|
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:36)  Det är fortfarande så att slutkunden betalar. Inte löntagaren. Löntagaren får betalt. Löntagaren får betalt så länge han arbetar in sina egna kostnader,där ingår arbetsgivaravgiften, och lite till. Om arbetsgivaren behöver betala/går back så tror jag inte anställningen vara särskilt länge. Gita CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:35)  Och nej, löntagare betalar inte arbetsgivaravgift för sin inkomst. Än en gång, varifrån tror du dessa pengar kommer? Gita
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:39)  Som sagt, pengarna kommer från slutkunden. Med ditt resonemang kommer löntagaren in till chefen och lämnar en stor bunt med pengar som sedan löntagaren får tillbaka 40 % av när det är dags för löning. Och så fungerar det ju inte. Nej, inte riktigt, med tanke på att arbetsgivaren gör skatteavdrag för den h*n betalar ut arbetsgivaravgiften för.
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:41)  Löntagaren får betalt så länge han arbetar in sina egna kostnader,där ingår arbetsgivaravgiften, och lite till. Om arbetsgivaren behöver betala/går back så tror jag inte anställningen vara särskilt länge. Gita Hur länge anställningen varar har inget med vem som betalar att göra. Möjligen får en dålig anställd sparken, men det är fortfarande slutkunden som betalat företaget så att företaget kan betala lön och arbetsgivaravgifter. Om det inte var så skulle inga konkurser ske för att slutkund inte betalar sina fakturor.
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:44)  Nej, inte riktigt, med tanke på att arbetsgivaren gör skatteavdrag för den h*n betalar ut arbetsgivaravgiften för. Ursäkta mig, men även lönen är precis som arbetsgivaravgiften en kostnad för arbetsgivaren. En avdragsgill sådan. gita CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:44)  Hur länge anställningen varar har inget med vem som betalar att göra. Möjligen får en dålig anställd sparken, men det är fortfarande slutkunden som betalat företaget så att företaget kan betala lön och arbetsgivaravgifter. Om det inte var så skulle inga konkurser ske för att slutkund inte betalar sina fakturor. Men snälla du, företagen kan väl ändå inte sälja och ta betalt för luft. Produkter och tjänster måste ju komma någonstans ifrån, om nu inte de anställda måste jobba ihop detta var skall de då komma ifrån? Gita
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 21:09)  Ursäkta mig, men även lönen är precis som arbetsgivaravgiften en kostnad för arbetsgivaren. En avdragsgill sådan. gita Men snälla du, företagen kan väl ändå inte sälja och ta betalt för luft. Produkter och tjänster måste ju komma någonstans ifrån, om nu inte de anställda måste jobba ihop detta var skall de då komma ifrån? Gita Men rara lilla snälla gulliga snuttbullen du. Utan slutköpare spelar det ingen roll hur mycket man producerar, företaget lär gå omkull omgående för att man inte har råd att betala löner.
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:14)  Men rara lilla snälla gulliga snuttbullen du. Utan slutköpare spelar det ingen roll hur mycket man producerar, företaget lär gå omkull omgående för att man inte har råd att betala löner. Tur att du inte är företagare om du inte förstår att man inte har några kunder utan något attraktivt att erbjuda dem. Gita
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 21:27)  Tur att du inte är företagare om du inte förstår att man inte har några kunder utan något attraktivt att erbjuda dem. Gita Nu har du nog fått något om bakfoten. Det är ju precis det jag förstår. För att företaget öht ska kunna få in pengar behövs det kunder som köper från företaget. Finns inga kunder finns inget företag och inga pengar att betala varken löner eller arbetsgivaravgiter med.
Arbetsgivaravgiften räknade jag alltid ut efter lönekostnaderna vi hade. Sedan var det olika undantag, belopp, anställningsform mm som avgjorde. Den anställdes lön avgjorde kostnaderna, något på 32-33% har jag för mig det var då. Det var en viktig o relativt stor post när vi budgeterade just personalkostnaderna. Betydligt enklare när vi införskaffade datorer på 80-talet. Sedan gjordes en avstämning mot kontrolluppgifterna vid årets slut. Måste alltid stämma mot kronan när. Det man säljer o får betalt för måste givetvis täcka utgifterna o generera en vinst, åtminstone över tid. Vi sålde studiecirklar så varje studiecirkel budgeterades noga.
CITAT (gnon49 @ 22-04-2013, 21:33)  Arbetsgivaravgiften räknade jag alltid ut efter lönekostnaderna vi hade. Sedan var det olika undantag, belopp, anställningsform mm som avgjorde. Den anställdes lön avgjorde kostnaderna, något på 32-33% har jag för mig det var då. Det var en viktig o relativt stor post när vi budgeterade just personalkostnaderna. Betydligt enklare när vi införskaffade datorer på 80-talet. Sedan gjordes en avstämning mot kontrolluppgifterna vid årets slut. Måste alltid stämma mot kronan när. Det man säljer o får betalt för måste givetvis täcka utgifterna o generera en vinst, åtminstone över tid. Vi sålde studiecirklar så varje studiecirkel budgeterades noga. Arbetsavgiften är ju självklart en del av lönen, om en anställd får 30 000 brutto så har denne egentligen en lön på 39426 kr före skatt. Det är självklart detta belopp som man som arbetsgivare kalkylerar med när man anställer någon. Att den anställde aldrig får se röken av dessa 9426 kronor, de går direkt i skatt, gör det inte mindre till lön. dvs något som måste tjänas in. Gita CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:31)  Nu har du nog fått något om bakfoten. Det är ju precis det jag förstår. För att företaget öht ska kunna få in pengar behövs det kunder som köper från företaget. Finns inga kunder finns inget företag och inga pengar att betala varken löner eller arbetsgivaravgiter med. Än en gång, du får inga kunder om du inte producerar en vara eller tjänst som de vill ha. Gita
Jag blir lite full i skratt här.
Förresten, Tack gnon49 för kvällens bästa inlägg.
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:59)  Jag blir lite full i skratt här.
Förresten, Tack gnon49 för kvällens bästa inlägg. Jamen visst är det kul att kunna ha kunder och tjäna en massa pengar utan behöva prestera något? Vilken fantastisk affärsidé! gita
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:07)  Jamen visst är det kul att kunna ha kunder och tjäna en massa pengar utan behöva prestera något? Vilken fantastisk affärsidé! gita Nu blev det ju ännu roligare.  Gita, jag har aldrig påstått att anställda inte behövs, att man inte behöver tillverka något för att tjäna pengar och inget av det andra heller som du insinuerar. Jag finner det mycket roande när jag mer och mer ser hur du läser in saker som inte står.
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 22:09)  Nu blev det ju ännu roligare.  Du är inte ekonom, förstår jag. Men visst är det kul och fantastiskt att kunna sälja och tjäna pengar på något som inte kräver några arbetsinsatser att ta fram. Perpetuum Mobile är också en fantastisk idé, eller hur? För övrigt tror jag att du inte riktigt förstod vad gnon 4 sa i sitt inlägg. gita
"inför risken att bli censurerad, eller "bannad" spikar jag hellre fast händerna i golvet. Vissa människor går inte att diskutera med, då de inte är förankrade i verkligheten.
Edit: Äsch, ångrade mig. Det kvittar!  Ha en fin dag, det ska jag ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|