Full version: Fågeltråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Huggorm
CITAT (Natur liv @ 06-03-2015, 16:16) *
Tack alla ni som har lagt ut fågelbilder här! Den här vintern är den första som jag har hängt upp fågelmat i diverse olika former utanför sovrumsfönstret och jag har upptäckt fågelarter jag inte hade en aning om fanns här.

Gråsparven var väntad, liksom domherren, och även en fågel jag har kallat "talltita" (av någon outgrundlig anledning), men när jag ser era bilder så är det antagligen nötväckan som kommer och äter. Varje vecka upptäcker jag nya sorter. Blåmesen och gråspetten upptäckte jag för ett par veckor sedan. Idag såg jag den lilla hackspetten för första gången.

När ekorren kom trodde jag att alla fåglar skulle försvinna, men icke. De växlade med ekorren om att äta. Ekorren kanske inte är en konkurrent om frö- och talgmat. Undrar varför jag har trott att ekorren inte är bra ... den är ju så rolig att se på. Den hänger uppochner och äter av talgbollarna. Jag visste inte ens att de äter talg.

Nu väntar många trevliga stunder när jag inte bara kan höra fåglarna, utan även se dem äta.

Problemet med ekorren kommer på sommaren när de gärna tar ägg och fågelungar ur bona. Men det är naturens gång och helt naturligt. Vid fågelmataren är de helt ofarliga, de kan inte ta en vuxen fågel i flykten även om de flesta småfåglar aktar sig för att komma inom räckhåll
*Stintan*
Här var det precis vaktombyte och nu hoppas vi på smått om ca 45 dagar

[attachment=82535:vaktombyte1.jpg]
silos
CITAT (*Stintan* @ 11-03-2015, 07:25) *
Här var det precis vaktombyte och nu hoppas vi på smått om ca 45 dagar

[attachment=82535:vaktombyte1.jpg]

Åh så fint!
Huggorm
Jag hade besök i uterummet idag. Trots att jag öppnade alla fönster ville den inte flyga ut. Till slut fick jag plocka upp den och bära den ut. Då ville den knappt lämna min hand men till slut flög den iväg, runt knuten och satte sig på fönsterbrädan vid min datorhörna. Sedan satt den där en bra stund och tittade in på mig.
Huggorm
Domherren är rolig, den verkar aldrig sjunga men den sitter gärna här utanför fönstret och småpratar för sig själv
zaaritha
Såg en rördrom i Tidan nära Korsberga förra veckan, samt
en häger.
Huggorm
Ser ut som om någon varit uppe och ringmärkt örnungen. Och den växer bra på sin diet av braxen, eller vad är det för fisk?
Lokan
Jag tycker också det ser ut som braxen. Man blir riktigt avundsjuk på alla fina, färska fiskar den får!

Nån som vet vad det här är för fågel? Nån lärka, sångare eller vad....?
[attachment=82992:IMG_2238...erad_1_O.jpg]
[attachment=82993:IMG_2239...erad_1_O.jpg]
Huggorm
Jag är mest inne på någon trast men jag vet inte vilken. Kanske det är en unge som precis lämnat boet och ännu inte fått karaktäristisk fjäderdräkt? Synd Myosotis inte är här längre, hon hade nog vetat vad det är
Lokan
Jag har fått svar från jourhavande biolog på Nrm! En trädpiplärka är det! biggrin.gif

Tack För svaret Huggis! Och jo, det är väldigt synd att Myo inte är här längre sad.gif
Huggorm
Nu är det nog inte lång tid kvar innan örnen lämnar boet. Så fort det börjar blåsa breder den ut vingarna och hoppar omkring i boet och försöker rida på vinden
kolonista
Jag har också följt den här örnungen och jag trodde att den tänkte dra redan i lördags. Men det skulle vara häftigt om man lyckades pricka in precis när den hoppar över bokanten och ger sig iväg ut i världen. Det här är naturfilm när den är som bäst.
Huggorm
Nu trodde jag boet var tomt men den satt på grenen längst till vänster i bild och gömde sig
Eva i Skåne
På min favoritterrass utanför köket har rödhakarna varit flitiga besökare. I tisdags begrep jag varför.
Högt uppe på en hylla står ett gammalt krus och i det finns gullungarna wub.gif

[attachment=83151:CIMG6730__800x600_.jpg]

[attachment=83152:CIMG6732__800x600_.jpg]
Lokan
CITAT (Huggorm @ 02-07-2015, 10:30) *
Nu trodde jag boet var tomt men den satt på grenen längst till vänster i bild och gömde sig

Haha, jag blev också riktigt förskräckt när jag öppnade länken idag - tänkte att nu är det kört men efter ett tag upptäckte jag var den satt. Luring flirting.gif Väldigt agressiv har den också blivit mot farsan som kommer med mat ibland, gnäller och skriker och jagar iväg honom....

Va roligt Eva, med egna ungar! Rödhakarna är ju så himla fina! smile.gif
Myosotis
Vad gulligt av er att sakna mig wub.gif nu är den ju redan artbestämd så jag ville bara säga hej [attachment=83158:huhu.gif], Eva i Skåne berättade om frågan. När jag nu ändå är här kan jag lika gärna visa några av årets fågelungar. Sädesärla, blåmes, ladusvala och grå flugsnappare.

[attachment=83161:Stelzi.jpg] [attachment=83160:Stelzi_streck.jpg]

[attachment=83162:BLMES.jpg] [attachment=83165:LASVA.jpg]

[attachment=83166:tigger.jpg] [attachment=83167:matning.jpg]

[attachment=83163:GRFLULampe.jpg] [attachment=83164:GRFLU.jpg]
Huggorm
Verkar vara full fart i luften hemma hos dig
kolonista
Nu har örnungen flyttat hemifrån.
Lokan
Men den kommer tillbaka till boet under flera veckor smile.gif
Och jag har haft totalt fel om föräldrarna : mamman är den som är märkt på båda benen och pappan har inga märkringar!
Här är en länk där man i början kan se dem bygga boet och på sista sidorna se ungen 'flyga' iväg! biggrin.gif Där finns också bilder av trädet (som är en gran).

http://www.looduskalender.ee/forum/viewtop...amp;start=12600

Fina bilder Myo! tummenupp.gif
Huggorm
Kan tänka mig att örnungen har fullt upp idag. Den sista tiden har den ju ofta stått på bokanten och tittat längtansfullt ut över världen. Nu är den fri att flyga precis vart den vill. Måste kännas helt fantastiskt för den.

Kul forum där, men mycket intressant innehåll. Hur gamla blir örnar? Om modern är sex år gammal borde hon väl ha en del år kvar. Hoppas boet blir återanvänt nästa år.

Edit: ser nu att de kan bli upp till 40 år gamla, även om 15 är vanligare. Första äggen läggs vid 4-5 års ålder. Bra bon återanvänds i generationer, på island har samma bo använts i 150 år. Så det är nog mycket sannolikt att det blir nya ägg i detta bo nästa år.
kolonista
CITAT (Lokan @ 04-07-2015, 10:13) *
Men den kommer tillbaka till boet under flera veckor smile.gif
Och jag har haft totalt fel om föräldrarna : mamman är den som är märkt på båda benen och pappan har inga märkringar!
Här är en länk där man i början kan se dem bygga boet och på sista sidorna se ungen 'flyga' iväg! biggrin.gif Där finns också bilder av trädet (som är en gran).

http://www.looduskalender.ee/forum/viewtop...amp;start=12600
Fina bilder Myo! tummenupp.gif

Aha, det visste jag inte ....att den återvänder till boet. Men det var häftigt att se den sticka iväg.
Håller med om att Myosotis bilder är otroligt vackra.
Eva i Skåne
Vad dina fågelbilder är fina Myo. Jag gillar speciellt den där dom sitter och gapar smile.gif

Mina rödhakeungar lämnade boet igår så nu är det fritt fram att sitta på terrassen igen
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 04-07-2015, 21:14) *
Mina rödhakeungar lämnade boet igår så nu är det fritt fram att sitta på terrassen igen
Passa på att riva boet så dom inte försöker sig på en ny kull på samma ställe
EdSe1991

En sparvuggla flög in i fönstret och satt och tog igen sig ett tag innan den kunde flyga vidare smile.gif
Rhonda - 51Aussie
CITAT (EdSe1991 @ 03-01-2016, 13:19) *
En sparvuggla flög in i fönstret och satt och tog igen sig ett tag innan den kunde flyga vidare smile.gif

Det var konstigt! Min sambo o jag satt häromdagen o pratade om denna fågel. Han har sett en sådan men inte jag.

Tänkte visa vad jag har gjort för att hindra fåglar från att flyga in i rutorna. Vi bor på andra v o det står stora träd utanför. Fåglarna ser trädets reflektion i fönsterrutan.
Inga fåglar har flugit in i fönstren sedan jag satte upp rovfågelssiluetterna.
Lokan
Hälsade på hägrarna i Råstasjön (Sundbyberg) igår. Där stod dom och huttrade och såg inte så glada ut... smile.gif

[attachment=84428:IMG_0985...erad_1_o.jpg]
Rhonda - 51Aussie
Tack för att du lade upp denna fina bild!
Trampendal
CITAT (*Stintan* @ 01-03-2015, 10:02) *
http://pontu.eenet.ee/player/juras-erglis.html Klicka på länken!

[attachment=82510:Sk_rmklipp18.PNG]

Är detta bo bevakat även i år och hur hittar jag det i så fall?
Lokan
Två örnar sitter i boet just nu! smile.gif

http://pontu.eenet.ee/player/juras-erglis.html
Huggorm
CITAT (Lokan @ 06-03-2016, 16:17) *

w00t.gif Är det redan dags, det skall bli kul att följa igen
Trampendal
CITAT (Lokan @ 06-03-2016, 16:17) *

Tack!
Rhonda - 51Aussie
Såg nyss örnparet. De kommer med pinnar till boet. Så fina!

Gossen Ruda
Några kattugglor på landet har fått pippi. Det klävittas och hoas hela nätterna igenom men även på dagarna.
Lokan
Det verkar inte bli nån häckning i det gamla boet sad.gif Men här är ett annat bo (västra delen av Estland) där 'någon' ligger på tre ägg! smile.gif

http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Lokan @ 13-04-2016, 10:29) *
Det verkar inte bli nån häckning i det gamla boet sad.gif Men här är ett annat bo (västra delen av Estland) där 'någon' ligger på tre ägg! smile.gif

http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html

oj då! Fel örn!!
Lokan
.
hattstugan

Hade finbesök igår av 3 st Steglitsor! Är första gången jag ser dom på sommaren!
Huggorm
Sedan jag köpte en ny säck solrosfrö har fåglarna i princip övergivit mig. Kan det vara något fel på fröna? De är från "nordstarprodukter" och jag kan inte se varför de skulle vara sämre än de från biltema som jag hade förut men nu är det knappt en fågel här längre.
Bengalow
. Borttaget - fel forum...
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 03-01-2019, 23:04) *
Sedan jag köpte en ny säck solrosfrö har fåglarna i princip övergivit mig. Kan det vara något fel på fröna?

Det har jag också märkt. Speciellt tydligt blir det om man köper en lågprisblandning av olika frön. De 'bästa' går åt direkt, sedan ligger resten och väntar på våren för att gro.

Så, ja, det är fel på fröerna enligt dina fåglar och de är högsta hönsen i detta fall. smile.gif
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 03-01-2019, 23:04) *
Sedan jag köpte en ny säck solrosfrö har fåglarna i princip övergivit mig. Kan det vara något fel på fröna? De är från "nordstarprodukter" och jag kan inte se varför de skulle vara sämre än de från biltema som jag hade förut men nu är det knappt en fågel här längre.

Jag vet inte vad det kan bero på, solrosfrön importerade från Rumänien, Ungern eller Ryssland är besprutade men inte sannolikt att fåglarna märker sådant. Är frön gamla? eller angripna av mögel? - kan ha betydelse.
johnny_j
fel tråd
Gunilla T
CITAT (johnny_j @ 04-01-2019, 15:48) *
Det har jag också märkt. Speciellt tydligt blir det om man köper en lågprisblandning av olika frön. De 'bästa' går åt direkt, sedan ligger resten och väntar på våren för att gro.

Så, ja, det är fel på fröerna enligt dina fåglar och de är högsta hönsen i detta fall. smile.gif

Marknadsföringsknep som att benämna fågelmat som lågprisblandning är inte seriöst. Denna blandning är den dyraste fågelmat man kan köpa eftersom våra fåglar inte äter annat i den än solrosfrön. Andelen havre är oftast hög och med tanke på att det endast är gulsparv som äter havre så blir det mycket svinn och dyr mat.

Solrosfrön, hampafrön och nötter gillar de flesta fåglar under vintern, väl använda pengar.
johnny_j
CITAT (Gunilla T @ 06-01-2019, 14:46) *
Marknadsföringsknep som att benämna fågelmat som lågprisblandning är inte seriöst.

Nu förstår jag inte. På vilket sätt ägnade jag mig åt marknadsföring i mitt inlägg?
Gunilla T
Nej, inte du utan de som säljer produkten.
johnny_j
Inte stod det lågprisblandning på produkten, det är ju bara en benämning jag valde i detta fall.
Mjärden
Jag tänker ibland att solrosfrö som utsäde i små fröpåsar är fruktansvärt dyra. Tänk om man köpte en stor säck solrosfrö i stället, så kunde man portionera ut dem i små påsar och dela ut till kolonilottsägarna på vårt område och sen sälja resten på loppis. Eller är dessa solrosfrö antigroddpreparerade, kan det vara därför som inte fåglarna gillade dem ?
Gunilla T
CITAT (Mjärden @ 08-01-2019, 22:58) *
Jag tänker ibland att solrosfrö som utsäde i små fröpåsar är fruktansvärt dyra. Tänk om man köpte en stor säck solrosfrö i stället, så kunde man portionera ut dem i små påsar och dela ut till kolonilottsägarna på vårt område och sen sälja resten på loppis. Eller är dessa solrosfrö antigroddpreparerade, kan det vara därför som inte fåglarna gillade dem ?

Jag köper alltid solrosfrö och nötter i stora säckar, det blir mycket billigare. gör säkert av med 10 säckar av enbart solrosfrö varje vinter. Och visst gror de, här och där dyker det upp en planta av solros som någon fågel har tappat.
Huggorm
Köp samma sorts säck som jag har så räcker en enda hela vintern tummenupp.gif Visst är det en och annan talgoxe och blåmes där men inga andra fåglar, nötväckorna har jag inte sett på en månad. I nuvarande takt får jag nog fylla på matarna någon gång i februari
silos
CITAT (Myosotis @ 03-07-2015, 08:09) *
Vad gulligt av er att sakna mig wub.gif nu är den ju redan artbestämd så jag ville bara säga hej [attachment=83158:huhu.gif], Eva i Skåne berättade om frågan. När jag nu ändå är här kan jag lika gärna visa några av årets fågelungar. Sädesärla, blåmes, ladusvala och grå flugsnappare.

[attachment=83161:Stelzi.jpg] [attachment=83160:Stelzi_streck.jpg]

[attachment=83162:BLMES.jpg] [attachment=83165:LASVA.jpg]

[attachment=83166:tigger.jpg] [attachment=83167:matning.jpg]

[attachment=83163:GRFLULampe.jpg] [attachment=83164:GRFLU.jpg]

Underbara bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon