Sidor: 1, 2, 3
Piccante
Jag vet inte om antalet burkabärande folkdanslag är stort att jag ska orka se det som ett problem?
Motti
Piccante ! vi skojade till det lite där ,ibland är det bra att skoja när det blir för allvarligt menat det liksom förlöser allvaret angel_not.gif
Huggorm
CITAT (Piccante @ 27-01-2013, 01:10) *
Jag vet inte om antalet burkabärande folkdanslag är stort att jag ska orka se det som ett problem?

Är man så strängt religiös att man måste ha burka, så är nog dans ännu strängare halal. Särskilt något så syndigt som svensk folkdans. Annars kunde man ju ha tänkt sig en burka i gult och blått?
pejori
CITAT (Huggorm @ 27-01-2013, 09:59) *
Är man så strängt religiös att man måste ha burka, så är nog dans ännu strängare halal. Särskilt något så syndigt som svensk folkdans. Annars kunde man ju ha tänkt sig en burka i gult och blått?

rotfl.gif rotfl.gif Den var bra.. bravo.gif
Gunilla T
För mig är detdär en fullständig icke - fråga.....finns så mycket annat att bekymra sig över. Gör det mig historielös no.gif
Monarda
Naturligtvis inte, ingen kan väl vara historielös. Det är väl bara så att det här betyder olika mycket för olika människor och jag tror att det beror på var i landet man kommer ifrån. Av hävd är Dalarna ett landskap där man hållit hårt på traditionerna i alla tider och på vissa orter bevarar man dialekterna genom att ha det som ämne i skolan. Jag är stolt över det faktum att jag har mina rötter här så långt tillbaka det går att spåra och jag känner mig högtidlig varje gång jag får bära min sockendräkt och speciellt nuförtiden när allt ska vara så slätstruket, anpassat och tillrättalagt som möjligt.
Motti
Självklart ska vi vaka över våra svenska traditioner och bevara dom det är ju det som gör oss till svenskar ! Det handlar ju också om en svensk identitet det som gör oss unika här i Norden liksom Finnar är Finnar Norrmän är Norrmän Danskar är Danskar !Vi kan ju inte sudda ut oss för att vi har en invandring från mellanöstern och sydeuropa vi måste väl ha rätt att värna om den svenska traditionen och det som hör till oss och vår relegion .
*Stintan*
Fast just Sverigedräkten är ju inte så mycket tradition precis. Inte särskilt många som har en sån heller.
Motti
Sverigedräckten är ett nytt påfund i alla fall relativt !kom väl till på 70 -talet Men det handlar inte om Folkdräkter för min del utan för mig handlar det om att bevara våra svenska traditioner som vi vuxit upp med .Att vi har en invandring behöver ju automatiskt inte innebära att vi ger upp våra svenska traditioner ,och jag tycker heller inte att de som invandrar hit har rätt att ändra på det som är svenskt.
*Stintan*
Men tråden handlar om Sverigedräkten. Ingen har väl påstått av vi inte ska bevara våra traditioner. För övrigt väljer man ju själv vilka traditioner man vill följa.
Motti
Ja visst handlar det om Sverigedräkten ! och ska vi då tillåta en Hijab på den det var väl frågan eller och då tycker jag att en Hijab hör inte dit .En Hijab hör till förtryck och till mellenöstern och till musslimsk tro .Det hör inte hit till Sverige .
Piccante
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 22:35) *
Sverigedräckten är ett nytt påfund i alla fall relativt !kom väl till på 70 -talet Men det handlar inte om Folkdräkter för min del utan för mig handlar det om att bevara våra svenska traditioner som vi vuxit upp med .Att vi har en invandring behöver ju automatiskt inte innebära att vi ger upp våra svenska traditioner ,och jag tycker heller inte att de som invandrar hit har rätt att ändra på det som är svenskt.

Nu säger du emot dig själv mot vad du skrev härom dagen! Sen fattar jag inte vad invandring har med tråden att göra?

CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:12) *
Ja visst handlar det om Sverigedräkten ! och ska vi då tillåta en Hijab på den det var väl frågan eller och då tycker jag att en Hijab hör inte dit .En Hijab hör till förtryck och till mellenöstern och till musslimsk tro .Det hör inte hit till Sverige .

Behöver inte nödvändigtvis ha med någotdera att göra...
KRT
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 22:35) *

Men du, de traditioner DU växte upp med är inte samma som JAG växte upp med, eller mina barn växer upp med eller ens de som min farfars mormor växte upp med. Vem har då rätt? vems traditioner är det vi inte ska ändra? Vad är typiskt svenskt? Traditioner är ett dynamiskt fenomen som hela tiden speglar det nuvarande samhället. Självklart ska man vara stolt över sitt land och sina traditioner, men att ondgöra sig över hur invandrare kommer hit och ändrar det som är svensk, det är bara smygrasism, ungefär som nassarna på 90-talet m BSS och sådan skit!
Vi klarar av att ändra våra traditioner, skapa nya och förkasta gamla helt på egen hand! Och begriper man inte det, då bör man kanske försöka öppna ögonen och se världen runtomkring...

Motti
Vi ska värna om våra Svenska traditioner vi ska inte sudda ut vår arv för att vi har en invandring .När vi svenskar flyttar utomlands så får vi rätta oss efter det landets traditioner och ta seden dit vi kommer .
KRT
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:12) *

Väldigt vad du är kategorisk - slöja har folk över hela världen, titta på Indonesien tex. F ö har den inte mycket m muslimsk tro att göra, det är ett kuturellt fenomen - står inget i koranen om att man ska bära slöja och i så fall vilken sort......

CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:21) *
Vi ska värna om våra Svenska traditioner vi ska inte sudda ut vår arv för att vi har en invandring .När vi svenskar flyttar utomlands så får vi rätta oss efter det landets traditioner och ta seden dit vi kommer .

Det var väl knappast det saken handlade om, det handlade om man "kan" bära slöja till Sverigedräkten och uppenbarligen anser du att man inte kan det.
Jag å andra sidan får en obehaglig smak i munnen av att läsa inlägg med så rasistisk och främlingsfientlig retorik att jag stoppar min del av diskussionen här och nu!
Motti
Du får tycka precis som du vill KRT men jag tycker som jag tycker Hijab hör inte till den svenska kulturen och heller inte till vår releigon ,Hijab för mig är kvinnoförtryck vilket tycks ha undgått dig ,många musslimska kvinnor har offrat sitt liv sista tiden för att slippa bära slöja .Ingen i Svensk Historia har burit slöja varken Hijab eller Burka tycker du vi ska gå till baks till kvinnoförtryck ?och införa det i Sverige också då kanske vi ska införa omstjärelse också på kvinnor ?
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:21) *

Hur gör jag då?? Äter inte skinka på jul, har ingen julgran, äger ingen folkdräkt, firar inte midsommar eller påsk på något speciellt sätt, tar ingen traditionell fredagsfylla eller följer några andra Svenska traditioner - ska jag flytta härifrån då....eller???
KRT
CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2013, 23:36) *
Hur gör jag då?? Äter inte skinka på jul, har ingen julgran, äger ingen folkdräkt, firar inte midsommar eller påsk på något speciellt sätt, tar ingen traditionell fredagsfylla eller följer några andra Svenska traditioner - ska jag flytta härifrån då....eller???

Ja du, sådana som dig kan vi ju inte ha kvar här, i Svea rike!
Ut med dig bara smile.gif
Piccante
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:35) *
Du får tycka precis som du vill KRT men jag tycker som jag tycker Hijab hör inte till den svenska kulturen och heller inte till vår releigon ,Hijab för mig är kvinnoförtryck vilket tycks ha undgått dig ,många musslimska kvinnor har offrat sitt liv sista tiden för att slippa bära slöja .Ingen i Svensk Historia har burit slöja varken Hijab eller Burka tycker du vi ska gå till baks till kvinnoförtryck ?och införa det i Sverige också då kanske vi ska införa omstjärelse också på kvinnor ?

Det var väl först på 50- 60-talet som det allmänna bruket upphörde med kvinnor som bar sjal i kyrkan på landsbygden? Till folkdräkterna hörde ju sjal eller hätta till för att visa vilken civilstatus kvinnorna hade dvs om de var gifta/ ogifta. Det ser jag som en direkt parallell till bruket av slöja.

Sen om slöja är kvinnoförtryck eller ej kan diskuteras då kvinnor bär slöja av väldigt varierande skäl...
Huggorm
CITAT (KRT @ 30-01-2013, 23:44) *
Ja du, sådana som dig kan vi ju inte ha kvar här, i Svea rike!
Ut med dig bara smile.gif

Jag tror vi får införa gränskontroll på ölandsbron för säkerhets skull rolleyes.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 30-01-2013, 23:46) *
Jag tror vi får införa gränskontroll på ölandsbron för säkerhets skull rolleyes.gif

Och kanske i Snapphaneland också smile.gif, så att inga degenererade osvenska skånngar kommer in...
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2013, 23:36) *

Då får nog jag också flytta giggle.gif
KRT
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 23:48) *
Då får nog jag också flytta giggle.gif

Ni kan flytta söderut till Skåneland. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Piccante @ 30-01-2013, 23:46) *
Det var väl först på 50- 60-talet som det allmänna bruket upphörde med kvinnor som bar sjal i kyrkan på landsbygden? Till folkdräkterna hörde ju sjal eller hätta till för att visa vilken civilstatus kvinnorna hade dvs om de var gifta/ ogifta. Det ser jag som en direkt parallell till bruket av slöja.

Sen om slöja är kvinnoförtryck eller ej kan diskuteras då kvinnor bär slöja av väldigt varierande skäl...

Den muslimska slöjan har ju som uppgift att inte väcka männens sexuella begär. Och desto mer bokstavstrogna muslimer, desto mer heltäckande måste slöjan vara. I wahabisternas Saudiarabien är det niqab som gäller och i Al Qaidas Afghanistan är det burqa. Inte ens de sensuella ögonen får synas där rolleyes.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 30-01-2013, 23:51) *
Den muslimska slöjan har ju som uppgift att inte väcka männens sexuella begär. Och desto mer bokstavstrogna muslimer, desto mer heltäckande måste slöjan vara. I wahabisternas Saudiarabien är det niqab som gäller och i Al Qaidas Afghanistan är det burqa. Inte ens de sensuella ögonen får synas där rolleyes.gif

Vilket är kulturellt betingat. I koranen står det att man ska inte väcka begär hos det motsatta könet. Inget om slöja och inget om kvinna....
Motti
Men en Svensk hederlig gammal schal kan väl inte gämföras med en Burka eller en Hijab !
Piccante
CITAT (Huggorm @ 30-01-2013, 23:51) *

Ja sjal i kyrkan kommer väl ifrån att man ska täcka sitt hår inför gud? Men det var kutym att ha sjal och var nog inte socialt accepterat att inte bära.
Huggorm
CITAT (KRT @ 30-01-2013, 23:54) *
Vilket är kulturellt betingat. I koranen står det att man ska inte väcka begär hos det motsatta könet. Inget om slöja och inget om kvinna....

Men är inte det hårklyveri?
Piccante
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 23:55) *
Men en Svensk hederlig gammal schal kan väl inte gämföras med en Burka eller en Hijab !

Så var ligger den stora skillnaden i en socialt eller religiöst betingad sjal eller en hijab?
Huggorm
CITAT (Piccante @ 30-01-2013, 23:57) *
Så var ligger den stora skillnaden i en socialt eller religiöst betingad sjal eller en hijab?
Anledningen till varför den bärs.
KRT
CITAT (Huggorm @ 30-01-2013, 23:56) *
Men är inte det hårklyveri?

Jo, kanske lite wink.gif, fast jag tycker ändå det är viktigt att påpeka att det ÄR en viss skillnad och att det faktiskt inte är religionen som bestämmer att kvinnor ska ha slöja utan gamla mossiga sedvänjor....
Piccante
CITAT (KRT @ 31-01-2013, 00:00) *
Jo, kanske lite wink.gif, fast jag tycker ändå det är viktigt att påpeka att det ÄR en viss skillnad och att det faktiskt inte är religionen som bestämmer att kvinnor ska ha slöja utan gamla mossiga sedvänjor....

Förmodligen finns väl ursprunget i samma gamla testamente? Sen vet jag inte hur ortodoxa, katolska och protestantiska kyrkor skiljer sig i synen på kvinnans bara huvud inför gud?
Huggorm
Sedan finns ju de manliga sikherna också, som måste dölja sitt hår i en turban
Piccante
Vad är skillnaden på dessa dräkter?

*Stintan*
CITAT (Piccante @ 30-01-2013, 23:55) *
Ja sjal i kyrkan kommer väl ifrån att man ska täcka sitt hår inför gud? Men det var kutym att ha sjal och var nog inte socialt accepterat att inte bära.

Det skulle ju gifta kvinnor ha även i vårt land förr och det är därför huvudbonaderna till en del folkdräkter ser ut som dom gör. Ofta bars en lite mer täckande duk under som hängde ner utanför mössan.
Motti
En vanlig schal eller hur det stavas en svensk sådan döljer inte ansiktet det gör en Burka eller Hijab ,i katolska kyrkan i Rom räcker det med att ha en schal man behöver inte dölja sitt ansikte ,jag har varit i Vatikanen så jag vet att det duger med en vanlig schal för att gå in där .Burka Hijab och allt som ska dölja ansiktet anser jag vara kvinnoförtryck ,men tydligen så tycker många här att det är okej att införa båda Burka och Hijab i Sverige och andra skynken som döljer ansiktet .Måste säga att jag är förvånad över stödet för Burka och Hijab och annat skit som döljer ansiktet ,ingen tycks tycka att det är fel .Ingen tänker på att det som följer Burka och Hijab och annat som döljer ett kvinnoansikte är omskärelse och könstympning !ska vi införa det också i Sverige då ?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 31-01-2013, 00:05) *
Sedan finns ju de manliga sikherna också, som måste dölja sitt hår i en turban

Sikher har nog mest omständigheter för sig när det gäller kroppen. De får varken klippa eller raka sig och måste bära dolk! Undrar just hur en sikhisk hovpage skulle klä sig i Sverigedräkten? finns det gulblå turban till?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:11) *
En vanlig schal eller hur det stavas en svensk sådan döljer inte ansiktet det gör en Burka eller Hijab ,i katolska kyrkan i Rom räcker det med att ha en schal man behöver inte dölja sitt ansikte ,jag har varit i Vatikanen så jag vet att det duger med en vanlig schal för att gå in där .Burka Hijab och allt som ska dölja ansiktet anser jag vara kvinnoförtryck ,men tydligen så tycker många här att det är okej att införa båda Burka och Hijab i Sverige och andra skynken som döljer ansiktet .Måste säga att jag är förvånad över stödet för Burka och Hijab och annat skit som döljer ansiktet ,ingen tycks tycka att det är fel .Ingen tänker på att det som följer Burka och Hijab och annat som döljer ett kvinnoansikte är omskärelse och könstympning !ska vi införa det också i Sverige då ?

En hijab döljer inte ansiktet utan är som en sjal.
Piccante
CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:11) *

Ibland slår dina fördomar mig med häpnad Motti confused.gif Att jämställa hijab (sjal) med kvinnlig könsstympning är ungf lika begåvat som när SD skyller alla våldtäkter på afrikaner! sick.gif
Huggorm
CITAT (Piccante @ 31-01-2013, 00:11) *
Sikher har nog mest omständigheter för sig när det gäller kroppen. De får varken klippa eller raka sig och måste bära dolk! Undrar just hur en sikhisk hovpage skulle klä sig i Sverigedräkten? finns det gulblå turban till?

Jag tror de la till turban till uniformen för busschaufförer i England i alla fall. Här i Sverige finns ju inte så många sikher att det blivit aktuellt. Men jag jobbade ihop med en för några år sedan, som hade löst sina problem genom att raka skallen så han slapp turban. Kanske vore något för muslimska kvinnor att överväga?
Motti
I stort set alla kvinnor som måste dölja sitt ansikte är könstympade i den musslimsla världen !har du något annat att visa upp så lägg in en länk om det !
Huggorm
CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:19) *
I stort set alla kvinnor som måste dölja sitt ansikte är könstympade i den musslimsla världen !har du något annat att visa upp så lägg in en länk om det !

Det är inte sammankopplat. Kvinnlig omskärelse praktiseras i första hand i Afrika medan många kvinnor i exempelvis Afghanistan har heltäckande slöja. Det finns till och med en del kristna i Afrika som håller på med kvinnlig omskärelse.
Piccante
CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:19) *

Om vi ser till islams utbredning så är den fördelad såhär i sitt kärnområde:

Ser man frekvensen av kvinnlig könsstympning så är den följande:

*FGM - Female Genital Mutilation.

Sen saknas kartmaterial för de muslimska grupper som praktiserar någon form av FMG i Indien och Indonesien samt de Etiopiska judar som lever i Israel och andra länder.
Piccante
CITAT
Med stöd av bland annat FN:s barnkonvention har arbetet mot de skadliga ingreppen kunnat resultera i att många länder infört lagar som förbjuder könsstympning, till exempel Burkina Faso, Egypten, Etiopien, Sudan, Australien och Storbritannien. I andra länder, däribland Belgien, Kanada, Elfenbenskusten, Frankrike, Guinea, och USA kan de som utför kvinnlig könsstympning åtalas för brott mot andra gällande lagar. I flera afrikanska länder har man utvecklat officiella strategier mot könsstympning.

http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
Motti
Gisses vad många av er lägger ner massor av tid för att överbevisa !kan man inte bara föra en vanlig dialog utan att lägga in kartor och annat ?
Tror de flesta vet att Musslimska kvinnor könstympas på ett eller annat vis !förstår inte att så många försvara det !plus det kvinnoförtrycket som den tron står för .
Huggorm
Jag satt också och kollade på wikipedia om det där. Det stod att 97% av kvinnorna i Egypten är omskurna vilket överraskade en del.

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:36) *
Gisses vad många av er lägger ner massor av tid för att överbevisa !kan man inte bara föra en vanlig dialog utan att lägga in kartor och annat ?

Det där var nog kvällens roligaste inlägg biggrin.gif

Den här tråden handlar om hijab till den svenska nationaldräkten så det är bra att diskussionen om omskärelse avslutas så snabbt och resolut som de där kartorna fixade.
*Stintan*
Tror de flesta vet att Musslimska kvinnor könstympas på ett eller annat vis !förstår inte att så många försvara det !plus det kvinnoförtrycket som den tron står för .

Vem har försvarat könsstympning och kvinnoförtryck? Om du bara slänger ur dig påståenden utan att först ta reda på fakta så får du ju finna dig i att andra ifrågasätter det du påstår. Det är väl jättebra att det läggs in länkar och/eller bilder med fakta för det kan ju alla lära sig något av. Du också! Varför ska man diskutera osanningar?
Piccante

Du bad om länkar för att underbygga ett påstående!

CITAT

Har jag försvarat FGM??? När gjorde jag det???
På vilket sätt står islam för kvinnoförtryck? Förklara gärna det?

Anledningen att jag aldrig dömer någon som bär hijab är att det finns lika många anledningar till det som det finns muslimska kvinnor. Jag tycker det är fel att barn ska bära slöja för jag är emot religiöst tvång då jag anser det är individens fria val att välja tro. Koranen säger inte att någon under 12 år ska "skyla sina behag" eller hur det uttrycks... Slöja nämns inte i koranen utan är en tolkningsfråga. Sen finns det en kulturell del i att bära slöja. Både kristna och judiska kvinnor i mellanöster bär också sjal ofta. Om det är ett fritt val av vuxna människor att bära slöja så kan jag inte moralisera om det.
Kan nämna att under revolten i Egypten så bar egyptiska feminister slöja i demonstrationerna för att "reclaim" slöjan från muslimska brödraskapet och salafisterna då de anser att slöjan är en kvinnlig symbol och inte en symbol för religiösa makthavare.
Huggorm
Men om det bara är en kulturell vana att bära slöja så kan det väll inte vara några problem att lämna den hemma de dagar då man skall ha på sig svensk nationaldräkt?
Motti
Osaningar gillar jag inte !men förnekelser ogillar väldigt mycket .Att sitta här och lägga in långa länkar diagram och annat är ju bara ett sätt i mina ögon att få rätt .Alla som har lite allmänbildning vet ju att Musslimska kvinnor är dom som bär Burka Hijab och annat som döljer ansiktet och dessutom är den kvinnogruppen som blir könstympade ! Ingen annat relegion har den ritualen att könstympa .En av mina bästa vänner kommer från Eritrea och är musslim och är könstympad !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon