Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:50) *
Osaningar gillar jag inte !men förnekelser ogillar väldigt mycket .Att sitta här och lägga in långa länkar diagram och annat är ju bara ett sätt i mina ögon att få rätt .Alla som har lite allmänbildning vet ju att Musslimska kvinnor är dom som bär Burka Hijab och annat som döljer ansiktet och dessutom är den kvinnogruppen som blir könstympade ! Ingen annat relegion har den ritualen att könstympa .En av mina bästa vänner kommer från Eritrea och är musslim och är könstympad !

Det finns en del kristna också i de områdena som omskärs. Inte många, men en och annan...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-01-2013, 00:47) *
Men om det bara är en kulturell vana att bära slöja så kan det väll inte vara några problem att lämna den hemma de dagar då man skall ha på sig svensk nationaldräkt?

Undrar om någon muslim ens skulle komma på tanken att bära slöja till vår nationaldräkt.
Monaxe
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2013, 01:07) *
Undrar om någon muslim ens skulle komma på tanken att bära slöja till vår nationaldräkt.

Det kanske har blivit en höna av en fjäder whistling.gif
Motti
Judar omskärs och då är det män ! Kristna omskärs men i helt andra syften än religiösa oftast medecinska och då är det också män inte kvinnor .Att skära bort kvinnans könsorgan helt är ett kontrollredskap och stympa henne för hela livet ,inte kan väl någon tycka att det är rätt och försvara det ?
Piccante
Osaningar gillar jag inte !men förnekelser ogillar väldigt mycket .Att sitta här och lägga in långa länkar diagram och annat är ju bara ett sätt i mina ögon att få rätt .Alla som har lite allmänbildning vet ju att Musslimska kvinnor är dom som bär Burka Hijab och annat som döljer ansiktet och dessutom är den kvinnogruppen som blir könstympade ! Ingen annat relegion har den ritualen att könstympa .En av mina bästa vänner kommer från Eritrea och är musslim och är könstympad !

Motti du påstår att alla muslimska kvinnor blir könsstympade!
Ser du inte själv det orimliga i det väldigt kategoriska påståendet när könsstympning som tradition är 2000- 3000 år gammalt? Islam uppstod på 600-talet. Länder som Kongo som inte har några muslimer alls, där förekommer könstympning. Medans tex Iran som är islamiskt styrt inte omnämns när det gäller könsstympning i någon rapport, likaså Turkiet. Ffa är det på den afrikanska kontinenten som vanan är utbredd. Att sedan länder som Egypten förbjudit könsstympning motsäger väl också vad du påstår???

Du säger att ingen annan religion tillämpar könsstympning ändå säger UNICEF och andra grupper som arbetar mot det att det även finns bland kristna, judiska och andra minoritetsreligioner i området och inom de naturreligioner som finns i Afrika.

En hijab döljer håret inte ansiktet!

du kanske inte ska tala så mycket om andras allmänbildning när du sällan verkar speciellt påläst själv...

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 01:14) *
Judar omskärs och då är det män ! Kristna omskärs men i helt andra syften än religiösa oftast medecinska och då är det också män inte kvinnor .Att skära bort kvinnans könsorgan helt är ett kontrollredskap och stympa henne för hela livet ,inte kan väl någon tycka att det är rätt och försvara det ?

Vem har försvarat det då?
Blomstertanten
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet? confused.gif
Om en muslimsk kvinna vill visa sin stolthet över att vara svensk genom att använda Sverigedräkt borde vi inte vara glada över det!?!?!? Och varför vill så många hindra henne från att visa att hon är både svensk OCH muslim?
Blomstertanten

Att en muslimsk kvinna från Eritrea könsstympats är ju faktiskt inte samma sak som att alla muslimska kvinnor könsstympats! Inte heller samma sak som att alla som bör burka eller hijab har könsstympats!
Precis som att man inte kan säga att alla på Odla är 60-åriga kvinnor bara för att du är det! flirting.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2013, 01:07) *

Skulle muslimska kvinnor ens vilja bära en svensk nationaldräkt?!

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 01:14) *

Motti,min tråd här handlar INTE om omkärelse!!!Vill du diskutera det så vore det bra om du startade eget tråd om det!!!
gnon49
En huvudbonad är ju inte hela världen. Det tror jag kvinnan bär frivilligt. Om nu inte koranen säger hon skall bära den, jag vet inte. Koranen har ju många knep när det gäller att förtrycka kvinnor o ge mannen fördelar. Men en vanlig huvudbonad ser jag som ok. Ungefär som Sverige o kvinnorna såg ut en gång i tiden. Tror inte svenska imamer tillåter svenska seder o bruk för sina medlemmar.
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 31-01-2013, 10:51) *
En huvudbonad är ju inte hela världen. Det tror jag kvinnan bär frivilligt. Om nu inte koranen säger hon skall bära den, jag vet inte. Koranen har ju många knep när det gäller att förtrycka kvinnor o ge mannen fördelar. Men en vanlig huvudbonad ser jag som ok. Ungefär som Sverige o kvinnorna såg ut en gång i tiden. Tror inte svenska imamer tillåter svenska seder o bruk för sina medlemmar.

Men som jag har förstått det ligger ju inte förtrycket i Koranen eller religionen, utan i att olika tolkningar görs! Så då är det ju den som gör tolkningen som är förtryckare och därför tolkar det på sitt sätt. Det finns ju olika "riktningar" inom Islam precis som det finns inom kristendomen.
silos
Jag känner flera muslimska kvinnor och alla bär inte hijab.
gnon49
CITAT (Blomstertanten @ 31-01-2013, 10:58) *
Men som jag har förstått det ligger ju inte förtrycket i Koranen eller religionen, utan i att olika tolkningar görs! Så då är det ju den som gör tolkningen som är förtryckare och därför tolkar det på sitt sätt. Det finns ju olika "riktningar" inom Islam precis som det finns inom kristendomen.

Är säkert som du säger. Tyvärr så är det ju höga företrädare som anger kursen o tolkningarna av koranen. Lite likt våra präster en gång i tiden. För mig är kvinnan helt jämbördig med mannen. Religionen får ge vika för lagen, inte tvärtom. Starka kvinnor är en tillgång i samhället. Så det så.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 31-01-2013, 12:47) *
Är säkert som du säger. Tyvärr så är det ju höga företrädare som anger kursen o tolkningarna av koranen. Lite likt våra präster en gång i tiden. För mig är kvinnan helt jämbördig med mannen. Religionen får ge vika för lagen, inte tvärtom. Starka kvinnor är en tillgång i samhället. Så det så.

tummenupp.gif
Myosotis
...Ingen annat relegion har den ritualen att könstympa ...

Det var värst vad du har svårt att ta till dig fakta. Om du hade gjort dig besväret att läsa den intressanta texten i länken som Piccante la in, istället för att skälla ut honom för att han var hjälpsam, hade du kunnat läsa det här:

CITAT
Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning.
CITAT (Huggorm @ 31-01-2013, 00:40) *
...Det stod att 97% av kvinnorna i Egypten är omskurna vilket överraskade en del...

Ja blink.gif Jag satt också och tittade på kartan och tänkte "nej men inte Egypten väl". Hade jag ingen aning om. Men nu har det blivit förbjudet i bl.a. Burkina Faso, Egypten, Etiopien och Sudan.

CITAT (Piccante @ 31-01-2013, 00:08) *
Vad är skillnaden på dessa dräkter?

Det är stor skillnad. I den nedersta ingår det häst. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon