Full version: Sex
Sidor: 1, 2, 3, 4
ryss_борис
CITAT (Jubbe063 @ 27-02-2013, 00:36) *
He he he. Tror det ligger en del sanning i det, i alla fall i mina kretsar "mycket snack och lite verkstad" så att säga ;-) Men det finns ju alltid "undantagen som bekräftar regeln" med ;-)
Då misdminer du dig fel delvis. Fertilitetsmäsdigt och hormonellt är det så som du säger. Men rent sexuellt är det först i 40 års plder och uppåt när prestigen släpper och kvinnorna mer törs beakta sig själva som personer och inte hur andra flrväntar sig att de ska vara ;-)

Ja, jag blandade ihop begreppen en aning, syftade på fertilitetsmässigt, men trodde faktikst även det andra gällde vid den åldern. Men ja, jag såg att även andra källor påstår det ni säger, fast mellan 30-40 då.
Motti
Jubbe har koll smile.gif när man är 16 år hur mycket vet man om vad sex igentligen är då inte ett smack ? inte ens när man är 19 vet man vad det innebär i dess fullo då är man fortfarande på exprimentstadiet och de flesta bara rullar runt i "halmen " utan mål och utan att veta vad en djupare relation innebär .Hur kommer det sig annars att så många är singel tills de är 30 år i dag ?och i 35 års-40 ålder innan de skaffar barn och bildar familj ? och sedan för all del skilljer sig när barnen är små ? Om nu sex ska vara så viktigt så hittar man nog aldrig en trygghet i ett förhållande om man tror man kan bygga ett livslångt förhållande enbart på det .Jag har själv varit gift i 38 år med samma man som jag träffade när jag var 18 år ,inte många som fixar det i dag .
Piccante
CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:47) *
Jubbe har koll smile.gif när man är 16 år hur mycket vet man om vad sex igentligen är då inte ett smack ? inte ens när man är 19 vet man vad det innebär i dess fullo då är man fortfarande på exprimentstadiet och de flesta bara rullar runt i "halmen " utan mål och utan att veta vad en djupare relation innebär .Hur kommer det sig annars att så många är singel tills de är 30 år i dag ?och i 35 års-40 ålder innan de skaffar barn och bildar familj ? och sedan för all del skilljer sig när barnen är små ? Om nu sex ska vara så viktigt så hittar man nog aldrig en trygghet i ett förhållande om man tror man kan bygga ett livslångt förhållande enbart på det .Jag har själv varit gift i 38 år med samma man som jag träffade när jag var 18 år ,inte många som fixar det i dag .

Man behöver inte nödvändigtvis veta så mkt om sex för att lyckas bli gravid. Det var inte så länge sedan som människans genomsnittliga livslängd låg runt 50 år och då gällde det att bli gravid så fort man kunde och hade ork och hälsa. Biologiskt är det ju så att kvinnors fertilitet blir sämre med åren (risk för missbildningar och downs syndrom ökar med ålder) sedan infaller klimakteriet medan män teoretiskt sett är fertila mkt längre.
Att allt fler väljer att föda första barnet efter 30 börjar synas i befolkningstillväxten. Inte alltid av godo att vänta...

mamamaggan
Det här med utseende och kroppsfixering undrar jag över.

Minskar lusten hos kvinnor så mycket av denna anledning ? Tror det är mer hos yngre kvinnor den finns , de som inte blivit bekväma med sin partner eller kropp än .

Har man levt ihop i sådär 40 år så förstår jag uppriktigt sagt inte varför man som kvinna ska skämmas över sin kropp , mannen ser väl heller inte ut som en 20-åring längre ?

Om man ser sig omkring så ser man att de allra allra flesta som har någon form av förhållande inte alls ser ut som Hollywoodstjärnor utan är alldeles alldeles alldagliga.

Och tänk på de som är handikappade , hur törs de ha samlag , med sina skröpliga kroppar ? Hur kan en blind bli kär ?

Män i 60-års åldern som dreglar över 20-åringar skulle nog inte veta hur de skulle fånga deras intresse , om de inte har en fet plånbok förstås, och jag tror faktiskt inte heller de skulle kunna göra vad de tror sig kunna göra.

Dreglande män tror jag bara är drömmare eller sådana som inser att titta är det enda de får göra i sin ålder.

Ska inte sticka under stol med att 20 år yngre män kan vara nog så attraktiva , jag är 60 år , men inte skulle jag kasta mig i armarna på en sådan man i första taget även om jag vore singel .

Allt är inte utseende/ålder det måste finnas något substansiellt också .

Den som bara går efter utseende är för mig en person som sparar julklappspapperet och kastar innehållet !!!

*Stintan*
Jag har läst nånstans att kvinnor ofta får ett sexuellt uppswing när risken att få barn är över. Annars så är det ju väl kännt att kvinnors och mäns sexuella lust inte alltid är i fas åldersmässigt.
Jubbe063
Hmm, en liten reflektion nu bara. Tråden hsndlar mer och mer om att dkaffa barn och familj och den sexualitet som är barnalstrande.

TS frågade:

CITAT (malcolm @ 23-02-2013, 19:59) *
Hur viktigt är sex egentligen i ett förhållande och hur länge kan man "hålla på"?

Då är väl sex i förhållande så mycket mer än skaffa barn. Tror på det bestämdaste att i dag är viktigaste aspekten att det är kul, skönt, underbart och därmed har man sex. För majoriteten av allt sex går ju inte ut på att skaffa barn utan att bekräfta sig själv, partnern och de gemensamma förhållandet. Dessutom är det ju så att alla inte kan få barn med varandra, men nog har de sex ändå oavsett ;-)
malcolm
Jag hör till dem som tycker att sex är viktigt för ett förhållande, fungerar inte det fungerar inte det andra heller. Behöver inte vara akrobatiska övnigar i lampkronan men värme och närhet är viktigt och jag skulle ha svårt för skilda sovrum.
Ugglemormor
Jo, något finns i det att kvinnor blir mer aktiva när man inte riskerar att bli med barn. Det finns ju resor för äldre kvinnor ex. till Afrika för att de vill ha ett ordentligt ligg med en ung man.
Mer förekommande än man tror....

Under min långa äktenskap har vi kunnat prata om allt och anpassa oss med varandra och när man som kvinna inte är just då på hugget när maken är, så kan man ge närhet och utan att själv orka med just då ser på att maken får sitt ändå utan att känna bortstött pga. sjukdom, mindre ork osv.
Det finns en trygghet i det och jag vet att mannen ser sig inte som 20 åring om detta funkar i ens äktenskap.

Motti,
Jag var också 18 år när jag träffade min make och hade inte "övat" på innan sexbiten i mitt liv. Kanske min egna barndomsminnen gjorde det att man var rädd i början, men nog blev jag så in i vassen kär och galen i min man, men sedan planar det ut periodvis --- barnafödande ex. men man tar nya tag ihop och blåser upp i glöden och mår bra i det.
Jag skulle inte gått och blivit kär i en man vid 50+ i den åldern, så nog såg man på mannens kropp annorlunda då än nu. (men det var nog det att jag såg min egen fars äckliga kropp vid, tja ni vet?)

Även att vi båda har blivit äldre och ser inte ut som 20 längre så känner jag mig lika älskad av honom som jag älskar min mans kropp. Kanske ovanligt numera när så många skiljer sig, men de tankar har inte funnits hos oss.
Det finns hur många åsikter beroende av ens erfarenheter så det som känns bra för oss, tror vi på.
gnon49
I Islam är det ju tillåtet med månggifte o bruden kan vara ganska ung. Är det makt eller kärlek inblandat. Även att gifta sig ståndsmässigt var ju vanligt förr, kanske idag också. Sex var ofta en sak, äktenskap något annat. Blandäktenskap ses inte överallt med blida ögon. Att gifta sig över religionsgränserna är otänkbart eller rent av olagligt i många länder. Dom allra flesta gifter sig givetvis av kärlek till varandra, men hur samhällets normer ser ut kanske påverkar mer än man tror.
Ugglemormor
gnon49,

Om man tänker på det du skriver om så blir man mörkrädd, för vi har ju mera fritt i våra liv än i många andra länder, religioner så tur att man slipper den punkten.

Det skulle inte kännas bra alls, men de är väl vana med sina egna tankar och vanor, men de passar inte så bra med oss västlänningar.

För mig ordnades det ett gifte med över 10 år äldre bonde när jag kom upp i tonåren. Det var min mor och hans mor som skulle tussa ihop oss. Rätt så skrattretande när jag tänker på det nu, men då blev jag verkligen rädd.....
xlxl67
CITAT (Gita @ 24-02-2013, 11:03) *
Precis som du har jag levt väldigt länge med samme man (sedan jag var 17 år) men jag ser lite annorlunda på det här med sex och vill gärna vända på saken, fungera inte sexet så fungerar inte häller relationen i övrigt. Nu är ju sex så väldigt mycket mer än själva samlaget. Som exempel, vi är på en stor fest med massor med människor och i vimlet skymtar jag min man och tänker "wow, honom vill jag ha", det är också sex. När man inte längre känner sig attraherad av sin partner tror jag faktiskt att man är lite illa ute.Sen rymmer så klart ett bra förhållande så mycket mer, vänskap, tillit, gemensamma intressen och minnen osv.
Gita

Gillar - fint skrivet! Vi måste vidga våra vyer o inte gå på trender o allt annat som skrivs i tidningar o böcker i tiden. Skapa en egen sexnorm eller kärleksnorm - det finns inga regler bara fantasin kan sätta gränser smile.gif
Klint
Jag tror det är som med mycket annat.Väldigt induviduellt.Det är nog så att man känner sej trygg med nån man varit tillsammans med länge.Men det måste ju finnas nåt mer än bara trygghet.
Jag tror också det beror på hur mycket tid man ger varandra,inte bara i timmar utan att man ägnar sej åt varandra och pratar mycket så lär man känna varandra och kan känna sej trygg även om man har ett ungt förhållande.Jag kan också se att sex kan vara lika bra i olika skeden i livet,fast på olika sätt.Träffar man någon ny partner senare i livet är man nog lika nyfiken på den men samtidigt känner man sej själv så mycket bättre än när man var ung.
ryss_борис
Jag skulle vilja veta hur den där "sexuella peaken" egentligen definieras. Är då man är som mest sexuellt aktiv, eller är det då man känner störst lust, och vill vara aktiv? För det är två vitt skilda begrepp, som inte behöver hänga ihop. Jag har nämligen svårt att tro att lusten skulle vara större i 40-års åldern än hos 16-åringar, men visst, orkar nån leta fram en exakt definition så ger jag mig.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 03-03-2013, 15:15) *
Jag skulle vilja veta hur den där "sexuella peaken" egentligen definieras. Är då man är som mest sexuellt aktiv, eller är det då man känner störst lust, och vill vara aktiv? För det är två vitt skilda begrepp, som inte behöver hänga ihop. Jag har nämligen svårt att tro att lusten skulle vara större i 40-års åldern än hos 16-åringar, men visst, orkar nån leta fram en exakt definition så ger jag mig.

Det där verkar mycket ologiskt. Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv. Dessutom är det inte säkert att alla är mest sexuellt aktiva när lusten är som störst. Jag är ganska säker på att den sexuella lusten hos kvinnor är mycket större i 40-årsåldern än i 16-årsåldern. En del påstår att idealet vore att en kvinna som är 40 skaffar sig en man som är 25.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2013, 15:46) *
Det där verkar mycket ologiskt. Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv. Dessutom är det inte säkert att alla är mest sexuellt aktiva när lusten är som störst. Jag är ganska säker på att den sexuella lusten hos kvinnor är mycket större i 40-årsåldern än i 16-årsåldern. En del påstår att idealet vore att en kvinna som är 40 skaffar sig en man som är 25.

Läs mitt inlägg en gång till. De första meningarna du skriver (förutom den med ologisk) repetearar bara det jag redan påstod.

Och, nej jag är inte övertygad. Har otroligt svårt att se att lusten skulle vara större i 40-årsåldern än vid ca 16. Dock är de förmodligen betydligt mer aktiva vid just 40. Men om ni presenterar fakta som styrker era påståenden, så ger jag med mig, fast vill då ha en definition av "sexuell peak"
Piccante
Från det ena till det andra. Jag gillade SVTs web-serie om sex och samlevnad som heter Sex veckor.
*Stintan*
Nej du det var ingen repetition av det du skrev så det är nog du som behöver läsa om. De flesta 16-åriga tjejer har ju knappt ens hunnit sexdebutera.

Det spelar ingen roll vad man säger till dig för du tror ändå inte på någon annan än dig själv.Tror att det är bättre att du Googlar så kanske dy hittar någon undersökning i ämnet.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2013, 20:00) *
Nej du det var ingen repetition av det du skrev så det är nog du som behöver läsa om. De flesta 16-åriga tjejer har ju knappt ens hunnit sexdebutera.

Det spelar ingen roll vad man säger till dig för du tror ändå inte på någon annan än dig själv.Tror att det är bättre att du Googlar så kanske dy hittar någon undersökning i ämnet.

Det mesta var en repetion, hur läser du egentligen? Jag frågade om den sexuella peaken åsyftade perioden man är mest sexuellt aktiv, eller om den endast syftar på då man har störst lust, och att dessa två begrepp kan vara åtskilda. Sedan repterade du det genom att skriva "Dessutom är det inte säkert att alla är mest sexuellt aktiva när lusten är som störst" Vidare skrev du "Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv" Nähä, men det är det ingen som påstått heller, så vet inte varför du konstaterade det.

Huruvida de har hunnit debutera sexuellt är irrelevant, för de kan fortfarande känna sexuell lust, och jag påstod att jag tror den lusten är starkare när man precis blivit könsmogen, än senare, men jag kan givetvis ha helt fel. Och jag tror alla som säger att den sexuella peaken inträffar runt 40 för kvinnor. Frågan är vad den "sexuella peaken" innebär...

Jag tror på vad andra säger, men jag är kritisk av mig. Speciellt på det här forumet, där folk inte direkt är kända för att vara några einsteins...
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 03-03-2013, 20:43) *
Det mesta var en repetion, hur läser du egentligen? Jag frågade om den sexuella peaken åsyftade perioden man är mest sexuellt aktiv, eller om den endast syftar på då man har störst lust, och att dessa två begrepp kan vara åtskilda. Sedan repterade du det genom att skriva "Dessutom är det inte säkert att alla är mest sexuellt aktiva när lusten är som störst" Vidare skrev du "Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv" Nähä, men det är det ingen som påstått heller, så vet inte varför du konstaterade det.

Huruvida de har hunnit debutera sexuellt är irrelevant, för de kan fortfarande känna sexuell lust, och jag påstod att jag tror den lusten är starkare när man precis blivit könsmogen, än senare, men jag kan givetvis ha helt fel. Och jag tror alla som säger att den sexuella peaken inträffar runt 40 för kvinnor. Frågan är vad den "sexuella peaken" innebär...

Jag tror på vad andra säger, men jag är kritisk av mig. Speciellt på det här forumet, där folk inte direkt är kända för att vara några einsteins...

Så skrev du inte alls även om det var så du menade! Att jag skrev, "Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv", var därför att jag ansåg det borde påpekas med anledning av det du skrev. Du frågade ju om det var "då man är som mest sexuellt aktiv, eller då man känner störst lust och vill vara aktiv. Lusten är väl ändå en förutsättning. Peak kan man översätta till höjdpunkt eller topp och det passar väl bra i sammanhanget. Dock betyder det inte per automatik kvantitet utan snarare kvalité.

Jag tror du har fel eller möjligen är det så för 16-åriga killar. Det är väl oftast dom som är heta på gröten när de börjar intressera sig för tjejer. Men om det är lust eller troféjakt låter jag vara osagt. Jag tycker inte att det är irrelevant att tjejerna knappt hunnit sexdebutera. Tjejer går inte heller omkring och fantiserar om sex på samma sätt och i samma utsträckning som killar.

Sen tycker jag att du ska sluta yttra dig nedlåtande om andras intelligens i var och varannan tråd. Det säger mer om dig än om dem du avser.
Jubbe063
CITAT (ryss_бори @ 03-03-2013, 20:43) *

För egen del syftar jag på sexuell lust när jag talar om peaken. Sexuell lust och sexuell aktivitet hänger i de flesta fall ihop. Man är inte sexuellt aktiv om man inte har sexuell lust, och ju större sexuell lust man har ju mer sexuellt aktiv är man oftast.
Jubbe063
Jag har nämligen svårt att tro att lusten skulle vara större i 40-års åldern än hos 16-åringar, men visst, orkar nån leta fram en exakt definition så ger jag mig.

Vill du ha exakt definition lär du bli besviken, för någon sådan finns inte. Allt handlar om personliga erfarenheter och val samt personliga egenskaper.

Så fisst finns det både 40 och 50 åringar som har större sexuell lust än när de var 16 åringar, likväl som det finns 16 åringar som känner större lust till sex just nu än vad de kommer att ha senare i livet.
malcolm

Du skrev i någon tråd att du är yngre än de flesta här och du.. det märks. Någon exakt definition lär du inte få men faktum kvarstår, kvinnor på 40+ är klara med barnafödandet och risken för oönskad graviditet har minskat drastiskt, de är även mognare och vet vad de vill och går inte på vad som helst längre medan yngre tjejer kan vara lite osäkra och vilsna i tillvaron. Går man in på en kontaktsajt lär man märka aatt de flesta kvinnor i medelåldern vill träffa yngre män och det bror på att medan kvinnors önskan och vilja till sex har ökat så har männens förmåga minskat även om lusten och önskningarna finns kvar.
Jubbe063
CITAT (malcolm @ 03-03-2013, 22:53) *
Du skrev i någon tråd att du är yngre än de flesta här och du.. det märks. Någon exakt definition lär du inte få men faktum kvarstår, kvinnor på 40+ är klara med barnafödandet och risken för oönskad graviditet har minskat drastiskt, de är även mognare och vet vad de vill och går inte på vad som helst längre medan yngre tjejer kan vara lite osäkra och vilsna i tillvaron. Går man in på en kontaktsajt lär man märka aatt de flesta kvinnor i medelåldern vill träffa yngre män och det bror på att medan kvinnors önskan och vilja till sex har ökat så har männens förmåga minskat även om lusten och önskningarna finns kvar.

Nu generaliserar du nog för mycket om att män och att förmågan skulle minska. Precis som för kvinnor så förändrars mäns sexualitet mellan olika åldrar.

Men visst om man nu kollar till potensen så minskar den generellt hos män, men sexualiteten minskar inte, den tar sig bara andra uttryck.
malcolm
CITAT (Jubbe063 @ 03-03-2013, 23:02) *
Men visst om man nu kollar till potensen så minskar den generellt hos män, men sexualiteten minskar inte, den tar sig bara andra uttryck.

Det var väl ungefär det jag sa i den sista meningen.
Jubbe063
CITAT (malcolm @ 03-03-2013, 23:11) *
Det var väl ungefär det jag sa i den sista meningen.

" så har männens förmåga minskat även om lusten och önskningarna finns kvar." tolkade jag inte på det sättet, tolkar det mer som du menade att viljan till sex finns kvar men förmågan till sex minskar. Men ursäkta om jag tolkade fel.

För jag är rätt övertygad över att sexualiteten inte minskar, den tar sig bara andra uttryck.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2013, 21:40) *
Så skrev du inte alls även om det var så du menade! Att jag skrev, "Har man ingen eller liten sexuell lust har man nog ingen större önskan att vara så sexuellt aktiv", var därför att jag ansåg det borde påpekas med anledning av det du skrev. Du frågade ju om det var "då man är som mest sexuellt aktiv, eller då man känner störst lust och vill vara aktiv. Lusten är väl ändå en förutsättning. Peak kan man översätta till höjdpunkt eller topp och det passar väl bra i sammanhanget. Dock betyder det inte per automatik kvantitet utan snarare kvalité.

Jag tror du har fel eller möjligen är det så för 16-åriga killar. Det är väl oftast dom som är heta på gröten när de börjar intressera sig för tjejer. Men om det är lust eller troféjakt låter jag vara osagt. Jag tycker inte att det är irrelevant att tjejerna knappt hunnit sexdebutera. Tjejer går inte heller omkring och fantiserar om sex på samma sätt och i samma utsträckning som killar.

Sen tycker jag att du ska sluta yttra dig nedlåtande om andras intelligens i var och varannan tråd. Det säger mer om dig än om dem du avser.

Läs själv mitt inlägg igen, så ser du att jag skrev så, även om jag glömde ett ord inuti meingen så förändrade det den inte, möjligen att den blev grammatiskt inkorrekt.

Du missar poängen igen. Sexuellt aktiv ----> du har lust, men du har lust --/-> sexuellt aktiv. Alltså så kan teoretiskt sett 16-åriga tjejer känna mycket större lust än 40-åriga kvinnor, men ändå vara mindre aktiva, och därför undrade jag så klart hur begreppet "sexuell peak" deinieras.

Att killar skiljer sig markant från tjejer inom det här området hoppas jag att alla är överens om.

CITAT (Jubbe063 @ 03-03-2013, 21:43) *
För egen del syftar jag på sexuell lust när jag talar om peaken. Sexuell lust och sexuell aktivitet hänger i de flesta fall ihop. Man är inte sexuellt aktiv om man inte har sexuell lust, och ju större sexuell lust man har ju mer sexuellt aktiv är man oftast.

Vad du, eller för den delen jag syftar på med "sexuell peak" är totalt ointressant, då vi måste ha en allmän definition av begreppet för att reda ut vad det egentligen innebär. Och att något för det mesta hänger ihop duger oftast inte. Det fattar väl jag också att lust är en viktig variabel som påverkar sexuell aktivitet, men det är inte den enda, och vi måste oftast ta hänsyn till de andra också om vi ska komma fram till något.
ryss_борис
CITAT (Jubbe063 @ 03-03-2013, 21:51) *
Vill du ha exakt definition lär du bli besviken, för någon sådan finns inte. Allt handlar om personliga erfarenheter och val samt personliga egenskaper.

Så fisst finns det både 40 och 50 åringar som har större sexuell lust än när de var 16 åringar, likväl som det finns 16 åringar som känner större lust till sex just nu än vad de kommer att ha senare i livet.

Jaha? Finns ingen defintion av begreppet är det helt felaktigt att säga att det inträffar i en viss ålder. Vad är det som inträffar? Något, men ingen vet exakt vad...

Jo, jag fattar också att det finns alla möjliga variationer, snälla nån. Men när man pratar om sånt här brukar man säga att något gäller GENERELLT sett, men för att kunna det måste vi definiera begreppet. Vi måste skilja på om man avser åldern då man är mest sexuellt aktiv, eller om man syftar på åldern då man känner störst sexuell lust. Och nej, det duger inte att säga "men har man lust är man ju OFTAST aktiv, så det är väl samma sak" eftrsom sexuell lust --/-> sexuell aktivitet, men väl är en viktig variabel i sammanhanget, men ensam räcker den inte alltid.

CITAT (malcolm @ 03-03-2013, 22:53) *

Att man blir mer aktiv för att risken för oönskad graviditet minskar, eller att fler kvinnor blir aktiva på kontaktsidor innebär inte per definition att de får större lust. De kan fortfarande ha större lust som unga, men att t.ex. risken för att bli gravid, skammen att ligga runt med många etc hindrar dem. Lusten kan trots det vara lägre i 40-års åldern, bara det att de släpper på andra spärrar, vilket får dem att förverkliga den. Jag säger inte att det är så, men det är därför jag vill ha en definition så man vet vad man talar om. Just för att undvika göra sådana felaktiga antaganden.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 03-03-2013, 23:57) *
Läs själv mitt inlägg igen, så ser du att jag skrev så, även om jag glömde ett ord inuti meingen så förändrade det den inte, möjligen att den blev grammatiskt inkorrekt.

Du missar poängen igen. Sexuellt aktiv ----> du har lust, men du har lust --/-> sexuellt aktiv. Alltså så kan teoretiskt sett 16-åriga tjejer känna mycket större lust än 40-åriga kvinnor, men ändå vara mindre aktiva, och därför undrade jag så klart hur begreppet "sexuell peak" deinieras.

Att killar skiljer sig markant från tjejer inom det här området hoppas jag att alla är överens om.

Tycker din s.k. poäng haltar betänkligt och att du snöat in för mycket på sexuellt aktiv och lust. Möjligen beroende på att du är kille.

Som jag skrev tidigare betyder peak höjdpunkt, topp på svenska. Den sexuella peaken är alltså den ålder i livet då man anser att man haft/har det kvalitétsmässigt bästa sexuallivet. Då hamnar man på en ålder runt 35 - 45 för kvinnor. Det kan du inte fråga 16-åringar eftersom dom inte har något att jämföra med.
Jubbe063
CITAT (ryss_бори @ 04-03-2013, 00:08) *
Jaha? Finns ingen defintion av begreppet är det helt felaktigt att säga att det inträffar i en viss ålder. Vad är det som inträffar? Något, men ingen vet exakt vad...

Jo, jag fattar också att det finns alla möjliga variationer, snälla nån. Men när man pratar om sånt här brukar man säga att något gäller GENERELLT sett, men för att kunna det måste vi definiera begreppet. Vi måste skilja på om man avser åldern då man är mest sexuellt aktiv, eller om man syftar på åldern då man känner störst sexuell lust. Och nej, det duger inte att säga "men har man lust är man ju OFTAST aktiv, så det är väl samma sak" eftrsom sexuell lust --/-> sexuell aktivitet, men väl är en viktig variabel i sammanhanget, men ensam räcker den inte alltid.

Ja, så är det med generella uttalanden. Sexuell peak hos kvinnor är i 40 års ålder ungefär. Detta för att kvinnan är säkrare på sig själv, har mer erfarenhet, känner sig tryggare och vågar stå för hon vill ha det. Varför är det så?

jo

a) känner man sig trygg vågar man bejaka sin lust och praktisera den.
b) känner man sig säker vågar man slappna av och kan då njuta mer
c) Har man erfarenhet känner man sig trygg och då gäller punkt a och b
d) vågar man stå för vad man vill så får man ju vad man vill och njuter mer av sitt sexliv

Så det är inte definitionen av "peak" som man gör utan en generell definition av omständigheterna som påverkar om man "peakar" eller ej.

Motfråga till dig..... Du säger "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Hur skiljer du på de begreppen? hur definierar du dessa begrepp själv? För jag klarar inte att skilja dem åt begreppsmäsdigt eftersom dessa är så individuella, därav använder jag bara sexuell lust som term.

1) mest sexuell aktiv (ej biologiskt utan praktik utövande). ... jmf vad är roligast att äta (alltså praktiskt utövande) gurka eller banan? gurka kanske nu men senare ändrar man sig.
2) känner mest lust. ... jmf har jag mest lust att äta gurka eller banan? som barn gillade jag banan mest men nu föredrar jag gurka.

För vad är "mest"? vad är "sexuellt aktiv"? vad är "lust"? allt detta är värdeord som kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar och vilket sammanhang du frågar. en "röd volvo V70" är en röd volvo v70 och inget annat medan lust, mer mindre mest, aktiv passiv etc varierar i betydelse.

Så min slutsats är att kan du inte besvara mina motfrågor på övertygande sätt så fortsätter jag att tro att allt är så individuellt och generellt att man ej kan skilja på "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Men kan du övertygande redogöra för skillnaden på hållbart sätt så ändrar jag mer än gärna åsikt.

CITAT (*Stintan* @ 04-03-2013, 06:38) *
Tycker din s.k. poäng haltar betänkligt och att du snöat in för mycket på sexuellt aktiv och lust. Möjligen beroende på att du är kille.

Som jag skrev tidigare betyder peak höjdpunkt, topp på svenska. Den sexuella peaken är alltså den ålder i livet då man anser att man haft/har det kvalitétsmässigt bästa sexuallivet. Då hamnar man på en ålder runt 35 - 45 för kvinnor. Det kan du inte fråga 16-åringar eftersom dom inte har något att jämföra med.

Där satte du huvudet på spiken ;-) Jag gaggar på men får inte till den bra beskrivningen. Så grattis till att du formulerade min åsikt med ;-)
Jubbe063
En liten rapport från 2011 som är rätt bra
http://www.rfsu.se/sv/RFSU-nara-dig/RFSU-M...ch-sexualitet1/

Annars är detta en skön beskrivning av det hela
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-.../Aldre-och-sex/

Litet citat:
"Bertil, 72, säger om sin sexualitet:
”När jag var riktigt ung satt erotiken längst ut i snoppen. Alla känslor fanns där, kvinnan fanns med som hjälpreda. Med åren vandrade den erotiska upplevelsen allt längre in i min kropp, jag började så sakta förstå vad kvinnans lust betydde för min egen lust. På gamla dar har erotiken tagit över hela min kropp, snoppen är en hjälpreda och min upplevelse och kvinnans kan inte skiljas åt. Hennes uthållighet blir min, hon tar mig med på sina himlaresor.”"

"Länge sågs minskat intresse för sex som en naturlig del av åldrande. Men så är det inte! Sex kan istället vara en del av ett gott åldrande."

"Äldre som väljer att avstå från sex har olika skäl. Man kan sakna en partner eller inte känna lust till den partner man har. Men också sådant som smärtor eller en krånglig social situation hindrar. Den som är äldre kan också hindras av egna, eller lika ofta omgivningens, fördomar. Fördomsfulla vuxna barn eller okunnig personal på äldreboendet kan skapa stora problem. Till det kan komma att många äldre växt upp i ett samhälle med lägre acceptans för sexualitetens olika uttryck och/eller förväntningar på till exempel på jämställdhet. Det är erfarenheter som kan begränsa möjligheterna att finna sin egen sexualitet och dess uttryck. Kanske har det dröjt till sent i livet innan man bejakar lusten till samma kön eller vågar uttrycka vad man tycker är skönt."
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2013, 06:38) *

Även om jag inte är jättebra på engelska, så har jag bott utomlnads i flera år, och kan således betydelsen av grundläggande ord. Det framgår inte vilken sorts höjdpunkt som åsyftas, och kan därför inte dra några slutsatser endast utifrån termen "sexuell peak" Om du nu vet exakt vad denna syftar på, så är det väl bra, men jag har en känsla av att du bara gissar hej vilt, genom att tolka in saker som ej står. Men har du rätt så backlar jag, men då skulle du från början ha sagt hur du visste det, istället för att verka gissa utifrån ett i det här fallet betydelselöst begrepp.

Det är du som haltar efter genom att du drar in egna gissningar i saker du troligen inte förstår innebörden av, och om du mot förmodan förstår innebörden av dem, så skulle du skrivit på ett sånt sätt att detta framgått.
ryss_борис
CITAT (Jubbe063 @ 04-03-2013, 08:20) *
Ja, så är det med generella uttalanden. Sexuell peak hos kvinnor är i 40 års ålder ungefär. Detta för att kvinnan är säkrare på sig själv, har mer erfarenhet, känner sig tryggare och vågar stå för hon vill ha det. Varför är det så?

jo

a) känner man sig trygg vågar man bejaka sin lust och praktisera den.
b) känner man sig säker vågar man slappna av och kan då njuta mer
c) Har man erfarenhet känner man sig trygg och då gäller punkt a och b
d) vågar man stå för vad man vill så får man ju vad man vill och njuter mer av sitt sexliv

Så det är inte definitionen av "peak" som man gör utan en generell definition av omständigheterna som påverkar om man "peakar" eller ej.

Motfråga till dig..... Du säger "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Hur skiljer du på de begreppen? hur definierar du dessa begrepp själv? För jag klarar inte att skilja dem åt begreppsmäsdigt eftersom dessa är så individuella, därav använder jag bara sexuell lust som term.

1) mest sexuell aktiv (ej biologiskt utan praktik utövande). ... jmf vad är roligast att äta (alltså praktiskt utövande) gurka eller banan? gurka kanske nu men senare ändrar man sig.
2) känner mest lust. ... jmf har jag mest lust att äta gurka eller banan? som barn gillade jag banan mest men nu föredrar jag gurka.

För vad är "mest"? vad är "sexuellt aktiv"? vad är "lust"? allt detta är värdeord som kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar och vilket sammanhang du frågar. en "röd volvo V70" är en röd volvo v70 och inget annat medan lust, mer mindre mest, aktiv passiv etc varierar i betydelse.

Så min slutsats är att kan du inte besvara mina motfrågor på övertygande sätt så fortsätter jag att tro att allt är så individuellt och generellt att man ej kan skilja på "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Men kan du övertygande redogöra för skillnaden på hållbart sätt så ändrar jag mer än gärna åsikt.
Där satte du huvudet på spiken ;-) Jag gaggar på men får inte till den bra beskrivningen. Så grattis till att du formulerade min åsikt med ;-)

Gud i helvetes himmel vad du svamlar.

Nej, har aldrig bett om en definition av ordet peak, utan har hela tiden menat att man måste veta vad man menar med "sexuell peak" för att klargöra vad som påstås nå en topp i 40-års ålder för kvinnor. Hur svårt ska det vara egentligen????

Dina punkter a, b, c och d motsäger jag inte. Däremot frågar jag mig varför du skrev det till mig när det inte ens är det vi diskuterar. Totalt irrelevant information.

Om du inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt. För nog måste väl du fatta att innebörden av dem är olika? Bara för att det är individuellt så betyder det inte att det inte finns skillnad på begreppen, herregud.

Ja, det är sant att det kan vara nödvändigt att definiera dessa begrepp helt, för att verkligen veta exakt vad man talar om, även om folk genrellt sett har en uppfattning om det, som är ganska lika. På samma sätt som folk kan skilja på begreppen "Gud" och "ande" Men för all del, en definition av "känna störst sexuell lust" kan vara: den ålder då du under flest minuter varje dag, under ett år, tänker sexuella tankar.

En definition av "mest sexuellt aktiv" kan istället vara: den ålder då du under flest minuter varje dag, under ett år ägnar dig åt sexuell aktivitet rent fysiskt, med någon annan person. Man skulle givetvis kunna ta bort det här med annan person om man vill, det beror som sagt på hur man vill definiera det, men eftersom den här sexuella peaken verkar syfta på sex minst två personer emellan, så valde jag att definera det så.

Bara för att de individuella variationerna är kan vara större betyder det itne att någonting inte kan gälla genrellt. Ett exempel är t.ex. löneskillnaden i Sverige, den varierar mest mellan olika individer, men ändå anses kvinnor generellt sett ha lägre lön.

Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv...
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 06-03-2013, 19:22) *
Även om jag inte är jättebra på engelska, så har jag bott utomlnads i flera år, och kan således betydelsen av grundläggande ord. Det framgår inte vilken sorts höjdpunkt som åsyftas, och kan därför inte dra några slutsatser endast utifrån termen "sexuell peak" Om du nu vet exakt vad denna syftar på, så är det väl bra, men jag har en känsla av att du bara gissar hej vilt, genom att tolka in saker som ej står. Men har du rätt så backlar jag, men då skulle du från början ha sagt hur du visste det, istället för att verka gissa utifrån ett i det här fallet betydelselöst begrepp.

Det är du som haltar efter genom att du drar in egna gissningar i saker du troligen inte förstår innebörden av, och om du mot förmodan förstår innebörden av dem, så skulle du skrivit på ett sånt sätt att detta framgått.

Nej jag gissar inte hej vilt eftersom jag vet att det är som jag säger. Om du inte surrade så förbaskat om en massa annat så hade jag kunnat tala om detta i ett tidigare skede. Varför skulle inte jag förstå innebörden av det jag skriver??? Förmodligen vet jag bättre än du eftersom jag har decenniers mer erfarenhet i ämnet än vad du har när det gäller kvinnor. Försök motbevisa mig du.
malcolm
Kan du ryss berätta varifrån du hämtat alla erfarenheter om ämnet ifråga eller är det så att du bara antar en massa saker, är du måhända oskuld fortfarande?
Jubbe063
CITAT (ryss_бори @ 06-03-2013, 19:38) *
Gud i helvetes himmel vad du svamlar. [···] Hur svårt ska det vara egentligen???? [···]

[···] Totalt irrelevant information. Om du inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt. [···]

[···] Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv...[···]

Tja, jag svamlar eller ej, det står dig fritt att tycka så. Men jag svamlar inte mer än dig heller.

Hmm, behöver inte vara svårt bara man tar sig tid att läsa och sen tänks till lite på vad man just läst.

Nej inte alls irrelevant information från min sida, tycker det är relevant, sen vad du tycker får stå för dig.

Att jag inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt tycker du.... Minst lika beklagligt är att du inte heller klarar av att definiera dessa begrepp om det nu är så att du anser att ingen förstår vad du menar. Kanske läge då att se över ditt eget skrivande i så fall.

CITAT
Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv...

Förstår nog mer än vad du tycks tro, är nog bara så enkelt att vi pratar förbi varandra. Men det är skit samma, jag har belyst frågeställningen TS tog upp. Det tillför inte TS frågeställning något att försöka övertyga andra om sin egen ståndpunkt, vi tycker olika o det är ok.
malcolm
[quote name='Jubbe063' date='06-03-2013, 22:31' post='1.... andra om sin egen ståndpunkt giggle.gif
[/quote]
Piccante
För att vara en sextråd så är denna väldigt tråkig just nu giggle.gif

Som jag förstår ryssen här så skiljer han på lust och sexuell aktivitet. Jag förstår hur han menar men om man har stor sexuell lust är man då inte också mer sexuellt aktiv? Känns motsägelsefullt att peaken för aktivitet inte sammanfaller med när man har lust?
Iofs kan ju en hormonstinn tonåring känna lust jämt och ständigt men är kanske inte sexuellt aktiv åtminstone inte genom sexuella relation med en partner.
ryss_борис
CITAT (Piccante @ 07-03-2013, 00:23) *
För att vara en sextråd så är denna väldigt tråkig just nu giggle.gif

Som jag förstår ryssen här så skiljer han på lust och sexuell aktivitet. Jag förstår hur han menar men om man har stor sexuell lust är man då inte också mer sexuellt aktiv? Känns motsägelsefullt att peaken för aktivitet inte sammanfaller med när man har lust?
Iofs kan ju en hormonstinn tonåring känna lust jämt och ständigt men är kanske inte sexuellt aktiv åtminstone inte genom sexuella relation med en partner.

Kommer väl få varning nu för det här inlägget också, men ibland tröttnar man på all smörja!

Jag menar exakt det du skriver, tack och lov att det verkar finns en vettig människa i alla fall. Och ja, det kan hända att peaken för aktivitet sammanfaller för peaken för lust, men ville bara klargöra att det inte behöver vara så, och att jag därför var intresserad av att veta den exaka innebörden av "sexuell peak", men det det var ju en totalt omöjlig önskan här på tjockskallarnas forum...

Jag gav ett exempel på hur man skulle kunna definera begreppen för Hubbe, Jubbe, Ludde eller vad han nu heter, men det lästes inte alls tydligen. Och Stintan mal som vanligt på som nån jävla julgran om all sin erfarenhet och fattar inte den inte kan appliceras överallt, då utfallet hade kunnat bli annorlunda för en annan person, eller om miljöerna varit annorlunda.

Och nej Malcolm, jag är inte oskuld för den som vill veta, vad det nu har med saken att göra, då det som dsikuterades inte kräver sexuell erfarenhet alls. Hade jag dessutom haft en massa kunskap om ämnet hade jag ju inte frågat efter definitionen, eller hur? Dock är jag noggrann och tänker efter vad som medför vad innan jag uttalar mig, vilket jag reagerade på att ni inte verkar göra.

Ibland frågar man sig varför allt hela tiden blir sämre i landet, och ett svar på gåtan kan vara att personer liknanade en majoritet av de aktiva medlemmarna på odla.nu sitter vid makten. Människor som inte ens skulle kunna manövrera en barkbåt i ett badkar utan att ta sig vatten över huvudet slap.gif
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 07-03-2013, 00:46) *
Kommer väl få varning nu för det här inlägget också, men ibland tröttnar man på all smörja!

Jag menar exakt det du skriver, tack och lov att det verkar finns en vettig människa i alla fall. Och ja, det kan hända att peaken för aktivitet sammanfaller för peaken för lust, men ville bara klargöra att det inte behöver vara så, och att jag därför var intresserad av att veta den exaka innebörden av "sexuell peak", men det det var ju en totalt omöjlig önskan här på tjockskallarnas forum...

Jag gav ett exempel på hur man skulle kunna definera begreppen för Hubbe, Jubbe, Ludde eller vad han nu heter, men det lästes inte alls tydligen. Och Stintan mal som vanligt på som nån jävla julgran om all sin erfarenhet och fattar inte den inte kan appliceras överallt, då utfallet hade kunnat bli annorlunda för en annan person, eller om miljöerna varit annorlunda.

Och nej Malcolm, jag är inte oskuld för den som vill veta, vad det nu har med saken att göra, då det som dsikuterades inte kräver sexuell erfarenhet alls. Hade jag dessutom haft en massa kunskap om ämnet hade jag ju inte frågat efter definitionen, eller hur? Dock är jag noggrann och tänker efter vad som medför vad innan jag uttalar mig, vilket jag reagerade på att ni inte verkar göra.

Ibland frågar man sig varför allt hela tiden blir sämre i landet, och ett svar på gåtan kan vara att personer liknanade en majoritet av de aktiva medlemmarna på odla.nu sitter vid makten. Människor som inte ens skulle kunna manövrera en barkbåt i ett badkar utan att ta sig vatten över huvudet slap.gif

Har jag påstått något annat? slap.gif

Som sagt..dina skriverier säger mer om dig än någon annan. Jag tycker uppriktigt synd om dig att du har sånt behov av att framhäva din egen förträfflighet och se ner på dina medmänniskor.
Gunilla T
Om man vill diskutera sexualiteten som samhällsföreteelse kan man aldrig utgår från enbart ett individuellt perspektiv. Människans sexualitet är inte så privat och personlig som vi vill tro.

Arbetsfördelningen mellan könen, könsroller, samhällsekonomi, arvsfrågan och framförallt religionens patriarkala synsätt har påverkat sexualiteten. När religionen tvingades släppa sitt grepp tog reklammakarna över och kommersialiserade sexualiteten.
malcolm
Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt.
Monaxe
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 21:47) *
Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt.

Var inte detta ett väldigt otrevligt och onödigt inlägg?
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2013, 09:36) *
Om man vill diskutera sexualiteten som samhällsföreteelse kan man aldrig utgår från enbart ett individuellt perspektiv. Människans sexualitet är inte så privat och personlig som vi vill tro.

Arbetsfördelningen mellan könen, könsroller, samhällsekonomi, arvsfrågan och framförallt religionens patriarkala synsätt har påverkat sexualiteten. När religionen tvingades släppa sitt grepp tog reklammakarna över och kommersialiserade sexualiteten.

Absolut. Vad som är "moralisk sexualitet", vad som är norm, vad som är synd, vad som är accepterat eller hur man definierar sexualitet bestäms på olika sätt. Jag följer nu en serie med radioreportage om HBTQ-personer liv i mellanöstern. Jätteintressant! Man ser inte på sexualitet alls på samma sätt i andra kulturer.
Motti
Sex är överskattade kroppsliga övningar ! inget man kan bygga ett helt liv på . giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 10-03-2013, 01:41) *
Sex är överskattade kroppsliga övningar ! inget man kan bygga ett helt liv på . giggle.gif

Det tycker jag inte alls! Sexualitet i en lite bredare bemärkelse (närhet, kroppskontakt och beröring) är det kitt som håller ihop en kärleksrelation...
Motti
Nu var det liksom ett litet skämt från min sida :)klart man behöver kroppsliga beröringar utan dom så blir vi tomma .
Piccante
CITAT (Motti @ 10-03-2013, 01:41) *

Jodå, med en god fysik lever man längre naughty.gif
caprifol

Båda tummarna ned för ett så otrevligt -elakt - inlägg! Finns ingen anledning!
*Stintan*

Hur lågt kan du sjunka egentligen? Du borde skämmas malcolm!
Gunilla T

Ooops Malcolm....detdär var inte snyggt! Jag har inte känt mig påhoppad en enda gång sen nya regler infördes förrän just nu.

Kanske en dålig lördagkväll?

Jag gillar att skriva och brer ut mig kanske för mycket ibland men blir det såhär igen på Odla då tappar jag nog lusten..

Hoppas det känns bättre idag Malcolm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon