|
Eva i Skåne
26-12-2012, 22:52
Jag har precis sett Fjällbackamorden som det gjorts en del reklam för. Det var den sämsta svenska deckare jag sett på länge Jag planerar i alla fall inte att se fler delar
Huggorm
26-12-2012, 23:32
Över huvud taget väldigt lite som varit sevärt. Men det är ju inte för att se på TV som man firar jul...
Så bra att du tycker det, apropå Evas reflexion - vi var lite i valet och kvalet om Mordserien - men vi sa att det trevligare att prata medan vi äter vår sena mat än att titta på något som man inte vet ett dyft om - f ö har vi nog inte tittat på något minnesvärt förutom tidiga nyheterna.
skånepåg
27-12-2012, 00:54
Förutom Julkalendern som var väldigt bra så har de visat en hel del tråkigt denna julhelgen Man kunde oftast slå på tv'n innan och se nån julinspirerad film/serie men dåligt utbud nu med allt nytt
Eva i Skåne
27-12-2012, 10:19
Jag hade velat se Änglagård 3 och filmen Lady och Lufsen som gick igår em, men det kommer säkert fler tillfällen. Hellre umgås än se på tv. Du har helt rätt Gunsta.
tomas99
27-12-2012, 11:33
minnernas television som visades igår, var det bästa tvprogram under julhelgen.
Natur liv
27-12-2012, 13:58
Jag hoppas att "Landet som inte längre är" i eftermiddag blir minnesvärt. Jag hoppas också att antennsladden sitter kvar så länge att jag hinner se programmet. Annars står stegen på plats för en akututryckning.
skånepåg
27-12-2012, 14:09
CITAT (Natur liv @ 27-12-2012, 13:58)  "Landet som inte längre är" Den ska jag definitivt se! Tack för tipset
Natur liv
27-12-2012, 17:52
"Landet som inte längre är" var definitivt värt att se. Fågelkvitter, vattenporlande, hästar och hagar är kulturhistoriskt intressant och för mig också ett minne av barndomen. I alla fall somrarna. Hö, plogande och kor i hagarna. Ett slitgöra som dessvärre inte tas över av nästa generation. Man får sig en tankeställare när man ser ett sådant här program.
Eva i Skåne
27-12-2012, 20:09
CITAT (tomas99 @ 27-12-2012, 11:33)  minnernas television som visades igår, var det bästa tvprogram under julhelgen. Lars Molin är alltid underhållande  Andra delen gick idag och den var bättre än gårdagens, tycker jag. Imorgon kommer sista delen av Zombie.
Jordgubbe
27-12-2012, 22:01
Såg en del TV veckan innan jul och då tyckte jag att det iaf var rätt ok utbud men under julen har det varit rätt så dåligt.
Allt som inte är långfilmer går ju för det mesta att se via playkanalerna.
Blev också lite besviken på "nya" Fjällbacka då SVT visade några andra filmatiseringar av böckerna en annan jul som både var mörkare och bättre gjorda.
Men det jag saknar allra mest är de engelska deckarna som alltid gick förr mellan jul och nyår.
CITAT (Jordgubbe @ 27-12-2012, 22:01)  Såg en del TV veckan innan jul och då tyckte jag att det iaf var rätt ok utbud men under julen har det varit rätt så dåligt. .... Men det jag saknar allra mest är de engelska deckarna som alltid gick förr mellan jul och nyår. Ja jag är beredd att hålla med dig - var är dom engelska deckarna?
Jordgubbe
27-12-2012, 22:47
CITAT (gunsta @ 27-12-2012, 22:05)  Ja jag är beredd att hålla med dig - var är dom engelska deckarna? De visas ofta på Kanal9 numera, men den kanalen har ju inte alla + att det är på tok för många reklamavbrott (vilket förstör spänningen). De jag minns från mina jular förr var filmatiseriseringara av Minette Walters första böcker och I mördarens spår med Helen Mirren. Om man har Kanal9 så går Unni Lindells Honungsfällan nu på Lördag klockan 20.00-23.50. Perfekt uppesittardeckare.
Gammal skåpmat gammla repriser stup i ett , samma filmer visas gång eftergång varje jäkla år  När man läser vilka vinster TV bolagen gör så förstår man ju det för de köper aldrig in något nytt ju ! Blir samma smörja till Nyår såg jag inget nytt under solen alls .
Huggorm
28-12-2012, 00:42
CITAT (Motti @ 28-12-2012, 00:27)  Gammal skåpmat gammla repriser stup i ett , samma filmer visas gång eftergång varje jäkla år  När man läser vilka vinster TV bolagen gör så förstår man ju det för de köper aldrig in något nytt ju ! Blir samma smörja till Nyår såg jag inget nytt under solen alls . Vart kan man läsa om de vinsterna? Jag trodde att de flesta TV-bolag nätt och jämnt gick runt, utom SVT då förstås
Dom vinsterna talade de om i ett TV program för ett halv år sedan vilket minns jag inte ,men ett starkt överskott ha de ,ingen driver väl ett företag som inte går med vinst särskillt inte tv kanalerna ,då hade de väl inte haft råd att starta nya kanaler hela tiden .
Piccante
28-12-2012, 01:18
 liiiiite roligt är det när personer som ofta vill (M)eddela sin partitillhörighet gnäller på både vinstuttag och fri företagsamhet där luckor i personliga integriteten utnyttjas.
Har drivit två företag själv ett eget och ett som föreståndare !man driver inte ett företag som inte lönar sig och som inte ger en vinst ,driver man ett företag som går back bör man nog lägga ner verksamheten för man kan inte leva på lånade pengar hela tiden ,man måste ha ett eget kapital för att överleva i dessa tider .Skulle aldrig gå på den "finten"att inte Tv kanalerna går med vinst ,det är ju Bullskit , tydligen har en kanal som tv3 en vinst på 30,0000 mille varje år ,varför ska vi då som betalande kunder behöva sitta och titta på gammla jäkla repriser både på seriers och filmer ?vart går pengarna till ?styrelsen kanske
PS! föresten om de nu får för sig att visa en ny film så går den på natten när alla sover eller vill sova .
*Stintan*
28-12-2012, 11:20
CITAT (Motti @ 28-12-2012, 02:16)  Har drivit två företag själv ett eget och ett som föreståndare !man driver inte ett företag som inte lönar sig och som inte ger en vinst ,driver man ett företag som går back bör man nog lägga ner verksamheten för man kan inte leva på lånade pengar hela tiden ,man måste ha ett eget kapital för att överleva i dessa tider .Skulle aldrig gå på den "finten"att inte Tv kanalerna går med vinst ,det är ju Bullskit , tydligen har en kanal som tv3 en vinst på 30,0000 mille varje år ,varför ska vi då som betalande kunder behöva sitta och titta på gammla jäkla repriser både på seriers och filmer ?vart går pengarna till ?styrelsen kanske  När betalade du något för att kunna se TV3? För övrigt drivs självklart de allra flesta företag enkom för att generera vinst till ägarna. Vem har påstått något annat? Varför skulle det vara mer OK att företaget Skruv&Mutter ger vinst till sina ägare än att TV3 gör det? Själv tycker jag att det varit ganska gott om sevärda TV-program under julhelgen. Fler än jag hunnit med att se direkt iallafall så det är bra att man kan se dem i efterhand på Play.
Själv betalar jag i alla fall för TV3 både via Viasat och CanalDigital... Samt med min tid för alla reklamavbrott.  Tycker faktiskt att det har varit oerhört lite "tittvärt" på tv under julen - det motsvarar i alla fall inte de belopp jag betalar för licens och satellitkanaler. Tur jag fick en eboksläsare i julklapp! Den har varit som fastklistrad i handen sedan jag fick den. Tur att det finns skinka kvar så vi får i oss lite mat!
*Stintan*
28-12-2012, 13:31
CITAT (Peztis @ 28-12-2012, 12:09)  Själv betalar jag i alla fall för TV3 både via Viasat och CanalDigital... Samt med min tid för alla reklamavbrott. Tycker faktiskt att det har varit oerhört lite "tittvärt" på tv under julen - det motsvarar i alla fall inte de belopp jag betalar för licens och satellitkanaler. Tur jag fick en eboksläsare i julklapp! Den har varit som fastklistrad i handen sedan jag fick den. Tur att det finns skinka kvar så vi får i oss lite mat!  Jamen TV3 kan man väl se ändå utan satelitkanaler precis som Svt och TV4. Eller är det ändrat? Sen beror det ju lite på vad man är intresserad av. Jag tycker 2:an ofta har intressanta program men 3:an kan jag både ha och missta.
mamamaggan
28-12-2012, 13:42
Saknar också de där engelska deckarna som gick förr under julen.
Började titta på " En värld utan slut " , historisk engelsk serie i 4 delar , i går. Går på trean. Bra tyckte jag , de engelska filmerna/TV-serierna är alltid så välgjorda.
Tittar aldrig på något av Läckberg , hon skriver så bedrövligt illa så det är en pina att läsa hennes böcker bara.
Huggorm
28-12-2012, 13:46
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2012, 13:31)  Jamen TV3 kan man väl se ändå utan satelitkanaler precis som Svt och TV4. Eller är det ändrat? Sen beror det ju lite på vad man är intresserad av. Jag tycker 2:an ofta har intressanta program men 3:an kan jag både ha och missta. Trean måste man betala för, liksom det alltid har varit. Men man kan få den via det digitala marknätet så man behöver ingen parabol. Själv skulle jag inte betala för den, där går i mina ögon inget sevärt alls. Det enda man inte behöver betala för är hos mig SVT 1 och 2, kunskapskanalen, SVT24/barnkanalen, TV4 och Sexan. På vissa håll i landet tror jag det finns fria lokalkanaler också.
Som sakt tv3 är en betalkanal och hör till en grupp som samlar flera kanaler under samma paraply , Achsberg sitter i styrelsen . I natt visade de en ny film kl 003 den hette Time Bomb hade gärna velat se den men inte orkar man sitta uppe då
Huggorm
28-12-2012, 14:35
CITAT (Motti @ 28-12-2012, 14:25)  Som sakt tv3 är en betalkanal och hör till en grupp som samlar flera kanaler under samma paraply , Achsberg sitter i styrelsen . I natt visade de en ny film kl 003 den hette Time Bomb hade gärna velat se den men inte orkar man sitta uppe då  Nja, den var ju sex år gammal så den har säkert gått på TV många gånger tidigare. Men du kunde ju ha spelat in den, nu för tiden finns det digitalboxar med inbyggd hårddisk. Annars har du kanske en gammal video kvar att spela in med?
*Stintan*
28-12-2012, 15:08
CITAT (Huggorm @ 28-12-2012, 13:46)  Trean måste man betala för, liksom det alltid har varit. Men man kan få den via det digitala marknätet så man behöver ingen parabol. Själv skulle jag inte betala för den, där går i mina ögon inget sevärt alls.
Det enda man inte behöver betala för är hos mig SVT 1 och 2, kunskapskanalen, SVT24/barnkanalen, TV4 och Sexan. På vissa håll i landet tror jag det finns fria lokalkanaler också. OK jag har ju en massa kanaler som ingår i hyran så jag har aldrig tänkt på att det är en betalkanal men jag vet att jag fick in fler kanaler än Svt:s när jag bara hade antenn på taket förut så kanske blandade ihop det. Time Bomb gick för övrigt på 4:an! Jag såg iof En värld utan slut på 3:an igår och den var bra så det blir till att se resten av serien också.
Vi ska köpa den nya Boxer med inspelning i för våran andra är så gammal så den lär snart gå sönder .
Som sagt, 3:an betalar man för på ett eller annat sätt. Via Radiotjänst så betalar du för 1:an, 2:an, Kunskapskanalen, SVT 24, Barnkanalen och en massa radioprogram (SVT, Sveriges Radio och UR). Förstår inte varför jag ska betala för detta då det är kanaler vi inte använder oss av men det är väl så i ett solidariskt samhälle...
Skulle programmera inspelning av de tv-program som vi ville se men det var magert. Håller med om att årets utbud varit dåligt och saknar också de engelska deckarna som brukar visas. Tycker också att Läckbergs deckare är dåliga, dålig intrig och dåligt skrivet så jag har inte ens försökt titta. Sen är det ju så att reklamkanalerna tvingas visa program mellan reklam bara för att folk ska titta, inte tvärtom... Familjen ska på bio imorgon, andra gången denna vecka, vi ska se "Berättelsen om Pi".
hattstugan
28-12-2012, 21:53
Har sett några filmer i helgen! Ser aldrig på svenska deckare då de är dåliga både som böcker och filmer!
Nu ser jag på En Värld Utan Slut som är fortsättningen på Svärdet och Spiran som gick på TV 8 förra veckan!
Monarda
28-12-2012, 22:28
Läckberg var det sämsta jag sett på länge. Ska det vara så enkelt att håva in miljoner kanske man ska börja skriva deckare..... Nej, tacka vet jag engelska serier Morse, Frost, Lewis, Nya spår... Mera sådant om jag får be. Läckberg kan slänga sig i väggen. I morgon kan vi i alla fall glädja oss åt Downton Abbeys julavsnitt.
Svenska filmer och deckare ser jag sällan på dom är gråa i färgen filmerna är murriga tråkiga och alla mummlar .Dom enda bra är Beck filmerna och Astrid Lindgrens barnfilmer ,Thats it ! JA ! ett undantag "Tomten är far till alla barna "där är det faktiskt lite acction !
Huggorm
28-12-2012, 22:46
CITAT (Motti @ 28-12-2012, 22:41)  JA ! ett undantag "Tomten är far till alla barna "där är det faktiskt lite acction ! Jag blev nästan deprimerad av den filmen och tappade lite av de lilla förtroende för mänskligheten jag hade kvar
*Stintan*
28-12-2012, 23:04
CITAT (Huggorm @ 28-12-2012, 22:46)  Jag blev nästan deprimerad av den filmen och tappade lite av de lilla förtroende för mänskligheten jag hade kvar Håller med dig, jag gillar inte den filmen alls.
Anki på Öland
28-12-2012, 23:05
CITAT (hattstugan @ 28-12-2012, 21:53)  Har sett några filmer i helgen! Ser aldrig på svenska deckare då de är dåliga både som böcker och filmer!
Nu ser jag på En Värld Utan Slut som är fortsättningen på Svärdet och Spiran som gick på TV 8 förra veckan! Samma här ang. svenska deckare. Har själv ingen TV längre men dottern firar jul här och hon brukar ha med lite DVD-serier och denna gång hade hon med just Svärdet och spiran och En värld utan slut. Dom har vi tittat på fram till igår kväll  Bra serier!!
hattstugan
29-12-2012, 01:04
Rekommenderar Svärdet och Spiran! Och efter 2 avsnitt även En Värld Utan Slut!
Slår allt vad svensk film kan ådstakomma tyvärr men så är det i min värld!
Vi har såå många bra och duktiga skådespelare i Sverige men var finns de riktigt bra filmerna och serierna?
Avskyr såpor oavsett var de kommer från!
Piccante
29-12-2012, 01:09
CITAT (Motti @ 28-12-2012, 22:41)  Svenska filmer och deckare ser jag sällan på dom är gråa i färgen filmerna är murriga tråkiga och alla mummlar .Dom enda bra är Beck filmerna och Astrid Lindgrens barnfilmer ,Thats it ! JA ! ett undantag "Tomten är far till alla barna "där är det faktiskt lite acction ! En av de bästa julfilmer jag vet
Fjälbacka morden var bra för att vara svenskt ! Men det bästa jag set i jul är "Ett Herrans liv"på Sjuan då får man sig ett gott skratt som man lever länge på  Mer humor i tv.
Har nog aldrig sett så lite på TV som denna julen och har inte ens hållit reda på vad som skulle sändas eller inte, så egentligen kan jag inte ha någon åsikt alls. Är det dock tillåtet att även ta med vardagarna mellan jul och nyår, så tittade jag på "I rymden finns inga känslor" igårkväll och den filmen gjorde intryck på mej. Både kul och tankeväckande på en gång.
Huggorm
29-12-2012, 09:20
CITAT (Cacki @ 29-12-2012, 09:07)  Har nog aldrig sett så lite på TV som denna julen och har inte ens hållit reda på vad som skulle sändas eller inte, så egentligen kan jag inte ha någon åsikt alls. Är det dock tillåtet att även ta med vardagarna mellan jul och nyår, så tittade jag på "I rymden finns inga känslor" igårkväll och den filmen gjorde intryck på mej. Både kul och tankeväckande på en gång. Och totalt missvisande eftersom huvudpersonen inte har aspergers syndrom utan snarare full autism
CITAT (Huggorm @ 29-12-2012, 09:20)  Och totalt missvisande eftersom huvudpersonen inte har aspergers syndrom utan snarare full autism Nja, vet inte det jag. Min bror har ett bonusbarn som visserligen är diagnostiserad som högfunktionell autism, men vad jag har förstått så är ligger han någonstans i gränslandet mellan dessa diagnoser. Vad menar du var så typiskt autistiskt i filmen så att aspergers helt kan uteslutas?
Huggorm
29-12-2012, 09:52
CITAT (Cacki @ 29-12-2012, 09:31)  Nja, vet inte det jag. Min bror har ett bonusbarn som visserligen är diagnostiserad som högfunktionell autism, men vad jag har förstått så är ligger han någonstans i gränslandet mellan dessa diagnoser. Vad menar du var så typiskt autistiskt i filmen så att aspergers helt kan uteslutas? Jag menar att när de har gjort filmen så har de samlat alla tänkbara symptom och överdrivit dem väldigt mycket. Ta bara det där med att huvudpersonen går och gömmer sig i sin rymdraket, det är ganska orealistiskt. Jag följde en diskussion om filmen på aspergersforumet, och de flesta där var väldigt besvikna. Tanken är god, men varför skall de överdriva så? Men det hade väll inte blivit någon film av det annars...
Eva i Skåne
29-12-2012, 10:02
Jag såg också denna filmen om Simon och tyckte den var underhållande och tankeväckande och bjöd på en del skratt. Jag tror inte att många som diagnostiseras med Aspergers syndrom har så svåra utpräglade drag som Simon i filmen, men visst fanns det igenkänningsstunder för mig som har en son med "högfunktionell autism med aspergoida drag".
Visst var allting överdrivet Huggorm. Jag förstår dom på forumet som kan känna sig kränkta. Jag tror man får se filmen i första hand som underhållning - om man nu ska göra underhållning i detta ämne.
Monica i Nässjö
29-12-2012, 10:14
Tittar väldigt sällan på TV och nu i jul har det inte blivit många minuter i TV-soffan. Men i kväll blir det en högtidstund som jag absolut inte vill missa, Downton Abbey julspecial. Efter det kommer jag att sörja otroligt för att serien är slut
*Stintan*
29-12-2012, 14:50
CITAT (Lokan @ 29-12-2012, 14:47)  Tack Lokan! Då har man något trevligt att se fram emot.
Monica i Nässjö
29-12-2012, 15:32
CITAT (Lokan @ 29-12-2012, 14:47)  Tack! Det var roliga nyheter!
Jordgubbe
29-12-2012, 18:41
CITAT (Monarda @ 28-12-2012, 22:28)  Nej, tacka vet jag engelska serier Morse, Frost, Lewis, Nya spår... Mera sådant om jag får be. Igår när jag surfade runt lite upptäckte jag att det kommit en ny serie om Inspektor Morse Endeavour. Handlar om Morse som ung i början av sin karriär. Sett pilotavsnittet och tycker det var riktigt bra gjort med många referenser till orginalserien. Endeavour (TV series)
Monarda
29-12-2012, 22:11
Vilken kanal?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|