|
Ja vill man angripa människor på ett patetiskt sätt så bjuder jag på det !dom siffrorna på hemlösa finns att till gå och dom som tycker det är okej att katter ska sitta på hem i 10-15 år får stå för det !för mig personligen tycket inte jag att det äör ett bra liv för en katt då de kan bli upp till 20 år .Frågan var väl vem sjutton ska ta hand om alla katter som folk skaffar och avytrar genom att flytta och ge sjutton i sina katter ,jag vet att vi i Jönköping nu har 4000 hemlösa ,då är det väl inte så svårt att räkna ut resten av hemlös kattpopulation i hela Sverige !
*Stintan*
23-03-2013, 00:01
Motti varför är det så svårt för dig att svara på¨en rak fråga? Om det nu finns siffror på att "milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak "så kan du väl plocka fram dom? Och var befinner sig dessa ´miljontals burkatter?
Om du läst tråden !vilket jag ständigt blir anklagade för att inte göra ,så bad jag om ursäkt för att jag råkat lägga till en nolla för mycket .Och vad har hänt med din vänlighet och förståelse de sista veckorna ? kunde du inte hålla dig längre . Jag läser mycket om hemlösa katter och har bra kol på siffrorna och har alltid varit angagerad i problemet .
hattstugan
23-03-2013, 00:31
Kan ni sluta att angripa varandra?
Fel kan alla göra!
/ Moderator
*Stintan*
23-03-2013, 02:32
CITAT (Motti @ 23-03-2013, 00:23)  Om du läst tråden !vilket jag ständigt blir anklagade för att inte göra ,så bad jag om ursäkt för att jag råkat lägga till en nolla för mycket .Och vad har hänt med din vänlighet och förståelse de sista veckorna ? kunde du inte hålla dig längre . Jag läser mycket om hemlösa katter och har bra kol på siffrorna och har alltid varit angagerad i problemet . Fanns inga siffror i det jag markerade. Jodå den andra ursäkten såg jag, men nu skrev du ju miljontals så det är klart man undrar, i synnerhet som du säger att dom siffrorna finns att tillgå. Varför ta allt som angrepp? En fråga är inget angrepp. Jag är bara ute efter att det ska vara någorlunda rätt och jag vet faktiskt också en hel del om hemlösa katter och har tagit hand om ganska många. Hade jourhem som min dotter tagit över och hon har för närvarande 6 stycken hemma som förhoppningsvis snart får nya permanenta hem men det kommer ständigt förfrågan om hon kan ta emot nya.
Jubbe063
23-03-2013, 08:22
CITAT (hattstugan @ 23-03-2013, 00:31)  Kan ni sluta att angripa varandra?
Fel kan alla göra!
/ Moderator Visst fel kan alla göra. Men når 4000 miljoner blir 40 tusen för att sen bli 4 tusen och sen 40 tusen för att ytterligare en gång landa i 4 tusen, då börjar i alla fall jag undra om det är seriösa siffror eller bara taget ur luften. Ämnet är svårt och därmed bör man inte slänga sig med siffror om man ej har belägg för dem. I sådana fall kan man bara påpeka sin personliga hållning om msn inte har mer fakta i övrigt. Så sett ur det perspektivet är det väl i högsta grad en sakfråga och faktafråga att efterlysa var dessa siffror kommer ifrån. Det är inte någon personfråga eller angrepp på person.
För att klargöra !så är det så att i Jönköpings kommun finns det nu 4,000 hemlösa katter och katthemmen är överfulla ,förra veckan sa de på TV att siffran för hemlösa katter i hela Sverige är 40,000 och det anses ändå vara ett mörkertal .Har jag gjort helt klart nu hur det ligger till ?
Jubbe063
24-03-2013, 09:03
CITAT (Motti @ 24-03-2013, 00:36)  För att klargöra !så är det så att i Jönköpings kommun finns det nu 4,000 hemlösa katter och katthemmen är överfulla ,förra veckan sa de på TV att siffran för hemlösa katter i hela Sverige är 40,000 och det anses ändå vara ett mörkertal .Har jag gjort helt klart nu hur det ligger till ? Aha, ja nu blev det klarare. Tack ;-) De siffror jag länkade till tidigsre talar om 100.000 st. Osäkra siffror, knepigt stt få grepp om ;-)
Ja, jag visste vad för siffror det gällde redan. Men det är ju bra att fler vet det nu
Man kan gå in och läsa på www.kattstatus.se där får man lite pejl på hur det ser ut för katterna i dag !
*Stintan*
02-04-2013, 12:00
CITAT (Motti @ 24-03-2013, 01:36)  För att klargöra !så är det så att i Jönköpings kommun finns det nu 4,000 hemlösa katter och katthemmen är överfulla ,förra veckan sa de på TV att siffran för hemlösa katter i hela Sverige är 40,000 och det anses ändå vara ett mörkertal .Har jag gjort helt klart nu hur det ligger till ? Nej du fixar inte att göra klart hur det ligger till eftersom du inte vet själv utan skriver olika siffror i varje inlägg. Det finns de som vet hur det ligger till bättre än du så lyssna på dem! Vad är ditt mål med att hela tiden komma med felaktiga siffror? Ibland undrar jag om du bara skriver för skrivandets skull utan att bry dig det minsta om vad du skriver eller vad andra har skrivit.
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2013, 13:00)  Nej du fixar inte att göra klart hur det ligger till eftersom du inte vet själv utan skriver olika siffror i varje inlägg. Det finns de som vet hur det ligger till bättre än du så lyssna på dem! Vad är ditt mål med att hela tiden komma med felaktiga siffror? Ibland undrar jag om du bara skriver för skrivandets skull utan att bry dig det minsta om vad du skriver eller vad andra har skrivit. Ta ett djupt andetag och räkna till tio. Motti kanske har någon form av läs och skrivsvårighet då är det lätt att det blir fel, det är dessutom snudd på omöjligt att se felen i efterhand. Jag tycker hon klargjorde vilka siffror hon menade på ett klart och tydligt sätt, så nu tycker jag vi släpper tidigare motsägande siffror och går vidare med tråden.
Jag har kollat upp siffrorna !och jag har rätt men tyvär har jag inte datakunskap att lägga in länkar till dom !Så det är upp till var och en att leta rätt på dom ! Men helt klart har vi 4,000 hemlösa katter i Jönköpings komun och då är det bara i komunen inte länet .Jag har faktiskt lite kontakter med katthemmen i länet .I Sverige beräknas vi ha 400,000 hemlösa katter och då annses det vara ett mörkertal alltså är inte alla hemlösa katter räknade och det kanske inte är så konstigt eftersom det finns en jäkla massa ferila ketter där ute som fortfarande får kattungar och som i sin tur genererar kattungar .En honkatt får minnst fem kattungar och inom ett år har dom kattungarna fått egna kattungar ,en huskat är fertil redan vid 5-6 månaders ålder så tänk då tre honkatter en kul per katthona som blir fertila inom fem månader !hur många kattungar genererar dom på ett år ?ja minst 15 stycke eller fler plus hankatternas framfart i sin tur .Man behöver inte vara Raketforskare för att fatta att det är ett stort problem !
*Stintan*
04-04-2013, 08:40
Jaha så nu blev det ytterligare en felaktig siffra  Tur att det finns fler än du Motti som kan googla!
Jubbe063
04-04-2013, 21:34
CITAT (Motti @ 04-04-2013, 00:20)  Jag har kollat upp siffrorna !och jag har rätt men tyvär har jag inte datakunskap att lägga in länkar till dom !Så det är upp till var och en att leta rätt på dom ! Men helt klart har vi 4,000 hemlösa katter i Jönköpings komun och då är det bara i komunen inte länet .Jag har faktiskt lite kontakter med katthemmen i länet .I Sverige beräknas vi ha 400,000 hemlösa katter och då annses det vara ett mörkertal alltså är inte alla hemlösa katter räknade och det kanske inte är så konstigt eftersom det finns en jäkla massa ferila ketter där ute som fortfarande får kattungar och som i sin tur genererar kattungar .En honkatt får minnst fem kattungar och inom ett år har dom kattungarna fått egna kattungar ,en huskat är fertil redan vid 5-6 månaders ålder så tänk då tre honkatter en kul per katthona som blir fertila inom fem månader !hur många kattungar genererar dom på ett år ?ja minst 15 stycke eller fler plus hankatternas framfart i sin tur .Man behöver inte vara Raketforskare för att fatta att det är ett stort problem ! Även 400.000 katter låter för mycket. För enligt Motion 2012/13:MJ244 beräknades det att 2012 fanns det ca 100.000 hemlösa katter i hela landet. och år 2011 skriver http://www.katthemmetkompis.se/sub-katthem...losa-katter.asp också om ca 100.000 katter i hela Sverige.
400,000 anses vara ett mörkertal ändå !
malcolm
09-04-2013, 00:06
Jag anser det helt riktigt att ta bort förvildade katter, vissst kan en och annan misse råka stryka med i hastigheten men det får vi ta. Halsband kan vara ett sätt att hndra misstag men jag vet av egen katt att hon tar bort det så fort hon kan, visst är hon märkt med chip man vad hjälper det och jag får acceptera om hon bli skjuten.
Jubbe063
09-04-2013, 21:17
CITAT (Motti @ 08-04-2013, 23:50)  400,000 anses vara ett mörkertal ändå ! Nej, tror det är en enorm överdrift med tanke på att det finns ca 1,5 miljoner katter. och då skulle 400K motsvars ca 27%. CITAT (malcolm @ 09-04-2013, 01:06)  Jag anser det helt riktigt att ta bort förvildade katter, vissst kan en och annan misse råka stryka med i hastigheten men det får vi ta. Halsband kan vara ett sätt att hndra misstag men jag vet av egen katt att hon tar bort det så fort hon kan, visst är hon märkt med chip man vad hjälper det och jag får acceptera om hon bli skjuten. Tror du missat en viktig detalj. Innan man avlivar måste man först försäkra sig om att katten verkligen saknar ägare och märkning. Du har kanske missat att det numer är förbjudet att skjuta katter enligt Svensk lag, jaktbrott i paritet att skjuta grannens ko eller hund.
Det är inte förbjudet att skjuta katter ! om katten inte har ID märkning eller chipp vilket de flesta bondkatter inte har !eller katten är svårt sjuk då tar inga katthem emot dom ! risken för att smitta resten av katterna på ett katthem och eventuellt kattungar är för stor och kostnaden att ta hand om en sjuk katt är för stor !
Jubbe063
14-04-2013, 08:44
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 01:39)  Det är inte förbjudet att skjuta katter ! om katten inte har ID märkning eller chipp vilket de flesta bondkatter inte har !eller katten är svårt sjuk då tar inga katthem emot dom ! risken för att smitta resten av katterna på ett katthem och eventuellt kattungar är för stor och kostnaden att ta hand om en sjuk katt är för stor ! Läs lagarna en gång till. Finns lag om obligatorisk märkning av hund men ej för katt än så länge. En katt utan tattuering eller chip behöver inte vara övergiven eller förvildad. Man måste förvissa sig om detta på annat sätt. (men vore bra med obligatorisk märkning på samma sött som för hund). Det är en vanlig missuppfattning att en markägare får skjuta en katt som saknar halsband, tattuering eller chip om katten uppehåller sig på dennes mark. Missförståndet kan nog förklaras av att det i lagen om rätt till jakt, som upphävdes 1987, stod att ”katt, som anträffas utanför gård eller trädgård där den hör hemma,må av jakträttsinnehavaren saklöst dödas". Nu gäller Lagen (2007:1150). Observera att bara jakträttsinnehavaren kan besluta om avlivning av övergiven katt förutsatt "som med skäl kan antas vara övergiven", jmf med enligt 12 kap 1 § brottsbalken där det framgår att man döms för skadegörelse genom att avliva en katt som har ägare. Mer utförligt nedan...... Övergivna eller förvildade katter (21 §) Den enda bestämmelsen utöver 1 § som gäller katter återfinns i 21 §. Bestämmelsen kommer ursprungligen från jaktlagstiftningen men överfördes 1988 till 7 § gamla tillsynslagen, och är oförändrad sedan dess. Den innebär att en jakträttshavare eller någon som företräder denne får avliva en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad. Jakträttshavare är som huvudregel fastighetsägaren (10 § jaktlagen). Det är alltså inte fritt fram för var och en att skjuta en katt på tomten eller i skogen. Inte heller får kommunen bedriva ”kattjakt” om det inte är kommunal mark eller fastighetsägaren/jakträttshavaren har godkänt det. Inom tätbebyggt område krävs tillstånd från polismyndigheten för att få avliva en övergiven eller förvildad katt. I en dom den 19 oktober 2005 har Kammarrätten i Göteborg (mål 220-05) klargjort att tillstånd krävs för varje enskild katt; generella tillstånd kan alltså inte utfärdas. Att uppsåtligen eller av oaktsamhet avliva en katt utan att ha sådant tillstånd är belagt med böter i 23 § 1 st 3 p. Att avliva någon annans katt som inte är övergiven eller förvildad kan bedömas som skadegörelse enligt 12 kap 1 § brottsbalken. Det är dock ett uppsåtligt brott, så det räcker inte för straffansvar att inte ha haft skäl att tro att katten var övergiven eller förvildad (NJA 2001 s. 115).
Jubbe !finns inga som helst lagar om ID märking i dag !däremot finns en lag på att en katt ska ha tillsyn minst två gånger om dagen !Du får gå in och läsa på Djurskyddslagen !
Jubbe063
19-04-2013, 16:58
CITAT (Motti @ 18-04-2013, 01:17)  Jubbe !finns inga som helst lagar om ID märking i dag !däremot finns en lag på att en katt ska ha tillsyn minst två gånger om dagen !Du får gå in och läsa på Djurskyddslagen ! Läser du inte vad jag skrev??? Kom inte här och påstå att det inte finns någon lag om märkning av hund. Började mitt inlägg med " Finns lag om obligatorisk märkning av hund men ej för katt än så länge. " Hänvisade sedan till Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Läs.... 2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående. 3 § Statens jordbruksverk skall föra ett för landet centralt register över hundägare (hundregistret). Hundägaren skall låta registrera sitt ägarskap i registret. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om 1. skyldighet för hundägaren att betala en avgift för registreringen och för utrustning för att läsa av märkningen, 2. beräkningen av avgiften. 4 § Bestämmelserna i 2 och 3 §§ gäller hundar som stadigvarande finns i Sverige.
Jubbe063
19-04-2013, 17:07
CITAT (Motti @ 18-04-2013, 01:17)  Jubbe !finns inga som helst lagar om ID märking i dag !däremot finns en lag på att en katt ska ha tillsyn minst två gånger om dagen !Du får gå in och läsa på Djurskyddslagen ! Och vad gäller tillsynen över katt var det ju inte det vi diskuterade uan om man får skjuta en katt, vilket jag redan visat med laghänvisning, dvs att det är strikta regler och att vem som helst har inte rätt att skjuta en katt. Dvs Lagen (2007:1150) 21 §, 10 § jaktlagen, 12 kap 1 § brottsbalken, (NJA 2001 s. 115) samt dom den 19 oktober 2005 har Kammarrätten i Göteborg (mål 220-05)
Finns ingen lag på att märka en hund varken med chipp eller tatuering ! samma med katter ,men ska du försäkra din hund eller katt så måste djuret ha en ID-märkning .
Anki på Öland
19-04-2013, 20:58
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:54)  Finns ingen lag på att märka en hund varken med chipp eller tatuering...... Men nu får du väl ge dig!! Jubbe063 har ju citerat lagen för dig, läs innantill!!!
Det finns ingen lag på Id märkning för sjutton !om vi nu hade haft en lag på det så hade alla de som skaffar katt hund ta mig sjutton fått stå tillsvars .
Ingela i Segersberg
19-04-2013, 21:10
Anki på Öland
19-04-2013, 21:23
CITAT (Jubbe063 @ 19-04-2013, 17:58)  Läser du inte vad jag skrev??? Kom inte här och påstå att det inte finns någon lag om märkning av hund.
Började mitt inlägg med " Finns lag om obligatorisk märkning av hund men ej för katt än så länge. " Hänvisade sedan till Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Läs....
2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående.
3 § Statens jordbruksverk skall föra ett för landet centralt register över hundägare (hundregistret). Hundägaren skall låta registrera sitt ägarskap i registret. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om 1. skyldighet för hundägaren att betala en avgift för registreringen och för utrustning för att läsa av märkningen, 2. beräkningen av avgiften. 4 § Bestämmelserna i 2 och 3 §§ gäller hundar som stadigvarande finns i Sverige.
Jubbe063
19-04-2013, 21:53
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:02)  Det finns ingen lag på Id märkning för sjutton !om vi nu hade haft en lag på det så hade alla de som skaffar katt hund ta mig sjutton fått stå tillsvars . Hmm, kommentar överflödig eftersom du vägrar läsa paragraf 2-5 i nämnda lag om tillsyn över katt och hund. Ser ju att alla andra förstått vad som lagen säger, bara du som blundar för svensk lag. Trevlig helg Motti och tack för den korta diskussionen, men nu bryter vi, kan återuppta frågan när du känner dig mogen att diskutera fakta.
Det är ett förslag Jubbe men det finns ingen lag på att hundar och katter ska ID-Märkas !det har jag varit med om att kämpa för att speciellt katter ska ID-märkas .En ansvarsfull hund och kattuppfödare ser naturligtvis till att ID-märka sina kattungar och valpar !tyvär är inte alla så ansvarstagande ,men någon lag på ID-märkning finns tyvär inte i dag men det borde finnas en . önskar dig god natt och ha det så bra
Kryddan03
20-04-2013, 00:40
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:00)  Det är ett förslag Jubbe men det finns ingen lag på att hundar och katter ska ID-Märkas !det har jag varit med om att kämpa för att speciellt katter ska ID-märkas .En ansvarsfull hund och kattuppfödare ser naturligtvis till att ID-märka sina kattungar och valpar !tyvär är inte alla så ansvarstagande ,men någon lag på ID-märkning finns tyvär inte i dag men det borde finnas en . önskar dig god natt och ha det så bra  Nej, Motti du har fel. Det som är på förslag är att det även för katter skall bli lag om id-märkning, så som det är för hundar idag och har varit sedan 2001. Hur kan det vara så svårt att förstå? Nåja, här är en mycket lättfattlig folder från Jordbruksverket: Alla hundar ska märkas och registrerasUr foldern: "Sedan den 1 januari 2001 ska alla hundägare ID-märka sin hund och registrera sitt ägarskap i det Centrala hundregistret hos Jordbruksverket. Detta gäller alla hundar som är födda efter den 31 december 1992."Källa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/file...rigt/ovr131.pdfTexten ovan grundar sig på den lag som ett flertal redan postat och försökt att få dig att läsa och förstå.
Men snälla nån !det finns ingen lag på det än !det är fortfarande bara ett förslag .Finns ingen lag som säger att du måste ID-märka din hund eller katt . Men det borde finnas en sådan lag !Däremot så fick vi en ny lag förra året som säger att din hund ska ha tillsyn fyra gånger om dagen och en katt minst två gånger om dagen ,vilket ju inte är klokt att ens behöva lagstiffta !skulle falla sig helt naturligt att ta hand om de djur man skaffat .Seriösa hunduppfödare Chippar sina valpar och vaccinera dom lika så seriösa kattuppfödare men någon lag på att hundar och katter ska id-märkas finns inte det vet jag !Bara att gå in och läsa Jordbruksverkets papper!
Ingela i Segersberg
20-04-2013, 01:15
Men för fan, Motti! Kan du inte läsa? Det finns visst en lag! Jag la ju in en länk om det och Jubbe har skrivit samma sak!
Nu har jag för fan läst länken  Det står att alla hundar ska ha ID-märkning så långt är jag med !men ingen stans står det att det är LAG på det det står att alla hundar ska ha id men inget om att det är lag på det det är det jag är ute efter att det ska vara lag på id och så även för varenda katt som föds !JAG ÄR EN STOR FÖRKÄMPE FÖR JUST id MÄRKNING ! men det ska vara LAG på det så ingen kan komma undan .Har vi ID märkta hundar och katter så lär det bli svårt att komma undan sitt ansvar för sitt djur .I stort set skulle alla husdjur vara ID-märkta .Tror ni har misförståt mina intentioner
Aqvakul
20-04-2013, 01:47
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 02:34)  Nu har jag för fan läst länken  Det står att alla hundar ska ha ID-märkning så långt är jag med !men ingen stans står det att det är LAG på det det står att alla hundar ska ha id men inget om att det är lag på det det är det jag är ute efter att det ska vara lag på id och så även för varenda katt som föds !JAG ÄR EN STOR FÖRKÄMPE FÖR JUST id MÄRKNING ! men det ska vara LAG på det så ingen kan komma undan .Har vi ID märkta hundar och katter så lär det bli svårt att komma undan sitt ansvar för sitt djur .I stort set skulle alla husdjur vara ID-märkta .Tror ni har misförståt mina intentioner  Här kommer en direkt länk till gällande lag... så visst finns den (vilket även tydligt framgår av jordbruksverkets folder)
Kryddan03
20-04-2013, 02:29
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 02:34)  Nu har jag för fan läst länken  Det står att alla hundar ska ha ID-märkning så långt är jag med !men ingen stans står det att det är LAG på det det står att alla hundar ska ha id men inget om att det är lag på det det är det jag är ute efter att det ska vara lag på id och så även för varenda katt som föds !JAG ÄR EN STOR FÖRKÄMPE FÖR JUST id MÄRKNING ! men det ska vara LAG på det så ingen kan komma undan .Har vi ID märkta hundar och katter så lär det bli svårt att komma undan sitt ansvar för sitt djur .I stort set skulle alla husdjur vara ID-märkta .Tror ni har misförståt mina intentioner  Lagen som foldern och jordbruksverkets föreskrifter bygger på heter just " Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter". Ringer det möjligen någon klocka då? I "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" står det under rubriken Märkning och registrering av hundar: "2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående."Om du läser denna korta paragraf ur "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter", känner du möjligen igen något som du läste i foldern? Innan denna lag trädde i kraft 1 januari 2008 var lagen om tillsyn över hundar och katter och lagen om märkning och registrering av hundar separerade men slogs ihop. Om du vill läsa den gamla lagen om märkning och registrering av hundar finns den här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000537.htmMen det som står i den gamla lagen är alltså överflyttat till den lag som det hela tiden har hänvisats till, men som du tydligen tror inte existerar, d v s "Lag[/b] (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" Nu ligger det ett förslag om ännu en lagändring där även katter skall omfattas av id-märknings- och registeringstvånget. Så, för att uttrycka det så enkelt som möjligt: 1. Lag om id- och registering för hundar finns redan idag. 2. Lag om id- och registrering för både hundar och katter ligger som förslag idag och antas förhoppningsvis inom en snar framtid. OK? Milde sankte Antonius av Padua och eremiten!
*Stintan*
20-04-2013, 04:03
CITAT (Kryddan03 @ 20-04-2013, 03:29)  ............. Milde sankte Antonius av Padua och eremiten!  Ja det kan man säga ! Fakta och Motti tycks tyvärr vara en oförenlig kombination.
Anki på Öland
20-04-2013, 07:45
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 02:34)  Nu har jag för fan läst länken  Det står att alla hundar ska ha ID-märkning så långt är jag med !men ingen stans står det att det är LAG på det det står att alla hundar ska ha id men inget om att det är lag på det det är det jag är ute efter att det ska vara lag på id och så även för varenda katt som föds !JAG ÄR EN STOR FÖRKÄMPE FÖR JUST id MÄRKNING ! men det ska vara LAG på det så ingen kan komma undan .Har vi ID märkta hundar och katter så lär det bli svårt att komma undan sitt ansvar för sitt djur .I stort set skulle alla husdjur vara ID-märkta .Tror ni har misförståt mina intentioner  Dina intentioner är väl helt ointressanta i sammanhanget - det är ju för höge farao en lagtext som vi alla refererar till!!! Varför sitter du och envisas med att säga emot vad alla försöker visa dig - och så blir du förvånad att man blir förbannad....
Jubbe063
21-04-2013, 11:41
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:00)  Det är ett förslag Jubbe men det finns ingen lag på att hundar och katter ska ID-Märkas !det har jag varit med om att kämpa för att speciellt katter ska ID-märkas .En ansvarsfull hund och kattuppfödare ser naturligtvis till att ID-märka sina kattungar och valpar !tyvär är inte alla så ansvarstagande ,men någon lag på ID-märkning finns tyvär inte i dag men det borde finnas en . önskar dig god natt och ha det så bra  Ett förslag har inget SFS-nummer, vilket citerad lag har. Slå upp Svensk författningssamling och läs själv. Eller prata med en jurist. det jag citerade (samma hänvisning som djurskyddet, länsstyrelsen, polisen, miljö och hälsa samt de flesta katt och hundklubbar använder) Samt egen slagning i SFS...... Skulle deta vara förslag skulle den benämnas som en proposition och inte som Lag ;-)
CITAT (Jubbe063 @ 21-04-2013, 12:41)  Ett förslag har inget SFS-nummer, vilket citerad lag har. Slå upp Svensk författningssamling och läs själv.
Eller prata med en jurist.
det jag citerade (samma hänvisning som djurskyddet, länsstyrelsen, polisen, miljö och hälsa samt de flesta katt och hundklubbar använder) Samt egen slagning i SFS......
Skulle deta vara förslag skulle den benämnas som en proposition och inte som Lag ;-) Tog bort detta inlägg och sitter hellre på händerna i fortsättningen också.
malcolm
21-04-2013, 13:30
Som jag förstod det hela skulle tråden handla om lösspringand vildkatter men nu verkar det vara viktigare att sätta dit Motti så mycket som möjligt, det spelar ingen roll hur många förvildade katter det finns och jag tycker det är rätt att man minskar ned beståndet med jakt eller liknande. För några år sedan fanns ett bestånd av vilda katter i närheten av där jag bor och människor stt ut mat till dem vilket medförde att det blev fler djur som var till sanitär olägenhet för de omkringboende. Det var en enorm debatt i lokaltidningen om detta men nu är problemet borta och förhoppningsvis skall det inte bli några nya flockar. Hur lagstiftningen ser ut vad det gäller märkning av katter och hundar vet jag ingenting ommen när vi fick hem våran Saga beställde jag tid hos veterinären dagen efter för att få ett chip inmonterat. Försökte ha halsband på henne också med det lyckades hon alltid trassla sig ur så vi gav upp de försöken. Till saken hör att vår katt har kattlucka och kommer och går som hon vill men ingen i närområdet har klagat på henne eller på de andra katterna som strövar omkring här, tvärtom så är de uppskattade mus- och råttfångare som håller omgivningen fri från dessa gnagare. Vet att vår katt kan råka ut för kattjägare eftersom hon springer lös och ett chip syns inte på håll men det är risker vi tar för att hon skall få leva ett värdigt kattliv. Hon var innekatt när vi köpte henne men radhusmiljön gav henne bättre möjlighet att smita ut än att vara instängd i en lägenhet på andra våningen så det fick bli så.
När man diskuterar fakta så gäller det att ha fakta, råa fakta. Inget tyckande. Kan man läsa så kan man ofta också ta in det man läser. Kan man inte det så ska man inte heller diskutera om saken.
CITAT (malcolm @ 21-04-2013, 14:30)  Som jag förstod det hela skulle tråden handla om lösspringand vildkatter men nu verkar det vara viktigare att sätta dit Motti så mycket som möjligt, det spelar ingen roll hur många förvildade katter det finns och jag tycker det är rätt att man minskar ned beståndet med jakt eller liknande. För några år sedan fanns ett bestånd av vilda katter i närheten av där jag bor och människor stt ut mat till dem vilket medförde att det blev fler djur som var till sanitär olägenhet för de omkringboende. Det var en enorm debatt i lokaltidningen om detta men nu är problemet borta och förhoppningsvis skall det inte bli några nya flockar. Hur lagstiftningen ser ut vad det gäller märkning av katter och hundar vet jag ingenting ommen när vi fick hem våran Saga beställde jag tid hos veterinären dagen efter för att få ett chip inmonterat. Försökte ha halsband på henne också med det lyckades hon alltid trassla sig ur så vi gav upp de försöken. Till saken hör att vår katt har kattlucka och kommer och går som hon vill men ingen i närområdet har klagat på henne eller på de andra katterna som strövar omkring här, tvärtom så är de uppskattade mus- och råttfångare som håller omgivningen fri från dessa gnagare. Vet att vår katt kan råka ut för kattjägare eftersom hon springer lös och ett chip syns inte på håll men det är risker vi tar för att hon skall få leva ett värdigt kattliv. Hon var innekatt när vi köpte henne men radhusmiljön gav henne bättre möjlighet att smita ut än att vara instängd i en lägenhet på andra våningen så det fick bli så. Nej, det handlar inte om att "sätta dit Motti" Det finns en lag om märkning... Punkt. Alla följer inte lagen... Punkt. Hur ska man komma till rätta med det???( Bryta mot lagen!!!! hujedamig)Så kan man ju inte göra eller??? Klart man kan. men en okastrerad katt ska inte kunna försäkras, så vida man inte har avelsintyg. Där utöver, bör alla katter kastreras.
Jag har stenkoll på "mina katter " finns ingen lag på märkning ej heller på kastrering !Därmot finns det nu mer en lag på att katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen .Tycker ni som tvivlar ska gå in på Jordbruksverkets hemsida och läsa på ! Jag har varit med om att slås för att alla katter ska ID_märkas och det finns fortfarande ingen lag på det .Och ni som står i tankarna på att ID-Märka gör en id i öronen istället för Chipp ,många människor vet inte att man chippmärker katter ej heller hundar !vi ska hämta en valp i Norge en jakthund om tre veckor den är då Chippmärkt men om det händer en olycka tex i skogen så lär ingen bry sig om att leta rätt på en avläsare därför ska man både chippa och öronmärka ,öronmärkning kan man skriva av på en lapp och gå in på datorn på SKK där har de Idmärkninsregister både för hund o katt då ser du direkt vart ägaren bor och telefon nummer . Den här som påstår att det finns en lag för att ID-märka katter får gärna lägga in en länk här på det beslutet ! Däremot ID-Märks alla raskatter med stamtavla om de har seriösa uppfödare !
Ingela i Segersberg
23-04-2013, 01:10
Det är ingen som påstår att det finns lag på att märka katter, Motti. Men däremot när det gäller hundar, så är det lag på att de ska märkas!
Anki på Öland
23-04-2013, 14:20
CITAT (Motti @ 23-04-2013, 01:55)  ....Den här som påstår att det finns en lag för att ID-märka katter får gärna lägga in en länk här på det beslutet........... Du kan väl kanske ta dig någon minut och LÄSA det vi alla har skrivit!!
Det ni skiver har ingen förankring i verkligheten !det finns ingen lag på ID-Märkning på katter ej heller hundar .Däremot finns en oskriven lag bland seriösa uppfödare att alla kattungar och valpar ID-märks eller chippas .Bara att gå in och läsa på Jordbruksverkets hemsida vad som gäller om ID-Märkning .Läs på vet jag innan ni är så tvärsäkra .
Anki på Öland
02-05-2013, 22:55
Kryddan03
02-05-2013, 23:03
CITAT (Kryddan03 @ 03-05-2013, 00:03) 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|