|
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:47)  Vem ska försvinna? Modsen eller ledningen eller medlemmen? Har du också missat att jag är en vanlig medlem? Det har jag inte missat, men det pratades om din tid som moderator i inlägget innan. Det var det jag svarade på, inte nutid. Du satt väl inte i skottlinjen som vanlig medlem?
Aqvakul
20-04-2013, 22:53
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:47)  Vem ska försvinna? Modsen eller ledningen eller medlemmen? Förlåt om jag var otydlig! Jag syftade på medlemmar i allmänhet och undertecknad i synnerhet.
CITAT (pejori @ 20-04-2013, 23:52)  Det har jag inte missat, men det pratades om din tid som moderator i inlägget innan. Det var det jag svarade på, inte nutid. Du satt väl inte i skottlinjen som vanlig medlem? Sorry, missfötstod.
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:50)  För mig känns det just nu som ett synnerligen attraktivt val. Min lust att delta i det spektakel som Småprat utvecklats till har avtagit markant de sista dagarna. Om mods och fd mod anser att huvudproblemet här är gnälliga medlemmar, så kan jag bara känna stor uppgivenhet... Har de verkligen sagt att det är det som är forumets huvudproblem gällande stämningen här? Att de själva i egenskap av moderator upplever det som ett stort problem för att kunna klara av sin uppgift är väl ändå en helt annan sak.
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:53)  Förlåt om jag var otydlig! Jag syftade på medlemmar i allmänhet och undertecknad i synnerhet. Odla är ett öppet forum. Ingen är tvingad att lämna såvida man inte blir avstängd Själv har jag haft samma tankar men av andra skäl. Däremot känner jag mig tillräckligt bra för att veta att det bara blir en paus i så fall.
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:55)  Sorry, missfötstod. Det är lugnt.
Aqvakul
20-04-2013, 22:59
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:51)  Jag var väldigt missnöjd med att vissa medlemmar inte visade någon respekt för moddarnas arbete och givna regler och det står jag för. Påtalade ni för ledningen att det saknades verktyg att hantera detta?
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:59)  Påtalade ni för ledningen att det saknades verktyg att hantera detta? Som jag ser det saknades inte verktygen. Det var/är respekt för moderatorers arbete som saknades/saknas.
Aqvakul
20-04-2013, 23:07
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:58)  Odla är ett öppet forum. Ingen är tvingad att lämna såvida man inte blir avstängd Själv har jag haft samma tankar men av andra skäl. Däremot känner jag mig tillräckligt bra för att veta att det bara blir en paus i så fall. Jag har verkligen "älskat" Forumet, men nu verkar den kärlekssagan gå mot sitt slut. Visst har det varit en hel del bråk och tråkigheter genom åren, men det har balanserats mer än väl av allt positivt. Nu känns det inte så längre. När man sen försöker vara konstruktiv i sin kritik i avsikt att stötta forumet, möts man tyvärr mest av skit även från dem man trodde att man hade en bra relation till.
Piccante
20-04-2013, 23:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2013, 21:23)  Jag har aldrig vare sig besökt ett forum , eller varit moderator på ett där låsning och borttagning av trådar diskuteras överhuvudtaget i själva forumet. De låses eller försvinner punkt slut-övrigt är mellan mod och TS. I den mån så önskas. Allt annat ledar bara till tjafs och åter tjafs..
Att offentligt försvara sina åtgärder som moderator är inte önskvärt eller nödvändigt på något sätt. Alla kommer aldrig att vara nöjda. Kan bara hålla med. Nr mods inbjuder till diskussion om sina åtgärder eller känner att de måste förklara si för att respekteras då försvinner deras auktoritet. Odlas regler ska följa svensk lag och sed för publicering (förbud mot hets mot folkgrupp, hot mm) och Odlas egna regler. Är man missnöjd med reglerna så får man ta den diskussionen med ledningen. Jag har kanske känt själv i något fall att modsen varit inkonsekventa men då får man ta det i pm och inte förstöra tråden.
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:07)  Jag har verkligen "älskat" Forumet, men nu verkar den kärlekssagan gå mot sitt slut. Visst har det varit en hel del bråk och tråkigheter genom åren, men det har balanserats mer än väl av allt positivt. Nu känns det inte så längre. När man sen försöker vara konstruktiv i sin kritik i avsikt att stötta forumet, möts man tyvärr mest av skit även från dem man trodde att man hade en bra relation till. Du och jag har alltid haft olika syn på moderatorer och sånt, så det var knappast någon nyhet för dig.
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:04)  Som jag ser det saknades inte verktygen. Det var/är respekt för moderatorers arbete som saknades/saknas. Det tror jag att du har väldigt rätt i men hur ska den respekten vinnas då? Jag tror fortfarande att ledningen behöver vara synligare och peka (igen) med hela handen om moderatorsfunktionen ska ha en chans.
CITAT (Piccante @ 21-04-2013, 00:08)  Kan bara hålla med. Nr mods inbjuder till diskussion om sina åtgärder eller känner att de måste förklara si för att respekteras då försvinner deras auktoritet. Odlas regler ska följa svensk lag och sed för publicering (förbud mot hets mot folkgrupp, hot mm) och Odlas egna regler. Är man missnöjd med reglerna så får man ta den diskussionen med ledningen. Jag har kanske känt själv i något fall att modsen varit inkonsekventa men då får man ta det i pm och inte förstöra tråden. . Håller med. Men enligt en del medlemmar är en moderator en diktator när de följer givna regler utan diskussion...
Aqvakul
20-04-2013, 23:13
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:04)  Som jag ser det saknades inte verktygen. Det var/är respekt för moderatorers arbete som saknades/saknas. Fast då handlar det ju om att ha verktyg att hantera de respektlösa, eller hur? (så många personer kan det inte handla om?) En annan väg är att hitta sätt att bygga upp auktoriteten/respekten. Min erfarenhet som lärare och förälder att det är många år sen man kunde förvänta sig automatisk respekt/auktoritet bara för att man har en titel. CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:09)  Du och jag har alltid haft olika syn på moderatorer och sånt, så det var knappast någon nyhet för dig. Visste jag inte, på vilket sätt då?
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 00:09)  Det tror jag att du har väldigt rätt i men hur ska den respekten vinnas då? Jag tror fortfarande att ledningen behöver vara synligare och peka (igen) med hela handen om moderatorsfunktionen ska ha en chans att lyckas. Ärligt talat har jag gett upp hoppet. Det är därför jag gav upp tillslut. Nu kan jag säga precis vad jag vill här på forumet, men jag lovar, om mina inlägg tas bort eller jag får en tillsägelse kommer jag att ta det med hedern i behåll. Mao med respekt
Ja då har inte jag fel i mina inlägg här ! som jag ser det så saknas det respeckt för Moderatorerna totalt !Skulle inte vara lönt att ge sig på Moderatorerna i andra Forum !deras beslut är lag och så måste det vara !Gå in i vilket stort Forum som helst av storlek och kolla !där tolereras inga person angrep eller Mobbing då får man antingen en skarp varning i RÖD TEXT eller så blir man avstängd från Forumet .Så borde det vara här också !
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:13)  Visste jag inte, på vilket sätt då? Du tycker att allt ska stötas och blötas och förankras bland medlemmarna medan jag tycker att man följer givna regler. Du tycker att forumreglerna är bara kostmetika medan jag tycker att de är självklara . Bland annat.
Aqvakul
20-04-2013, 23:21
CITAT (Motti @ 21-04-2013, 00:18)  Ja då har inte jag fel i mina inlägg här ! som jag ser det så saknas det respeckt för Moderatorerna totalt !Skulle inte vara lönt att ge sig på Moderatorerna i andra Forum !deras beslut är lag och så måste det vara !Gå in i vilket stort Forum som helst av storlek och kolla !där tolereras inga person angrep eller Mobbing då får man antingen en skarp varning i RÖD TEXT eller så blir man avstängd från Forumet .Så borde det vara här också ! Utdelas här med...
Huggorm
20-04-2013, 23:23
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:21)  Utdelas här med... Kanske måste göras oftare i framtiden. Det verkar vara vad många här anser.
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:13)  Fast då handlar det ju om att ha verktyg att hantera de respektlösa, eller hur? (så många personer kan det inte handla om?) De finns ju. Ta bort inlägg, stänga trådar, ge tillsägelser och i sista hand varningar och avstängning.
Japp ! och så kanske ni alla Moderatorer här borde ha kontakt med varandra lite då och då ,ja samarbeta så det inte känns så tungt att ta beslut  att besluten är gemensamma !
Aqvakul
20-04-2013, 23:30
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:19)  Du tycker att allt ska stötas och blötas och förankras bland medlemmarna medan jag tycker att man följer givna regler. Du tycker att forumreglerna är bara kostmetika medan jag tycker att de är självklara . Bland annat. Vad jag vet har vi aldrig diskuterat detta på ett mer principiellt plan förrän denna helgen. Jag har aldrig påstått att man ska stöta och blöta enskilda fall, det är idiotiskt. Gällande regler gäller. Däremot är det synnerligen viktigt att reglerna som sådana stöts och blöts så att de förankras hos medlemmarna. Trivselreglerna som de ser ut nu handlar mest om allmänt vett och etikett. Mer förslagna försök att skapa oreda fångas inte upp. Dvs. det finns en stor risk att man fångar en massa småfisk men missar hajarna. CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:24)  De finns ju. Ta bort inlägg, stänga trådar, ge tillsägelser och i sista hand varningar och avstängning. Men är det inte bättre att använda dom då och "visa var skåpet ska stå" istf. att gnälla över bristande respekt. Respekt får man inte, den skaffar man sig.
Huggorm
20-04-2013, 23:30
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:27)  Vad jag vet har vi aldrig diskuterat detta på ett mer principiellt plan förrän denna helgen.
Jag har aldrig påstått att man ska stöta och blöta enskilda fall, det är idiotiskt. Gällande regler gäller.
Däremot är det synnerligen viktigt att reglerna som sådana stöts och blöts så att de förankras hos medlemmarna. Trivselreglerna som de ser ut nu handlar mest om allmänt vett och etikett. Mer förslagna försök att skapa oreda fångas inte upp. Dvs. det finns en stor risk att man fångar en massa småfisk men missar hajarna. Det är oerhört svårt att "fånga upp" folk som inte gör riktiga regelbrott. Om man hela tiden håller sig nätt och jämnt på rätt sida gränsen så finns det ingenting riktigt att ta i. Och skulle man ändå göra något så blir det ramaskri eftersom inga regler har brutits.
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 00:23)  Kanske måste göras oftare i framtiden. Det verkar vara vad många här anser. Det kan nog behövas, i alla fall fram tills "vi gamla hundar har lärt oss att sitta". (Men snälla släng inte ut oss alltför snabbt bara utan försök ha lite exrtra förståelse för att det kan ta tid att "plugga in" svåra grejer...)
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:27)  Vad jag vet har vi aldrig diskuterat detta på ett mer principiellt plan förrän denna helgen.
Jag har aldrig påstått att man ska stöta och blöta enskilda fall, det är idiotiskt. Gällande regler gäller.
Däremot är det synnerligen viktigt att reglerna som sådana stöts och blöts så att de förankras hos medlemmarna. Trivselreglerna som de ser ut nu handlar mest om allmänt vett och etikett. Mer förslagna försök att skapa oreda fångas inte upp. Dvs. det finns en stor risk att man fångar en massa småfisk men missar hajarna. Vi har diskuterat detta i trådarna där jag gjorde mitt största misstag som mod, tillät diskussion om moderatorernas arbete...
Har ni verkligen tid att sitta och skriva här nu när våren äntligen kommit på allvar? Själv så har jag inte alls haft tid med internet idag och istället grävt upp och spolat rötterna rena från 200 jordvivor samt planterat dom igen  Men det var ju OT så jag får väl skäll nu
hattstugan
20-04-2013, 23:33
Hrm! Har vi inte efter ca 6 mån inte haft att ta in gällande regler?
Hur svårt kan det vara?
Aqvakul
20-04-2013, 23:34
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 00:30)  Det är oerhört svårt att "fånga upp" folk som inte gör riktiga regelbrott. Om man hela tiden håller sig nätt och jämnt på rätt sida gränsen så finns det ingenting riktigt att ta i. Och skulle man ändå göra något så blir det ramaskri eftersom inga regler har brutits. Vi är överens om det, Möjligen har fokus sedan i september hamnat alltför mycket på trivselreglerna och medan användarvillkoren hamnat i bakgrunden. De senare är viserligen inte så tydliga men har ändå större möjligheter att "fånga upp" de allvarligaste synderna... Möjligen kan de också "vässas" lite...
Aqva, jag kanske inte varit så tydlig med hur olika jag sett på saken förrän idag.
Aqvakul
20-04-2013, 23:35
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:31)  Vi har diskuterat detta i trådarna där jag gjorde mitt största misstag som mod, tillät diskussion om moderatorernas arbete... OK! Är du lika övertygad om att vi tycker så olika, sedan du läst mitt inlägg ovan?
CITAT (hattstugan @ 21-04-2013, 00:33)  Hrm! Har vi inte efter ca 6 mån inte haft att ta in gällande regler?
Hur svårt kan det vara? Fast det är ju inte förrän nu som det börjar kännas lite brådis och att "deadline" börjar närma sej. Sätt upp ett datum vettja, och börja sedan slänga ut folk som inte respekterar era beslut på en gång.
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:35)  OK! Är du lika övertygad om att vi tycker så olika, sedan du läst mitt inlägg ovan? Jag anser att forumledningen har all rätt att möblera hur de vill bland kategorierna, allt behöver inte förankras. Det här är ett forum, inte en skola. Jag anser att moderator ärenden absolut inte ska diskuteras och i frågasättas i forumet och jag anser att trivselreglerna tillsammans med dokumentet om moderatorernas rättigheter och skyldigheter och forumreglerna är solklara.
Om en och en halv dag så kommer den betalda personalen hit
Huggorm
20-04-2013, 23:43
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 00:41)  Fast det är ju inte förrän nu som det börjar kännas lite brådis och att "deadline" börjar närma sej. Sätt upp ett datum vettja, och börja sedan slänga ut folk som inte respekterar era beslut på en gång. Det datumet blir den 21 april. Det verkar som om de flesta är överens om att det behövs hårdare tag och noggrannare efterlevnad av reglerna.
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 00:23)  Kanske måste göras oftare i framtiden. Det verkar vara vad många här anser. Ja. Tror man får vara lite övertydlig och heller inte backa för att ta obekväma beslut.
Piccante
20-04-2013, 23:43
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:11)  . Håller med. Men enligt en del medlemmar är en moderator en diktator när de följer givna regler utan diskussion... Fast det är ju en moderators rätt att vara diktator. Bara de är konsekventa diktatorer och inte ger efter för diskussion om hur de ska modererar och ber om ursäkt för att de gjort det. Regler måste upprätthållas annars blir det som att gå mot röd gubbe, alla vet att det är fel men inget händer om man gör det ändå... Däremot kan man alltid diskutera regelverket o personligen ogillar jag när trådar censureras genom att inlägg tas bort. För då försvinner ofta hela sammanhanget i tråden. Bättre att i så fall låsa tråden tillfälligt o bara radera rena hot eller personliga tillmälen som inte passar men låta inläggen vara kvar.
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 00:43)  Det datumet blir den 21 april. Det verkar som om de flesta är överens om att det behövs hårdare tag och noggrannare eefterlevnad av reglerna. Japp. Håller med.
Aqvakul
20-04-2013, 23:45
CITAT (Piccante @ 21-04-2013, 00:43)  Fast det är ju en moderators rätt att vara diktator. Bara de är konsekventa diktatorer och inte ger efter för diskussion om hur de ska modererar och ber om ursäkt för att de gjort det.
Regler måste upprätthållas annars blir det som att gå mot röd gubbe, alla vet att det är fel men inget händer om man gör det ändå... Däremot kan man alltid diskutera regelverket o personligen ogillar jag när trådar censureras genom att inlägg tas bort. För då försvinner ofta hela sammanhanget i tråden. Bättre att i så fall låsa tråden tillfälligt o bara radera rena hot eller personliga tillmälen som inte passar men låta inläggen vara kvar.
hattstugan
Nja nu var det ju inte riktigt så jag menade ju! Men hur svårt ska det vara att ta till sig nyordningar egentligen? Har alla här lika svårt när det kommer nya direktiv i jobbet eller?
kerstin z5-6
Suck .. inget är klart..överhuvudtaget och varför diskutera detta i en tråd ?
hattstugan
20-04-2013, 23:47
Tja säg det! Verkar vara så att det behövs kanske?
Toppen! Då är alla överens. We shall overcome.
Aqvakul
20-04-2013, 23:49
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:42)  Jag anser att forumledningen har all rätt att möblera hur de vill bland kategorierna, allt behöver inte förankras. Det här är ett forum, inte en skola. Jag anser att moderator ärenden absolut inte ska diskuteras och i frågasättas i forumet och jag anser att trivselreglerna tillsammans med dokumentet om moderatorernas rättigheter och skyldigheter och forumreglerna är solklara. Då är vi inte överens: 1. Jag ser ett värde i att man förankrar förändringar. (Mina snart 40 år i arbetslivet inkl 12 år som chef har gjort mig övertygad om att det gäller att jobba med människor, inte emot). 2. Jag anser heller inte att reglerna är solklara, sådana regler finns inte.
För min del kan tråden låss nu och från och med nu ska moddana få göra sitt jobb utan en massa tjafs CITAT (Aqvakul @ 21-04-2013, 00:49)  Då är vi inte överens: 1. Jag ser ett värde i att man förankrar förändringar. (Mina snart 40 år i arbetslivet inkl 12 år som chef har gjort mig övertygad om att det gäller att jobba med människor, inte emot). 2. Jag anser heller inte att reglerna är solklara, sådana regler finns inte. Min erfarenhet säger att hur man än förankrar finns det de som är livrädda för förändringar.
CITAT (Anma @ 21-04-2013, 00:49)  För min del kan tråden låss nu och från och med nu ska moddana få göra sitt jobb utan en massa tjafs
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 00:43)  Det datumet blir den 21 april. Det verkar som om de flesta är överens om att det behövs hårdare tag och noggrannare efterlevnad av reglerna. Lycka till med att tygla kärringarna
Att kalla Moderatorerna för Diktatorer  då är man väl inne i något annat som tex Politik och det rimmar väl inte med att försöka styra upp ett Forum ? ja jösses säger jag vart tog respeket vägen ?
Huggorm
20-04-2013, 23:54
Nu har alla fått föra fram sin åsikt och vi kommer inte längre här nu. De som inte varit med här i natt är välkomna att säga vad de tycker i avdelningen "support" där sådant här egentligen skall tas. Därför låses nu tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|