Sidor: 1, 2
EmmBurt
Yey börjar se nått litet som sticker ut ur en av mina frön med! biggrin.gif men vad de är vet jag fortfarande ej..
Anki V
Vid en närmare titt så har faktiskt något mer grott i min lilla burk....men det blir nog underkänt (som vanligt) thumbdown.gif .

Mycket möjligt att det är ett cornflakes eller kanske en kalaspuff g.gif .

/Anki
Peztis
Såg inget...
Maggan H
Idag var jag tvungen? att lägga över fröna i jord, snurrade lite för vildsint på karaffen som jag hade fröna i så de flesta sjönk till botten. När jag från början 'sådde' i vattnet sjönk 3 frö direkt; ett av dem hade också börjat visa lite pyttegrönt så det att de är sterila som sjunker stämmer inte. Men när de nu visar mer o mer grönt blev jag rädd att de skulle börja ruttna i vattnet.

Anki, så här ska fröna se ut: angel_not.gif
[attachment=75054:IMG_0610.JPG]
hattstugan

Hrm! Mina ligger på botten och har så gjort hela tiden!!!
Anki V
Tack Maggan......då var det inte en frukostflinga den här gången yahoo.gif

/A
Peztis
Mina flyter...
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 17-02-2013, 14:38) *
Idag var jag tvungen? att lägga över fröna i jord, snurrade lite för vildsint på karaffen som jag hade fröna i så de flesta sjönk till botten. När jag från början 'sådde' i vattnet sjönk 3 frö direkt; ett av dem hade också börjat visa lite pyttegrönt så det att de är sterila som sjunker stämmer inte. Men när de nu visar mer o mer grönt blev jag rädd att de skulle börja ruttna i vattnet.

Anki, så här ska fröna se ut: angel_not.gif
[attachment=75054:IMG_0610.JPG]

Och då kommer ju resultatet som ett "brev på posten".......... Anki V har gissat rätt blomma.gif nu när hon kunnat bortse från alla andra kryptiska frön devil.gif
Peztis
giggle.gif

Undrade just hur det var ställt med Anki...

Grattis!
EmmBurt
Alla minna frön har legat på botten hela tiden ohmy.gif men ett gror ska de inte ligga där?
Peztis
När jag har provat denna groningsvariant så har de inte sjunkit till botten.
Men å andra sidan så har ju ditt frö bestämt sig för att gro där så då verkar det ju funka!

Fråga är hur du ska göra nu. Det jag har sått förut så skulle man plantera om i jord när det börjar komma blad. Men om det kommer blad under vattnet så borde det vara mindre bra, risken finns ju att det ruttnar.
Lady Hamilton
Ja jag har ingen aning Mina frön ligger på botten OGRODDA thumbdown.gif .... kanske jag skulle ringa en vän? angel_not.gif vet en trevlig Odlait som kan
en "svavel-osande" ramsa devil.gif ... men jag kommer inte ihåg den exakta oradlydelsen
hattstugan

Börjar titta fram ett par groddar! Med det så avslutar jag nu allt vad gissningar heter eftersom inga ledtrådar ska lämnas!
Rosmarin
Jag har läst på flera olika sidor att frön som sjunker är grobara och att de som flyter är "tomma frön" jag. confused.gif Hm, inte vet jag. Jag brukar inte testa grobarheten i mina frön med denna metod. Det ser ut som om ett par av mina frön som ligger på botten är på väg att spricka upp så detta verkar ju lovande i alla fall! Har haft världens sjå att hindra vår katt från att dricka upp allt vattnet som fröerna ligger i sedan jag la dem i blöt. Får fylla på rätt så ofta kan jag ju säga. giggle.gif Men så länge hon inte lapar i sig fröna så...
EmmBurt
ska jag planera den som har grott då och lämna de andra? Är det bara att så i vanlig såjord och vilket djup ska jag så de?
EmmBurt
Nu har jag sått den som grodde. sådde den rätt ytligt och nu sitter den i mitt minidrivhus antar att den vill ha rätt mycket vatten då den grodde i det tongue.gif
Peztis
Så hade jag nog också gjort.
EmmBurt
Bra smile.gif
då kör jag på det
Lady Hamilton
Det blir säkert bra Har ju själv aldrig tidigare sått denna växt. Ni är duktiga ni som fått fröerna att gro kompiskram.gif tummenupp.gif

För vi som vad det är för fröer vet ju samtidigt att det vanligaste är nog att köpa denna växt "färdig"........
och att man väljer den då i den färg som man själv vill ha (vad jag vet finns det 2 olika färger av denna, men den ena färgen är betydligt vanligare än den andra
Lady Hamilton
Nästa att Gratulera är hattstugan yaay.gif Grattis!
Maggan H
Grattis hattis!
hattstugan

thanks.gif Men det satt hårt inne det!
Peztis
Grattis!
Jag fick gissa några gånger jag med...
Maggan H
Hoppas jag inte tog livet av de små som grott när jag la dem i jord, ser ingenting.... crying.gif Men de får väl hämta sig från chocken antar jag.

Ingen mening med att småprata med dom för dom fattar ju inte svenska.... biggrin.gif kanske kan man stirra upp dom?? naughty.gif Fast då borde dom ju visa något så som jag har glott... g.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 28-02-2013, 18:07) *
....Ingen mening med att småprata med dom för dom fattar ju inte svenska.... biggrin.gif kanske kan man stirra upp dom?? naughty.gif Fast då borde dom ju visa något så som jag har glott... g.gif

Hörre du du rtfm.gif även vi "lantisar" haf SFI (= svenska för invandrare) så de så Och dessa frön hade hela hösten på sig att gå grundkursen yes.gif så snacka på du vi väntar med spänning på en första bild på hur de ser ut när den första grönskan visar sig biggrin.gif
Anki V
Kan meddela att det var högre grobarhet på frukostflingorna a0a.gif . Av buset har hittills en grott och den begravde jag i älgjord går.

Jag hade inga problem med språken men det kanske beror på att jag vet vilka språk som är gångbara och har bra parlörer……Det är bara dialekten jag ibland har lite problem att förstå

Det var inte ångermanländska i alla fall g.gif

/A
Peztis
Älgjord...? g.gif

ÅH! Jag har fått grodd på två av mina nu! De får nog skutta ned i jorden tillsammans med sådden av de andra busfröerna ikväll!
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2013, 13:57) *
Hörre du du rtfm.gif även vi "lantisar" haf SFI (= svenska för invandrare) så de så Och dessa frön hade hela hösten på sig att gå grundkursen yes.gif så snacka på du vi väntar med spänning på en första bild på hur de ser ut när den första grönskan visar sig biggrin.gif

giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 01-03-2013, 14:11) *
Kan meddela att det var högre grobarhet på frukostflingorna a0a.gif . Av buset har hittills en grott och den begravde jag i älgjord går.

Jag hade inga problem med språken men det kanske beror på att jag vet vilka språk som är gångbara och har bra parlörer……Det är bara dialekten jag ibland har lite problem att förstå

Det var inte ångermanländska i alla fall g.gif

/A

Vissa kallar det för handikapp men visst är det väl roligt att ha fått en massa olika frukostflingor att välja på? Och som har grott dessutom! Här gror de minsann inte. De ser ut som om de ska spricka upp precis när som helst. Precis som de har gjort i över en vecka! angry.gif

Nåja, de står och pratar med diverse sådder av olika ursprung och de får roa sig bäst de vill. Jag ska då inte springa och titta på dem ... whist.gif (Bara varje gång jag måste gå och se om det fortfarande inte har hänt någonting) shy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2013, 13:57) *

Jaha, och eftersom du då är 'läraren' så är det nog som så att de inte fattar min skånska.... slap.gif men jag gör mitt bästa att vricka tungan så jag ska låta lite norrländsk men det är minsann svårare att begripa än deras ursprungsmål.... angel_not.gif

Även jag väntar spänt på det första lilla gröna, ska ut nu o kolla i min bod! yaay.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 02-03-2013, 12:11) *
Jaha, och eftersom du då är 'läraren' så är det nog som så att de inte fattar min skånska.... slap.gif men jag gör mitt bästa att vricka tungan så jag ska låta lite norrländsk men det är minsann svårare att begripa än deras ursprungsmål.... angel_not.gif

Även jag väntar spänt på det första lilla gröna, ska ut nu o kolla i min bod! yaay.gif

smiley_small_hug.gif Lovar att pröva att göra mig förstådd på Engelska när vi träffs flirting.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-03-2013, 13:24) *
smiley_small_hug.gif Lovar att pröva att göra mig förstådd på Engelska när vi träffs flirting.gif

Hihi, vi ska nog kommunicera på ett el annat sätt! Fröiska kanske!
Lady Hamilton
Nu mina vänner så vill jag ha in de sista gissningarna devil.gif för i morgon tänker jag avslöja namnet på denna "af" rika frösort flirting.gif

Lady Hamilton
Då avslutar jag denna tråd med att avslöja namnet för er som ännu inte hunnit gissa rätt

Afrikas Blålija

Allt gott och SKIT SÅDDER på er allihopa smiley_small_hug.gif
maramara
CITAT (Lady Hamilton @ 09-03-2013, 09:38) *
Då avslutar jag denna tråd med att avslöja namnet för er som ännu inte hunnit gissa rätt

Afrikas Blålija

Allt gott och SKIT SÅDDER på er allihopa smiley_small_hug.gif

ÅÅ vad fint, hoppas hoppas jag får de små fröerna att växa, tack igen! maramara bravo.gif
Maggan H
Ska bli roligt och se om jag lyckas få dem att gro... sen jag la dem i jord kan jag inte se något alls. sad.gif

Men jag ska glutta och glo och stirra och tom titta ibland, kanske det hjälper?? smile.gif
Anki V
Hos mig sticker det upp ett litet grönt spjut ur krukan där det enda fröet som grodde blev planterat.

Jag vet precis var den lilla ska få tillbringa sina vintrar. crazy.gif

Frödonatorn har en helt perfekt vinterträdgård med optimala odlings- och övervintringsförhållanden……själv bor jag i en lägenhet utan möjligheter att övervintra något.

/Anki
EmmBurt
Åh jag var såå nära!
Hos mig sticker de upp två små skott från samma frö ! samt att två frön till har börjat visa nått!
Maggan H
Ångrar att jag var så snabb med att flytta dom till jord... ser ingenting alls... sad.gif
Peztis
Ser inget här heller...
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 13-03-2013, 15:08) *
Hos mig sticker det upp ett litet grönt spjut ur krukan där det enda fröet som grodde blev planterat.

Jag vet precis var den lilla ska få tillbringa sina vintrar. crazy.gif

Frödonatorn har en helt perfekt vinterträdgård med optimala odlings- och övervintringsförhållanden……själv bor jag i en lägenhet utan möjligheter att övervintra något.

/Anki

whistling.gif ........♫♪.."Don´t worry be happy"♫♪....
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2013, 17:54) *
whistling.gif ........♫♪.."Don´t worry be happy"♫♪....

GILLA!
smiley_small_hug.gif
Maggan H
Nu gror i alla fall ett! yahoo.gif
Lady Hamilton
Vad kul att det gror hos er kompiskram.gif själv får jag nog ställa in mig på att bli "fostermamma" giggle.gif
Rosmarin
giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon