|
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:30)  Vet inte va du menar Anma !men om du som företagare tar ut en vinst på 2 mille får du skatta 70% så är det . Först skrev du att man skattar 70% som är 700000:-. Du menade att man får behålla 700000 förstod jag sen. En anställd som tjänar 2 miljoner får behålla lite drygt 800000kr. Resten går till skatt. Så skillnaden är inte så jättestor. Skatten blir väl inte heller 70% om man tar ut en vinst på 10.000.
Förresten, ni har väl aktiebolag? Om din man tar ut vinsten som lön så betalar han lika mycket i skatt som andra anställda.
Skattar du 70% på två mille så får du behålla 1,3 mille .Men en anställd tar inga egna risker han lyfter lön och har sedan backupp från facket och får en ersättning eller hur .En företagare har inte dom skyddsnäten alls .Har du lånat upp pengar och satt ditt hem som säkerhet och jobbat röven av dig i 35 år ska du inte då få en krona extra när du själv har tagit alla risker belånat ditt hus och satt dig i skuld för att du vill göra något bra som du tror på ?Om det inte fanns människor som har drifften att starta eget belåna sina hus och mer där till för att starta eget så skulle det väl heller inte finnas så många jobb för dom som inte vill starta eget !
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:43)  Skattar du 70% på två mille så får du behålla 1,3 mille .Men en anställd tar inga egna risker han lyfter lön och har sedan backupp från facket och får en ersättning eller hur .En företagare har inte dom skyddsnäten alls .Har du lånat upp pengar och satt ditt hem som säkerhet och jobbat röven av dig i 35 år ska du inte då få en krona extra när du själv har tagit alla risker belånat ditt hus och satt dig i skuld för att du vill göra något bra som du tror på ?Om det inte fanns människor som har drifften att starta eget belåna sina hus och mer där till för att starta eget så skulle det väl heller inte finnas så många jobb för dom som inte vill starta eget ! Vi har progressiv skatt i det här landet. Ju mer du tjänar desto mer får du skatta procentuellt. Om man som anställd tjänar 2000000 kr får man behålla drygt 800000 kr. Så är det. Förresten,nu kommer du med ytterligare ett tal. Hur kan 70% på två miljoner vara 1,3 miljoner? Nu ska jag sova. Ha en bra kväll!
Piccante
20-01-2013, 01:14
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:43)  Skattar du 70% på två mille så får du behålla 1,3 mille .Men en anställd tar inga egna risker han lyfter lön och har sedan backupp från facket och får en ersättning eller hur .En företagare har inte dom skyddsnäten alls .Har du lånat upp pengar och satt ditt hem som säkerhet och jobbat röven av dig i 35 år ska du inte då få en krona extra när du själv har tagit alla risker belånat ditt hus och satt dig i skuld för att du vill göra något bra som du tror på ?Om det inte fanns människor som har drifften att starta eget belåna sina hus och mer där till för att starta eget så skulle det väl heller inte finnas så många jobb för dom som inte vill starta eget ! 70% = förändringsfaktorn 0,7 2000000kr * 0,7 = 1400000 Det kan vi kanske vara överens om?
Trampendal
20-01-2013, 01:18
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:43)  Skattar du 70% på två mille så får du behålla 1,3 mille .Men en anställd tar inga egna risker han lyfter lön och har sedan backupp från facket och får en ersättning eller hur .En företagare har inte dom skyddsnäten alls .Har du lånat upp pengar och satt ditt hem som säkerhet och jobbat röven av dig i 35 år ska du inte då få en krona extra när du själv har tagit alla risker belånat ditt hus och satt dig i skuld för att du vill göra något bra som du tror på ?Om det inte fanns människor som har drifften att starta eget belåna sina hus och mer där till för att starta eget så skulle det väl heller inte finnas så många jobb för dom som inte vill starta eget ! Matematik är du inte så haj på, tydligen.  Om man får behålla 1,3 mille av 2 har man betalat 35% skatt! 70 % av 2 miljoner är 1,4 miljoner, vilket betyder, att om man betalar 70 % i skatt har man kvar 600 000. Tänk om, tänk rätt.
Styvt set Det är ungefär vad man hamnar !
Aqvakul
20-01-2013, 03:22
jag förstår varför egna företagare har ekonomisk experthjälp.....
Trampendal
20-01-2013, 03:30
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2013, 03:22)  jag förstår varför egna företagare har ekonomisk experthjälp.....
*Stintan*
20-01-2013, 06:01
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2013, 03:22)  jag förstår varför egna företagare har ekonomisk experthjälp..... .....som kan räkna
Anki på Öland
20-01-2013, 09:19
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:43)  Skattar du 70% på två mille så får du behålla 1,3 mille............ Om jag startar eget ska du få bli min revisor.... jäklar vad rik jag skulle bli....
hattstugan
20-01-2013, 09:24
Nu har ni hamnat långt från Ämnet!
Dags att återgå till Det proffesionella tiggandet!
/Moderator
*Stintan*
20-01-2013, 11:31
TS anser ju att dom betalar så mycket i skatt att det inte behövs "proffesionellt" tiggeri. Det kan väl inte vara långt från ämnet. Diskussioner svajar väl alltid lite hit och dit, det ena ger det andra, och det ingår liksom i begreppet.
andersen
20-01-2013, 13:28
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2013, 11:31)  TS anser ju att dom betalar så mycket i skatt att det inte behövs "proffesionellt" tiggeri. Det kan väl inte vara långt från ämnet. Diskussioner svajar väl alltid lite hit och dit, det ena ger det andra, och det ingår liksom i begreppet. Starta en egen tråd om det i så fall! Jag tycker inte att olika galor till förmån att dra in pengar är proffesionellt tiggande, utan bara ett sätt att få in pengar, sedan är det väl så att olika galor kostar en del, så hur mycket det blir över till förmån det är svårt att veta.
mamamaggan
21-01-2013, 06:37
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2013, 11:31)  TS anser ju att dom betalar så mycket i skatt att det inte behövs "proffesionellt" tiggeri. Det kan väl inte vara långt från ämnet. Diskussioner svajar väl alltid lite hit och dit, det ena ger det andra, och det ingår liksom i begreppet. TS vill själv komma ifrån ämnet och inte svara för vad h*n sa från början. Bara för att familjen betalar skatt så ska det inte få förekomma reklam för hjälporganisationer , ingen annan ska få veta att dessa organisationer finns . Endast när det gäller vid begravningar ska man få tala om att t ex Hjärt-och lungfonden finns , då är det tillåtet att " tigga ". Logiken haltar betydligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|