Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2013, 14:21) *
Stintan läs genom allt.......

Jag/vi har ju tid nu att laga vår mat från grunden och eftersom jag inte gillar snabbmat men inte heller vill gå ut att äta, då blir det till att laga hemma.

I alla fall är min lergryta i ugnen nu.

Elisabeth

Varför tror du att jag inte läst igenom allt? Du kan ju själv se att jag följt tråden eftersom jag gjort flera inlägg i den.

Jag förstår bara inte vad "präktig" har att göra med att somliga lagar sin mat från "grunden" (diverse halvfabrikat som t.ex. pasta, korv m.m. använder nog alla). Säger som Anki, det behöver väl inte vara så komplicerat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rosrup @ 23-02-2013, 14:48) *
Präktig som ord tycker jag mer beskriver de "duktiga" som alltid har ett rent hem och till synes alltid sköter sig och sällan örlar ut på uppfarten fulla en söndag morgon tongue.gif

När det gäller mat så är det planering och åter planering som gäller så blir det väldigt enkelt i slutändan.
Man behöver inte stå i köket och kolla hur steken tar sig eller vakta potatisen som kokar.

Tips på stek för latmän som jag är att stoppa en fläskkarré i bit i en gjutjärnsgryta.
Fyll upp med billig olja, kan återanvändas.
Sätt ugnen på 75 grader på förmiddan.
Sätt in grytan.
Gör nåt annat under dan och sen när det blir matdags så skala/kok potatis samt gör nån sås och värm nån grönsak.

Inser att jag hoppade över nåt steg där.
Använd stektermometer så syns det när köttet är färdrigt.
Osäker på just det köttstycket jag nämde nu men vid 75 så är allt färdigt.

Rosrup sköjar du nu??? Att koka en stek i olja?

Mina stekar kommer alltid in i ungnen och kollas med jämna mellanrum och öser. När köttet är klart så behöver man bara lite förbättra såsen. Ingen brunsås här inte. Sambon är visserligen uppväxt med brunsås men han gillar inte den och inte jag heller. En god sås får man ju med stekskyn men den har du ju inte om du kokar steken i olja........

Så lägger jag den hellre i lergrytan

Elisabeth
malcolm
Jag har nyss skalat 1 kg räkor och kokat 10 ägg, blir räkmackor ikväll. :-9
Rosrup
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2013, 16:31) *
Rosrup sköjar du nu??? Att koka en stek i olja?

Mina stekar kommer alltid in i ungnen och kollas med jämna mellanrum och öser. När köttet är klart så behöver man bara lite förbättra såsen. Ingen brunsås här inte. Sambon är visserligen uppväxt med brunsås men han gillar inte den och inte jag heller. En god sås får man ju med stekskyn men den har du ju inte om du kokar steken i olja........

Så lägger jag den hellre i lergrytan

Elisabeth

Haha, nä det är fullt allvar faktiskt.
Egentligen rätt logiskt om man tänker efter.
Samma temperatur i omgivning som man vill ha i stek, efter tid så lär det bli ugnen som bestämmer eftersom den får tillskottsvärme.
Du slipper även paniktorka golvet ifall du skär upp en stek för tidigt.

Lovar att det blir bra och samtidigt är det ett latmanstips då det inte gör nåt om man glömmer steken för den blir ju inte varmare än ugnen är smile.gif

CITAT (malcolm @ 23-02-2013, 16:40) *

Jag tinade frysta färdigskalade räkor och la dom på en färdiggräddad baguette som jag hade smörat med ett färdigkärnat smör.
Ovanpå det spritsade jag med köpemajonäs.
Vi tyckte bägge det smakade bra och vi andas ännu smile.gif
Piccante
Visst tar det tid att göra långkok och laga mat från grunden. Men ibland tycker jag det är ganska skönt på ett sätt. Det handlar om att tajma in allt rätt. Idag ska jag göra lasagne och då gör jag inte en liten utan en stor. De tar ju ändå 30- 40m i ugnen så om det tar 2 min längre tid att hacka lite mer lök så gör det ingen större skillnad. Sen när maten väl står i ugnen så kan man diska och duka under tiden eller göra något annat. Man kan förbereda och sätta igång maten när man har tid och så sköter det sig själv när man behöver en paus...
Eva i Skåne

1kg räkor är helt ok, men 10ägg! Är det till dig och sonen?
Tänker på avgaserna naughty.gif
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 23-02-2013, 15:57) *
Någon utryckte sig som så att det var en tävling där de som lagade egen mat var duktigast .

Duktigast och duktigast men om man kan så ger man väl sin familj bra mat , eller hur ?

Halv- eller helfabrikat innehåller oftast liten näring och en massa saker som inte är bra att få i sig. Mina söner har också varit små och jag har jobbat heltid, 8 tim , med upp till 2 tim pendlingstid . Man måste ändå ta sig tid att laga bra mat , man kan göra storkok en helg och frysa in portioner för att äta på vardagarna . Att värma sådan mat och koka ris. pasta eller potatis till tar inte så lång tid .

Våra söner gör numera likadant , lagar mycket när de har tid och fryser in . Potatis fryser de aldrig in , den kokar man när man ska äta den eller kvällen innan om man ska ha den i matlådan.

Jag har svårt att förstå den som inte vill sin familj väl d v s ge den bra mat .

Men halvfabrikat behöver väl inte vara dålig mat? Inte heller alla helfabrikat faktiskt. Ingen har väl påstått att de inte vill ge sin familj bra mat.

Äter du räckmackor av pizzastorlek? giggle.gif Nu blev jag sugen på räkor bara för det.
malcolm
Nej det är bara franskbrödsskivor men man kan ju äta många. blush.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2013, 16:00) *
Varför tror du att jag inte läst igenom allt? Du kan ju själv se att jag följt tråden eftersom jag gjort flera inlägg i den.

Jag förstår bara inte vad "präktig" har att göra med att somliga lagar sin mat från "grunden" (diverse halvfabrikat som t.ex. pasta, korv m.m. använder nog alla). Säger som Anki, det behöver väl inte vara så komplicerat.

Tycker man dess utom inte färdigmat är gott, gäller planering.

"snabbmat" så tillvida att kotletter, Snitzel, köttfärssås,Grytbitar,Torskfileer m.m. inte tar speciellt lång tid att göra.
Potatis i mindre bitar kokar fort.
Långkok på helger, för bruk under veckan.
"Präktig" vet jag inte, men tycker inte om "färdigmat" därför blir det mycket mackor numera, när jag är själv.
Peztis
CITAT (KRT @ 23-02-2013, 10:15) *
... Äntar bara på att någon ska komma och bräcka alla genom att deklarera att h*n faktiskt stoppar sin korv själv smile.gif.

Min storebror gör det! flirting.gif
Men så klart gör han inte det som vardagsgrej utan för att han vill och kan det - han är ju kock... Men herrejisses, visst köper han Dennis-korv han med.
mamamaggan
Stintan , läs vad som står på hel - resp halvfabrikatens förpackningar. Lite näring , mycket av sådant som vi inte bör äta är iaf vad jag läst på förpackningarna.

Eller kolla vad t ex McDonalds " mat " innehåller !

Håller fast vid att om man vill sin familj väl så lagar man så mycket man kan själv . Varför skulle man vilja stoppa i dem en massa " tomma " kalorier samt en massa onyttiga , och ibland rent farliga , tillsatser ?

Jag menar nog att finns bara viljan så ser man till att ens familj får bra mat .
Motti
Något jag funderat över är varför i all sin da det måste vara så mycket E:numer och konserveringsmedel i fryst Pizza !det är väl en vara som går åt inom en månad !och som borde slippa alla e:numer och annan smörja .läste att tex rökt skinka sällan är rökt på riktigt !den är smaksatt med röksmakämnen och annan skit .Känns bra att ha vilt i frysen och att köpa kött från uppfödare .
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2013, 00:04) *
Stintan , läs vad som står på hel - resp halvfabrikatens förpackningar. Lite näring , mycket av sådant som vi inte bör äta är iaf vad jag läst på förpackningarna.

Eller kolla vad t ex McDonalds " mat " innehåller !

Håller fast vid att om man vill sin familj väl så lagar man så mycket man kan själv . Varför skulle man vilja stoppa i dem en massa " tomma " kalorier samt en massa onyttiga , och ibland rent farliga , tillsatser ?

Jag menar nog att finns bara viljan så ser man till att ens familj får bra mat .

Nu skrev jag faktiskt inte att alla hel- och halvfabrikat är bra. Föräldrar vill säkert sina barns bästa i de allra flesta fall och jag tänker inte sitta här och antyda att någon förälder är usel för att h*n inte lagar all mat från grunden varje dag till sin familj. Sen är det en annan sak att det finns människor som inte ens tänker på vad de stoppar i sina ungar och det är såklart synd men det är väl inte det vi diskuterar.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-02-2013, 00:24) *
Något jag funderat över är varför i all sin da det måste vara så mycket E:numer och konserveringsmedel i fryst Pizza !det är väl en vara som går åt inom en månad !och som borde slippa alla e:numer och annan smörja .läste att tex rökt skinka sällan är rökt på riktigt !den är smaksatt med röksmakämnen och annan skit .Känns bra att ha vilt i frysen och att köpa kött från uppfödare .

Alla E-nummer behöver inte vara tillsatser och smörja utan kan finnas naturligt i råvaran. Det måste ändå redovisas.
KRT
CITAT (mamamaggan @ 23-02-2013, 15:57) *
Någon utryckte sig som så att det var en tävling där de som lagade egen mat var duktigast .

Duktigast och duktigast men om man kan så ger man väl sin familj bra mat , eller hur ?

Halv- eller helfabrikat innehåller oftast liten näring och en massa saker som inte är bra att få i sig. Mina söner har också varit små och jag har jobbat heltid, 8 tim , med upp till 2 tim pendlingstid . Man måste ändå ta sig tid att laga bra mat , man kan göra storkok en helg och frysa in portioner för att äta på vardagarna . Att värma sådan mat och koka ris. pasta eller potatis till tar inte så lång tid .

Våra söner gör numera likadant , lagar mycket när de har tid och fryser in . Potatis fryser de aldrig in , den kokar man när man ska äta den eller kvällen innan om man ska ha den i matlådan.

Jag har svårt att förstå den som inte vill sin familj väl d v s ge den bra mat .

Och HÄR kommer det jag väntat på.....
Om man serverar sina barn halvfabrikat så bryr man sig inte om dem. Halvfabrikat är dålig mat och alltså är jag en dålig mamma för att jag köper mamma scans köttbullar, falukorv och pulvermos till mina barn (kanske ska tillägga att jag inte gör det varje dag, så ingen tror att jag är helt förtappad och vill omhänderta mina barn). Väntade faktiskt bara på ett inlägg av denna typen, tur att jag inte tar åt mig så lätt annars skulle jag bli nedbruten av att bli kallad dålig mamma smile.gif Vet du vad, jag lagade knappt någon barnmat heller, vi köpte burkar till barnen - är inte DET dekadent, så säg?

Vet du Mammamaggan, jag vill min familj allt väl och jag älskar mina barn. Jag serverar dem inte halvfabrikat på daglig basis, men jag har inget som helst dåligt samvete för att jag har en förpackning mamma scans i frysen för akutfall, liksom falukorv, fiskpinnar eller vinerkorv. Lika lite om jag skäms för att vi har pulvermos i skafferiet, vilet är en livräddare när barnen kommer hem och håller på att falla i bitar om de inte får mat direkt.
Just eftersom vi båda jobbar heltid prioriterar jag att umgås med mina barn på kvällar och helger, så i stället för att rulla köttbullar på kvällen vill jag prata med dem om deras dag, träna bokstäver med äldsta sonen, rita med den yngre etc. Trots allt, de HAR ätit en välkomponerad, näringsriktig, hemlagad måltid redan på skolan/dagis, så det är inte direkt så att de får näringsbrist för att de serveras pulvermos och fiskpinnar då och då wink.gif

Stintan, Elisabet och några till - jag förstår era synpunkter och det var inte er jag avsåg att bemöta med mitt inlägg. Det var snarare en allmän reflektion på tongången i tråden.

Malcom - jag ÄLSKAR räkmackor och nu blev jag ruskigt sugen och vi har inte ens några räkor i huset sad.gif

CITAT (Motti @ 24-02-2013, 00:24) *

Allt har E nummer idag, som Stintan skrev: Ättiksyra = E260, mjölksyra E270, Citonsyra E330, Agar E406, gummi arabicum E414, gelatin E441 etc....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_E-...serveringsmedel
Åsa, mälardalen zon 2
Lagar riktig mat från grunden till 95% tycker aldrig halvfabrikaten är goda. Och korv köper jag helst på hötorgshallen som de gjort själva i den charkdisken och 99kr/kg som de tar för chorizon är faktiskt nästan i samma prisklass som en del fabrikskorvar men visst den korven jag köper är rå och kan ju inte ligga i kylskåpet i ett par veckor som den vakumförpackade korven kan.

Jobbar heltid jag med ofta i långa pass på runt 12 timmar och till det har jag 2,5tim pendling per dag men man har ju frys.
Gita
CITAT (caprifol @ 23-02-2013, 12:02) *
tummenupp.gif Nej man är inte en sämre förälder för det! Ledig tid kan man tillbringa på många trevligare sätt med barnen än att stå i köket tycker många. I skogen, på träningar o matcher el ute i lekparken. Med utflugna barn prioriterar vi ofta andra aktiviteter och köper rätt ofta färdiglagad - god - mat.

Tycker nog mina barn fick hyfsad mat och de har ju blivit friska, starka vuxna trots ett och annat besök på Mc Donalds och trots att vi inte ägnade helgerna åt långkok och matlagning. Istället prioriterade vi andra saker såsom museibesök, film, teater, segling, skidåkning eller bara vara ute i naturen.
Nu med utflugna barn äter vi precis som Caprifol god hämtmat eller på vår alldeles utmärkta stamkrog relativt ofta mitt i veckan.
Gita
P.s För övrigt vad är det för fel på hamburgare från Mc Donalds, rent nötkött skulle jag tro, de feta tillbehören kan man ju ersätta med sallad om man inte har behov av extra kalorier. Sen är det förstås varken gott eller roligt att käka på Mc Donalds allt för ofta.D.s

KRT
Kom bara att tänka på en sak helt plötsligt - alla ni som rullar köttbullar, steker strömming, kokar torsk etc (dvs äter en rejäl middag på kvällen), vad äter ni till lunch?

CITAT (Gita @ 24-02-2013, 10:48) *
Tycker nog mina barn fick hyfsad mat och de har ju blivit friska, starka vuxna trots ett och annat besök på Mc Donalds och trots att vi inte ägnade helgerna åt långkok och matlagning. Istället prioriterade vi andra saker såsom museibesök, film, teater, segling, skidåkning eller bara vara ute i naturen.
Nu med utflugna barn äter vi precis som Caprifol god hämtmat eller på vår alldeles utmärkta stamkrog relativt ofta mitt i veckan.
Gita
P.s För övrigt vad är det för fel på hamburgare från Mc Donalds, rent nötkött skulle jag tro, de feta tillbehören kan man ju ersätta med sallad om man inte har behov av extra kalorier. Sen är det förstås varken gott eller roligt att käka på Mc Donalds allt för ofta.D.s

tummenupp.gif
pejori
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 11:29) *
Kom bara att tänka på en sak helt plötsligt - alla ni som rullar köttbullar, steker strömming, kokar torsk etc (dvs äter en rejäl middag på kvällen), vad äter ni till lunch?

tummenupp.gif

Oftast blev det över lite från middagen dagen innan.
Det åt jag till lunch.
Men visst slank det ner både MC Donalds och en och annan fiskpinne, då ungarna gillade det.
Då kunde jag äta min levergryta istället.
Båda barnen har överlevt, även "skräpmaten". giggle.gif
Bee
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 11:29) *

tummenupp.gif

Aj, aj, en öm tå på mig där, KRT smile.gif Nu när vi inte jobbar så blir det oftast smörgås o kaffe till lunch och ordentlig hemlagad mat till middag. När vi jobbade åt vi ordentlig mat till lunch och te o mackor på kvällen.
Jo, vi äter nog för lite, framför allt för sällan. Man borde peta i sig mellanmål men det blir sällan av.
gunsta
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 10:07) *
Och HÄR kommer det jag väntat på.....
Om man serverar sina barn halvfabrikat så bryr man sig inte om dem. Halvfabrikat är dålig mat och alltså är jag en dålig mamma för att jag köper mamma scans köttbullar, falukorv och pulvermos till mina barn (kanske ska tillägga att jag inte gör det varje dag, så ingen tror att jag är helt förtappad och vill omhänderta mina barn). Väntade faktiskt bara på ett inlägg av denna typen, tur att jag inte tar åt mig så lätt annars skulle jag bli nedbruten av att bli kallad dålig mamma smile.gif Vet du vad, jag lagade knappt någon barnmat heller, vi köpte burkar till barnen - är inte DET dekadent, så säg?

Vet du Mammamaggan, jag vill min familj allt väl och jag älskar mina barn. Jag serverar dem inte halvfabrikat på daglig basis, men jag har inget som helst dåligt samvete för att jag har en förpackning mamma scans i frysen för akutfall, liksom falukorv, fiskpinnar eller vinerkorv. Lika lite om jag skäms för att vi har pulvermos i skafferiet, vilet är en livräddare när barnen kommer hem och håller på att falla i bitar om de inte får mat direkt.
Just eftersom vi båda jobbar heltid prioriterar jag att umgås med mina barn på kvällar och helger, så i stället för att rulla köttbullar på kvällen vill jag prata med dem om deras dag, träna bokstäver med äldsta sonen, rita med den yngre etc. Trots allt, de HAR ätit en välkomponerad, näringsriktig, hemlagad måltid redan på skolan/dagis, så det är inte direkt så att de får näringsbrist för att de serveras pulvermos och fiskpinnar då och då wink.gif

Stintan, Elisabet och några till - jag förstår era synpunkter och det var inte er jag avsåg att bemöta med mitt inlägg. Det var snarare en allmän reflektion på tongången i tråden.

Ett mycket bra inlägg i denna tråd tummenupp.gif
Anma
Nu när vi tränar äter vi lagad mat två gånger om dagen. Tidigare var det oftast en gång om dagen. Nyss kom jag hem från träningen, värmde gårdagens köttfärssås tillsammans med frysta grönsaker (blomkål, broccoli och morötter). Gick på mindre än 10 minuter och gott var det. smile.gif

När vi åker till Uppsala äter vi ofta antingen på Ikea (billigt och gott, passar vår skrala plånbok) eller på MAX. Då väljer jag alltid GI-meny med bönsallad. Så man kan välja lite bättre mat även på hamburgerrestaurang. Mc Donalds minns jag inte när jag varit på senast, MAX är så mycket godare.
Någon enstaka gång blir det pizzeria och då brukar jag ta en kebabsallad framför pizza eller kebabtallrik med pomfritt.
Cacki
Vi föredrar att laga vår mat själva, helst från grunden, men det handlar mest om att ingen av oss är speciellt förtjusta i hämt-, snabb- eller hel/halvfabrikat. Har man som jag, dessutom tid över för matlagning så ser vi våra matvanor som ytterligare en bonus att man dessutom får lite mer pengar över till annat. För oss handlar det alltså inte först och främst om nitiskt sund kosthållning och vi ser inte heller vårt levnadssätt som någon större belastning. MEN...det är vi det, andra människor lever under andra förutsättningar.

Och till er småbarns föräldrar som ger era barn Mamma scans köttbullar, tänk bort ert ev. dåliga samvete! I barnens värld är en "långkokande" förälder också en "frånvarande" förälder. Era barn behöver inte sitta framför datorn eller tv-n i väntan på att maten skall bli klar. De kan springa ut och leka och röra på sej mycket snabbare....

mamamaggan
Argumentet att barnen sitter och väntar på maten och nästan förgås av hunger för att det tar 15 - 30 minuter att värma/ tillaga egen mat i stället för att värma halv - alt helfabrikat köper inte jag.

Varför ska de sitta framför datorn eller TV:n och vänta ? Låt dem i stället delta i matlagningen så lär de sig samtidigt att laga mat.

Förstår inte varför det ska vara så farligt att låta barnen delta ?! Tiden det tar att laga mat blir då också tid man ägnar åt barnen.

Varför ska det i dag vara så uppdelat ? Barnen ska vara för sig och inte få insyn i hur det fungerar i ett hem . Varför ?

Ingen av våra söner har hungrat ihjäl för att vi tillsammans ägnat några fler minuter åt att laga/värma hemlagad mat än åt att värma halv - eller helfabrikat.

På söndagarna när barnen var små brukade vi laga mat i lergryta , t ex köttgryta eller helstekt kyckling. När vi lagt ner ingredienserna i grytan och ställt in den i ugnen gick vi ut och gjorde något tillsammans i några timmar och när vi kom in igen var maten klar.

Riset kokade medan vi dukade och tog upp maten ur lergrytan . Det blev också mat över att frysa in och äta någon annan dag.

Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2013, 18:04) *
Varför ska de sitta framför datorn eller TV:n och vänta ? Låt dem i stället delta i matlagningen så lär de sig samtidigt att laga mat.

Förstår inte varför det ska vara så farligt att låta barnen delta ?! Tiden det tar att laga mat blir då också tid man ägnar åt barnen.

Varför ska det i dag vara så uppdelat ? Barnen ska vara för sig och inte få insyn i hur det fungerar i ett hem . Varför ?

Jag tycker också att barn ska delta i alla de vardagssysslor som finns, naturligtvis efter förmåga. Att lära så länge som de tycker att det är kul är lättare än att vänta tills de har blivit bekväma och vana vid att bli servade. Det är tryggt att öva matlagning, städning, tvättning osv när det finns vuxna att få hjälp av än att vänta och lära sig allt när man har flyttat hemifrån.
hattstugan

Nu finns det tyvärr föräldrar som inte vill ha barnen med i köket vid matlagningen för att det blir såååå stökigt och kladdigt osv!
Mina har alltid fått vara med och låter även sina barn vara med i allt vad som har med hemmets skötsel att göra!

Det här med hel och halvfabrikat tja för att komma ifrån det får väl människan se till att bli helt självförsörjande igen eller?

Men hur många kan idag slakta ett djur? Mala sin säd? Mjölka sin kossa?

Jag kan det inte även om jag vuxit upp på bondgård!
KRT
Sedan finns det barn som inte vill vara med också smile.gif
Har en av varje, men man kan ju inte alltid bara umgås med det barn som vill vara med i köket, eller?

Däremot har jag två st duktiga dammsugare och golvtorkare här hemma laugh.gif
mamamaggan
Att kunna slakta ett djur osv var väl inte det som menades , eller har jag fel ?

Förstår fortfarande inte varför man ska ge sin familj näringsfattig mat som ofta innehåller tillsatser som man inte mår bra av.

Även om man slaktar själv osv så är det i alla fall viktigt att man ser till att det man ska äta är bra mat.

Senaste veckans larm om vad som finns i halv - och helfabrikat visar väl att man måste vara noga med maten . För mig innebär det att så långt det är möjligt laga maten själv från vad jag uppfattar som bra råvaror .
Eva i Skåne
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 18:43) *
Sedan finns det barn som inte vill vara med också smile.gif
Har en av varje, men man kan ju inte alltid bara umgås med det barn som vill vara med i köket, eller?

Däremot har jag två st duktiga dammsugare och golvtorkare här hemma laugh.gif

Grattis KRT biggrin.gif Jag tycker du verkar ha lyckats bra med dina barn smile.gif
Jubbe063
Hemma hos mig lagas ingen mat på daglig basis, däremot syras grönsaker, kokas ghee, groddas det oftare ;-)
Cacki
Nejdå, barnen behöver inte sitta framför datorn eller tv-n, men beroende på barnets ålder, hur länge brukar koncentrationen räcka för småttingarna innan de tappar intresset? Speciellt trötta och hungriga barn? Att vänta en "hel kvart/halvtimma" extra är låååång tid för en liten mage med behov av täta påfyllningar.

Sedan finns det väl inget som säger att ett långkok per automatik måste vara det mest näringsrika?? Ett snabbt kok av ett paket djupfryst torsk kan väl vara minst lika nyttigt som en gryta kallops?
Ugglemormor
Alla har väl sina vanor med sin matlagning/köpmat ex. så ser jag inte det som "präktighet" att laga maten som våra föräldrar och gammelmormor gjorde. De hade ju inte andra möjligheter på den tiden .... tummenupp.gif Alldeles för tidigt fick jag laga maten till pappa och mina syskon och lägga undan åt mor när hon kom hem sent på kvällen. Det blev varannan vecka efter skolan som jag fick ta vid det.

(orättvist var att om jag inte lyckades så bra i början, fick jag stryck av min hungriga far!)

Det är väl upp till var och en hur de vill ha det beroende av tid och annat som finns nuförtiden.
Jag fick min första skada då flickan var 13-14 års ålder, så det var jobbigt nog och hungrig som hon var, så ville hon att jag skulle se på så ville hon lära sig det mest elementära och den vägen är det.
Både maken och dottern gillar matlagningen, så ser inget konstigt i det, och de köper pizza också.

Jag var enbart tacksam då efter min första op, inte kunde göra mer, så det var tacksamt att få färdiglagad som maken gav mig då han inte hann med att laga mat.
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 25-02-2013, 10:50) *
Alla har väl sina vanor med sin matlagning/köpmat ex. så ser jag inte det som "präktighet" att laga maten som våra föräldrar och gammelmormor gjorde. De hade ju inte andra möjligheter på den tiden .... tummenupp.gif Alldeles för tidigt fick jag laga maten till pappa och mina syskon och lägga undan åt mor när hon kom hem sent på kvällen. Det blev varannan vecka efter skolan som jag fick ta vid det.

(orättvist var att om jag inte lyckades så bra i början, fick jag stryck av min hungriga far!)

Det är väl upp till var och en hur de vill ha det beroende av tid och annat som finns nuförtiden.
Jag fick min första skada då flickan var 13-14 års ålder, så det var jobbigt nog och hungrig som hon var, så ville hon att jag skulle se på så ville hon lära sig det mest elementära och den vägen är det.
/::: /.

Vilken flicka??? Hade du en pryo hos dig? dunno.gif
Peztis
Menar hon inte sin dotter...?
Motti
Känns bra i dessa tider att man lagar sin egen mat från grunden och med kött som man vet vad det är och vart det kommer ifrån ! väntar på 50-60 kilo nötkött framöver .Förstår allvarligt inte varför inte folk lagar mat själv som tex köttbullar !det tar ju ingen tid ,stäng av Tv:n och laga mat ihop istället på helgerna och i sama veva skickar man med sina barn något sunt och bra för framtiden .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 26-02-2013, 23:45) *
Känns bra i dessa tider att man lagar sin egen mat från grunden och med kött som man vet vad det är och vart det kommer ifrån ! väntar på 50-60 kilo nötkött framöver .Förstår allvarligt inte varför inte folk lagar mat själv som tex köttbullar !det tar ju ingen tid ,stäng av Tv:n och laga mat ihop istället på helgerna och i sama veva skickar man med sina barn något sunt och bra för framtiden .

Tror inte det är tiden som saknas, är nog mer att intresset inte finns där för kökssysslor ;-)
Motti
Nä det tror jag inte Jubbe ! jag tror det är bekvämlighet helt enkelt ! Hörde i kväll hur många ton köttbullar Ikea sålde varje månad och det är skrämande att så få inte tar sig tid att laga riktig mat som tex köttbullar !Vi ser min man och jag när vi storhandlar vad som finns i barnfamiljernas mat vagnar och det är nästan bara skräpmat färdiglagat Mamma Scan, cocakola chips godis pulvermos kakor och annat skräp ,inte konstigt att vi börjar få samma problem som USA med överviktiga vuxna och barn stillasittande framför Tv:n och datorn med skräpmat .Jag har alltid lagat mat till min familj och det är inte så himmla mycket mer jobb ,det handlar om att prioritera vad som är viktigt fölr en och ens barn .
Rosrup
Lättare att gå till restaurangen på IKEA och beställa färdiglagad mat än ställa sig i nåt av deras provkök och dona till nåt rolleyes.gif
Natur liv
CITAT (Motti @ 20-02-2013, 23:28) *
Vad tror ni är orsaken till att det säljs så mycket färdiglagat ?ser ofta när vi handlar att många köper Mamma Scans köttbullar tex mycket halvfabrikat .Kanske det är så att många inte orkar laga mat efter en hel dags jobb eller är det bekvämt att handla färdigmat .

Jag tror att det är en kombination av ett stressigt liv och för mycket reklam. Det är en rätt omfattande förändring i butikernas sätt att sälja, med allt ifrån stora reklamsatsningar till att ställa varor på ett sätt att vi köper mer än det vi har tänkt. Den som inte stannar upp och tänker efter kan lätt hamna i sitsen att köpa det färdiglagade för att man tror att det tar otroligt mycket längre tid att laga från grunden.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte bara det är ointresse utan mycket är okunskap. Folk vet helt enkelt inte hur man gör (+många tror inte jag vet hur farligt det kan vara med en dålig kost speciellt för barn som har hjärnor som utvecklas etc.).

Finns många som inte vet hur man gör det mest enkla i ett kök. Jag hade med mig hembakat bröd i min matsäck till jobbet och fick frågan vilka ingredienser måste man ha för att kunna baka när jag sa mjöl, salt, vatten, jäst är grunden sedan kan man ju lägga till saker, och fick svaret jaha är det inte mer man måste ha hemma.
*Stintan*
Kanske hög tid att återinföra hemkunskap/skolkök på schemat i skolorna. På min tid fick vi ägna en eftermiddag i veckan åt matlagning och bakning under åtminstone ett läsår. Minns inte om det var fler men nyttigt var det.
Peztis
Jag är lite fundersam över en sak...

Några har sagt att det är bristande intresse som gör att de inte lagar egen mat utan hellre köper färdiglagat men får då till svar att nämen så kan det inte vara utan det måste vara andra orsaker.

Varför skulle det inte kunna vara av ointresse? Alla är inte intresserade av att sy - man köper hellre nytt. Man lagar inte möbeln eller snickrar inte nytt - man åker till IKEA. Man drar inte upp grönsakerna från frö - man köper hellre färdiga plantor eller ännu hellre tomaterna i affären. Osv osv...
Piccante
Man behöver lite intresse för att lyckas med matlagning. Förr ärvdes kunskap om matlagning och bakning för att man gjorde det tillsammans. Nu är det ju ovanligt med stora julbak, slakt och gemensam skörd och omhändertagande. Har man aldrig sett maten bli till så verkar det kanske väldigt dyrt och komplicerat att tex baka bröd själv som Åsa beskrev.

Sen har vi ju haft som enda mål sedan 70-talet att maten ska kosta så lite som möjligt. Vi har aldrig lagt så liten del av vår inkomst på mat som nu så intresset att köpa massa råvaror försvann nog när matens kvalitet blev nedprioriterat.
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2013, 08:08) *
Kanske hög tid att återinföra hemkunskap/skolkök på schemat i skolorna. På min tid fick vi ägna en eftermiddag i veckan åt matlagning och bakning under åtminstone ett läsår. Minns inte om det var fler men nyttigt var det.

Det här inlägget gillar jag tummenupp.gif
Klint
Vi är alla människor.Men vi är olika.Men lika värda fast vi har olika värdegrunder.Samma människa har ofta olika inställningar vid olika skeden i livet.En del har olika åsikter på olika sidor i samma tråd!
*Stintan*
CITAT (Klint @ 01-03-2013, 15:37) *
Vi är alla människor.Men vi är olika.Men lika värda fast vi har olika värdegrunder.Samma människa har ofta olika inställningar vid olika skeden i livet.En del har olika åsikter på olika sidor i samma tråd!

giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2013, 08:08) *

Tyckte inte om hemkunskapen i skolan, på min tid handlade det bara om att det var farligt med fett och att man skulle snåla på allt som var fett. Fick rätt dåliga betyg i det ämnet även om jag redan som barn kunde sylta, safta, baka, göra crepes etc. för jag använde inte rätt kniv när jag skalade lök och jag använde för mycket fett mm. som hon sa i betygsnacket, handlade inte om matglädje precis för den läraren, förstår om de som bara upplevde hennes matlagning om de inte lagar så mycket mat idag. Jag lärde mig av mina föräldrar istället.
Motti
Klint du är en filosof wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon