|
Aqvakul
05-03-2013, 11:57
Det handlar i första hand om att vara lite lyhörd och att orka sätta sig in i vad som sagts tidigare. Att bara upprepa sina egna åsikter, utan att ens ta hänsyn till de fakta som andra förmedlar, skapar tyvärr allmän otrivsel.
Ugglemormor
05-03-2013, 12:17
Japp .... Aqvakul ....... Men man lär sig med tiden och nu börjar min gymn. och annat så jag kommer o hälsar emellanåt. Det får bli mer diskusion när man känner sig mogen att ta och ge, eller hur?
*Stintan*
05-03-2013, 14:16
CITAT (Aqvakul @ 05-03-2013, 11:57)  Det handlar i första hand om att vara lite lyhörd och att orka sätta sig in i vad som sagts tidigare. Att bara upprepa sina egna åsikter, utan att ens ta hänsyn till de fakta som andra förmedlar, skapar tyvärr allmän otrivsel.  Men det verkar tyvärr vara en förmåga som saknas hos vissa.
Ugglemormor
05-03-2013, 16:47
Helt rätt Stintan,
Alla har vi olika brister och fel och då behövs det tolerans......
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-03-2013, 16:56
CITAT (Ugglemormor @ 05-03-2013, 16:47)  Helt rätt Stintan,
Alla har vi olika brister och fel och då behövs det tolerans...... Men ugglis dom flesta tål inte hur mycket som helst....
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2013, 16:56)  Men ugglis dom flesta tål inte hur mycket som helst.... Men är det inte att vara ganska "liten" att inte klara av att någon är annorlunda, avviker från mängden, är lite udda? Gita
*Stintan*
05-03-2013, 20:00
CITAT (Gita @ 05-03-2013, 19:55)  Men är det inte att vara ganska "liten" att inte klara av att någon är annorlunda, avviker från mängden, är lite udda? Gita Nu var det väl ett svar som relaterar till det AQ skrev högre upp men du kanske missade att läsa hur diskussionen gick här ovan eller så läser du som vanligt in något annat än vad det står.
Ugglemormor
06-03-2013, 09:29
Att vara bara sk, "udda" förekommer ju överallt och toleransen är väldigt snäv numera än det var då man kunde träffas och snacka än att "styra" andra bakom en skärm.......
Undrar hur det kan komma sig att det blivit så?
Aqvakul
06-03-2013, 10:05
CITAT (Ugglemormor @ 06-03-2013, 09:29)  Att vara bara sk, "udda" förekommer ju överallt och toleransen är väldigt snäv numera än det var då man kunde träffas och snacka än att "styra" andra bakom en skärm.......
Undrar hur det kan komma sig att det blivit så? Möjligen är det så... I det här sammanhanget så anser jag att man visst får vara "udda", men att man samtidigt måste försöka vara saklig och lyhörd i diskussionen...
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-03-2013, 10:06
CITAT (Gita @ 05-03-2013, 19:55)  Men är det inte att vara ganska "liten" att inte klara av att någon är annorlunda, avviker från mängden, är lite udda? Gita ja ja typisk Gita. Om man inte gillar bråk, inte är nån bråkstake då är man liten........ enligt dig. Jag ser det annorlunda.............
Anki på Öland
06-03-2013, 12:07
Kan för mitt liv inte förstå varför några anser att man inte får vara udda här. Alla är vi väl udda på vårt eget sätt och jag har aldrig sett någon som opponerar sig mot det. Vad som kan orsaka rabalder är väl inte "uddigheten" i sig utan sitt sätt att framföra sina åsikter och att inte respektera andras syn på saken eller ens läsa vad andra säger/tycker innan man försöker pådyvla alla sin åsikt.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-03-2013, 10:06)  ja ja typisk Gita. Om man inte gillar bråk, inte är nån bråkstake då är man liten........ enligt dig. Jag ser det annorlunda............. Nu vet jag inte riktigt vilket bråk du syftar på. Mitt inlägg var riktat till alla som jämt och samt hackar på Ugglis. Jag tycker verkligen att man är "liten" om man inte klarar av att låta henne vara som hon är, jag har aldrig upplevt att hon är elak till skillnad från en del andra här. Gita
Gossen Ruda
06-03-2013, 18:41
CITAT (Gita @ 06-03-2013, 18:38)  Nu vet jag inte riktigt vilket bråk du syftar på. Mitt inlägg var riktat till alla som jämt och samt hackar på Ugglis. Jag tycker verkligen att man är "liten" om man inte klarar av att låta henne vara som hon är, jag har aldrig upplevt att hon är elak till skillnad från en del andra här. Gita Kanske inte elak men otroligt mycket.  Jag bryr mig dock inte längre, skakar bara på huvet.
CITAT (Anki på Öland @ 06-03-2013, 12:07)  Kan för mitt liv inte förstå varför några anser att man inte får vara udda här. Alla är vi väl udda på vårt eget sätt och jag har aldrig sett någon som opponerar sig mot det. Vad som kan orsaka rabalder är väl inte "uddigheten" i sig utan sitt sätt att framföra sina åsikter och att inte respektera andras syn på saken eller ens läsa vad andra säger/tycker innan man försöker pådyvla alla sin åsikt. Aha, man får gärna vara udda/annorlunda bara man är "mainstream", bara man inte framför sina åsikter på ett udda/annorlunda sätt, bara man inte har udda/annorlunda åsikter eller udda/annorlunda värderingar . Ett märkligt förhållningssätt kan man tycka! Gita
CITAT (Gita @ 06-03-2013, 18:38)  Nu vet jag inte riktigt vilket bråk du syftar på. Mitt inlägg var riktat till alla som jämt och samt hackar på Ugglis. Jag tycker verkligen att man är "liten" om man inte klarar av att låta henne vara som hon är, jag har aldrig upplevt att hon är elak till skillnad från en del andra här. Gita Tydligen har *Stintan* rätt, när hon säger att du läser in något som inte står. Ingenstans hänvisas det, till "ugglis" i diskussionen, alltså tar du bara för givet att kritiken gäller henne. Kanske för att hon svarar???? Jag tolkar det, som riktat till helt annan person/personer.
*Stintan*
06-03-2013, 19:13
CITAT (pejori @ 06-03-2013, 18:50)  Tydligen har *Stintan* rätt, när hon säger att du läser in något som inte står. Ingenstans hänvisas det, till "ugglis" i diskussionen, alltså tar du bara för givet att kritiken gäller henne. Kanske för att hon svarar???? Jag tolkar det, som riktat till helt annan person/personer.   Precis så.
Aqvakul
06-03-2013, 19:29
Förstår absolut inte hur man kan sätta likhetstecken mellan en allmän uppmaning om saklighet/lyhördhet och mobbning...
Den som närmast struntar i att lyssna på vad andra säger, även när det är underbyggt med fakta, och envist basunerar sina fördomar är snarare en förövare än ett offer...
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2013, 19:29)  Förstår absolut inte hur man kan sätta likhetstecken mellan en allmän uppmaning om saklighet/lyhördhet och mobbning...
Den som närmast struntar i att lyssna på vad andra säger, även när det är underbyggt med fakta, och envist basunerar sina fördomar är snarare en förövare än ett offer...
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2013, 19:29)  Förstår absolut inte hur man kan sätta likhetstecken mellan en allmän uppmaning om saklighet/lyhördhet och mobbning...
Antar att det skulle vara jag ni menar ! den som inte har en enda fördom kan ju kasta första stenen .Alla har vi fördomar på ett eller annat sätt och alla är inte perfekta lyssnare och alla har sin åsikt om hur saker och ting är ,det är så vi människor är på gott och ont .
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 17:28)  Antar att det skulle vara jag ni menar ! den som inte har en enda fördom kan ju kasta första stenen .Alla har vi fördomar på ett eller annat sätt och alla är inte perfekta lyssnare och alla har sin åsikt om hur saker och ting är ,det är så vi människor är på gott och ont . Visst har vi alla fördomar Motti. Vi är ju faktiskt bara människor. Samt att några lider av förutfattade meningar också..
De där fördomarna jag då skulle ha ?undrar just vilken av dom som är värst
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 17:38)  De där fördomarna jag då skulle ha ?undrar just vilken av dom som är värst  Ja du, det kan man undra. (funderar på mina egna) Den största fördomen är väl, att tro att man inga fördomar har. Tror jag.
Jag blir skälv drabbad av dom ganska ofta ! dumma blondiner tex med två grå som råkar krocka då och då och då kan man säga något smart  Sen har vi alla fördomar om Finnar kniv o vodka,för att inte tala om alla Norrmän vi skojar om som är helt blåsta  Stockholmare så kallat 08:or som bara vräker sig fram och kör som idioter .Ja listan blir lång eller hur ? En av mina bästa vänninor kommer från Eritrea min svärdotter är till hälften ungersk ,flera av mina vänner är av utländsk härkomst en av dom är gift med en man från Iran bla ,har aldrig haft några som helst problem med det ,tvärtom
CITAT (pejori @ 06-03-2013, 18:50)  Tydligen har *Stintan* rätt, när hon säger att du läser in något som inte står. Ingenstans hänvisas det, till "ugglis" i diskussionen, alltså tar du bara för givet att kritiken gäller henne. Kanske för att hon svarar???? Jag tolkar det, som riktat till helt annan person/personer.  Där ser man! Kanhända vore det bättre att inte lämna så stort utrymme för olika tolkningar.Ännu bättre förstås om toleransnivån vore lite högre och att man diskuterade lite mera i sak än om person. Gita
CITAT (Gita @ 07-03-2013, 18:17)  Där ser man! Kanhända vore det bättre att inte lämna så stort utrymme för olika tolkningar.Ännu bättre förstås om toleransnivån vore lite högre och att man diskuterade lite mera i sak än om person. Gita Ser ingen som diskuterar person, mer än du Gita. Sedan är bristande toleransnivå och näthat inte samma sak. I den här tråden diskuteras näthat inte toleransnivån i forumet.
Den som närmast struntar i att lyssna på vad andra säger, även när det är underbyggt med fakta, och envist basunerar sina fördomar är snarare en förövare än ett offer... Och vem skall avgöra vad som är saklighet/lyhördhet? Är det du? Eller kanske jag? Eller någon helt annan, kanske Stintan, Ugglis eller Motti? För övrigt kan oftast också det du kallar fakta tolkas olika. Gita
Aqvakul
07-03-2013, 18:30
CITAT (Gita @ 07-03-2013, 18:28)  Och vem skall avgöra vad som är saklighet/lyhördhet? Är det du? Eller kanske jag? Eller någon helt annan, kanske Stintan, Ugglis eller Motti?
För övrigt kan oftast också det du kallar fakta tolkas olika. Gita Ibland är det nog inte så särskilt svårt att avgöra och inte så svårtolkat heller... red: Blev "dubbelt"...
CITAT (pejori @ 07-03-2013, 18:19)  Sedan är bristande toleransnivå och näthat inte samma sak. I den här tråden diskuteras näthat inte toleransnivån i forumet. Nej, näthat och den allmänna toleransnivån i ett forum är inte samma sak, men jag är helt övertygad om låg toleransnivå mot dem som är olik en själv är en av de saker leder fram till just näthat.Tror att just samma "litenhet" är grund för både intolerans och näthat. Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2013, 18:30)  Ibland är det nog inte så särskilt svårt att avgöra och inte så svårtolkat heller... red: Blev "dubbelt"... Skall jag tolka dig så att det är din syn på vad som är sakligt/ lyhört som är den allmängiltiga, eller? Gita
Aqvakul
07-03-2013, 18:50
CITAT (Gita @ 07-03-2013, 18:39)  Skall jag tolka dig så att det är din syn på vad som är sakligt/ lyhört som är den allmängiltiga, eller? Gita OK, jag ska vara väldigt tydlig. Mina synpunkter har sin grund i hur TS i denna och i många andra trådar uppträder. Jag tycker att det är urjobbigt att föra en diskussion, även om ämnet är intressant, när någon istadigt upprepar rena felaktigheter och inte alls beaktar andras välgrundade synpunkter...
Jubbe063
07-03-2013, 19:00
Vet inte om jag vill göra skillnad på näthat och nätmobbning, eftersom båda två ksn vara lika skadliga och dödliga.
Anonymiteten på nätet gör att vi alla har lätt att gå över gränsen eftersom msn inte kan se den andres reaktion.
IRL face to face upptäcker man snabbt när man närmar sig gränsen och kan snabbt korrigera sig och be om ursäkt för att minimera skadan.
Ovanstående är ju för oss som kanske klampar på som elefanter mer eller mindre omedvetet.
För de som med vett och vilja går in för att såra andra spelar det ju inte npgon roll om det är IRL eller på nätet, då krävs nog skarpare markering från omgivningen.
CITAT (Gita @ 07-03-2013, 18:34)  Nej, näthat och den allmänna toleransnivån i ett forum är inte samma sak, men jag är helt övertygad om låg toleransnivå mot dem som är olik en själv är en av de saker leder fram till just näthat.Tror att just samma "litenhet" är grund för både intolerans och näthat. Gita Kan ju IOFS ligga något i det. Men tror ordet "Hatar" används lite för lättvindigt i dagens läge.
Och varför anser en del att de är mer intellektuella och vet mer än andra och har svar på allt ? allt har två sidor inget är hundra .En del säger de har läst det och där och tror det är fakta ,finns det fakta i den mån att en del vet mer än andra ?
CITAT (Motti @ 07-03-2013, 19:22)  Och varför anser en del att de är mer intellektuella och vet mer än andra och har svar på allt ? allt har två sidor inget är hundra .En del säger de har läst det och där och tror det är fakta ,finns det fakta i den mån att en del vet mer än andra ?  Jadu, bra fråga det där. Intoleransen går kanske hand i hand med självgodheten. Nu blev vi väldigt filosofiska Motti..
Jag gillar filosofi att diskutera livets mening !finns det andar runt om oss och i så fall varför ,tror vi på ett liv efter detta varför gör vi som vi gör osv .Har en granne här som är lärare som älskar filosofi och vi diskutera djupa saker tillsamans och med respeckt mot varandra .Men att diskutera livsfilosofi här är som att bränna sitt eget skinn ,det kommer att svida länge länge vilket jag insåg här i dag ,inget förblir glömt här inte .
Ugglemormor
08-03-2013, 09:59
Motti, Tyvärr är det så som du säger. Även jag har undrat detta att om man berättar något som är aningens annorlunda så blir man nertysstad direkt och från mig är det ingen skrävel eller "jag vet bäst", för jag ser inte mig själv på detta vis. Kanske är det som är något annorlunda som uppfattas att man vill vara bättre än andra, men sånt tänker jag inte alls när jag läser andras inlägg...... Det som jag inte begriper, låter jag vara och har jag tid så läser jag det. Kanske lär man sig något nytt av andra.....iofs..... Jag har i mitt liv många intressanta personer att diskutera med och det är alltid lättare när man samtalar än skriver .........
Problemet med att skriva här tex är ju att folk inte hör dit tonläge och en del kan lätt misstolkas därför.Talar man med någon så hör de ju på rösten om du är arg ledsen irriterad låg osv .Här kan man ju lägga in vad man vill i det man läser .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|