Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 16:45) *
Det är väl den gamla inrotade skrönan att det bara är arbetare som betalar skatt.
Att alla typer av inkomster beskattas, (a-kassa sjukpenning, sjukbidrar m.m.)missar tydligen en del.

Man tar exempelvis 15.000kr från skattekassan och betalar tillbaka 3000kr i skatt. Alltså blir det 12.000kr mindre i skattekassan. Har man då betalat någon skatt?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 17:00) *
Man tar exempelvis 15.000kr från skattekassan och betalar tillbaka 3000kr i skatt. Alltså blir det 12.000kr mindre i skattekassan. Har man då betalat någon skatt?

Suck!
niklaswik

Exakt! De enda som "nettobetalar" till skattkistan är de som jobbar inom privata sektorn. Även kommun-, landsting- eller statsanställda tar pengar från skattkistan och slänger tillbaks hälften, liksom sjukskrivna osv. Ett obehagligt faktum om man tittar på hur stor arbetsgivare stat/landsting/kommun faktiskt är.
niklaswik
CITAT (mamamaggan @ 21-04-2013, 16:28) *
Vilka är det som betalar mest skatt ? Inte är det de som jobbar .

Mest i kronor räknat, jo, säkerligen.

Det är de som är arbetslösa , sjukskrivna , förtidspensionerade och även " vanliga " ålderspensionärer.

På en inkomst av 9.000 / månad så betalar en som jobbar 1282 i skatt medan en som är sjuk osv betalar 2034 d v s 752 kr / månad mer än den som är lycklig nog att kunna jobba eller ha ett jobb.

Har man 15.000 / månad så är siffrorna 2957 resp 3994 resp 1037 mer .

Vid en inkomst på 20.000/månad så är siffrorna 4417 resp 5754 resp 1337 mer.
Varför ska de arbetslösa , sjuka och pensionärer betala 9.000 - 16.000 mer i skatt per år ? Jo för att finansiera jobbskatteavdraget !

Vansinne är vad det är, det håller jag med om helt och fullt.
Men inte är det "för att finansiera jobbskatteavdraget"... Det är som att jag säger att jag betalar si och så många tusen per år bara för att finansiera barnbidrag till miljonärer. Ingens skattepengar är ju öronmärkta för ett visst syfte...

Siffrorna är tagna ur skattetabell 32 för månadslön.

Betänk också att dessa personer redan har jobbat och betalat skatt till samhället precis som alla andra men har haft oturen att bli sjuka , arbetslösa osv. För detta ska de straffas och de som har lägst inkomst kan nog många gånger inte ens betala det allra mest nödvändiga för sitt och i många fall familjens uppehälle.

Vad händer då ? Jo de kanske t o m får försörjningsstöd. Blir det billigare för samhället än att de betalar samma skatt som alla andra ? Vilken logik , de får betala mer skatt som gör att de måste få försörjningsstöd!

Precis, det är idiotiskt. De borde förstås inte behöva "betala" nån skatt ö.h.t. (även om det som Huggorm påpekade egentligen bara är så att "staten" (i sin bredaste mening) betalar ut nettot och behåller det som i det fallet kallas skatt).

Vad händer om vi sänker skatterna ytterliga för de som jobbar ? Man kan ju anta att skatterna för de andra höjs för att vi ska kunna bibehålla den samhällsservice vi har i dag.

De som jobbar har ju också subventionerade priser inom den allmänna vården , deras barn får gratis undersvisning , och lunch , i kommunala skolor osv osv.

Då utgår du från att dagens system är maximalt effektivt på alla plan, och att varje ökning i servicenivå kräver mer pengar (eller omvänt, att varje förlorad krona innebär försämrad service). Så är det rimligtvis inte.

Ja, att människor som har jobb och pengar får subventionerad barnomsorg, utbildning, sjukvård osv tycker jag inte är rimligt. Det borde vara förunnat de som har det riktigt dåligt ställt.
Huggorm
CITAT (niklaswik @ 21-04-2013, 17:26) *
Exakt! De enda som "nettobetalar" till skattkistan är de som jobbar inom privata sektorn. Även kommun-, landsting- eller statsanställda tar pengar från skattkistan och slänger tillbaks hälften, liksom sjukskrivna osv. Ett obehagligt faktum om man tittar på hur stor arbetsgivare stat/landsting/kommun faktiskt är.

Och det här är anledningen till varför man inte kan ge sjuksköterskor och lärare lika mycket betalt som andra som vidarutbildat sig. Först måste den privata sektorn öka så att vi får in skattemedel att bekosta den offentliga sektorn med.
Gita

I I sak har du rätt, den offentliga sektorn och statskassan skulle ju tömmas på pengar ganska snart om inte det privata näringslivet hela tiden förde till nya pengar.
Sen får vi ju inte glömma att även vi som jobbar inom den privat sektorn är mer eller mindre beroende av den offentliga sektorns tjänster. Åtminstone så länge det inte finns helt privata alternativ och reell valfrihet.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 17:54) *
I I sak har du rätt, den offentliga sektorn och statskassan skulle ju tömmas på pengar ganska snart om inte det privata näringslivet hela tiden förde till nya pengar.
Sen får vi ju inte glömma att även vi som jobbar inom den privat sektorn är mer eller mindre beroende av den offentliga sektorns tjänster. Åtminstone så länge det inte finns helt privata alternativ och reell valfrihet.
Gita

Allvarligt talat, vad är det som ni tror skulle bli så mycket bättre med helt privata alternativ? Service? Kvalitet? Billigare? Få känna att ni har minsann råd? Slippa att behöva köa med fattigt patrask i väntrummen? Känns bättre att folk i samma kretsar som er får högre veckopeng så att de kan bjuda er på kalas?...Ja, jag fattar faktiskt inte vad det är som är så lockande.
Anma

Det är ju arbetsgivaravgiften och A-kasseavgifterna som finansierar a-kassan. Dessutom är den överfinansierad.

Dessutom tar staten ut mer än vad a-kassan kostar. Faktiskt 23 miljarder mer år 2010. Man kan undra vart de pengarna tar vägen?Källa
Gita
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 18:12) *
Allvarligt talat, vad är det som ni tror skulle bli så mycket bättre med helt privata alternativ? Service? Kvalitet? Billigare? Få känna att ni har minsann råd? Slippa att behöva köa med fattigt patrask i väntrummen? Känns bättre att folk i samma kretsar som er får högre veckopeng så att de kan bjuda er på kalas?...Ja, jag fattar faktiskt inte vad det är som är så lockande.

Vad är det som får dig att tycka att de som kan och vill betala för sig inte skall få välja det de vill ha.
Skulle det skada någon annan?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 18:50) *
Vad är det som får dig att tycka att de som kan och vill betala för sig inte skall få välja det de vill ha.
Gita

Problemet är att för de allra flesta är det där med valfrihet bara en dimridå.
Cacki
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 18:50) *
Gita

Det var inte det det var frågan om. Jag frågade vad ni trodde skulle bli så mycket bättre alternativ, jag lägger inga värderingar i det, bara en enkel fråga.
Gita
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 19:15) *
Det var inte det det var frågan om. Jag frågade vad ni trodde skulle bli så mycket bättre alternativ, jag lägger inga värderingar i det, bara en enkel fråga.

Varför det skulle bli bättre med alternativ? Kanske därför att var och en kan välja något som passar dem.
Tror t.ex. inte att alla passar samma byxor, tur då att det finns alternativ/storlekar. Samma med vård , skola och omsorg, vi har säkert olika uppfattningar om vad som är bra, olika önskemål. Så klart att det blir bättre om vi har möjlighet att välja det som passar oss själva bäst.
Gita
pejori

Nej, man tar 15000 från den försäkringspremie man betalt in och betalar 5000 i skatt på det.
Problem med det?
Cacki
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 19:30) *
Varför det skulle bli bättre med alternativ? Kanske därför att var och en kan välja något som passar dem.
Tror t.ex. inte att alla passar samma byxor, tur då att det finns alternativ/storlekar. Samma med vård , skola och omsorg, vi har säkert olika uppfattningar om vad som är bra, olika önskemål. Så klart att det blir bättre om vi har möjlighet att välja det som passar oss själva bäst.Gita

Är du alltid så påläst att du alltid vet vad som är bäst då? Eller är det mer en ren principfråga?
Gita
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 19:37) *
Är du alltid så påläst att du alltid vet vad som är bäst då? Eller är det mer en ren principfråga?

Fast jag är ganska övertygad om att jag själv är den person som vet mest om mig och mina preferenser.
Och tänk, jag tror att de flesta människor har förmågan till att avgöra vad som passar dem bäst.
Kanhända du ser på dina medmänniskor som ej kapabla att välja vad som är bäst för dem, det gör inte jag.
Gita

CITAT (pejori @ 21-04-2013, 19:33) *
Nej, man tar 15000 från den försäkringspremie man betalt in och betalar 5000 i skatt på det.
Problem med det?

Så är det väl ändå inte riktigt. Måste man inte arbeta ett visst antal år för att för att hinna betala in sin premie.?
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 19:47) *
Fast jag är ganska övertygad om att jag själv är den person som vet mest om mig och mina preferenser.
Och tänk, jag tror att de flesta människor har förmågan till att avgöra vad som passar dem bäst.
Kanhända du ser på dina medmänniskor som ej kapabla att välja vad som är bäst för dem, det gör inte jag.
Gita
Så är det väl ändå inte riktigt. Måste man inte arbeta ett visst antal år för att för att hinna betala in sin premie.?
Gita

Man blir inte per automatik sjukskriven, sjukpensionär, ålderspensionär eller går på a-kassa efter avslutad grundskola.
Så flertalet har hunnit betala och betalar fortfarande skatt.
Cacki
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 19:44) *
Gita

I vissa situationer ja, det gäller även mej själv. Jag vill t.ex. vara säker på att läkaren inte föreslår en behandling för mej som hen vet kan bli en ekonomisk vinning för hens del, även om det kanske inte är det bästa alternativet.
Gita
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 19:50) *
I vissa situationer ja, det gäller även mej själv. Jag vill t.ex. vara säker på att läkaren inte föreslår en behandling för mej som hen vet kan bli en ekonomisk vinning för hens del, även om det kanske inte är det bästa alternativet.

Och jag vill vara säker på att den läkare som jag besöker gör det absolut bästa för mig så därför vill jag kunna välja bort den som inte gör det. Och du, jag tror att det är mer lönsamt med patienter som kommer tillbaka och som sprider goodwill än de som är missnöjda och väljer att gå någon annanstans.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 20:05) *
Och jag vill vara säker på att den läkare som jag besöker gör det absolut bästa för mig så därför vill jag kunna välja bort den som inte gör det. Och du, jag tror att det är mer lönsamt med patienter som kommer tillbaka och som sprider goodwill än de som är missnöjda och väljer att gå någon annanstans.
Gita

Fast det handlar dock om det viktigaste vi har, vår egen hälsa. Det är lite för sent att vara "en missnöjd kund" om misstaget redan har begåtts. Jag litar helt enkelt mer på system där det åtminstone inte ligger något vinstkrav bakom och där man har lite insyn i verksamheten.
Ugglemormor
Det är klart att man ser till sin egen hälsa eller med varandra om man är gift.

Jag är oerhörd glad att jag fick den spec. läkaren som gjorde de 2 operationerna och bad mig vid nästa tillfälle när resten av kotorna börjar krångla att kontakta honom direkt och inte mala med alla de instanser och väntetider som man har.
Vi blev vänner redan innan min första operation och han visste vad jag var för en...... confused.gif
Det sades av en mycket fin man fr. skottland som var en av våra kontakter att ni vet inte att de från andra sidan använder sig av operatörens intuition för att få den bästa hjälpen som det kan bli, men alldeles få lyssnar innåt, men världen är sådan ------ inget är likt den andra..... kram2.gif
Blomstertanten
CITAT (niklaswik @ 21-04-2013, 13:54) *
Alla som du räknade upp i trådstarten är ju egentligen de som borde tacka dig för att de fått en stor del av ditt arbete. Mer eller mindre frivilligt. Den som tycker att skatterna är för låga har ju goda möjligheter att skänka pengarna till något som hjälper folk betydligt mer än skattefinansierade organisationer klarar att göra.

Så ta dina 13 000 kr och ge till Rädda Barnen eller dylikt, så kan du få den sköna känslan i att faktiskt ha gett en massa pengar helt frivilligt, och inte bara genom tvång.

Du har lite fel där! Om du är sjukskriven (längre än 14 dagar alltså) så får du pengar från Försäkringskassan, från sjukförsäkringen! Sjukförsäkringsavgiften ska täcka samhällets kostnader för sjukskrivningar. För en anställd är avgiften år 2007 8,78 procent. Sociala avgifter är olika former av avgifter eller försäkringspremier som används för att finansiera eller betala för olika former av socialförsäkringar och som normalt är kopplad till någon form av anställning eller arbetsinkomst.
Dessutom låg sjukförsäkringen på plus när Alliansen kom med sin "reform" (alltså försämringarna och utförsäkringarna), så enligt mitt sätt att se det är det de sjuka som får finansiera min sänkta skatt!
Dessutom tycker jag att det en skam att sjuka, pensionärer, arbetslösa och andra fattiga ska tvingas bli beroende av välgörenhet och andras "välvilja" därför att Sverige håller på att rusta ner vår sociala välfärd! Allt för att de som har det bra ställt ska få det ännu bättre!
jimvidar
Bra skrivet Blomstertanten. Texten kopierad och sparad.
mamamaggan
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 20:05) *
Gita

Hur vet du vilka privata läkare som är bra ?

Finns på nätet ställen där man kan se andra patienters bedömning av läkarna inom den offentliga vården.

Tror du att privata läkare är bättre än de som finns inom den offentliga vården ? Som jag ser det så kan en privat klinik ha halvdana läkare som bara är ute efter pengarna.

Det finns undersökningar( bl a ett TV-progam för några år sedan ) som visar att de privata klinikerna ser mer till sin egen inkomst och t ex inte skriver remisser utan stoppar de pengarna i egen ficka.

Här i stan har vi bara privata kliniker , fast anslutna till Landstinget , och jag har själv råkat ut för just detta att läkaren vägrade mig remiss . Jag var inte ensam om det .

Gå till en annan klinik är ditt råd men om det bara finns en , då privat , på orten hur gör man då ?

Du har alla möjligheter att välja läkare inom den offentliga vården i dag. Anser du att läkaren inte gör sitt bästa för dig så ber du bara om att få en annan läkare , en second opinion eller ny medicinsk bedömning.

Så har jag gjort i mer än 30 år och har då fått träffa läkare som jag har fullt förtroende för.

Gör ett tillägg till det som Bomstertanten skrev om försäkringar.

Hur många av er som vill ha det mesta i privat regi har egna försäkringar ? Tex hem-eller bilförsäkring. Om det sker något som gör att ni får ersättning från försäkringen kallar ni det för ett bidrag ? Inser ni att alla andra som har samma försäkringsbolag får betala för att ni ska få ut eran ersättning ?

Om ni resonerade likadant om dessa försäkringar som om de offentliga försäkringarna så skulle ni inte betala den fulla premien men när ni vill ha ut ersättning så ska ni ha en sådan summa som om ni hade gjort det.

Finns mer pengar som " försvunnit " inom det allmänna , arbetsskadelivräntan. Det får ingen längre men det betalas in lika mycket i premier . När man har frågat dagens regering vart dessa pengar tagit vägen , för det finns inga kvar , så svarar de inte . Nu pratar vi om miljoner och åter miljoner.
gnon49
Tror att privata alternativ jämsides med privata är här för att stanna. Ingen regering vill nog ändra på det receptet. Ger ju en variation, och för många, en valfrihet i trygghetssystemen utan att försämra vår grundläggande trygghet o tillgång till bra samhällsservice. För det har vi fortfarande, en bra o stabil grundtrygghet när vi så behöver. Men visst behövs det kontroller, båda av det offentliga o det privata inom servicesektorn. Båda kan bli för giriga och vill spara pengar. Att lägga ner olönsamma enheter är ju inte bara privata lösningar utan även offentliga.
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 22-04-2013, 09:31) *
Sociala avgifter är olika former av avgifter eller försäkringspremier som används för att finansiera eller betala för olika former av socialförsäkringar och som normalt är kopplad till någon form av anställning eller arbetsinkomst.

Kalla det vad du vill, de sk. arbetsgivaravgifterna/sociala avgifterna är ju en skatt, skillnaden är att din arbetsgivare betalar in den men som löntagare måste du ändå arbeta ihop den. Arbetar du inte så behöver du inte heller dra in avgifterna/skatten, eller hur?
Så om man ser till helheten, den totala skatten, så betalar ju den som arbetar nästan dubbelt så mycket som t.ex. en pensionär.
Gita

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2013, 15:08) *
Hur många av er som vill ha det mesta i privat regi har egna försäkringar ? Tex hem-eller bilförsäkring. Om det sker något som gör att ni får ersättning från försäkringen kallar ni det för ett bidrag ? Inser ni att alla andra som har samma försäkringsbolag får betala för att ni ska få ut eran ersättning ?

Vilken dålig liknelse! Känns som jag sagt det förut, men en bil- eller hemförsäkring upphör så snart man slutar att betala premien.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 18:49) *
Kalla det vad du vill, de sk. arbetsgivaravgifterna/sociala avgifterna är ju en skatt, skillnaden är att din arbetsgivare betalar in den men som löntagare måste du ändå arbeta ihop den. Arbetar du inte så behöver du inte heller dra in avgifterna/skatten, eller hur?
Så om man ser till helheten, den totala skatten, så betalar ju den som arbetar nästan dubbelt så mycket som t.ex. en pensionär.
Gita
Vilken dålig liknelse! Känns som jag sagt det förut, men en bil- eller hemförsäkring upphör så snart man slutar att betala premien.
Gita

Pensionärer, sjukskrivna och folk på a-kassa betalar fortfarande på premien!!! (skatt)
Vad är det du inte förstår?
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 18:54) *
Pensionärer, sjukskrivna och folk på a-kassa betalar fortfarande på premien!!! (skatt)
Vad är det du inte förstår?

Nja, alldeles nyligen sas det ju att premien ingick i arbetsgivaravgiften. Mig veterligen betalar inte sjukskrivna, arbetslösa eller pensionärer arbetsgivaravgift, f.n. 31.42 % av bruttolönen.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 19:12) *
Nja, alldeles nyligen sas det ju att premien ingick i arbetsgivaravgiften. Mig veterligen betalar inte sjukskrivna, arbetslösa eller pensionärer arbetsgivaravgift, f.n. 31.42 % av bruttolönen.
Gita

Nej. Bara 33%inkomstskatt, på bruttolönen.
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 19:27) *
Nej. Bara 33%inkomstskatt, på bruttolönen.

Och de som arbetar betalar drygt 60 % på bruttolönen i skatter. Ca 30 % i inkomstskatt och som sagt 31.42 % i sociala avgifter.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 19:31) *
Och de som arbetar betalar drygt 60 % på bruttolönen i skatter. Ca 30 % i inkomstskatt och som sagt 31.42 % i sociala avgifter.
Gita

Vart tog jobbskatteavdraget vägen?
pejori
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 19:35) *

Det räknas inte.
Inte de andra förmåner höginkomsttagare har heller.
Kan inte få det till 60% i skatt, hur mycket jag än kollar deklarationen.
Gita
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 19:35) *

Ja du, det är väl inga som betalar under 30 % i inkomstskatt trots jobbskatteavdraget. Skattesatsen var en aning högre innan jobbskatteavdraget, eller hur?
Gita
Huggorm
Om arbetsgivaravgiften är en skatt eller inte har vi ju diskuterat förut
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 19:45) *
Ja du, det är väl inga som betalar under 30 % i inkomstskatt trots jobbskatteavdraget. Skattesatsen var en aning högre innan jobbskatteavdraget, eller hur?
Gita

Så jobbskatteavdraget är 2%? Min skatt som sjukskriven var nämligen 32%.

CITAT (Huggorm @ 22-04-2013, 19:45) *
Om arbetsgivaravgiften är en skatt eller inte har vi ju diskuterat förut

Precis som vi diskuterat om rut- och rotavdrag är bidrag...
Och om sjukpenning är bidrag eller försäkring.
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 19:39) *
Kan inte få det till 60% i skatt, hur mycket jag än kollar deklarationen.

För oss flesta blir 30 + 31,42 drygt 60. Vet inte om du tillämpar en egen form av matematik.
Sen syns ju faktiskt inte arbetsgivaravgiften/ de sociala avgifterna i din deklaration, likväl är det något som man som löntagare måste arbeta ihop. Eller tror du att arbetsgivaravgiften är något som företagen hämtar ur ett hål i marken? Och du tror väl ändå att något företag anställer någon för att gå back.
Nej du, man måste jobba in sina egna kostnader samt ett litet överskott till företaget.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 19:53) *
För oss flesta blir 30 + 31,42 drygt 60. Vet inte om du tillämpar en egen form av matematik.
Sen syns ju faktiskt inte arbetsgivaravgiften/ de sociala avgifterna i din deklaration, likväl är det något som man som löntagare måste arbeta ihop. Eller tror du att arbetsgivaravgiften är något som företagen hämtar ur ett hål i marken? Och du tror väl ändå att något företag anställer någon för att gå back.
Nej du, man måste jobba in sina egna kostnader samt ett litet överskott till företaget.
Gita

Sorry men du bör nog läsa vad du skrev i inlägget.
Om du inte satte näsan i värdet, hade du sett att du skrev "de som arbetar betalar 60% i skatt"

Sedan gäller inte den procentsatsen alla löntagare...

Undantag (för år 2013)
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du varken socialavgifter eller särskild löneskatt.
För anställda som är födda 1938—1947 betalar du bara ålderspensionsavgiften på 10,21 procent.
För anställda som är födda 1987 eller senare betalar du bara ålderspensionsavgift och en fjärdedel av summan av övriga avgifter, dvs. 15,49 procent.

Rättat stavfel.
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 19:57) *
Sorry men du bör nog läsa vad du skrev i inlägget.
Om du inte satte näsan i värdet, hade du sett att du skrev "de som arbetar betalar 60% i skatt"

Sedan gäller den procentsatsen alla löntagare...

Undantag (för år 2013)
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du varken socialavgifter eller särskild löneskatt.
För anställda som är födda 1938—1947 betalar du bara ålderspensionsavgiften på 10,21 procent.
För anställda som är födda 1987 eller senare betalar du bara ålderspensionsavgift och en fjärdedel av summan av övriga avgifter, dvs. 15,49 procent.

Om jag uttrycker det som att alla löntagare betalar minst 30 % i inkomstskatt samt 31.42% i arbetsgivaravgift är du nöjd då.
Födda före 1947 som arbetar är så få att vi rent samhällsekonomiskt kan bortse för dem.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:08) *
Om jag uttrycker det som att alla löntagare betalar minst 30 % i inkomstskatt samt 31.42% i arbetsgivaravgift är du nöjd då.
Födda före 1947 som arbetar är så få att vi rent samhällsekonomiskt kan bortse för dem.
Gita

Nej.
Här bortses inte från de som är födda före -47, Då åtskilliga 66 åringar arbetar. M vill höja pensionsåldern till 70. de som är födda -87 eller senare, är dom också bara en belastning för arbetsgivarna?
Löntagare betalar fortfarande inte arbetsgivaravgift,
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:16) *
Löntagare betalar fortfarande inte arbetsgivaravgift,

Varifrån kommer dessa pengar då? Ett hål i marken? Eller tror du att företagen har oändliga resurser som de mer än gärna ger bort.
Vore det inte så att löntagarna betalade dvs. arbetade ihop till arbetsgivaravgifterna skulle nog i stort sett 100 % av alla företag gå i konkurs ganska snart.

Det skulle vara väldigt intressant att höra din förklaring till vad arbetsgivaravgifter är och var pengarna kommer ifrån.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:24) *
Varifrån kommer dessa pengar då? Ett hål i marken? Eller tror du att företagen har oändliga resurser som de mer än gärna ger bort.
Vore det inte så att löntagarna betalade dvs. arbetade ihop till arbetsgivaravgifterna skulle nog i stort sett 100 % av alla företag gå i konkurs ganska snart.

Det skulle vara väldigt intressant att höra din förklaring till vad arbetsgivaravgifter är och var pengarna kommer ifrån.
Gita

Ja, om man lyssnar på ditt resonemang när det gäller arbetsgivare kontra arbetare, så är det bara ni arbetsgivare som måste betala allt för alla andra....
Arbetare betalar väl inte något?
Dom suger bara ut stadskassan i sin jakt på bidrag. dunno.gif
Anma

Gita

Det är inte löntagaren som betalar, det är den som köper tjänsten, produkten eller vad det nu må vara som betalar.
pejori
Arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaravgifter ska du betala om du betalat ut ersättning för arbete till anställda eller andra med A-skatt, dvs. sådana som du ska göra skatteavdrag för. Däremot ska du inte betala arbetsgivaravgifter för juridiska personer med A-skatt (t.ex. aktie- eller handelsbolag).
Du ska bara betala arbetsgivaravgifter på ersättning som är minst 1 000 per år till samma mottagare. Ersättning som du betalar arbetsgivaravgift för är normalt förmånsgrundande för mottagaren, dvs. ligger till grund för beräkningen av mottagarens pension och sjukpenning.
Arbetsgivaravgifterna är drygt 31 procent av de löner och förmåner du betalat ut.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:29) *
Det är inte löntagaren som betalar, det är den som köper tjänsten, produkten eller vad det nu må vara som betalar.

Skulle just skriva det men nu slapp jag tummenupp.gif
Gita
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:29) *

Och vem arbetar ihop produkten eller tjänsten?. Som löntagare förväntas du nog att arbeta ihop tillräckligt mycket för att det skall täcka arbetsgivaravgiften. Om inte så lär du inte bli kvar på ditt jobb särskilt länge.
Gita
pejori

Gita

Och nej, löntagare betalar inte arbetsgivaravgift för sin inkomst.
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:34) *
Och vem arbetar ihop produkten eller tjänsten?. Som löntagare förväntas du nog att arbeta ihop tillräckligt mycket för att det skall täcka arbetsgivaravgiften. Om inte så lär du inte bli kvar på ditt jobb särskilt länge.
Gita

Det är fortfarande så att slutkunden betalar. Inte löntagaren. Löntagaren får betalt.
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:32) *
Arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaravgifter ska du betala om du betalat ut ersättning för arbete till anställda eller andra med A-skatt, dvs. sådana som du ska göra skatteavdrag för. Däremot ska du inte betala arbetsgivaravgifter för juridiska personer med A-skatt (t.ex. aktie- eller handelsbolag).
Du ska bara betala arbetsgivaravgifter på ersättning som är minst 1 000 per år till samma mottagare. Ersättning som du betalar arbetsgivaravgift för är normalt förmånsgrundande för mottagaren, dvs. ligger till grund för beräkningen av mottagarens pension och sjukpenning.
Arbetsgivaravgifterna är drygt 31 procent av de löner och förmåner du betalat ut.

Och var skall pengarna komma ifrån, förutsatt att inte arbetsgivarna har ett hål i marken där det finns oändligt med pengar? Du tror inte att någon måste arbeta ihop dem?
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:34) *
Gita

Möjligen på en arbetsplats som inte tecknat kollektivavtal.
För fullt så lätt blir man inte av med en anställd.
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:37) *
Och var skall pengarna komma ifrån, förutsatt att inte arbetsgivarna har ett hål i marken där det finns oändligt med pengar? Du tror inte att någon måste arbeta ihop dem?
Gita

Som sagt, pengarna kommer från slutkunden. Med ditt resonemang kommer löntagaren in till chefen och lämnar en stor bunt med pengar som sedan löntagaren får tillbaka 40 % av när det är dags för löning. Och så fungerar det ju inte.
pejori
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:37) *
Gita

Fråga skatteverket.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisa...8800020817.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon