Full version: Gnägg gnägg
Sidor: 1, 2, 3
Motti
Jag var rädd att någon skulle hinna före mig
a0a.gif
gunsta
Undrar om det kommer att bli ett uppsving för hästkött nu när så gott som 'halva' Sveriges befolkning ätit det utan att knota - jag skulle inte ha något emot det eftersom jag tycker det är gott. Men som sagt det är jag det ... smile.gif
Motti
Vi svenskar liksom engelsmännen har ju inte som tradition att äta hästkött ,min man var i norra Italien och jobbade i Bergamott där fick de en rätt en kväll som hette Jockey och det var hästkött ! i en del länder där inte hästen haft en så stor betydelse som i andra länder äter de gärna häst .Rumänien fick ju en ny lag där man inte får köra hästvagn på huvudvägar mm ,det innebar ju att rumänerna fick ett överskott på häst då många fattiga fick göra sig av med sina hästar och därmed sitt levebröd ,och där kommer hästköttet in i bilden i vår mat .
gunsta
Men snälla Motti jag är ju så gott som uppfödd på hästkött ( en viss överdrift smile.gif ) - det har alltid funnits hästkött så långt tillbaka som jag kan minnas ... MEN inte de senast åren. Gustafskorv och hamburgerkött plus all defina biffarna som förr kunde köpa på vår saluhall. Fantastiskt gott och fint kött.
Motti
Ja jag äter då inte hästkött medvetet !minns att när jag var barn så köpptes det Hamburgerkött !och hur många fattade att det var hästkött ?det lät ju fint wink.gifFörekom mycket för på landgångar på kalas när jag var barn ,Hamburgerkött med pepparotskräm !Att äta häst för mig är som jag skulle äta mina husdjur ,jag red mycket som ung började när jag var 10 år gick på ridskola osv ,hästarna var ju ens vänner och vänner äter man inte smiley_small_hug.gif
gunsta
Men man kan väl ha lika mycket känslor för kalvar, kossor, grisar, lamm och får och allt som man har med hästar. Mitt yngsta syskonbarn är så gott som uppvuxen i en 'svinstia' han älskade grisar och bodde med dom. Men han åt julskinka och allt det andra ... Och min ICA-affär saluför kaninkött detta år.
Motti
Hästen har ju varit en tjänare och arbetskamrat och även en sportkamrat !det kan man ju inte säga att kossan och grisen varit de har ju varit mat !
gunsta
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 23:17) *
Hästen har ju varit en tjänare och arbetskamrat och även en sportkamrat !det kan man ju inte säga att kossan och grisen varit de har ju varit mat !

Sant - men jag gillar hästbiff med massor av lök i alla fall smile.gif
Motti
Ja det gör min man också :)han åt ju Jockey i Italien och tyckte det var skitgott giggle.gif Men jag vill inte äta häst därför att hästar har tillfört så mycket i mitt liv smile.gif
*Stintan*
Skulle gärna äta hästkött om det fanns att få tag i. Ser inget fel i det alls trots att jag red i min ungdom och har haft hästar på gården.
Motti
att äta hästkött för mig skulle vara som att äta våra hundar och katter vi haft .
gunsta
Jag skulle i fredstid ha svårt att äta hund och katt - ja - men häst, det funkar. Trots att jag har dom bästa relationer till olika sorters hästar - mina nuvarande grannar på landet är tre underbara hästar som jag pratar med varje dag. Men jag gör inte kopplingen.
Motti
Kanske är det kvinnligt eller manligt :)Min sysslings dotter tävlar med sin härliga häst i morgon i Vetlanda !inte vill jag äta hennes gulliga häst rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 16-02-2013, 00:13) *
Kanske är det kvinnligt eller manligt.......

Sluta tala för andra!! DU äter inte häst, dra inte in någon annan i det!!
Berith
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2013, 09:05) *

Jösses! Är det till att ha vaknat på fel sida? g.gif

Jag äter heller inte häst, iaf inte som jag vet om. Köper aldrig färdig mat, utom kebab på pizzerian... Vad är den gjord av??

När jag var liten kommer jag ihåg att man åt hästkött, hamburgerkött som andra också nämnt här. Jag tyckte nog att det var gott, iaf som jag kommer ihåg det.
skånepåg
Oftast lamm till kebab, en hemkörd döner borde man ha till frukost!
Berith
Lamm...? Aha, har nog aldrig funderat på vad dom gör kebaben på hos pizzerian, har bara ätit och tyckt det varit gott... g.gif
gnon49
Vad har hänt med Svensk kötthantering. Nu har man hittat rester av avföring i fryst hamburgare o kebab. Gäller tydligen att steka allt kött rejält i framtiden. Fast kött kanske kan innehålla farligheter som inte går att steka bort, vad vet jag. Nytt utbrott av galna kosjukan kanske. Själv tror jag att dålig kontroll genererar dåligt kött. Frestelsen är för stor att fuska.
Pirum
På senare tid har det väl egentligen mest varit importerat kött faktiskt, men självklart ska man genomsteka köttet. Just köttfärs vet man ju är lättsmittat så varför en del envisas med att inte genomsteka hamburgare förstår jag inte. Sämsta hamburgaren jag ätit var samtidigt den dyraste och "lyxigaste", den var röd i mitten och så skulle det tydligen vara. Vansinne.
andersen
CITAT (Pirum @ 16-02-2013, 12:03) *
På senare tid har det väl egentligen mest varit importerat kött faktiskt, men självklart ska man genomsteka köttet. Just köttfärs vet man ju är lättsmittat så varför en del envisas med att inte genomsteka hamburgare förstår jag inte. Sämsta hamburgaren jag ätit var samtidigt den dyraste och "lyxigaste", den var röd i mitten och så skulle det tydligen vara. Vansinne.

Ja du har rätt, men tex råbiff är ju gott.
malarmaster
CITAT (skånepåg @ 16-02-2013, 10:51) *
Oftast lamm till kebab, en hemkörd döner borde man ha till frukost!

det har jag aldrig sett.oftast är det billigt fläskkött,i allafall på de kebabställen jag frekventerar.
många kör med scans kebabkött (rulle som satts upp i maskinen),vad jag vet är det fläskkött i den.
men det är sant,egentligen skall det vara lamm men det har jag aldrig sett.
kanske bättre ordning i skåne?
ulf

CITAT (andersen @ 16-02-2013, 13:13) *
Ja du har rätt, men tex råbiff är ju gott.

håller med,det var faktiskt en dansk kompis som lärde mig hur man äter en riktig råbiff,men det är ett visst risktagande nuförtiden,salmonella m.m. ulf
skånepåg
Vi har ett par rätt bra kebabställen i denna staden, men det är sant, man kan inte veta egentligen flirting.gif
Monarda
Tack och lov för Siljans Chark! Deras produkter kostar visserligen några kronor mer, men då får man närproducerade produkter där råvaran kommer från Dalagårdar. Önskar att alla hade ett sådant alternativ.
Myosotis
Dalahästar? biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 16-02-2013, 13:40) *
Dalahästar? biggrin.gif

Ja fattas väl bara att dom blandar sågspån i korven giggle.gif
Monarda
För hårdsmälta! giggle.gif Nej, man använder bara nöt- och fläskkött.
KRT
Utanför Lund finns ett stort militärt övningsfält där det går kossor fritt - eller iaf relativt fritt eftersom de går ute året runt och strövar runt som de vill. DET köttet är fantastiskt, och smakar ännu bättre än bäst eftersom man vet att djuren haft det riktigt bra! Inte helt lätt att få tag på och lite dyrare men det är det värt.

Annars köper jag bara svenskt kött, som student drygade jag ut den svenska färsen m rotsaker, i stället för att köpa billig irländsk förs och så gör jag faktiskt fortfarande. Jag misstror importerat kött helt enkelt, rätt eller fel vet jag inte. Tror det började m galna ko-sjukan för en herrans massa år sedan. Det sitter fortfarande kvar och påverkar mig. Och senaste tidens "skandaler" har inte gjort saken bättre.......
skånepåg
Min pappa är ekologisk bonde tummenupp.gif
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2013, 09:05) *

Nu får du väl ge dig!
Man kan väl inte diskutera något överhuvudtaget om man inte får framföra sina hypoteser.

F ö kan det ju mycket väl vara så att män och kvinnor ser olika på en massa saker, ex.vis det här med att äta hästar.
Gita
Som mycket väl kan tänka sig att äta häst, dock inte familjens egna hästar.
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 20:09) *
Nu får du väl ge dig!
Man kan väl inte diskutera något överhuvudtaget om man inte får framföra sina hypoteser.

F ö kan det ju mycket väl vara så att män och kvinnor ser olika på en massa saker, ex.vis det här med att äta hästar.
Gita
Som mycket väl kan tänka sig att äta häst, dock inte familjens egna hästar.

Framför gärna hypoteser men generalisera inte - särskilt inte när det redan framkommit att flera kvinnor mycket kan äta det (som du själv) likväl som flera män inte vill.
Motti
Känns bra i alla fall att vet vad det är för kött man köper och äter !vi köper kött direkt från gård nöt och gris och så äter vi älg rådjur vildsvin hare som min man jagar . Köpps aldrig några som helst hel eller halvfabrikat här .
kerstinbern
CITAT (Motti @ 16-02-2013, 22:51) *
Känns bra i alla fall att vet vad det är för kött man köper och äter !vi köper kött direkt från gård nöt och gris och så äter vi älg rådjur vildsvin hare som min man jagar . Köpps aldrig några som helst hel eller halvfabrikat här .

Och nackdelen med det är ju att INGET av köttet är veterinärbesiktigat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstinbern @ 17-02-2013, 09:48) *
Och nackdelen med det är ju att INGET av köttet är veterinärbesiktigat.

Hur vet du att bonden inte låter köttet besiktiga?
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2013, 09:50) *
Hur vet du att bonden inte låter köttet besiktiga?

För att få lov att sälja sitt kött tror jag att man måste låta besiktiga, men så klart är det illegal svarthandel så är det ju inte besiktigat.
Gita
CITAT (Gita @ 17-02-2013, 10:03) *
För att få lov att sälja sitt kött tror jag att man måste låta besiktiga, men så klart är det illegal svarthandel så är det ju inte besiktigat.
Gita

När vi slaktade på vår gård i Tyskland, för många herrans år sedan, undersöktes all kött. Trots att det var bara till oss själva men det var krav att man gjorde det. Så redan några dagar innan slakten, anmälda vi det.

Och så är det fortfarande idag.

Elisabeth
gnon49
Säger en etikett att det är nötkött fast det är hästkött så kan man ju tvivla på andra etiketter också. Är köttet svenskt, närproducerat, kravmärkt mm, mm?
Är det ett brottssyndikat som ligger bakom så finns ju inga spelregler över huvud taget. Än är det säkert ingen fara men tendensen är oroande. Vad är det vi köper eller får i affären, restaurangen eller pizzabaren.
Jag tycker att det blir svårare och svårare att handla. Att köpa kött hos ICA här gör vi aldrig sen det var dom köttskanalerna hos ICA.

Sen har vi COOP i närheten men dom är inte mycket bättre tror jag. Dom sålde ju också fläskfile som oxfile osv. Men vart skall man gå då? Mat behöver vi ju
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2013, 15:24) *
Jag tycker att det blir svårare och svårare att handla. Att köpa kött hos ICA här gör vi aldrig sen det var dom köttskanalerna hos ICA.

Sen har vi COOP i närheten men dom är inte mycket bättre tror jag. Dom sålde ju också fläskfile som oxfile osv. Men vart skall man gå då? Mat behöver vi ju

......................................brasiliansk oxfilé, då blir man inte lurad.
Gita
andersen
CITAT (Gita @ 17-02-2013, 16:01) *
......................................brasiliansk oxfilé, då blir man inte lurad.
Gita

Jo miljömässigt så är man lurad. Köp svenskt kött och betala vad det är värt, problemet är att vi lägger mindre och mindre pengar på mat, och då får vi vad vi betalar för.
CITAT (Gita @ 17-02-2013, 16:01) *
Gita

Nej tack, dom kaknske hat ännu mindere kontroller än här. Det är att stoppa huvudet i sanden för du vet inte alls nåt om det.
Gunilla T
Thomas Svaton som är vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel där bl.a. ICA, COOP och Axfood ingår säger att det är naturligt att manipulera på en marknad och att lurendrejeri är ett självklart sätt att konkurrera.

Apropå att butikerna sänker sina priser när PRO gör sin årliga granskning av priserna.

Då vet vi det....
gunsta
Idag blev det en trevlig överraskning på 'min' ICA-affär - hittade hamburgerkött (från Mattsons i Gustafs) gjord på hästkött. Det var längesedan jag såg det. Det s k hamburgerkött som SCAN saluför är gjort på nötkött - och det är inte alls lika gott. Så i kväll blir det en 'knäckebrödsmacka' med hästkött och det ser jag framemot. smile.gif
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2013, 15:24) *

Har kollat runt lite på "gårdsbutiker/slakterier" och hittat några som till och med har hemkörning.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-02-2013, 13:09) *
Har kollat runt lite på "gårdsbutiker/slakterier" och hittat några som till och med har hemkörning.

Japp finns här också.
CITAT (pejori @ 18-02-2013, 13:09) *

Och var ligger dom gårdsbutiker?
pejori
Här är en lista på vad som finns i v-Götaland.
http://www.matochsmak.se/Producenter/tabid.../3/Default.aspx

Den här har jag köpt i från och varit nöjd, men fick hämta i butik.
http://www.kaprifolkott.se/index.php/sv/kottlador

Översta länken visar sida 3 av tre så backa två sidor och kolla vilken som känns bra.
Anki på Öland
Här kanske du kan hitta något!
gårdsförsäljning
Wilmer
CITAT (pejori @ 18-02-2013, 13:20) *
Här är en lista på vad som finns i v-Götaland.
http://www.matochsmak.se/Producenter/tabid.../3/Default.aspx

Den här har jag köpt i från och varit nöjd, men fick hämta i butik.
http://www.kaprifolkott.se/index.php/sv/kottlador

Översta länken visar sida 3 av tre så backa två sidor och kolla vilken som känns bra.

högsommar i hagen.jpg

Wrigg och kobebisarna.jpg

myskograttis.jpg

kan inte låta bli... Det kan finnas gnägg bland kaprifolköttet också naughty.gif
ryss_борис
När din "oxfilé" gnäggar och dricker havremust så vet du att det är hästkött biggrin.gifbiggrin.gif:D
Motti
Såg för några månader sedan på TV att det fanns en restaurang i Stockholm som ägdes av en dam där det enbart serverades hästkött ! då kan man ju själv välja vad man vill äta ! men som sagt av princip äter jag inte hästkött .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon