Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Hej evryhopa kompiskram.gif

I går skickade jag kuvertet till Frankrike och till er andra skickar jag senare i veckan crazy.gif Själv har jag redan stratat devil.gif för i år gäller det att den som får det att gro första vinner............ kram2.gif närå riktigt så hemsk skall jag inte vara men vi kommer att användas oss av vatten i år..... Mer information skriver jag när frökuverten är på väg KRAM smiley_small_hug.gif
Anki V
Spännande! smiley_small_hug.gif

Det blir till att rota fram det gamla skrotade akvariet och sand i stället för sålåda och jord.
Hm...var sjutton kan jag ha gjort av det då? g.gif

/Anki
EmmBurt
oj vad behöver man då? jag har ett akvarium nån stans tror jag. eller kan man använda glasburk?
Peztis
EmmBurt, tror inte att det kommer vara sååå avancerat! smile.gif

Fast jag kanske också får rota dram det gamla akvariet! biggrin.gif
Rosmarin
Kul! bravo.gif

Akvarieodling! rotfl.gif Frust...ska bli spännande att se vad du har hittat på.
Lady Hamilton
Ok Kuvertet är framme i Frankrike Så då är det dax att skicka ut även till er andra i morgon. tummenupp.gif
Anki V
Så det är ingen ide att börja gissa då..... angel_not.gif ?

Är det enbart första grodd som ger poäng eller får man en för identifiering också?

/Anki
Lady Hamilton
Nu är alla brev postade så förhoppningsvis kommer de flesta att få sina frön i morgon. Då gör vi bara som det står i instruktionen. Och JA visst får man börja gissa redan innan fröet har grott (precis som att jag skulle kunna hindra "vissa" giggle.gif som brukar kunna gissa rätt bara genom att kolla på brevets poststämpel innocent.gif )
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2013, 17:17) *
Nu är alla brev postade så förhoppningsvis kommer de flesta att få sina frön i morgon. Då gör vi bara som det står i instruktionen. Och JA visst får man börja gissa redan innan fröet har grott (precis som att jag skulle kunna hindra "vissa" giggle.gif som brukar kunna gissa rätt bara genom att kolla på brevets poststämpel innocent.gif )

Tjejjer i år blev det rekord rotfl.gif första gissningen kom innan hon ens sett poststämpeln........... men som "tur" var var det inte rätt giggle.gif
Maggan H
Jösses, bäst jag också slänger iväg en gissning.... naughty.gif

'Använda oss av vatten'?? Brukar vi inte göra det, jag vattnar alltid mina sådder? rotfl.gif

Och nu har jag vittjat brevlådan och fått finfina fröer, tackar! .... håller som bäst på att klura vad det kan vara... några gissningar på väg. crazy.gif
EmmBurt
Nu har de kommit hit tongue.gif
Räcker det med en liten glas burk eller ska man ha något större?
Peztis
Hmmm... posten hade inte kommit när jag kollade. Får kolla imorgon igen...
Margith
Hit har posten kommit.
Tack och bock thanks.gif

Kan du inte berätta för oss, som inte är så duktiga på det här, om vi ska fundera på 1-åringar eller perenner?

Gillar förresten ditt handikapp till Anki V, men var det inte nån fler också som borde fått samma handikapp g.gif

De enda fröer jag hört talas om, som kan gynnas av att hanteras på detta vis, är vildpelargoner. Och det kan jag lova er alla, det är inte pelargonfröer!

Nu ska jag gå och dränka fröer.

Trevlig helg till er alla.
Lady Hamilton
CITAT (EmmBurt @ 01-02-2013, 17:36) *
Nu har de kommit hit tongue.gif
Räcker det med en liten glas burk eller ska man ha något större?

En glasburk bord fungera utmärkt
Lady Hamilton
Grattis Maggan blomma.gif
Anki V
En får tacka så mycket för resterna från frukostbordet...... thanks.gif

Jag identifierade med svårighet kryddost, apelsinmarmelad, skogaholmslimpa, danska wienerbröd bröd och intorkad nutellakräm. sweatingbullets.gif
Familjen Hamilton borde se över sina frukostvanor. nono.gif

Nåväl i "böset" hittade jag även några frön som jag tycker mig känna igen och skickar därmed en gissning. yahoo.gif

/Anki
smiley_small_hug.gif

PS. Jag tror till och med att det var lite knäckebröd......möjligenWasa Husmans eller Havreknäcke. Det är bra Hamiltons, då får ni i er lite fibrer i alla fall!
hattstugan

Har nu fått ett brev med frö! Men vad vete katten, men han gick ut så jag får väl vänta ett tag då!
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2013, 03:10) *
Grattis Maggan blomma.gif

Tackar! Vad kul, äntligen blev jag först! yahoo.gif

CITAT (Anki V @ 02-02-2013, 09:35) *

Jag identifierade med svårighet kryddost, apelsinmarmelad, skogaholmslimpa, danska wienerbröd bröd och intorkad nutellakräm. sweatingbullets.gif

Nåväl i "böset" hittade jag även några frön som jag tycker mig känna igen och skickar därmed en gissning. yahoo.gif

/Anki
smiley_small_hug.gif

PS. Jag tror till och med att det var lite knäckebröd......möjligenWasa Husmans eller Havreknäcke. Det är bra Hamiltons, då får ni i er lite fibrer i alla fall!

Hihi, se det som bonus, Anki.... Är du säker på att du inte hittade lite lingongrova också? kompiskram.gif
EmmBurt
blir helt galen har försökt leta men alla frön värkar bara bli blötlaggda i 1-2 dygn.. nu när maggan hittat vad de är vill jag komma med nån gissning iallafall..
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 02-02-2013, 09:35) *

/Anki
smiley_small_hug.gif

Synd att det inte gällde och gissa rätt på frukostvanorna laugh.gif
för där hade du endast 1 rätt av 7 och jag har inte fått någon ny gissning av dig

Lady Hamilton
CITAT (EmmBurt @ 02-02-2013, 13:27) *
blir helt galen har försökt leta men alla frön värkar bara bli blötlaggda i 1-2 dygn.. nu när maggan hittat vad de är vill jag komma med nån gissning iallafall..

Ja du Emma confused.gif en av "säkerhets åtgärderna" som jag hade var att GOOGLA min text så att det inte skulle bli FÖR enkelt. Denna växt kan naturligtvis sås även på annat sätt, som säkert är betydligt vanligare men så hittade jag denna text där det stod om "experter" så då tog jag till vara på detta. Bär alla gissat rätt kan jag avslöja vart jag hittade min text.

Lyckas vi med sådderna så blir denna växt perenn........ kan även avslöja att man vet INTE vilken färg den har förrens den bildat knopp/blommat
Anki V
Nu har jag sorterat bort sån´t som jag inte tror kan gro som t.ex. ost, rostad lök och brödsmulor och då blev det detta kvar.

Jag har försökt att samla "frön" som liknar varandra i grupper. Som ni ser är det inte så lätt att räkna ut vilket frö jag ska så....... jag sår rubbet och ser om något gror laugh.gif .

/Anki

[attachment=74727:Fr_mix__Large_.JPG]
Peztis
CITAT (Margith @ 01-02-2013, 18:44) *
...
Gillar förresten ditt handikapp till Anki V, men var det inte nån fler också som borde fått samma handikapp g.gif
...

Japp, frukostrenset borde ha sänts till de de varmare trakterna också!

Mina ligger i ett glas med vatten nu. Måste fundera mera men lite bekanta känns det som. Som alltid... smile.gif
Margith
CITAT (Peztis @ 03-02-2013, 14:06) *
---
Japp, frukostrenset borde ha sänts till de de varmare trakterna också!
---

rotfl.gif
Peztis
Har dristat mig till en gissning...
Maggan H
CITAT (Margith @ 03-02-2013, 14:53) *
rotfl.gif

Hoppas ni inte inräknar Skåne i 'varma trakter'..... för här är det vinter igen! 3 cm snö ramlade ner, tänk på det! giggle.gif
Margith
CITAT (Maggan H @ 03-02-2013, 16:01) *
Hoppas ni inräknar Skåne i 'varma trakter'..... för här är det vinter igen! 3 cm snö ramlade ner, tänk på det! giggle.gif

3 cm snö! Jag lider med er (eller inte) giggle.gif
Idag grävde jag ner mina frösådder som ska stratifieras. Jag grävde 1,5 meter innan jag nådde någorlunda markyta. Och sen skottade jag tillbaka all snö igen...

Härom dagen sopade jag av taket till mitt växthus. När jag hade gjort det var jag tvungen att be mannen i mitt liv att köra ett varv med snöslungan runt växthuset. Snön nådde upp till takkanten -cry-.gif

Men det blir säkert vår i år igen, hittills har det då alltid blivit det unsure.gif
Lady Hamilton
Gissningarna ramlar nu in men än så länge är det Maggan som gissat rätt tummenupp.gif och JA till nästa år blir det fler som får del av mitt frukostbord whist.gif

CITAT (Anki V @ 03-02-2013, 13:07) *
Nu har jag sorterat bort sån´t som jag inte tror kan gro som t.ex. ost, rostad lök och brödsmulor och då blev det detta kvar.

Jag har försökt att samla "frön" som liknar varandra i grupper. Som ni ser är det inte så lätt att räkna ut vilket frö jag ska så....... jag sår rubbet och ser om något gror laugh.gif .

/Anki

[attachment=74727:Fr_mix__Large_.JPG]

JA lägg allt i blöt rotfl.gif så kommer jag hela sommaren och äter "nyskördad" frukost varje morgon
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 03-02-2013, 17:00) *
Gissningarna ramlar nu in men än så länge är det Maggan som gissat rätt tummenupp.gif och JA till nästa år blir det fler som får del av mitt frukostbord whist.gif
JA lägg allt i blöt rotfl.gif så kommer jag hela sommaren och äter "nyskördad" frukost varje morgon

Haha, ja gör det Anki, tänk vad gott med nyplockade wienerbröd med nutella! rotfl.gif

Det finns en hel del annat smått o gott ser jag.... undrar vilka färger det kommer att bli på *** och *** och ***.... crazy.gif
Peztis
Mmmmmm... nutella.....
maramara
ahej Ladyn, Tack för fröna, mina var inte lika varierade som vissas, de var mera jämna tycker jag wink.gif . Nu bor de i en liten smörask med vatten, hoppas på under.
Lady Hamilton
Jag får be att gratulera ännu en som gissat rätt Rosmarin blomma.gif
Gåsis
Det är dom där jäkla varma trakterna som ställer till det. Sundsvallingar, skånebor och fransoser. Tänk lite på mig o Margith, vi som just inte sett annat än ringblommor i växthus.
/Åsa
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2013, 15:58) *
Jag får be att gratulera ännu en som gissat rätt Rosmarin blomma.gif

Tack så mycket! För grattis och för frön till en mycket vacker växt!
Margith
CITAT (Gåsis @ 08-02-2013, 19:21) *
Det är dom där jäkla varma trakterna som ställer till det. Sundsvallingar, skånebor och fransoser. Tänk lite på mig o Margith, vi som just inte sett annat än ringblommor i växthus.
/Åsa

Helt rätt Åsa!
kompiskram.gif
Rosmarin
CITAT (Gåsis @ 08-02-2013, 19:21) *
/Åsa

Ja precis! Det måste bero på värmen. Där har vi det!!! Eller hur Anki? Kan meddela att det faktiskt var vitt ute även här i morse...
a0a.gif
Jag TÄNKER faktiskt på dig och Margith. Jag tänkte att kanske ni kunde gå och bada bastu tillsammans eller nåt? flirting.gif a0a.gif För ökad jämlikhet då alltså!
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 08-02-2013, 21:29) *
Ja precis! Det måste bero på värmen. Där har vi det!!! Eller hur Anki? Kan meddela att det faktiskt var vitt ute även här i morse...
a0a.gif
Jag TÄNKER faktiskt på dig och Margith. Jag tänkte att kanske ni kunde gå och bada bastu tillsammans eller nåt? flirting.gif a0a.gif För ökad jämlikhet då alltså!

Bada bastu? med fröerna då eller? flirting.gif ..... tror du verkligen att det hjälper
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2013, 22:14) *
Bada bastu? med fröerna då eller? flirting.gif ..... tror du verkligen att det hjälper

Hmmm... kanske ett nytt sätt att väcka liv i svårgrodda fröer...? Kan vara värt att prova. MED fröerna i så fall ja. giggle.gif Får bara se till att de inte flyter bort under baddelen av det hela. rotfl.gif

Temperaturväxlingar för att byta frövilan...
Anki V
Hm......men här handlade det väl om att gro först g.gif ?

Jag borde få två poäng här!

Två av fröna som ingick i frukostblandningen har fått groddar laugh.gif .
[attachment=74854:groddar.JPG]

/Anki

Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 09-02-2013, 09:03) *
Hm......men här handlade det väl om att gro först g.gif ?

Jag borde få två poäng här!

Två av fröna som ingick i frukostblandningen har fått groddar laugh.gif .
[attachment=74854:groddar.JPG]

/Anki

yaay.gif tyvärr! det är "fel frukostflinga" som har grott så nono.gif inge poäng ännu
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 09-02-2013, 10:51) *
yaay.gif tyvärr! det är "fel frukostflinga" som har grott så nono.gif inge poäng ännu

Mä........ blink.gif
Lady Hamilton
Måste härmed tillkänna giva att ännu en har gissat rätt GÅSIS yaay.gif
Rosmarin
Grattis Gåsis!
Det hjälpte alltså att bada bastu? naughty.gif flirting.gif
Gåsis
Nej, bastu hjälpte inte ett nå crazy.gif Kallbad var nog närmare.
/Åsa
Peztis
Grattis Gåsis!
Lady Hamilton
Och ännu en som gissat rätt rose.gif Peztis!

Men nu reser jag bort några dagar Så nästa "avrapportering" blir på Lördag kompiskram.gif
Peztis
Tredje gissningen! Där satt den!
yahoo.gif
EmmBurt
Grattis Peztis smile.gif
Maggan H
Det gror, det gror! yahoo.gif Har tyckt i flera dagar att jag sett lite ljusgrönt men avfärdat det då jag väntade mig rottrådar först! Bild får vänta, kan inte få ner nån kamera i den smala karaffhalsen där jag vaggar fröna.... giggle.gif

CITAT (Peztis @ 12-02-2013, 22:23) *
Tredje gissningen! Där satt den!
yahoo.gif

Grattis! Visst är det kul när vi vet och inte dom andra? flirting.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 15-02-2013, 15:08) *
Det gror, det gror! yahoo.gif Har tyckt i flera dagar att jag sett lite ljusgrönt men avfärdat det då jag väntade mig rottrådar först! Bild får vänta, kan inte få ner nån kamera i den smala karaffhalsen där jag vaggar fröna.... giggle.gif
Grattis! Visst är det kul när vi vet och inte dom andra? flirting.gif

Mutter, mutter....mutter dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon