Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
Det borde delas ut ett antal varningar och i förlängingen kanske avstängningar, men det kommer leda till att folk försvinner härifrån för gott. Kvar kommer knappt något att bli och forumet kommer dö helt. Jag vet inte hur man skall göra för att få ordning på det.
pejori
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 21:02) *
Det borde delas ut ett antal varningar och i förlängingen kanske avstängningar, men det kommer leda till att folk försvinner härifrån för gott. Kvar kommer knappt något att bli och forumet kommer dö helt. Jag vet inte hur man skall göra för att få ordning på det.

Avstängningar för vad?
Tror inte att mods. vinner på att "testa sig fram" heller.
nu tycker jag att reglerna gäller väldigt "godtyckligt" framför allt när det gäller OT inlägg.
Där saknas både borttagning och tillsägelser näst intill helt.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 21:02) *

Jag börjar mer och mer känna att vi måste lyfta frågan till ledningen och bjuda in dem till en diskussion. Tror att det är många av oss medlemmar som skulle må bra av att få ventilera sina åsikter med dem. Ni sitter i en knepig mellanposition och vad ni än gör så är det alltid någon som pucklar på er. Det är inte hållbart.
kerstin z5-6
Jag har aldrig vare sig besökt ett forum , eller varit moderator på ett där låsning och borttagning av trådar diskuteras överhuvudtaget i själva forumet.

De låses eller försvinner punkt slut-övrigt är mellan mod och TS. I den mån så önskas. Allt annat ledar bara till tjafs och åter tjafs..

Att offentligt försvara sina åtgärder som moderator är inte önskvärt eller nödvändigt på något sätt.

Alla kommer aldrig att vara nöjda.
Aqvakul
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 21:10) *
Jag börjar mer och mer känna att vi måste lyfta frågan till ledningen och bjuda in dem till en diskussion. Tror att det är många av oss medlemmar som skulle må bra av att få ventilera sina åsikter med dem. Ni sitter i en knepig mellanposition och vad ni än gör så är det alltid någon som pucklar på er. Det är inte hållbart.

Det har vi väl försökt i ett amtal år, utan större framgång. I höstas lät det som om det fanns ett engagemang för forumet i stort och i visds mån även för småprat, men det intresset svalnade tydligen kvickt som bara den...
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 21:41) *
Det har vi väl försökt i ett amtal år, utan större framgång. I höstas lät det som om det fanns ett engagemang för forumet i stort och i visds mån även för småprat, men det intresset svalnade tydligen kvickt som bara den...

Vi får väl vara ordentligt envisa. Det är inte schysst av dem att inte backa upp sina moderatorer bättre.
Personligen tycker jag egentligen inte att moderatorerna ska behöva ta någon skit alls från oss medlemmar, då ska per automatik nästa instans träda in och medla.
hattstugan

När så gjordes blev det grymtande om det också!

Känns som att Moderator ska finnas men inte synas eller för den delen göra sig besväret med att ens försöka styra upp nåt som går snett!

Ni som gnäller!!! Vad/hur ska det Modereras då?
Motti
Jag tycker att Moderatorerna gör ett bra jobb och har inget att klaga på tvärt om smile.gif Lite beklämmande att Moderatorerna byr sig så mycket om vad "alla "tycker här "Som Moderator får man nog ta tag i saker utan att behöva ha"ågren"efter att tagit sina beslut .Sedan tror jag det skulle vara bra att alla här som jobbar idiellt som Moderatorer hade ett internet möte varje tex månad eller vart fjortonde dag och samstäma sig ! Jag har fått den uppfattningen att samarbetet kanske inte fungerar så bra confused.gif Om ni Moderatorer var överens och hade ett samarbete så kanske det inte skulle känna så himmla tufft att ta vissa beslut .Sedan tycker jag att tillrättavisningar ska skrivas i rött ! som det görs på de flesta andra Forum .
Jag vill ge en eloge till alla som jobbar som Moderatorer här smiley_small_hug.gif
Cacki
CITAT (hattstugan @ 20-04-2013, 21:54) *

Känns som att Moderator ska finnas men inte synas eller för den delen göra sig besväret med att ens försöka styra upp nåt som går snett!

Jag hänger inte riktigt med nu hattis, Vilket var det som det grymtades om? Tror bestämt att jag inte riktigt kommer ihåg hur alla turerna har gått och det kanske skulle vara bra om någon kunde skriva en liten sammanfattning om vad som egentligen gjorts/hänt sedan moderatorer tillsattes. Någon av er moderatorer kanske skulle vara den bäst lämpade att göra det eftersom det nog var ni som kände av alltihop allra påtagligast.
(Jag är medveten om att jag själv plötsligt börjar prata bakåt i tiden nu men det kanske är oundvikligt att försöka förtränga det som varit...jag vet faktiskt inte, jag vet bara att jag skulle vilja att vi låter moderatorerna jobba ifred och respekterar deras beslut så att det inte blir så mycket onödigt tjafs framöver.)
Aqvakul
CITAT (hattstugan @ 20-04-2013, 21:54) *

Ett fel är att trivselregler och nya kategorier på forumet beslutades uppifrån utan att förankras bland medlemmarna.

Ett annat fel är att forumledningen lättvindigt lämnat över hela renhållningsuppgiften till moderatorena.

Ett tredje fel är när man kallar konstruktiv kritik för gnäll...
Motti
Alltså ! Aqvakul du verkar vara en väldigt bitter man .Vi ska väl vara tacksama över att vi har Moderatorer på Forumet eller tycker du det ska råda Herarki här är det det du är ute efter ? Är det nu ledningens fel att vi har Moderatorer som försöker hjälpa till att få ett trevligt Forum utan otäcka personliga påhopp och personlig förföljese som vi hade innan ?Måste säga att jag tvivlar på att du jobbat som lärare .
Cacki
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 22:30) *
Alltså ! Aqvakul du verkar vara en väldigt bitter man .Vi ska väl vara tacksama över att vi har Moderatorer på Forumet eller tycker du det ska råda Herarki här är det det du är ute efter ? Är det nu ledningens fel att vi har Moderatorer som försöker hjälpa till att få ett trevligt Forum utan otäcka personliga påhopp och personlig förföljese som vi hade innan ?Måste säga att jag tvivlar på att du jobbat som lärare .

Snälla Motti ge dej inte på person är du snäll. Vad Aq jobbar med har ingenting med sakfrågan att göra.
kerstin z5-6
Se tidigare
Trivselregler och moderationsregler är ett beslut som ska fattas av ledningen av ett forum och eventuellt av moderatorer gemensamt. Tycker jag alltså.

Att söka consensus bland forum medlemmar om olika beslut är ofta helst meningslöst.
Cacki
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2013, 22:41) *
Se tidigare
Trivselregler och moderationsregler är ett beslut som ska fattas av ledningen av ett forum och eventuellt av moderatorer gemensamt.

Fast Kerstin, tycker du att det fungerar bra som det är nu då? Visst ska det fungera precis som du skriver, men det gör ju inte det. Det har ju blivit ett enda stort moment 22 för våra stackars moderatorer och vi verkar vara några stycken som lider med dem och önskar att vi kunde göra något för att allt ska få flyta på så friktionsfritt som möjligt.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 22:30) *

Jag är inte ett dugg bitter, utan försöker komma med konstruktiva lösningar...

Att du inte fattar det kan jag inte ta på mig...

Förstår inte varför du som påstår att du värnar om forumet och trivselreglerna ägnar dig åt fula personangrepp, förstår du det själv???
kerstin z5-6
Nej och jag ser tre fel

De har ingen egen dold grupp att diskutera online i -antagligen bara pm, värdelöst och långsamt-bör vara en chatt

De försvarar sina handlingar öppet i forum .. ett nej ,nej

Det mesta beror på de saknar stöd från huvudledningen- stort misstag.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 22:24) *
Ett fel är att trivselregler och nya kategorier på forumet beslutades uppifrån utan att förankras bland medlemmarna.

Ett annat fel är att forumledningen lättvindigt lämnat över hela renhållningsuppgiften till moderatorena.

Ett tredje fel är när man kallar konstruktiv kritik för gnäll...

Vems tyckande skulle man beslutat på tycker du? Säg att det är 20 som ska tycka. Det blir minst 10 olika åsikter. Det är ett omöjligt uppdrag. Det ser man ju i alla diskussionstrådar här. Inte ens folk som i grunden har samma åsikt kan alltid komma överens.
Moderatorernas uppgift är att göra det forumedningen inte kan/vill/hinner med ledningens goda minne. Det är därför moderatorer tillsattes.
Det mesta "gnället" är just gnäll. Det konstruktiva drunknar i gnället.
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2013, 22:53) *
Nej och jag ser tre fel
De har ingen egen dold grupp att diskutera online i -antagligen bara pm, värdelöst och långsamt-bör vara en chatt

Instämmer! tummenupp.gif
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 22:55) *
Instämmer! tummenupp.gif

Japp, så vad gör vi???
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 22:59) *
Japp, så vad gör vi???

Sätter oss på händerna?
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2013, 22:53) *
Nej och jag ser tre fel

Vi medlemmar ser inte dolda grupper så om sådan finns vet ju inte vi. Inte heller vet vi om moddarna har stöd i sitt arbete så det är ju bara spekulationer. Däremot hållercjag med om det att moddar inte ska försvara sina handlingar iforumet. Även jag gjorde fel där. Men moddar blir anklagade för diktatur och allt möjligt om man inte försvara sig så jag har föratelse för att man gör det.
Aqvakul
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 22:59) *
Japp, så vad gör vi???

Försöker en "sista gång" att ställa krav på ledningen!
Innan dess måste vi försöka vaska fram några viktiga krav/önskemål...
Det är viktigt att så många som möjligt är med i den processen, särskilt moderatorerna...
mamamaggan
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 22:54) *
Vems tyckande skulle man beslutat på tycker du? Säg att det är 20 som ska tycka. Det blir minst 10 olika åsikter. Det är ett omöjligt uppdrag. Det ser man ju i alla diskussionstrådar här. Inte ens folk som i grunden har samma åsikt kan alltid komma överens.
Moderatorernas uppgift är att göra det forumedningen inte kan/vill/hinner med ledningens goda minne. Det är därför moderatorer tillsattes.
Det mesta "gnället" är just gnäll. Det konstruktiva drunknar i gnället.

Fast här inbjöds till att lämna åsikter innan det skulle beslutas om vad som skulle gälla , likadant med vilka kategorier det skulle finnas .

Sedan beslutades det diktatoriskt , som jag ser det iaf , vad som skulle gälla.

Varför inbjöds det då till att medlemmarna skulle få lämna synpunkter ?

Anma
Sorry för stavfel. Ser illa o skriver på mobil.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 20-04-2013, 23:01) *
Sätter oss på händerna?

Nej det tycker jag inte, men däremot välja sida. Antingen fortsätter vi att klanka ner på moderatorernas insatser eller också backar vi upp dem gentemot deras uppdragsgivare. Vad känns mest konstruktivt?
Motti
Vill skicka en hälsning till Aqvakul som påstår att jag skulle ägna mig år personangrep !tycker du ska ta och läsa dina inlägg som du som du skrivit till mig eller åt mig .
Anma
CITAT (mamamaggan @ 20-04-2013, 23:03) *
Fast här inbjöds till att lämna åsikter innan det skulle beslutas om vad som skulle gälla , likadant med vilka kategorier det skulle finnas .

Sedan beslutades det diktatoriskt , som jag ser det iaf , vad som skulle gälla.

Varför inbjöds det då till att medlemmarna skulle få lämna synpunkter ?

Som jag minns det fanns de önskemålen med som sedan blev. Kanske blev det inte just som du och några till ville. Så vems vilja ska råda? Jag tycker det är dumt med friskvård kategorin. Ska den bort bara för att jag vill det? Det ffinns ju de som vill ha den. ..
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:05) *
Vill skicka en hälsning till Aqvakul som påstår att jag skulle ägna mig år personangrep !tycker du ska ta och läsa dina inlägg som du som du skrivit till mig eller åt mig .

Jag har kritiserat felaktigheter som du upprepat trots påpekande. Det är inte personangrepp.

Du har påstått att jag är bitter och ifrågasatt om jag arbetat som lärare. Det är personangrepp!

Förstår du skillnaden?

kerstin z5-6
Jag skrev till en av er, moderatorer, minns inte vem om mina erfarenheter som moderator,inte här förstås utan detta på ett betydligt vassare" forum än det här, när ni började.

Sett över tid att inget av mina erfarenheter har tagits till vara av någon av er..
Demokrati är bra men det fungerar inte på allt..man måste ha grundläggande ideer som styr vilken verksamhet som helst, även ett forum.

Ni moderatorer har rätt till grundläggande etiska regler för Odlas forum och dessa ska de som håller i forumet ge er. Om ni inte fått dessa stå på er!
Aqvakul
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:07) *
Som jag minns det fanns de önskemålen med som sedan blev. Kanske blev det inte just som du och några till ville. Så vems vilja ska råda? Jag tycker det är dumt med friskvård kategorin. Ska den bort bara för att jag vill det? Det ffinns ju de som vill ha den. ..

Efter massiv kritik ändrade man tillbaka lite, annars var det väldigt mycket bestämmande på egen hand och ofta utan någon djupare förståelse för hur saker fungerat, eller inte fungerat, tidigare...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:11) *
Efter massiv kritik ändrade man tillbaka lite, annars var det väldigt mycket bestämmande på egen hand och ofta utan någon djupare förståelse för hur saker fungerat, eller inte fungerat, tidigare...

Så om forumet blir som du vill och de som tycker som du så är det bra? Det är så jag tolkar dig.
hattstugan

Du Aqva det gäller även vårat arbete som Moderatorer!

Många här bryr sig inte dyft om att det finns Moderatorer! Vilket det ropats på under de år jag varit medlem!

Vad gör vi då då?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:14) *
Så om forumet blir som du vill och de som tycker som du så är det bra? Det är så jag tolkar dig.

Så ska du absolut inte tolka det... Jag kan absolut ta till mig bra argument. Men det måste vara "raka rör"...

Om man inbjuder till synpunkter från ledningens sida, bör man hantera dem. Har ledningen egna idéer, bör man förankra dem.
Men framförallt bör man inte hyckla med att småprat är viktigt, när man sen inte bryr sig om det.

Ska man ha moderatorer, vilket jag tycker, så måste man stötta dem. Flera bra förslag har lagts fram om det igår och idag.

Men framförallt måste man intressera sig lite för forumet i stort och även för småprat. Nu känns det som vi bara är en entré och ett skyltfömnster till butiken Odla, inget mer...
Cacki
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:02) *
Vi medlemmar ser inte dolda grupper så om sådan finns vet ju inte vi. Inte heller vet vi om moddarna har stöd i sitt arbete så det är ju bara spekulationer. Däremot hållercjag med om det att moddar inte ska försvara sina handlingar iforumet. Även jag gjorde fel där. Men moddar blir anklagade för diktatur och allt möjligt om man inte försvara sig så jag har föratelse för att man gör det.

Fast bara en sådan upplysning kan ju faktiskt vara värdefullt för oss medlemmar att veta. Om inte annat för att kunna släppa den ev. problemutlösande faktorn. Då ligger ju problemet någon annanstans och då är ju den saken inget att hänga upp sej på och fortsätta älta om.
Motti
Nej Aqvakul jag förstår inte varför du har rätt att kalla mig för det ena och det andra men du har alltid rätt i va du än skriver här ! förklara för mig varför du anser att jag är mindre interligent än du är ?
Anma
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:23) *
Så ska du absolut inte tolka det... Jag kan absolut ta till mig bra argument. Men det måste vara "raka rör"...
Om man inbjuder till synpunkter så bör man hantera dem. Har man egna idéer bör man förankra dem.
Men framförallt bör man inte hyckla med att småprat är viktigt, när man sen inte bryr sig om det.

Ska man ha moderatorer, vilket jag tycker, så måste man stötta dem. Flera bra förslag har lagts fram om det igår och idag.

Men framförallt måste man intressera sig lite för forumet i stort och även för småprat. Nu känns det som vi bara är en entré och ett skyltfömnster till butiken Odla, inget mer...

Är det så du känner det eller majoriteten av medlemmarna?

CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 23:24) *
Fast bara en sådan upplysning kan ju faktiskt vara värdefullt för oss medlemmar att veta. Om inte annat för att kunna släppa den ev. problemutlösande faktorn. Då ligger ju problemet någon annanstans och då är ju den saken inget att hänga upp sej på och fortsätta älta om.

Jag kan bara tala för mig själv och jag kände och fick stöd från ledningen när jag var mod.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:24) *
Nej Aqvakul jag förstår inte varför du har rätt att kalla mig för det ena och det andra men du har alltid rätt i va du än skriver här ! förklara för mig varför du anser att jag är mindre interligent än du är ?

Är det tecken på intelligens att jag börjar inse att det är lönlöst att försöka förklara något för dig? confused.gif
Cacki
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:27) *
Är det så du känner det eller majoriteten av medlemmarna?
Jag kan bara tala för mig själv och jag kände och fick stöd från ledningen när jag var mod.

Tack, det var ju bra. Men ur mitt medlemsperspektiv tyckte jag att du gott kunde ha fått lite bättre (och synlig) stöttning när du hamnade i skottlinjen och blev ifrågasatt.
hattstugan

Varför det?
Måste alla här veta vad eller hur det stöttas?
Anma
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 23:32) *
Tack, det var ju bra. Men ur mitt medlemsperspektiv tyckte jag att du gott kunde ha fått lite bättre (och synlig) stöttning när du hamnade i skottlinjen och blev ifrågasatt.

Det tror jag inte de som satte mig i skottlinjen hade uppskattat... flirting.gif
Cacki
CITAT (hattstugan @ 20-04-2013, 23:34) *
Varför det?
Måste alla här veta vad eller hur det stöttas?

Naturligtvis inte vad som sägs er emellan men jag tror att bara den vetskapen kunde ge lite mera pondus och tyngd till era ord om du förstår hur jag menar.
hattstugan

Jo iofs!
Anma
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 23:37) *
Naturligtvis inte vad som sägs er emellan men jag tror att det kunde bli lite mera pondus och tyngd i era ord om du förstår hur jag menar.

Önsketänkande? angel_not.gif
Aqvakul
Om nu modsen är helt nöjda med ledningen, men missnöjda med medlemmarna (eller åtminstone med vissa av dem), så är väl den bästa insatsen man kan göra att förvinna här ifrån (eller hur?)
pejori
CITAT (Anma @ 20-04-2013, 23:34) *
Det tror jag inte de som satte mig i skottlinjen hade uppskattat... flirting.gif

Kanske inte uppskattat, men förstått allvaret lite bättre.
Tror också på mer synlighet av ledningen, det skulle nog ge mer tyngd över era ord.
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 23:42) *
Om nu modsen är helt nöjda med ledningen, men missnöjda med medlemmarna (eller åtminstone med vissa av dem), så är väl den bästa insatsen man kan göra att förvinna här ifrån (eller hur?)

Syftar du på dej själv nu så tycker jag att du är lite tramsig. Vad skulle det hjälpa att du eller vem du nu syftar på skulle försvinna härifrån?
Anma

Vem ska försvinna? Modsen eller ledningen eller medlemmen?

CITAT (pejori @ 20-04-2013, 23:43) *
Kanske inte uppskattat, men förstått allvaret lite bättre.
Tror också på mer synlighet av ledningen, det skulle nog ge mer tyngd över era ord.

Har du också missat att jag är en vanlig medlem?
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 23:04) *
Nej det tycker jag inte, men däremot välja sida. Antingen fortsätter vi att klanka ner på deras insatser eller också backar vi upp dem gentemot deras uppdragsgivare. Vad känns mest konstruktivt?

Jag tycker inte att vi ska klanka ner på deras insatser och att backa upp moddarna gentemot deras uppdragsgivare förutsätter att det finns en önskan om nån sorts förändring dem emellan. Tycker det framgått ganska klart från moderatorernas sida att det är näst intill en omöjlig sits att vara både medlem och moderator, något som flera av oss också påpekade redan när det blev tal om att få moderatorer. Så visst behöver vi backa upp dem. Det är synd om moderatorerna tar åt sig personligt av kritik som egentligen är riktad till forumledningen.
Aqvakul
CITAT (Cacki @ 20-04-2013, 23:45) *
Syftar du på dej själv nu så tycker jag att du är lite tramsig. Vad skulle det hjälpa att du eller vem du nu syftar på skulle försvinna härifrån?

För mig känns det just nu som ett synnerligen attraktivt val. Min lust att delta i det spektakel som Småprat utvecklats till har avtagit markant de sista dagarna.
Om mods och fd mod anser att huvudproblemet här är gnälliga medlemmar, så kan jag bara känna stor uppgivenhet...
Anma

Jag var väldigt missnöjd med att vissa medlemmar inte visade någon respekt för moddarnas arbete och givna regler och det står jag för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon