Monarda
Finns det något bra knep att hålla krukväxterna vid liv några veckor? Vill minnas att jag läst något om att man kan använda petflaskor.
Bassam
Hej
Du kan använda självvattnande krukor, man kan blanda vatten med medel som sälja på affären och den heter trasport medel ), den medel använda med vatten för att döda svampen bakteria och virus,

Obs

Jag tycker så på grund att vatten ska stanna länge i kruka, och det betyder att vatten ska attackerad från svamp, bakteria och virus, så ger jag den här tips.

H.Bassam
Monarda
Självvattnande krukor är ingen lösning i det här fallet. Vill minnas att jag sett ett slags munstycke som man kan sätta på en petflaska och sedan vända den upp och ner i krukan. Jag får leta vidare på nätet.
oliv
Hittade några gamla trådar om ämnet:

Automatisk bevattning med uppochnervända petflaskor?

Bevattningsystem för krukväxter

Kluriga knep för bevattning?

Semester & vattning! (artikel om bevattningspip till pet-flaska, om man vill använda sådana)

Monarda
Tack snälla Oliv för att du tog dig tid att leta rätt på detta. thanks.gif Nu ska det nog ordna sig med sonens blommor.
strepp
En kompis till mig klipper remsor av disktrasor blötlägger dessa och stoppar ner den ena änden i krukan och den andra i en skål med vatten.Hon säger att de klarar sig mycket bra men man bör testa ett par veckor innan man åker så att man ser att det fungerar..
Ålgryte
CITAT
... man bör testa ett par veckor innan man åker så att man ser att det fungerar..

Absolut!

Jag har använt plastöverdragen ljusveke (inköpt på ICA) som jag sticker ner i krukan och andra änden i en vattenflaska. Den metoden är inte så platskrävande som flaskorna nerstuckna i krukorna.

På balkongen har jag använt vinflaskor (med lång hals!) som jag fyllt med vatten och täppt igen med wetextrasa i strimlor. Flaskan har jag sedan tryckt ner en bit i krukan och trasan har fungerat som veke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon