|
EmmBurt
15-02-2013, 17:37
Yey börjar se nått litet som sticker ut ur en av mina frön med!  men vad de är vet jag fortfarande ej..
Vid en närmare titt så har faktiskt något mer grott i min lilla burk....men det blir nog underkänt (som vanligt)  . Mycket möjligt att det är ett cornflakes eller kanske en kalaspuff  . /Anki
Maggan H
17-02-2013, 14:38
Idag var jag tvungen? att lägga över fröna i jord, snurrade lite för vildsint på karaffen som jag hade fröna i så de flesta sjönk till botten. När jag från början 'sådde' i vattnet sjönk 3 frö direkt; ett av dem hade också börjat visa lite pyttegrönt så det att de är sterila som sjunker stämmer inte. Men när de nu visar mer o mer grönt blev jag rädd att de skulle börja ruttna i vattnet. Anki, så här ska fröna se ut: [attachment=75054:IMG_0610.JPG]
hattstugan
17-02-2013, 14:43
Hrm! Mina ligger på botten och har så gjort hela tiden!!!
Tack Maggan......då var det inte en frukostflinga den här gången  /A
Lady Hamilton
18-02-2013, 16:36
CITAT (Maggan H @ 17-02-2013, 14:38)  Idag var jag tvungen? att lägga över fröna i jord, snurrade lite för vildsint på karaffen som jag hade fröna i så de flesta sjönk till botten. När jag från början 'sådde' i vattnet sjönk 3 frö direkt; ett av dem hade också börjat visa lite pyttegrönt så det att de är sterila som sjunker stämmer inte. Men när de nu visar mer o mer grönt blev jag rädd att de skulle börja ruttna i vattnet. Anki, så här ska fröna se ut: [attachment=75054:IMG_0610.JPG] Och då kommer ju resultatet som ett "brev på posten".......... Anki V har gissat rätt  nu när hon kunnat bortse från alla andra kryptiska frön
 Undrade just hur det var ställt med Anki... Grattis!
EmmBurt
18-02-2013, 20:55
Alla minna frön har legat på botten hela tiden  men ett gror ska de inte ligga där?
När jag har provat denna groningsvariant så har de inte sjunkit till botten. Men å andra sidan så har ju ditt frö bestämt sig för att gro där så då verkar det ju funka!
Fråga är hur du ska göra nu. Det jag har sått förut så skulle man plantera om i jord när det börjar komma blad. Men om det kommer blad under vattnet så borde det vara mindre bra, risken finns ju att det ruttnar.
Lady Hamilton
19-02-2013, 16:49
Ja jag har ingen aning Mina frön ligger på botten OGRODDA  .... kanske jag skulle ringa en vän?  vet en trevlig Odlait som kan en "svavel-osande" ramsa  ... men jag kommer inte ihåg den exakta oradlydelsen
hattstugan
20-02-2013, 11:37
Börjar titta fram ett par groddar! Med det så avslutar jag nu allt vad gissningar heter eftersom inga ledtrådar ska lämnas!
Rosmarin
20-02-2013, 15:39
Jag har läst på flera olika sidor att frön som sjunker är grobara och att de som flyter är "tomma frön" jag.  Hm, inte vet jag. Jag brukar inte testa grobarheten i mina frön med denna metod. Det ser ut som om ett par av mina frön som ligger på botten är på väg att spricka upp så detta verkar ju lovande i alla fall! Har haft världens sjå att hindra vår katt från att dricka upp allt vattnet som fröerna ligger i sedan jag la dem i blöt. Får fylla på rätt så ofta kan jag ju säga.  Men så länge hon inte lapar i sig fröna så...
EmmBurt
20-02-2013, 17:35
ska jag planera den som har grott då och lämna de andra? Är det bara att så i vanlig såjord och vilket djup ska jag så de?
EmmBurt
21-02-2013, 07:49
Nu har jag sått den som grodde. sådde den rätt ytligt och nu sitter den i mitt minidrivhus antar att den vill ha rätt mycket vatten då den grodde i det
Så hade jag nog också gjort.
EmmBurt
21-02-2013, 16:53
Bra  då kör jag på det
Lady Hamilton
21-02-2013, 17:01
Det blir säkert bra Har ju själv aldrig tidigare sått denna växt. Ni är duktiga ni som fått fröerna att gro För vi som vad det är för fröer vet ju samtidigt att det vanligaste är nog att köpa denna växt "färdig"........ och att man väljer den då i den färg som man själv vill ha (vad jag vet finns det 2 olika färger av denna, men den ena färgen är betydligt vanligare än den andra
Lady Hamilton
22-02-2013, 10:25
Nästa att Gratulera är hattstugan  Grattis!
Maggan H
22-02-2013, 10:27
Grattis hattis!
hattstugan
22-02-2013, 10:49
 Men det satt hårt inne det!
Grattis! Jag fick gissa några gånger jag med...
Maggan H
28-02-2013, 18:07
Hoppas jag inte tog livet av de små som grott när jag la dem i jord, ser ingenting....  Men de får väl hämta sig från chocken antar jag. Ingen mening med att småprata med dom för dom fattar ju inte svenska....  kanske kan man stirra upp dom??  Fast då borde dom ju visa något så som jag har glott...
Lady Hamilton
01-03-2013, 13:57
CITAT (Maggan H @ 28-02-2013, 18:07)  ....Ingen mening med att småprata med dom för dom fattar ju inte svenska....  kanske kan man stirra upp dom??  Fast då borde dom ju visa något så som jag har glott...  Hörre du du  även vi "lantisar" haf SFI (= svenska för invandrare) så de så Och dessa frön hade hela hösten på sig att gå grundkursen  så snacka på du vi väntar med spänning på en första bild på hur de ser ut när den första grönskan visar sig
Kan meddela att det var högre grobarhet på frukostflingorna  . Av buset har hittills en grott och den begravde jag i älgjord går. Jag hade inga problem med språken men det kanske beror på att jag vet vilka språk som är gångbara och har bra parlörer……Det är bara dialekten jag ibland har lite problem att förstå Det var inte ångermanländska i alla fall /A
Älgjord...?  ÅH! Jag har fått grodd på två av mina nu! De får nog skutta ned i jorden tillsammans med sådden av de andra busfröerna ikväll!
Rosmarin
01-03-2013, 21:15
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2013, 13:57)  Hörre du du  även vi "lantisar" haf SFI (= svenska för invandrare) så de så Och dessa frön hade hela hösten på sig att gå grundkursen  så snacka på du vi väntar med spänning på en första bild på hur de ser ut när den första grönskan visar sig 
Rosmarin
01-03-2013, 21:24
CITAT (Anki V @ 01-03-2013, 14:11)  Kan meddela att det var högre grobarhet på frukostflingorna  . Av buset har hittills en grott och den begravde jag i älgjord går. Jag hade inga problem med språken men det kanske beror på att jag vet vilka språk som är gångbara och har bra parlörer……Det är bara dialekten jag ibland har lite problem att förstå Det var inte ångermanländska i alla fall /A Vissa kallar det för handikapp men visst är det väl roligt att ha fått en massa olika frukostflingor att välja på? Och som har grott dessutom! Här gror de minsann inte. De ser ut som om de ska spricka upp precis när som helst. Precis som de har gjort i över en vecka! Nåja, de står och pratar med diverse sådder av olika ursprung och de får roa sig bäst de vill. Jag ska då inte springa och titta på dem ...  (Bara varje gång jag måste gå och se om det fortfarande inte har hänt någonting)
Maggan H
02-03-2013, 12:11
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2013, 13:57)  Hörre du du  även vi "lantisar" haf SFI (= svenska för invandrare) så de så Och dessa frön hade hela hösten på sig att gå grundkursen  så snacka på du vi väntar med spänning på en första bild på hur de ser ut när den första grönskan visar sig  Jaha, och eftersom du då är 'läraren' så är det nog som så att de inte fattar min skånska....  men jag gör mitt bästa att vricka tungan så jag ska låta lite norrländsk men det är minsann svårare att begripa än deras ursprungsmål.... Även jag väntar spänt på det första lilla gröna, ska ut nu o kolla i min bod!
Lady Hamilton
02-03-2013, 13:24
CITAT (Maggan H @ 02-03-2013, 12:11)  Jaha, och eftersom du då är 'läraren' så är det nog som så att de inte fattar min skånska....  men jag gör mitt bästa att vricka tungan så jag ska låta lite norrländsk men det är minsann svårare att begripa än deras ursprungsmål.... Även jag väntar spänt på det första lilla gröna, ska ut nu o kolla i min bod!   Lovar att pröva att göra mig förstådd på Engelska när vi träffs
Maggan H
02-03-2013, 18:42
CITAT (Lady Hamilton @ 02-03-2013, 13:24)   Lovar att pröva att göra mig förstådd på Engelska när vi träffs  Hihi, vi ska nog kommunicera på ett el annat sätt! Fröiska kanske!
Lady Hamilton
07-03-2013, 10:51
Nu mina vänner så vill jag ha in de sista gissningarna  för i morgon tänker jag avslöja namnet på denna "af" rika frösort
Lady Hamilton
09-03-2013, 09:38
Då avslutar jag denna tråd med att avslöja namnet för er som ännu inte hunnit gissa rätt Afrikas Blålija Allt gott och SKIT SÅDDER på er allihopa
maramara
09-03-2013, 11:45
CITAT (Lady Hamilton @ 09-03-2013, 09:38)  Då avslutar jag denna tråd med att avslöja namnet för er som ännu inte hunnit gissa rätt Afrikas Blålija Allt gott och SKIT SÅDDER på er allihopa  ÅÅ vad fint, hoppas hoppas jag får de små fröerna att växa, tack igen! maramara
Maggan H
09-03-2013, 12:07
Ska bli roligt och se om jag lyckas få dem att gro... sen jag la dem i jord kan jag inte se något alls. Men jag ska glutta och glo och stirra och tom titta ibland, kanske det hjälper??
Hos mig sticker det upp ett litet grönt spjut ur krukan där det enda fröet som grodde blev planterat. Jag vet precis var den lilla ska få tillbringa sina vintrar. Frödonatorn har en helt perfekt vinterträdgård med optimala odlings- och övervintringsförhållanden……själv bor jag i en lägenhet utan möjligheter att övervintra något. /Anki
EmmBurt
15-03-2013, 14:30
Åh jag var såå nära! Hos mig sticker de upp två små skott från samma frö ! samt att två frön till har börjat visa nått!
Maggan H
22-03-2013, 14:49
Ångrar att jag var så snabb med att flytta dom till jord... ser ingenting alls...
Lady Hamilton
22-03-2013, 17:54
CITAT (Anki V @ 13-03-2013, 15:08)  Hos mig sticker det upp ett litet grönt spjut ur krukan där det enda fröet som grodde blev planterat. Jag vet precis var den lilla ska få tillbringa sina vintrar. Frödonatorn har en helt perfekt vinterträdgård med optimala odlings- och övervintringsförhållanden……själv bor jag i en lägenhet utan möjligheter att övervintra något. /Anki  ........ ♫♪.."Don´t worry be happy"♫♪....
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2013, 17:54)   ........ ♫♪.."Don´t worry be happy"♫♪....GILLA!
Maggan H
27-03-2013, 15:50
Nu gror i alla fall ett!
Lady Hamilton
27-03-2013, 18:43
Vad kul att det gror hos er  själv får jag nog ställa in mig på att bli "fostermamma"
Rosmarin
28-03-2013, 14:05
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|