Sidor: 1, 2
EKLO
Hej,

på landet har huset en ganska stor varmvattenberedare, vintertid kopplad till vatten från vår grävda brunn.

Sedan någon vecka tillbaka kommer kallvattnet bara i korta "stötar" däremellan blir det ljummet/varmt. Finns det ngt jag själv kan kolla/göra åt det - jag är inte alls van vid sådana apparater...
*Stintan*
Kan det ha frusit någonstans på vägen från brunnen?
Christa
CITAT (EKLO @ 27-12-2012, 15:56) *
Hej,

på landet har huset en ganska stor varmvattenberedare, vintertid kopplad till vatten från vår grävda brunn.

Sedan någon vecka tillbaka kommer kallvattnet bara i korta "stötar" däremellan blir det ljummet/varmt. Finns det ngt jag själv kan kolla/göra åt det - jag är inte alls van vid sådana apparater...

Menar att det som skall vara kallvatten är varmt ibland?

Hur är det i så fall med varmvattnet?

Om du skall få bra svar så behöver du nog beskriva läget lite tydligare.
andersen
Hur gammal är beredaren? låter som det är beläggningar i beredaren, då måste man göra ren den, vilket jag tror inte är det enklaste har inte gjort det själv.
Huggorm
Är det likadant i alla kranar, dusch och så vidare? Och kommer det ljummet vatten både om du spolar med svag och kraftig stråle?
EKLO
Oj, tack - jag ska försöka förklara bättre:

Det är likadant i alla kranarna.

Varmvattnet blir hett som vanligt, men kallvattnet blir kallt "stötvis" bara, med några sekunders mellanrum blir det ljummet, sedan iskallt som det ska vara, sedan ljummet - stötvis och i ganska snabba stötar alltså.

Hjälper den beskrivningen? Jag är totalt ovan vid såna här grejer.

Varmvattenberedaren är gammal, jag skulle tro 15 år, möjligen 20.
CillaM
Säger som Stintan, det låter som om det kan ha blivit en ispropp nånstans på vägen. Fast om du har haft plusgrader de senaste dagarna som det varit här så borde den proppen ha löst sig. Nu vet jag inte hur din vv-beredare fungerar men om det är en enkel så kan du testa med att stänga av den, tömma den på vatten och sedan sätta på den och så fylls den själv. Tar några timmar att värma upp vattnet i den.
CillaM
Kom på en sak i dagarna, har du en elslinga i vattenledningen som går på när det är kallt, kan denna vara orsaken till ditt "fjösigt kalla vatten"
EKLO
Hej,

Jo jag har en elslinga i vattenledningen till brunnen, men det har aldrig förr varit så här, att kallvattnet inte håller jämn kyla medan man har på kranen.
Huggorm
Hur är det med den där ventilen som brukar sitta på varmvattenberedare och som blandar i lite kallt vatten i utgående varmvatten, vad händer om den går sönder?
KRT
CITAT (Huggorm @ 29-12-2012, 23:22) *
Hur är det med den där ventilen som brukar sitta på varmvattenberedare och som blandar i lite kallt vatten i utgående varmvatten, vad händer om den går sönder?

Då blir varmvattnet "fesjummet".....
Det konstiga i EKLOs beskrivning är att kallvattnet blir varmt, det ska väl normalt inte gå via vvb... Kanske finns det n läcka på kallvattenrlret, så varmvattnet "tar över"? Hur är rören till blandarna/kranarna? Känns kallvattenrören riktigt kalla eller är de också varma? Och hur ser kallvattenrördragningen fr brunn till kran ut?
Går vattnet via en om kallvattnet är jummet men varmvattnet armt borde ju felet ligga i kallvattenrören efter inloppet till vvb.......
EKLO
Tack för ert engagemang, jag begriper fortfarande eg. ingenting - men ett tillägg kan jag göra för att möjligen snillrika ska få idéer på vad som hänt:

Tycker mig också höra att motorn/pumpen drar igång ibland en kort stund även när vattnet inte är på, dvs när alla kranar är stängda. Det ljudet kommer mkt sällan, men är samma dunkande snabba ljud som man hör från rör/varmvattenberedare ibland när tvättmaskinen arbetar.

Ja, ni fattar - detta är inte precis mitt expertisområde...
Elisabeth-Västkustkolonisten
EKLO jag tänkte också på pumpen när jag läste ditt första inlägg men eftersom jag själv inte förstår mig på det hela så sa jag ingenting.

Vi hade det likadant i stugan att pumpen satte igång utan att någon kran var öppen. Öppnade man en kran så kom ofta vattnet stötvis.

Minns att gubben fick då fixa med pumpen. Var någonting med luft
EKLO
Hm, låter troligt. Trist eftersom det är ett så stort jobb att frakta ngt härifrån till ngn verkstad...
CITAT (EKLO @ 30-12-2012, 10:40) *
Hm, låter troligt. Trist eftersom det är ett så stort jobb att frakta ngt härifrån till ngn verkstad...

Nu frågade jag gubben. Det finns en luftblåsa i pumpen som han fick blåsa upp igen. Men bytte också någon gång den delen med luftblåsan eftersom det var billigare än en ny blåsa. Men som sagd, jag själv förstår mig inte på det.

Var har du pumpen? Vi hade vår i källaren
Huggorm
Luftblåsan är den som gör att man kan lagra ett tryck. Det går inte att komprimera vatten, så därför använder man luft istället. Det gör att pumpen slipper starta om man bara använder lite vatten. Men om blåsan mister lufttrycket skall ändå inte pumpen starta av sig själv, det gör den bara om det lilla tryck som finns i systemet försvinner någonstans. Antingen läcker rören någonstans, eller så är det internt läckage i pumpen. Men jag förstår inte hur det kan ha samband med att det kommer varmvatten ur kallvattenkranen?
Chamomille
Jag misstänker att en backventil i någon blandare är trasig. Då kommer det in varmvatten i kallvattenrören. Det kan vara rätt så svårt att hitta vilken det är fel på om man har många blandare. sad.gif
Jag skulle ju fråga en handverkare
gnon49
Skulle tro att det har med VVB att göra. Varmvattnet går på något sätt ut i kallvattnet. Någon ventil eller packning trolig orsak. I en blandare kan det ju kalka igen och kanske orsaka obalans mellan kall o varmvatten. Råkade ut för det i min duschblandare. Men en gammal beredare kanske lönar sig att byta i alla fall. Blir ju dyrt om den hela tiden måste värma nytt vatten.
Chamomille
[quote name='Elisabeth-Västkustkolonisten' date='30-12-2012, 12:00' post='1603485']

En hantverkare har just svarat.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 12:00) *
En hantverkare har just svarat.

Handverkare för detta område? Och så skulle hon ju behöva den hemma hos sig i stugan........
Chamomille
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 12:55) *
Handverkare för detta område? Och så skulle hon ju behöva den hemma hos sig i stugan........

Det här är ett forum. Då kan man bo var som helst och ändå svara på frågor.
CITAT (Chamomille @ 30-12-2012, 13:21) *
Det här är ett forum. Då kan man bo var som helst och ändå svara på frågor.

Det är klart att ma<n kan, skall osv eftersom EKLO frågar
Men jag menade att hon skulle behöver någon hantverkare hemma i stugan

Ursäkta om jag trampade någon på tårna
malcolm
Jag tror inte fenomenet har någonting med beredaren att göra utan beror på värmekabeln, prova att stäng av strömmen till denna och se om kallvattnet inte förblir kallt då, glöm bara inte att slå till strömmen igen så röret inte fryser sedan.
Chamomille
CITAT (malcolm @ 30-12-2012, 13:53) *
Jag tror inte fenomenet har någonting med beredaren att göra utan beror på värmekabeln, prova att stäng av strömmen till denna och se om kallvattnet inte förblir kallt då, glöm bara inte att slå till strömmen igen så röret inte fryser sedan.

Så du tror att värmekabeln fungerar bara fläckvis?
malcolm
CITAT (Chamomille @ 30-12-2012, 15:04) *
Så du tror att värmekabeln fungerar bara fläckvis?

Nu vet jag inte vilken typ av värmekabel det är eller hur den är monterad. Det finns två varianter, antingen finns det en termostat eller så är kabeln självreglerande varav den senare är mycket dyr och används mest inom industrin för att värma olja.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 30-12-2012, 15:19) *
Nu vet jag inte vilken typ av värmekabel det är eller hur den är monterad. Det finns två varianter, antingen finns det en termostat eller så är kabeln självreglerande varav den senare är mycket dyr och används mest inom industrin för att värma olja.

Det är i princip enbart självreglerande kabel man använder på vattenrör, vart skulle man annars sätta givaren? Den med termostat används mest i elektrisk golvvärme
Chamomille
CITAT (malcolm @ 30-12-2012, 15:19) *

Det här är ju löjligt. Det är ju inte det som är felet. Dom behöver inte kolla värmekabeln. Det är inte det som är felet.
Huggorm
Nej, jag tror inte heller på värmekabeln. Har man sådan på rören brukar den vara självreglerande på 5-10 grader, alltså stänger den av sig redan innan den nått upp i ljummen temperatur. Dessutom skulle det bara värma vattnet en kort stund till det kommit in nytt, kallt vatten som inte stått still i det uppvärmda röret.
CillaM
Jag tror också på elslingan. Har en själv o vattnet blir aldrig riktigt kallt utan just fesljummet. Att pumpen går mellan tappningarna är också normalt, nu vet jag inte om det är en sommarvattenpump, därav elslingan, men dessa behöver tryckas/luftas vid normal användning 2 gånger om året. Och en hydrofor åste tömmas några gånger på vattnet för att få samma effekt. Men det sista har inget med temperaturen att göra.

Vore intressant att få veta vad hantverkaren sa dessutom.
Tapio
Halaj!

Dags att infoga lite sunt förnuft här.
För det första: hur en ispropp mellan brunnen och huset skulle kunna framkalla detta fenomen förstår jag inte alls. Då slutar ju allt vatten att strömma?

Värmeslingan: min värmesladd har en effekt på, om jag inte minns fel, 10 watt/meter. Typiskt har man en 32 mm PEMslang från brunnen till huset.
Ni menar väl inte på fullt allvar att en sådan klen effekt skulle kunna värma upp vattnet i den tjocka slangen?

//T
*Stintan*
CITAT (CillaM @ 30-12-2012, 19:34) *
Jag tror också på elslingan. Har en själv o vattnet blir aldrig riktigt kallt utan just fesljummet. Att pumpen går mellan tappningarna är också normalt, nu vet jag inte om det är en sommarvattenpump, därav elslingan, men dessa behöver tryckas/luftas vid normal användning 2 gånger om året. Och en hydrofor åste tömmas några gånger på vattnet för att få samma effekt. Men det sista har inget med temperaturen att göra.

Vore intressant att få veta vad hantverkaren sa dessutom.

Har också haft sån värmekabel men känner inte igen något av det du skriver.
Motti
För mig verkar det som det är fel på Varmvattensberedaren kanske utbränd eller har du kalkrikt vatten kan det vara det ,har man värmeslinga i in och ut vattnet så ska det inte vara varmt och kallt om varannat ,vore jag som du skulle jag ringa en Rörmokare han kan säkert ge dig svar på vad som är fel .
CillaM
CITAT (Tapio @ 30-12-2012, 20:15) *
Halaj!

För det första: hur en ispropp mellan brunnen och huset skulle kunna framkalla detta fenomen förstår jag inte alls. Då slutar ju allt vatten att strömma?

Värmeslingan: min värmesladd har en effekt på, om jag inte minns fel, 10 watt/meter. Typiskt har man en 32 mm PEMslang från brunnen till huset.
Ni menar väl inte på fullt allvar att en sådan klen effekt skulle kunna värma upp vattnet i den tjocka slangen?

//T

Jag undrar vad förnuftet har att göra med detta. Hos mig är vattnet aldrig helt kallt med värmeslingan på, oavsett om jag låter kranen stå o rinna i en halvtimme. Och en ispropp kan faktiskt vara en propp som håller på att växa till sig, alltså låter en liten del av vattnet som trycks upp gå förbi. Nu vet inte jag vilken effekt jag har på min elslinga men den räcker hela vägen ner, via garaget, till pumphuset. Det rör sig om 20+30 meter, ca.
Huggorm
CITAT (Tapio @ 30-12-2012, 20:15) *
Halaj!

//T

Fast vissa har klenare slang, själv har jag 16mm. Men som sagt så tror inte jag heller på värmekabeln.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 17:10) *
Det är i princip enbart självreglerande kabel man använder på vattenrör, vart skulle man annars sätta givaren? Den med termostat används mest i elektrisk golvvärme

Nu är det ju ingen kontinuelig mätning och det kan vara en anliggningstermostat som inte har någon kontakt med själva vattnet utan bara med röret fast det ljumma kommer ju bara stötvis sä det är nog inte värmekabeln i alla fall.
gnon49
Nej, jag har värmekabel från borrhålet och in och kallvattnet är iskallt, oavsett om värmen i kabeln är på eller inte. Kabeln är väl anpassad till att vara frostvakt men inte värma vattnet. Jag satsar på beredaren. En sökning på nätet kan säkert ge något. Man är ju sällan ensam drabbad vad det än är för problem man har.
Tapio
Halaj!

Jag har varit och fotat en, förhoppningsvis pedagogisk, bild av kopplingarna på min egen Nibe vvb.

Alltså: kallvatten strömmar in via det nakna kopparröret, illustrerat av den horisontella blå pilen (pekar höger) längst ner. Vattnet fortsätter upp i vvb:n (vertikala blå pilen). Den horisontella blå pilen som pekar vänster då? Jo, precis som huggorm påpekar sker en sammanblandning vid vvb:ns utgång. Uppvärmt vatten strömmar ut (den vänstra röda pilen) och blandas med det kalla från höger och ut strömmar uppblandat vatten ( den gröna pilen)

Överkurs
(Varför är det såhär? Jo, man vill gärna hålla 70-80 gr i vvb:n för att undvika legionellabakterier. Samtidigt t.ex. om man har små barn vill man undvika möjligheten att kunna skålla sig av varmvattnet. Smart, va?)

vore jag konstrukör på Nibe skulle jag hemskt gärna vilja ha en backventil i den överströmmande delen (alltså den horisontella blå pilen åt vänster) så att bara kallt vatten kan strömma åt vänster, men inte varmt vatten strömma åt höger.

Det kanske sitter en backventil där, och den har pajat?

//T
Huggorm
Bra där Tapio, det var det jag var inne på förut men inte kunde förklara riktigt. Med din bild blir det solklart. Antingen måste felet sitta där eller i en backventil i någon blandare som Chamomille skrev om tidigare. De är de båda enda rimliga förklaringarna som jag ser det.

Men om det är VVB:n, så borde man kunna stänga den där blandarventilen genom att skruva på ratten till vänster. Då borde problemet upphöra, men varmvattnet bli skållhett
Motti
Hmm jag tänkte en lite varmvattensberedare i en sommarstuga nu ,det har jag erfarenhet av .Är det en Nibe då är det större grejer fast en sådan har vi här nu i huset ,och om varmvattnet blir fessljumet då är det skit i filtret och då måste man dammsuga det om man har ett sådant filter ,är det skitigt och fullt av damm så får du inget riktigt varmvatten .
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 30-12-2012, 21:22) *
Nej, jag har värmekabel från borrhålet och in och kallvattnet är iskallt, oavsett om värmen i kabeln är på eller inte. Kabeln är väl anpassad till att vara frostvakt men inte värma vattnet. Jag satsar på beredaren. En sökning på nätet kan säkert ge något. Man är ju sällan ensam drabbad vad det än är för problem man har.

Så var det hos mig också.

Jag satsar på att Chamomille har rätt i att det är en backventil som spökar...gäller bara att komma på vilken.
Tapio
CITAT (CillaM @ 30-12-2012, 19:34) *
Att pumpen går mellan tappningarna är också normalt,

Halaj!

Att pumpen går fast ingen tappar vatten tyder på att man har en läcka nånstans.

//T
Tapio
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 22:04) *
Men om det är VVB:n, så borde man kunna stänga den där blandarventilen genom att skruva på ratten till vänster. Då borde problemet upphöra, men varmvattnet bli skållhett

Halaj!

Det hade varit väldigt bra om man hade kunnat stänga (med den vänstra svarta ratten) blandarventilen helt, för då hade man direkt kunnat se om felet är i överströmningen. Tyvärr kan man inte det, iaf inte på min vvb. Man kan bara öka eller minska, men inte stänga av.

//T
Huggorm
Men det kanske räcker för att ge en indikation i alla fall. Testar man med ratten i ena ändläget först och andra sedan borde kallvattnet bli mer och mindre ljummet om det är fel på backventilen där
Motti
Är det en Nibe av senare model så kan det vara så att du glömt dammsuga filtret i varmvattensberedaren !gör man inte det så får man inget riktigt varmvatten det blir fessljumet .Jätte viktigt med att sköta sina filter .tror det är så enkelt ! så har det varit här !
Trampendal
CITAT (Motti @ 31-12-2012, 00:00) *
Är det en Nibe av senare model så kan det vara så att du glömt dammsuga filtret i varmvattensberedaren !gör man inte det så får man inget riktigt varmvatten det blir fessljumet .Jätte viktigt med att sköta sina filter .tror det är så enkelt ! så har det varit här !

Bra lösning när det är KALLVATTNET som är fesljummet! smile.gif
Tapio
Halaj!

Jag gissar att motti pratar om en frånluftsvärmepump. Inte alltid så lätt att skilja på alla dessa fyrkantiga, vitlackade monster vi har i hemmen. Vilken gör egentligen vad, liksom. De är ju så lika på utsidan.
Sålänge man inte lägger i kulörtvätten i frysboxen eller disken i kylskåpet kanske man skall vara glad.

//T
Trampendal
CITAT (Tapio @ 31-12-2012, 00:35) *
Halaj!

Jag gissar att motti pratar om en frånluftsvärmepump. Inte alltid så lätt att skilja på alla dessa fyrkantiga, vitlackade monster vi har i hemmen. Vilken gör egentligen vad, liksom. De är ju så lika på utsidan.
Sålänge man inte lägger i kulörtvätten i frysboxen eller disken i kylskåpet kanske man skall vara glad.

//T

smile.gif

Här har ingen någonsin dammsugit varmvattenberedarens filter, men vi har hett varmvatten och iskallt kallvatten ändå.
Huggorm
CITAT (Tapio @ 31-12-2012, 00:35) *
Halaj!

//T

Nu föll femöringen ned här rolleyes.gif Jag trodde hon pratade om någon sil som kanske fanns på vissa varmvattenberedare
Aqvakul
Har inte familjen Motti VVS-firma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon