|
Hasse_h
21-08-2013, 21:38
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 20:47)  Tråkigt att ni har tagit åt er så. Har inte menat att peka ut män i allmänhet men oftast är det män som står för makten i många kulturer , män som är präster ( som jag redan skrivit ) , " grundarna /gudarna " i många religioner som praktiserar kvinnoförtryck är män . Uttolkarna av religionen , d v s prästerna är män , det går inte att komma ifrån men att därifrån påstå att man anklagar alla män när man redovisar fakta är att gå för långt tycker jag.
Kan vi inte alla fall slå fast att det handlar om makt , makt som man inte vill ge upp .
Vad tycker ni grundfrågan då ? Rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära slöja en dag ? ( som jag tror att det var fråga om ).
Skulle ni ha burit kippa om ni hade velat visa solidaritet med de judiska männen ? Det stämmer att många religioner praktiserar och uppmuntrar våld och förtryck mot kvinnor. Kristendomen i vårt eget land har sina historiska synder på temat, men där måste man väl ändå säga att vi tagit oss ur detta? Jag är ingen expert, har gått ur kyrkan så jag vet inte hur man i praktiken arbetar med frågorna. Men mitt intryck är att svenska kyrkan sedan länge arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor även om det säkerligen finns gamla utdöende stofiler till präster med gammalmodiga uppfattningar om könsroller och maktordning. Det är dock stor skillnad mot importerade religioner som islam där man tydligt och klart underordnar kvinnorna männen och uppmuntrar till "uppfostrande våld" mot kvinnor. Den maktordningen är en grundpelare inom islam och kommer aldrig att överges med mer än att koranen skrivs om...eller när helv-tet fryser till is, vilket som. Om det är rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära religösa symboler som står för kvinnoförtryck? Självklart tokfel att göra det. Kippans betydelse i judendomen går inte jämföra med slöjans betydelse i islam, den förstnämnda bärs som aktning inför Gud vid religösa tillfällen, den har inget att göra med förhållandet mellan man och kvinna. Slöjans betydelse i islam är att kvinnor ska lägga band på sin sinnlighet genom att täcka hår och barm för att vara anständiga eftersom de annars drar till sig muslimska mäns uppmärksamhet. Underförstått att samtliga muslimska män är potentiella våldtäktsmän som inte kan hantera sig själva om de ve o fasa ser en kvinnas hårlock eller en bit naken hud. På så sätt är slöjan en symbol för både förtryck av kvinnor och kränkning av män. Om man vill visa solidaritet med våldsoffer, protestera då mot våldet i sig. Inte med hjälp av religösa symboler som manifesterar själva våldet.
Hasse_h
22-08-2013, 05:15
Tycker vi i Sverige har kommit väldigt långt i att vara likvärdiga lika för lika jobb osv ,men det finns mer att jobba för för kvinnor .Men att acceptera att invandrar kvinnor ska gå i slöja i Sverige är för mig kvinnoförnedrande och jag ser ingen orsak till att vi som svenskar ska tycka att det är okej ,det är inget vi sysslar med här i Euorupa .Vi svenskar som flyttar utomlands får väl för det mesta ta seden dit vi kommer och det borde gälla alla i hela världen .Att acceptera slöja och burka mm här är ju som att förneka vår livstil och vårt öppna sätt att vara och leva ochatt vi helt plötsligt ska acceptera förtrycket i andra religoner i vårt eget land ?Jag trodde vi var för kvinnofrid och alla kvinnors rätt att få vara fria ?
Jubbe063
22-08-2013, 21:49
Vill man ha Burka ska man få det så länge det är ett fritt val man gör. Moral och tycknde om andras sätt att leva är inte nåt att vara stolt över tycker jag.
*Stintan*
22-08-2013, 21:53
Ska vi sätta upp skyltar som visar slöjförbud vid gränserna då eller hur har du tänkt dig att det ska gå till? Är inte Sverige ett fritt land där man får klä sig hur man vill? Eller vad ska vi förbjuda härnäst? Alla kanske ska gå klädda i sverigedräkten
Piccante
22-08-2013, 22:21
CITAT (Motti @ 22-08-2013, 22:32)  Tycker vi i Sverige har kommit väldigt långt i att vara likvärdiga lika för lika jobb osv ,men det finns mer att jobba för för kvinnor .Men att acceptera att invandrar kvinnor ska gå i slöja i Sverige är för mig kvinnoförnedrande och jag ser ingen orsak till att vi som svenskar ska tycka att det är okej ,det är inget vi sysslar med här i Euorupa .Vi svenskar som flyttar utomlands får väl för det mesta ta seden dit vi kommer och det borde gälla alla i hela världen .Att acceptera slöja och burka mm här är ju som att förneka vår livstil och vårt öppna sätt att vara och leva ochatt vi helt plötsligt ska acceptera förtrycket i andra religoner i vårt eget land ?Jag trodde vi var för kvinnofrid och alla kvinnors rätt att få vara fria ? Både muslimska, kristna, judiska och hinduiska kvinnor går traditionellt med täckt hår. Sker det av tvång tycker jag det är fel för jag anser att religionsfrihet ska gälla alla och det ska vara ett individuell val hur man klär sig. Sker det däremot av egen fri vilja har jag väldigt svårt att säga varken bu eller bä om saken. När det gäller slöjuppropet så var det en reaktion mot att personer som går klädda i slöja (oavsett anledning) uppenbart provocerar vissa så mycket att de ger sig på dom fysiskt och misshandlar dom!? Det kan man aldrig skylla på kvinnan och säga att hon iklär sig en symbol för förtryck och därmed får skylla sig själv eller att man skulle göra henne en välgärning om man förbjöd hennes kläder.
Dom kvinnorna i Sverige som går täckta i slöja tror jag inte vågar säga sin mening då hela släkten eller delar av den finns här redan deras män bla ,att då utrycka sig mot slöja kan kosta dom mycket till och med livet .Man behöver inte ens bära slöja här för att mista livet som invandrar kvinna från ett musslimskt land .Kanske det är så att många kvinnor inte våga säga annat än att de tycker de ska bära slöja ?Vill också tillägga att man inte alls behöver vara musslim för att livet ska vara i fara om man går utanför vad som gäller i familjen .
Piccante
22-08-2013, 22:38
CITAT (Motti @ 22-08-2013, 23:26)  Dom kvinnorna i Sverige som går täckta i slöja tror jag inte vågar säga sin mening då hela släkten eller delar av den finns här redan deras män bla ,att då utrycka sig mot slöja kan kosta dom mycket till och med livet .Man behöver inte ens bära slöja här för att mista livet som invandrar kvinna från ett musslimskt land .Kanske det är så att många kvinnor inte våga säga annat än att de tycker de ska bära slöja ?Vill också tillägga att man inte alls behöver vara musslim för att livet ska vara i fara om man går utanför vad som gäller i familjen . Fast jag tvivlar på att förbud är bästa sättet att ge de kvinnorna större frihet.
Jubbe063
22-08-2013, 22:42
CITAT (Piccante @ 22-08-2013, 23:38)  Fast jag tvivlar på att förbud är bästa sättet att ge de kvinnorna större frihet. Tror ett förbud begränsar friheten det med, men då åt andra hållet, dvs förhindrar folk att bära de kläder de själva vill. Så att byta ett förtryck och ofrihet mot ett annat gör inte saken bättre.
Själv är jag tveksam till om kvinnorna verkligen vill dölja sig av egen fri vilja ?
Jubbe063
22-08-2013, 22:54
CITAT (Motti @ 22-08-2013, 23:50)  Själv är jag tveksam till om kvinnorna verkligen vill dölja sig av egen fri vilja ? Nu innebär ju inte slöja alltid att "dölja sig". Sen är faktum det att det finns kvinnor som helt frivilligt vill ha slöja helt utan påtryckning från andra. Det är väl här det blir komplicerat, eftersom slöja ibland är påtvingat och ibland frivilligt.
mamamaggan
22-08-2013, 22:58
Och varför skulle de dölja sig av egen fri vilja ?
För att inte bli våldtagna osv osv ?
Det hela är bara ett påfund från några som vill ha makten över dem.
Tror inte det finns någon som gör det " av egen fri vilja " någonstans , i något som helst land.
Seden har uppkommit genom religion , eller i religionens namn , och där finns ingen fri vilja.
Antingen bär du slöja , eller blir t ex våldtagen för att du inte bär den , eller så hamnar du i helvetet för att du inte gör det , eller blir utstött ( t o m av din egen familj ) för att du inte gör det .
Nej , som jag sagt tidigare , kan inte respektera en religion som bryter mot de mänskliga rättigheterna .
Frågan är väl då om vi här i Sverige ska uppmuntra Slöja Burka mm !det ligger ju inte precis i vår religion eller natur .Vi i Sverige har ju kämpat för kvinnans lika rätt gör vi det om vi tycker det är okej med tex slöja burka i offenligheten ?ska våra svenska barn växa upp med ett förtryck som inte finns i våra bredgrader ?
Jubbe063
22-08-2013, 23:06
CITAT (mamamaggan @ 22-08-2013, 23:58)  Och varför skulle de dölja sig av egen fri vilja ?
För att inte bli våldtagna osv osv ?
Det hela är bara ett påfund från några som vill ha makten över dem. Tror inte det finns någon som gör det " av egen fri vilja " någonstans , i något som helst land.
Seden har uppkommit genom religion , eller i religionens namn , och där finns ingen fri vilja.
Antingen bär du slöja , eller blir t ex våldtagen för att du inte bär den , eller så hamnar du i helvetet för att du inte gör det , eller blir utstött ( t o m av din egen familj ) för att du inte gör det . Nej , som jag sagt tidigare , kan inte respektera en religion som bryter mot de mänskliga rättigheterna . Min syster bär slöja av fri vilja. ingen i vår släkt förordar det (etniska svenskar). ingen i hennes umgängeskrets tvingar henne, hennes religion tvingar henne inte utan säger att det är frivilligt att göra så. Känner till ett tjugotal till som gör det frivilligt. Så, uppenbarligen finns dessa kvinnor :-) CITAT (Motti @ 23-08-2013, 00:00)  Frågan är väl då om vi här i Sverige ska uppmuntra Slöja Burka mm !det ligger ju inte precis i vår religion eller natur .Vi i Sverige har ju kämpat för kvinnans lika rätt gör vi det om vi tycker det är okej med tex slöja burka i offenligheten ?ska våra svenska barn växa upp med ett förtryck som inte finns i våra bredgrader ? Genom att uppfostra starka fria individer kommer vi långt, debatt och information bidrar också till att luckra upp gamla inrökta förtryckar strukturer. Förbud löser inget, skapar bara mer problem på annat håll.
Piccante
22-08-2013, 23:23
CITAT (Motti @ 23-08-2013, 00:00)  Frågan är väl då om vi här i Sverige ska uppmuntra Slöja Burka mm !det ligger ju inte precis i vår religion eller natur .Vi i Sverige har ju kämpat för kvinnans lika rätt gör vi det om vi tycker det är okej med tex slöja burka i offenligheten ?ska våra svenska barn växa upp med ett förtryck som inte finns i våra bredgrader ? Kvinnor ska ju skyla sitt hår i kyrkan, därför får de bära hatt men inte män... Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?
Men i dag är det ingen som skyler sitt hår i den Svenska Kyrkan ! vem som kan gå in i en svensk kyrka som de är i stort set .I Vatikanen katolska kyrkan däremot kräver de att du har benklädsel men inte nödvändigtvis slöja som det krävdes för ,har varit i ST Peterskyrkan utan huvuduk och det var helt okej men kortkort accepteras inte vilket också är okej .
*Stintan*
23-08-2013, 04:11
Tror ni som är så emot slöja verkligen att kvinnoförtrycket skulle upphöra om de slöjbeklädda kvinnorna kastade av sig slöjorna? Tror ni verkligen att dessa kvinnor själva ser slöjan som en symbol för förtryck? Det skulle ju i så fall vara detsamma som att bära en t-skirt med texten "jag är en förtryckt kvinna". Jag tror inte det och jag tror inte heller att problemet sitter i slöjan. Därför har jag svårt att förstå varför somliga är så anti och gör själva slöjbärandet till ett problem.
Jag citerar Piccantes kloka ord: "Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?"
Hasse_h
23-08-2013, 08:01
CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 00:06)  Min syster bär slöja av fri vilja. ingen i vår släkt förordar det (etniska svenskar). ingen i hennes umgängeskrets tvingar henne, hennes religion tvingar henne inte utan säger att det är frivilligt att göra så.
Känner till ett tjugotal till som gör det frivilligt. Så, uppenbarligen finns dessa kvinnor :-) Läs: http://islam.se/kvinnosyn/slojan/och du skall finna att CITAT Att göra gällande att slöjan är påbjuden i Koranen är lika lite fundamentalism eller islamism som det är islamism att göra gällande till exempel att telefonkatalogens sista namn börjar på bostaven "Ö" då båda dessa saker klart och tydligt står i respektive bok för var och en att se. Att påstå motsatsen däremot är antingen en ren lögn, eller en utsaga om att man inte har läst på sitt ämne.
Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt. CITAT (Piccante @ 23-08-2013, 00:23)  Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?
Jag är inte för något slöjförbud, även om jag personligen anser att det är en kraftfull och påtvingad maktsymbol för kvinnors underkastelse. Alla människor har rätt att göra sina egna val i livet, fritt efter eget huvud eller påtvingat pga yttre omständigheter som kultur, religion etc. Däremot kan och ska det aldrig accepteras att vissa individer, organisationer eller samfund utövar påtryckningar mot andra individer eller mot samhället med religionen och dess symboler som förtecken för att tvinga fram eftergifter mot sin egen religions kulturella påbud. Att gapa högt i media om hatbrott när vi inte vet om det verkligen var det är ingen väg mot respekt. När naiva etniskt svenska politiker manifesterar med kvinnoförtryckande symboler på huvudet ska det inte ge nån respekt överhuvudtaget, skämmas är vad de bör göra.
Aqvakul
23-08-2013, 08:21
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 05:11)  Tror ni som är så emot slöja verkligen att kvinnoförtrycket skulle upphöra om de slöjbeklädda kvinnorna kastade av sig slöjorna? Tror ni verkligen att dessa kvinnor själva ser slöjan som en symbol för förtryck? Det skulle ju i så fall vara detsamma som att bära en t-skirt med texten "jag är en förtryckt kvinna". Jag tror inte det och jag tror inte heller att problemet sitter i slöjan. Därför har jag svårt att förstå varför somliga är så anti och gör själva slöjbärandet till ett problem.
Jag citerar Piccantes kloka ord: "Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?" Instämmer i Stintan och Piccantes gemensamma klokskaper!
Jubbe063
23-08-2013, 09:07
CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 09:01)  Läs: http://islam.se/kvinnosyn/slojan/och du skall finna att Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt. Intressant att du gör koppling till Islam så fort slöja nämns :-) Precis som att slöja inte förekommer i andra religioner :-) Nåväl, gällande Islam. Islam är inte något homogent statiskt oföränderligt fenomen. Visserligen är Islam inte lika uppsplittrad som exempel kristendomen där vi har hundratusentals inriktningar. Men likt kristendom och judendom finns det nästsn lika många sätt att tro på. Alla muslimska kvinnor bär inte slöja, många gör det. En del tvingas til det av kulturella skäl, andra av religiösa. En del tvingas inte till det alls. *-*-*-* Och angående slöjan är påbjuden i Koranen *-*-*-* Nicab, Burka etc nämns inte med ett enda ord i Koranen. Koranen nämner att kvinnan inte bör ha håret utsläppt och täcka det inför Allah. Dvs bokstavstroget räcker det med en kanelbulle eller fläta till vardags och en hatt eller mössa i religiösa sammanhang. Vill du påstå annat, får du nog hänvisa till var i koranen dessa klädesplagg nämns, för jag känner inte till det. Ps. går bra med Haditerna med.Ds Men se, människor är människor och män är maktgalningar. Burkan som från början var ett manligt plagg för att skydda sig i ökenstormar blev ett plagg att förvara kvinnor i så inga andra män kan beundra deras döttrar och fruar. Alla länder gick inte så långt som till Burka, andra nöjde sig med Nicab eller Hijab. Varav Hijab är att jämställa med Hucklen som de Leastianska kvinnorna bär i kyrkan.
*Stintan*
23-08-2013, 09:21
CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 09:01)  Läs: http://islam.se/kvinnosyn/slojan/och du skall finna att Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt. Jag är inte för något slöjförbud, även om jag personligen anser att det är en kraftfull och påtvingad maktsymbol för kvinnors underkastelse. Alla människor har rätt att göra sina egna val i livet, fritt efter eget huvud eller påtvingat pga yttre omständigheter som kultur, religion etc. Däremot kan och ska det aldrig accepteras att vissa individer, organisationer eller samfund utövar påtryckningar mot andra individer eller mot samhället med religionen och dess symboler som förtecken för att tvinga fram eftergifter mot sin egen religions kulturella påbud. Att gapa högt i media om hatbrott när vi inte vet om det verkligen var det är ingen väg mot respekt. När naiva etniskt svenska politiker manifesterar med kvinnoförtryckande symboler på huvudet ska det inte ge nån respekt överhuvudtaget, skämmas är vad de bör göra.  Då kan man ju undra hur det kommer sig att så många muslimer påstår att slöjbärande inte är ett påbud i koranen? Uppenbarligen finns det olika tolkningar av koranen i vissa stycken varav detta med slöja är ett. Författaren till texten i länken verkar vara fundamentalistiskt bokstavstroende och det är naturligtvis enklast att inte ifrågasätta hur en urgammal text ska tolkas. Beklagligt att du går på en sådan tolkning.
Hasse_h
23-08-2013, 10:07
CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07)  Intressant att du gör koppling till Islam så fort slöja nämns :-) Precis som att slöja inte förekommer i andra religioner :-) Jodå, jag vet mycket väl att slöja och andra huvudbeklädnader förekommer i andra religioner. De är dock inte lika högljudda i den offentliga debatten som i det nu gällande fallet med en muslimsk beslöjad kvinna. Och som sagt, folk får ha vad de vill på huvudet, har inte sagt nåt annat. CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07)  *-*-*-* Och angående slöjan är påbjuden i Koranen *-*-*-* Nicab, Burka etc nämns inte med ett enda ord i Koranen. Koranen nämner att kvinnan inte bör ha håret utsläppt och täcka det inför Allah. Dvs bokstavstroget räcker det med en kanelbulle eller fläta till vardags och en hatt eller mössa i religiösa sammanhang. Vill du påstå annat, får du nog hänvisa till var i koranen dessa klädesplagg nämns, för jag känner inte till det. Ps. går bra med Haditerna med.Ds CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21)  Då kan man ju undra hur det kommer sig att så många muslimer påstår att slöjbärande inte är ett påbud i koranen? Uppenbarligen finns det olika tolkningar av koranen i vissa stycken varav detta med slöja är ett. Författaren till texten i länken verkar vara fundamentalistiskt bokstavstroende och det är naturligtvis enklast att inte ifrågasätta hur en urgammal text ska tolkas. ... Jag har inte för avsikt att gå i polemik angående detaljer i koranskrifter eller annat, därtill är jag inte tillräckligt insatt. Vi kan väl konstatera att ja, det finns olika tolkningar angående slöjans betydelse. En av dessa tolkningar, kanske mer extrem än andra, länkade jag till ovan och den är uppenbarligen riktad till en svenskspråkig läsekrets i religiontoleranta Sverige, inte till arabisktalande som kanske lever under sharialagar nånstans i mellanöstern. Man får dra sina slutsatser som man vill, men det går uppenbarligen tolka slöjbärandet till ett påbud med stöd i koranen. CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21)  ... Beklagligt att du går på en sådan tolkning. Vi behöver ju inte ta detta till en personlig nivå, det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diskutera ändå tycker jag. All respekt.
Skillnaden kanske är att ibland faktiskt måste anpassa sig till samhället i övrigt för att kunna leva och utvecklas. Att religionen är privat och inget man ropar ut eller anser är viktigare än samhället i övrigt. Att ha en vacker schal på sig tror jag inte alltid är en nackdel när man gör karriär i arbetslivet men om man klär sig, eller uppför sig enbart efter religiös övertygelse, så kommer man alltid att gå i uppförsbacke. Sverige är trots allt ett sekulärt samhälle och religionen skall vara privat. Ytters få kvinnor vill nog bära religiösa kläder som utstrålar förtryck, vilket ju är fallet med t.ex burka. Vilket som, en beslöjad kvinna kanske har ett h-lvete hemma och skall inte behöva bli bespottad eller slagen ute i samhället. Sedan att många imamer i Sverige anser att man kan slå en kvinna enl. koranen är faktiskt skrämmande. Dessa imamer är nog den största bromsklossen mot att få invandrare från MÖ integrerade i svenska samhället.
*Stintan*
23-08-2013, 11:33
CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 11:07)  Jodå, jag vet mycket väl att slöja och andra huvudbeklädnader förekommer i andra religioner. De är dock inte lika högljudda i den offentliga debatten som i det nu gällande fallet med en muslimsk beslöjad kvinna. Och som sagt, folk får ha vad de vill på huvudet, har inte sagt nåt annat.
Jag har inte för avsikt att gå i polemik angående detaljer i koranskrifter eller annat, därtill är jag inte tillräckligt insatt. Vi kan väl konstatera att ja, det finns olika tolkningar angående slöjans betydelse. En av dessa tolkningar, kanske mer extrem än andra, länkade jag till ovan och den är uppenbarligen riktad till en svenskspråkig läsekrets i religiontoleranta Sverige, inte till arabisktalande som kanske lever under sharialagar nånstans i mellanöstern.
Man får dra sina slutsatser som man vill, men det går uppenbarligen tolka slöjbärandet till ett påbud med stöd i koranen.
Vi behöver ju inte ta detta till en personlig nivå, det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diskutera ändå tycker jag. All respekt. Då kanske det borde vara en lite mer nyanserad diskussion så att inte bara en sida av korantolkningarna framställs som den enda riktiga.
*Stintan*
23-08-2013, 11:43
CITAT (gnon49 @ 23-08-2013, 11:52)  Skillnaden kanske är att ibland faktiskt måste anpassa sig till samhället i övrigt för att kunna leva och utvecklas. Att religionen är privat och inget man ropar ut eller anser är viktigare än samhället i övrigt. Att ha en vacker schal på sig tror jag inte alltid är en nackdel när man gör karriär i arbetslivet men om man klär sig, eller uppför sig enbart efter religiös övertygelse, så kommer man alltid att gå i uppförsbacke. Sverige är trots allt ett sekulärt samhälle och religionen skall vara privat. Ytters få kvinnor vill nog bära religiösa kläder som utstrålar förtryck, vilket ju är fallet med t.ex burka. Vilket som, en beslöjad kvinna kanske har ett h-lvete hemma och skall inte behöva bli bespottad eller slagen ute i samhället. Sedan att många imamer i Sverige anser att man kan slå en kvinna enl. koranen är faktiskt skrämmande. Dessa imamer är nog den största bromsklossen mot att få invandrare från MÖ integrerade i svenska samhället. Vem/vilka är det som bestämt att slöjan är en symbol som utstrålar kvinnoförtryck? Knappast kvinnorna som bär slöja! Förresten om nu religionen ska hållas så privat så kanske vi skulle ta och förbjuda soldaterna i frälsningsarmen att bära uniformer också och hua ajabaja att dom har torgmöten eller säljer stridropet utanför varuhus.
Hasse_h
23-08-2013, 12:20
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 12:33)  Då kanske det borde vara en lite mer nyanserad diskussion så att inte bara en sida av korantolkningarna framställs som den enda riktiga. Det har väl framkommit nu tycker jag. Visste inte att man var tvungen att själv belysa samtliga vinklar och vrår på varje diskussionsämne. Jag trodde att man hade rätt till sin egen uppfattning och diskuterade utifrån den. Och att finns det andra åsikter, vilket det självfallet måste göra, då har man en saklig diskussion utifrån respektive perspektiv. Så naiv är jag  . För min del känns diskussionen avslutad, har klargjort mina åsikter, läst och förstått vad ni andra tycker och har inget mer att tillföra.
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 12:43)  Vem/vilka är det som bestämt att slöjan är en symbol som utstrålar kvinnoförtryck? Knappast kvinnorna som bär slöja!
Förresten om nu religionen ska hållas så privat så kanske vi skulle ta och förbjuda soldaterna i frälsningsarmen att bära uniformer också och hua ajabaja att dom har torgmöten eller säljer stridropet utanför varuhus. Stintan, spela inte dum nu för det är du knappast. Du vet andemeningen och skillnad i att bära religiösa symboler. Vi vet ju att slöjan många gånger är påtvingad så varför blunda. Förtryckta kvinnor blir inte hjälpta av att vi är så pk att vi slår knut på oss själva i vår iver att visa att vi minsann inte är rasister. Skenhelighet är nog det rätta ordet för hur främst politiker tacklar frågan. Kan man t.ex inte ta av sig schalen på grund av religiösa skäl, ja då har man problem eftersom religionen går före allt annat. Åtminstone om man vill ut i arbetslivet och tjäna sitt levebröd. Sådan är ju verkligheten i Svedala. Jag vet att du är klok nog för att förstå mitt resonemang även om jag skriver som en kråka ibland.
*Stintan*
23-08-2013, 13:27
CITAT (gnon49 @ 23-08-2013, 13:34)  Stintan, spela inte dum nu för det är du knappast. Du vet andemeningen och skillnad i att bära religiösa symboler. Vi vet ju att slöjan många gånger är påtvingad så varför blunda. Förtryckta kvinnor blir inte hjälpta av att vi är så pk att vi slår knut på oss själva i vår iver att visa att vi minsann inte är rasister. Skenhelighet är nog det rätta ordet för hur främst politiker tacklar frågan. Kan man t.ex inte ta av sig schalen på grund av religiösa skäl, ja då har man problem eftersom religionen går före allt annat. Åtminstone om man vill ut i arbetslivet och tjäna sitt levebröd. Sådan är ju verkligheten i Svedala. Jag vet att du är klok nog för att förstå mitt resonemang även om jag skriver som en kråka ibland.  Jodå jag förstår ditt resonemang men jag fattar ändå inte vad vi har för rätt att bestämma vad andra ska ha på sig eller inte eller ens tro att vi kan ändra dessa kvinnors syn på slöjan så att de tar av sig den. Hur ska det gå till? Vad jag har förstått så är slöjan en del av dessa kvinnors identitet. Ska man frånta dem det? Det talades ganska mycket om just det i ett danskt TV-program jag såg en gång. Verkligheten i Svedala ja den är då verkligen inget att höja till skyarna med all intolerans, rasism/främlignsfientlighet och brist på respekt som florerar överallt. Att du anser att politiker och andra som visade solidaritet genom att också bära slöja en dag är skenheliga får stå för dig. Själv har jag väldigt svårt att förstå upprördheten.
Halaj!
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi yttrar sig i förrgårdagens Metro: Hijaben blir allt vanligare bland unga tjejer. Dels har det blivit avdramatiserat, dels har sjalarna blivit snyggare. Utöver markeringen att man är muslim har det alltså blivit en modegrej. Jaha, så mycket för tvång, alltså.
Såg några unga tjejer på stan för ett tag sedan. Reagerade speciellt på en av dem. 16-18 år, klädd i så tajta brallor att hade hon haft celluliter hade de synts rätt genom tyget. Minst 10 cm höga klackar. Rent allmänt såg hon ut att platsa på Rosenlund/Malmskillnadsgatan rakt av. Och så slöja på det. Förtryckt? Knappast! Själv tänkte jag bara: eehh, vänta nu… berätta en gång till vad den där slöjan har för funktion egentligen?
//T
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 14:27)  Jodå jag förstår ditt resonemang men jag fattar ändå inte vad vi har för rätt att bestämma vad andra ska ha på sig eller inte eller ens tro att vi kan ändra dessa kvinnors syn på slöjan så att de tar av sig den. Hur ska det gå till? Vad jag har förstått så är slöjan en del av dessa kvinnors identitet. Ska man frånta dem det? Det talades ganska mycket om just det i ett danskt TV-program jag såg en gång. Verkligheten i Svedala ja den är då verkligen inget att höja till skyarna med all intolerans, rasism/främlignsfientlighet och brist på respekt som florerar överallt. Att du anser att politiker och andra som visade solidaritet genom att också bära slöja en dag är skenheliga får stå för dig. Själv har jag väldigt svårt att förstå upprördheten. Jag tror jag förstår ditt resonemang också. Kanske man ser, eller inte ser, problem beroende på om man är man eller kvinna. Bara en tanke.
*Stintan*
23-08-2013, 16:03
CITAT (gnon49 @ 23-08-2013, 15:57)  Jag tror jag förstår ditt resonemang också. Kanske man ser, eller inte ser, problem beroende på om man är man eller kvinna. Bara en tanke. Ja det är möjligt. Kanske är det också så som det står i citatet Tapio la in att det har avdramatiserats med slöja, åtminstone till en del. Vi har nog alla en tendens att reagera på nya olikheter, mer eller mindre. Vem minns inte vilket hallå det var när en kille i turban nekades jobb i tunnelbanan eller om det var att köra buss. Idag tror jag inte någon skulle höja på ögonbrynet om en sån körde bussen eller satt i tunnelbanespärren. Senaste jag läste var om protester i ett villaområde där det planerades ett hem för ensamkommande flyktingbarn. Vi svenskar tål ju inte ens att hem för förståndshandikappade svenskar byggs i våra bostadsområden. Det spelar liksom ingen roll vad det gäller så har man synpunkter emot det man har för lite kunskap om eller har någon sorts irrationell rädsla för.
För mig personligen så är det inte bara en slöja det handlar om ,oftast så följer könsstympning i slöjans spår och det är något som jag inte vill vara med om att uppmuntra ,så det handlar inte bara om ett tygstycke utan så mycket mer .Blir förvånad över att svenska kvinnor stöder slöja burka mm utan att tänka på vad som ligger bakom !Undrar just vad Fredricka Bremer hade tyckt ?
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 22:28
CITAT (Motti @ 23-08-2013, 23:00)  För mig personligen så är det inte bara en slöja det handlar om ,oftast så följer könsstympning i slöjans spår och det är något som jag inte vill vara med om att uppmuntra ,så det handlar inte bara om ett tygstycke utan så mycket mer .Blir förvånad över att svenska kvinnor stöder slöja burka mm utan att tänka på vad som ligger bakom !Undrar just vad Fredricka Bremer hade tyckt ? Könsstympning följer slöjans spår ?allvar ? Stympning sker till störst del i Afrika AV alla religioner/folkgrupper även afrikaner med naturreligioner och är nog till stor del kulturellt och inget som sägs i Islam att det ska ske. Slöja och andra täckande ska vara ett fritt val och inget påtvingat. Känner/vet flera muslimska kvinnor som INTE bär slöja och dom som bär slöja för dom själva vill/kulturellt (äldre mer traditionellt medan yngre både har smink och moderna kläder tillsammans med traditionell slöja). Här där jag bor är det enbart somalier som har strikta slöjregler och där skulle jag tror det mer eller mindre är påtvingat, medan andra folkgrupper (araber, indoneser) inte är lika påtvingat. Tycker mycket är fint i Islam,, fast jag inte är muslim! salam alaykum Motti
mamamaggan
23-08-2013, 22:37
Ingen bär slöja av egen fri vilja. Idén kommer någonstans ifrån och inte från en kvinna som tyckte att det var en snygg modedetalj.
Slöjan bärs av en orsak.
Av samma orsak som vi bär kläder ute i samhället , kulturen/religionen elle vad ni nu vill kalla det kräver det.
Av samma orsak som det inte är " fint " att vara överviktig i de allra flesta samhällen.
Vi är alla påverkade av olika saker och tar till oss " hur man ska vara " för att bli accepterade av vår närmaste omgivning t ex familjen , släkten m fl.
Sedan är slöjan något ytterligare , den är en symbol för något . En symbol som visar vilken religion man tillhör och hur rättrogen man är.
Upprepar med en dåres envishet , jag kommer aldrig att acceptera en religion som kränker de mänskliga rättigheterna !
Precis som jag inte accepterar andra saker / personer som kränker de mänskliga rättigheterna.
Gör ni skillnad på om en religion kränker de mänskliga rättigheterna , så får det var tycker ni , eller om en person gör det ?
Huggorm
23-08-2013, 22:41
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-08-2013, 23:28)  Slöja och andra täckande ska vara ett fritt val och inget påtvingat. Känner/vet flera muslimska kvinnor som INTE bär slöja och dom som bär slöja för dom själva vill/kulturellt (äldre mer traditionellt medan yngre både har smink och moderna kläder tillsammans med traditionell slöja). Här där jag bor är det enbart somalier som har strikta slöjregler och där skulle jag tror det mer eller mindre är påtvingat, medan andra folkgrupper (araber, indoneser) inte är lika påtvingat. Bland de arabiskaste av alla araber, saudiaraberna, är slöjan inte nog. Där finns en lag som säger att kvinnor måsta ha niqab. Däremot i länder som Indonesien och Bosnien är det väll lite lättsammare, det verkar som om folk känner sig friare desto längre de kommer från Mecka fysiskt och kulturellt.
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 22:43
CITAT (mamamaggan @ 23-08-2013, 23:37)  Ingen bär slöja av egen fri vilja. Idén kommer någonstans ifrån och inte från en kvinna som tyckte att det var en snygg modedetalj.
Slöjan bärs av en orsak.
Av samma orsak som vi bär kläder ute i samhället , kulturen/religionen elle vad ni nu vill kalla det kräver det.
Av samma orsak som det inte är " fint " att vara överviktig i de allra flesta samhällen.
Vi är alla påverkade av olika saker och tar till oss " hur man ska vara " för att bli accepterade av vår närmaste omgivning t ex familjen , släkten m fl.
Sedan är slöjan något ytterligare , den är en symbol för något . En symbol som visar vilken religion man tillhör och hur rättrogen man är.
Upprepar med en dåres envishet , jag kommer aldrig att acceptera en religion som kränker de mänskliga rättigheterna !
Precis som jag inte accepterar andra saker / personer som kränker de mänskliga rättigheterna.
Gör ni skillnad på om en religion kränker de mänskliga rättigheterna , så får det var tycker ni , eller om en person gör det ? Men det är ju inte kränkande om det är eget val ATT bära slöja som symbol. Då är det ju också kränkande att bära kristnasymboler runt halsen.
Huggorm
23-08-2013, 22:47
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-08-2013, 23:43)  Men det är ju inte kränkande om det är eget val ATT bära slöja som symbol. Då är det ju också kränkande att bära kristnasymboler runt halsen. Men hur eget är det där valet egentligen? Om du ställs inför valet att hugga av dig ett finger eller hela handen kommer du också att få göra ett eget val.
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 22:54
CITAT (Huggorm @ 23-08-2013, 23:41)  Bland de arabiskaste av alla araber, saudiaraberna, är slöjan inte nog. Där finns en lag som säger att kvinnor måsta ha niqab. Däremot i länder som Indonesien och Bosnien är det väll lite lättsammare, det verkar som om folk känner sig friare desto längre de kommer från Mecka fysiskt och kulturellt. Jag skrev om dom människor jag mött, bor grannar med, träffar, umgås med här där jag bor. Generellt är slöjan inte påtvingad. Och jag vet det finns länder med hårda krav (har för mig att det inte är lag på det i Saudiarabien, men viktigt och nåt som alla förväntas att använda, och där finns det förtryck håller jag med). Indonesien har nog alla troende muslimer slöja, har inte varit där men sett dokumentär. Afrika generellt och Afghanistan är nog värst när det gäller förtryck mot kvinna och totalt heltäckande.
Piccante
23-08-2013, 23:01
CITAT (mamamaggan @ 23-08-2013, 23:37)  Ingen bär slöja av egen fri vilja. Idén kommer någonstans ifrån och inte från en kvinna som tyckte att det var en snygg modedetalj.
Slöjan bärs av en orsak.
Av samma orsak som det inte är " fint " att vara överviktig i de allra flesta samhällen. Vi är alla påverkade av olika saker och tar till oss " hur man ska vara " för att bli accepterade av vår närmaste omgivning t ex familjen , släkten m fl. Sedan är slöjan något ytterligare , den är en symbol för något . En symbol som visar vilken religion man tillhör och hur rättrogen man är. Upprepar med en dåres envishet , jag kommer aldrig att acceptera en religion som kränker de mänskliga rättigheterna !
Gör ni skillnad på om en religion kränker de mänskliga rättigheterna , så får det var tycker ni , eller om en person gör det ? Givetvis bärs allt av en orsak precis som du skriver. Ditt exempel att vi bär kläder. Där är ju en stark kulturell press på oss alla att bära kläder i alla vardagliga situationer då nakenhet av tradition är något fult och syndfullt i det västerländska samhället. Innebär det att vi kränks i vår vardag när vi inte får vara nakna om vi vill??? Det har skrivits mycket om "Hijabuppropet" i media senaste dagarna och vissa anser att man gör sig till nyttig idiot om man stödjer det, andra att man åskådliggör den muslimska kvinnan. Läser man på nätet så finns det ett mycket utbrett hat mot muslimer i samhället, vissa går till och med så långt att de tycker att man får skylla sig själv om man går i slöja eller att det är en större provokation att offentligt uttrycka att man är muslim än att slå någon på käften! Många ropar på förbud istället och tycker att ingen skulle bli misshandlad för sin religion om man förbjöd slöjor. Samtidigt skulle det inskränka religionsfriheten. 2003 tror jag det var så var det en niqab-debatt i Göteborg då 2 somaliska tjejer på gymnasiet plötsligt började gå i niqab. De menade att det var ett frivilligt val de gjorde för att de hade börjat intressera sig mer för sin religion. Sen tror jag att det inte är oproblematiskt för en person att gå i niqab/ burka då det verkligen försvårar att vara social med personen och det kan ge felaktiga signaler i en arbetssituation tex. Men jag kan inte hålla med förbudsivrare i alla lägen. Jag är absolut mot religiöst tvång när det gäller könsstympning, klädsel, barnäktenskap/ uppgjorda äktenskap mm. Men av de muslimer jag känner så har majoriteten av kvinnor inte slöja i någon form, en kvinna uppvuxen i sekulär miljö i ett land i Mellanöstern började bära slöja i Sverige efter att ha drabbats av "identitetskris" och känt sig rotlös och började känna att hon levde mellan två kulturer utan att ha någon plats i någon av dom och då var det av kulturella skäl för att knyta an till något hon kände igen som hon började klä sig mer traditionellt. På universitetet hade jag en ortodox judinna som kurskamrat på en kurs som gick i fotsid klänning och heltäckande blus och slöja över håret, vet inte hur frivilligt detta var men hon fick iaf studera och röra sig fritt i samhället och prata med vem hon ville. Likaså en kollega till med rötter i Asien har slöja på jobbet som döljer hela hennes hår men inte ansikte. Hon säger att hon klär sig restriktivt ute och har slöja för att hon känner det är klädsamt att inte vara för lättklädd men tar alltid av den hemma. Hon har både arbetat, studerat och idrottat i lagidrott så hon är inget "offer" utan en väldigt självständig ung kvinna. Problemet med dom som tvingas till att bära slöja är att det förtrycket förmodligen inte upphör för att man förbjuder dom att bära slöja offentligt utan då kommer de istället inte få lämna hemmet alls längre om de är så strikta i familjen hemma. Jag tror inte förbud är bästa vägen att bryta ett utanförskap och religiöst förtryck utan tvärt om så behöver man så mycket kontakt som möjligt med samhället.
Könstympning är inget som bara förekommer i Afrika all sin da !det förekommer i många Arabländer också ,ett sätt att tvinga ner kvinnor på knä och tjäna männen och visa underkastelse . Finns det verkligen svenska kvinnor som på allvar tro att en slöja bara är ett tygstycke och inte ha ett dugg med mansdominans att göra  Den invandrar kvinna som kastar sin slöja och visar sitt ansikte riskerar att bli avrättad även här ,därav de så kallade hedersmorden !Ska vi inför sådana medeltida vanor här i Norden och ta bort allt som svenka kvinnor kämpat för sedan 1900 talet ,kvinnans rätt ?Man får allt ta och tänka till hur långt vi ska gå i våran så kallat förståelse för andra religoner
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 23:04
Piccante
23-08-2013, 23:11
CITAT (Huggorm @ 23-08-2013, 23:41)  Bland de arabiskaste av alla araber, saudiaraberna, är slöjan inte nog. Där finns en lag som säger att kvinnor måsta ha niqab. Däremot i länder som Indonesien och Bosnien är det väll lite lättsammare, det verkar som om folk känner sig friare desto längre de kommer från Mecka fysiskt och kulturellt. De enda länder som har strikt tvång på niqab är Iran och Saudiarabien. Iran är en teokrati och Saudiarabien har den extremt konservativa Wahabismen som statsreligion. Dom är ingen bra måttstock för muslimska samhällen i allmänhet då de muslimer jag känner milt uttryckt hatar Saudi och allt de står för då deras olja finansierar Al Qaida och andra terrorister. Tunisien var först med att förbjuda slöja på offentliga inrättningar redan på 60-talet och i Syrien infördes förbud mot hijab på universitet 2010 vilket ledde till att 130 kvinnliga studenter avstängdes pga trots mot förbudet. CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:02)  Könstympning är inget som bara förekommer i Afrika all sin da !det förekommer i många Arabländer också ,ett sätt att tvinga ner kvinnor på knä och tjäna männen och visa underkastelse . Finns det verkligen svenska kvinnor som på allvar tro att en slöja bara är ett tygstycke och inte ha ett dugg med mansdominans att göra  Den invandrar kvinna som kastar sin slöja och visar sitt ansikte riskerar att bli avrättad även här ,därav de så kallade hedersmorden !Ska vi inför sådana medeltida vanor här i Norden och ta bort allt som svenka kvinnor kämpat för sedan 1900 talet ,kvinnans rätt ?Man får allt ta och tänka till hur långt vi ska gå i våran så kallat förståelse för andra religoner  Det är ingen synd att visa ansiktet enligt islam, det är håret och barmen man ska skyla. Sen fattar jag inte hur du kan få det till att man är för hedersmord om man tycker att frågan om slöja är för komplex för att generalisera om???
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 23:13
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:02)  Könstympning är inget som bara förekommer i Afrika all sin da !det förekommer i många Arabländer också ,ett sätt att tvinga ner kvinnor på knä och tjäna männen och visa underkastelse . Finns det verkligen svenska kvinnor som på allvar tro att en slöja bara är ett tygstycke och inte ha ett dugg med mansdominans att göra  Den invandrar kvinna som kastar sin slöja och visar sitt ansikte riskerar att bli avrättad även här ,därav de så kallade hedersmorden !Ska vi inför sådana medeltida vanor här i Norden och ta bort allt som svenka kvinnor kämpat för sedan 1900 talet ,kvinnans rätt ?Man får allt ta och tänka till hur långt vi ska gå i våran så kallat förståelse för andra religoner  Jag skrev att det förkommer TILL STÖRSTA DEL I AFRIKA....om man ska vara övertydlig. Och har inget med Islam att göra. Har nog aldrig hört om hedersmord för att man inte bär slöja,, men det kanske du har? Märk väl Motti att i alla arabländer är inte alla araber muslimer.
Nä alla araber är inte muslimer bara 90 % av dom .
Alexander-VG-zon3
23-08-2013, 23:34
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:29)  Nä alla araber är inte muslimer bara 90 % av dom . Av världens muslimer så är ca 20% araber.
Och vad har det för betydelse om de är Araber eller Afrikaner ?det ger väl ingen rätten att förtrycka kvinnor och tvinga dom bära slöja och omskäras eller könstympas ? I mitt sätt att se det så hjälper vi inte en invandrarkvinna genom att hänga på oss slöjor då anser jag att vi stöder förtycket istället för att motverka det .Vi ska inte ha kvinnor i slöjor i Sverige !
Piccante
24-08-2013, 00:20
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:51)  Och vad har det för betydelse om de är Araber eller Afrikaner ?det ger väl ingen rätten att förtrycka kvinnor och tvinga dom bära slöja och omskäras eller könstympas ? I mitt sätt att se det så hjälper vi inte en invandrarkvinna genom att hänga på oss slöjor då anser jag att vi stöder förtycket istället för att motverka det .Vi ska inte ha kvinnor i slöjor i Sverige ! Då har du fortfarande inte förstått bakgrunden till manifestationen??? Hur tycker du då Motti att man motverkar att kvinnor bär slöja i Sverige och varför är det så viktigt att motverka det?
Alexander-VG-zon3
24-08-2013, 00:30
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:51)  Och vad har det för betydelse om de är Araber eller Afrikaner ?det ger väl ingen rätten att förtrycka kvinnor och tvinga dom bära slöja och omskäras eller könstympas ? I mitt sätt att se det så hjälper vi inte en invandrarkvinna genom att hänga på oss slöjor då anser jag att vi stöder förtycket istället för att motverka det .Vi ska inte ha kvinnor i slöjor i Sverige ! Det var ju du som tog upp könsstympning inte jag, och det har inget med varken araber eller islam i sig att göra (och för den delen inte heller afrikaner). Men fakta att det sker mest könsstympning i Afrika inom flera folkslag/klaner och är inget som just är kopplad till religion. Enligt dig låter det som att det är en islamsk sak som gör utförs mest av araber eller förstod jag fel ? Och slöja har inget att göra med könsstympning två skilda ting. DET är att förtrycka en kvinna att inte tillåta hon att bära slöja fritt som kvinnan själv vill!! likaväl som att tvinga en kvinna att bära slöja.
Trampendal
24-08-2013, 01:14
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 00:51)  Och vad har det för betydelse om de är Araber eller Afrikaner ?det ger väl ingen rätten att förtrycka kvinnor och tvinga dom bära slöja och omskäras eller könstympas ? I mitt sätt att se det så hjälper vi inte en invandrarkvinna genom att hänga på oss slöjor då anser jag att vi stöder förtycket istället för att motverka det .Vi ska inte ha kvinnor i slöjor i Sverige ! Jag tror inte du förstått skillnaden mellan slöja (hijab), niqab och burka. Slöjan (hijaben) är ju som en sjalett typ, sån som många svenska kvinnor hade fram till 60-70-talet. Döljer bara håret, medan hela ansiktet visas. Knappast provocerande tycker jag. Niqab och burka döljer ju även ansiktet och är väl mer tveksam som beklädnad (fast det skulle ibland vara jäkligt skönt att gömma sig i en sån där).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|