Full version: Stoppa detta nu!
Sidor: 1, 2
Ina
Vill bara gå in och reda ut några begrepp.
En pedofil är inte nödvändigtvis förälder till barnet som blir utsatt för övergrepp. Pedofili är en sexuell läggning som innebär att en person attraheras sexuellt av unga som ännu inte nått puberteten.

När en förälder förgriper sej på sitt barn behöver inte detta innebära att förälderna är pedofil. Övergrepp kan ske även när barnet passerat puberteten. Termen för när en förälder har någon form av sexuellt umgänge med sitt barn är incest.
Ralf
CITAT (Christoffer @ 11-04-2004, 00:20)
Vad människor kan vara grymma. Varnar förresten för den franska filmen "Irreversible". Det är nog den enda film i Sverige som har fått
åldersgränsen 18 år.
Mycket onödigt våld.

Intressant, videodistributören som satt denna gräns självmant? För Biografbyrån sätter bara 15 år som max eller totalförbjuder filmer, för övrigt den enda totalcensuren vi har i Sverige.
jerpan
CITAT (Copycat @ 10-04-2004, 10:29)
Hejsan ! Vad jag har hört, så utsöndrar kräftdjuren ett gift om dom dödas innan tillagningen. Därför ska man inte koka upp vattnet med kräftorna i, utan dom skall kokas snabbt. Det är viktigt att det går fort. Hur kan du jämnföra en hund med ett kräftdjur? Hund och katt är husdjur, dom kommer när vi ropar, dom tröstar om vi är ledsna, det är våra små barn som alltid behöver våran omsorg. Hur kan du bara???? Det är våra familjemedlemmar du pratar om !!! mad.gif

Jag tror inte att din hund kommer om jag ropar så varför ska jag bry mig mer om den än andra djur. Jag förstår inte hur du kan nedvärdera andra djur och tycka att de kan plågas. ALLA DJUR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!!!

I Indien t.ex är kor heliga, borde vi sätta stopp för vår slakt för det?
azofia
Att påstå att en djurart är mer värd en en annan är rätt skruvat.
Slaktmetoderna är en sak och dessa tål att diskuteras (i många länder, inte bara de asiatiska). Tycker att denna debatt tyvärr har tagit an en lätt, ska vi säga, rasisitisk form, i alla falli de inläggen där man utmålar asiater som djurplågare och sjuka i huvudet för att de äter annat kött än vad vi gör. Indier skulle aldrig slakta en ko, vilket sker dagligen i Sverige och andra länder, min kompis från Bangladesh äcklas över tanekn på att äta skalbaggar (kräftor).
Nä, kritisera gärna slaktmetoderna men inte val av kött, det är en kulturell fråga, inte en etisk.
Det är inte lite självgott att påstå att man är så mycket bättre än någon annan bara för att man inte äter samma sak. mad.gif
160kvm stort hus
Jo det är sant, vad vi nu än äter, kräftor, hundar, kossor så ska djuren ha ett så bra liv som möjligt samt slaktas så humant som möjligt...

Ang kossor så har jag gått på naturbruksgymnasium. Iofs så gick jag utbildningen häst, men vi fick även lära oss mycket om kossor och grisar samt andra djur.
Tex fick vi lära oss det att ett djur som är stressat utsöndrar ett ämne i blodet som gör att köttet blir oätligt. Eller rättare sagt smakar illa och blir blekt. Dvs går inte att sälja...

Kräftor kan man tex lägga in i frysen innan man kokar dom levande. När dom utsätts för kyla så somnar dom och hinner inte vakna sen när man stoppar dom i kokande vatten. Det tipset kommer inte från skolan utan från den asiatiska kocken ( tjej ) som lagar mat på tv1 eller 2. Hon tycke inte alls om att lägga levande skaldjur i kokande vatten, så hon föredrog denna metod.
Så alla asiater är ju inte hemska djurplågare.
Men faktum kvarstår att dom inte har samma kvalitet på sin djurhållning....

Ang liftaresn guide till galaxen så har det kommit ut en bok på pocket ( typ förra året, men den finns fortfarande kvar ) där alla "volymer" är samlade i en.
Mkt bra bok!!! finns på pocketshop, en mycket bra affär!

Mvh G
azofia
Exakt, det var bra skrivet 16 kvm....
Jag gick också Naturbruksprogrammet men jag valde inriktningen djurvård, dvs vi hade djurparks- och sällskapsdjur på agendan. Vi avlivade mycket möss och råttor som skulle ges till reptiler, de allra minsta mössen (musungar) la man i frysen, de somnade bara, tydligen är det det bästa sättet att dö.... lite jobbigt att klämma in en kossa i frysfacket bara. tongue.gif
160kvm stort hus
Man får köpa större frys.. *ler*
Men kossor behöver man som tur är inte koka för att äta..

Mvh G
Catarina
Tycker att jämförelsen skaldjur och pälsdjur är lite sned. Nog för att man kan och bör frysa skaldjuren till sömns innan man kokar dem...men det är stor skillnad på metod och metod. Kräftor som kokas levande kokas egentligen inte levande....de dör ju direkt! Pälsdjur, inte bara hundar och katter, plågas ju i timmar ibland dagar innan de dör.

Lite underligt att ingen tagit upp ämnet tjurfäktning ännu. Det handlar ju enbart om att plåga djur för människors höga nöje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon