|
mamamaggan
12-01-2013, 11:54
Klart att Motti skulle tacka nej till hjälp. Enligt mitt sätt att se på det hela så ska Motti heller inte ha någon hjälp.
Ställer man inte upp för andra så ska man heller inte förvänta sig att andra ställer upp för en själv , så enkelt är det.
Rebecca
12-01-2013, 12:16
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:55)  Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det . Bestämmer inte du själv var dina testementespengar ska gå? Varför är det skandalöst? Jag tycker det är en jättebra idé som man kanske inte själv har kommit på. Vill man skänka pengar är det väl en toppengrej - man kanske inte känner för att ge alla pengar till barn osv och då är det ju perfekt att kunna göra en sån grej. Vill man inte göra det är det väl bara att avfärda. Precis som att avfärda all annan reklam. Jag sitter ju inte och hetsar upp mig bara för att det gåtr en schamporeklam på tv som jag ogillar. "Åh, de vill att jag ska köpa deras produkt så de kan komma åt mina pengar, tiggeri, ARGH!!" Nej, man avfärdar det. Det är väl bättre att pengar går till forskning då som faktiskt kan hjälpa folk på riktigt.
Ja vården betalas ju via skattesedel så den är ju alla berättigad till. Om man vill ge eller inte till organisationer är ju helt upp till var o en. Frågan kanske är "vart gör pengarna bästa nytta". Där tror jag på mindre organisationer med engagerade medlemmar. U-länder reser sig inte ur fattigdom med hjälp av bistånd eftersom dom sällan kommer befolkningen tillgodo.
Jubbe063
12-01-2013, 13:46
CITAT (mamamaggan @ 12-01-2013, 11:54)  Klart att Motti skulle tacka nej till hjälp. Enligt mitt sätt att se på det hela så ska Motti heller inte ha någon hjälp.
Ställer man inte upp för andra så ska man heller inte förvänta sig att andra ställer upp för en själv , så enkelt är det. Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar. Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet. Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen. CITAT (Rebecca @ 12-01-2013, 12:16)  Bestämmer inte du själv var dina testementespengar ska gå?
Varför är det skandalöst? Jag tycker det är en jättebra idé som man kanske inte själv har kommit på. Vill man skänka pengar är det väl en toppengrej - man kanske inte känner för att ge alla pengar till barn osv och då är det ju perfekt att kunna göra en sån grej.
Vill man inte göra det är det väl bara att avfärda. Precis som att avfärda all annan reklam. Jag sitter ju inte och hetsar upp mig bara för att det gåtr en schamporeklam på tv som jag ogillar. "Åh, de vill att jag ska köpa deras produkt så de kan komma åt mina pengar, tiggeri, ARGH!!" Nej, man avfärdar det. Det är väl bättre att pengar går till forskning då som faktiskt kan hjälpa folk på riktigt. Dagens sanning. Kunde inte säga det bättre själv. Trots allt finns det bra många personer som inte har några arvtagare och om de då får tips och ide om att testamentera bort sina pengar till en god sak är väl bara bra. Annars skiter man i det och pengarna går till allmänna arvsfonden istället. Och sen har vi de som inte vill att släkten ska ha pengarna av en eller annan orsak och då är det väl bra om de testamenterar bort sina pengar till nåt som de tycker känns vettigt.
andersen
12-01-2013, 13:46
CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:42)  Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar.
Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet. Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen. Håller med dej.
*Stintan*
12-01-2013, 14:00
CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:42)  Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar.
Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet.
Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen. Men man kanske ska vara tacksam att det finns människor som skänker/har skänkt pengar till forskningen istället för att gnälla på att folk får reda på i TV hur man kan bidra om man vill.
Anki på Öland
12-01-2013, 14:23
CITAT (Jubbe063 @ 12-01-2013, 13:46)  ........... Trots allt finns det bra många personer som inte har några arvtagare och om de då får tips och ide om att testamentera bort sina pengar till en god sak är väl bara bra. Annars skiter man i det och pengarna går till allmänna arvsfonden istället. Och sen har vi de som inte vill att släkten ska ha pengarna av en eller annan orsak och då är det väl bra om de testamenterar bort sina pengar till nåt som de tycker känns vettigt. Precis min tanke! Alla har ju faktiskt inte barn.... Är väl jättebra att var och en får bestämma själv och att man får information om vart men kan skänka sina pengar!
mamamaggan
12-01-2013, 14:37
CITAT (*Stintan* @ 12-01-2013, 14:00)  Men man kanske ska vara tacksam att det finns människor som skänker/har skänkt pengar till forskningen istället för att gnälla på att folk får reda på i TV hur man kan bidra om man vill. Mitt inlägg byggde på medmänsklighet . Är upprikktigt arg på hur man kan ha mage att påstå det som Motti påstår om denna reklam. Visar man ingen medmänsklighet så ska man heller inte förvänta sig någon medmänsklighet tillbaka. Till viss del så kan iaf jag se vissa saker som villkorade. Om man t ex inte VILL betala skatt ska man då få ta del av det som samhället erbjuder när det gäller t ex vård och omsorg ? Det är högst frivillgt att ge till olika organisationer som gör vårt , eller andras , liv bättre men att gå så långt så att man vill förbjuda dem att tala om att man finns är för mig att gå alldeles för långt. Man kan själv som sagt vara drabbas en dag och då bör man vara tacksam att det har skänkts pengar så att forskningen , och därmed behandlingen , gått framåt. Hur ska dessa organisationer annars tala om att de finns ? Endast höra av sig när någon dött för att " tigga " pengar då ? Hur skulle det uppfattas ? Regeringen har som redan sagts gjort det avdragsgillt att skänka till dessa organisationer , hur kan man då påstå att de i stället vill förbjuda dem ? Och det för att det är " professionellt tiggeri" att göra reklam ? All annan reklam , är det också tiggeri ? " Tigger " inte dessa företag om att vi ska handla just dessas produkter ? Så skulle man ju kunna se det , eller hur ?
Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam . Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ? Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen . Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu !
PS! de som dör och inte har arvingar :deras pengar går till allmänna arvsfonden och fördelas av staten till bla handikappade och andra organistioner . Läs p www. Wikipedia.se om :allmänna Arvsfonden . I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant !
Piccante
18-01-2013, 02:17
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:30)  PS! de som dör och inte har arvingar :deras pengar går till allmänna arvsfonden och fördelas av staten till bla handikappade och andra organistioner . Läs p www. Wikipedia.se om :allmänna Arvsfonden . I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant ! Pengarna går ju till staten så till vida att staten (allm arvsfonden) fördelar pengarna. CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:19)  Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam . Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ? Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen . Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu ! En människa som inte är tillräknelig och inte kan ta ekonomiska beslut själv har oftast en gode man/ förvaltare och kan inte skriva på hur som helst. Dessutom ställs ju vissa krav på ett testamente för att det ska vara giltigt så du blir upprörd i onödan...
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:30)  I Hjärt och lungfondens tiggreklam påstås det att alla pengar utan arvingar går till Staten vilket inte är sant ! Du som lungsjuk (astma) borde väl vara glad över att forskning flitigt bedrivs runt om på flera olika center i vårt land. Mycket av den forskningen sker genom anslag från privata fonder och stiftelser, som välvilliga och generösa medmänniskor skänkt. Utan forskning hade du inte haft din astmamedicin idag.
Anki på Öland
18-01-2013, 09:08
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 00:19)  Som tur är är jag inte beroende utan kan betala min vård själv även om en del här inte tycker jag ska ha någon ! också en dålig människosyn och inte speciellt omtänksam . Verkar som alla tycker man ska testamentera 10 på sin kvarlåtenskap och det är upp till var och en här bara att skaffa Vita dokumentet och skriva på !frågan är bara hur många av er som gjort det ? Vad jag blir upprörd över är att det lägs ut flera hundra tusen på dessa tiggerifilmer plus att det sitter många människor som kanske inte är klara i huvudet och som ser den här reklamne 8 gånger om dagen och blir bombaderade och som tar beslut som de aldrig skulle gjort om de var helt friska ! Är man normalbegåvad kan man ju ta ett förnuftigt beslut och bestäma själv .verkar som många här tycker det är rätt att köra upp människor på testamentespengar människor som kanske inte ens kan ta ett beslut för dagen . Alla här som är begåvade vet väl att man själv kan sätta in pengar om man vill på alla dessa fonder som nu figurerar på TV .Hade jag skänkt pengar till allt tiggeriet på TV så hade jag själv behövt hjälp nu ! Ibland när man läser dina inlägg vill man bara ställa sig och dunka huvudet i väggen..... läser du ingenting av dom svar du får???? Det fetmarkerade har du ju fått svar på i massor av inlägg. Du rabblar ju bara upp samma sak gång på gång utan hänsyn till alla som lägger tid och tankemöda på att ge dig svar på det du skriver
CITAT (Anki på Öland @ 18-01-2013, 09:08)  Ibland när man läser dina inlägg vill man bara ställa sig och dunka huvudet i väggen..... läser du ingenting av dom svar du får???? Det fetmarkerade har du ju fått svar på i massor av inlägg. Du rabblar ju bara upp samma sak gång på gång utan hänsyn till alla som lägger tid och tankemöda på att ge dig svar på det du skriver   Det är verkligen som att tala för döva öron.
Piccante
18-01-2013, 12:42
För att klara ut alla missförstånd: Allmänt om testamenten: CITAT Kan jag upprätta ett testamente själv?
Om tillgångarna inte är så komplicerade (där ingen nyttjanderätt, förvaltarskap, förfoganderätt eller avkomsträtter eller liknande ska regleras) går det alldeles utmärkt att upprätta testamentet själv med en lämplig och anpassad mall. Det viktigaste är att man då uppfyller de formella kraven som är:
Vara upprättat i skrift och undertecknat av testatorn (Den som arvet avser) Testators underskrift måste vara bevittnad av två personer som inte är jäviga, dvs: - personerna måste vara över 15 år - personerna lider inte av psykisk störning som gör att de inte förstår betydelsen av vittnesbekräftelsen - personerna är inte släkt i rätt upp- eller nedstigande led (såsom föräldrar, farföräldrar, barn eller barnbarn). De får heller inte vara make eller syskon, inte ens till någon i släktledet. http://densistavilan.se/info/testamenteCITAT Klander av testamente - Det är endast arvingar som kan väcka klander mot ett testamente, inte testamentstagare.
Detta måste göras inom sex månader från det att delgivning av testamentet skett om klandertalan görs på grund av att: • Man anser att testatorn inte var behörig att upprätta ett testamente. • Man anser att formkraven för ett lagligt upprättat testamente inte var följda. • Man kan påvisa att testatorn var psykiskt störd vid upprättandet av testamentet. • Man anser att testamentet är upprättat under tvång • Testatorn har blivit lurad att upprätta testamentet • Testatorns oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning har utnyttjats och missbrukats. • Någon har svikligen förlett testatorn att upprätta testamentet • Testatorn har upprättat testamentet efter att ha missuppfattat något som varit bestämmande för honom att göra detta.
I övriga fall gäller inte sexmånadersregeln.
När testamentet delges arvingarna bör man, om man anser att det är felaktigt, vara noga med att inte skriva under att man godkänner det utan att man har tagit del av det, annars förlorar man sin rätt att klandra testamentet. http://www.internetjuridik.com/familjeratt...testamente.html
Var så goda att dunka huvudet i väggen !jag tycker ändå inte om tiggeri, att de vill åt testamenten dessutom är lågt .Sverige är ett fritt land och det ska vara upp till var och en vad man vill tycka och vilka åsikter man har .Min åsikt står fast !hatar tiggeri på TV .Lägg dom pengarna på forskning istället .
Piccante
18-01-2013, 21:01
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 20:31)  Var så goda att dunka huvudet i väggen !jag tycker ändå inte om tiggeri, att de vill åt testamenten dessutom är lågt .Sverige är ett fritt land och det ska vara upp till var och en vad man vill tycka och vilka åsikter man har .Min åsikt står fast !hatar tiggeri på TV .Lägg dom pengarna på forskning istället . Ska ideella organisationer satsa alla sina pengar på forskning och inte ha utåtriktad verksamhet kvar? Hur vore det om vår regering kunde finansiera forskning i större utsträckning istället för att ge skatterabatter åt dom som äter ihjäl sig på mc Donalds eller åt de som inte orkar städa sina (onödigt) stora Täbyvillor?
Nu tycker jag diskutionen spårar ur´och att vi ska hålla oss till tråden ! Proffesionelt tiggeri har inte mycket med Mac Donalds att gör i sak. Men å andra sidan är Mac Donalds orsaken till all övervikt som skapar sjuklig fettma både bland barn och vuxna och därmed hjärtsjukdom diabetes mm!
Monica i Nässjö
18-01-2013, 23:16
Min far lever tack vare att Hjärt-lungfonden bidragit med pengar till forskning. Han genomgick flera ballongsprängningar med inopererade stentar och till slut en by pass-operation. Om det inte varit för att att Hjärt-lungfonden tiggt till sig pengar på det "professionella tiggandet" till forskning så hade min far kanske inte varit i livet idag.Så när du motti säger att det är fel med det professionella tiggandet så säger du samtidigt att det är fel att min far är i livet. Tänk på det.
CITAT (Monica i Nässjö @ 18-01-2013, 23:16)  Min far lever tack vare att Hjärt-lungfonden bidragit med pengar till forskning. Han genomgick flera ballongsprängningar med inopererade stentar och till slut en by pass-operation. Om det inte varit för att att Hjärt-lungfonden tiggt till sig pengar på det "professionella tiggandet" till forskning så hade min far kanske inte varit i livet idag.Så när du motti säger att det är fel med det professionella tiggandet så säger du samtidigt att det är fel att min far är i livet. Tänk på det. Motti tror kanske att hon kan köpa den vård som behövs. Och att alla mediciner, operationstekniker etc kommer från annat håll, dvs inte är framsforskat på olika kliniker med hjälp från ex hjärtlungfonden...
Min mor blev baypass opererad i Linköping och bytte fyra kranskärl efter två hjärtinfakter !Vad har det med tiggeriet att göra ?
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:22)  Min mor blev baypass opererad i Linköping och bytte fyra kranskärl efter två hjärtinfakter !Vad har det med tiggeriet att göra ? Hur tror du tekniken att genomföra by-pass har kommit till? Jo genom gedigen långvarig forskning med pengar från bla hjärtlungfonden som du retar dig så på.
Forskning är naturligt vis bra på alla vis !har en <morbror som forskat i mickrobiologi och den forskningen har gjort stora framgångar De så kallat arvslösa pengarna går till "Allmäna arvsfonden"och de pengarna går oavkortat till forskning !Varför ska man då skriva testamente för förmån för Hjärt Lungfonden ?Det finns väl många hemska sjukdommar som tex barncancer osv som ska ha lika stor chans till att få pengar .
*Stintan*
19-01-2013, 00:07
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:43)  Forskning är naturligt vis bra på alla vis !har en <morbror som forskat i mickrobiologi och den forskningen har gjort stora framgångar De så kallat arvslösa pengarna går till "Allmäna arvsfonden"och de pengarna går oavkortat till forskning !Varför ska man då skriva testamente för förmån för Hjärt Lungfonden ?Det finns väl många hemska sjukdommar som tex barncancer osv som ska ha lika stor chans till att få pengar . Japp Barncancerfonden "tigger" också i TV. När det gäller vart Allmänna arvsfondens pengar går så har du fel. Kopierar in direkt från deras sida detta: "Det här stödjer Arvsfonden: Arvsfonden stödjer ideella föreningar och andra icke-vinstdrivande organisationer, som vill pröva nya idéer för att utveckla verksamheter för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning på deras egna villkor. Vi vill ge organisationerna möjlighet att pröva nya idéer som kan utveckla verksamheten inom olika områden. Arvsfonden stödjer verksamhet som stärker ställningen i samhället för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Målet är att utveckla välfärd, livskvalitet, delaktighet, jämlikhet och jämställdhet samt bidra till social, etnisk och kulturell integration. FN:s barnkonvention är grundpelaren i arvsfondens satsning på barn och unga. Alla beslut och all verksamhet utgår från den." http://www.arvsfonden.se/default____3.aspx
Kryddan03
19-01-2013, 00:09
Minnet svek.
mamamaggan
19-01-2013, 00:24
Ta en funderare på hur många släktingar/bekanta som hade överlevt om fler hade skänkt pengar till sådana organisationer som du kallar för tiggare.
Motti , du har skrivt att i Småland så tänker ni på varandra och ställer upp för varandra eftersom ni ger pengar till sådana här organisationer i stället för blommor vid begravningen.
Har du aldrig funderat på att den personen kanske hade levt i dag om fler skänkt pengar innan de dött ?
Piccante
19-01-2013, 00:43
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 21:07)  Nu tycker jag diskutionen spårar ur´och att vi ska hålla oss till tråden ! Proffesionelt tiggeri har inte mycket med Mac Donalds att gör i sak. Men å andra sidan är Mac Donalds orsaken till all övervikt som skapar sjuklig fettma både bland barn och vuxna och därmed hjärtsjukdom diabetes mm! Du missade min poäng där... McDonalds användes som exempel i debatten om sänkningen av restaurangmomsen. Den momssänkningen (skatterabatten) skulle ju öka jobben men de blev väl 5- 10 st totalt samtidigt som det minskade skatteintäkterna med miljoner. Istället för att subventionera hamburgare och städning hos överklasskärringar så kunde man satsat de miljonerna på forskning. Nu är inte forskning lika prioriterat, därför "tigger" de som stödjer forskning så att projekten kan fortsätta.
CITAT (Piccante @ 19-01-2013, 00:43)  Du missade min poäng där... McDonalds användes som exempel i debatten om sänkningen av restaurangmomsen. Den momssänkningen (skatterabatten) skulle ju öka jobben men de blev väl 5- 10 st totalt samtidigt som det minskade skatteintäkterna med miljoner. Istället för att subventionera hamburgare och städning hos överklasskärringar så kunde man satsat de miljonerna på forskning. Nu är inte forskning lika prioriterat, därför "tigger" de som stödjer forskning så att projekten kan fortsätta. Nu gör du ju som som Rädda Barnen, Majblomman med flera, dvs. använder av helt felaktiga siffror i ditt debattinlägg. Tycka vad man vill kan man göra men man bör nog använda sig av fakta i sitt argumenterade, eller hur? Sänkningen av restaurangmomsen har hittills givit 5000 nya jobb enl. SCB, och jobb till just ungdomar som behöver få in en fot på arbetsmarknaden. Rut har väl givit betydligt fler jobb skulle jag tro, ca 500 000 personer utnyttjade ju avdragsmöjligheten 2012 och så många lär inte de du föraktfullt kallar för "överklasskäringar" vara. (f.ö. är det säkert lika många män som kvinnor som behöver hjälp med städning??) När det sen gäller de ihoptiggda pengarna så vet man ju inte heller hur mycket som verkligen går till det behjärtansvärda ändamålet det sägs att det skall gå till. Hur det är med just Hjärtfonden vet jag inte men när det gäller t.ex. Röda Korset så upptäcktes ju för ett par år sedan en väldigt kostsam administration och skyhöga löner till generalsekreterare m.fl. Efter 35 yrkesverksamma år i landet med världens högsta skatter på arbete så anser jag mig mer än väl betalat min del till samhället och nog borde väl landet med just världens högsta skatter få en slant över till forskning. Jag håller med Motti, jag gillar inte det offentliga tiggeriet som lever på att få folk att känna dåligt samvete och rent osmakligt tycker jag "testamentestiggeriet är. Gita P.s. Vilka avser du med uttrycket "överklasskärringar? Är det sådana som jag, dvs. heltidsarbetande medelinkomsttagare? D.s
*Stintan*
19-01-2013, 08:18
CITAT (Gita @ 19-01-2013, 07:09)  Nu gör du ju som som Rädda Barnen, Majblomman med flera, dvs. använder av helt felaktiga siffror i ditt debattinlägg. Tycka vad man vill kan man göra men man bör nog använda sig av fakta i sitt argumenterade, eller hur? Sänkningen av restaurangmomsen har hittills givit 5000 nya jobb enl. SCB, och jobb till just ungdomar som behöver få in en fot på arbetsmarknaden. Rut har väl givit betydligt fler jobb skulle jag tro, ca 500 000 personer utnyttjade ju avdragsmöjligheten 2012 och så många lär inte de du föraktfullt kallar för "överklasskäringar" vara. (f.ö. är det säkert lika många män som kvinnor som behöver hjälp med städning??)
När det sen gäller de ihoptiggda pengarna så vet man ju inte heller hur mycket som verkligen går till det behjärtansvärda ändamålet det sägs att det skall gå till. Hur det är med just Hjärtfonden vet jag inte men när det gäller t.ex. Röda Korset så upptäcktes ju för ett par år sedan en väldigt kostsam administration och skyhöga löner till generalsekreterare m.fl.
Efter 35 yrkesverksamma år i landet med världens högsta skatter på arbete så anser jag mig mer än väl betalat min del till samhället och nog borde väl landet med just världens högsta skatter få en slant över till forskning. Jag håller med Motti, jag gillar inte det offentliga tiggeriet som lever på att få folk att känna dåligt samvete och rent osmakligt tycker jag "testamentestiggeriet är. Gita P.s. Vilka avser du med uttrycket "överklasskärringar? Är det sådana som jag, dvs. heltidsarbetande medelinkomsttagare? D.s Vet du vad jag tror Gita? Det är nog bara folk som har gott om pengar som får dåligt samvete av Hjärt-lungfondens och barncanserfondens TV-reklam. Som en parentes undrar jag om du kan svara på vad det är för skillnad på avdrag och bidrag? När det gäller barnfattigdomen är jag inte ett dugg förvånad att du inte förstår vad det är fråga om utan som vanligt sparkas det på de svagaste i samhället, i det här fallet barnen. Bedrövligt är bara förnamnet. Vet du vad medelinkomsten är för dem som har jobb? Tvivlar starkt på att du tjänar en bra bit inder 30.000/månad.
Aqvakul
19-01-2013, 10:01
Jag kan också tycka att det under de senaste åren blivit väl mycket "välgörenhetstiggeri" framförallt på TV, både i form av annonser och galor. Jag föredrar i princip statliga skattefinansierade insatser framför privat välgörenhet. Men så har jag också varit motståndare till en rad av de skattesänkningar som gjorts under senare år och som främst kommit de redan ganska välbärgade (inkl. mig själv) till del.
Det jag dock har svårt att förstå är hur ni två (Motti och Gita), som uppenbarligen stöder alliansens politik, både vill betala mindre skatt och slippa ge till välgörenhet. Jag anar en doft av egoism och snålhet...
Kommer inte dom mesta forskningsanslagen från staten o näringslivet? Läkemedelsindustrin forskar ju på många intressanta områden där det finns pengar att hämta om man lyckas. Privata insamlingar är inte fel men knappast avgörande för dom framsteg som görs. Sverige är rikt. Vill staten satsa än mer på forskningen så kan man göra det. Det viktigaste är nog forskningen kring vår framtida energiförsörjning. Om reklam tycker jag inte, oavsett budskap.
Aqvakul
19-01-2013, 12:47
CITAT (gnon49 @ 19-01-2013, 11:29)  Kommer inte dom mesta forskningsanslagen från staten o näringslivet? Läkemedelsindustrin forskar ju på många intressanta områden där det finns pengar att hämta om man lyckas. Privata insamlingar är inte fel men knappast avgörande för dom framsteg som görs. Sverige är rikt. Vill staten satsa än mer på forskningen så kan man göra det. Det viktigaste är nog forskningen kring vår framtida energiförsörjning. Om reklam tycker jag inte, oavsett budskap. Att forska fram nya läkemedel är oerhört dyrt. Naturligtvis är läkemedelsindustrin i första hand inriktad på att stötta forskning som i slutändan genererar läkemedel som under patenträttighetstiden generar rejäla vinster. Forskning som gäller kroniska åkommor sponsrars stenghårt, medan det är nästan omöjligt att få fram pengar till bättre antibiotika.
Piccante
19-01-2013, 14:18
CITAT (Aqvakul @ 19-01-2013, 12:47)  Att forska fram nya läkemedel är oerhört dyrt. Naturligtvis är läkemedelsindustrin i första hand inriktad på att stötta forskning som i slutändan genererar läkemedel som under patenträttighetstiden generar rejäla vinster. Forskning som gäller kroniska åkommor sponsrars stenghårt, medan det är nästan omöjligt att få fram pengar till bättre antibiotika. Forskningspolitiken kritiseras ofta för att favorisera spetsforskning. Det är högre ansett att forska på specifika åkommor och ta patent på mediciner mot dessa än att ägna sig åt grundforskning där man forskar i förståelsen för bakomliggande orsaker och funktioner men kanske inte kan omsätta den kunskapen direkt i en säljbar produkt. Men utan grundforskning är heller inte vidare utveckling möjlig. När det gäller livsstilssjukdomar som tex cancer som utvecklas under lång tid så är forskningen väldigt resurskrävande då man måste kartlägga patientgrupper i kanske 10- 20 år för att kunna se variation i vad som gör att vissa blir sjuka och inte andra. Hjärt & kärlsjukdomar är ju ofta kostrelaterat tex, tar lång tid det med.
Jubbe063
19-01-2013, 15:11
CITAT (gnon49 @ 19-01-2013, 11:29)  Kommer inte dom mesta forskningsanslagen från staten o näringslivet? Läkemedelsindustrin forskar ju på många intressanta områden där det finns pengar att hämta om man lyckas. Privata insamlingar är inte fel men knappast avgörande för dom framsteg som görs. Sverige är rikt. Vill staten satsa än mer på forskningen så kan man göra det. Det viktigaste är nog forskningen kring vår framtida energiförsörjning. Om reklam tycker jag inte, oavsett budskap. Nej, statens bidrag till grundforskningen är väldigt liten i jämförelse med de donationer som kommer in via dessa organisationer. Forskningen på läkemedelsföretagen är ingen grundforskning som är förutsättningslös, dvs de forskar inte om de inte ser en omedelbar vinst för deras produkter. Så läkemedelsföretag forskar inte på hur man bäst förebygger en sjukdom eller vilken operationsmetod som är bäst. De föredrar att utveckla medicin. Därför behövs donationer så även kunskap skapas om hur man undviker sjukdom, hur man rehabiliterar, opererar etc..... Och framför allt så forskning kan ske inom områden där läkrmedelsbolagen inte ser någon ekonomidk vinst för sina egna bolag.
mamamaggan
19-01-2013, 20:45
Att ta fram ett nytt läkemedel kan ta en massa år , 10 - 15 år kanske , och kosta massor med pengar. Klart att läkemedlesföretagen inte tar fram något de inte kan få tillbaka pengarna på.
Sedan kostar det att försäkra sig om att det inte tillverkas " piratkopior " , kostar också.
Där finns ett av skälen till att utvecklingen av nya läkemedel flyttas från Sverige.
Att tro att staten står för forskningspengar för att få veta vad olika sjukdomar beror på och om man kan göra något för att hindra att man får sjukdomen , kan hindra den från att utvecklas fullt ut eller bota gör nog väldigt många .
Men så är det inte och om nu t ex McDonalds ska få göra reklam för något som försämrar vår hälsa så tycker jag att vi skulle i så fall ta bort den reklamen före reklam om att det finns möjlighet att hjälpa redan sjuka eller kan göra så att folk slipper bli sjuka.
Varför ska t ex McDonalds få tigga våra pengar men inte de som kan hjälpa oss ?
När det gäller att betala skatt så har nog både min man och jag bidragit mer än de flesta här gör under hela sin levnad .Att rösta på alliansen gör en inte automatiskt till en kall människa som inte har förståelse för andras lidande det vill jag verkligen poängtera ,tycker det är rent barnsligt att ens påstå något sådant då lever man inte med medkänsla eller vill man inte veta eller höra .Vi har skänkt rikligt med pengar både till Cancerfonden Hjärt-lungfonden och till mina Gatubarn i Bolivia som ligger mig väldigt varmt om hjärtat ,även Frälsningsarmen fick en slant till jul till dom hemlösa ,plus många andra . Jag vill inte bli indoktrinerad och övertalad att skänka pengar från TV och som sakt många människor vet inte riktigt vad dom gör därför tycker jag var och en kan ta ställning om man vill skänka pengar det är bara att ringa efter ett inbetalningskort eller gå in på datorn och skaffa uppgifter om hur du ska gå till väga !
Rebecca
19-01-2013, 22:22
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2013, 20:45)  Men så är det inte och om nu t ex McDonalds ska få göra reklam för något som försämrar vår hälsa så tycker jag att vi skulle i så fall ta bort den reklamen före reklam om att det finns möjlighet att hjälpa redan sjuka eller kan göra så att folk slipper bli sjuka. Varför ska t ex McDonalds få tigga våra pengar men inte de som kan hjälpa oss ? Åh, du har så rätt i detta!!
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:15)  När det gäller att betala skatt så har nog både min man och jag bidragit mer än de flesta här gör under hela sin levnad .Att rösta på alliansen gör en inte automatiskt till en kall människa som inte har förståelse för andras lidande det vill jag verkligen poängtera ,tycker det är rent barnsligt att ens påstå något sådant då lever man inte med medkänsla eller vill man inte veta eller höra .Vi har skänkt rikligt med pengar både till Cancerfonden Hjärt-lungfonden och till mina Gatubarn i Bolivia som ligger mig väldigt varmt om hjärtat ,även Frälsningsarmen fick en slant till jul till dom hemlösa ,plus många andra . Jag vill inte bli indoktrinerad och övertalad att skänka pengar från TV och som sakt många människor vet inte riktigt vad dom gör därför tycker jag var och en kan ta ställning om man vill skänka pengar det är bara att ringa efter ett inbetalningskort eller gå in på datorn och skaffa uppgifter om hur du ska gå till väga ! Hur i hela friden kan du veta hur mycket andra har betalat i skatt? Du påstår saker om andra som du inte har någon som helst vetskap om, återigen Motti, skaffa källor innan du kommer med påståeden tagna helt ur luften.
Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller .
Rebecca
19-01-2013, 22:54
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:51)  Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller . Jo men hur kan du förutsätta att ingen annan här inne inte är egen företagare?
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:51)  Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller . Min man är egen företagare så jag vet också hur det fungerar. ca 50% av det han får in går till skatt, moms och sociala avgifter. Förutsatt att han inte har några avdrag, vilket ju de flesta företagare har. Av dessa 50% är det lika mycket "vanlig" skatt som en anställd har. Skillnaden är att egenavgifterna och ev moms betalas av arbetsgivaren utan att den anställda ser det i lönespecen.
Men låt oss säga att din man tar ut en vinst på företaget då betalar han 70 % skatt på det han tar ut i vinst ,tänk då att han tar ut 2 millioner så får han skatta 700 000 på dom ,hur många annställda betalar det varje år eller vart annat ?Plus att du skattar på din inkomst=lön .
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 22:51)  Efter som vi är egna företagare så betalar vi skatt och mer än gemene man !en annställd betalar inte på långa vägar dom skatterna ,så jag vet vad jag talar om .Alla som har höga inkomster förmögenheter som driver egen verksamhet får betala skatt därefter ,som anställd är det ju inte på långa vägar samma skattesatser som de som driver verksamhet betalar .Jag har själv haft eget företag och har bra koll på hur det fungerar jag har också varit anställd i flera år . Utan företagare som vågar satsa så fanns det inga jobb heller . Nu är du ju där igen!!! Hur många av oss odlaiter är egna företagare och hur många är anställda? Det har du inte en endaste aning om!!! Här finns flera som är egna företagare men har den goda smaken att inte tjata om varken sina pengar ellor firmor i vart och varannat inlägg!!! Jag tror att alla numera vet att ni är rika, egna företagare. bor på landet vid en sjö... jösses, nu orkar jag inte mer.
Nu tycker jag att du går till personangrepp Monax och det ska väl inte behövas om man är vuxen !Det är ju så att jag bara svarat på det vi diskuterar om du tycker jag är jobbig så är det väl bara att låta bli att läsa denna tråden !svårare än så är det inte .Hoppas du får en bra helg .
*Stintan*
19-01-2013, 23:43
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 23:05)  Men låt oss säga att din man tar ut en vinst på företaget då betalar han 70 % skatt på det han tar ut i vinst ,tänk då att han tar ut 2 millioner så får han skatta 700 000 på dom ,hur många annställda betalar det varje år eller vart annat ?Plus att du skattar på din inkomst=lön . Byt revisor! Det finns massor av knep för att minska skatten på vinsten man eventuellt tar ut. Du kan väl ändå inte mena att din man plockar ut 2 miljoner av vinsten vart och varannat år ur företaget? Jo jag har levt med egna företagare i hela mitt liv så lite hum har jag om hur det fungerar. För övrigt fanns inte tilstymmelse till personangrepp i Monaxes inlägg! Det är du och ingen annan som snackar om ert företag och era pengar. Vad har det för relevans i ämnet hur mycket skatt ni betalat. Det handlade ju om det "proffesionella" tiggeriet. Det går ändå inte tillräckligt med skattepengar till forskningen så därför behövs frivilliga bidrag. Vill du inte se reklamen så byt kanal hur svprt kan det vara.
CITAT (Motti @ 19-01-2013, 23:05)  Men låt oss säga att din man tar ut en vinst på företaget då betalar han 70 % skatt på det han tar ut i vinst ,tänk då att han tar ut 2 millioner så får han skatta 700 000 på dom ,hur många annställda betalar det varje år eller vart annat ?Plus att du skattar på din inkomst=lön . Hur får du ihop det där? 70% på två miljoner är 1,4 miljoner...
Förstår hur du tänker Biggan men det fungerar inte så i verkligheten !Är man småföretagare som vi med 8 anställda så är det bara att sköta sig vi har en bra revisor som sköt våra papper i många år .Min man och hans bror jobbar åt stora företag som tex IKEA då kan man inte fuska med att betala skatt eller försöka krypa undan .Ikea villa ha spesade fakturor och kvitton liksom andra företag som min man och hans bror tillverkar för ,alla vill ha kvitton för sina avdrag deklarationer mm ,går inte att fuska en tia när man har med sådana företag att göra ,och därmed måste du köra shyst betala din skatt osv.Visst finns det företag som fuskar och annat men de blir inte långvariga .Vi har drivit vårt företag i 32 år och har aldrig under dessa år haft en revision eller ens blivit seda under lup av skatteverket därför att vi har betalat skatt och inte hållt på med svartaffärer och annat .Vi kör vitt och det gynnar både oss våra anställda och företaget .
Precis så mycket blev det över efter skatt Anma !Tar du ut en vinst i ditt företag så skattar du 70 % rätt av .
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:10)  Förstår hur du tänker Biggan men det fungerar inte så i verkligheten !Är man småföretagare som vi med 8 anställda så är det bara att sköta sig vi har en bra revisor som sköt våra papper i många år .Min man och hans bror jobbar åt stora företag som tex IKEA då kan man inte fuska med att betala skatt eller försöka krypa undan .Ikea villa ha spesade fakturor och kvitton liksom andra företag som min man och hans bror tillverkar för ,alla vill ha kvitton för sina avdrag deklarationer mm ,går inte att fuska en tia när man har med sådana företag att göra ,och därmed måste du köra shyst betala din skatt osv.Visst finns det företag som fuskar och annat men de blir inte långvariga .Vi har drivit vårt företag i 32 år och har aldrig under dessa år haft en revision eller ens blivit seda under lup av skatteverket därför att vi har betalat skatt och inte hållt på med svartaffärer och annat .Vi kör vitt och det gynnar både oss våra anställda och företaget .
Precis så mycket blev det över efter skatt Anma !Tar du ut en vinst i ditt företag så skattar du 70 % rätt av . Du skrev tvärt om där uppe. En arbetare får behålla ca 100.000 kr mer med en inkomst på två miljoner.
Vet inte va du menar Anma !men om du som företagare tar ut en vinst på 2 mille får du skatta 70% så är det .
PS !det gäller all vinst du tar ut i ett företag ,70% skatt .
Biggan_
20-01-2013, 00:33
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 00:10)  Förstår hur du tänker Biggan men det fungerar inte så i verkligheten !Är man småföretagare som vi med 8 anställda så är det bara att sköta sig vi har en bra revisor som sköt våra papper i många år .Min man och hans bror jobbar åt stora företag som tex IKEA då kan man inte fuska med att betala skatt eller försöka krypa undan .Ikea villa ha spesade fakturor och kvitton liksom andra företag som min man och hans bror tillverkar för ,alla vill ha kvitton för sina avdrag deklarationer mm ,går inte att fuska en tia när man har med sådana företag att göra ,och därmed måste du köra shyst betala din skatt osv.Visst finns det företag som fuskar och annat men de blir inte långvariga .Vi har drivit vårt företag i 32 år och har aldrig under dessa år haft en revision eller ens blivit seda under lup av skatteverket därför att vi har betalat skatt och inte hållt på med svartaffärer och annat .Vi kör vitt och det gynnar både oss våra anställda och företaget .
Precis så mycket blev det över efter skatt Anma !Tar du ut en vinst i ditt företag så skattar du 70 % rätt av . Blanda inte in mej i detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|