|
EmmBurt
18-02-2013, 21:23
Lägger en bild här hoppas de är okej
Jag missade sådatum o slängde dem i GA-3. Är det en ledtråd så var det helt fel. Och vi curlar inte alls Anki till förstaplats. Vi leder henne varsamt dit...
GA-3?
Ah... Google berättade vad det var.
MAMMA! GÅSIS FUSKAR!
Japp, och inte skäms jag att berätta det heller  Men att jag glömde så är helt sant. Är det någon tröst när jag säger att det inte gror och ger ledtråden att GA-3 inte lär gynna grodden av den här växten? /Åsa
 Ah, ok då!
CITAT (Peztis @ 19-02-2013, 16:36)  GA-3?
Ah... Google berättade vad det var.
MAMMA! GÅSIS FUSKAR! Bara så du vet......i krig, kärlek och busfröutmaningar är ALLA medel tillåtna  . Om det inte står i föreskriften så bör det genast skrivas dit  . Jag skulle inte tveka en sekund ens att använda fotsvett från en gravid jungfru för att fröna skulle gro fortare, bättre och säkrare  . /Anki
Maggan H
20-02-2013, 11:02
CITAT (Gåsis @ 19-02-2013, 16:45)  Japp, och inte skäms jag att berätta det heller  Men att jag glömde så är helt sant. Är det någon tröst när jag säger att det inte gror och ger ledtråden att GA-3 inte lär gynna grodden av den här växten? /Åsa Kyla är ett måste här! Möjligen dutta på det när det tas in i ljus o värme.... CITAT (Anki V @ 19-02-2013, 22:20)  Bara så du vet......i krig, kärlek och busfröutmaningar är ALLA medel tillåtna  . Om det inte står i föreskriften så bör det genast skrivas dit  . Jag skulle inte tveka en sekund ens att använda fotsvett från en gravid jungfru för att fröna skulle gro fortare, bättre och säkrare  . /Anki Ett hett tips är kanske att använda aluminiumfolie.... eller något liknande....
 Hur luktar det hos dig där du har dina fröer, Anki?
Rosmarin
20-02-2013, 14:16
Helt underbart Anki!  Fotsvett från en gravid jungfru...! Kan man verkligen bevara fotsvett i över 2000 år tro...  Och svettas de heliga verkligen om fötterna som vanligt folk...? Om det är detta som krävs för att få dessa frön att gro så förstår jag att vi står inför en verkligt svår utmaning i år.
Maggan H
23-02-2013, 11:39
''Ett hett tips är kanske att använda aluminiumfolie.... eller något liknande....  '' Eller den färgen i af....
Maggan H
24-02-2013, 15:45
Och Grattis till Rosmarin som nu klurat ut att det är ...... haha trodde du verkligen att jag skulle skriva det här??
Lady Hamilton
24-02-2013, 15:48
Grattis Grattis Rosmarin o ni andra
Grattis Rosmarin till den stora ledningen med sex rätta utklurningar och en bonus!
Maggan H
26-02-2013, 18:52
Och nu säger jag grattis till Anki som också funderat klart!
Nu verkar Anki hittat rätt växel! Grattis!
Maggan H
13-03-2013, 14:03
2 dagar kvar tills krukorna ska in! Börja gräv, ni där uppe....
Margith
13-03-2013, 14:10
Åh hjälp, var var det nu jag grävde ner den?? Inte på den vanliga platsen, det minns jag, för de krukorna tar jag aldrig in... Vad var det för fiffigt ställe jag hittade, där jag skulle hitta igen den Åh nej... den är nog där, där det nu är närmare 2 meter snö.... Börja gräva verkar som en bra idé...
Maggan H
15-03-2013, 13:51
Har du hittat dom, Margith?  För idag ska dom in! Hoppas på att några gror i af... jag tog in mina den 17 feb men inget syns. Ska kanske ge dom en omgång kyla till, så stod det på köpefröna. Nu har era fått 4 veckor till så hoppas.... Först inne i några veckor, sen ut och sen in och sen ut och sen in....  Ja, kanske inte sååå många gånger men i två omgångar ömsom varmt ömsom kallt. Dessvärre grodde dom inte ändå...  Hoppas på att dessa egentagna frön gror!
EmmBurt
15-03-2013, 14:28
Så nu är mina framplockade ur kylskåpet! såg dessvärre att de är lite möggel under krukan  Vad gör jag nu? ska jag vattna ska den stå i ljus eller inte?
Maggan H
22-03-2013, 14:52
Varmt och ljust Emma! Jag har idag satt in mina i kylen igen, de togs in 17 feb så en månad har de haft på sig att visa att de vill, men icke! Så nu är dom förvisade i kyla några veckor till så får jag göra ett nytt försök. Kanske känner dom att det verkligen inte är vår än så jädrans kallt som det är!
Jag har en gång tidigare sått de här fröna (köpefrön) och då ville de ha två vintrar för att gro.......släng inte sådden om den inte gror nu i vår!
Tyvärr så överlevde mina inte första vintern. Det var sorkvintern -11 så jag vet inte om de frös ihjäl eller blev uppätna.
/Anki
Maggan H
23-03-2013, 16:29
CITAT (Anki V @ 22-03-2013, 19:44)  Jag har en gång tidigare sått de här fröna (köpefrön) och då ville de ha två vintrar för att gro.......släng inte sådden om den inte gror nu i vår!
Tyvärr så överlevde mina inte första vintern. Det var sorkvintern -11 så jag vet inte om de frös ihjäl eller blev uppätna.
/Anki Jamen vad praktiskt, då kör vi Busfrön 2013 OCH 2014 samtidigt!  Jag har dock haft sådd ute med köpefrön i 2 vintrar men inget....
Maggan H
27-03-2013, 15:57
Dags för fler ledtrådar; Bladen är flikiga och växten är inte särskilt buskig. Just denna varianten har mörka blad med vita blommor i spiror. Namnet associerar till en metall. Fritt fram att gissa i tråden nu! Om någon gissar rätt håller jag på svaret lite...
Maggan H
01-04-2013, 18:04
Grattis maramara till rätt svar! Och här kommer sista ledtråden, i mitten på veckan talar jag om vad det är!
[attachment=75689:clip_image001.jpg]+ [attachment=75688:clip_image002.jpg]
Tydligare kan det inte bli /Anki
Och eftersom man fick gissa i tråden nu så... Silverax
Rosmarin
02-04-2013, 09:15
Eller "Bägarranka"!
EmmBurt
02-04-2013, 13:08
Händer inget hä.. Bör jag toppa dom i kylen igen?
Maggan H
02-04-2013, 16:05
Grattis till en av er! Den är ju svår att få att gro men låt den stå 3-4 veckor inne nu och sen lika länge kallt igen för att sedan testas igen....
EmmBurt
03-04-2013, 17:46
Okej så gör vi  då gissar jag på Silverax om man får gissa på de om redan gissat  eller de kanske är fusk ;P
Maggan H
03-04-2013, 19:03
Helt rätt, Silverax är det!  Hoppas nu på att någon gror någonstans!
Lite sur blir jag allt om det inte tar sig, jag vill ju gärna ha denna och har provat förut jag med utan att lyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|