Förr så tyckte jag inte att det var något större problem med lösspringande katter. Vår katt gick också lös, även fast grannar som fått en barnvagn nedkissad t o m hotade att ge katten förgiftad fisk...mysigt!
Idag förstår jag bättre varför folk blir irriterade.
Kattklor kan visst göra repor på bilar! Jag stod brevid när grannbilens tak och huv fick sig en omgång. Så visst kan det hända, varför skulle det inte kunna göra det, kattklor är inga mjuka saker. Här ligger dessutom missarna och vilar på de varma biltaken hela tiden.
I vår trädgård så besöks vi av en uppsjö katter, nästan alla tycks ha katt, vår ena granne har 4 (ibland 5) och alla går de på toa i våra rabatter. I år så sådde jag en massa fröer till fina 1-åriga växter, nästan inga kommer att bli något, för rabatterna blir omgrävda precis hela tiden. Det gör en inte glad!
Vi har försökt hålla katterna utanför rabatterna, fast det är ju nästintill omöjligt, det säger sig självt.
Vårt sista motmedel har varit att lägga stora taggiga björnbärsgrenar över alla rabatter, jättevackert vill jag lova, men någonting måste jag göra för att inte alla mina frösådda småplantor och 1-årsfröer ska dö. Tyvärr så tassar kattskrällena mellan tagg-grenarna och rör runt allt ändå, trots att vi lagt på rätt mkt grenar.
Dessutom så är jag gravid och det känns mindre roligt att jobba i rabatterna nu när de är fulla av ev smitto-bajs. Naturligtvis har jag handskar, men små hål uppstår ju alltid när man jobbar....
Nej, nuförtiden så har jag mkt mer förståelse för de som stör sig på lösa katter. Förut så tyckte jag att det var lite överdrivet, men nu förstår jag bättre.
Kan tillägga att jag är en stor kattälskare och har tre ljuvliga missar själv, bortskämda och oerhört älskade. Vi byggde en kattgård till dem, ca 45 kvm stor, som de kan ta sig ut och in i precis när de vill. Det var ett väldigt bra beslut, tycker vi idag.
Man ska nog inte bara avfärda de problem som folk påtalar med lösa katter. I tätbebyggda områden med många lösa katter så utgör de faktiskt ett problem, hur mycket man nu än älskar dessa underbara varelser.