Full version: julhelgens tv-program
Sidor: 1, 2
Trampendal
CITAT (Monica i Nässjö @ 29-12-2012, 10:14) *
Tittar väldigt sällan på TV och nu i jul har det inte blivit många minuter i TV-soffan. Men i kväll blir det en högtidstund som jag absolut inte vill missa, Downton Abbey julspecial. Efter det kommer jag att sörja otroligt för att serien är slut -cry-.gif

Det kommer en fortsättning!
Men slutet var ju himla onödigt, tycker jag. Räcker det inte med att Sybil dog?
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 29-12-2012, 23:15) *
Det kommer en fortsättning!
Men slutet var ju himla onödigt, tycker jag. Räcker det inte med att Sybil dog?

Ja visst var det ett dumt slut. Känns som om filmmakarna gjorde det lite lätt för sig o så ska man behöva vänta jättelänge på nästa omgång.
Jordgubbe
CITAT (Monarda @ 29-12-2012, 22:11) *
Vilken kanal?

Jag tror inte någon svensk TV-kanal köpt in pilotavsnittet än, när jag sökte hittade jag det på YouTube.
Trampendal
CITAT (Eva i Skåne @ 29-12-2012, 10:02) *
Jag såg också denna filmen om Simon och tyckte den var underhållande och tankeväckande och bjöd på en del skratt.
Jag tror inte att många som diagnostiseras med Aspergers syndrom har så svåra utpräglade drag som Simon i filmen, men visst fanns det igenkänningsstunder för mig som har en son med "högfunktionell autism med aspergoida drag".

Visst var allting överdrivet Huggorm. Jag förstår dom på forumet som kan känna sig kränkta. Jag tror man får se filmen i första hand som underhållning - om man nu ska göra underhållning i detta ämne.

Lyteskomik, tycker jag.
Börjar bli less på alla stereotypa "gestaltningar" av aspergare nu.
Hur kan det vara OK, när man inte ens får säga "negerboll"?
Motti
Jag håller med dig Trampendal ! och här gör vi negerbollar än för det har vi gjort hela livet utan baktankar .
Cacki
CITAT (Trampendal @ 30-12-2012, 02:17) *
Lyteskomik, tycker jag.Börjar bli less på alla stereotypa "gestaltningar" av aspergare nu.
Hur kan det vara OK, när man inte ens får säga "negerboll"?

Man ser det man vill se. Det finns fortfarande folk med fördomar om att personer med denna sortens funktionsnedsättningar är dummare än andra, men filmen visade väl ganska tydligt att så inte är fallet utan att funktionsnedsättningen mer ligger på det känslomässiga planet. Jag är faktiskt inte alls så säker på att att syftet med filmen bara var att visa lyteskomik, humor är aldrig fel att använda sej av om man vill nå ut med ett budskap.
Trampendal
CITAT (Cacki @ 30-12-2012, 20:59) *
Man ser det man vill se. Det finns fortfarande folk med fördomar om att personer med denna sortens funktionsnedsättningar är dummare än andra, men filmen visade väl ganska tydligt att så inte är fallet utan att funktionsnedsättningen mer ligger på det känslomässiga planet. Jag är faktiskt inte alls så säker på att att syftet med filmen bara var att visa lyteskomik, humor är aldrig fel att använda sej av om man vill nå ut med ett budskap.

Klart att det finns folk med fördomar, men fördomarna minskar ju knappast av en sån film.
Humor är självklart bra och jag tror inte heller att syftet var att göra lyteskomik, det bara blev så ändå. smile.gif
Huggorm
Lyteskomik kan vara underhållande, men den skall vara småelak och inte dumsnäll
Motti
Lytes komik är förnedrande och avser att roa sig på andras bekostnad !dom som är avikande i ett eller annat avsende .Har alltid funnits översittare som gjort sig roliga på andras bekostnad och tjänat pengar på det .Inget att vara stollt över alls .
Piccante
Jag har svårt att se lyteskomiken i det hela? Jag tycker det var en ganska varm skildring av hur personer med en funktionsnedsättning ändå kan fungera och ha sina positiva sidor med.
Trampendal
CITAT (Piccante @ 30-12-2012, 23:54) *
Jag har svårt att se lyteskomiken i det hela? Jag tycker det var en ganska varm skildring av hur personer med en funktionsnedsättning ändå kan fungera och ha sina positiva sidor med.

Problemet är att de flesta vet väldigt lite om asperger och när de ser filmen bestämmer de sig för att det är så alla aspergare är.
Jag har svårt att tänka mig en enda aspergare så som Simon faktiskt.
Om man själv har asperger blir man nog lite förolämpad.

Vem bestämmer om det är kränkande, den kränkte eller den som kränker?
Motti
Bland det roligaste var ju "Ett Herrans liv julspecial där fick man skratta gott :)och så Stefan och Krister och deras Buskis shower som visats på Sjuan .
omk
Jag vet inte om denna serie kan räknas in till just Julhelgsprogram, men jag tror att första avsnittet sändes i mellandagarna. En fransk serie som heter "Gengångare". Riktigt, riktigt bra !! yes.gif tummenupp.gif

Sen har vi även njutit av Melker Beckers "En tavlas hemlighet". Kortisar på ca 15 minuter om kända tavlor. Lite fjant-töntigt sådär (man skrattar gott !!), men också väldigt bra !

Båda serierna finns på SvT Play.

Edit; det är det enda jag sett under helgen och dessutom på Play ...
Iza
Det enda som var något att se var Downton Abbey. Jag hade hoppats att slippa den otäcka betjänten Thomas men istället tog de livet av den trevligaste killen. Varför finns det inga trevliga program?
Trampendal
CITAT (Iza @ 08-01-2013, 23:22) *
Det enda som var något att se var Downton Abbey. Jag hade hoppats att slippa den otäcka betjänten Thomas men istället tog de livet av den trevligaste killen. Varför finns det inga trevliga program?

Men vet vi säkert att han är död? unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 08-01-2013, 23:35) *
Men vet vi säkert att han är död? unsure.gif

Njae vi får väl se men enligt uppgift har han visst tackat nej till att vara med i säsong 4 pga andra mer luckrativa erbjudanden.
Trampendal
CITAT (*Stintan* @ 09-01-2013, 04:45) *
Njae vi får väl se men enligt uppgift har han visst tackat nej till att vara med i säsong 4 pga andra mer luckrativa erbjudanden.

Aha! Typiskt! sad.gif
Serien tappade massor på det, men antagligen kommer jag sitta klistrad likt förbaskad när den återkommer. smile.gif
kerstinbern
I kväll sänder SVT1 första avsnittet av filmatiseringen av Leif GW Perssons bok "En pilgrims död”, om mordet på Olof Palme.

Recensenterna är lyriska redan innan serien börjat!

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/crone...yggt-palmedrama
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon