|
Lady Hamilton
29-01-2013, 16:03
Hej evryhopa I går skickade jag kuvertet till Frankrike och till er andra skickar jag senare i veckan  Själv har jag redan stratat  för i år gäller det att den som får det att gro första vinner............  närå riktigt så hemsk skall jag inte vara men vi kommer att användas oss av vatten i år..... Mer information skriver jag när frökuverten är på väg KRAM
Spännande! Det blir till att rota fram det gamla skrotade akvariet och sand i stället för sålåda och jord. Hm...var sjutton kan jag ha gjort av det då? /Anki
EmmBurt
29-01-2013, 21:48
oj vad behöver man då? jag har ett akvarium nån stans tror jag. eller kan man använda glasburk?
EmmBurt, tror inte att det kommer vara sååå avancerat!  Fast jag kanske också får rota dram det gamla akvariet!
Rosmarin
29-01-2013, 22:03
Kul! Akvarieodling!  Frust...ska bli spännande att se vad du har hittat på.
Lady Hamilton
30-01-2013, 21:28
Ok Kuvertet är framme i Frankrike Så då är det dax att skicka ut även till er andra i morgon.
Så det är ingen ide att börja gissa då.....  ? Är det enbart första grodd som ger poäng eller får man en för identifiering också? /Anki
Lady Hamilton
31-01-2013, 17:17
Nu är alla brev postade så förhoppningsvis kommer de flesta att få sina frön i morgon. Då gör vi bara som det står i instruktionen. Och JA visst får man börja gissa redan innan fröet har grott (precis som att jag skulle kunna hindra "vissa"  som brukar kunna gissa rätt bara genom att kolla på brevets poststämpel  )
Lady Hamilton
31-01-2013, 21:54
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2013, 17:17)  Nu är alla brev postade så förhoppningsvis kommer de flesta att få sina frön i morgon. Då gör vi bara som det står i instruktionen. Och JA visst får man börja gissa redan innan fröet har grott (precis som att jag skulle kunna hindra "vissa"  som brukar kunna gissa rätt bara genom att kolla på brevets poststämpel  ) Tjejjer i år blev det rekord  första gissningen kom innan hon ens sett poststämpeln........... men som "tur" var var det inte rätt
Maggan H
01-02-2013, 16:36
Jösses, bäst jag också slänger iväg en gissning.... 'Använda oss av vatten'?? Brukar vi inte göra det, jag vattnar alltid mina sådder?  Och nu har jag vittjat brevlådan och fått finfina fröer, tackar! .... håller som bäst på att klura vad det kan vara... några gissningar på väg.
EmmBurt
01-02-2013, 17:36
Nu har de kommit hit  Räcker det med en liten glas burk eller ska man ha något större?
Hmmm... posten hade inte kommit när jag kollade. Får kolla imorgon igen...
Margith
01-02-2013, 18:44
Hit har posten kommit. Tack och bock Kan du inte berätta för oss, som inte är så duktiga på det här, om vi ska fundera på 1-åringar eller perenner? Gillar förresten ditt handikapp till Anki V, men var det inte nån fler också som borde fått samma handikapp De enda fröer jag hört talas om, som kan gynnas av att hanteras på detta vis, är vildpelargoner. Och det kan jag lova er alla, det är inte pelargonfröer! Nu ska jag gå och dränka fröer. Trevlig helg till er alla.
Lady Hamilton
02-02-2013, 02:58
CITAT (EmmBurt @ 01-02-2013, 17:36)  Nu har de kommit hit Räcker det med en liten glas burk eller ska man ha något större? En glasburk bord fungera utmärkt
Lady Hamilton
02-02-2013, 03:10
Grattis Maggan
En får tacka så mycket för resterna från frukostbordet...... Jag identifierade med svårighet kryddost, apelsinmarmelad, skogaholmslimpa, danska wienerbröd bröd och intorkad nutellakräm. Familjen Hamilton borde se över sina frukostvanor. Nåväl i "böset" hittade jag även några frön som jag tycker mig känna igen och skickar därmed en gissning. /Anki  PS. Jag tror till och med att det var lite knäckebröd......möjligenWasa Husmans eller Havreknäcke. Det är bra Hamiltons, då får ni i er lite fibrer i alla fall!
hattstugan
02-02-2013, 11:01
Har nu fått ett brev med frö! Men vad vete katten, men han gick ut så jag får väl vänta ett tag då!
Maggan H
02-02-2013, 12:37
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2013, 03:10)  Grattis Maggan Tackar! Vad kul, äntligen blev jag först!  CITAT (Anki V @ 02-02-2013, 09:35)  En får tacka så mycket för resterna från frukostbordet...... Jag identifierade med svårighet kryddost, apelsinmarmelad, skogaholmslimpa, danska wienerbröd bröd och intorkad nutellakräm. Familjen Hamilton borde se över sina frukostvanor. Nåväl i "böset" hittade jag även några frön som jag tycker mig känna igen och skickar därmed en gissning. /Anki  PS. Jag tror till och med att det var lite knäckebröd......möjligenWasa Husmans eller Havreknäcke. Det är bra Hamiltons, då får ni i er lite fibrer i alla fall! Hihi, se det som bonus, Anki.... Är du säker på att du inte hittade lite lingongrova också?
EmmBurt
02-02-2013, 13:27
blir helt galen har försökt leta men alla frön värkar bara bli blötlaggda i 1-2 dygn.. nu när maggan hittat vad de är vill jag komma med nån gissning iallafall..
Lady Hamilton
02-02-2013, 16:22
CITAT (Anki V @ 02-02-2013, 09:35)  En får tacka så mycket för resterna från frukostbordet...... Jag identifierade med svårighet kryddost, apelsinmarmelad, skogaholmslimpa, danska wienerbröd bröd och intorkad nutellakräm. Familjen Hamilton borde se över sina frukostvanor. Nåväl i "böset" hittade jag även några frön som jag tycker mig känna igen och skickar därmed en gissning. /Anki  PS. Jag tror till och med att det var lite knäckebröd......möjligenWasa Husmans eller Havreknäcke. Det är bra Hamiltons, då får ni i er lite fibrer i alla fall! Synd att det inte gällde och gissa rätt på frukostvanorna för där hade du endast 1 rätt av 7 och jag har inte fått någon ny gissning av dig
Lady Hamilton
02-02-2013, 16:30
CITAT (EmmBurt @ 02-02-2013, 13:27)  blir helt galen har försökt leta men alla frön värkar bara bli blötlaggda i 1-2 dygn.. nu när maggan hittat vad de är vill jag komma med nån gissning iallafall.. Ja du Emma  en av "säkerhets åtgärderna" som jag hade var att GOOGLA min text så att det inte skulle bli FÖR enkelt. Denna växt kan naturligtvis sås även på annat sätt, som säkert är betydligt vanligare men så hittade jag denna text där det stod om "experter" så då tog jag till vara på detta. Bär alla gissat rätt kan jag avslöja vart jag hittade min text. Lyckas vi med sådderna så blir denna växt perenn........ kan även avslöja att man vet INTE vilken färg den har förrens den bildat knopp/blommat
Nu har jag sorterat bort sån´t som jag inte tror kan gro som t.ex. ost, rostad lök och brödsmulor och då blev det detta kvar. Jag har försökt att samla "frön" som liknar varandra i grupper. Som ni ser är det inte så lätt att räkna ut vilket frö jag ska så....... jag sår rubbet och ser om något gror  . /Anki [attachment=74727:Fr_mix__Large_.JPG]
CITAT (Margith @ 01-02-2013, 18:44)  ... Gillar förresten ditt handikapp till Anki V, men var det inte nån fler också som borde fått samma handikapp ... Japp, frukostrenset borde ha sänts till de de varmare trakterna också! Mina ligger i ett glas med vatten nu. Måste fundera mera men lite bekanta känns det som. Som alltid...
Margith
03-02-2013, 14:53
CITAT (Peztis @ 03-02-2013, 14:06)  --- Japp, frukostrenset borde ha sänts till de de varmare trakterna också! ---
Har dristat mig till en gissning...
Maggan H
03-02-2013, 16:01
CITAT (Margith @ 03-02-2013, 14:53)  Hoppas ni inte inräknar Skåne i 'varma trakter'..... för här är det vinter igen! 3 cm snö ramlade ner, tänk på det!
Margith
03-02-2013, 16:23
CITAT (Maggan H @ 03-02-2013, 16:01)  Hoppas ni inräknar Skåne i 'varma trakter'..... för här är det vinter igen! 3 cm snö ramlade ner, tänk på det!  3 cm snö! Jag lider med er (eller inte) Idag grävde jag ner mina frösådder som ska stratifieras. Jag grävde 1,5 meter innan jag nådde någorlunda markyta. Och sen skottade jag tillbaka all snö igen... Härom dagen sopade jag av taket till mitt växthus. När jag hade gjort det var jag tvungen att be mannen i mitt liv att köra ett varv med snöslungan runt växthuset. Snön nådde upp till takkanten Men det blir säkert vår i år igen, hittills har det då alltid blivit det
Lady Hamilton
03-02-2013, 17:00
Gissningarna ramlar nu in men än så länge är det Maggan som gissat rätt  och JA till nästa år blir det fler som får del av mitt frukostbord  CITAT (Anki V @ 03-02-2013, 13:07)  Nu har jag sorterat bort sån´t som jag inte tror kan gro som t.ex. ost, rostad lök och brödsmulor och då blev det detta kvar. Jag har försökt att samla "frön" som liknar varandra i grupper. Som ni ser är det inte så lätt att räkna ut vilket frö jag ska så....... jag sår rubbet och ser om något gror  . /Anki [attachment=74727:Fr_mix__Large_.JPG] JA lägg allt i blöt  så kommer jag hela sommaren och äter "nyskördad" frukost varje morgon
Maggan H
03-02-2013, 18:17
CITAT (Lady Hamilton @ 03-02-2013, 17:00)  Gissningarna ramlar nu in men än så länge är det Maggan som gissat rätt  och JA till nästa år blir det fler som får del av mitt frukostbord  JA lägg allt i blöt  så kommer jag hela sommaren och äter "nyskördad" frukost varje morgon Haha, ja gör det Anki, tänk vad gott med nyplockade wienerbröd med nutella! Det finns en hel del annat smått o gott ser jag.... undrar vilka färger det kommer att bli på *** och *** och ***....
maramara
07-02-2013, 13:10
ahej Ladyn, Tack för fröna, mina var inte lika varierade som vissas, de var mera jämna tycker jag  . Nu bor de i en liten smörask med vatten, hoppas på under.
Lady Hamilton
07-02-2013, 15:58
Jag får be att gratulera ännu en som gissat rätt Rosmarin
Det är dom där jäkla varma trakterna som ställer till det. Sundsvallingar, skånebor och fransoser. Tänk lite på mig o Margith, vi som just inte sett annat än ringblommor i växthus. /Åsa
Rosmarin
08-02-2013, 21:20
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2013, 15:58)  Jag får be att gratulera ännu en som gissat rätt Rosmarin  Tack så mycket! För grattis och för frön till en mycket vacker växt!
Margith
08-02-2013, 21:22
CITAT (Gåsis @ 08-02-2013, 19:21)  Det är dom där jäkla varma trakterna som ställer till det. Sundsvallingar, skånebor och fransoser. Tänk lite på mig o Margith, vi som just inte sett annat än ringblommor i växthus. /Åsa Helt rätt Åsa!
Rosmarin
08-02-2013, 21:29
CITAT (Gåsis @ 08-02-2013, 19:21)  Det är dom där jäkla varma trakterna som ställer till det. Sundsvallingar, skånebor och fransoser. Tänk lite på mig o Margith, vi som just inte sett annat än ringblommor i växthus. /Åsa Ja precis! Det måste bero på värmen. Där har vi det!!! Eller hur Anki? Kan meddela att det faktiskt var vitt ute även här i morse... Jag TÄNKER faktiskt på dig och Margith. Jag tänkte att kanske ni kunde gå och bada bastu tillsammans eller nåt?  För ökad jämlikhet då alltså!
Lady Hamilton
08-02-2013, 22:14
CITAT (Rosmarin @ 08-02-2013, 21:29)  Ja precis! Det måste bero på värmen. Där har vi det!!! Eller hur Anki? Kan meddela att det faktiskt var vitt ute även här i morse... Jag TÄNKER faktiskt på dig och Margith. Jag tänkte att kanske ni kunde gå och bada bastu tillsammans eller nåt?  För ökad jämlikhet då alltså! Bada bastu? med fröerna då eller?  ..... tror du verkligen att det hjälper
Rosmarin
08-02-2013, 22:41
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2013, 22:14)  Bada bastu? med fröerna då eller?  ..... tror du verkligen att det hjälper Hmmm... kanske ett nytt sätt att väcka liv i svårgrodda fröer...? Kan vara värt att prova. MED fröerna i så fall ja.  Får bara se till att de inte flyter bort under baddelen av det hela.  Temperaturväxlingar för att byta frövilan...
Hm......men här handlade det väl om att gro först  ? Jag borde få två poäng här! Två av fröna som ingick i frukostblandningen har fått groddar  . [attachment=74854:groddar.JPG] /Anki
Lady Hamilton
09-02-2013, 10:51
CITAT (Anki V @ 09-02-2013, 09:03)  Hm......men här handlade det väl om att gro först  ? Jag borde få två poäng här! Två av fröna som ingick i frukostblandningen har fått groddar  . [attachment=74854:groddar.JPG] /Anki  tyvärr! det är "fel frukostflinga" som har grott så  inge poäng ännu
CITAT (Lady Hamilton @ 09-02-2013, 10:51)   tyvärr! det är "fel frukostflinga" som har grott så  inge poäng ännu Mä........
Lady Hamilton
10-02-2013, 19:10
Måste härmed tillkänna giva att ännu en har gissat rätt GÅSIS
Rosmarin
10-02-2013, 21:00
Grattis Gåsis! Det hjälpte alltså att bada bastu?
Nej, bastu hjälpte inte ett nå  Kallbad var nog närmare. /Åsa
Lady Hamilton
12-02-2013, 22:20
Och ännu en som gissat rätt  Peztis! Men nu reser jag bort några dagar Så nästa "avrapportering" blir på Lördag
Tredje gissningen! Där satt den!
EmmBurt
12-02-2013, 22:23
Grattis Peztis
Maggan H
15-02-2013, 15:08
Det gror, det gror!  Har tyckt i flera dagar att jag sett lite ljusgrönt men avfärdat det då jag väntade mig rottrådar först! Bild får vänta, kan inte få ner nån kamera i den smala karaffhalsen där jag vaggar fröna....  CITAT (Peztis @ 12-02-2013, 22:23)  Tredje gissningen! Där satt den!  Grattis! Visst är det kul när vi vet och inte dom andra?
CITAT (Maggan H @ 15-02-2013, 15:08)  Det gror, det gror!  Har tyckt i flera dagar att jag sett lite ljusgrönt men avfärdat det då jag väntade mig rottrådar först! Bild får vänta, kan inte få ner nån kamera i den smala karaffhalsen där jag vaggar fröna....  Grattis! Visst är det kul när vi vet och inte dom andra?  Mutter, mutter....mutter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|