Sidor: 1, 2
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 31-12-2012, 03:33) *
Har inte familjen Motti VVS-firma?

Hoppas inte! -fear-.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 31-12-2012, 00:00) *
Är det en Nibe av senare model så kan det vara så att du glömt dammsuga filtret i varmvattensberedaren !gör man inte det så får man inget riktigt varmvatten det blir fessljumet .Jätte viktigt med att sköta sina filter .tror det är så enkelt ! så har det varit här !

Om du hade läst inläggen i tråden så hade du sett att varmvattenberedaren är 15 -20 år gammal !
EKLO
Hej igen, trådskaparen här!

Tänk att min fråga kunde väcka så mycket engagemang och intresse - jag är imponerad och mycket tacksam.

Som vanligt i en lång tråd blir det ju så att några glömmer ursprungsbeskrivningen av problemet, och då blir det ju lite galna förslag, men det är ju inte så konstigt (OT: på Allt om trädgård, eller är det nån annan sida?!, har man lagt om grafiken så att ursprungsfrågan alltid ligger högst upp, även när trådarna förlängs över flera sidor, kanske eg. inte så dumt?).

Nå, jag ska absolut kolla enl. Tapios skiss och några av era andra förslag. Tack! Tror inte jag hinner i dag, men i morgon ska jag se om jag kan stänga av och kolla.

Metro heter modellen, från Trebema, Kalmar, enligt plaketterna på vvb. Och problemet är ju ganska nytt, har bara uppstått nu i vinter, förut har jag inte märkt av detta. Så det där att det skulle handla om värmeslingor eller isproppar tror jag inte på, eftersom de föregående vintrarna varit så väldigt kalla, då borde det haft större risker de åren? (i år har det varit plusgrader här i Södra Bohuslän ganska länge nu, och all is och snö är borta sedan länge på marken).

Problemet är ju inte jättestort för mig, men det jag oroar mig för är att detta skulle vara en indikation på att ngt är allvarligt fel och att apparaten sjunger på sista versen? Med tanke på att den är så gammal kanske man ska föreställa sig att den har en viss livstid?

En sak till för att förklara: När pumpen "hörs" (det gör den stötvis, och också trycket i kranen kommer lite stötvis analogt med detta - så har det alltid varit) blir vattnet iskallt, dvs när strålen är som starkast, när den går av blir det ljummet.
gnon49
Reflektion.
När trycket är högt håller packning eller ventil tätt mot varmvatten. Nu spånar jag bara.
*Stintan*
Men det är ju märkligt att trycket sjunker så att pumpen går igång utan att man tappar något vatten alls. Det tyder ju på att något inte håller tätt.
EKLO
Hm, låter som om jag skulle behöva krypa under huset och kolla om det droppar nånstans - sisådär lagom lockande i detta kalla blöta väder, med 1/2 meters krypgrund - men efter en torrare dag kanske jag kan fömå mig att göra ett försök...
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 12:13) *
Men det är ju märkligt att trycket sjunker så att pumpen går igång utan att man tappar något vatten alls. Det tyder ju på att något inte håller tätt.

Absolut. Och om inget annat läckage hittas kan det vara internt i pumpen.
Chamomille
Men jösses.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 12:17) *

Men läs vad Chamomille skrev. Det hon sa om trasig backventil kommer ju från ett proffs på området!
Chamomille
Ni som inte är rörisar kan väl helt enkelt hålla truten. Stackars trådskapare.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 12:46) *
Men läs vad Chamomille skrev. Det hon sa om trasig backventil kommer ju från ett proffs på området!

smile.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 12:46) *

En trasig backventil i en blandare gör inte att pumpen startar igen, den låter bara kallvattnet blanda sig med varmvattnet
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:01) *
En trasig backventil i en blandare gör inte att pumpen startar igen, den låter bara kallvattnet blanda sig med varmvattnet

Du Huggorm. Läs från början.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:01) *

Nej men att varmvattnet blandar sig med kallvattnet. Att pumpen går igång hör nog inte till det problemet eftersom den har gjort så "alltid" enligt EKLO. Två problem alltså.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 13:19) *
Nej men att varmvattnet blandar sig med kallvattnet. Att pumpen går igång hör nog inte till det problemet eftersom den har gjort så "alltid" enligt EKLO. Två problem alltså.

Två problem, och det var problemet med att pumpen startade av sig själv som det handlade om, så jag förstår inte varför du rättade mig?

Så här skrev du:
Då skrev jag så här:
Då skriver du så här:
Varvid jag skriver så här:
Och då svarar du som i citat ovan.

Det samma gäller Chamomille, du behöver inte läsa tråden från början men gärna de inlägg det handlar om. Sedan kan du fundera på vem det är som är fjanten.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:27) *
Två problem, och det var problemet med att pumpen startade av sig själv som det handlade om, så jag förstår inte varför du rättade mig?

Så här skrev du:
Då skrev jag så här:
Då skriver du så här:

Det samma gäller Chamomille, du behöver inte läsa tråden från början men gärna de inlägg det handlar om. Sedan kan du fundera på vem det är som är fjanten.

Ja men det har tydligen inte EKLO upplevt som ett problem, utan problemet var ju att varmvattnet blandar sig med kallvattnet och därför svarade jag som jag gjorde. Det är ju även det som Chamomille svarat på.
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:27) *

Så här skrev du:
Då skrev jag så här:
Då skriver du så här:

Behöver inte fundera så länge. Du är inte röris.
EKLO
Hm, lugn i klassen, bli inte ilskna nu.

Har kollat lite hastigt nu, och upptäcker att det börjat droppa ifrån en koppling (inomhus) som går mellan vattenledningen och det som jag tror är en hydropress,(utan att alls vara ett dugg säker, men jag har försökt läsa på lite på nätet) som sitter fastskruvad alldeles ovan vvb.

Jag vet inte vad en backventil är ens, chamille, hur letar jag efter den tro?
Chamomille
Du EKLO. Du får gärna ringa mig om du vill. Blir lixom lite bättre i tal än i skrift. smile.gif
malcolm
Jag vill gärna höra upplösningen på detta drama. rolleyes.gif
Tapio
CITAT (malcolm @ 01-01-2013, 11:25) *
Jag vill gärna höra upplösningen på detta drama. rolleyes.gif

Halaj!

Visst är det lite roligt. Chamomille håller på och gapar och gormar om att alla andra är idioter, men har själv inte bidragit med nåt vettigt till tråden. slap.gif

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 01-01-2013, 13:18) *
Halaj!

Visst är det lite roligt. Chamomille håller på och gapar och gormar om att alla andra är idioter, men har själv inte bidragit med nåt vettigt till tråden. slap.gif

//T

Hon har nog större kunskap om detta än någon av er andra och självklart är det ju enklare att försöka lösa problemet per telefon än bland lekmännen här i tråden.

Vi får väl hoppas att EKLO berättar hur det gick sen.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-01-2013, 13:53) *
Hon har nog större kunskap om detta än någon av er andra och självklart är det ju enklare att försöka lösa problemet per telefon än bland lekmännen här i tråden.

tummenupp.gif
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 01-01-2013, 14:45) *
tummenupp.gif

Tror inte det hjälper att hålla tummen för. giggle.gif
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 01-01-2013, 13:53) *

Halaj!

Det är möjligt. Men än så länge har jag bara sett en oförskämd och arrogant gaphals, som inte levererar.

//T

*Stintan*
CITAT (malcolm @ 01-01-2013, 17:44) *
Tror inte det hjälper att hålla tummen för. giggle.gif

Den enda som tycker det där var roligt är nog du själv. Jag tycker det var elakt!
pejori
CITAT (Tapio @ 01-01-2013, 18:00) *
Halaj!

Det är möjligt. Men än så länge har jag bara sett en oförskämd och arrogant gaphals, som inte levererar.

//T

Visst har hon levererat. tummenupp.gif
Men det är inte lätt, att "klampa in" på männens meckarområde som kvinna. dunno.gif
Då kan män känna sig hotade och slår backut. naughty.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 01-01-2013, 21:58) *
Visst har hon levererat. tummenupp.gif
Men det är inte lätt, att "klampa in" på männens meckarområde som kvinna. dunno.gif
Då kan män känna sig hotade och slår backut. naughty.gif

Tänkte precis detsamma. Hade det varit en kille som sagt att han var röris, hade alla lyssnat andäktigt...
Tapio
Halaj!

Jag kan ju inte prata för någon annan än mig själv, men jag skiter precis blankt vilket kön Chamomilla har. Jag reagerar bara över att h*n beter sig som ett ---.

//T
pejori
CITAT (Aqvakul @ 01-01-2013, 22:07) *
Tänkte precis detsamma. Hade det varit en kille som sagt att han var röris, hade alla lyssnat andäktigt...

Precis.. tummenupp.gif

CITAT (Tapio @ 01-01-2013, 22:45) *
Halaj!

Jag kan ju inte prata för någon annan än mig själv, men jag skiter precis blankt vilket kön Chamomilla har. Jag reagerar bara över att h*n beter sig som ett ---.

//T

Tycker nog inte ditt beteende just nu verkar vara så mycket bättre. dunno.gif
malcolm
Har man separata avstängningsventiler till varje blandare bör det inte vara så svårt att identifiera vilken det är som spökar, jag har monterat sådana överallt där det är möjligt.
EKLO
Hej, det är jag som är trådskaparen.

Nu har jag fått hjälp via telefon (tackar Chamomille) och ska byta backventil på köksblandaren. Det hela blir säkert utmärkt när jag väl kommer mig för, och nyttigt för mig att lära mig lite praktiska inomhussaker istället för att bara klippa sly och odla grönsaker och sånt med händerna...

Mest lättad över att det inte verkar vara ngt allvarligt problem, jag har redan "lärt" mig att hålla glas växelvis under och utanför strålen för att få kallt vatten att dricka!

Man kan nu tycka att tråden är fulländad - från min sida är den det, hoppas ni också.

tack för allt engagemang!
pejori
CITAT (EKLO @ 02-01-2013, 23:23) *
Hej, det är jag som är trådskaparen.

Nu har jag fått hjälp via telefon (tackar Chamomille) och ska byta backventil på köksblandaren. Det hela blir säkert utmärkt när jag väl kommer mig för, och nyttigt för mig att lära mig lite praktiska inomhussaker istället för att bara klippa sly och odla grönsaker och sånt med händerna...

Mest lättad över att det inte verkar vara ngt allvarligt problem, jag har redan "lärt" mig att hålla glas växelvis under och utanför strålen för att få kallt vatten att dricka!

Man kan nu tycka att tråden är fulländad - från min sida är den det, hoppas ni också.

tack för allt engagemang!

Grattis.
Härligt med "handlingskraftiga" (läs yrkeskunniga) fruntimmer. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon