att ha blommor i på verandan
Klint
Nähä gubben var visst inte klar. Jag ska göra en rabatt runt locken till avloppsbrunnarna. Sprayade gräset i fjol men sen blev det inte mer! Nu har jag målat månader ribbor på rulle skaffat grus och sen blir det tidningar och jord, blommor finns en del från lilla entreodlingen. Den större rabatten ska också få en kant av telefonstolpe nu ska jag göra om och göra rätt!Nästa vecka kommer min snälle grävmaskinssägargranne och skala bort gräset på årets egentliga projekt det som ska bli en stor inbjudande rabatt, hoppas jag. Nu är det slut på fusk här blir det avspärrning mot grus ifrån början men om det blir kullerstensgång eller grus det här jag inte bestämt.
Eva i Skåne
Jag har varit ute några timmar och grävt upp/ krukat/ gått igenom sådant som jag ska ha med mig till växtloppis på söndag.

Det är så roligt att stå på den loppisen smile.gif Att man sen kan tjäna några hundringar också är förstås inte fel.

Välkomna att fynda, ni som bor i närheten. Hallaröds gamla skola (vägen mot Billinge) söndag kl 11-13. Fika med hembakat finns att köpa.
gunsta
Tro det eller ej men jag dammsuger smile.gif

... så trevligt det låter Eva - skulle gärna ha kommit om det vore möjligt (bor ju i Uppland) - hoppas på bra väder och många köpsugna.
Eva i Skåne
Tack Gunsta. Jag förstår att det är lite väl långt för dig... smile.gif
Rebecca
Jag pluggar... har ungefär massor att göra till på tisdag. Jag orkar inte mer sad.gif
Ruth Elisabeth
Jag har putsat fönster och bytt gardiner i köket !! fastän det har varit så fint väder. Men jag hann med lite jobb ute också. Tagit upp de sista plantorna till växtmarknaden i Robertsfors den 3 juni. Vill att de har stått i krukorna ett tag så de är fräscha vid försäljningen. Och lagat skadorna på gräsmattan som blev efter vinterns snöskottning med traktorn.
Chili Linkan
Har just grävt fram ett jordgubbeland på 1,5x3 meter. Ska iväg och köpa en ny räffsa sedan lägga på lite ny jord. Planteringen får vänta för jag har en 70år gammal björk som skall ner den närmsta tiden så jag vågar inte plantera innan den är borta. Håller på och tvättar huset och ska måla om altanen, men det blev ju regn och rusk som inte tillåter målning till denna planerade helg...
malcolm
Skll ringa runt och säga upp alla kredider jag har, skulderna är betalda nu och det känns SÅÅÅÅ skönt. Har lekt lyxfällan på egen hand och det känns så bra att blivit av med skiten, aldrig mer dåliga lån och krediter. Märkligt hur lätt det går att reda upp saker och ting med några telefonsamtal.
gnon49
Har börjar smågräva i landen men självsådden är sen och jag vill gärna se vad som kommer upp i landen innan jag gräver alltför mycket. Malva,Purpurklätt, Snokört mm brukar bli hur mycket som helst av småplantor, men är som sagt sena. Har gått med brännaren o avlivat maskrosor i mängd, riktigt kul faktiskt.
Om dryga veckan åker alla plantor ut och sedan är det bara att vänta på härligheten i en blommande trädgård.
EvaKlemming
Yes. Fick precis veta att fyra stora träd står och väntar på hämtning ute på Djurgården. Måste ta med lastbil. Det är 1 Prunus Accolade, 1 körsbärsträd, 2 bukettapel. Så nu gräva fyra stora hål. Dessutom var jag på Zetas igår eftersom jag bara gick och väntade på mina träd och måste ha något att stoppa i marken tills dess, och tvångsköpte tre rosor till (Mulliganii, new dawn White, Mme Hardy). Tre hål till således. JOrd! Slog mig just. Och äta något, så man orkar allt grävande ...
Natur liv
Jag har fräschat upp jorden i tre av odlingslådorna, planterat ny rosmarin, isop, salvia och persilja. Jag passade på att flytta två småplantor alunrot också, eftersom en marktäckare (minns just nu inte vad den heter) brer ut sig fullständigt. Den odlingslådan får helt enkelt bli en plantskola för marktäckaren. Den fylls ju varenda år, trots att jag planterar ut gång på gång.

Nu får jag vila upp mig, så att jag orkar rensa lite i "lavendelhäcken" imorgon. Tänk vad härligt att våren är här, nu finns det hur mycket roligheter som helst att hitta på!
Monarda
Jag har inget gjort i trädgården på snart 14 dagar nu, vilket ju är en smärre katastrof den här årstiden. Nu tror jag antibiotikan börjat verka och är feberfri sedan igår. Just nu försöker jag plocka ihop ett par lådor med pelargoner, tomater, hjälmbönor och lite annat smått och gott som min syster kommer och hämtar i morgon. Skönt att bli av med lite! I morgon ska jag även ta makens tid i anspråk så får han ta hand om det mest akuta, efter noggranna anvisningar förstås.
Eva i Skåne
Jag har varit nere i Höör och besökt pelargonsällskapets marknad. Dumt??? Tja, jag kom förstås hem med några fynd, en del gamla saknade bekanta sorter och några nya. rolleyes.gif

Jag behöver förbereda lite mer till trädgårdsföreningens loppis imorgon. Göra lite nya skyltar och framför allt se till att packa bilen idag när det är uppehållsväder. Det ser inte lovande ut inför morgondagen, tyvärr. [attachment=76493:regnmoln.gif]
mamamaggan
Har en del att pyssla med , blir lite lite gjort en del dagar .

Försöker ta hand om mina blommor/växter främst här hemma.

Våran sommarstuga är nu i stort sett färdigrenoverad , nu ska " bara " grejerna tillbaka . Där finns mycket att göra men det mesta får min man och våran yngste son stå för , själva utförandet , och jag " bara bossar ".

Natur liv
Jag är helmör i kroppen efter allt trädgårdsarbete idag. Våren kommer med stormsteg och jag hinner knappt med. Först blev det en biltur för att leta efter sand till jordförbättringen runt lavendelhäcken, sedan blandade jag jord och grävde ned.

Jag kombinerade vattenhämtning med bensininköp till gräsklipparen, så sedan blev det att köra runt med den. Jag menar verkligen köra RUNT ... runt alla liljekonvaljer, förgätmigejer, gullvivor, pärlhyacinter, pingsliljor, vitsippor ... undrar varför gräset inte dröjer med tillväxten tills alla vackra blommor har blommat över?

När sambon och bonusdottern kom hem från kanotturen tog de över gräsklippningen, så jag kunde istället ägna mig åt att passa grillen. Skön syssla när solen börjar dala och hungern börjar göra sig gällande. Tänk vad härligt det är med vårhelger!

gunsta
Jag och grannen for in till stan på fm - jag hämtade ut lite krukväxter och så gick vi en tur på torget (loppis på lördagar på Vaksalatorg Uppsala) - köpförbud för mig - inga mer växter. Jag har för mycket redan. Sedan ut hit på landet och stökat runt lite på tomten, massor av mygg bl a. Och nu inne framför datorn med lite 'hemglass' smile.gif.
niggle
Plantor, plantor, plantor. Jag har sorters tagetes. Köpte frön till apelsintagetes och lakritstagetes i Danmark.
Majs, riddarsporrar, toffelblomma. Freesia. Luktärter.

Har dessutom en Gloxinia vars knöl är satt för andra året. Snart stor som ett hus.
kerstin z5-6
Skolar ut .. just nu har har 6 plantor av Baptisia leucanta, vit form .. hoppas på fler , de har svart stam och lever ofta lika länge som pion .Men är oerhört långsamväxande som små
Groa
Planerar morgondagens utplanteringar samt laddar upp inför att plana ut jorden vi kört ut för att så mer gräsmatta. Bävar, men kommer bli så bra när det är gjort då huset/tomten får ett mer harmoniskt intryck. Skulle även vilja börja anlägga en ny rabatt längs husets södra långsida men tror tyvärr att det får vänta till nästa år. Måste försöka lista ut en bra lösning på hallonbuskens vilda rotskott, vill inte ha dem i en perennrabatt....
Klint
Jag jobbar hela helgen,men det är roligt att läsa att ni är ute och har de gott/sliter!
Blev gräsklippning iallafall igårkväll,finderar på vad jag ska ha för form på en rabatt runt 3kammarbrunnslocken
Chili Linkan
Jobbade och klippte gräset igår, samt tog bort gamla altantaket och målade alla överliggare, idag åkte sedan det nya taket upp och jag har börjat måla resten av altanen, men nu drar ett oväntat oväder in så jag avbröt målningen.

Men jag klagar inte över en liten paus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon