|
*Stintan*
26-06-2013, 11:34
CITAT (gnon49 @ 26-06-2013, 12:08)  Vad skönt, då är jag inte ensam om att ha tjock-tv. Tror jag köpte en av dom sista tjock-tv som Siba hade. Stintan, nu läste du fel eller så skrev jag slarvigt. JAG kan det där dåligt.  Ok jag läste fel.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-06-2013, 12:19)  Pajori nu gick jag in på radiotjänsten och där står det att avgiften är för TV och Radio, flera gånger och SR får ju också pengar därifrån
Vi har också tjock TV. Varför skulle man köpa nåt annat så länge den fungerar...... Ja. Det är den, men har du bara radio, betalar du inte längre licens. Det fick du göra förut... Min tjockis får hänga med tills den ger upp.
*Stintan*
26-06-2013, 13:47
Oservera att det INTE är för att man kan titta på Svt i datorn som man ska betala utan för att man innehar en dator med internetuppkoppling. Jag kan t.ex. be min bredbandsleverantör spärra Svt så att det inte går att se något Svt visar på webben men det godtar inte Radiotjänst för att få avgiftsfrihet. Snacka om att man är livegen.
Gossen Ruda
26-06-2013, 17:21
Om vi nu bortser från själva avgiften, vad hjälper det med att skriva på en namnlista? Vill ni ha en folkomröstning?
*Stintan*
26-06-2013, 17:54
Många namn på listan o så skickas den till politikerna som har hand om det, kulturministern t.ex. Det är väl bra att dom får veta vad folk tycker.
Gossen Ruda
26-06-2013, 20:57
Det gör säkert intryck.
*Stintan*
26-06-2013, 21:29
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2013, 21:57)  Det gör säkert intryck.  Möjligt att det inte gör men gör man ingenting så blir det ju aldrig förändring av något. Vi tiger och finner oss i alldeles för mycket i det här landet.
CITAT (*Stintan* @ 26-06-2013, 22:29)  Möjligt att det inte gör men gör man ingenting så blir det ju aldrig förändring av något. Vi tiger och finner oss i alldeles för mycket i det här landet. Det är vår rätt att både protestera och skriva namnlistor till våra politiker. Ingår väl i vår yttrandefrihet... Här ska klagas...Någon rättvisa på utsugarfasonerna får det vara...
malcolm
27-06-2013, 11:23
Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad.
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 12:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad.  Ett bra inlägg enl mitt förmenade.
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 12:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen.
*Stintan*
27-06-2013, 13:20
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 12:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Men om man inte har aparaturen för att se på TV varför ska man då betala TV-avgift. Om det vore datorers huvudsakliga uppgift att sända TV-program så vore läget annorlunda men nu är det inte så. Man kan jämföra med att det finns möjlighet att låna/lyssna på bibliotekets ljudböcker i datorn vilket vi antagligen kommer att få betala för snart eftersom varje utlåning kostar biblioteket 20:-. Då är det ju rimligt att man som kund får betala avgift men man kan ju inte ta ut avgift av alla som har dator bara för att dom KAN låna ljudböcker. Biblioteken är lika mycket en samhällsangelägenhet som Svt. Vem köper förresten en mobiltelefon för att se på TV? Ingen skulle jag vilja påstå! CITAT (pejori @ 27-06-2013, 13:28)  Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen.
kerstinbern
27-06-2013, 13:34
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 11:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Det är ju så att SVT har en väldigt stor slagsida av äldre, som inte är intressanta för reklamkanalerna. Dessutom har ju Public Service just till uppdrag att också göra smalare program för mindre grupper som också är helt ointressanta för betal- och reklam-kanalerna.
Gossen Ruda
27-06-2013, 14:54
Jag har en mental allergi mot TV-reklam som är fördummande i de flesta fall.
Huggorm
27-06-2013, 15:15
Reklam är bra för då hinner man gå att pissa eller hämta lite kvällsmat eller så. Sedan sitter jag aldrig och kollar på TV enbart utan det brukar stå på lite i bakgrunden medan jag sitter vid datorn. Blir det reklam så skiftar jag uppmärksamhet 99% till datorn och den sista procenten används bara för att registrera när programmet börjar igen
Tycker nog att licensen ska bakas in i den allmänna statliga skatt vi alla (med inkomst) borde betala. Det skulle innebära att en del hushåll får betala mer än idag, andra mindre såklart, men så är det ju med annan infrastruktur också.
Detta liknar f.ö Copyswedes privatkopieringsavgift som de tar ut på tomma cd/dvd, videoband/kassettband, hårddiskar och minneskort i allt från tv-inspelare till surfplattor. (Copyswedes senaste tilltag). Det spelar ingen roll om du använder din USB-drive till säkerhetskopia för din dator, eller lägger ut barnens semesterbilder på skiva, Copyswede ska ha en bit av kakan också. Sjukt. Copyswede ger sedan pengarna till sig själva (löner) och typ Bert Karlsson och Carola.
kerstinbern
27-06-2013, 17:54
CITAT (pejori @ 27-06-2013, 12:28)  Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen. Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande? Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned.
CITAT (kerstinbern @ 27-06-2013, 18:54)  Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande?
Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned. Det handlar inte om, att betala för andra. Det handlar om att jag vill inte betala vägtrafikskatt om jag inte har bil. I kollektivtrafiken betalar du väl ändå bara för den resa du gör, inte för den du avstår ifrån??? TV licensen har gjort sitt. Vill jag ha andra kanaler, får jag skaffa en digitalbox och hyra dom kanaler jag vill ha. Då betalar jag för dom kanaler jag vill se, inte resten av Sveriges befolkning. Sedan smitare och fuskare kommer det alltid att finnas, Men man kan inte förutsätta att alla använder sin dator, surfplatta eller smartphone till att sitta och glo på SVT av alla kanaler...
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-06-2013, 19:01
CITAT (kerstinbern @ 27-06-2013, 18:54)  Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande?
Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned. Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar. Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land. Elisabeth
Huggorm
27-06-2013, 19:20
Hade det varit en kanal med viktiga program som nyheter, samhällsinformation och liknande så hade jag gärna betalt för det, det hade ju blivit väldigt billigt då. Men när SVT hela tiden blir fler kanaler med en massa dyra skräpprogram på som ingen vill se på så känns det inte intressant.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 20:01)  Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar.
Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land.
Elisabeth Precis. Solidarisk betalning till det som behövs så lägg licensen på skatten, så är problemet ur världen...
Huggorm
27-06-2013, 20:09
CITAT (pejori @ 27-06-2013, 21:06)  Precis. Solidarisk betalning till det som behövs så lägg licensen på skatten, så är problemet ur världen...  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen
27-06-2013, 20:24
CITAT (Huggorm @ 27-06-2013, 21:09)  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen Betalar du så mycket skatt i Sverige?
*Stintan*
27-06-2013, 20:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 20:01)  Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar.
Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land.
Elisabeth Lägger man TV-avgiften på skatten så får ju alla betala, även de som väljer bort TV! Helst skulle jag vilja att man tog bort TV-avgiften helt. Eller så kan Svt bli en betalkanal på webben , betala, logga in och titta. Ingen betalning ingenting att titta på. Då kan man välja! Du måste ju betala biljett på tåget och i kollektivtrafiken, simhallen eller idrottsarenan. Hade du haft barn hade du fått betala dyrt för att ha barnen på dagis. De som använder allt detta och mycket annat får ju betala både på skatten och "biljetten" men du kan välja att avstå och då slippa betala biljett. Ingen har väl påstått att det är fel att alla är med och betalar till vissa saker även om man aldrig använder dem. Men dit hör inte innehav av dator.
Huggorm
27-06-2013, 20:36
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 21:24)  Betalar du så mycket skatt i Sverige? 6579kr i fjol om du enbart menar inkomstskatt, men det spelar ingen roll, det är en principfråga.
27-06-2013, 20:37
Stintan du tror väl inte att biljetten täcker hela kostnaden dör kollektivtrafiken. Ich fick via skatten snällt vara med och betala våra rostiga dyra spårvagnar. Likaså med alla idrottsarenor. Skolan är fri, hade jag aldrig användning av, likaså järnvägen och så mycket annat.
*Stintan*
27-06-2013, 20:37
CITAT (Huggorm @ 27-06-2013, 21:09)  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen Du skattar ju i Norge så du slipper
*Stintan*
27-06-2013, 20:45
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 21:37)  Stintan du tror väl inte att biljetten täcker hela kostnaden dör kollektivtrafiken. Ich fick via skatten snällt vara med och betala våra rostiga dyra spårvagnar. Likaså med alla idrottsarenor. Skolan är fri, hade jag aldrig användning av, likaså järnvägen och så mycket annat. Jag det fick faktiskt jag också, jag har dock gått i skolan men kan inte heller nyttja något av det andra. Men du kanske tar del av skattefinansierad sjukvård och medicin som många andra inte gör. Det är väl helt rätt att alla bidrar till sånt. Men här är det fråga om en avgift för innehav av dator, surfplatta och mobil. Inte en avgift för Svt:s programutbud.
*Stintan*
27-06-2013, 22:30
Det är inte en TV-avgift som ska finansiera Svt:s verksamhet längre , det är en avgift för att få använda internet och varför ska då SVT få pengarna? Dessutom betalar jag redan för min internet till min operatör.
Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt.
Anki på Öland
27-06-2013, 22:45
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 23:30)  ......... Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt. Var väl en alldeles utmärkt idé!
Löjligt ! ett nytt sätt att få in skattepengar antar jag  Men om man säger så här !har du TV och redan betalat licens för den så ska du fan inte betala för dator heller .Har du inte TV och har dator tycker jag det 'är okej att betala en viss summa för tillhörighet .Den som enbart har dator kan ju ladda ner film musik kanaler mm som inte TV ägare kan .Frågan är väl vart gränsen går ?ja mellan TV och Dator .
kerstinbern
28-06-2013, 03:20
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 20:32)  Lägger man TV-avgiften på skatten så får ju alla betala, även de som väljer bort TV! Helst skulle jag vilja att man tog bort TV-avgiften helt. Eller så kan Svt bli en betalkanal på webben , betala, logga in och titta. Ingen betalning ingenting att titta på. Då kan man välja!
Du måste ju betala biljett på tåget och i kollektivtrafiken, simhallen eller idrottsarenan. Hade du haft barn hade du fått betala dyrt för att ha barnen på dagis. De som använder allt detta och mycket annat får ju betala både på skatten och "biljetten" men du kan välja att avstå och då slippa betala biljett. Ingen har väl påstått att det är fel att alla är med och betalar till vissa saker även om man aldrig använder dem. Men dit hör inte innehav av dator. Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket?
malarmaster
28-06-2013, 05:36
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2013, 04:20)  Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket? likaså är kollektivtrafiken kraftigt subventionerad,likaså betalar kommuninvånarna kollektivt för sina sportanläggningar,bibliotek m.m samhällsservice. alla använder ju inte detta men betalar till det. då jag inte följt tråden men förstår att många inte vill betala för svt vill jag försvara dessa kanaler. personligen använder jag nästan enbart deras programutbud när jag vill se tv. deras nyhetsprogram är de bästa,likaså debattprogram m.m. här finns också ett kulturutbud som helt saknas i de kommersiela kanalerna. licens gäller väl fortfarande per hushåll? en dator eller mobil ingår väl då? så det är endast de som idag inte betalar licens som klagar? det mest rättvisa vore att lägga allt på skattsedeln och då är debatten över. hur du sedan skall styra och ställa med pengarna är en annan sak,staten brukar ju inte öronmärka sina inkomster och följaktligen hamnar de lite överallt med en överdebitering som följd. ulf
*Stintan*
28-06-2013, 06:09
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2013, 04:20)  Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket? Hur är det med läsförståelsen? Det var faktiskt precis det jag sa att man måste betala både genom skatten och en "biljett"/avgift för att kunna nyttja dessa. Jag betalar min operatör för att kunna använda internet och jag betalar min bank för deras tjänst att kunna betala räkningar över internet. Det finns en massa annat på internet som kostar för att få åtkomst till men du väljer själv om du vill ha dessa tjänster eller inte. Radiotjänst tillåter oss inte att själva välja om vi vill använda tjänsten Svt play eller inte. Dom avgiftsbelägger istället dator+internet och förmenar oss därmed rätten att använda datorn till det vi själva vill. Man ska alltså inte kunna betala sina räkningar eller handla över internet, vara med i forum, chatta med familj och vänner eller skaffa sig information om ditten och datten utan att betala en avgift till Radiotjänst som enbart är avsedd att gå till att finansiera Svt:s verksamhet. Som jag skrev tidigare vore det hur enkelt som helst för Svt att bara låta de som betalar TV-avgift kunna se Svt play genom att ge dessa en kod för inloggning på fakturan. Det är fråga om frihet för datoranvändare att själva kunna välja de tjänster man vill ha.
Gossen Ruda
28-06-2013, 07:24
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 23:30)  Det är inte en TV-avgift som ska finansiera Svt:s verksamhet längre , det är en avgift för att få använda internet och varför ska då SVT få pengarna? Dessutom betalar jag redan för min internet till min operatör.
Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt. Nu börjar du bli riktigt rolig.  Det är säkert så att en del av avgiften skall gå till USA:s underrättelsetjänst.
*Stintan*
28-06-2013, 07:34
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2013, 08:24)  Nu börjar du bli riktigt rolig.  Det är säkert så att en del av avgiften skall gå till USA:s underrättelsetjänst. Ja men det är ju så  Ja dom där licensjägarna verkar i alla fall tillhöra nån underrättelsetjänst. - Hur betalar du dina räkningar? - Över internet. - Då ska du betala TV-avgift! http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=Gfad328Vshg
Huggorm
28-06-2013, 07:49
Hela saken är ju vansinnig. Antingen är ansvariga på Radiotjänst dumma i huvudet eller så gör de så här för att provocera.
28-06-2013, 08:29
CITAT (Huggorm @ 28-06-2013, 08:49)  Hela saken är ju vansinnig. Antingen är ansvariga på Radiotjänst dumma i huvudet eller så gör de så här för att provocera. eller kanske också för att fånga in dom som smiter från avgiften än så länge....
*Stintan*
28-06-2013, 08:50
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-06-2013, 09:29)  eller kanske också för att fånga in dom som smiter från avgiften än så länge.... Det handlar om att ha rätt att välja bort Svt play på nätet inte om att smita ifrån en avgift. Ingen annan som lägger ut filmer och annat på nätet får ta betalt av alla datorinnehavare. Eller du kanske tycker det vore OK om porrfilmsdistributörer krävde att alla som har en dator ska betala en avgift till dom.
Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service.
28-06-2013, 13:55
CITAT (gnon49 @ 28-06-2013, 14:32)  Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service.
Anki på Öland
28-06-2013, 14:22
CITAT (gnon49 @ 28-06-2013, 14:32)  Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service. Och vi som inte vill titta på TV, ska vi inte få ha dator för bankärenden osv??? Eller ska vi bara betala för något vi inte vill ha och hålla käften??
*Stintan*
28-06-2013, 15:51
CITAT (gnon49 @ 28-06-2013, 14:32)  Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service. Du tycks inte fatta att det är oerhört dyrt att använda sin dator till TV-tittande. Dessutom antar du bara att det är vanligt med TV-tittande i datorer. Har du ett mobilt bredband på 8 Gb så kan du se på TV eller strömma film i upp till 12 timmar/månad till en kostnad av cirka 300:- i bästa fall om täckningen är bra, men då räcker det inte till att surfa eller lyssna på musik vilket är det folk gör mest. Varje GB du köper till extra kostar ca 100:-. Det blir alltså otroligt mycket billigare att skaffa en TV-apparat och betala TV-avgiften på 173:-/månad om det är TV man vill se. Nej en dator är ingen TV, en dator är avsedd för att lagra och bearbeta data i första hand inte att visa TV-program även om möjligheten finns med rätt utrusning och för dyra pengar. Sen kan man ju fråga sig hur oberoende och viktigt public service egentligen är. Hur mycket pengar får dom inte in av sponsorer? Dessutom har dom gått med i den eminenta föreningen Svenskt Näringsliv och bara det gör ju att man verkligen kan ifrågasätta oberoendet.
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2013, 16:51)  Du tycks inte fatta att det är oerhört dyrt att använda sin dator till TV-tittande. Dessutom antar du bara att det är vanligt med TV-tittande i datorer. Har du ett mobilt bredband på 8 Gb så kan du se på TV eller strömma film i upp till 12 timmar/månad till en kostnad av cirka 300:- i bästa fall om täckningen är bra, men då räcker det inte till att surfa eller lyssna på musik vilket är det folk gör mest. Varje GB du köper till extra kostar ca 100:-. Det blir alltså otroligt mycket billigare att skaffa en TV-apparat och betala TV-avgiften på 173:-/månad om det är TV man vill se.
Nej en dator är ingen TV, en dator är avsedd för att lagra och bearbeta data i första hand inte att visa TV-program även om möjligheten finns med rätt utrusning och för dyra pengar.
Sen kan man ju fråga sig hur oberoende och viktigt public service egentligen är. Hur mycket pengar får dom inte in av sponsorer? Dessutom har dom gått med i den eminenta föreningen Svenskt Näringsliv och bara det gör ju att man verkligen kan ifrågasätta oberoendet. Nej, mobilt bredband har sina begränsningar, det medger jag. En fast lina är att föredra där man kan surfa obegränsat. Men själv har jag mobilt och klarar mig med min pott på 10 gb i mån för 199kr. Då ser jag en del på Youtube, Stv mm. Men att enbart se tv på datorn fordrar nog fast bredband via kabel eller fiber. Själv gjorde jag valet att ha ett billigt snabbt mobilt bredband före ett dyrt och långsamt fast bredband.
Huggorm
28-06-2013, 17:29
Man kan ha mobilt bredband utan gräns, det har jag och det är bara att ladda ner. Men det är ändå så långsamt att man inte kan se på SVT play på ett rimligt vis.
Visst är det så att alla inte kan se på tv osv på sina datorer och telefoner för att det är för segt eller för att det blir för dyrt.
Men för fler och fler faller den fasta telefonen bort och tv:n är också på väg att försvinna ur många hem så som vi är vana att uppfatta den. Datorer och mobiltelefoner används till allt: ringa (ingen fast telefon), ta kort (ingen system - eller kompaktkamera), väckarklocka (ingen vanlig klockradio behövs), musikspelare (ingen stereoanläggning för LP eller CD - bara en stor dockningsstation för Spotify), telefonera kan man även göra via Skype på dator eller mobil... TV:n kommer nog säkert snart att försvinna så som vi är vana vid att se den, den kommer väl att ersättas av stora "dumma" datorskärmar istället eller någon annan ny teknik jag inte vet om eller kan sia om.
Jag tycker fortfarande att en avgift via deklarationen vore den bästa (om det nu prompt ska vara en tv-avgift) men annars tycker jag att förslaget om att få en åtkomstkod man får när man betalar tv-avgiften som man använder för att logga in och se på SVT Play är en strålande idé.
*Stintan*
28-06-2013, 18:29
CITAT (Peztis @ 28-06-2013, 19:21)  Visst är det så att alla inte kan se på tv osv på sina datorer och telefoner för att det är för segt eller för att det blir för dyrt.
Men för fler och fler faller den fasta telefonen bort och tv:n är också på väg att försvinna ur många hem så som vi är vana att uppfatta den. Datorer och mobiltelefoner används till allt: ringa (ingen fast telefon), ta kort (ingen system - eller kompaktkamera), väckarklocka (ingen vanlig klockradio behövs), musikspelare (ingen stereoanläggning för LP eller CD - bara en stor dockningsstation för Spotify), telefonera kan man även göra via Skype på dator eller mobil... TV:n kommer nog säkert snart att försvinna så som vi är vana vid att se den, den kommer väl att ersättas av stora "dumma" datorskärmar istället eller någon annan ny teknik jag inte vet om eller kan sia om.
Jag tycker fortfarande att en avgift via deklarationen vore den bästa (om det nu prompt ska vara en tv-avgift) men annars tycker jag att förslaget om att få en åtkomstkod man får när man betalar tv-avgiften som man använder för att logga in och se på SVT Play är en strålande idé. Om datorerna helt ska ta över så vill det nog till att internetuppkopplingarna fungerar bättre och blir betydligt billigare. Vitsen med Svt är ju att kanalerna ska vara tillgängliga för alla.
Gossen Ruda
28-06-2013, 19:30
Är det verkligen så att alla förväntar sig att dessa ev åtkomstkoder INTE kommer på avvägar? Sluta dessutom att kalla det för en straffavgift, det är frågan om att alla som KAN komma åt SVT på något sätt skall betala licensavgift. Om man sen inte utnyttjar möjligheten är ett fritt val. Jag begriper dock inte varför man inte vill titta på SVT. Alla sätt att blockera för dem som inte vill utnyttja möjligheten går att komma runt. Det är så att i vårt samhälle blir det alltid så att man får betala eller skatta för saker man inte använder. Jag har inga barn men får ändå via skattsedeln bekosta skolor och daghem. Likaså subventionerade kommunikationer. Det bara är så. CITAT (*Stintan* @ 28-06-2013, 19:29)  Om datorerna helt ska ta över så vill det nog till att internetuppkopplingarna fungerar bättre och blir betydligt billigare. Vitsen med Svt är ju att kanalerna ska vara tillgängliga för alla. Det är de, skaffa en TV med antenn och du skall bliva varse.
Huggorm
28-06-2013, 19:36
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2013, 20:30)  Det är de, skaffa en TV med antenn och du skall bliva varse. Fast man får ju ha en digitalbox också, det räcker inte med bara en antenn längre
CITAT (Huggorm @ 28-06-2013, 20:36)  Fast man får ju ha en digitalbox också, det räcker inte med bara en antenn längre Är inte dom inbyggda i dagens tv-apparater. För dom fria kanalerna är det väl bara att tuta och köra. Själv tror jag det finns 30-35 kanaler i utbudet som jag betalar för. Av dessa ser jag bara ett fåtal, Mest dom fria SVT-kanalerna. Betalkanalerna är egentligen inte värda det man betalar enligt mig. Kanske en generationsfråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|