Full version: När blir man Svensk?
Sidor: 1, 2, 3
gnon49
Egentligen ganska konstigt, men jag upplever att när en amerikan bryter på svenska så låter det trevligt medan när andra invandrare från andra kulturer bryter på svenska låter det ganska illa. Är det kanske att engelskan o svenskan är så närbesläktade med varandra tro. Svensk är man ju när man fått svenskt medborgarskap o får ta del av det svenska samhället antingen genom födsel eller invandring. Sedan har vi ju EU idag och som EU-medborgare har man ju rätt till många sociala förmåner inom unionen.
Motti
På tal om språk och dialekt så finns det småläningar som flyttar till Stockholm och helt plötsligt ha börjat snacka Stockholmska efter några månader ,eller om de flyttar till Göteborg så är de snart en "Kålle eller Ada".
skånepåg
CITAT (gnon49 @ 16-03-2013, 22:18) *
Egentligen ganska konstigt, men jag upplever att när en amerikan bryter på svenska så låter det trevligt medan när andra invandrare från andra kulturer bryter på svenska låter det ganska illa. Är det kanske att engelskan o svenskan är så närbesläktade med varandra tro. Svensk är man ju när man fått svenskt medborgarskap o får ta del av det svenska samhället antingen genom födsel eller invandring. Sedan har vi ju EU idag och som EU-medborgare har man ju rätt till många sociala förmåner inom unionen.

Du är inte ensam om att tycka det, men kan ha att göra med hur deras ord uttalas som är lika svårt att lära sig som de lära sig uttala på svenska, tänk dig försöka lära dig tala mandarin flytande wink.gif

Ja precis Motti, min storebror flytta till Göteborg för runt 20 år sen och gissa vilken jobbig dialekt han fick biggrin.gif

Men som skåning mobbas man ofta att man inte kan rulla på R tongue.gif
Motti
Och som småläning mobbas man ofta för sin dialekt också !en del tycks tro att dialekt är det samma som interligens !Om jag flyttar som tvättäkta Småläning kors och tvärs i världen så är jag likt förbannat Smålänning och det tror jag gäller alla i hela världen ,du kan aldrig tvätta bort ditt ursprung du är den du 'är och är född där du är född .
På tal om Maria Montacani så har hon bot i 25 år i USA och hon säger själv att det krockar i huvudet med engelskan och svenskan och hon får grodor ur mun då och då !men vem bryr sig ?tycker hon är en go tjej och har fötterna på jorden .
skånepåg
En av de roligaste engelska lärarna jag haft var Darlene (my darling) som var från amerika och vi diskutera ofta hur svårt svenska är att lära sig så nästan alltid var lektionerna på engelska, och engelska tycker jag själv är enklare att uttrycka sig på, kanske inte orkat bemästra svenska språket men det är klurigt när man lär sig lättare på andra håll ^^
Motti
Ja vissa fraser är lättare att utrycka på engelska helt klart ! Märkligt vad man relaterar med det som varit när det gäller både språk och dialekt :)Min man har många kussiner i skåne och jag själv har en halvsyster där så skånskan är inte så himmla svår för oss och ej heller för småläningar ,värre för Stockholmare tror jag !Stockholmskan har ju alltid varit liksom Riksspråket de eller den dialekten som är passande i de fina "salongerna"!vem fan det var som bestämde det ?Sedan har vi ju det Akademiska språket med skurrande R som tydligen var mer vanligt på tex Gustaf den 5: tid ?halsärren .
skånepåg
Stockholmare kan man nästan klassa som en egen ras giggle.gif
Aqvakul
Känns som tråden blivit helt OT!
Huggorm
Möjligtvis lite, men inte helt OT. Språk och dialekt är ju en viktig detalj för folks tillhörighetskänsla.
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 07:10) *
..............Språk och dialekt är ju en viktig detalj för folks tillhörighetskänsla.

Liksom fördomar tydligen...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anki på Öland @ 17-03-2013, 08:35) *
Liksom fördomar tydligen...

tummenupp.gif

Ja många fördomar läser jag här. Malarmastaren har ju som vanligt många

Jag gillar dialekt, pratar själv en del dialekt och min sambo ännu mera. Men att kräva att en invandrad svenk skall prata helt utan brytning för annars är man dömd, det är lite mycket
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 09:04) *
tummenupp.gif

Jag gillar dialekt, pratar själv en del dialekt och min sambo ännu mera. Men att kräva att en invandrad svenk skall prata helt utan brytning för annars är man dömd, det är lite mycket

Finns det någon som kräver det då? Att man inte kommer betraktas som fullkomligt svensk innan man talar brytningsfritt är inte att kräva att folk skall tala brytningsfritt. Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.
*Stintan*
tummenupp.gif

När du är i Tyskland kallar du dig svensk då?
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:12) *
...... Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.

Men en thailändare/irakier/afghan/sudanes etc. som flyttar till Sverige ska genast glömma sitt ursprung och sin religion och inlemmas i den svenska lagomheten och omgående prata perfekt svenska utan brytning..... eller??
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 17-03-2013, 09:17) *
Men en thailändare/irakier/afghan/sudanes etc. som flyttar till Sverige ska genast glömma sitt ursprung och sin religion och inlemmas i den svenska lagomheten och omgående prata perfekt svenska utan brytning..... eller??

Om de vill bli betraktade som svenska blir de tvungna att göra så, men det tror jag väldigt få ev dem har något intresse av...
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:12) *
Finns det någon som kräver det då? Att man inte kommer betraktas som fullkomligt svensk innan man talar brytningsfritt är inte att kräva att folk skall tala brytningsfritt. Jämför med svensken som flyttar till Thailand, denne kommer med stor sannolikhet aldrig att tala brytningsfritt. Och lokalbefolkningen kommer inte att betrakta personen som thailändare, och det kommer nog aldrig personen själv heller göra. För den här personen är inte någon thailändare, det är en svensk som flyttat till thailand.

Och med andra ord enligt den teorin så betraktas inte jag som svensk eftersom jag inte pratar brytningsfritt? Och ändå är jag född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap och jag bott hela mitt liv i Sverige. Det var ju roligt att äntligen få veta vad folk tänker. Var nog enfaldig nog att tro att det räcker att vara född Svensk, bo i Sverige och inneha svenskt medbirgarskap och Svensks föräldrar för att betraktas som svensk.
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2013, 09:15) *
När du är i Tyskland kallar du dig svensk då?

Det var en bra fråga. Men alla som känner mig, tycker att jag är mycket mera svensk än tysk. Som min äldsta väninna alltid säger, hon är för mycket försvenskad.....
Hemma är jag inte längre där

Även tyska språket kan vara problem ibland, med dialekten går det då bättre.
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 17-03-2013, 09:28) *
Och med andra ord enligt den teorin så betraktas inte jag som svensk eftersom jag inte pratar brytningsfritt? Och ändå är jag född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap och jag bott hela mitt liv i Sverige. Det var ju roligt att äntligen få veta vad folk tänker. Var nog enfaldig nog att tro att det räcker att vara född Svensk, bo i Sverige och inneha svenskt medbirgarskap och Svensks föräldrar för att betraktas som svensk.

Är du säker på att det är en brytning du har, och inte ett talfel? Annars verkar det som om du utelämnar någon detalj.

Naturligtvis finns det undantag, jag beskrev bara vad jag anser i frågan.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:31) *
Är du säker på att det är en brytning du har, och inte ett talfel? Annars verkar det som om du utelämnar någon detalj.

Naturligtvis finns det undantag, jag beskrev bara vad jag anser i frågan.

Nej, jag har inga talfel. Kommer bara från en liten by ute i Lappländska skogarna där majoriteten av innvånarna har finskt påbrå och ofta importerat sina fruar och män från finland för att liksom bättra på Finskheten. Sen har vi minioriteten som jag tillhör som härstsmmar från svenskar i många många släktled.

Mitt enda brott är att jag anammat en finsk brytning i mitt språk eftersom alla under min uppväxt haft dessa brytningar.

Tror din teori om brytning är felaktig.

Tror det är så här, brytning i kombination med annat spelar roll.

Du tog ju upp exempel på Svensk i Thailand, där svensk brytning gör att thailändare inte accepterar svensken som thailändare.

En etnisk född thailändare som adopterats vid födseln till Sverige och sen vid vuxen ålder flyttar till Thailsnd. Denne har samma brytning sim svensken i ditt exempel..... Men hör och häpna, denna adopterade person accepteras fullt ut som thailändare trots brytning..... Så tyvärr, din teori om brytning stämmer nog inte. Jag kan nog räkna upp tusentals Svenskar som har utländsk brytning men ändå betraktas som helsvenska på alla sätt och vis ;-)

Men skit samma, tyck vad du vill. Helt upp till dig, men lite fördomsfullt att klassa folk i "vi" och "dom" på grund av en brytning.
Huggorm
Som sagt, det går utan problem att hitta undantag.
Monarda
Hemma talade vi dialekt men när ungarna i byn började skolan fick vi lov att "svenska", som det kallades. Jag hade själv inga problem med det då familjen hade umgänge utifrån men många av mina klasskamrater hade det svårt. Numera har man insett värdet av dialekter och åtminstone i Dalarna har man i vissa kommuner infört dialekten på schemat. Tyvärr anser många ungdomarna idag att det inte är fint att använda sin dialekt och språket blir alltmer slätstruket och likformigt. Talade du med en Mora-bo för 20-30 år sedan kunde du direkt avgöra att det var en dalkarl/kulla du hade att göra med men idag går det inte lika lätt.
Vill minnas att det gjordes en undersökning för några år sedan hur folk upplevde dialekter och jag tror att norrländska, värmländska och dalmål hamnade i topp när det gällde trygghets-/pålitlighetsfaktor.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 07:10) *
Möjligtvis lite, men inte helt OT. Språk och dialekt är ju en viktig detalj för folks tillhörighetskänsla.

Dialekt har väl noll betydelse för om man är "svensk " eller ej!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2013, 10:19) *
Dialekt har väl noll betydelse för om man är "svensk " eller ej!

Läs igenom tråden igen så förstår du hur det spåret kom upp...
malarmaster
tummenupp.gif

det var inte så jag menade,elisabeth.
vad jag menade med "dömd" var att om du som invandrad i första generationen när man inte känner dig öppnar munnen och inte talar flytande svenska kategoriseras som invandrare.
det har ju inget med ditt medborgarskap att göra eller din personlighet.
många invandrare lär sig aldrig flytande svenska,oavsett vilket land de kommer från och det skall man nog inte heller begära.
jag själv talar flytande engelska men med svensk accent så jag lurar ingen engelskspråkig,i deras ögon är jag turist,utlänning m.m.
tyskan är värre trots att jag fått komplimanger av tyska vänner för uttalet men språkmelodin är trots allt svensk.
om man har fördomar om man uppfattar en människa som inte talar bra svenska som turist,invandrare m.m får du nog utveckla.
det är ju det som den här tråden handlar om.
men i ett första möte med en person är det ju utseendet,språket,klädseln som man bedömer, inte huruvida det finns ett papper med ett svenskt medborgarskap.
personens kvaliteter kan man ju inte bedöma förrän man lärt känna denne.
har man fördomar om man placerar en person i etnicitet? för mig är inte ett medborgarskap av någon betydelse, det är hur väl du anpassat dig till sverige och ifall du vill smälta in eller integreras som politikerna säger.många som kommer hit visar tyvärr tydligt att de är ointresserade och vill helst leva som i sitt hemland.
detta skapar problem och det är detta vi ser alltmer i samhället och som skapar spänningar mellan infödda svenskar och invandrargrupper.tidigare i tråden var det inlagd en skämtbild (gubben i minareten).
i vissa kommuner är det inte säkert den skulle uppfattas som rolig,verkligheten ser tyvärr ut så på vissa platser och det är detta som många idag reagerar på.
möjligt att jag kan anses vara fördomsfull men får man inte kommentera verkligheten? jag vet att vissa frågor är tabu,det går bra att diskutera dem i lunchrummet eller hemma vid köksbordet men inte i media,på politiska möten m.m
skulle vara intressant att veta hur kretsen kring statsministern egentligen resonerar när de är själva.
utåt en åsikt men i verkligheten? ulf

ja,kanske det.
Ugglemormor
Att bli svensk har väl inte med dialekter att göra, alla länder har ju i sin spåk olika dialekter.....
Jag fattar noll av den dialekten som fanns med släkten....... men har inte behövt det heller, men blir kallad svensk om jag försöker mig på den, trots det är en avart om svenskan........ blink.gif

Lite OT, men vill fråga om när ni är i ett annat land och kan språket, vilket språk tänker ni med?
Jag går automatiskt över i mina tankar till landets språk efter ett par dygn, vilket kan bli lite konstigt om man har familjen med sig......
Men jag klarar mig bäst så ......
gnon49
Lagar o traditioner kan ju krocka ibland o då gäller ju svensk lag över allt annat. Kommer man från ett u-land som Afghanistan eller Somalia så är det nog svårt att anpassa sig till våra lagar om religionsfrihet, allas lika värde, vår syn på kvinnan, uppfostran av barnen mm. En kulturkrock som nog tar generationer att överbygga.
Men som svensk är det nog lika svårt att bosätta sig i ett u-land där synen på demokratiska rättsprinciper ofta är lika med noll. Att tillhöra ett kristen samfund kan vara värre än att vara mördare i många u-länder. Så länge religionen får tillåtas en framträdande roll så länge kommer motsättningarna att bestå. Facit finns ju i MÖ som är rena dårhuset idag.
Anma
Mitt huvudspråk är svenska, även om mitt modersmål är finska. Det enda jag gör på finska är att räkna. Vet inte varför, men så fort jag ska räkna något räknar jag på finska. Men om jag bara ska skriva upp siffror tänker jag på dem på svenska.
När vi är i England tänker jag i huvudsak på svenska, men också mycket på engelska. I Finland börjar jag nog att tänka mer på finska. Tror jag.
Monarda
CITAT (gnon49 @ 17-03-2013, 11:56) *
Lagar o traditioner kan ju krocka ibland o då gäller ju svensk lag över allt annat. Kommer man från ett u-land som Afghanistan eller Somalia så är det nog svårt att anpassa sig till våra lagar om religionsfrihet, allas lika värde, vår syn på kvinnan, uppfostran av barnen mm. En kulturkrock som nog tar generationer att överbygga.
Men som svensk är det nog lika svårt att bosätta sig i ett u-land där synen på demokratiska rättsprinciper ofta är lika med noll. Att tillhöra ett kristen samfund kan vara värre än att vara mördare i många u-länder. Så länge religionen får tillåtas en framträdande roll så länge kommer motsättningarna att bestå. Facit finns ju i MÖ som är rena dårhuset idag.

Det tycker jag var bra uttryckt. Det måste vara grunden att räknas som svensk när man accepterar svensk lagstiftning och lever efter den. Vilket ju alla borde göra.
Dialektinläggen var ett intressant sidospår som utvecklades ur diskussionen, man ska väl inte behöva få på skallen för det.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 17-03-2013, 14:29) *
Det tycker jag var bra uttryckt. Det måste vara grunden att räknas som svensk när man accepterar svensk lagstiftning och lever efter den. Vilket ju alla borde göra.
Dialektinläggen var ett intressant sidospår som utvecklades ur diskussionen, man ska väl inte behöva få på skallen för det.

Men det innebär ju att det i vissa fall kan gå flera generationer innan folk blir svenska? Men jag håller absolut med dig, det är ett viktigt kriterium.
Monarda
Flera generationer ja, om någonsin.
CITAT (Monarda @ 17-03-2013, 15:13) *
Flera generationer ja, om någonsin.

Hur många svenskar tror du är då kvar som inte har någon utländsk inblandning?
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 15:44) *
Hur många svenskar tror du är då kvar som inte har någon utländsk inblandning?

Nu handlade det om att acceptera svensk lagstiftning och att leva efter den...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 15:54) *
Nu handlade det om att acceptera svensk lagstiftning och att leva efter den...

Det är jag övertygad om att den helt övervägande delen av invandrarna gör!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2013, 17:33) *
Det är jag övertygad om att den helt övervägande delen av invandrarna gör!

Absolut. Men tyvärr tycker jag man hör om hedersrelaterat våld allt oftare nu för tiden.
Anma
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 17:49) *
Absolut. Men tyvärr tycker jag man hör om hedersrelaterat våld allt oftare nu för tiden.

Kan hända beror det på att man pratar mer om det numer. Men så där hiskeligt vanligt är det trots allt inte.
Monarda
Om det så bara hade hänt en gång så vore det en gång för mycket.
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 17-03-2013, 22:09) *

Absolut! Det bör motarbetas med alla medel. Men samtidigt kan man inte svartmåla invandrarna som helhet och knappast heller någon enskild grupp för detta.
hattstugan

Det behövs mer info om Svensk lag till alla som kommer hit! Även om Sociala koder!

Varför finns inte det i SFI?
Aqvakul
CITAT (hattstugan @ 17-03-2013, 22:25) *
Det behövs mer info om Svensk lag till alla som kommer hit! Även om Sociala koder!

Varför finns inte det i SFI?

INGÅR!
MrLeaf
Knepig fråga, inte helt lätt att svara på.

Det beror lite på vad man menar?
Ju mer jag funderar över det, desto svårare blir det att besvara.

Jag vill dock mena att svensk medborgare och svensk inte nödvändigtvis behöver innebära samma sak.

Jag skulle t.ex inte kalla mig kines bara för att jag flyttade till kina och fick kinesiskt medborgerskap. Jag kommer ju fortfarande från en helt annan kultur i det fallet.

På samma sätt tycker jag inte heller att någon med utländsk härkomst inflyttad till sverige, är svensk. Även om denne har svenskt medborgerskap.

Jag vill nog säga att jag tycker att man är svensk om man är född i landet.

Jubbe063
CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 09:17) *

Jag vill dock mena att svensk medborgare och svensk inte nödvändigtvis behöver innebära samma sak.

Jag skulle t.ex inte kalla mig kines bara för att jag flyttade till kina och fick kinesiskt medborgerskap. Jag kommer ju fortfarande från en helt annan kultur i det fallet.

På samma sätt tycker jag inte heller att någon med utländsk härkomst inflyttad till sverige, är svensk. Även om denne har svenskt medborgerskap.

Ja, visst är det knepigt. Tror du att etnicitet har så stor betydelse för personens funktion inen stat att dens nationalitet måste benämnas med etniskt påbrå?

Det tror inte jag på i alla fall. Visst i nationalistiska statsbildningar kan det nog lätt bli så, men annars borde inte etnicitet påverka.

För vad är Sverige och svenskhet? Sim jag ser det är det dels staten med dess teritoriella och ekonomiska gränser, dels kultur, tradition. Så en person som delar svensk kultur och tradition och innehar medborgarskap är så svensk den kan bli oavsett etniskt påbrå.

För enligt mig lägger allt för mpnga personer vikt vid just fysiskt utseende och etniskt påbrå. Men än har ingen av dessa personer kunnat visa med fakta att etniskt påbrå har någon konkret betydelse i vilken nationalitet man tillhör.
MrLeaf
CITAT (Jubbe063 @ 18-03-2013, 10:22) *
Ja, visst är det knepigt. Tror du att etnicitet har så stor betydelse för personens funktion inen stat att dens nationalitet måste benämnas med etniskt påbrå?

Det tror inte jag på i alla fall. Visst i nationalistiska statsbildningar kan det nog lätt bli så, men annars borde inte etnicitet påverka.

För vad är Sverige och svenskhet? Sim jag ser det är det dels staten med dess teritoriella och ekonomiska gränser, dels kultur, tradition. Så en person som delar svensk kultur och tradition och innehar medborgarskap är så svensk den kan bli oavsett etniskt påbrå.

För enligt mig lägger allt för mpnga personer vikt vid just fysiskt utseende och etniskt påbrå. Men än har ingen av dessa personer kunnat visa med fakta att etniskt påbrå har någon konkret betydelse i vilken nationalitet man tillhör.

Mja...
Personens funktion inom en stat hade faktiskt inte ett dugg med mitt resonemang att göra.

Om många nu lägger vikt vid fysiskt utseende och etniskt påbrå så beror det kanske på att de flesta verkar ha de referensramarna, och vem är du att peka ut det som annorlunda eller "inte korrekt" ?

smile.gif
Jubbe063
CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 10:31) *
Mja...
Personens funktion inom en stat hade faktiskt inte ett dugg med mitt resonemang att göra.

Om många nu lägger vikt vid fysiskt utseende och etniskt påbrå så beror det kanske på att de flesta verkar ha de referensramarna, och vem är du att peka ut det som annorlunda eller "inte korrekt" ?

smile.gif

Nu missförstod du nog, det var inte ditt resonemang jag vände mig emot. Utan jag lade till en annan vinkel till ditt resonemang, nämligen etnicitet. För du tog ju upp personer med annan nationalitet som sen får svenskt medborgarskap. Var intresserad av att höra hur du även ser på etniskt ursprung, det var allt.

Angående din sista fråga så svarar jag. ..... Att det är varje människas skyldighet att peka ut det som "icke korrekt" om man nu vill stå upp för de mänskliga rättigheterna. Spelar ju ingen roll hur man rättfärdigar sina referensramar i det fallet. Född asiat, indian, enuit, same, europe eller afrikan spelar ju ingen som helst roll för en människas nationalitet, statstillhörighet, tradition eller historia, etniskt ursprung är ju fysiska företräden på samma sätt som blå rller bruna ögon, lång eller kort, blond eller rödhårig, små eller stora öron. Ser man inte det så är det ju rasbiologi man pysslar med. Hur en människa ser ut säger inget om hur elker vem denna är.

Stora delar av Sveriges befolkning har annan etnisk ursprung och ändå varit svenskar i många många generationer.
MrLeaf
CITAT (Jubbe063 @ 18-03-2013, 10:46) *
Nu missförstod du nog, det var inte ditt resonemang jag vände mig emot. Utan jag lade till en annan vinkel till ditt resonemang, nämligen etnicitet. För du tog ju upp personer med annan nationalitet som sen får svenskt medborgarskap. Var intresserad av att höra hur du även ser på etniskt ursprung, det var allt.

Angående din sista fråga så svarar jag. ..... Att det är varje människas skyldighet att peka ut det som "icke korrekt" om man nu vill stå upp för de mänskliga rättigheterna. Spelar ju ingen roll hur man rättfärdigar sina referensramar i det fallet. Född asiat, indian, enuit, same, europe eller afrikan spelar ju ingen som helst roll för en människas nationalitet, statstillhörighet, tradition eller historia, etniskt ursprung är ju fysiska företräden på samma sätt som blå rller bruna ögon, lång eller kort, blond eller rödhårig, små eller stora öron. Ser man inte det så är det ju rasbiologi man pysslar med. Hur en människa ser ut säger inget om hur elker vem denna är.

Stora delar av Sveriges befolkning har annan etnisk ursprung och ändå varit svenskar i många många generationer.

Ahjo, jag kanske missförstod lite då. Ber om ursäkt smile.gif

Däremot håller jag inte med dig om att det är varje människas skyldighet att påpeka det som inte är korrekt eller sticker ut. Man måste få vara lite annorlunda. Just det är en del av de mänskliga rättigheterna för mig.

Fast jag tror inte du menade det rakt av och applicerbart på alla scenarion, eller hur man ska säga.

Mvh
*Stintan*
CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 09:17) *

Förutsättningen är väl isåfall att man själv känner sig som svensk. Det behöver man ju inte göra bara för att man rent juridiskt är svensk medborgare. Vad är den som har dubbla medborgaskap? Jag tycker nog att man kan vara svensk fast man har t.ex. asiatiska föräldrar, t.ex. adoptivbarn som kommit hit som mycket små, dom inlemmas ju från början i vår kultur och vårt samhälle liksom att de får svenska språket som modersmål.
Anma
CITAT (Monarda @ 17-03-2013, 22:09) *

Sant, men det gäller ju också "vanliga" svenska kvinnomord, alla mord förresten. Allt våld förresten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon