Rosmarin
21-02-2013, 10:31
Tack!
Ja detta kan vara en bra ledtråd om man vill.
Maggan H
28-02-2013, 18:10
Ingen groning än men det väntade jag inte heller.... Hoppas hoppas dom gror!
Det kan ju tydligen ta 1-3 månader... Hoppas bara att NÅGON gror!
Rosmarin
01-03-2013, 21:31
Jag har sått den här växten tidigare. I växthuset när det var varmt. Vår eller sommar, minns inte säkert vilket. De vill ha det varmt och gärna fuktigt annars gror de inte. Minst 20°, gärna mer.
Tänkte summera ledtrådarna lite:
Det är inte en annuell, bienn eller annuell - det är en buske.
Den växer där Rosmarin bor (eller i alla fall i närheten!) - det är en Medelhavsväxt.
Den ska på inga sätt stoppas i mun - den är väldigt giftig.
Jag tror ni alla har sett denna men ni kanske som jag inte hade en aning om hur fröna såg ut.
Maggan H
22-03-2013, 14:38
Inget gror här än, men jag tror att jag ska flytta in den så den får undervärme från värmegolvet....
En underbar växt jag gärna vill ha!
Händer inget här heller... Blir allt lite ledsen om ingen av oss får denna att gro!
Rosmarin
23-03-2013, 11:57
Undervärme blir bra tror jag. De behöver ha det riktigt varmt för att gro. Just nu har de inte grott här heller, men mina sådder står under ljus och ca 18°. Om inget hänt när våren och solen (fôrhoppningsvis) kommer, så kommer mina att få flytta ut i växthuset där det kan bli rejält varmt under sommaren. Detta brukar de tycka om!
Maggan H
27-03-2013, 15:44
Jag har ställt min kruka ovanpå lysrörsrampen. Dessvärre blir det mörkt eftersom den står på fel sida... och svalare nätter då det är släckt. Ska kanske ställa in den i växthuset i solen dagtid, jag asar ändå backar fram o tillbaka nu.
Vill ni ha fler ledtrådar? Eller ska jag identifiera?
Det har varit lugnt och stilla med gissningar på bonusen, förresten! Fick ni hjärtat i halsgropen när ni fick dem, eller? Eller satte ni snapsen i fel strupe, tro...?
Rosmarin
02-04-2013, 08:41
Ja just det ja! Dessa hade jag ju en gissning på!
Och Rosmarin har identifierat bonusen! Grattis!
Nä, nu får det nog vara bra med det här Busfröet också! Är det någon som har lyckats få dem att ens gro?
Sablans! Och jag som så gärna ville ha min egen Nerium oleander på altan, en som jag plockat fröerna på själv... De var kanske inte tillräckligt mogna. Eller så får vi vänta ännu längre...
Bonusen ni fick kallas för malörtshjärtstilla Leonurus japonicus med vita blommor.
Rosmarin
29-04-2013, 18:50
Nej, de har tyvärr inte grott hos mig.

De står nu i växthuset men det set inte ut som om det händer så mycket i krukan. De får stå kvar lite till. Om du påminner mig framåt hösten så kan du få frön av mina Nerium om du vill.
Bonusen har jag fyra småplantor av!
Maggan H
07-05-2013, 07:31
Nä, inget här heller!

Men krukan får stå kvar i växthuset, det kan ju vara så att det är för kallt på nätterna för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.