|
Anki på Öland
04-06-2013, 18:59
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 16:44)  ................Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar.
Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag....
(Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....)................. Haha.... spräng bron du.... både karln jag importerade och båda barnen bor på fastlandet....  och enda tiden risken finns att öa sjunker är vid midsommar då alla fastlänningar kommer över bron för att supa skallen av sig och festa i våra gröna hagar..... Jag bor bara 2 m.ö.h så jag märker när havet stiger....
CITAT (Anki på Öland @ 04-06-2013, 19:59)  Haha.... spräng bron du.... både karln jag importerade och båda barnen bor på fastlandet....  och enda tiden risken finns att öa sjunker är vid midsommar då alla fastlänningar kommer över bron för att supa skallen av sig och festa i våra gröna hagar..... Jag bor bara 2 m.ö.h så jag märker när havet stiger....  Var så lagom moppsig du! Det räcker med att jag åker till Kalmar och doppar ner vänsterarmens biceps i ert utspädda (havs- ha ha)vatten så ska du få se på en tsunami som heter duga. Du hinner inte ens få upp sittfläsket ur soffan förrän du har öronen fulla med vatten.... (Va, har flyktingungarna rymt vidare?? Och jag som ändå sa åt kustbevakningen att dom inte skulle "släppa en enda djävul över bron"... Ja ja, vi ska nog kunna snoka reda på dem....äkta svenskar luktar snus, utlänningar luktar konstigt, svårare än så är det inte...)
Rebecca
04-06-2013, 20:03
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 20:26)  Var så lagom moppsig du! Det räcker med att jag åker till Kalmar och doppar ner vänsterarmens biceps i ert utspädda (havs- ha ha)vatten så ska du få se på en tsunami som heter duga. Du hinner inte ens få upp sittfläsket ur soffan förrän du har öronen fulla med vatten....
(Va, har flyktingungarna rymt vidare?? Och jag som ändå sa åt kustbevakningen att dom inte skulle "släppa en enda djävul över bron"... Ja ja, vi ska nog kunna snoka reda på dem....äkta svenskar luktar snus, utlänningar luktar konstigt, svårare än så är det inte...)
Huggorm
04-06-2013, 20:11
Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:11)  Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator Mitt fel....f´låt!
Jubbe063
04-06-2013, 20:23
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:36)  Jo där ser man ! Om du som Svensk flyttar utomlands i 10 -20 år till tex Australien Thailand Sydafrika eller Dubai eller för den delen England !är du då fortfarande inte svensk i ditt hjärta ? Om du nu råkar komma från Afrika eller något Arabland så blir du ju inte svensk aoutomatiskt ,du bär ju ändå dina rötter från det landet du är född i och kan aldrig bli något annat än det du är född i volket land du än tillhör . Blanda inte ihop nationalitet med etnicitet. Har du svenskt medborgarskap är du svensk oavsett om du är född i Sverige eller Afganistan. Går bra att ha olika etniciteter o ändå ha samma nationalitet. USA och är i det här avseendet överlägset Europa. Där är det fullständigt självklart att alla med amerikanskt medborgarskap är Amerikaner. Och dessutom duktiga på att positivt framhäva stolt etniciteten genom att kombinera amerikan med etnisk tillhörighet. . . Afroamerikan, Italianamerican, Latinamerican etc
Piccante
04-06-2013, 21:01
CITAT (Jubbe063 @ 04-06-2013, 21:23)  Blanda inte ihop nationalitet med etnicitet.
Har du svenskt medborgarskap är du svensk oavsett om du är född i Sverige eller Afganistan. Går bra att ha olika etniciteter o ändå ha samma nationalitet.
USA och är i det här avseendet överlägset Europa. Där är det fullständigt självklart att alla med amerikanskt medborgarskap är Amerikaner. Och dessutom duktiga på att positivt framhäva stolt etniciteten genom att kombinera amerikan med etnisk tillhörighet. . . Afroamerikan, Italianamerican, Latinamerican etc Argentina är ett spännande land med på det viset. De har störst andel europeiska ättlingar av alla sydamerikanska länder och stora minoriteter från Tyskland, Italien, Östeuropa och Mellanöstern ändå förknippar vi inte Argentina med annat än den egna kulturen som uppkommit där i en mix av influenser.
Jag menar väl att oavset vilket land du flyttar till så har du ju ändå med dig det landet du är född i ! Unga människor tänker inte så djupt kanske och jag tror inte de menar något illa alls med att de tycker man ska vara född här för att vara Svensk ! Tycker det var intressant att ta upp det för jag själv trodde att barn i Sverige inte tänkte på sådant som "svenskhet" ! Tanken med att ta upp det här har absolut inget rasistiskt tänkande utan hur barn tänker runt det här med invandrare "jag trodde faktiskt att barn inte brydde sig alls för många svenska barn har ju olika etniska klasskamrater som de gärna leker och umgås med ,så jag blev lite paff när jag läste den här undersökningen på TV4 :as text TV .
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:11)  Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator Halaj! Inga personangrepp i tråden. Inte heller nån rasism, eller ens främlingsfientlighet. Tråden hotar alltså att låsas för att den är off topic? Och inte för att den är obehaglig? I vilket fall som helst var ditt inlägg en party pooper: http://www.urbandictionary.com/define.php?...=party%20pooper//T
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 22:32)  Jag menar väl att oavset vilket land du flyttar till så har du ju ändå med dig det landet du är född i ! Unga människor tänker inte så djupt kanske och jag tror inte de menar något illa alls med att de tycker man ska vara född här för att vara Svensk ! Tycker det var intressant att ta upp det för jag själv trodde att barn i Sverige inte tänkte på sådant som "svenskhet" ! Tanken med att ta upp det här har absolut inget rasistiskt tänkande utan hur barn tänker runt det här med invandrare "jag trodde faktiskt att barn inte brydde sig alls för många svenska barn har ju olika etniska klasskamrater som de gärna leker och umgås med ,så jag blev lite paff när jag läste den här undersökningen på TV4 :as text TV . Jag tycker nog ändå att det verkar som att de flesta unga inte tänker att man måste vara född här för att vara svensk. Var femte, det blir två av 10. Eller 20 av hundra. Det betyder att 8 av 10 eller 80 av 100 inte tänker så.
*Stintan*
04-06-2013, 21:42
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 22:32)  Jag menar väl att oavset vilket land du flyttar till så har du ju ändå med dig det landet du är född i ! Unga människor tänker inte så djupt kanske och jag tror inte de menar något illa alls med att de tycker man ska vara född här för att vara Svensk ! Tycker det var intressant att ta upp det för jag själv trodde att barn i Sverige inte tänkte på sådant som "svenskhet" ! Tanken med att ta upp det här har absolut inget rasistiskt tänkande utan hur barn tänker runt det här med invandrare "jag trodde faktiskt att barn inte brydde sig alls för många svenska barn har ju olika etniska klasskamrater som de gärna leker och umgås med ,så jag blev lite paff när jag läste den här undersökningen på TV4 :as text TV . De kanske inte brytt sig eller tänkt på det förrän frågan ställdes. Dessutom är ju var 5:e inte särskilt många.
Nä men det var tydligen intressant nog för att skriva om på tex TV !Ska ta och fråga mitt äldsta barnbarn som är 10 år hur hon tänker .Allvarligt så blev jag lite paff ! Trodde barn inte brydde sig om sådant eller ens tänkte på det  Men nog bär man med sig sitt ursprung och sitt land vart man än flyttar
Piccante
04-06-2013, 21:53
Jag har inte läst undersökningen så jag vet ju inte hur frågeställningen var riktigt. Men som Jubbe skrev innan man kan diskutera både etnicitet, medborgarskap och kulturell tillhörighet. Är man född i Sverige och svensk medborgare tycker jag att man är svensk. Sen kan man vara svensk till etnicitet men inte kulturellt. Ta tex Ian Lundin i Lundin Oil som är uppvuxen utomlands och helst pratar engelska i intervjuer. Är han svensk? Har ju svensks far, svenskt namn, företag i Sverige men lever som engelsman.
Själv är jag inte så intresserad av att etikettera andra människor och som sagt var 5e är 20% av de unga så 80% bryr sig inte om vilken etnicitet folk boende i Sverige har.
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 22:42)  De kanske inte brytt sig eller tänkt på det förrän frågan ställdes. Dessutom är ju var 5:e inte särskilt många. Dessutom, "små grytor har också öron", intet att förglömma. Barnen snappar upp mer av det vi vuxna hasplar ur oss än man kan ana. (Och ska man gå in på oss vuxnas synsätt så tror jag att "vi och dom-mentaliteten" är viktigast för osäkra människor. Ju osäkrare desto snävare grupptillhörighetsgränser.)
Fast jag tror inte att någon vill sudda ut sitt land där man är född och kulturen man tillhör !alla människor som flyttar till ett annat land tar med sig sin kultur och sina traditioner var helst man sätter ner sin bopåle ;)Man är väl stollt över att vara från det landet man kommer ifrån oavset !
mamamaggan
04-06-2013, 22:01
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 22:58)  Dessutom, "små grytor har också öron", intet att förglömma. Barnen snappar upp mer av det vi vuxna hasplar ur oss än man kan ana.
(Och ska man gå in på oss vuxnas synsätt så tror jag att "vi och dom-mentaliteten" är viktigast för osäkra människor. Ju osäkrare desto snävare grupptillhörighetsgränser.)
CITAT (Piccante @ 04-06-2013, 22:53)  Jag har inte läst undersökningen så jag vet ju inte hur frågeställningen var riktigt. Men som Jubbe skrev innan man kan diskutera både etnicitet, medborgarskap och kulturell tillhörighet. Är man född i Sverige och svensk medborgare tycker jag att man är svensk. Sen kan man vara svensk till etnicitet men inte kulturellt. Ta tex Ian Lundin i Lundin Oil som är uppvuxen utomlands och helst pratar engelska i intervjuer. Är han svensk? Har ju svensks far, svenskt namn, företag i Sverige men lever som engelsman.
Själv är jag inte så intresserad av att etikettera andra människor och som sagt var 5e är 20% av de unga så 80% bryr sig inte om vilken etnicitet folk boende i Sverige har. Jag är född i Finland, flyttade hit som sexåring och bytte medborgarskap först efter 30 års ålder, är jag alltså inte svensk?
*Stintan*
04-06-2013, 22:07
Flyttar man redan som barn har man knappast hunnit få något att relatera till eller minnas som man kan bära med sig så då har det ju ingen betydelse. CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 22:58)  Dessutom, "små grytor har också öron", intet att förglömma. Barnen snappar upp mer av det vi vuxna hasplar ur oss än man kan ana.
(Och ska man gå in på oss vuxnas synsätt så tror jag att "vi och dom-mentaliteten" är viktigast för osäkra människor. Ju osäkrare desto snävare grupptillhörighetsgränser.)
*Stintan*
04-06-2013, 22:15
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:00)  Fast jag tror inte att någon vill sudda ut sitt land där man är född och kulturen man tillhör !alla människor som flyttar till ett annat land tar med sig sin kultur och sina traditioner var helst man sätter ner sin bopåle ;)Man är väl stollt över att vara från det landet man kommer ifrån oavset ! Men du brukar ju förfasa dig över att invandrarna som kommer hit inte anpassar sig och tar seden dit dom kommer så jag har lite svårt att se hur ditt resonemang går ihop.
Jag förfasat mig ! då har du nog misförståt mina inlägg totalt Stintan . Som jag har påpekat förut så har jag många invandrar vänner från olika länder och min älskade svärdotter är av Ungersk härkomst ! så sätt inga stämplar på mig
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:24)  Jag förfasat mig ! då har du nog misförståt mina inlägg totalt Stintan . Som jag har påpekat förut så har jag många invandrar vänner från olika länder och min älskade svärdotter är av Ungersk härkomst ! så sätt inga stämplar på mig  Jag har uppfattat många av dina inlägg på samma sätt som Stintan, att du anser att man ska ta seden dit man kommer och så vidare. Du har nog uttryckt dig på ett sätt som är lätt att missförstå.
Det jag skrivit ligger i betraktarens ögon Anma och hur man ser på mig !det kan jag inte göra något åt .
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:34)  Det jag skrivit ligger i betraktarens ögon Anma och hur man ser på mig !det kan jag inte göra något åt . Jag tror faktiskt att det beror på hur man uttrycker sej, det skrivna ordet är ganska tydligt.
*Stintan*
04-06-2013, 22:47
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:34)  Det jag skrivit ligger i betraktarens ögon Anma och hur man ser på mig !det kan jag inte göra något åt . Det går inte att ta miste när du skrivit det flera gånger ordagrant rakt ut. Det kan väl knappast vara så att du aldrig menar vad du skriver.
Tänker inte ens besvara det !
Meh, det vet väl alla att svensk är man om man håller på Sverige i fotboll, skidor och ishockey. :-)
CITAT (Pirum @ 06-06-2013, 07:30)  Meh, det vet väl alla att svensk är man om man håller på Sverige i fotboll, skidor och ishockey. :-) Fan också, där rök mitt Svenska ursprung...
Huggorm
06-06-2013, 12:06
CITAT (Pirum @ 06-06-2013, 07:30)  Meh, det vet väl alla att svensk är man om man håller på Sverige i fotboll, skidor och ishockey. :-) Ja, den svenska nationaliteten är snart så urvattnad...
Bengalow
06-06-2013, 12:27
Då kanske man skulle byta färg på landslagsdressen till lite med urvattnat blått och blekgult...
Är det fel att vara stollt svensk nu för tiden ? Vi som har svenska anor långt tillbaks ska vi sluta att bry oss om vår svenska status och våra rötter ? Alla vet väl att om man är född i europa tex så är man vit ,är man född i Afrika så är man svart är man född i Asien så är man gul osv .Hur ska man få till det så att alla hör till samma kultur ?Ska inte var och en ha rätt till sin kulltur och hudfärg ?Jo jag vet att många kommer att skriva rasist !då kommer motfrågan ?vad är rasism det är väl när du nedvärdera någon för deras hudfärg och eventuellt land .Jag tycker att varje land och nattsion har rätten att bevara sin egen kulltur .
Jubbe063
07-06-2013, 23:59
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 00:38)  Är det fel att vara stollt svensk nu för tiden ? Vi som har svenska anor långt tillbaks ska vi sluta att bry oss om vår svenska status och våra rötter ? Alla vet väl att om man är född i europa tex så är man vit ,är man född i Afrika så är man svart är man född i Asien så är man gul osv .Hur ska man få till det så att alla hör till samma kultur ?Ska inte var och en ha rätt till sin kulltur och hudfärg ?Jo jag vet att många kommer att skriva rasist !då kommer motfrågan ?vad är rasism det är väl när du nedvärdera någon för deras hudfärg och eventuellt land .Jag tycker att varje land och nattsion har rätten att bevara sin egen kulltur . Vilken färg du har på huden säger inte ett skit om vilken kultur du kommer ifrån. Hudfärg är en biologiskt nedärvd egenskap, säger inget om vilket lan man tillhör, inte vilken kultur man tillhör. En svart amerikan som biologiskt härstammar från slaveriets dagar tillhör inte någon afrikansk kultur eller afrikanskt land så här 7-8 genertioner senare trots samma hudfärg som de flesta i Afrika.
Hudfärgen säger en hel del om vilken kultur du kommer ifrån ! och det har absolut inget som helst att göra med rasism ! då handlar det om vilken kultur du kommer ifrån och är uppvuxen i .
Aqvakul
08-06-2013, 00:13
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:06)  Hudfärgen säger en hel del om vilken kultur du kommer ifrån ! och det har absolut inget som helst att göra med rasism ! då handlar det om vilken kultur du kommer ifrån och är uppvuxen i . Läste du inte svaret du fick ovan? Det finns ju massor med människor med avvikande hudfärg, som är helt etablerade i sitt lands kultur (ibland sen flera generationer). USA och Brasilien är exempel på utpräglat multietiska samhällen. Adopterade är en annan kategori. Nej, du är säkert inte rasist. Men kanske lite inskränkt och obetänksam.
Aqvakul !du är ju ex lärare efter vad jag förståt ! har då inte alla rätten till sitt ursprung oavset vilket land du kommer ifrån ? Menar du att vi ska sudda ut vårt Svenska ursprung och bli "blancka" = ingen tillhörighet . jag är väl medveten om att vi i århundranden har haft invandring i Sverige särskillt bland Adeln och bland smeder .Men vi måste ju ha rätten att få vara Svenskar och ta vara på vår kulltur och även ha rätten att värna om den .Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ?
Aqvakul
08-06-2013, 00:30
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:23)  Aqvakul !du är ju ex lärare efter vad jag förståt ! har då inte alla rätten till sitt ursprung oavset vilket land du kommer ifrån ? Menar du att vi ska sudda ut vårt Svenska ursprung och bli "blancka" = ingen tillhörighet . jag är väl medveten om att vi i århundranden har haft invandring i Sverige särskillt bland Adeln och bland smeder .Men vi måste ju ha rätten att få vara Svenskar och ta vara på vår kulltur och även ha rätten att värna om den .Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ? Har jag eller någon annan påstått något annat? Däremot protesterar jag och flera andra mot att du exkluderar vissa svenskar från att känna sig som svenskar för att de har annat ursprung.
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:13)  Läste du inte svaret du fick ovan? Det finns ju massor med människor med avvikande hudfärg, som är helt etablerade i sitt lands kultur (ibland sen flera generationer). USA och Brasilien är exempel på utpräglat multietiska samhällen. Adopterade är en annan kategori.
Nej, du är säkert inte rasist. Men kanske lite inskränkt och obetänksam. Motti är blondin. Räcker inte det??? Jag är också blondin, och gissa vad????? När jag var 45 insåg jag att krumelurerna som fanns på pappret, betydde att man meddelade sig med dom. TILL VARANDRA!!!! Fatta hur kul det var... Vissa blondiner tror fortfarande, att det är frukostflingor... Läsa, vad är det nu då???? EEEH.
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:30)  Har jag eller någon annan påstått något annat? Däremot protesterar jag och flera andra mot att du exkluderar vissa svenskar från att känna sig som svenskar för att de har annat ursprung. Ja eller för att dom har en annan färg. Väntar bara på att huggen ska komma mot alla "blandraser "och utlänningar i det svenska hovet. En ny invandrare tar plats i kungahuset idag... Welcome Chris i guess you don´t understand Swedish yet, but you will learn soon, or you become a foreigner and the swedish people don´t like that. You must be a Swedish guy, and i hope you can get your parents to be born in Sweden, or you are smoked permanently.
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:06)  Hudfärgen säger en hel del om vilken kultur du kommer ifrån ! och det har absolut inget som helst att göra med rasism ! då handlar det om vilken kultur du kommer ifrån och är uppvuxen i . Motti, vad du faktiskt säger är att en person som inte är vit inte får känna sig och vara svensk. Är det vad du menar?
Huggorm
08-06-2013, 07:30
CITAT (pejori @ 08-06-2013, 05:40)  Ja eller för att dom har en annan färg. Väntar bara på att huggen ska komma mot alla "blandraser "och utlänningar i det svenska hovet. En ny invandrare tar plats i kungahuset idag...
Welcome Chris i guess you don´t understand Swedish yet, but you will learn soon, or you become a foreigner and the swedish people don´t like that.
You must be a Swedish guy, and i hope you can get your parents to be born in Sweden, or you are smoked permanently. De enda hugg som brukar komma om kungahusets etniska härstamning är vänsterns bråk om drottningens nazitiska släkt, av någon anledning vill de gärna att den smutsen skall spilla över på henne. I övrigt tycker jag aldrig man hör något. CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:13)  Läste du inte svaret du fick ovan? Det finns ju massor med människor med avvikande hudfärg, som är helt etablerade i sitt lands kultur (ibland sen flera generationer). USA och Brasilien är exempel på utpräglat multietiska samhällen. Adopterade är en annan kategori.
Nej, du är säkert inte rasist. Men kanske lite inskränkt och obetänksam. Afroamerikanernas hudfärg säger ändå en hel del om vem de är. Landet är ju djupt segregerat och de svarta har en egen kultur som skiljer sig ganska mycket från andra amerikaners. Om jag inte missförstått är situationen liknande i Brasilien. Självklart finns undantag men hudfärgen säger ganska mycket om vem man är och vilken kultur man tillhör.
Anki på Öland
08-06-2013, 07:52
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:23)  ............Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ? Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt"
Rebecca
08-06-2013, 07:54
Förstår fortfarande inte riktigt den här "tillhörigheten" som hela tiden kommer upp. Är det så jäkla viktigt vad ens folkslag har för kultur...? Måste det påpekas hela hela tiden - kan man inte få ta till sig det om man nu är intresserad av det? Jag som blond blåögd tjej och familj bestående av infödda svenskar i många många generationer känner att jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om den här "svenskheten" som Motti verkar vara så jäkla rädd över att förlora. CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 08:52)  Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt"  Så full som möjligt och allmänt svineri. Svensk midsommar. Vad menar Motti med att vi visar hur svenska vi är på midsommar?
*Stintan*
08-06-2013, 08:12
CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 08:52)  Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt"  Instämmer!
Det är märkligt hur vissa av oss så envist biter oss fast vid vår egen grupptillhörighet samtidigt som vi inte skulle vilja ses som inkräktare av "de andra" när vi t.ex försöker oss på att träna karate och zumba, sjunga gospel och reggae och försöker behandla div sjukdomstillstånd med akupunktur osv osv osv. För att inte tala om hur vi som stannat kvar lägger oss till med traditioner såsom halloween och gifter oss med amerikansk vigselakt och det är sannerligen inte bara rotmos och fläsklägg som står på våra middagsbord längre för att bara nämna något. Människor väller över kontinenterna från alla håll och kanter och slår ner sina bopålar långt, långt borta från sina "ursprungsrötter", ibland tillfälligt och ibland för gott. Afrika och Amerika har vi själva vallfärdat till sedan länge och nu är vi på väg med stormsteg till Asien så vad är egentligen problemet?? Vad vi än tycker om det så komner våra kulturer och hudfärger att blandas upp i o m att utvecklingen gjort det möjligt att röra sej över världen på ett snabbt och enkelt sätt....när ska egentligen "hela den här grejen" äntligen bli en ickefråga????
Huggorm
08-06-2013, 08:41
CITAT (Cacki @ 08-06-2013, 09:32)  Det är märkligt hur vissa av oss så envist biter oss fast vid vår egen grupptillhörighet samtidigt som vi inte skulle vilja ses som inkräktare av "de andra" när vi t.ex försöker oss på att träna karate och zumba, sjunga gospel och reggae och försöker behandla div sjukdomstillstånd med akupunktur osv osv osv. För att inte tala om hur vi lägger oss till med traditioner såsom halloween och gifter oss med amerikansk vigselakt för att bara nämna något. Människor väller över kontinenterna från alla håll och kanter och slår ner sina bopålar långt, långt borta från sina "ursprungsrötter", ibland tillfälligt och ibland för gott. Afrika och Amerika har vi själva vallfärdat till sedan länge och nu är vi på väg med stormsteg till Asien så vad är egentligen problemet?? Vad vi än tycker om det så komner våra kulturer och hudfärger att blandas upp i o m att utvecklingen gjort det möjligt att röra sej över världen på ett snabbt och enkelt sätt....när ska egentligen "hela den här grejen" äntligen bli en ickefråga???? Jag och många med mig är totalt ointresserade av karate, zumba, gospel, reggae, akupunktur, halloween och amerikanska vigselakter. Och när "vallfärdade" vi till Afrika? Emigrationen till Amerika var visserligen stor, men de flesta svenskarna stannade ju i Minnesotas utmarker som på den tiden i princip var obebodda och inte hade någon kultur att tala om. Något intresse av att anamma de lokala indianernas kultur och levnadssätt fanns definitivt inte. Det kommer aldrig att bli en "ickefråga" med kultur, det finns inte ett enda land i världen där mångkulturen går smärtfritt, segregationen är stor överallt och på många platser är det regelrätta konflikter. Generellt trivs folk med sin egen kultur, det har att göra med vårt flockbeteende.
CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 09:41)  Jag och många med mig är totalt ointresserade av karate, zumba, gospel, reggae, akupunktur, halloween och amerikanska vigselakter. Och när "vallfärdade" vi till Afrika? Emigrationen till Amerika var visserligen stor, men de flesta svenskarna stannade ju i Minnesotas utmarker som på den tiden i princip var obebodda och inte hade någon kultur att tala om. Något intresse av att anamma de lokala indianernas kultur och levnadssätt fanns definitivt inte.
Det kommer aldrig att bli en "ickefråga" med kultur, det finns inte ett enda land i världen där mångkulturen går smärtfritt, segregationen är stor överallt och på många platser är det regelrätta konflikter. Generellt trivs folk med sin egen kultur, det har att göra med vårt flockbeteende. När missionärerna drog iväg dit för att dom tyckte att Afrika behövde "kristnas". Vallfärdandet förekom vsserligen inte alls i samma omfattning som emigrationen till Amerika men ändå....men iofs är ju Rosengård inte lika geografiskt stort som Minnesotas utmarker heller för den delen. Vad du personligen har för intressen spelar mindre roll i sammanhanget så länge "de dina" har börjat idka olika kulturers traditioner i den här omfattningen.
CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 08:52)  Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt"  CITAT (Rebecca @ 08-06-2013, 08:54)  Så full som möjligt och allmänt svineri. Svensk midsommar. CITAT (*Stintan* @ 08-06-2013, 09:12)  Instämmer! Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra? Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år!
Aqvakul
08-06-2013, 10:26
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 10:45)  Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra? Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år!  Nu var det väl inte så att någon av de du citerar propagerar för att man ska dricka på midsommar, tvärtom! Men tyvärr förekommer enormt mycket fylleri i samband med midsommarfirandet på de stora samlingsplatserna som t.ex. på Öland eller i Dalarna.
Jubbe063
08-06-2013, 10:43
CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 08:30)  De enda hugg som brukar komma om kungahusets etniska härstamning är vänsterns bråk om drottningens nazitiska släkt, av någon anledning vill de gärna att den smutsen skall spilla över på henne. I övrigt tycker jag aldrig man hör något. Afroamerikanernas hudfärg säger ändå en hel del om vem de är. Landet är ju djupt segregerat och de svarta har en egen kultur som skiljer sig ganska mycket från andra amerikaners. Om jag inte missförstått är situationen liknande i Brasilien. Självklart finns undantag men hudfärgen säger ganska mycket om vem man är och vilken kultur man tillhör. Afroamrikaners subkultur är en Amerikansk kultur som inte återfinns någon annanstans. Alla kulturer har subkulturer. Det Motti sa var att hudfärg är en del av kulturen, dvs ett absolut samband mellan biologiskt ursprung och en viss kultur. Då är ju frågan om jag skulle ha biologiskt ursprung i Kenya, men aldrig bott där, aldrig lärt mig språket etc.... Är jag då en del av Kenyas kultur, en del av deras nationalitet trots det? Nu är det väl så att NATIONALITET, ETNICITET och KULTURELL TILLHÖRIGHET kan vara helt skilda från varandra helt utan några samband. NATIONALITET är politisk och terioriellt avgränsade områden som varierar mellan tid. Danmark tillhörde en gång den svenska nationen, Sverige har delar som tillhört andra nationer. Ena dagen svens, andra Dansk, ena dagen kurd, andra turk. Ibland smärtfritt andra gånger blodigt och utdraget. ETNICITET är inget man kan påverka, man föds till det utseende man får och sitt biologiska arv kan inte väljas bort. Men biologin dikterar inte vilken kultur du ska tillhöra, KULTURELL TILLHÖRIGHET avhängigt de traditioner du och din omgivning hänger er åt. En svart kan vara lika indoktrinerad i Svensk kultur som en Etnisk Svensk. Beror ju på var du är född och uppvuxen, vilka dina föräldrar är, var släkten befinner sig och vilka val du själv gör i livet. Lägg till ÖVRIGA SUBGRUPPERINGAR och soppan är komplett ;-) Så visst kan kultur nationalitet och etnicitet hänga samman tätt tätt hopknytet. Men lika ofta är en eller alla av dessa fristående från de övriga. Så, när du ser en person på stan så syns det inte på denna vilken kultur hen tillhör, ej heller vilken nationalitet hen har, allt som syns är etniskt påbrå (i bästa fall, inte alltid etniciteten kan särskiljas).
*Stintan*
08-06-2013, 11:06
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 10:45)  Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra? Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år!  Du måste ha en sällsynt dålig läsförståelse om du gör den tolkningen av det vi skrev.
CITAT (*Stintan* @ 08-06-2013, 12:06)  Du måste ha en sällsynt dålig läsförståelse om du gör den tolkningen av det vi skrev. Neej men det var ju så ni beskrev ert midsommarfirande. Skulle tro att flera/många andra här skulle beskriva sina midsommaraftnar med helt andra ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|