Sidor: 1, 2, 3
malarmaster
CITAT (Cacki @ 06-06-2013, 17:37) *
I helsicke! Jag tycker bara att man fördelar resurserana oppåt väggarna fel. Dom ska gå till det dom är ämnade för och inte ner i fickorna på latmaskar som inte verkar vilja jobba om de inte får extra morötter eller till företag som inte går runt men som på något märkligt sätt ändå lyckas generera en viss vinst. Skulle det vara mer försvarbart att ge "socialbidrag" åt företag än åt människor tycker du? Tycker inte jag. Sverige har inte råd att försörja en massa icke konkurrenskraftiga företag. Det är varken hållbart i längden eller till gagn för landet på något sätt. Vem skulle vilja vara anställd på ett sådant osäkert företag som kan kursa vilken dag som helst. Dyrt för staten medan den konstgjorda andningen pågår och dessutom vore det bara att skjuta kommande problem framför sej. En dag står de som åkt med i undergången och klappar på porten till AF.

PS. Utan individer finns inget behov av något "samhälle"... DS.

vilka företag avser du och vari består deras subventioner?
du brukar ju inte generalisera men nu vet jag faktiskt inte vad du menar så det blir ju lite svårt att bemöta. Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 06-06-2013, 18:50) *
ordningen är så att det MÅSTE vara tretton ledamöter i nämnden,det finns också tretton suppleanter.
varje ledamot har en personlig suppleant,om den ordinarie ledamoten är frånvarande går hans personlige suppleant in,om också denne är frånvarande går den äldste närvarande suppleanten in oavsett partifärg.denna ordning har flera gånger gjort att jag suttit suppleant för s vilka tillhör oppositionen.
majoriteten i kommunen består av m,fp,kd,v,mp och lokala aa (avhoppade f.d sossar). sossarna har 3 ord.ledamöter men de tycks konstigt nog alltid ha något annat för sig så det är sällan alla är närvarande.deras suppleanter är alla fackligt aktiva så de tycks föredra att vara på sina avdelningskontor istället.

som du ser gör det ju egentligen ingen skillnad ur demokratisk synvinkel då endast 5 ord. ledamöter tillhör oppositionen i dagsläget.2 av de 5 är dessutom c och röstar vanligtvis med majoritetsstyret ändå.

nu är det inte så mycket diskussioner då enigheten är stor i nämnden avseende de sociala frågorna.
diskussionerna handlar istället om föregående styres efterlämnade ekonomiska röra med total obefintlig ekonomisk styrning.detta har gjort att tjänstemännen handlat helt på eget bevåg då också styrdokument saknats,något som klandrats av socialstyrelsen.då många beslut dessutom är lagbundna har det inte gått rätt till i flera fall då viss okunskap och kompetens gällande detta saknats. många förvaltningschefer har dessutom slutat just pga att de inte kunnat ta ansvar för den gamla rådande situationen.
förra årets underskott:53 miljoner. nytt beräknat underskott 2013: 80 miljoner.
majoritetsstyret tillträde i december 2012 då sossarna fick misstroende förklaring mot sig av övriga politiker.
nu kämpas det med en ny kommunchef samt många nya förvaltningschefer och en ekonomi i fritt fall.
nu i juni skall det finnas en färsk organisation med en central ekonomistyrningsenhet på plats,något som saknats tidigare vilket tidigare innebar att ingen visste var förvaltningarna gjorde av resurserna.
så kan det gå om man inte har situationen under kontroll utan tror att det skall funka ändå utan regler.
ulf

Ja skylla på andra kan man ju alltid göra.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 06-06-2013, 19:09) *
Ja skylla på andra kan man ju alltid göra.

Det har väl alliansen alltid gjort. dunno.gif
Cacki
CITAT (malarmaster @ 06-06-2013, 19:02) *
vilka företag avser du och vari består deras subventioner?
du brukar ju inte generalisera men nu vet jag faktiskt inte vad du menar så det blir ju lite svårt att bemöta. Ulf

Vaddå subventioner? Är det bidrag du menar och som du döpt om till subventioner?
Vad jag avser är ditt ständiga mässande om att det enda saliggörande för att klara andets ekonomi heter sänkta arbetsgivaravgifter och nedhållning av löner.
Allt ska visst läggas på individens axlar, speciellt de allra sämst bemedlade, medan företagen inte behöver ta något ansvar. Varför skulle man inte kunna avkräva dem att generellt sänka sina vinstkrav t.ex, alla företag är sannerligen inte redo för någon utlandsmarknad och de som flyttar duger det väl inte att bara rycka på axlarna åt och säga -Se hur det går om ni inte går med på att sänkta bolagsskatter, sänkta arbetsgivaravgifter och inte kräver så höga löner bla bla bla...
-Nä, på dem bara!
Och fr.a. ställ åtminstone inga högre krav än vad individen kan förvänta sej av soc...nämligen att man behovsprövas.
Företag som går med minsta vinst ska självklart inte ha några bidrag förrän deras kapital är slut och så mycket "lösöre" som någonsin går har avyttrats. Det är ju så det fungerar på individnivå.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 06-06-2013, 19:47) *
Det har väl alliansen alltid gjort. dunno.gif

Japp och nu vill dom få oss att tro att dom lämnar ett dukat bord efter sig när det blir regeringsskifte men hur dum kan man va om man tror att det inte märks att dom dukat med trasigt porslin.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 06-06-2013, 20:20) *
Japp och nu vill dom få oss att tro att dom lämnar ett dukat bord efter sig när det blir regeringsskifte men hur dum kan man va om man tror att det inte märks att dom dukat med trasigt porslin.

Japp. Nog för att Svenskar är blonda och blåögda, men någon gräns på dumheterna får det vara.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 06-06-2013, 20:20) *

Tog inte Patron Person med sig porslinet när han länsade Sahgerska Palatset? Det nya porslinet lär vara märk "tillhör staten o det svenska folket".
Att dumförklara folk är att dumförklara sig själv.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 06-06-2013, 21:07) *
Tog inte Patron Person med sig porslinet när han länsade Sahgerska Palatset? Det nya porslinet lär vara märk "tillhör staten o det svenska folket".
Att dumförklara folk är att dumförklara sig själv.

Det där var förbanne mej så klokt skrivet att jag tycker att det är något du borde berätta för Mr Reinfeldt och resten av hans medlöpare också!
gnon49
CITAT (Cacki @ 06-06-2013, 21:18) *
Det där var förbanne mej så klokt skrivet att jag tycker att det är något du borde berätta för Mr Reinfeldt och resten av hans medlöpare också!

Ingen idé. Tänk bara på vad Finansminister Feldt skrev om löntagarfonderna. Politiker vet alltid bäst. Valboskapen är till för att manipuleras.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 06-06-2013, 21:54) *
Ingen idé. Tänk bara på vad Finansminister Feldt skrev om löntagarfonderna. Politiker vet alltid bäst. Valboskapen är till för att manipuleras.

Sa han så??....Ja milda himmel, varför finns det inga helt vanliga sunda människor som vill ställa upp och bli politiker?? Det är märkligt att det alltid bara är en massa självgoda och maktkåta besserwissrar som slåss om posterna....
pejori
CITAT (Cacki @ 06-06-2013, 22:05) *
Sa han så??....Ja milda himmel, varför finns det inga helt vanliga sunda människor som vill ställa upp och bli politiker?? Det är märkligt att det alltid bara är en massa självgoda och maktkåta besserwissrar som slåss om posterna....

Tror det finns det.
Men dom föds inte in i partierna eller får poster via nepotism, så dom har inte en chans.
Cacki
CITAT (pejori @ 06-06-2013, 23:06) *
Tror det finns det.
Men dom föds inte in i partierna eller får poster via nepotism, så dom har inte en chans.

Ja tyvärr, så är det. Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja fota ut varenda en som är stöpta i den "gamla" sleven och börja om från början med nya fräscha förmågor, men men...in my dreams...
pejori
CITAT (Cacki @ 06-06-2013, 23:27) *
Ja tyvärr, så är det. Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja fota ut varenda en som är stöpta i den "gamla" sleven och börja om från början med nya fräscha förmågor, men men...in my dreams...

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon