|
hattstugan
20-02-2013, 11:39
Har planterat 3 groddar i dag! Avslutar härmed gissningarna även på detta Bus då inga ledtrådar ska lämnas!
Rosmarin
20-02-2013, 14:38
Här slutar internet!  Jag funderade själv på om vi inte skulle boka en resa till universums slut för att se om någonting växer där. Någonting som man kan plocka frön av och skicka till er andra som busfrö!  Något utomjordiskt totalt okänt... Sedan ändrade jag mig. Tänk om vi inte hittar hem igen. Det är ju inte säkert att det finns brevlådor där så hur skulle ni i så fall ha fått fröna?
Har ju glömt att avrapportera! För några dagar sedan så såg jag att tre av fröerna började få groddar och idag såg jag att fröskalet börjat spricka upp så att grobladen skymtar där inne. Borde nog lägga dem i såjord...
Maggan H
24-02-2013, 15:42
Näe, håller helt med Anki, Rosmarin och Åsa, fröet FINNS inte!  Och inte gror dom heller!  Liknar iofs något ätbart, finns ju så många olika sorters nötter men inte törs man provsmaka inte....  Har absolut ingen aning vad detta är för något!
hattstugan
28-02-2013, 15:34
Här har det tittat upp nåt med två konstiga blad! Har fortfarande inte en susning om vad det kan vara!!!
Fyra av mina fröer huserar i delad kruka nu. Det sticker upp gröna små blad och jag vet att där finns långa tjocka rötter under.
Jag hoppas så att det tar sig!
Maggan H
28-02-2013, 17:58
Inte tillstymmelse till kläckning här! Var har ni haft era frö, ni som lyckats, under lysrör, fönster el vad?
Ett av mina har precis börjat få en rot. Den har stått i fönstret. /Åsa
CITAT (Gåsis @ 28-02-2013, 18:09)  Ett av mina har precis börjat få en rot. Den har stått i fönstret. /Åsa Då ger jag inte upp än då.......Det jag ev trodde kunde vara början till en rot var lite mögelludd. /Anki
Jag funderar allvarligt på om jag ska äta upp den lilla grodden för att om möjligt identifiera den så. /Åsa
Jag skickade en gissning i morse men EmmBurt behagar inte vara hemma och svara. Jag surfade förbi något som på pricken liknade busfröet av en ren slump.  /A
EmmBurt
28-02-2013, 22:22
Hej ledsen att jag inte svarat på ett tag men har varit lite jobbigt nu då min kille beslutade sig för at göra slut med mig. Men nu kommer jag igen. Grattis Anki V för rättgissning ! Vad roligt att så många har fått grodd
Jo,jag kanske fikar efter ledtrådar. Men löns det äta upp enda grodden?
Slicka såren och läk fint nu, separationer är ledsamma. Kram. /Åsa
Grattis Anki! Ordningen är återställd... Anki och Rosmarin i topp, Rosmarin liiiite före med två bonusar!
Maggan H
01-03-2013, 16:51
Grattis till era rätta svar! Faktiskt har jag TVÅ groddar idag!
Rosmarin
01-03-2013, 21:13
CITAT (EmmBurt @ 28-02-2013, 22:22)  Hej ledsen att jag inte svarat på ett tag men har varit lite jobbigt nu då min kille beslutade sig för at göra slut med mig. Men nu kommer jag igen. .... Detta var ju verkligen tråkigt!  Vi får väl försöka att få dig på lite gladare humör igen bl.a genom busfrötrådarna. åsa, jag vet inte jag om det är nån bra idé att smaka på groddarna. Tror inte att dessa går att känna igen på sin smak. En del fröer i denna busfröomgång ska man definitivt inte smaka på.  Det skulle kunna sluta illa.  Men jag säger inte vems.
EmmBurt
01-03-2013, 23:39
Ja vill ni smaka så gör det vet dock inte om grodden smakar nått bra  men farligt är de inte. Jo det är tufft nu men får resa mig upp och borsta av mig försöker se det positivt men det känns rätt mörkt. Men håller humöret uppe
Maggan H
02-03-2013, 12:14
CITAT (EmmBurt @ 01-03-2013, 23:39)  Ja vill ni smaka så gör det vet dock inte om grodden smakar nått bra  men farligt är de inte. Jo det är tufft nu men får resa mig upp och borsta av mig försöker se det positivt men det känns rätt mörkt. Men håller humöret uppe 
Nu ni........har ett av fröna spruckit upp ordentligt och skickat ut en liten grodd /Anki
Maggan H
05-03-2013, 16:21
Samma här, fler o fler spricker och ett har fått blad! Vad gör jag nu med det, över i jord?
Nä nu jämrar. Först fick de så fina groddar, sen skjuts ner i jord. Vet ni vad dom rackarna gör nu? Dom sticker upp roten. All vetenskap säger att man inte kan så fröer upp och ned. Bladet letar sig automatiskt mot ljuset. Men nejdå, inte fröet som inte finns  Nu kommer en rent desperat och publik gissning. Dä henne jet vä nage som e åt å bak. Hot ere som e bak? Kan int vä nå anne än en brokskit. Och en brok, det är en byxa det. /Åsa
Asså, skulle man fatta nått avre där, eller? Neee, vetu va!
Miiina fyra har i alla fall fötterna neeråt i jorden åre gröööna uppåt. I plastasken liggere ett geng kvar å drönar...
EmmBurt
05-03-2013, 21:59
Japp ner i jord. mina har rötterna i marken iallafall  Vad du gör med dina groddar vet jag inte
Maggan H
06-03-2013, 15:28
Okej, ska pilla ner de som har grodd. Eller ska jag bara ta det som har blad? Åsa, menar du på fullt allvar att du har sått småfisar??
Råkade just titta ned i min plastbytta på de där som bara ligger och drönar... DUNDER & GRANATER! Ytterligare FEM har vaknat ur dvalan med långa groddar så nu måste jag ta fram såjorden igen!
Jag kan ju inte direkt skryta med att bli bombad av groddar. Jag är så nöjd så med min enda lilla grodd. /A
De verkar gro lite i vågor, dessa fröer! Det kommer säkert fler explosioner Anki!
Maggan H
07-03-2013, 15:58
Ett riktigt häftigt busfrö  som det har varit både roligt och spännande att följa eftersom man kan se utvecklingen klart och tydligt där dom ligger nakna på papper....  flera st har lyft på hatten nu och jag ska plantera och fota dom idag.
Maggan H
07-03-2013, 17:26
Nu är dom i jord, kunde se att det bara var 2 som inte spruckit upp men dom hamnade i jord dom med. Har ff inte en aning vad det är! [attachment=75332:P1010016.JPG]
EmmBurt
10-03-2013, 15:44
Oj vad roligt att de är såmånga som fått fart
Riktigt roliga frön, inga surkartar det här inte. Här har alla utom ett grott. Borträknat det jag tuggade lite på då  Men jag har fortfarande inte en susning om vad det kan vara. /Åsa
EmmBurt
10-03-2013, 20:42
Smakade det gott?
Emma, har de nya fröna kommit fram?
/Anki
CITAT (EmmBurt @ 10-03-2013, 20:42)  Smakade det gott?  Nja, det smakade lite grönt... Som en växt och inte en grönsak... Med en svag bismak av bomull  Hur som blev jag inte klokare! /Åsa
Rosmarin
10-03-2013, 21:19
Här börjar de också gro nu!
Maggan H
11-03-2013, 19:24
Ja, de växer på bra! De har stannat av lite eftersom jag tog dem från barnkammaren ut till den lite svalare boden.
EmmBurt
15-03-2013, 13:52
CITAT (Anki V @ 10-03-2013, 20:44)  Emma, har de nya fröna kommit fram?
/Anki Jadå Anki fröerna är framme och nu ska jag skärpa mig och hålla mig uppdaterad! Alla verkar ha fått fart på fröerna
Maggan H
15-03-2013, 15:45
Dom växer på bra och visst sjutton är den där 'rullen' bekant men kan inte minnas....
[attachment=75418:EmmBurts_bus_13.JPG]
EmmBurt
15-03-2013, 15:51
Ska ge er en liten ledtråd. de har döpt en stad efter växten.
Maggan H
16-03-2013, 12:35
CITAT (EmmBurt @ 15-03-2013, 15:51)  Ska ge er en liten ledtråd. de har döpt en stad efter växten. Brysselkex??
EmmBurt
16-03-2013, 12:50
haha kunde ha varit ;P
Maggan H
22-03-2013, 14:45
Nu har alla fröna grott men inte fasen blir jag klokare för det!  Höll på och rycka av ett som har fått karaktärsblad för jag trodde att det var ett ogräs som stack upp emellan! Helt olikt hjärtbladen som ju är stora och knubbiga medans de nya ser ut att bli långa, smala....
Åh, hittade en bild på denna växt som jag önskar jag kunde visa er... Men vågar inte för då sabbar jag kanske för min namne. (Heter det kanske namn a i femininum?  )
Här gror det som sjutton, nästan alla frön har spruckit upp nu!
/Anki
Rosmarin
23-03-2013, 11:31
Här grodde först två stycken som sedan ett tag är planterade i varsin kruka och börjar sticka upp över jordytan nu. Och de andra som fortfarande ligger kvar i glasburken gror också nu!  CITAT (Peztis @ 22-03-2013, 16:08)  Åh, hittade en bild på denna växt som jag önskar jag kunde visa er... Men vågar inte för då sabbar jag kanske för min namne. (Heter det kanske namn a i femininum?  ) Ja visst är den fin!
Maggan H
27-03-2013, 15:48
11 av 11 har grott! Men jag är ff ovetandes om vad detta är för något, borde bli ganska stor växt med tanke på fröstorleken?
Rosmarin
28-03-2013, 14:12
CITAT (Maggan H @ 27-03-2013, 15:48)  11 av 11 har grott! Men jag är ff ovetandes om vad detta är för något, borde bli ganska stor växt med tanke på fröstorleken?
EmmBurt
31-03-2013, 14:22
Ja den kan bli stor. Men de tar många år
Skulle vilja ha den större NU!
Ser att det faktiskt börjar bli dags för omskolning av några nu!
EmmBurt
31-03-2013, 14:34
Mina här hemma är hyfsat stora med har redan planterat om dem en gång behöver nog göra det igen snart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|