Sidor: 1, 2, 3
Elisabeth-Västkustkolonisten
Natur liv jag skulle gärna ha lite mera viltkött, lyckliga du

Fisk äter jag gärna, helst 2-3 gånge ri veckan.

Min Sambo kunde aldrig laga mat innan (utan grillning) men när jag blev så dåligt i rygen då fick han börja med min hjälp. Nu lagar han ofta mat. Men grytor, stekar och goda såser måste jag göra.
Likaså pannbiffar och så några saker till. Olika Sallader har han inte lärt sig heller och inte heller soppor.

Men det mesta i köket hjälps vi åt nuförtiden.

Jag gillade den rutiga kokboken men vår kokbik var min första svenska kokbok.

Annars har jag en tysk/bayersk Kokbok, das bayrische Kochbuch, som nu nästan faller isär. Men i norra Tyskland finns det inte att köpa och att skicka hit den är för dyrt.

Sambon köpte för några dagar sen igen en kokbok av Mannerström, honom gillar vi. Kokböcker finns det gott om här, liksom trädgårdsböcker som jag inte längre har någon användning av sad.gif

Elisabeth

ninnisky
Elisabeth, den kokboken - das bayerische Kochbuch - blev jag så nyfiken på... såg att den finns hos Amazon.de
för 25 Euro + frakt.

Är boken tjock och tung?
CITAT (ninnisky @ 21-02-2013, 19:50) *
Elisabeth, den kokboken - das bayerische Kochbuch - blev jag så nyfiken på... såg att den finns hos Amazon.de
för 25 Euro + frakt.

Är boken tjock och tung?

ja det är tungt. Och så får man titta att man får det rätta för under tiden har det kommit ett annat som också kallar sig bayrisches Kochbuch.

Har tittat nu och ja det är boken med det blåa omslaget och för 25 Euro.

Min är ju minst 40 år gammal.....
malcolm
På Willys har jag hittat små papperslådor med jättegod Thaimat som man värmer i micron men som vanligt blir man inte mätt av en portion.
ingrid fuxwall
Köper gärna färdiga köttbullar, om de är till halva priset - både hund och katt gör det mesta om man erbjuder en bit köttbulle.

Lever ensam och skalar ofta en eller två potatisar till min måltid, varför skulle det vara fel och bättre än att köpa något halvfabrikat?

Gör ofta potatismos men då till mer än en gång då det är så enkelt att värma potatismos i micron
ryss_борис
Jag är yngre än samtliga i tråden, men lagar i princip enbart mat från grunden. Dock började jag också att laga mat själv redan som 14-åring.
zissi
Jag tycker det är roligt att planera matsedlar, handla hem, laga maten...men inte plocka undan och diska/röja upp efteråt. Intressant just nu är att laga så nyttig och rätt sammansatt kost som möjligt och dessutom i lagom portionsstorlekar. Försöker undvika tillsatser i maten i den mån det går. Hittat buljong där de uteslutit natriumglutamaten t.ex...toppen. Ekologiskt börjar det komma allt mer och mer i ...toppen även det.

Jag fick följa med gubben till dietisten för ett tag sedan (lite höga blodfettsvärden) bara för att jag ville lära mig att laga allt nyttigare och godare mat till oss båda. Där fick jag jättemycket inspiration och tips.
malcolm
Jag kunde i princip ingenting om matlagning när jag flyttade hemifrån vid 22 års ålder men hade vunnit en kokbok som jag började laga mat ifån, allt blev väl inte helt perfekt men jag kämpade på och blev till sist riktigt duktig och numera är det sällan jag lagar mat efter recept och kan trolla fram en måltid av det mesta.
Ugglemormor
Min mor hade ingen kokbok, men det satt väl där ändå även att det blev för lite variation och hon bakade all bröd och vetebröd.
Jag fick börja laga samma mat när hon jobbade på kvällen. Först samla ihop syskonen (inte alltid så lätt) och vid 8-9 års ålder fick jag börja med matlagningen, vilket jag inte gillade alls. Syskonen blev sedan efter maten läxtförhörda och den minsta nattade och det blev sent när jag var färdig med efterarbete, disk, städ, ex.

Pappa lyfte inte ens undan sin talrik och inte tal om att hjälpa till för det var ju "fruntimmers jobb", dock klev han veden, för det mesta, till spisen när jag var för liten att kunna det.

Sedan som gift lagade jag inte den maten utan hade en kokbok, men jag gillade inte matlagningen alls, men när ingen annan gjorde det så fick man göra sitt bästa.
Jag var nog lite över 10 år när jag också fick börja lära mig att baka, först ihop med mor o sedan själv.

Nu när maken husserar i köket, brukar han laga mer på en gång och frysa ner lagom till sig själv och han köper periodvis färdiglagad från en kinarestaurang och det finns även färdigrätter i frysen för säkerhets skull, så han varierar, men får ibland en dille att bröva på något nytt och då kommer mina gamla kokböcker fram.

Jag plockar undan och tar en del lättare hushållsjobb alltefter jag orkar med.
EKLO
Jag lagar i princip al mat fr grunden - undantaget de halvfabrikat ni pratat om (som korv etc). Jag är road av matlagning (och av att äta god mat!), men också av att äta så vettigt som möjligt, lite av en utmaning. Försöker sedan några år komma bort från importerade grönsaker (därför blir det mkt kål, lök, och rötter så här års), och minskar andelen kött. Det blir ju mkt billigare också.

Det är ganska klurigt att lägga om maten på det sättet, för jag är som de flesta van vid att köttet (eller fisken) är huvudsaken på tallriken. Numera gör jag mkt grönsakgrytor med lite kött/korv/rökt fläsk i. Det går att variera i oändlighet eftersom alla grönsaker verkar passa ihop, och man kan ge helt olika kryddningar. Gör också ganska mkt varma eller ljumna sallder, med kanske råris, hela korn, linser el dyl som bas, och sedan en massa snabbstekta grönsaker nedblandat + fetaost eller rökt korv eller ngt annat "uppiggande".

När jag har ont om tid gör jag gärna en matig omelett.
Rosrup
Vi eller mest jag egentligen gör med relativt mycket från grunden tycker jag.
Är inte så glad för att laga mat direkt efter jobbet på vardagarna, då vill jag hellre äta och sen vila middag.Ju fortare desto bättre.
Men fre,lör,sön tillbringas det desto mer tid i köket.
Och minst en av dagarna brukar jag försöka få ihop något som går att spara till veckan efter.
Ibland blir det en gryta extra med nån form av ko,gris eller kyckling.
Nån fryses och nån sparas i kylen till veckan därpå.
På något vis brukar vi få ihop middag för 4 dar utan någon större ansträngning än att koka pasta,ris eller potatis och kanske göra nån sås samt koka eller steka nån fryst grönsaksblandning.
Svårt att få ihop det med 3 viljor här som alla tycker olika.
Egentligen bara mig själv det inte är några besvär med tongue.gif

Halvfabrikat här är mest bröd,korv,pasta,smör,pålägg (tja var ska man dra gränsen numera egentligen)?

Och ibland nån skitpizza från Maxi när dom säljs ut för 5:-....

Ingen optimal mathållning på något vis varken ur hälsosynpunkt eller ekonomiskt men vi håller det på en nivå som passar oss.

Som exempel så blir det idag rimmad torsk.
Förmodligen stekt i ugnen, kanske fel att kalla det stekt?
Pressad potatis.
Ska försöka få ihop nån vit sås med smak av saffranshonungen som råkade slinka med här från Odlas julerbjudande.
Plus rårivna morötter eller kokta ärter eller kokta hericot vertes (jag kallar dom bönor smile.gif )
Toppat med färsk gräslök från Israel.( Hur fel känns inte det på en skala)?
Vilket påminner mig om att nån gång så ska även jag kunna ha renoverat klart så vi har ett rejält tilltaget kök med kryddväxter på nåt bra ställe.

Sitter just nu och inväntar inspirationen för att städa undan i köket innan jag kan börja med det roliga.

Halva inlägget hade ju nästan platsat i Vad gör ni män efter jobbet ?
aloa
Lagar det mesta själv, eller inte jag utan sambon, jag står för bakning och efterrätter emellanåt. Men blev lite putt när Johanna Westman i Gokväll påstod sig laga mat till vardags och gjorde helstekt karre (2 tim), Köttfärslimpa och auberginegratäng. Allt såg väldigt gott ut (utom majssoppan) men vem har tid med sånt under veckorna? Tacka vet jag Jaime Olivers 15 minuters middag! Kokböckerna Fredagsgourmet från Alltommat inspirerar ofta på, just fredagar.
Rosrup
CITAT (aloa @ 22-02-2013, 17:00) *
Lagar det mesta själv, eller inte jag utan sambon, jag står för bakning och efterrätter emellanåt. Men blev lite putt när Johanna Westman i Gokväll påstod sig laga mat till vardags och gjorde helstekt karre (2 tim), Köttfärslimpa och auberginegratäng. Allt såg väldigt gott ut (utom majssoppan) men vem har tid med sånt under veckorna? Tacka vet jag Jaime Olivers 15 minuters middag! Kokböckerna Fredagsgourmet från Alltommat inspirerar ofta på, just fredagar.

Karrén och köttfärslimpa kan man göra dan innan och sen skiva och värma dan efter.
Låt det svalna i formen så blir det till och med bättre än att ta den direkt när den är färdig.
Nåja, lite hur man tycker här men blir helt OK i alla fall.
Motti
Tror att många försöker laga mat själva efter alla köttskandaler ! man kan inte lita på innehållet i halvfabrikat eller hefabrikat för att inte tala om alla tillsatser som finns i den maten .Fick lära mig för ett tag sedan att rökt skinka inte är rökt !den är bara dränkt i en massa smakämnen saltlake och E numer.
Biggan_
Sedan jag blev ensam är det lite si och så med matlagningen. Det är ju så förbaskat tråkigt att äta själv och då är det inte kul att laga till något heller. Men när jag lagar "riktig" mat så gör jag såpass mycket att det räcker till flera portioner så behöver man inte tänka på matlagning varje dag. Förr lagade man för det mesta rejäl husmanskost från grunden varje dag och skitmat var ett undantag. Numera slinker det ner färdigköpta pizzor, hamburgare, pajer och annat. Mina barn är jätteduktiga på att laga mat och jag blir ofta bjuden på middag. Naturligtvis lagar jag mat och bjuder tillbaka.
pejori
CITAT (Biggan_ @ 22-02-2013, 18:53) *
Sedan jag blev ensam är det lite si och så med matlagningen. Det är ju så förbaskat tråkigt att äta själv och då är det inte kul att laga till något heller. Men när jag lagar "riktig" mat så gör jag såpass mycket att det räcker till flera portioner så behöver man inte tänka på matlagning varje dag. Förr lagade man för det mesta rejäl husmanskost från grunden varje dag och skitmat var ett undantag. Numera slinker det ner färdigköpta pizzor, hamburgare, pajer och annat. Mina barn är jätteduktiga på att laga mat och jag blir ofta bjuden på middag. Naturligtvis lagar jag mat och bjuder tillbaka.

Så är det. kompiskram.gif

CITAT (ryss_бори @ 21-02-2013, 22:57) *
Jag är yngre än samtliga i tråden, men lagar i princip enbart mat från grunden. Dock började jag också att laga mat själv redan som 14-åring.

Det finns hopp för framtiden. tummenupp.gif
Motti
Jag förstår Biggan inte kul att laga mat till en person smile.gif när gubben är ute och reser så blir det ju lite si och så i alla fall förenklar man ju matlagningen när man är själv !men jag ser fördelar i att äta själv också för då kan jag bestäma vad JAG vill äta ,så när gubben är på drifft så blir det mycket fisk och grönsake linser Kenoa osv här .Det är ju så att det är mycket trevligare att äta med "la familja" och konvecera med någon vid matbordet och kunna diskutera saker med andra runt lite go mat och ett glas vin !
Anki på Öland
När min yngsta dotter flyttade hemifrån lovade jag mig själv att 1 ggn/dag skulle jag se till att äta lagad mat - och det har jag nog hållit. Tycker inte alls det är så trist att bara laga till mig själv, då kan jag ju göra maten precis så som jag vill ha den utan att behöva tänka på någon annan smile.gif Eftermiddagen idag har jag ägnat år att koka 12 portioner fisk och skaldjurssoppa (helt utan allt oäkta wink.gif ) som jag tänker stoppa i frysen i portionsförpackningar. Så himla bekvämt att bara kunna plocka fram, tina och hälla i lite grädde - rena lyxmiddagen biggrin.gif
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2013, 20:33) *
När min yngsta dotter flyttade hemifrån lovade jag mig själv att 1 ggn/dag skulle jag se till att äta lagad mat - och det har jag nog hållit. Tycker inte alls det är så trist att bara laga till mig själv, då kan jag ju göra maten precis så som jag vill ha den utan att behöva tänka på någon annan smile.gif Eftermiddagen idag har jag ägnat år att koka 12 portioner fisk och skaldjurssoppa (helt utan allt oäkta wink.gif ) som jag tänker stoppa i frysen i portionsförpackningar. Så himla bekvämt att bara kunna plocka fram, tina och hälla i lite grädde - rena lyxmiddagen biggrin.gif

Önskar jag kunde bli sådan också.
Här har "det är lättare att ta en macka" slagit till fullt ut, trots att jag älskar att laga mat. crying.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2013, 20:33) *

Precis, man behöver ju inte stå där och joxa vid spisen varenda dag när man fryser in portioner. Idag gjorde jag korvgryta (alltiett) och kunde efter att jag ätit frysa in 5 portioner.
Biggan_
Mackor är jag väldigt försiktig med. Dom har en tendens att lägga sej mitt på magen och sätter igång ett sug efter mer!
Motti
jag tycker lite som Anki på Öland att man då kan äta som man vill smile.gif när min man är ute och reser så blir det mycket fisk linser grönsaker och sällan feta såser .I går testade jag att koka potatis och morötter ihop ,dom pressade jag till min laxbit och det var supergott :)lite lättsås till också .Fredagar när jag städat nästan hela dagen är jag inte alls så hungrig men min man vill ha som han säger "riktig mat" då innebär det kött sås och helst potatis .Svårt det där när gubben villa ha grädde smör kött och jag vill äta lätt ,jag står vid spisen två gånger om dagen och har så gjort sedan jag vae 20 år !gissa om man blir trött på att laga mat då .
ninnisky
Men gör som Ugglemormor, be din man att laga all maten!!!
ingrid fuxwall
Idag hade jag stor tur och fick besök av en något yngre granne, ca 8 år. Hon fick hjälpa mig att göra pizza och sedan fick jag sällskap till måltiden - hoppas att hon har tid att komma oftare, det är så mycket roligare när man får besök
Motti
Det blir svårt att be honom laga all mat eftersom han åker kl:006 på morgonen och kommer hem vid 1700-21 00 ,faller sig ganska naturligt att jag lagar mat då jag är hemarbetande .Det händer att min man lagar mat på fredagar men inte så ofta .
Piccante
CITAT (Motti @ 22-02-2013, 20:51) *
jag tycker lite som Anki på Öland att man då kan äta som man vill smile.gif när min man är ute och reser så blir det mycket fisk linser grönsaker och sällan feta såser .I går testade jag att koka potatis och morötter ihop ,dom pressade jag till min laxbit och det var supergott :)lite lättsås till också .Fredagar när jag städat nästan hela dagen är jag inte alls så hungrig men min man vill ha som han säger "riktig mat" då innebär det kött sås och helst potatis .Svårt det där när gubben villa ha grädde smör kött och jag vill äta lätt ,jag står vid spisen två gånger om dagen och har så gjort sedan jag vae 20 år !gissa om man blir trött på att laga mat då .

Det är roligare att laga mat tillsammans. Även mindre matlagninsintresserade man lyckas att hantera en potatisskalare så den göra lite av grovjobbet.
gunsta
CITAT (Piccante @ 22-02-2013, 22:38) *
Det är roligare att laga mat tillsammans. Även mindre matlagninsintresserade man lyckas att hantera en potatisskalare så den göra lite av grovjobbet.

Sant - vi lagar inte precis maten ihop, det gör jag, men sådana saker som att koka ris, potatis, pasta mm överlåter jag gärna, likaså hjälps vi åt med dukning och planering av maten och att handla hem den. Delad glädje är dubbel glädje som det heter smile.gif.
Motti
Själv skalar jag potatis med kniv ;)men gubben klarar inte det så då blir det en "potatiskalare" smile.gif
Vi får mycket vilt här !nu har vi frysen full av Älg Vildsvin Hare och tamgris ,till våren får vi nötkött också direk från bonden .Blir mycket grytor här med ben i ,benen gör halva koket .Vi röker en hel del kött själva också vilt och gris både vildgris och tamgris .Tänkte på det här med köttbullar !har aldrig i mitt liv köppt en färdigköttbulle ! men vi ser hur många barnfamiljer köper storpack på Willys plus en jäkla massa Cocakola och chips och annan skräpmat typ Billys .
*Stintan*
Ungar brukar ofta tycka köpta köttbullar är godare av någon anledning. Sen kan jag förstå att det är praktiskt om man kommer hem sent med trötta hungriga ungar men mina ungar fick hålla tillgodo med mina hemlagade. Nu för tiden gör dom egna efter mitt recept så dom var nog inte så dumma. Alla kan faktiskt inte göra goda köttbullar heller.
Motti
Alla kan göra Köttbullar om de vill !min dotter jobbar heltid men köper inga färdiga produkter utan gör allt själv .Vilket jag ibland önskade att hon släppte på lite rolleyes.gif tre barn och heltid är lite beundransvärt tycker jag :)men kan bli för mycket !
*Stintan*
Nej Motti en del människors köttbullar smakar verkligen inte gott men dom kanske tycker det själva. Mammas köttbullar är bäst brukar man säga och det ligger något i det och jag tror att just köttbullsrecept är något man ofta har med sig hemifrån. Dom smakar nog olika i varenda familj.
malcolm
Jag lyckades aldrig få mina köttbullar att smaka som min mammas tills jag kom på att det var kryddpeppar som saknades i dem. mamma Scans och liknande är nödmat enligt mig.
CITAT (Piccante @ 22-02-2013, 22:38) *

Vi lagar mycket mat ihop. Sa<mbon är alltid den som skalar potatis, kär upp grönsaker osv.

Även om jag gör en stek eller nåt i lergrytan så måste han hjälpa mig att lyfta den in och hur ugnen.

Att alla kan lära sig att laga mat, är han ett bevis på, förut brände han ju vid tevattnet men när jag inte kunde stå vid spisen då fick han börja.

Jag förstår att många mammor köpter mamma scans köttbullar för det är inte så lätt att att några hungriga ungar när man kommer hem från jobbet.
Och många barn tycker att mamma scnas är godare än dom hemlagade.

Elisabeth
KRT
Och jag är så "förstörd" att jag faktiskt inte begriper hur man praktiskt hinner stå och laga "avancerade" (och med avancerade menar jag att det tar tid, inte att det är svårt) maträtter på kvällen? Hur hinner man hämta barn, handla och sedan laga mat i vettig tid? Små barn vill ju sällan äta kl 7 eller halv 8 som många vuxna kan/vill...

Det är verkligen jättekul att så många är är intresserade av matlagning, eller att deras barn är urduktiga på det och extremt ambitiösa - men alla vi som köper och serverar Mamma Scans köttbullar (och ser det som en räddning för att få ihop vardagen då och då)?!?!? Är vi usla föräldrar och lägre stående människor?

Det är samma sak som med dagishämtning, den som hämtar först är duktigast - hur man sedan får ihop det med ett normalt liv förstår jag inte. Lite samma tongångar här, ju mer mat man lagar och från grunden ju bättre är man. Äntar bara på att någon ska komma och bräcka alla genom att deklarera att h*n faktiskt stoppar sin korv själv smile.gif.
Natur liv
Långkok gör jag på lediga dagar och frysen används flitigt. Att värma en färdig hemlagad gryta och koka nytt ris tror jag även småbarnsföräldrar hinner efter jobbet. Det handlar inte om att vara "duktig", utan att organisera matlagningen bra.
KRT
CITAT (Natur liv @ 23-02-2013, 10:23) *
Långkok gör jag på lediga dagar och frysen används flitigt. Att värma en färdig hemlagad gryta och koka nytt ris tror jag även småbarnsföräldrar hinner efter jobbet. Det handlar inte om att vara "duktig", utan att organisera matlagningen bra.

Självklart hinner man laga mat under helgen, och det tror jag många (de flesta) också gör. Men att laga all mat för familjen kommande vecka tar tid, speciellt om man nu inte vill äta t.ex. köttgryta 7 dagar i rad. Och jag tvivlar på att många vill tillbringa halva helgen lagandes mat. Man vill ju umgås, göra saker tillsammans och ofta har man/barnen aktiviteter etc.

Men jag har kanske en viss syn på livet eftersom både jag och maken har heltidsjobb som egentligen är mer än heltid. Hade vi jobbat kortare dagar antar jag att man hade haft tid att rulla köttbullar på kvällen. Eller göra grytor på vardagarna.... Kanske är det så många som lagar massor med mat från grunden varje dag gör, arbetar kryare tid, är föräldralediga eller pensionerade? Eller handlar det bara om intresse?
Natur liv
Jag tror att det handlar om intresse. Umgås gör jag med dem jag lagar mat tillsammans med. Inte ovanligt att åtminstone två långkok eller gratänger är på gång samtidigt. Man träffar vänner över en middag, när barn har med kompisar äter man tillsammans osv. Men så har jag inte heller något barn som ägnat sig åt tidskrävande idrotter ...
Rosrup
CITAT (KRT @ 23-02-2013, 10:29) *
Självklart hinner man laga mat under helgen, och det tror jag många (de flesta) också gör. Men att laga all mat för familjen kommande vecka tar tid, speciellt om man nu inte vill äta t.ex. köttgryta 7 dagar i rad. Och jag tvivlar på att många vill tillbringa halva helgen lagandes mat. Man vill ju umgås, göra saker tillsammans och ofta har man/barnen aktiviteter etc.

Men jag har kanske en viss syn på livet eftersom både jag och maken har heltidsjobb som egentligen är mer än heltid. Hade vi jobbat kortare dagar antar jag att man hade haft tid att rulla köttbullar på kvällen. Eller göra grytor på vardagarna.... Kanske är det så många som lagar massor med mat från grunden varje dag gör, arbetar kryare tid, är föräldralediga eller pensionerade? Eller handlar det bara om intresse?

Lite tankefel där anser jag.
7 dar i veckan är ju inklusive helgen.
Lite beroende på om man ser fredan som en vanlig dag eller något extra så har vi 4 eller max 5 vardagar till maten.

Här ser vi fredan som lite annorlunda för det mesta så det blir "fredagsmat" då.
Vad det innebär är väldigt olika men räknas i alla fall lite annorlunda mot mån-tors.
Då är det 4 vardagar kvar som jag ser det.
Gör man sen nån gryta på lördan samtidigt som man gör en stek eller vad det nu kan va så är där minst 2-4 vardagsmatar klara i kyl/frys för nästkommande vecka.
Spar man sen lite av steken med, typ halva så är där en dag till.
Gör man sen nåt på söndan med så blir det för ännu ett par dar till.

Här har vi mer problemet att hinna äta upp allt jag fryser in smile.gif

Men det är bra att ha lite extra ifall man ska bort nån helg eller så.
*Stintan*
CITAT (KRT @ 23-02-2013, 10:15) *
Och jag är så "förstörd" att jag faktiskt inte begriper hur man praktiskt hinner stå och laga "avancerade" (och med avancerade menar jag att det tar tid, inte att det är svårt) maträtter på kvällen? Hur hinner man hämta barn, handla och sedan laga mat i vettig tid? Små barn vill ju sällan äta kl 7 eller halv 8 som många vuxna kan/vill...

Det är verkligen jättekul att så många är är intresserade av matlagning, eller att deras barn är urduktiga på det och extremt ambitiösa - men alla vi som köper och serverar Mamma Scans köttbullar (och ser det som en räddning för att få ihop vardagen då och då)?!?!? Är vi usla föräldrar och lägre stående människor?

Det är samma sak som med dagishämtning, den som hämtar först är duktigast - hur man sedan får ihop det med ett normalt liv förstår jag inte. Lite samma tongångar här, ju mer mat man lagar och från grunden ju bättre är man. Äntar bara på att någon ska komma och bräcka alla genom att deklarera att h*n faktiskt stoppar sin korv själv smile.gif .

Jag tycker personligen att jag hann massor när jag var yngre, hade småbarn och heltidsarbete. Då stod jag för den mesta markservicen och både hämtade och lämnade på dagis. Det där att man skulle vara duktigast om man hämtar först på dagis har jag aldrig kännt av men det kanske är annorlunda idag mot vad det var för mer än 30 år sen. Idag när jag lever ensam och är pensionär tycker jag att jag inte hinner tillnärmelsevis lika mycket. Till viss del kanske beroende på att på den tiden hade jag ingen dator hemma whist.gif

Jag sa redan tidigare i ett inlägg att jag har full förståelse för att småbarnsföräldrar köper Mamma Scans köttbullar t.ex. Jag stod inte timmavis vid spisen på den tiden utan det var mest snabblagad mat som gällde åtminstone på vardagarna. Det finns ju faktiskt mycket som inte tar speciellt lång tid att laga till. Det kanske är en prioriteringssak eller vad man är van vid hemifrån. För min del är det ingen duktighetstävling så glöm att någon skulle vara usel förälder för att man serverar Mamma Scans köttbullar eller fiskpinnar till middag. Som heltidsarbetande småbarnsförälder
har man tillräckligt dåligt samvete ändå!
caprifol

Det är samma sak som med dagishämtning, den som hämtar först är duktigast - hur man sedan får ihop det med ett normalt liv förstår jag inte. Lite samma tongångar här, ju mer mat man lagar och från grunden ju bättre är man. Äntar bara på att någon ska komma och bräcka alla genom att deklarera att h*n faktiskt stoppar sin korv själv smile.gif.

tummenupp.gif Nej man är inte en sämre förälder för det! Ledig tid kan man tillbringa på många trevligare sätt med barnen än att stå i köket tycker många. I skogen, på träningar o matcher el ute i lekparken. Med utflugna barn prioriterar vi ofta andra aktiviteter och köper rätt ofta färdiglagad - god - mat.
Anki på Öland
Och jag är så "förstörd" att jag faktiskt inte begriper hur man praktiskt hinner stå och laga "avancerade" (och med avancerade menar jag att det tar tid, inte att det är svårt) maträtter på kvällen?...................

Inte tror jag småbarnsföräldrar står och lagar "avancerade" rätter på vardagkvällar men nog hinner man rulla köttbullar/steka fisk/steka en fläskkotlett (eller vad man nu vill ha) medan potatisen/riset/pastan/ kokar. Allt man äter behöver väl inte vara så komplicerat!
Rosrup
Sen behöver man ju inte stå i köket hela tiden heller.
Planerar man det rätt så är det rätt lugnt efter skal och hackscenerna.
Då kan man sätta sig på bänken och sippa på lite vin och tycka att NU är det fint att laga mat smile.gif
Ugglemormor
Det fanns inga bekymmer att få maken att börja laga maten när han har mer intresse för det och kunde inte hjälpa mig då han var borta det mesta under de 30-åren, så jag blev enbart irriterad när han skulle hjälpa till, så jag lämnade allt åt honom och det funkar bra.
När han har jobbärenden, så fixar jag mitt själv eller om det finns kvar något av det han gjort storkok av.

När dottern kommer hem så då åker även maken ut ur köket för hon vill ha lugn o ro och hon lagar väldigt god mat, men irriteras sig på sin pappa som vill lägga sig i.
Då håller jag mig långt borta ....... rotfl.gif

Motti;
Kanske du kan få din make till köket sedan han är mer hemma?? Min man hade inte lärt sig något innan och blivit bortklemad av sin mor med mat o div. men vet du, de är inte helt hopplösa att ta nya tag, så det finns hopp för dig också, Motti....... låt han försöka och beröm efteråt, det går......
Rosrup
Vilket påminner mig om att jag ska göra en köttgryta till min kära morbror som vi ska besöka imorgon.
Tyvärr fick det bli nåt mörat elände i påse men antar att det duger till gryta.
Kan egentligen kvitta till sånt men jag är inflammatoriskt hatiskt till det sättet att hantera kött men samtidigt snål och fattig.
Ingen bra kombination.

För er som bor i Skåne kan jag annars rekommendera Citi Gross i Höör som i alla fall än så länge kör egenstyckat kött som för det mesta åtminstone ser trevligt ut.
Brukar köra dit två gånger i månaden fast det är 3 mil dit och 300 meter till maxi här i stan.
Och jag är säkert inte ensam om det.
Nån borde se bortom sina PowerPoint presentationer och stapeldiagram men icke.
KRT det finns många "präktiga" människor här.........

Min Bonusson och hans sambo har också många helger lagad mat ihop men ibland vill dom ju göra annat också.

Och nu börjar det redan med olika aktiviteter hos barnen och då blir det genast mindre tid över. Tvätt, städning och handla måste dom ju också.
Det är inte så enkelt när bägge jobbar.

Elisabeth

*Stintan*
Elisabeth, vilka är "präktiga?
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2013, 14:01) *
Elisabeth, vilka är "präktiga?

Stintan läs genom allt.......

Jag/vi har ju tid nu att laga vår mat från grunden och eftersom jag inte gillar snabbmat men inte heller vill gå ut att äta, då blir det till att laga hemma.

I alla fall är min lergryta i ugnen nu.

Elisabeth
Anma
När makens barn bodde hos oss hade vi en regel att var sitt barn hade en dag i veckan då de bestämde maten och också fick vara med och laga den. När det var pojkens tur blev det ofta halvfabrikat eller pannkakor. Tjejen ville ha mer avancerad vardagsmat. Och så fick de ta hand om disken varannan dag. Men det här handlade om barn i mellanstadiet, fungerar nog inte lika bra med dagisåldern, även de var med då också i matlagningen. smile.gif

Rosrup
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2013, 13:14) *
KRT det finns många "präktiga" människor här.........

Min Bonusson och hans sambo har också många helger lagad mat ihop men ibland vill dom ju göra annat också.

Och nu börjar det redan med olika aktiviteter hos barnen och då blir det genast mindre tid över. Tvätt, städning och handla måste dom ju också.
Det är inte så enkelt när bägge jobbar.

Elisabeth

Präktig som ord tycker jag mer beskriver de "duktiga" som alltid har ett rent hem och till synes alltid sköter sig och sällan örlar ut på uppfarten fulla en söndag morgon tongue.gif

När det gäller mat så är det planering och åter planering som gäller så blir det väldigt enkelt i slutändan.
Man behöver inte stå i köket och kolla hur steken tar sig eller vakta potatisen som kokar.

Tips på stek för latmän som jag är att stoppa en fläskkarré i bit i en gjutjärnsgryta.
Fyll upp med billig olja, kan återanvändas.
Sätt ugnen på 75 grader på förmiddan.
Sätt in grytan.
Gör nåt annat under dan och sen när det blir matdags så skala/kok potatis samt gör nån sås och värm nån grönsak.

Inser att jag hoppade över nåt steg där.
Använd stektermometer så syns det när köttet är färdrigt.
Osäker på just det köttstycket jag nämde nu men vid 75 så är allt färdigt.
mamamaggan
Någon utryckte sig som så att det var en tävling där de som lagade egen mat var duktigast .

Duktigast och duktigast men om man kan så ger man väl sin familj bra mat , eller hur ?

Halv- eller helfabrikat innehåller oftast liten näring och en massa saker som inte är bra att få i sig. Mina söner har också varit små och jag har jobbat heltid, 8 tim , med upp till 2 tim pendlingstid . Man måste ändå ta sig tid att laga bra mat , man kan göra storkok en helg och frysa in portioner för att äta på vardagarna . Att värma sådan mat och koka ris. pasta eller potatis till tar inte så lång tid .

Våra söner gör numera likadant , lagar mycket när de har tid och fryser in . Potatis fryser de aldrig in , den kokar man när man ska äta den eller kvällen innan om man ska ha den i matlådan.

Jag har svårt att förstå den som inte vill sin familj väl d v s ge den bra mat .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon