|
Man behöver inte vara Raketforskare för att veta vad som är rätt eller fel !alla är vi olika och har olika sätt att uttrycka oss på !det tycker jag man får ta till sig, alla är inte dragna över samma kam .Jag tycker personligen att det är såå mycket trevligare att försöka vara trevlig och gladlynt  Men så klart kan även en lungn och trevlig människa bli förbannad och känna sig orättvist behandlad ! vore väl konstigt annars
ryss_борис
19-02-2013, 00:28
CITAT (*Stintan* @ 19-02-2013, 00:13)  Ganska mycket OT nu men tror du att någon blir upprörd över dina nedlåtande skriverier så får jag nog göra dig besviken. Det är faktiskt ganska svårt att ta dig på allvar så du får nöja dig med ett leende.
Så vad är dina teorier om vilka som ligger bakom näthaten? Mina teorier angående näthatet skrev jag lite om i mitt första inlägg i tråden. Där tas ett fåtal av alla de näthatare som finns upp. Huruvida jag tror att nån blir upprörd eller ej är irrelevant för diskussionen. Dessutom var det heller inte att reta upp folk som var syftet med inlägget, vilket jag inte heller skrev. Så nej, att du skriver att du gör mig besviken när du förmedlar detta visar bara att du gör felaktiga antagen då du inte verkar veta vad som implicerar vad. Du får för övrigt ta vem du vill på allvar. Kan dock rekommendera dig en bok som heter grundläggande algebra och geometri. Den boken kräver inga större förskunskaper och det första kapitlet behandlar just det här med implikation och ekvivalens. Tror boken går att köpa billigt via nätet också. Kolla på bokus eller adlibris.
*Stintan*
19-02-2013, 00:47
CITAT (ryss_бори @ 19-02-2013, 00:28)  Mina teorier angående näthatet skrev jag lite om i mitt första inlägg i tråden. Där tas ett fåtal av alla de näthatare som finns upp.
Huruvida jag tror att nån blir upprörd eller ej är irrelevant för diskussionen. Dessutom var det heller inte att reta upp folk som var syftet med inlägget, vilket jag inte heller skrev. Så nej, att du skriver att du gör mig besviken när du förmedlar detta visar bara att du gör felaktiga antagen då du inte verkar veta vad som implicerar vad.
Du får för övrigt ta vem du vill på allvar. Kan dock rekommendera dig en bok som heter grundläggande algebra och geometri. Den boken kräver inga större förskunskaper och det första kapitlet behandlar just det här med implikation och ekvivalens. Tror boken går att köpa billigt via nätet också. Kolla på bokus eller adlibris. Svårt att hålla sig till ämnet?
Märkligt att man måste ta till så mycket ord för att yttrycka sig ?som sakt man behöver inte vara raketforskare för att göra sig förståd bland vanligt folk .
malcolm
19-02-2013, 01:37
Hat och mobbing är väl inte riktigt samma sak och det var det jag menade i mitt förra inlägg.
andersen
19-02-2013, 08:46
CITAT (malcolm @ 19-02-2013, 01:37)  Hat och mobbing är väl inte riktigt samma sak och det var det jag menade i mitt förra inlägg. Nej men båda två är hemska.
Anki på Öland
19-02-2013, 09:02
CITAT (andersen @ 19-02-2013, 08:46)  Nej men båda två är hemska. Fast det är ju en himmelsvid skillnad mellan det tramsiga gnabbet som förekommer på odla som en del här refererar till och det "riktiga" hatet som dom tog upp på Uppdrag granskning!
Piccante
19-02-2013, 09:45
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 09:02)  Fast det är ju en himmelsvid skillnad mellan det tramsiga gnabbet som förekommer på odla som en del här refererar till och det "riktiga" hatet som dom tog upp på Uppdrag granskning!  absolut. Känns som det är två skilda saker som diskuteras i tråden. Tex debattsajten NewsMill har tvingats stänga av alla kommentarer då de dagligen fick så många kommentarer med rena hot och förtal att de ansvariga för sajten inte hann rensa och stänga av användare som misskötte sig. Lite skillnad mot att sitta på odla och skriva att "du är en idiot" till någon.
Gunilla T
19-02-2013, 10:41
Varför är det så svårt att föra ett samtal utan att någon direkt gör anspråk på att veta sanningen?
Det har inte genomförts några som helst tillförlitliga undersökningar om vad detta är symptom på. Visst kan vi förminska det och hänföra problemet till några finniga förpubertala ungdomar som saknar intellekt och språk och det är väl den strategin man försökt hålla under ganska lång tid för att inte ge det mer uppmärksamhet än det förtjänar men det har uppenbarligen inte fungerat.
Även politiker är en utsatt grupp men även där försöker man förringa det hela och hoppas att trollen försvinner om de inte lyfts upp i ljuset.
Det verkar vara tre områden som framkallar ilska, frustration och hat;
- feminism
- invandring
- klimathot
Mitt intresse i det hela handlar enbart om ifall detta är ett symptom på en samhällsutveckling som börjar krackelera och där Sverige spricker upp i olika sociala och etniska grupper som får allt mindre med varandra att göra, en utveckling där ingen i så fall kommer undan.
De kvinnliga journalisterna vittnade om att de alltmer börjat undvika att skriva om vissa saker. Det är lätt att avfärda som trams av de som aldrig varit utsatta och inte kan föreställa sig hur det känns när giftet äter sig in i det dagliga livet och rädslan tar över.
Vad betyder det här för vår demokrati och yttrandefrihet? Skall kvinnliga journalister avstå från samhällsfrågor och hålla sig till matprogram för att kunna utöva sitt yrke? Vilken typ av politiker får vi om hoten gör att en del inte orkar?
Tyvärr har den efterföljande debatten ensidigt handlat om hur man med olika repressalier lagstiftningsvägen skall stävja trakasserierna och hoten. Det kanske krävs en skärpning, jag har ingen uppfattning om det men man borde rimligen börja i rätt ända och undersöka om detta är ett symptom på att det kitt som hittills hållit ihop vårt samhälle nu börjar vittra sönder.
Om det är så är det föga framgångsrikt att bestraffa yttringarna - idéerna överlever ändå men kanske visar sig i andra former.
Gossen Ruda
19-02-2013, 11:39
Jag vidhåller min uppfattning att det mest är yngre harmlösa personer som bara vill få uppmärksamhet. Det tråkiga är dock att det bland dessa kan finnas reella hotfulla människor. Som jag ser det är nog den enda framkomliga vägen att avanonymisera internet. Om buset vet att de kan bli spårade kommer mycket skit att försvinna. Man kan ha båda varianterna men bara tillåta spårbara personer att få yttra sig.
andersen
19-02-2013, 12:29
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2013, 11:39)  Jag vidhåller min uppfattning att det mest är yngre harmlösa personer som bara vill få uppmärksamhet. Det tråkiga är dock att det bland dessa kan finnas reella hotfulla människor. Som jag ser det är nog den enda framkomliga vägen att avanonymisera internet. Om buset vet att de kan bli spårade kommer mycket skit att försvinna. Man kan ha båda varianterna men bara tillåta spårbara personer att få yttra sig. Hemska tanke, har du Kina som föredöme? jag tycker att den ansvariga utgivaren skall så som idag vara ansvarig.
Gossen Ruda
19-02-2013, 12:40
CITAT (andersen @ 19-02-2013, 12:29)  Hemska tanke, har du Kina som föredöme? jag tycker att den ansvariga utgivaren skall så som idag vara ansvarig. Vad hjälper det? Skall det hela tiden sitta personer med evighetsjobbet att plocka bort idiotinlägg? Eller skall man stänga ner alla kommentarsmöjligheter?
andersen
19-02-2013, 12:45
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2013, 12:40)  Vad hjälper det? Skall det hela tiden sitta personer med evighetsjobbet att plocka bort idiotinlägg? Eller skall man stänga ner alla kommentarsmöjligheter? Då är det bättre att stänga möjligheten att kommentera, än att polisen skall åka i skyttetrafik och hämta in människor.
*Stintan*
19-02-2013, 13:05
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 09:02)  Fast det är ju en himmelsvid skillnad mellan det tramsiga gnabbet som förekommer på odla som en del här refererar till och det "riktiga" hatet som dom tog upp på Uppdrag granskning!
*Stintan*
19-02-2013, 13:13
CITAT (Gunilla T @ 19-02-2013, 10:41)  Varför är det så svårt att föra ett samtal utan att någon direkt gör anspråk på att veta sanningen?
Det har inte genomförts några som helst tillförlitliga undersökningar om vad detta är symptom på. Visst kan vi förminska det och hänföra problemet till några finniga förpubertala ungdomar som saknar intellekt och språk och det är väl den strategin man försökt hålla under ganska lång tid för att inte ge det mer uppmärksamhet än det förtjänar men det har uppenbarligen inte fungerat.
Även politiker är en utsatt grupp men även där försöker man förringa det hela och hoppas att trollen försvinner om de inte lyfts upp i ljuset.
Det verkar vara tre områden som framkallar ilska, frustration och hat;
- feminism
- invandring
- klimathot
Mitt intresse i det hela handlar enbart om ifall detta är ett symptom på en samhällsutveckling som börjar krackelera och där Sverige spricker upp i olika sociala och etniska grupper som får allt mindre med varandra att göra, en utveckling där ingen i så fall kommer undan.
De kvinnliga journalisterna vittnade om att de alltmer börjat undvika att skriva om vissa saker. Det är lätt att avfärda som trams av de som aldrig varit utsatta och inte kan föreställa sig hur det känns när giftet äter sig in i det dagliga livet och rädslan tar över.
Vad betyder det här för vår demokrati och yttrandefrihet? Skall kvinnliga journalister avstå från samhällsfrågor och hålla sig till matprogram för att kunna utöva sitt yrke? Vilken typ av politiker får vi om hoten gör att en del inte orkar?
Tyvärr har den efterföljande debatten ensidigt handlat om hur man med olika repressalier lagstiftningsvägen skall stävja trakasserierna och hoten. Det kanske krävs en skärpning, jag har ingen uppfattning om det men man borde rimligen börja i rätt ända och undersöka om detta är ett symptom på att det kitt som hittills hållit ihop vårt samhälle nu börjar vittra sönder.
Om det är så är det föga framgångsrikt att bestraffa yttringarna - idéerna överlever ändå men kanske visar sig i andra former. Viktiga tankar från dig som vanligt Kanske har de ökande klassklyftorna en viss betydelse. Bara en fundering från min sida.
Ugglemormor
19-02-2013, 13:20
Håller med er om att det som visades i TV var verkligen hemskt och det gav en tankeställare att hur är vi egentligen skapta att kunna göra så?
Men å andra sidan kan man se bakåt i tiden ---- till jude-hatet o vad det medföljde, men detta var ju extrem ondska.
Dock hoppas man att tonen här i forumet inte blir som det vi såg på TV även att" moderutterna" plockar bort det värsta de ser så kommer de inte åt det som hamnar i PM, därför håller jag det låst tills någon vill nå mig så öppnar jag det till vänner ......... och ser de flesta av er som vänner ......
Har tagit upp i min bok om nätmobbningen i allmänna ordalag i ett kapitell, då den handlar om mitt liv och vad jag orkat/inte orkat med. Tyckte att det hörde till i både gott och ont under de sista åren jag inte kunnat leva mer aktivt irl. Men håller med ANMA att inte ta ut eländet i förskott utan ser på det hela med optimism, men jag är inte så bra på det, men tränar träget att bli bättre.
Trots allt verkar det som det finns mer tolerans här i forumet när det finns flera som har både det ena och andra att dras med....
Piccante
19-02-2013, 14:16
Om man inte vill ta ut elände i förväg så behöver man kanske inte skriva för femtielfte gången att man inte vill ha hotfulla PM?
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-02-2013, 15:11
CITAT (Piccante @ 19-02-2013, 14:16)  Om man inte vill ta ut elände i förväg så behöver man kanske inte skriva för femtielfte gången att man inte vill ha hotfulla PM? finns/fanns dom överhuvudtaget? Skulle jag får en så går den direkt vidare........
19-02-2013, 15:23
Ang närhatet så håller jag med gossen Ruda att det skall vara lättare att spåra dom som hotar andra.
För mig är det ynkliga, ryggradslösa varelser som gör sånt. Klart att man kan analyserar allt in i minsta detail men det ändrar inte på människan som gör sånt.
Säkert kommer det några som skyller på nyvarande regering eller sånt....
Jag behöver inte läser några böcker som ryss rekommenderar för mitt sunda bondförnuft räcker.
Att inte ha något framtidshopp..... visst är det hemskt men förbättras det av att man sitter hemma framför datorn dygnet runt och hotar folk till vänster och höger????????
Jag har ungdomar im familjen ich är inte borta helt.
Det kunde egentligen blir fast en roman här men då kommer söäkert någon och slänger skit på mig. Men Thomas jag tar det ändå inte som näthat........
Thomas mycket har det skritvits här men aldrig av s.k. "näthatare"
Elisabeth
Eftersom vi reagerar så olika är det kanske svårt att definiera just näthat. Hot däremot kan nog vara lättare att slå ner på o ev. ge påföljder. Ett otrevligt mejl eller PM i inkorgen kan ju upplevas som ett hot eftersom det är direktadresserat, just för att få effekt. Det skulle få mig att vässa yxan direkt.
Ugglemormor
19-02-2013, 17:10
Jag har stängt PM (512 gången, heh )även för att jag inte orkar följa med här och snart blir det inget alls när man är bortrest eller annat för sig ----- kommer att få häcken fullt att klara av det jag ska ta itu med.
Då är det bäst att säga ifrån nu när jag ännu är hemma så att de som skriver som vänner inte undrar ....
Men som sagt var ---- var mer lyhörda med varandra och red ut missförstån den utan att ta ton ....
andersen
19-02-2013, 17:15
CITAT (Ugglemormor @ 19-02-2013, 17:10)  Jag har stängt PM (512 gången, heh )även för att jag inte orkar följa med här och snart blir det inget alls när man är bortrest eller annat för sig ----- kommer att få häcken fullt att klara av det jag ska ta itu med.
Då är det bäst att säga ifrån nu när jag ännu är hemma så att de som skriver som vänner inte undrar ....
Men som sagt var ---- var mer lyhörda med varandra och red ut missförstån den utan att ta ton .... Om det skulle drabba mej, så hadde jag lagt ut det på forumet, oavsätt om jag skulle bli avstängd för det.
Ugglemormor
19-02-2013, 20:40
Det var inte en lösning för min del, kanske var jag mer överbeskyddande för att sprida ut dessa PM och tänkte på att vilka skador/irritationer det skulle gjort i forumet. Dock kopierade det värsta på papper och skickade en del till Odla som inte brydde om dem, då förstod jag att inte göra mer kaos utan spara dem istället och de är med i min bok, inga kommer att känna igen dem utom de som skickade dem, men där finns varken namn el. vilket forum det gäller, enbart vad jag fick utstå....
Nu har jag blivit mer observant och vill inte råka ut för det mera, så jag väljer vad jag skriver här......
ryss_борис
19-02-2013, 23:52
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2013, 12:40)  Vad hjälper det? Skall det hela tiden sitta personer med evighetsjobbet att plocka bort idiotinlägg? Med tanke på den arbetslöshet vi har, så ja, varför inte?
CITAT (ryss_бори @ 19-02-2013, 23:52)  Med tanke på den arbetslöshet vi har, så ja, varför inte? På forum gör man sånt gratis, man kanske ska söka jobb på aftonbladet istället.
Man kanske ska ta Näthatet på lite mer allvar ! det finns människor som farit så illa vid sig att de brytit ihop och en del har tagit sina liv ! Den nya tiden med internet mobiler osv har ju gjort det möjligt för vissa att trackasera andra helt anonymt utan att behöva igentligen stå för det .Jag tycker det är bra att det tas upp !Precis som i verkliga världen finns det olika människor på nätet också en del är starka en del svaga en del vänliga och en del odrägliga och elaka .Enligt undersökningar så verkar Mobbarna ha övertag för ingen vågar säga emot dom därför att de som hänger med Mobbarn är själva rädda för att bli utsatta .Märkligt att så många verkar vara emot vänlighet och empati ?att så många föredra hår TV4 Tycker det är intressant att så få var för vänlighet .
Ugglemormor
21-02-2013, 10:03
Motti, Det verkar vara nästan lika svårt att skriva vänligt till någon som skulle behöva få de orden för att då kommer det en gäng efter en och anklagar, att man är falsk, gör sig till ex. ex. det har du nog märkt? Då är frågan att hur gör man? Det är många man skulle vilja ge sympati, men då ropas det troll, eller falskhet. Det verkar som att inte ens det passar in. ......  . allt ska vara sååååå himla lagom att det ger inget till någon och blir man nertryckt när man gett sitt stöd till någon. Det är lätt att ramla mellan stolarna hur man än gör. Vet det själv då innan jul när jag sjönk ner efter alla dessa operationer och mors och vår lilla hundens död, att jag satt här några dagar med medicinpurken i handen och bara ville försvinna ur allt och det var inte enbart nätet, utan allt som rammade, men fick bara skit från i forumet och sedan slängdes man ut härifrån, så visst kan någon i ett sådant läge ta sitt liv. Jag sökte enbart lite tröst och hjälp, men .......maken körde iväg mig dit där jag fick hjälpen att se ljuset och framtidens möjligheter igen. Jag förstår ditt resonemang med vänlighet, men här finns den inte!.....
Rebecca
21-02-2013, 10:40
CITAT (Ugglemormor @ 21-02-2013, 10:03)  Det är lätt att ramla mellan stolarna hur man än gör. Vet det själv då innan jul när jag sjönk ner efter alla dessa operationer och mors och vår lilla hundens död, att jag satt här några dagar med medicinpurken i handen och bara ville försvinna ur allt och det var inte enbart nätet, utan allt som rammade, men fick bara skit från i forumet och sedan slängdes man ut härifrån, så visst kan någon i ett sådant läge ta sitt liv.Jag sökte enbart lite tröst och hjälp, men .......maken körde iväg mig dit där jag fick hjälpen att se ljuset och framtidens möjligheter igen. Jag förstår ditt resonemang med vänlighet, men här finns den inte!.....  Ta sitt liv för att man blivit utslängd från ett forum?! Då har man nog inte mycket skinn på näsan. Ett forum är ett forum - visst sitter det riktiga människor bakom men folk beter sig inte i närheten av på samma sätt som de skulle gjort om de träffade dig i verkligheten. Många människor här är vänliga. Det tror jag du själv fått erfara om du funderar lite längre än bara allt jobbigt som varit.
Ugglemormor
21-02-2013, 11:27
Rebecca,
Det var inte helt o hållet själva forumet som fick bägaren att rinna över, men det var den sista droppen just i det läget. Jag var totalt utbränd av all värk och 2 stora ryggoperationer 1 års mellanrum samt det med sorgen på det och min rygg konstrade flera år innan det blev akut.
Jag kände att allt var hopplöst och ville inte belasta maken mera med min skötsel, det som jag inte fixade själv. Så det var en lång tids maxstress som gjorde det att man ville försvinna... Jag har legat fast i den jäkla sängen nästan 2 års tid och jag var mycket aktiv innan detta, så jag såg inte ljuset till slut......
Det finns så många här i nätet som har det mycket värre och när man har visat sin empati så slås det ner, så man knappt vågar längre kommentera något. Jag är fortfarande mycket skör, mest i kroppen, men ser en ljusning --- äntligen även att jag har minst 2 operationer framför mig när jag blir lite mer i form. Dock kan man vila nu i tysthet utan att få panikångestattacker (de var hemska!)
21-02-2013, 12:02
Men ugglis varför skyller du a<lltid allt på andra? Tänk nu tillbaka hur du själv var.
Och alltid bara hör man klagande.... Det finns säkert många här som mår dåligt, jag är en av dom. Men inte kan jag mig för den skull bära åt mig hur som helst eller hur?
*Stintan*
21-02-2013, 12:20
Men varför sitter man på ett forum som man bara mår dåligt av att vara på? Alla har väl ett litet rött X uppe i högra hörnet av bildskärmen! Du får ursäkta Ugglis men det du skriver om är inte näthat och tråden handlar om just näthat. Det är en faslig skillnad mot när journalister och andra, samt ibland även deras familjer, utsätts för rena hot och sexuella trakasserier när de bara gör sitt jobb.
Rebecca
21-02-2013, 12:28
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 12:20)  Men varför sitter man på ett forum som man bara mår dåligt av att vara på? Alla har väl ett litet rött X uppe i högra hörnet av bildskärmen! Du får ursäkta Ugglis men det du skriver om är inte näthat och tråden handlar om just näthat. Det är en faslig skillnad mot när journalister och andra, samt ibland även deras familjer, utsätts för rena hot och sexuella trakasserier när de bara gör sitt jobb.
andersen
21-02-2013, 12:29
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 12:20)  Men varför sitter man på ett forum som man bara mår dåligt av att vara på? Alla har väl ett litet rött X uppe i högra hörnet av bildskärmen! Du får ursäkta Ugglis men det du skriver om är inte näthat och tråden handlar om just näthat. Det är en faslig skillnad mot när journalister och andra, samt ibland även deras familjer, utsätts för rena hot och sexuella trakasserier när de bara gör sitt jobb. Håller inte med,näthat mobbing är mycket när besläktat, det skall vara trevligt för alla att vara på ett forum, och forumsägarnas uppgift är att se till att inte någon blir utsatt på ett forum, det är ju först nu som vi har aktiva admin på forumet, och nu tycker jag att man tar sitt ansvar här, så var det ju inte förr.
CITAT (andersen @ 21-02-2013, 12:29)  Håller inte med,näthat mobbing är mycket när besläktat, det skall vara trevligt för alla att vara på ett forum, och forumsägarnas uppgift är att se till att inte någon blir utsatt på ett forum, det är ju först nu som vi har aktiva admin på forumet, och nu tycker jag att man tar sitt ansvar här, så var det ju inte förr. Visst är dom närbesläktade, men definitivt inte samma sak. Näthat är just hat och hot mot familjen och det egna livet, medan mobbning är något helt annat. Jag är nog mer benägen att köpa *stintans* inlägg ovan, Då hat inte kan förknippas med att man kan bli trött på samma upprepningar hela tiden, oavsett vad tråden handlar om. Det är en viss skillnad, åtminstonde i mina ögon. Sedan är alla som inte håller med en viss skribent, inte per automatik "mobbare eller näthatare" för det. Vi har bara olika uppfattningar om saker och ting.
Anki på Öland
21-02-2013, 12:38
CITAT (andersen @ 21-02-2013, 12:29)  Håller inte med,näthat mobbing är mycket när besläktat, det skall vara trevligt för alla att vara på ett forum......... Det förutsätter att alla är trevliga på forumet också!! Man kan inte sitta och vara hur otrevlig som helst och förvänta sig att alla andra ska vara trevliga!
andersen
21-02-2013, 12:40
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 12:38)  Det förutsätter att alla är trevliga på forumet också!! Man kan inte sitta och vara hur otrevlig som helst och förvänta sig att alla andra ska vara trevliga! Ja det är ju riktigt.
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 12:38)  Det förutsätter att alla är trevliga på forumet också!! Man kan inte sitta och vara hur otrevlig som helst och förvänta sig att alla andra ska vara trevliga! Speciellt inte om man samtidigt skyller på andra.
Rebecca
21-02-2013, 12:41
CITAT (andersen @ 21-02-2013, 12:29)  Håller inte med,näthat mobbing är mycket när besläktat, det skall vara trevligt för alla att vara på ett forum, och forumsägarnas uppgift är att se till att inte någon blir utsatt på ett forum, det är ju först nu som vi har aktiva admin på forumet, och nu tycker jag att man tar sitt ansvar här, så var det ju inte förr. Jamen snälla, detta som varit på forumet är ju inte näthat! Mobbing - ja absolut, och det är förjäkligt, men inte näthat. Har du sett Uppdrag granskning om näthat? http://www.svtplay.se/video/995361/del-4Gå du in och läs bland t ex feminismtrådarna på Flashback - där kan vi snacka näthat. Alla journalister som får hundratals mail med dödshot och sexuella trakasserier efter en publicerad artikel osv. Till och med nyhetsankare på tv - som ju väldigt objektivt läser upp NYHETER - får denna typ av hot och trakasserier riktat mot sig. Det verkar som att det finns ett missförstånd i denna tråden om vad som är nätHAT och nätMOBBNING.
CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 12:41)  Jamen snälla, detta som varit på forumet är ju inte näthat! Mobbing - ja absolut, och det är förjäkligt, men inte näthat. Har du sett Uppdrag granskning om näthat? http://www.svtplay.se/video/995361/del-4Gå du in och läs bland t ex feminismtrådarna på Flashback - där kan vi snacka näthat. Alla journalister som får hundratals mail med dödshot och sexuella trakasserier efter en publicerad artikel osv. Till och med nyhetsankare på tv - som ju väldigt objektivt läser upp NYHETER - får denna typ av hot och trakasserier riktat mot sig. Det verkar som att det finns ett missförstånd i denna tråden om vad som är nätHAT och nätMOBBNING.Tror inte det är ett missförstånd alls, snarare vad man själv har för värderingar och hur man tolkar ord. Vissa läser säkert in hat, när det är mobbning och tvärt om.
Ugglemormor
21-02-2013, 12:46
Just det, det har vi och det var fel av mig kalla för hat ----- snarare mobbning som det var, men då kändes det, inte nu när jag ser bakåt ----- så ursäkta mig för fel ord.
De ni känner, så kanske jag känner på mitt vis för någon annan, men känner ju inte det jag kände då..... Det lilla Ugglis kände då, det var detta jag skrev om ----- vet nu mer än väl skillnaden med det som fanns i TV programmet. Men jag minns de hoten jag fick som PM att person/erna skulle leta upp mig och ge vad jag tål, som det uttrycktes i det tillfället. Det var hot mot mig personligen och det finns på mina papper kvar när maken bad mig att ta ut det iofs....
andersen
21-02-2013, 12:46
CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 12:41)  Jamen snälla, detta som varit på forumet är ju inte näthat! Mobbing - ja absolut, och det är förjäkligt, men inte näthat. Har du sett Uppdrag granskning om näthat? http://www.svtplay.se/video/995361/del-4Gå du in och läs bland t ex feminismtrådarna på Flashback - där kan vi snacka näthat. Alla journalister som får hundratals mail med dödshot och sexuella trakasserier efter en publicerad artikel osv. Till och med nyhetsankare på tv - som ju väldigt objektivt läser upp NYHETER - får denna typ av hot och trakasserier riktat mot sig. Det verkar som att det finns ett missförstånd i denna tråden om vad som är nätHAT och nätMOBBNING. Ja jag ger mej, det är två olika saker, men båda är hemska,nu har det ju lungnat ner sig på det här forumet, och jag hoppas att det så förblir.
CITAT (Ugglemormor @ 21-02-2013, 12:46)  Just det, det har vi och det var fel av mig kalla för hat ----- snarare mobbning som det var, men då kändes det, inte nu när jag ser bakåt ----- så ursäkta mig för fel ord.
De ni känner, så kanske jag känner på mitt vis för någon annan, men känner ju inte det jag kände då..... Det lilla Ugglis kände då, det var detta jag skrev om ----- vet nu mer än väl skillnaden med det som fanns i TV programmet. Men jag minns de hoten jag fick som PM att person/erna skulle leta upp mig och ge vad jag tål, som det uttrycktes i det tillfället. Det var hot mot mig personligen och det finns på mina papper kvar när maken bad mig att ta ut det iofs.... Sådana PM skickas direkt till forumansvariga, om du får sådana. Så får dom ta ställning till hoten.
Ugglemormor
21-02-2013, 12:50
Jag önskar endast lugn och ro här i forumet för alla .......
CITAT (andersen @ 21-02-2013, 12:46)  Ja jag ger mej, det är två olika saker, men båda är hemska,nu har det ju lungnat ner sig på det här forumet, och jag hoppas att det så förblir. Visst är dom? Förstår att man i ren frustration kan få begreppen att gå "hand i hand".  CITAT (Ugglemormor @ 21-02-2013, 12:50)  Jag önskar endast lugn och ro här i forumet för alla .......  Det önskar vi nog allihop "Ugglis"
Ugglemormor
21-02-2013, 13:19
Bra, då är vi på samma linje och ska försöka föra detta forum i en bra anda. En annan sak som jag kom att tänka på att man inte ger sig i sådana diskussioner där man inte har kunskaper att hänga med ....... det är inget att skämmas för ..... alla kan inte allt... Jag tror att den okunskapen kan förstöra för dem som kan det de diskuterar i tråden, kanske kan man fråga, men jag brukar inte läsa de trådar jag inte har något att komma med....... Lilla Ugglis är lyhörd och jag vill er väl......
ryss_борис
03-03-2013, 20:45
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 12:38)  Det förutsätter att alla är trevliga på forumet också!! Man kan inte sitta och vara hur otrevlig som helst och förvänta sig att alla andra ska vara trevliga! En logisk lögn.
Det är också viktigt att alla har rätt att uttrycka sig på sitt sätt ! man ska jag inte behöva vara raketforskare för att tycka i olika ämnen alla har vi våra sätt att tycka och tänka och det får man respektera tycker jag .
Ugglemormor
05-03-2013, 09:54
Ja, Motti, Men hur lätt är det att vara sig själv när andra vill pressa en i ett visst mått? Då kommer man inte att skriva saker på sitt eget sätt utan att man tänker innan att det blir just så fyrkantigt mall att det inte stör.... Då blir det inget av det hela ........ Jag kommer inte bli en passande pusselbit, hellre tiger jag .....
Aqvakul
05-03-2013, 10:06
Alla har absolut rätt att uttrycka sig på sitt sätt. Men det blir mycket intressantare diskussioner om alla försöker läsa och förstå vad som skrivits tidigare i tråden.
Ugglemormor
05-03-2013, 11:15
Helt rätt Aqvakul, Det blir mer intressanta diskussioner om man sätter sig i det som diskuteras. Det sägs att ett bränt barn skyr elden, och jag undviker att råka illa ut mer för att jag har det vidare systemet att se på saker och ting och det är inte alltid så välkommet här.... Men man lär sig och jag visste inget om forum innan jag kom med här av den orsaken att jag köpte växter fr. Odla.nu. Jag var totalt grön för forumssnack och att det sedan kom emellan min hälsa som gjorde ingen glad, men man lär väl sig så småningom att visa det som känns rätt att skriva om ........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|