Full version: Angående Gåslever !
Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:27) *
Sverige exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
Se här

Anser du att de är OK att exportera men inte att importera? Varför i så fall?

Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
Gita

Varför beklagligt? Bästa tänkbara kvalitet och inte heller kommer det från djur som stallas upp stor del av året.
Gita

Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. Såklart att vi ska kunna exportera. Sverige ligger mycket högt på listan när det gäller djurhållning och djuskyddslagar. Långt mycket bättre än i de allra flesta andra länder. Visst kan det bli ännu bättre så jag säger inte att man ska sitta och vara nöjd som det är. Det finns flera anledningar till att gynna svenska köttproducenter och det vet du också men du kanske tycker att dom lika gärna kan lägga ner helt.

Om köttet kommer från svenskägda gårdar i Polen m.fl. länder får inte köttet märkas som svenskt. Om det däremot enbart packas i Polen är köttet fortfarande svenskt.

Nej djuren kanske inte stallas upp stor del av året men går istället på sönderbetade marker där inget finns att beta och som sen inget växer på utan ser ut som leråkrar.
Du kanske inte vet att många svenska bönder idag har sina djur i lösdrift så de kan gå ute året runt om de vill. Att man låter kalvarna gå med sina mödrar istället för att sära på dom efter ett par dagar när man inte har mjölkproduktion utan inriktar sig på köttproduktion.

Du kan lätt hitta info på youtube och nätet om hur bl.a. de brasilianska djuren har det innan din oxfilé hamnar på din tallrik.

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:54) *
Men nu får du väl förklara dig. Nötboskapens villkor i t.ex. Brasilien har väl ändå ingen som likhet med de tvångsmatade gässens.

Gita

Jo jag tycker det eftersom det i mina ögon är fråga om djurplågeri i båda fallen.
gunsta
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:27) *
Sverige exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
Se här

Anser du att de är OK att exportera men inte att importera? Varför i så fall?

Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
Gita

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt - men mitt inlägg var ett stöd till ditt inlägg- d v s JAG GILLAR ATT ÄTA UTLÄNDSKT KÖTT ... i Sverige. Jag köper med förkärlek kött från USA - det närproducerade köttet som säljs i min affär brukar jag rata, inte bra kvalité anser jag. Det är inte av ekonomiska skäl jag väljer utländskt utan mer smakmässigt.
Jubbe063
CITAT (gunsta @ 03-11-2013, 14:46) *
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt - men mitt inlägg var ett stöd till ditt inlägg- d v s JAG GILLAR ATT ÄTA UTLÄNDSKT KÖTT ... i Sverige. Jag köper med förkärlek kött från USA - det närproducerade köttet som säljs i min affär brukar jag rata, inte bra kvalité anser jag. Det är inte av ekonomiska skäl jag väljer utländskt utan mer smakmässigt.

Var och en gör som de vill...

Amerikanskt kött marknadsförs ofta med bilder av betande djur på öppna vidder. Det talas tyst om "feedlots", gräslösa fållor där djuren hålls i stora grupper under bar himmel. Där göds de med kraftfoder för att gå upp i vikt och för att köttet ska få den av kunderna eftertraktade marmoreringen.

Dessa gödstationer kritiseras dels för hur djuren har det, dels för att de påstås utfodras med så mycket kraftfoder att frätskador på magen måste förebyggas med antibiotika, som också används i tillväxtsyfte.

– I många länder, exempelvis USA, är antibiotika godkänt för rent tillväxtbefrämjande ändamål. I Sverige har det varit totalförbjudet sedan 1986 och i EU sedan 2006, säger Christina Greko vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). källa: http://www.dn.se/ekonomi/hart-kritiserat-u...rsch-i-sverige/
Piccante
Är man lite intresserad av hur kött produceras så kan man ju kolla på bilder från regionen där det faktiskt föds upp...
http://news.mongabay.com/2009/0909-amazon-...e-ranching.html
Sen får man gärna förklara hur detta är ett "hållbart" jordbruk.
pejori
Börjar bli mer och mer för närproducerat kött.
Både miljömässigt och för att jag vill ha lite bättre koll. thumbdown.gif
Kostar mer, men hittills har det varit värt det, smakmässigt.
Motti
Allt kött vi äter här är närproducerat både nöt och gris !vi vet vad vi stoppar i oss min man och jag vet ni ? plus att vi har frysen full av älg rådjur och hare ,vi är uppväxta med jordbruk och jakt .Känns lite fel när en del här utgår ifrån att man inte vet vad man talar om ! då många av er här inte ens är i närheten av vår livstil eller vet hur ett jordbruk fungerar eller vad slakt är eller hur du tar hand om kött i stora stycken tex .
Piccante
CITAT (Motti @ 08-11-2013, 00:56) *
Allt kött vi äter här är närproducerat både nöt och gris !vi vet vad vi stoppar i oss min man och jag vet ni ? plus att vi har frysen full av älg rådjur och hare ,vi är uppväxta med jordbruk och jakt .Känns lite fel när en del här utgår ifrån att man inte vet vad man talar om ! då många av er här inte ens är i närheten av vår livstil eller vet hur ett jordbruk fungerar eller vad slakt är eller hur du tar hand om kött i stora stycken tex .

Är det nödvändigt att generalisera så om folk jämt?
*Stintan*

Ja det känns väldigt fel att du utgår från att andra inte vet vad dom talar om!
Trots att du faktiskt inte har en susning om vilken erfarenhet vi andra har så tjatar du om hur okunniga vi är i vart och vartannat inlägg. Hur kan du uttala dig om vad andra kan om jakt, slakt och jordbruk eller hur man tar hand om kött i stora stycken när du inte vet ett dugg om det?
Att du har erfarenhet av det har nog ingen missat men det betyder inte att du är den enda som har det.
Monaxe

Fattar inte hur du kan generalisera som du gör!

Du vet inte ett skvatt om vem personerna här är, ingenting om deras bakgrund eller kunnande, ÄNDÅ tycker du att du är förmer än alla, att du kan och vet mest! Jösses... duh.gif
Gita
CITAT (Monaxe @ 08-11-2013, 09:19) *

Du vet inte ett skvatt om vem personerna här är, ingenting om deras bakgrund eller kunnande, ÄNDÅ tycker du att du är förmer än alla, att du kan och vet mest! Jösses... duh.gif

Alltså, jag fattar ingenting. Du tycker uppenbarligen att det är helt OK att redogöra för din livsstil, dina värderingar m.m här och det är det naturligtvis. MEN det är precis lika OK att andra berättar om sitt liv sina värderingar m.m.
För det kan väl ändå inte vara så att du tycker att du är lite bättre än andra?
Gita
pejori

Hur vet du det?
För att folk inte berättar sin livshistoria i varje tråd, innebär det inte att dom är totalt okunniga.

CITAT (Gita @ 08-11-2013, 10:46) *
Alltså, jag fattar ingenting. Du tycker uppenbarligen att det är helt OK att redogöra för din livsstil, dina värderingar m.m här och det är det naturligtvis. MEN det är precis lika OK att andra berättar om sitt liv sina värderingar m.m.
Gita

Tror det är två andra som aspirerar på den platsen. naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 08-11-2013, 10:53) *
Tror det är två andra som aspirerar på den platsen. naughty.gif

laugh.gif
malcolm
Är det inte dags att rödkryssa denna tråd...?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 08-11-2013, 12:11) *
Är det inte dags att rödkryssa denna tråd...?

Varför ska diskussionerna strypas? Varför ska vissas anklagelser få stå oemotsagda vilket blir fallet om man bara låser trådarna?
sparvuggla
CITAT (Monaxe @ 08-11-2013, 09:19) *

Vissa tycker att om man är uppväxt med jakt och jagar så kan man allt om allt och andras åsikter spelar ingen roll.
Tyvärr. För det mer konstruktiva utbytet av kunskaper och frågeställningar.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2013, 12:26) *
Varför ska diskussionerna strypas? Varför ska vissas anklagelser få stå oemotsagda vilket blir fallet om man bara låser trådarna?

Därför att det inte handlar om gåslever längre, inte bara ens fel om två träter.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 08-11-2013, 16:27) *
Därför att det inte handlar om gåslever längre, inte bara ens fel om två träter.

Nej och det har vi ju redan tagit med moderator och fick OK att fortsätta diskussionen. Kan inte se att vi träter bara att det är några som önskar svar på frågor och har andra olika åsikter. Du behöver ju inte läsa om det inte intresserar dig.
Trampendal

Jag och min man är också uppväxta med jordbruk och jakt. Känns lite fel att du utgår ifrån att jag inte vet vad jag talar om!

Jag har också frysen full av älg och rådjur. Jag har dödat dem lika mycket som du dödat din mat.

Det är farsan som skjutit, men han är ju ingen riktig jägare, som du sa. Så då gills det väl inte då. sad.gif

Motti
Då skulle jag vilja veta hur många av er här som ätit Gåslever ? Och hur många av er som styckar upp kött själva !Visst ge mig ett rött kryss jag bjuder på det !Jag tål bara inte att folk mobbar andra som vet vad de gör eller håller på med när det gäller kött "En del här bara gissar om allt och har inte en aning om verkligheten .Men visst fortsätt att mobba !
Piccante
Ätit gåslever: nej äter inte inälvsmat.
Styckar kött själv: är övervägande vegetarian idag så behovet finns inte längre men har gjort.
Motti
Om du nu är vegetrian varför styckar du kött då confused.gif
Man bör veta vad för diskution man ger sig in på innan man utalar sig ;)Annars så framstår ju jag som en idiot ! som äter kött men inte har koll eller ?
Är man 60 år så har man en stor livserfarenhet som inte kan köpas för pengar ! det jag skriver här är verklighet för mig inget jag hittar på för stunden eller något jag skriver för att imponera för andra !
Ganska omöjligt att vara vegeterian och samtidigt påstå att man kan stycka djur !
Piccante
CITAT (Motti @ 10-11-2013, 01:12) *
Om du nu är vegetrian varför styckar du kött då confused.gif
Man bör veta vad för diskution man ger sig in på innan man utalar sig ;)Annars så framstår ju jag som en idiot ! som äter kött men inte har koll eller ?
Är man 60 år så har man en stor livserfarenhet som inte kan köpas för pengar ! det jag skriver här är verklighet för mig inget jag hittar på för stunden eller något jag skriver för att imponera för andra !
Ganska omöjligt att vara vegeterian och samtidigt påstå att man kan stycka djur !

CITAT
Styckar kött själv: är övervägande vegetarian idag såbehovet finns inte längre men har gjort.

Jag styckar inte kött nu när jag äter övervägande (men inte till 100%) vegetariskt.

Inte alls omöjligt att vara vegetarian och stycka kött. Dels är jag inte vegetarian av etiska eller religiösa skäl utan av hälsoskäl och även vegetarianer kan laga och bereda mat åt andra.

Monaxe
CITAT (Gita @ 08-11-2013, 10:46) *
Gita

Var detta riktat till mig? Eller vem avser du annars?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 09-11-2013, 23:47) *
Då skulle jag vilja veta hur många av er här som ätit Gåslever ? Och hur många av er som styckar upp kött själva !Visst ge mig ett rött kryss jag bjuder på det !Jag tål bara inte att folk mobbar andra som vet vad de gör eller håller på med när det gäller kött "En del här bara gissar om allt och har inte en aning om verkligheten .Men visst fortsätt att mobba !

Ja, jag har ätit normalstor normslfärgad gåslever, men inte delikatessvarianten som är förfettad stor och blekare (nästan gul i vissa fall).

Ja, har styckat kött.
gunsta
Ja, jag har ätit gåslever och JA - jag har styckat mycket kött.
*Stintan*
Har styckat mycket kött både vilt och "tamt" och ja jag åt gåslever för många år sen långt innan man uppmärksammade framställningsmetoden. Det var inte ens gott.
Anki på Öland
Har aldrig ätit gåslever men har styckat kött.
evelina
Jag har styckat massor med både vilt och tamt men aldrig ätit gåslever!
Gita
CITAT (evelina @ 10-11-2013, 14:12) *
Jag har styckat massor med både vilt och tamt men aldrig ätit gåslever!

Fastän jag är uppvuxen på en gård där både nötköttsproduktion och jakt var viktiga inslag har jag aldrig sysslat med styckning och slakt, detta sköttes tack och lov av proffs.
När det gäller gåsleverpastej så har jag blivit serverad detta några gånger, men det är inget som ingår i min normala kost. Mest minnesvärt dock som förrätt på en fantastisk restaurang belägen i en gammal kyrkoruin utanför Grasse i södra Frankrike. Pastejen serverades halstrad i tunna skivor och är nog det godaste jag nånsin ätit.
Gita
pejori
Hoppas nästan att ni som äter skiten sätter i halsen. crying.gif
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17816202.ab
Piccante
CITAT (pejori @ 11-11-2013, 12:57) *
Hoppas nästan att ni som äter skiten sätter i halsen. crying.gif
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17816202.ab

ranting.gif man borde införa importförbud på sådan skit!
Jubbe063
CITAT (Piccante @ 11-11-2013, 13:06) *
ranting.gif man borde införa importförbud på sådan skit!

mmmm, en del har verkligen ett rymligt samvete när de importerar
Motti
Men snälla ni ! alla Gäss blir inte tvångsmatade ni måste kolla upp innan ni avskyr saker .
malcolm
Ät du din gåslever, jag har inga åsikter om det för din del även om jag avskyr tvångsmatning.
Piccante
CITAT (Motti @ 22-11-2013, 22:34) *
Men snälla ni ! alla Gäss blir inte tvångsmatade ni måste kolla upp innan ni avskyr saker .

Nä men tillräckligt många blir det. Vilka märken är garanterad "humant" producerade? Finns det någon märkning på förpackningarna?
Motti
Absolut ! den gröna krumeluren = grön pil ! Märkligt vilket liv det blev när jag skrev om vår lilla Gåsleverburk !hoppas det blir lika mycket väsen om köttet ni äter !och vad det kommer ifrån .Hur kommer det sig att det säljs mer Danskt än svenskt kött i Sverige ? om nu alla är så jäkla noga med vad ni äter ?För att inte tala om hur mycket Irländskt och Nya Zeland kött som säljs Sverige . Är väl så då att alla på Odla köper bara svenskt kött ? vilket jag har väldigt svårt att tro på .
malcolm
CITAT (Motti @ 22-11-2013, 23:54) *
Absolut ! den gröna krumeluren = grön pil ! Märkligt vilket liv det blev när jag skrev om vår lilla Gåsleverburk !hoppas det blir lika mycket väsen om köttet ni äter !och vad det kommer ifrån .Hur kommer det sig att det säljs mer Danskt än svenskt kött i Sverige ? om nu alla är så jäkla noga med vad ni äter ?För att inte tala om hur mycket Irländskt och Nya Zeland kött som säljs Sverige . Är väl så då att alla på Odla köper bara svenskt kött ? vilket jag har väldigt svårt att tro på .

Jag har en oxfilé från Italien i frysen som skall avnjutas på nyår.
Motti
Då får du en riktigt mör sådan Malcom wink.gif
Motti
Å andra sidan !vet ni vart allt vårt Kalvkött tar vägen ?jo det expoterar vi till Italien för en sportstyver ! När man vill köpa kalvkött i Sverige kostar det skjortan och finns sällan i affären ! och föresten finns det knappast att få tag i alls i alla fall inte i södra Sverige !Vill man köpa kött av kvalitet så får man allt bo i Stockholm !Här i mellan sverige får man finna sig i att köpa benfritt fettfritt och vaccumförpackat .Så vi köper inget kött alls i Snabbköpskedjorna !vi har egna leverantörer som ger oss det kött vi vill ha smile.gifÖnskar att alla fick den chansen.
*Stintan*
Här finns alltid svenskt närproducerat kalvkött i olika former i affären. Köpte det senast i måndags. Inte var det svindyrt heller.
Motti
Det beror väl på vilken del av Kalven du köper eller hur ! här i Nässjö är det nästan omöjligt a typ gris nöt plus att vi äter mycket vilt då min man jagar ,har älg kvar sedan i höstas vintras och nu fyller det på igen med nytt Älgkött hela tiden .Men man måste ju förstå att något är fel när vi expoterar fint kött till utlandet som tex Italien .Försök bara att hitta en svensk oxfile eller kalvfile färsk !Ja möjligtvis i Stockholm då eller i andra storstäder som Malmö Göteborg .
*Stintan*
Jag bor inte i någon storstad och det går alldeles utmärkt att köpa svensk oxfilé kött och kalvfilé här i affären om jag skulle känna för det. Om det inte finns hos dig beror det på butiken för det råder ingen brist på svenskt kött.

Inte konstigt alls att vi exporterar kött till andra länder. Varför skulle det vara det?
Kryddan03
Hur får man kalvkött från gris?
Trampendal
CITAT (Kryddan03 @ 23-11-2013, 02:43) *

Fråga finnarna! De har koll!
När du ändå är igång, passa på att fråga norrlänningarna om huruvida Nässjö verkligen ligger i mellansverige.

naughty.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 23-11-2013, 03:13) *
När du ändå är igång, passa på att fråga norrlänningarna om huruvida Nässjö verkligen ligger i mellansverige.

naughty.gif

giggle.gif
Kryddan03
CITAT (Trampendal @ 23-11-2013, 03:13) *

naughty.gif

Skriver bara: Trocadero! Groggvirke! (på tal om smaker man inte minns eller minns...) wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Kryddan03 @ 23-11-2013, 02:43) *

Man gör korv av den. Kalvkorven jag brukar köpa innehåller 8% kalv och 62% gris. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2013, 08:12) *
Man gör korv av den. Kalvkorven jag brukar köpa innehåller 8% kalv och 62% gris. smile.gif

giggle.gif
gunsta
Svensk färsk hästfilé kunde man köpa till extrapris på Coop i lilla Torshälla igår.
Monica i Nässjö
Det är inte ett dugg svårt att få tag på kravmärkt eller närproducerat i Nässjö, det är det enda vi äter. Vi köper från ICA Kvantum och de tar in det vi efterfrågar, t.ex den enda kravmärkta kycklingen i Sverige från Brosarps gård. Lite dyrare men så mycket godare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon