Full version: Peztis Busfrö 2013
Sidor: 1, 2
Peztis
Idag har jag lagt kuverten på lådan så ni bör väl ha dem imorgon, Rosmarin på fredag. Ledsen att jag inte sände din tidigare men grejen är den att jag har sänt iväg alla lite för tidigt eftersom jag ska operera min fot imorgon och jag vet inte hur mobil jag kommer att vara den närmaste tiden!

I alla fall...

Mitt bidrag till vårens stora attraktion sår vi den 17 februari

BUSFRÖET sås i såjord, sand och torv eller sand och perlit (har fått olika info) och täcks med ett tunt lager perlit eller annat om man vill det. Ställ ljust och varmt. Sedan får vi hoppas att de gror fort, kan tydligen ta ända upp till 3 månader på sig... Skola om när plantorna har blivit ”hanterbara”.
Jag hoppas att detta funkar för jag har haft lite svårt att hitta såråd om denna!
Jag tänker just nu inte berätta om det är en annuell, bienn, perenn, buske, träd... Så det så!

BONUSFRÖET är - min vana trogen - också en hemlis! Fast jag kan berätta att den är annuell. Vill ni kan ni så den senare, den ska tydligen gå att direktsås i de varmare delarna av landet. Säg till om ni vill veta vad det är, det kan ju bli lite trångt och man vet inte om man har lust att odla just denna.

Lycka till!
Margith
Vad spännande. Jag ser fram emot ditt frökuvert.
Lycka till med operationen. Hoppas att det går fort och lätt och att du snart är på banan igen smiley_small_hug.gif
EmmBurt
Åh vad skoj smile.gif ser fram emot det!
Vad kan det vara?
Blir det att vakta brevlådan wink.gif
Maggan H
Oj Pestiz, vad spännande! tummenupp.gif Dock inte med din fot, ohmy.gif krya på dig snabbt! Det kan ju ta lite tid med den.

2 nya snart att klura på... naughty.gif
Rosmarin
Roligt med flera frön! bravo.gif
Mindre roligt att operera foten. Hoppas att det blir bra. trostar.gif
EmmBurt
Buset låg innan för dörren när jag kom hem!
Väldigt fint packade biggrin.gif
Men vad det kan vara vet jag inte än får kolla lite och gissa sen smile.gif
Tackar
hattstugan

Här har det också dumpit ner ett fint kuvert med innehåll idag
Maggan H
Fått ett vackert brev idag med hittills okänt innehåll, klurar, funderar, gissar....
EmmBurt
Vad är det för sand man ska ha? Gick till blomsterlandet idag och frågade men de visste inte vad jag pratade om för sand och snackade om att såjord var färdigblandad och de vet jag ju men som sagt perlit är nu inhandlat men vad är det för sand?
Crazy4Flowers
Det var ett mystiskt frö...... känner inte igen den.
Tack för alla fröer!!
Gåsis
EmmBurt du behöver inte köpa sand. Somliga blandar sand och torv för att så i men som glad amatör funkar såjord alldeles utmärkt. Det viktigaste är att jorden är mager och porös.
/Åsa
Anki V
Det kom frön till mig i går också i fina små kuvert. thanks.gif

/Anki
EmmBurt
CITAT (Gåsis @ 08-02-2013, 08:21) *
EmmBurt du behöver inte köpa sand. Somliga blandar sand och torv för att så i men som glad amatör funkar såjord alldeles utmärkt. Det viktigaste är att jorden är mager och porös.
/Åsa

Så vanlig såjord och perlite funkar?
Hur mycket perlite ska man ha?
Gåsis
Jag brukar inte blanda perlite i såjorden. Jag bara sår. Möjligen strösslar jag grus på toppen av krukan, avsköljd halksand eller akvariegrus. Perliten tror jag går använda som strössel i stället för grus med du ska nog googla på det.
Peztis
Hej på er!

Kul att det har kommit fram och att gissningarna har börjat dimpa in! Jag har den stora äran att gratulera en av er som har gissat och kommit fram till vad det är: EmmBurt!

Ett stort grattis till din första rätta gissning här på Busfröerna!!!

Tack för alla era lyckönskningar! Operationen gick bra. Sitter nu med foten i bandage (inget gips) och en sandal, stoppar i mig smärtstillande men det går längre och längre mellan tabletterna vilket ju tyder på att det går åt rätt håll. Är inte särskilt mobil än utan rör mig mellan säng, toa och fåtöljen vid tv:n. Har hunnit titta på nästan två säsonger av "Vänner" nu - helt underbart att kunna göra det utan att behöva ha dåligt samvete.
EmmBurt
YEY biggrin.gif
Mitt första rätt smile.gif super glad!

Vad skönt med foten smile.gif
Gåsis
Grattis! Varför kan jag inga fröer för g.gif
/Åsa
Maggan H
Grattis EmmBurt! Jag funderar o funderar....
Peztis
Gåsis kan visst fröer! Hon listade ju ut vad mitt Bus är!

Grattis Gåsis!
Maggan H
Grattis Gåsis! Du kan visst! tongue.gif Men den här kan inte jag! confused.gif
Rosmarin
Grattis Emma och åsa!
Gåsis
Tack för Åsa! Tycker som mer om det än gåsis som är ett nick.
/Åsa
EmmBurt
Trodde jag inte skulle få rätt på nått men så tog jag dehär smile.gif en liten självförtroende höjare
Peztis
Jamen visst känns det bra!
EmmBurt
Super biggrin.gif
Lady Hamilton
Grattis Grattis även från mig
Peztis
Hur går det utklurningarna? Får lite gissningar men det är rätt tyst ifrån en del av er!

Imorgon är det dags att plocka fram krukor och jord.
Grego
Oh nej har man missat detta spännande evenemang!? Jag och min sambo är nya unga odlare (vi fick vår egna första trädgården i juni 2012) är nya här och har inte riktigt kommit in i forumets gemenskap eller evenemang. Planterar ni speciella frön samtidigt? Finns det en möjlighet att glida in på ett bananskal och plantera det några dagar senare och ändå vara med i leken? Vad är det för frö och hur får ni tag på det?

Vi byter även gärna frön med folk, vi har tagetes (kanske inte så spännande) och ett riktigt bra coctailtomatfrö av okänd art från en plantskola som rea bort dem i förmån till en dyrare finare art. Vi köpte båda men den billiga växte ORDENTLIGT till en riktig buske och gav oss sammanlagt ca 350 solmogna coctailtomater (och en hundra gröna) ända fram till december (trots frost) när solen slutade skina så slutade tomaterna mogna. Den dyrare var snarare adekvat och gav oss max 50 cotailtomater av samma kvalité så dess frön struntade vi i.

Vänligaste,
Nicklas och Linda
43,5 kvm trädgård i zon 1
Gåsis
Det kanske är lite sent att trilla in nu, men jag har inte sänt mitt bus än och kan tänka mig sända ett kuvert till er med. PM:a er adress till mig så kan ni provbusa på ett frö till att börja med.
/Åsa
Maggan H
CITAT (Grego @ 16-02-2013, 20:42) *
Oh nej har man missat detta spännande evenemang!? Jag och min sambo är nya unga odlare (vi fick vår egna första trädgården i juni 2012) är nya här och har inte riktigt kommit in i forumets gemenskap eller evenemang. Planterar ni speciella frön samtidigt? Finns det en möjlighet att glida in på ett bananskal och plantera det några dagar senare och ändå vara med i leken? Vad är det för frö och hur får ni tag på det?

Vi byter även gärna frön med folk, vi har tagetes (kanske inte så spännande) och ett riktigt bra coctailtomatfrö av okänd art från en plantskola som rea bort dem i förmån till en dyrare finare art. Vi köpte båda men den billiga växte ORDENTLIGT till en riktig buske och gav oss sammanlagt ca 350 solmogna coctailtomater (och en hundra gröna) ända fram till december (trots frost) när solen slutade skina så slutade tomaterna mogna. Den dyrare var snarare adekvat och gav oss max 50 cotailtomater av samma kvalité så dess frön struntade vi i.

Vänligaste,
Nicklas och Linda
43,5 kvm trädgård i zon 1

Hej på er! Som sagt lite sent att kliva in men om övriga vill så skicka adressen då till Åsa (eller mig) som kan vb till de övriga som är med, här kan ni läsa hur det går till! Busfrö 2013.
Grego
Hej igen

Ja vi är gärna med! Min sambo blev närmast i extas när jag berättade om det. Nu när jag redan avslöjat vad vi har i källaren kommer vi dock införskaffa andra sorter att dela med oss av smile.gif
Skickar adress till er.

Vänligaste
Nicklas och Linda
hattstugan

Välkomna i ett glatt gäng!! Delar också gärna med mig till er av mitt Bus!

Idag har jag lyckats få Peztis Busar i jord! Sen får vi se om de tänker gro! g.gif
Maggan H
Jag har också precis sått och jag har inte en aning vad det är... duh.gif

Kom på att jag ju fick ett brev i retur och har således en omgång frö till er om ni vill, Grego?
Peztis
Varmt grattis till Maggan som har kommit på vad jag har sänt!
maramara
Så idag ska vi så, så att säga och handla. Spännande, vet inte vad jag sår.
Peztis
Visst ja! Tur du påminde mig! biggrin.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 17-02-2013, 15:39) *
Varmt grattis till Maggan som har kommit på vad jag har sänt!

Tack! Det satt långt inne men sen så.... Det ska bli verkligt kul att följa den här växten!
Peztis
Hoppas bara att det gror! Jag har skälv plockat frökapseln där de normalt brukar växa...
Gåsis
Jag hoppas också på den här, en villha.
/Åsa
Peztis
CITAT (Peztis @ 17-02-2013, 21:25) *
Hoppas bara att det gror! Jag har skälv plockat frökapseln där de normalt brukar växa...

Ursäkta stavningen!
EmmBurt
Ja jag blandade para jorden med perlite hoppas de räcker har ingen sand eller torv tyvärr.
Gåsis
Det blir bra det emmBurt. Det är fluffigheten i jorden man vill åt, hur man kommer dit är mindre viktigt.
/Åsa
EmmBurt
Bra bra smile.gif
Peztis
Grattis till Anki!
hattstugan

Nu slutar jag gissa på samtliga Busfrön om det inte kan ges några ledtrådar!

Vill veta om det är perenner, 1 eller 2 åringar iaf!
Peztis
Den tänker jag faktiskt inte svara på! Så det så! (Här får ni tänka er en smily som räcker ut tungan! Ska det vara denna, tro: tongue.gif )

Men jag kan säga som jag sa till Rosmarin att hon om någon borde veta vad det är för något!
hattstugan

Bra då vet jag! Alltså inga ledtrådar ska lämnas i år!
Peztis
Öh... jag tror att du just fick en. Och svarar jag på det du efterfrågar så blir det lite för lätt tror jag eftersom inget passar.
Rosmarin
Jag tycker att det är roligt när det inte är allt för enkelt. Och att var och en väljer hur man vill presentera sina fröer tillför ju busfröna en mycket personlig prägel. Detta gillar jag. Sedan erkänner jag villigt att det känns som om man höll på att bli galen (galnare crazy.gif ) imellanåt när man går här och funderar.

CITAT (Peztis @ 19-02-2013, 16:46) *
Den tänker jag faktiskt inte svara på! Så det så! (Här får ni tänka er en smily som räcker ut tungan! Ska det vara denna, tro: tongue.gif )

Men jag kan säga som jag sa till Rosmarin att hon om någon borde veta vad det är för något!

Jo, du sa ju det. Men sedan sa du ju att det jag sa att det var var fel! Jag undrar om Peztis verkligen kommer ihåg vad det är för fröer hon har skickat. Kanske det är därför som vi inte får veta vilken grupp den här växten tillhör. flirting.gif giggle.gif
Peztis
Det var förra året jag inte visste vad jag hade sänt er och det var bonusfröerna! Och jag tror inte att det grodde för någon av er...

Eftersom Rosmarin bor där hon gör så har hon kommit på vad det är ni har fått! blomma.gif Grattis blomma.gif

PS!
Anki kanske skulle provat den där jungfrueliga tåbiran på förra årets bonusfröer... Jag har kvar av dem (fröer, alltså) om hon vill göra ett nytt försök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon