Full version: Fågeltråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Ingela i Segersberg
Det är en Större hackspett, Zaaritha.
Biggan_
CITAT (Lokan @ 22-11-2013, 18:45) *
[attachment=79363:IMG_7990...erad_1_o.jpg] Nötväckan smaskar hampafrön! smile.gif

Så fin Lokan! tummenupp.gif Jag har en nötväcka som brukar sitta upp och ner och äta.

CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-11-2013, 22:25) *

Bäst att passa på!

Vilken fantastisk bild Ingela! Du borde ha en fotoutställning med dina fågelbilder!....och andra bilder också förstås, med fjärilar och insekter.
Huggorm
Det är intressant att den större hackspetten gärna delar matbord med mesar, trots skillnaden i storlek. När istället en nötskrika kommer håller sig alla småfåglar på behörigt avstånd.
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan!
Huggorm, den här hackspetten ville helst ha stubben (och jordnötterna) för sig själv och jagade iväg alla småfåglarna när de försökte få en nöt. Men ibland gjorde den avbrott i hackandet och då passade blåmesen på.
Flemming
Lokan och Ingela,tjusiga bilder och jag önskar att jag hade något att bjuda på men här är det väldigt tomt på fåglar...
Rödhaken tittade fram på grannens uteplats men innan jag fick fram kameran...
Monarda
Nu när snön har kommit och det blivit några grader kallt så är det fart på fåglarna. En svärm sidensvansar kom farande idag på spaning efter något att äta.Oxbärshäcken brukar vara ett populärt rastställe.
[attachment=79550:DSC_0868.jpg]

[attachment=79551:DSC_0866.jpg]
Gossen Ruda
Också en pippi.

Ingela i Segersberg
Jättefin bild på sparvhöken, Ruda! tummenupp.gif

Kö till fågelmatningen
amaira

Vilka bilder Ingela! Blåmesarna, fotot är något utöver det vanliga! Kan inte sluta njuta av den.
Ingela i Segersberg
Tack Amaira! Kul att se dig här igen!
Gossen Ruda
Tack. Vad sysslar blåmesarna med, tandemflygning? biggrin.gif Fint fångat.
Ingela i Segersberg
Tack, Ruda! Det gäller att komma först fram till jordnötterna!
Monarda
Härligt Ingela! Man blir lika glad varje gång man ser dom blå kalotterna.
Ingela i Segersberg
Tack Monarda!
Ingela i Segersberg

Släktträff

Biggan_
Åh!!! Dom är ljuvliga Ingela! wub.gif
Wilmer
Som vanligt underbara bilder Ingela!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan och Wilmer!
zissi
Underbara fågelbilder ni bjuder oss på! Skriver sällan men tittar in här emellanåt.

thanks.gif
Lokan
tummenupp.gif Pangbild - som vanligt Ingela!
Ingela i Segersberg
Tack Lokan!
Här är en bild till på "mina" jordnötsmumsande pippisar.

Talgoxe

Monarda
Vilken pangbild! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Anki på Öland
En så helt fantastiskt bild!!

korrigering..... alla dina fågelbilder är det!!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Monarda och Anki!
Myosotis
Men alltså allvarligt. Du måste visa dina bilder i en fotoutställning och ge ut böcker med dina bilder. De är verkligen riktigt, riktigt bra.
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 21-01-2014, 14:04) *
Men alltså allvarligt. Du måste visa dina bilder i en fotoutställning och ge ut böcker med dina bilder. De är verkligen riktigt, riktigt bra.

Håller helt och hållet med dig!
Ingela i Segersberg
Tack, Myo och Anki! Jag har väl funderat ibland att göra en fotobok, det ska visst inte vara så krångligt. Fast än så länge gör jag bara bilder och hänger upp på väggarna här hemma.
zissi
CITAT (Ingela i Segersberg @ 21-01-2014, 18:35) *
Tack, Myo och Anki! Jag har väl funderat ibland att göra en fotobok, det ska visst inte vara så krångligt. Fast än så länge gör jag bara bilder och hänger upp på väggarna här hemma.

Oh, vilken fin bok det skulle bli Ingela wub.gif

o vilka vackra o rofyllda väggar du måsta ha hemma hos dig kompiskram.gif

Ingela i Segersberg
Tack zizzi!
Biggan_
Fullträff! Igen! ...och jag håller med, visst skall du göra en bok med dina fina foton och gärna en utställning! tummenupp.gif
Det är ett privilegium för oss på forumet att få ta del av dina bilder, men jag tycker att fler skall få se dem. Det är dom absolut värda.

...alltså bilderna!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan!
Huggorm
Den bilden var nästan ännu bättre än de brukar vara så vi pratar verkligen mästarklass. Fascinerande att få se fågeln i flykten på det viset.
Ingela i Segersberg
Tack Huggorm! Det var snällt sagt!
amaira

Visst är det foton i mästarklass, Ingela! Perfekt skärpa, och bakgrunden lugn och fin på alla bilderna. Ingenting som stör i bilden, det är väl svårast av allt, tycker jag själv.

Som talgoxen med jordnöt i näbben, hur lyckas du få bakgrunden alldeles clean? Ser ut att vara fotad i studio! (obs. komplimang, inte något "misstänkliggörande" ;-)
amaira

Min fågelbild är lite gammal. Den skönsjungande svartvita flugsnapparen har flugit söderut, men tonerna ljuder fortfarande i telefontrådarna när vinden friskar i...
Ingela i Segersberg
Härlig bild, Amaira! Alla vårfåglar med sitt drillande längtar jag verkligen efter nu. När jag fotade talgoxen var det snö som bakgrund och det var soligt, så det blev en snabb exponeringstid. Då blir det ju bättre skärpa på fågelns rörelser.
Monarda
Vi har ju haft en mild vinter i år och för första gången har jag sett övervintrande koltrastar på min breddgrad. För ett par veckor dök det upp en utanför kontoret, den satt och tryckte i en snårig buske och där verkar den hålla till, såg honom senast igår.
I morse när jag drack morgonkaffet i godan ro här hemma satt det ännu en i fläderbusken här utanför, kanske hade den fått syn på några bär som blivit kvar sedan i höstas. Kaffet avslutades i all hast och jag tinade upp en förpackning hallon och blåbär och tog ett av makens "finäpplen" som hackades sönder. Ut och sopade bort snön som fallit i natt och dukade fram godsakerna och hoppas nu att han upptäcker det och tackar mig med lite skönsång senare i vår.
Monarda
Ett försök till vattenhål med 2 st halogenlampor i en ram. Nu har det ju inte varit så kallt i vinter, på senaste tiden har det varit max 5 minusgrader här och då har det frusit lite runt kanterna.
[attachment=80254:DSC_0131.jpg]
Huggorm
Är det vårflytt på gång? Idag har jag haft domherrar vid mataren för första gången denna säsong och nu kom det stjärtmes också, de har jag tidigare bara sett här en eller två gånger någonsin
Monarda
Nu är skatorna igång med sitt "vårgnissel", låter väldigt trivsamt tycker jag.

[attachment=80456:DSC_0158.jpg]
Gossen Ruda
Hos mig i sommarstugan har de osaliga andarna börjat sin klagosång utifrån sjön. För att inte tala om hånflabbet från luften. Det är smålommen jag talar om. Stora svanflockar passerar också uppe i luften.
Monarda
Verkar som nötväckan redan är igång att samla bomaterial. Barkflagor från gamla plommonträdet verkar intressera.
[attachment=80514:DSC_0004.jpg]

Koltrasten låter sig väl smaka av Golden Delicious
[attachment=80515:DSC_0019.jpg]

Blåmesen återvänder år efter år till denna holk. Det var faktiskt fight häromdagen med en talgoxe som också ville hyra.
[attachment=80516:DSC_0017.jpg]
Anki på Öland
Jisses vad mallig den ser ut, blåmesen som tagit huset i besittning! biggrin.gif
Monarda
Verkar som det skulle kunna bli häckning i denna holk i år. Honan är i alla fall i full gång att bygga med bark från gamla plommonträdet som står strax intill holken. Såg även att hon hämtade täckbark från en rabatt.
[attachment=80636:DSC_0081.jpg]

[attachment=80637:DSC_0083.jpg]

[attachment=80638:DSC_0084.jpg]
Huggorm
Odlas mest välkända holk smile.gif Typiskt nätväckan att bygga av barkflagor, det är så man känner igen deras bon
Monarda
Ja, den har varit med några gånger! giggle.gif Den har ju suttit uppe några år och nötväckan har häckat i den en gång tidigare, då avslutade den byggnationen med att minska ner ingångshålet med lera. Annars har där varit talgoxar varje år, i alla väderstreck.
Monarda
Nu är modifieringen av ingångshålet igång, med hjälp av lera.

[attachment=80655:DSC_0086.jpg]

[attachment=80656:DSC_0090.jpg]
EvaKlemming
Vad kul med en fågeltråd. Jag har ett kaj-problem. Har en gigantmatare från Wildlifegarden som varit het hela vintern. till en början bara småfåglar och det har känts så himla bra att titta på små sparvar och mesar. Men hjälp. Nu ett par veckor tillbaka är den ett tillhåll för en störande flock kajor. De går tillväga så att en kaja flaxar och har vildsint ner frön på marken till de alla de övriga som pickar i sig. Det är besvärligt och småfåglarna blir utan. Det går nu åt typ 6 liter frön varannan dag och grannarna i vårt "fina" villaområde är lagom glada. Jordnötsmataren fick jag ta ner redan i vintras eftersom det blev ett himla liv bland kajorna som flinkt hackade sönder nätet. Har någon här samma problem? På nätet ser jag mängder av gulliga bilder på mesar och små finkar som äter från talgbollar och annat. Men hos mig kommer det inte kunna bli så igen. Inte sedan huliganerna numera patrullerar av området. Nu har jag beställt en annan typ av fröautomat "Tower" från Wildlifegarden. Bara det faktum att de i informationstexten nämnde att kajor inte kommer åt frön i den, fick mig att slå till. Återstår att se om det fungerar. Nu behöver ju småfåglarna massor av energi till att lägga ägg och uppfostra ungar.

Whiskuchi
Jag börjar misströsta, tror att humlan vinner slaget om holken. Fåglarna är där då och då men humlan är nästan alltid nere i bobalen och börjar surra väldeliga varpå fåglarna blir rädda och flyger iväg.

En sällsynt stund med båda fåglarna inne:

En mycket vanligare syn:
blaklocka
CITAT (Whiskuchi @ 08-04-2014, 14:13) *
Jag börjar misströsta, tror att humlan vinner slaget om holken. Fåglarna är där då och då men humlan är nästan alltid nere i bobalen och börjar surra väldeliga varpå fåglarna blir rädda och flyger iväg.

Glöm bara inte att humlorna är väldigt viktiga. Bättre att de tar över än att holkarna står tomma i a f.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon