Sidor: 1, 2
jaj-51
Nu har vi minst en i veckan i år.

Gott att det brukar vara mint en kilometer från min bostad ... kanarkare och småtjuvarna brukar hålla sig nere i industriområdet på andra sidan ån smile.gif
Bostadsinbrotten är få men i trädgårdar stjäls det en del förstås ...

Men va då en trygg stad, som vil växa ... jag är nog inte ensam om att vilja flytta från eländet?
Rebecca
Men flytta då. Jisses vad du jämt gnäller på stan - varför har du inte flyttat för längesen? Eller gör något åt det istället för att bara sitta och vara bitter i ett forum på nätet.

Ja - tyvbärr skjuts det alldeles för mycket och det är hemskt - men problemen ligger så mycket högre upp. Det blir ju inte bättre av att folk sitter och är sura och flyttar, det ökar ju bara den här känslan av stan som en hemsk plats. Gör istället nåt vettigt, lyft allt positivt eller påverka det som ligger till grund för problemen med skjutningarna.
pejori
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 08:46) *
Men flytta då. Jisses vad du jämt gnäller på stan - varför har du inte flyttat för längesen? Eller gör något åt det istället för att bara sitta och vara bitter i ett forum på nätet.

Ja - tyvbärr skjuts det alldeles för mycket och det är hemskt - men problemen ligger så mycket högre upp.

bravo.gif thanks.gif
jaj-51
Tiga är att samtycka.

Men vist är ni nöjda och trivs med brottsligheten så är det gott för er.

Jag föredrar ett annat samhälle och kommer alltid att tycka detta är fel.
Har man dessutom släktingar som flera gånger blivit rånad och dessutom knivskurna mitt på ljusa dagen så är det svårare att blunda för verkligheten.

När man hör skotten så blir det en obehaglig verklighet som är skrämmande ....

Men vist är vi olika vilket är uppenbart, och passar på olika ställen.
Rebecca
Vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, jag skrev "Ja - tyvärr skjuts det alldeles för mycket och det är hemskt". Så nej, självklart är jag inte nöjd med det och nej, jag trivs inte med brottsligheten. Vet inte var du läser in det någonstans.

Vad jag inte förstår är varför du faktiskt bor kvar här, ärligt talat. I tråd efter tråd gnäller du på stan och allt som hör ihop med den - varför är du då kvar? Om du nu föredrar ett annat samhälle. Jag känner massor av folk i min ålder (runt 25) som skulle vilja bo i Göteborg men det går inte på grund av att bostadssituationen ser ut som den gör. Det kanske kan bli en bra flyttkedja då - du kan flytta, nån annan flyttar in där du bor (för jag bara antar nu att du inte bor i hyresrätt) och en hyresrätt kanske blir ledig till mina vänner.
Peztis
Nu slänger jag väl mig in i saker som jag inte begriper men jag förstår inte riktigt vad du menar med "...men problemen ligger så mycket högre upp".

Om man är ung, arbetslös, invandrare, bostadslös, sysslolös eller vad nu problemet är så innebär det ju inte att man kan gå runt och skjuta på folk för att göra upp, för att någon annan högre upp i hierarkin tycker att du ska göra det (maffiafasoner). Om dessa skjutgalningar är inne på det spåret så kan det ju bara sluta med en urspårning.

Eller vad har jag nu missat?
Rebecca
Självklart har du rätt Peztis - tycker inte att arbetslösheten eller sysslolösheten (eller vad det nu beror på) rättfärdigar att man får skjuta på varann. Absolut inte. Jag har heller inget svar på hur man ska lösa det rent konkret, att få folk att sluta skjuta. Vad jag personligen tror så handlar det om socialt utanförskap, segregation, arbetslöshet och en frustration. Det är ju alla förortsupplopp ett bra exempel på.

Jag tror att dessa människor skaffar sig en "alternativ" verklighet med droger och vapen, och sina egna regler. Jag tror också att de personerna som är fast i det liver skiter totalt i vad för åtgärder samhället försöker sätta in - de har sitt liv som de skapat och de bryr sig inte. Jag tror att man måste ändra förutsättningarna i grunden så att detta inte kan hända. Ta hand bättre om "problembarn" i skolorna, försöka engagera föräldrar på ett bättre sätt, skapa sysselsättningar och platser där ungdomarna kan vara på osv. Det var så jag menade.
Huggorm
Så vitt jag förstår handlar mycket av skjutningarna i Göteborg om att olika förortsgäng strider om rättigheterna att få sälja marijuana. Man får glädja sig med att de mest skjuter på varandra och sällan på oskyldiga förbipasserande.
ninnisky
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 09:09) *
Självklart har du rätt Peztis - tycker inte att arbetslösheten eller sysslolösheten (eller vad det nu beror på) rättfärdigar att man får skjuta på varann. Absolut inte. Jag har heller inget svar på hur man ska lösa det rent konkret, att få folk att sluta skjuta. Vad jag personligen tror så handlar det om socialt utanförskap, segregation, arbetslöshet och en frustration. Det är ju alla förortsupplopp ett bra exempel på.

Jag tror att dessa människor skaffar sig en "alternativ" verklighet med droger och vapen, och sina egna regler. Jag tror också att de personerna som är fast i det liver skiter totalt i vad för åtgärder samhället försöker sätta in - de har sitt liv som de skapat och de bryr sig inte. Jag tror att man måste ändra förutsättningarna i grunden så att detta inte kan hända. Ta hand bättre om "problembarn" i skolorna, försöka engagera föräldrar på ett bättre sätt, skapa sysselsättningar och platser där ungdomarna kan vara på osv. Det var så jag menade.

Tack, Rebecca och Peztis för era insiktsfulla inlägg !!

Göteborg är trots allt som skrivs och sker runt omkring oss en underbar stad att bo i - den som inte inser det borde allra snarast flytta därifrån ! --och vi är dessutom många som engagerar oss för att det ska bli ännu bättre !
theseraphim
Det här är inget som mer jobb fixar för det här är individer som liksom inte slutar skjuta bara för att de får jobb på Volvo när de tjänar 40-5000 i månaden på att kränga knark osv. Så länge de bara de skjuter ihjäl varandra så är det helt okej för mig då de valt sina öden och vet riskerna plus att mina skattepengar inte går till deras fängeksevistelse. Tyvärr så riskerar de ju andras hälsa så polisen måste gå på hårdare och mer effektivt.
Peztis
Tack Rebecca. Jag håller med dig. Trodde först du menade att det som alltid är "samhällets fel". Jag tänker på de inslag man genom alla år ser på nyheter osv där ungdomar står och säger att "jamen vad ska vi göra, jag är uttråkad, finns inget att göra här..." för att urskuldra nedslagna busskurer och annat sabotage. Det tråkiga med när det saboteras pga "inget att göra" är ju att pengarna som nu går till att renovera kunde ha gått till roliga och nya saker.

Men problemet är ju som alltid att de som inte är inblandade drabbas ändå. Och visst kostar det pengar för samhället med tanke på polisutryckning och sjukvård. De som såg skottlossningen måste må fruktansvärt dåligt och i slutänden kostar det samhället också.
Huggorm
Det här är den väg samhället har valt och då är det bara att ta konsekvenserna också.
gnon49
Att våldet blir kraftigare är ju beroende på slapp attityd av samhället och en, i allmänhet, låg straffskala. Det lönar sig med brott helt enkelt. Man väljer brottsbanan med öppna ögon och njuter av sitt liv i samhällets utkanter. Tur i oturen är kanske att det är begränsat till vissa delar av Göteborg, Malmö eller Stockholm. Sedan avlivar man ju mest varandra tack o lov. Folk som lurar in barn i drogberoende är för mig drägg som vi kan vara förutan. Våra tre storstäder är vackra städer och man behöver ju inte ge sig in i problemområdena utan njuta av sevärdheterna och nöjesutbudet som finns.Sedan brukar väl sådana här revirstrider avta när man markerat vilka områden man bestämmer droghandel i och är kung i. Sedan är ju den kriminella världen infiltrerad i många näringar i vårt land förutom droger även om det sker utan att gemene man märker av det.
Rebecca
CITAT (gnon49 @ 02-11-2013, 11:10) *
Våra tre storstäder är vackra städer och man behöver ju inte ge sig in i problemområdena utan njuta av sevärdheterna och nöjesutbudet som finns.

Det du säger där tycker jag är mycket intressant. Jag förstår din tanke och kan på ett sätt hålla med, men samtidigt tycker jag också att om vi bara låter problemområdena "sköta sig själva" - hur kommer det då se ut? Hur kommer omgivande samhälles bild av området bli? Det är som Rosengård i Malmö (som för övrigt är ett väldigt trevligt område med många spännande projekt om man ser bortanför de sociala problemen). Man undviker till slut områdena vilket ökar segregationen och "vi och dom"-tänket ännu mer. Egentligen tror jag man bör engagera omgivande områden i "problemområdena" ännu mer för att skapa sammanhang och en känsla av att man är en del av en större gemenskap, en stad.

CITAT (theseraphim @ 02-11-2013, 10:51) *
Det här är inget som mer jobb fixar för det här är individer som liksom inte slutar skjuta bara för att de får jobb på Volvo när de tjänar 40-5000 i månaden på att kränga knark osv. Så länge de bara de skjuter ihjäl varandra så är det helt okej för mig då de valt sina öden och vet riskerna plus att mina skattepengar inte går till deras fängeksevistelse. Tyvärr så riskerar de ju andras hälsa så polisen måste gå på hårdare och mer effektivt.

Precis, det är det jag menar med att de som redan är fast i det livet skiter i vilket. En attitydförändring är nödvändig och jag tror man måste börja i tidig ålder att försöka få in barn på de rätta stigarna. Skola, föräldrar, samhället i stort. Vet inte hur man ska komma åt de som härjar nu... Jag kan också tycka att polisen bör gå åt hårdare för att markera och statuera exempel, samtidigt skapar det ju ännu mer motstånd hos de som skapar problem och distanserna mellan "de goda och onda" blir ännu större. Hela tiden "vi och dom".

CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 11:06) *
Det här är den väg samhället har valt och då är det bara att ta konsekvenserna också.

Vad menar du? Uppenbarligen har ju något gått snett eftersom det ser ut som det gör... Hur tror du vi kan lösa problemen?
theseraphim
Det verkar vara en allmän uppfattning att straffskalan påverkar brottsstatistiken vilket är helt fel, det spelar ingen roll hur hårda straff man har tom dödsstraff har statistiskt sett ingen som helst påverkan om inte tvärtom. En kriminell har lättare att bli mer våldsam om han riskerar femtio år i fängelse än åtta. USA är väl ett bra stjärnexempel på detta. En brottsling räknar helt enkelt med att inte åka fast överhuvudtaget och det är därför de är som de är. Dels måste vi jobba som ett samhälle och se till att avghettoisera vissa områden och fånga upp unga i tid. Polisen måste bli bättre och fler i antalet plus prioritera vanlig närvaro i områden.
Bee
Besökte det ökända Friskväderstorget i Biskopsgården i Göteborg igår. Närmaste stället att hämta paket från DHL. Det såg ut ungefär som det brukar. Jag är uppvuxen i närområdet och min far bor fortfarande där så jag är väl bekant med det. Gick faktiskt hela mellanstadiet i bottenvåningen på det ena höghuset. Visst är det urtrist att det är så mycket kriminalitet där men hur många är det som inte är inblandade? De allra flesta är vanliga människor som försöker få vardagen att gå ihop. Och det är ganska fint där. Luftig och naturområden strax intill.
Tycker inte tidningarna skall skriva om varenda skjutning. Dels drar det ner ryktet för området, dels är ju skjutningarna vardagsmat nu så nyheter är det knappast.
skånepåg
Det är inte bara storstäderna det skjuts hej vilt i, de flesta städer även småbyar skjuts det i så även om det inte skrivs i tidningar är jag säker på att det sker flera skjutningar i veckan ibland kanske varje dag runt om i sverige. Det är ju som sagt alla gängrivalerna som gör upp om sina områden de får sälja sina saker i och hämndaktioner, det finns otroligt mycket vapen i landet nu som är väldigt lätt att införskaffa. allt ifrån de flesta pistoler som finns i tusentals från bara nån tusenlapp och uppåt även en hel del automatkarbiner och handgranater även en och annan bazooka och sprängmedel.
Våld och gängkriminaliteten är rätt hög och kommer bli högre, jag och flera kompisar har blivit nerslagna och knivskurna och rånade allt ifrån en gång om året till flera gånger i månaden de senaste 10 åren.
I min lilla stad sker mycket av detta mest på ljusa dagen mitt inne på bostadsområdena och utanför affärer eller ja överallt! Det är snart ett år sen jag var inne på willys i stan där många av ungdomsgängen snattar och rånar folk inne och utanför när 2 st tuffa invandrar ungdomar på kanske 16 år förföljde mig i affären med glåpord och putta till mig till slut för jag ignorera dem och sa vi plockar dig där ute men jag går aldrig obeväpnad så jag kom inte många meter utanför dörrarna och fullt av vanliga människor som vill handla och inte vill se sånt sket de i och nästan slängde iväg min vagn så fick god tid att dra fram min lättillgängliga 40cm kniv och teleskopbatongen för de är själva beväpnade med knivar och batonger och el-pistoler med mera och helt plötsligt sprang de iväg de fega kräken, inte rätt sak att göra men så här är det dagligen på många ställen och vi är många som är trötta på skiten, många gör motstånd och slår tillbaka mot snorungarna för de är inte vana att möta motstånd så snart bär väl många av dem skjutvapen.
Tyvärr även om många av er aldrig ser eller upplevt sånt så sker det ofta thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (Bee @ 02-11-2013, 12:42) *
Tycker inte tidningarna skall skriva om varenda skjutning. Dels drar det ner ryktet för området, dels är ju skjutningarna vardagsmat nu så nyheter är det knappast.

Är det inte väldigt skrämmande att skjutningar är så vanliga så de inte ens borde vara värda att skriva om längre? Det är i alla fall inte ett samhälle jag vill leva i.
gnon49
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 11:30) *
Det du säger där tycker jag är mycket intressant. Jag förstår din tanke och kan på ett sätt hålla med, men samtidigt tycker jag också att om vi bara låter problemområdena "sköta sig själva" - hur kommer det då se ut? Hur kommer omgivande samhälles bild av området bli? Det är som Rosengård i Malmö (som för övrigt är ett väldigt trevligt område med många spännande projekt om man ser bortanför de sociala problemen). Man undviker till slut områdena vilket ökar segregationen och "vi och dom"-tänket ännu mer. Egentligen tror jag man bör engagera omgivande områden i "problemområdena" ännu mer för att skapa sammanhang och en känsla av att man är en del av en större gemenskap, en stad.
Precis, det är det jag menar med att de som redan är fast i det livet skiter i vilket. En attitydförändring är nödvändig och jag tror man måste börja i tidig ålder att försöka få in barn på de rätta stigarna. Skola, föräldrar, samhället i stort. Vet inte hur man ska komma åt de som härjar nu... Jag kan också tycka att polisen bör gå åt hårdare för att markera och statuera exempel, samtidigt skapar det ju ännu mer motstånd hos de som skapar problem och distanserna mellan "de goda och onda" blir ännu större. Hela tiden "vi och dom".
Vad menar du? Uppenbarligen har ju något gått snett eftersom det ser ut som det gör... Hur tror du vi kan lösa problemen?

Själv tror jag att får man bort droghandel i förorterna så är mycket vunnet. Små kids som ser upp till dom "stora grabbarna i dom fina bilarna" är en skrämmande utveckling. Hårdare straff tar nog inte bort all brottslighet men visar ändå på hur samhället ser på det hela. Att sitta inne en vända är kanske inte hela världen men 10 år får kanske många att fundera på sitt kriminella liv, åtminstone i unga år. Dessutom är dom ju borta från samhället under tiden. Många förorters dåliga rykte beror ju inte på dom skötsamma som bor där utan på en klick som gör området osäkert till och ifrån. Markerar inte samhället så kommer det att eskalera. Ett otryggt samhälle är ju dessutom oftast en grogrund för extrempartier. Men allt är ju en avvägning i slutändan.
jaj-51
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 09:35) *
Jag känner massor av folk i min ålder (runt 25) som skulle vilja bo i Göteborg men det går inte på grund av att bostadssituationen ser ut som den gör.

I dag har hemnet.se sju lägenheter till salu i Backa.
Några av dem ligger utanför de områden där ambulans och brandkår inväntar poliseskort innan de kör in på kvällar och nätter. Dessutom brukar det gå att pruta mycket. verkar inte allt för svårt att flytta till Göteborg om man vil.

CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 14:46) *
Är det inte väldigt skrämmande att skjutningar är så vanliga så de inte ens borde vara värda att skriva om längre? Det är i alla fall inte ett samhälle jag vill leva i.

Tänkte samma sak ...
Peztis
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 11:06) *

Hur menar du då? Och vilka ska ta konsekvenserna? Jag har inte valt droger och jag vill då inte ha de konsekvenserna.

(Helt OT men just känner jag en sådan glädje över tonen i denna diskussion! Det är ett hemskt och vidrigt ämne som är mycket känsligt men tonen är rätt sansad. *klapp på axeln*)
Piccante
Hat följt händelserna i GP och enligt deras kartläggning är skjutningarna till väldigt stor utsträckning gängrelaterade och det är en ganska liten kärna av personer som är drivande. Tyvärr verkar inte polisen ha resurser för att ta itu med gängkriminalitet. Smågansters blir lätt hjältar som de yngre ser upp till då det inte verkar finnas många andra förebilder i dessa områden där man har skurit ned väldigt mycket på skolor, fritidsgårdar och det sociala. Eftersom alla inblandade gäng är lika intresserade av att bekämpa varandra då det bottnar i kontroll över drogförsäljning så finns det heller inga som tjallar. Man håller de egna om ryggen och vill hellre skjuta sina konkurrenter än tjalla mot dom när man vet att straffen för unga är ganska korta och de ändå är tillbaka snart.

Man måste börja strypa rekryteringen av nya ungdomar till gängen och satsa mer på dessa områden.
Peztis
Men om en del av problemet är avsaknaden av bra förebilder och hjältar, hur ska man då skapa dem? Idrottsstjärnor finns ju, det finns bra förebilder inom musikvärlden... Förebilder av det fromma slaget typ Dalai Lama lär ju knappast locka dessa ungdomar som har eller är på väg att halka snett.

Vad är det som behövs? Mer polis? Större påverkan i skolan? Fritidsgårdar med förebilder som kan prata dem till rätta?
Huggorm
CITAT (Peztis @ 02-11-2013, 16:44) *
Hur menar du då? Och vilka ska ta konsekvenserna? Jag har inte valt droger och jag vill då inte ha de konsekvenserna.

Droghandeln är bara ett symptom på ett större problem. Det handlar om samhällets oförmåga att integrera krigstraumatiserade människor. Genom att samla dem i nedgångna miljonprogramsområden där de varken lär sig språket, får några jobb eller kommer in i samhället börjar vissa med gängrelaterad brottslighet istället. De flesta av de som skjuter eller blir skjutna är så kallat "kända av polisen sedan tidigare", de åker fast, får ynkligt korta straff och skulle de hamna i fängelset är det bara en plats där de skapar nya kontaktnät. Sedan släpps de lösa igen och fortsätter som innan. Brottsligheten gör att de ständigt har gott om pengar, något som ger dem status och får nya generationer att se upp till dem och välja samma bana.

Så har det blivit och eftersom vin inte kunnat hantera problemet får vi nu ta konsekvenserna. Det gamla oskuldsfulla Sverige är borta, nu har vi samma gangsterkultur som i Italien, USA eller hela mellanöstern för den delen.

CITAT (Peztis @ 02-11-2013, 17:34) *
Men om en del av problemet är avsaknaden av bra förebilder och hjältar, hur ska man då skapa dem? Idrottsstjärnor finns ju, det finns bra förebilder inom musikvärlden... Förebilder av det fromma slaget typ Dalai Lama lär ju knappast locka dessa ungdomar som har eller är på väg att halka snett.

Vad är det som behövs? Mer polis? Större påverkan i skolan? Fritidsgårdar med förebilder som kan prata dem till rätta?

Frågan är hur bra förebilder musiker och idrottssjtärnor egentligen är. Ytterst få kan ha sådana karriärer, de absolut flesta kommer misslyckas och vem vill vara en "loser"? Det vore bättre med förebilder som vem som helst kan ta efter.
Rebecca
CITAT (jaj-51 @ 02-11-2013, 16:15) *
I dag har hemnet.se sju lägenheter till salu i Backa.
Några av dem ligger utanför de områden där ambulans och brandkår inväntar poliseskort innan de kör in på kvällar och nätter. Dessutom brukar det gå att pruta mycket. verkar inte allt för svårt att flytta till Göteborg om man vil.

Tror inte du har så stor koll på hur bostadssituationen ser ut för unga. Du vet att det är en kontantinsats när man ska köpa bostadsrätt? Har man inte sparat sjukt mycket pengar (vilket är svårt som CSN-tagande student/arbetslös/deltidsarbetare/måste hoppa från jobb till jobb för att det inte finns tillräckligt med heltidsjobb osv) eller har föräldrar eller släktingar som kan ställa upp så kan man inte få tag på en bostadsrätt. Så enkelt är det. Då är det hyresrätt som gäller och det finns inte direkt ett överflöd av billiga sådana här.
Piccante
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 19:11) *
Tror inte du har så stor koll på hur bostadssituationen ser ut för unga. Du vet att det är en kontantinsats när man ska köpa bostadsrätt? Har man inte sparat sjukt mycket pengar (vilket är svårt som CSN-tagande student/arbetslös/deltidsarbetare/måste hoppa från jobb till jobb för att det inte finns tillräckligt med heltidsjobb osv) eller har föräldrar eller släktingar som kan ställa upp så kan man inte få tag på en bostadsrätt. Så enkelt är det. Då är det hyresrätt som gäller och det finns inte direkt ett överflöd av billiga sådana här.

Ser man på bostadspriserna så har iaf inte de påverkats. En etta på 21kvm på Hisingen kostar som en trea i Östra Göteborg. Centrala Hisingen börjar bli hippt att flytta till och Biskopsgården- Länsmansgården är ganska dyrt med. Billiga hyreslägenheter finns bara i Backa och Svartedalen om man kollar på Boplats Gbg.
Huggorm
Billiga lägenheter, vi pratar femsiffrigt då väll?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 20:28) *
Billiga lägenheter, vi pratar femsiffrigt då väll?

Kollar man på hemnet så är allt under 900,000 "billigt" i Göteborg. Åtminstone om man vill ha någorlunda centralt eller nära kommunikationer. Under 500,000 finns knappt någon såvida det inte är auktion hos Kronofogden.
Huggorm
Avbetalning på 900.000kr plus ränta och så månadsavgiften till föreningen. Vad kan det tänkas bli i månaden?
gnon49
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 21:43) *
Avbetalning på 900.000kr plus ränta och så månadsavgiften till föreningen. Vad kan det tänkas bli i månaden?

Blir det så mycket dyrare än en hyresrätt? Förhoppningsvis håller värdet över tiden och kan användas om man ev byter bostad eller köper villa.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 21:43) *

Beroende på bank och kontantinsats så blir det ca 4500- 5000kr/ mån för en etta på 35 kvm som denna http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1r...lculator-widget
addo
När/där jag växte växte upp var det nästan lika illa som skånepåg beskriver, detta har verkligen format mig och jag har hemska minnen från det.

Jag har egentligen inte kunnat komma fram till någon orsak sak till varför det blir så här i vissa områden, annat än att än att dessa områden verkar vara där människor alla med möjliga olika problem (tex krigsskadade föräldrar, alkolister, psykiskt sjuka, fattiga osv)klumpas i hop i stora mängder. Men samtidigt känner jag massor av så kallade maskrosbarn så jag är inte säker på om sambandet mellan en problematisk uppväxt och kriminalitet är särskillt starkt. Samtidigt vet jag flera personer som har haft det relativt bra som blivit våldsamma jäkla svin.

Jag lutar nu mer åt att många människor är lagda så att de blir kriminella om chansen pressenterar sig, och det kan den göra på massor av olika sätt. Man kan alltså inte skylla på enbart brist på förebilder, inga fritidsgårdar, dåligt umgänge eller krigsskadade föräldrar. Däremot kan man försöka minska ner på alla faktorer, och framförallt se till att inte alla människor med olika problem samlas ihop i samma område för då kommer verkligen chansen att bli kriminell presentera sig där.

Jag skulle verkligen vilja se att man byggde bort problemområdena och ersatte de med enstaka billiga hyresrättshus spritt så långt ifrån varandra som möjligt. Sen skulle jag självklart se massor av andra förändringar också, men att göra allt för att undvika sammanhängande områden där människor med div problem hamnar ser jag som absolut viktigast.

Till Skånepåg skulle jag vilja säga att det av nån helt okänd anledning har blivit mycket bättre nu där jag växte upp, trots att inget i övrigt har förändrats. Det är fortfarande inte bra, men en markant skillnad. Så om du har tur kanske det blir bättre även där du bor, man kan ju alltid hoppas g.gif
Chili Linkan
Vill börja med att säga att jag inte är för droger, men legalisera skiten så kan dem som håller på med det få göra det och köpa sin skit beskattad och såld av staten. På detta vis försvinner dessa gängs inkomsttillfällen helt och hållet (en del håller på med utpressar verksamhet och dylikt, men inte lika lätt att göra i samma omfattning). En person som använder droger skiter i om det är olagligt. Och att fler skulle hamna i drogmissbruk tror jag inte ett dug på och det finns flera länder i världen som bevisar att det inte är så, förr tvärtom.
Carl

Hög invandring, inga arbeten leder till dessa till dessa problem. Med all säkerhet kommer detta att eskalera i framtiden. Självklart är det så att dessa ungdomar skapar sig en identitet utanför det etablerade samhället om inga andra möjligheter finns. Sänk invandringen till genomsnittet i Europa. Så kanske vi skapar en grund för ha en chans att lösa problemet.
hattstugan

Har städat lite i tråden!
/Moderator
Gita
CITAT (Carl @ 03-11-2013, 07:55) *
Hög invandring, inga arbeten leder till dessa till dessa problem. Med all säkerhet kommer detta att eskalera i framtiden. Självklart är det så att dessa ungdomar skapar sig en identitet utanför det etablerade samhället om inga andra möjligheter finns. Sänk invandringen till genomsnittet i Europa. Så kanske vi skapar en grund för ha en chans att lösa problemet.

Jag tror att du har rätt, vi tar emot fler invandrare än vi kan ge ett meningsfullt liv.
Samt kravlöshet och tycka-synd-om-mentalitet. Att inte kunna ställa krav på någon är lika med att se ner på denne och att visa att denne inte duger/klarar av/ håller måttet.
Om man istället ställer krav, uppmuntrar dem som är duktiga samt förväntas sig något bra från olika individer så är det oftast just något bra man får.
Gita
Gunilla T
Vi lever numera i en global värld och det som händer i våra närsamhällen och storstädernas förorter är speglingar av växande problem i hela världen. Det gemensamma är bristen på framtidstro, vare sig man är arbetslös eller tillhör den grupp som ständigt är hänvisad till tillfälliga arbeten. Hopplösheten kan vändas till självdestruktivitet men också som en grogrund till betydligt farligare rörelser med fascistiska inslag. Nyliberalistiska tankegångar har speglat de senaste årtiondenas politik men i takt med att finanskriserna avlöser varandra kommer också insikten om att arbetslösheten kommit för att stanna. Människor är svältfödda på optimism, positiva budskap och trygghet. Nationalistiska rörelser med enkla budskap - bara vi gör oss av med de andra, vilka nu än de råkar vara - så finns det hopp om en trygg och rik framtid.

För de som är intresserade av samhällsfrågor och förståelsen av vad som håller på att ske finns två nyligen utgivna böcker som vidgar perspektiven;

Prekariatet - den nya farliga samhällsklassen http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5664132

Älskade fascism - http://www.svd.se/kultur/litteratur/viktig...men_8044380.svd

Rebecca
CITAT (Piccante @ 02-11-2013, 22:45) *
Beroende på bank och kontantinsats så blir det ca 4500- 5000kr/ mån för en etta på 35 kvm som denna http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1r...lculator-widget

Tror fortfarande inte ni förstår riktigt - detta spelar liksom ingen roll för man har inte ens möjlighet att komma in på den marknaden!! Jag själv är ett ypperligt bra exempel. Studerat i 4,5 år i Skåne (då hade jag tur och fick ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i ett "mindre bra" område. Lycklig över det.) CSN-pengar gick till hyra och mat och till att lägga undan så man skulle klara sommaren om man inte fick ett sommarjobb. Tillbaks i Göteborg sen i början på sommarn. Sambon har som tur var haft lägenhet här tidigare som han kunde hyra ut i andrahand, som vi kunde flytta in i. Nu har jag ett års studier kvar, fortfarande riktigt skralt med pengar på sparkontot, trots att hyran här är billig. Vill gärna flytta till större än den 1,5:a jag bor i idag men det GÅR inte. Det finns inga lediga hyresrätter med rimliga hyror och tanken på någon kontantinsats till att köpa en lägenhet skrattar jag åt.
jaj-51
CITAT (Rebecca @ 03-11-2013, 09:32) *
Tror fortfarande inte ni förstår riktigt - detta spelar liksom ingen roll för man har inte ens möjlighet att komma in på den marknaden!! Jag själv är ett ypperligt bra exempel. Studerat i 4,5 år i Skåne (då hade jag tur och fick ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i ett "mindre bra" område. Lycklig över det.) CSN-pengar gick till hyra och mat och till att lägga undan så man skulle klara sommaren om man inte fick ett sommarjobb. Tillbaks i Göteborg sen i början på sommarn. Sambon har som tur var haft lägenhet här tidigare som han kunde hyra ut i andrahand, som vi kunde flytta in i. Nu har jag ett års studier kvar, fortfarande riktigt skralt med pengar på sparkontot, trots att hyran här är billig. Vill gärna flytta till större än den 1,5:a jag bor i idag men det GÅR inte. Det finns inga lediga hyresrätter med rimliga hyror och tanken på någon kontantinsats till att köpa en lägenhet skrattar jag åt.

Det är dyrt att bo i en storstad och försäkringarna är också mycket dyrare.
På blocket.se finns idag 1285 möjligheter att hyra i Göteborg.

Det privata hyresvärdarna har ofta egna kösystem och väljer sina hyresgäster.
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 03-11-2013, 09:55) *
Det privata hyresvärdarna har ofta egna kösystem och väljer sina hyresgäster.

Och jag kan nästan garantera att de inte väljer smågangstrarna från förorten. Det finns så många som vill hyra att de väljer någon som har fast jobb och inga betalningsanmärkningar. Brottsregistret kan de ju inte kolla, annars hade de garanterat gjort det.
gnon49
Alla hyresvärdar kollar väl upp ev hyresgäster. Inkomster, skötsamhet, utdrag ur olika register mm. Har man betalningsanmärkningar så är det väl kört hos dom flesta hyresvärdar.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 03-11-2013, 09:57) *
Och jag kan nästan garantera att de inte väljer smågangstrarna från förorten. Det finns så många som vill hyra att de väljer någon som har fast jobb och inga betalningsanmärkningar. Brottsregistret kan de ju inte kolla, annars hade de garanterat gjort det.

Ja, så är det och det är väl ett bra exempel på "att väljas bort" . Det är ingen slump att det t.ex. flödar av TV program idag med den röda tråden "att väljas bort". Härom dagen visade t.ex. Uppdrag granskning hur elever väljs bort. Människor som ständigt väljs bort, från gemenskap, från trygghet, från arbetsmarknaden, från fasta anställningar och allt vad det innebär tappar så småningom tron på att det finns ett annorlunda liv som handlar om trygghet, gemenskap och en meningsfull framtid. Denhär gruppen växer över hela världen och de traditionella politiska ideologierna, socialismen, liberalismen och konservatismen tycks inte ha något att erbjuda bortvalda människor.

I stället söker de sig till ideologier som ger enkla svar på svåra samhällsfrågor. Vi har dessa nationalistiska rörelser överallt numera. Le Pen i Frankrike, Sannfinländarna i Finland, Gyllene Gryning i Grekland, Dansk Folkeparti i Danmark, den högerpopulistiska Tea Party rörelsen i USA för att namna några.

Länken fungarade inte till intervjun med Guy Standing så här kommer en recension av boken;

http://www.svd.se/kultur/understrecket/pre...ter_8276290.svd

malcolm
Vi har väl fått hit samma fenomen som finns i USA, brukar se ett program på TV 4/fakta som heter 48 avgörande timmar och det handlar till stor del om till synes omotiverade skjutningar i de "sämre" bostadskvarteren. Oftast är det svarta eller latinoungdomar inblandade och många gånger handlar det om knarkaffärer eller så är det olika gäng som krigar med varandra, konstigt nog brukar polisen kunna reda ut morden och gripa de skyldiga men inte alltid.
pejori
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2013, 10:59) *
Ja, så är det och det är väl ett bra exempel på "att väljas bort" . Det är ingen slump att det t.ex. flödar av TV program idag med den röda tråden "att väljas bort". Härom dagen visade t.ex. Uppdrag granskning hur elever väljs bort. Människor som ständigt väljs bort, från gemenskap, från trygghet, från arbetsmarknaden, från fasta anställningar och allt vad det innebär tappar så småningom tron på att det finns ett annorlunda liv som handlar om trygghet, gemenskap och en meningsfull framtid. Denhär gruppen växer över hela världen och de traditionella politiska ideologierna, socialismen, liberalismen och konservatismen tycks inte ha något att erbjuda bortvalda människor.

I stället söker de sig till ideologier som ger enkla svar på svåra samhällsfrågor. Vi har dessa nationalistiska rörelser överallt numera. Le Pen i Frankrike, Sannfinländarna i Finland, Gyllene Gryning i Grekland, Dansk Folkeparti i Danmark, den högerpopulistiska Tea Party rörelsen i USA för att namna några.

Länken fungarade inte till intervjun med Guy Standing så här kommer en recension av boken;

"Duger du inte till något bra, så duger du i alla fall till något dåligt"...
Gängen är en hemvist för många vilsna personer.
pejori
CITAT (Huggorm @ 03-11-2013, 09:57) *

Eller så gör de som min kommunala hyresvärd gör.
Här räcker inte fast jobb.
Du ska ha två och en halv månadslön mer än hyran efter skatt.

Låginkomsttagare gör sig inte besvär här.

Sedan för att hålla sig till ämnet, inte ens med dom kraven vår komun har, kommer vi undan skjutningarna.
Så det finns inga garantier, oavsett om man bor i Rosengård eller på Djursholm.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2013, 10:59) *

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt men jag tycker att din syn på samhället är överdrivet pessimistisk. Själv sätter jag lite större tilltro till människors/individers inneboende kraft. Förutsatt att vi vågar ställa krav och visa att vi förväntar oss något positiv samt slutar med att tycka synd om/se ner på.
Gita
Huggorm
CITAT (pejori @ 03-11-2013, 12:41) *
Du ska ha två och en halv månadslön mer än hyran efter skatt.

confused.gif Kan du visa ett konkret räkneexempel?
Peztis
Menar hon inte att om hyran är på 5.000 kr/månad så ska du när hyran är betald fortfarande ha 5000x2,5=12.500 kr kvar till andra utgifter? Man måste alltså få ut minst 17.500 kr efter skatt vid en hyra på 5.000 kr.

Nä, så kan det ju inte vara... läste det en gång till... biggrin.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 03-11-2013, 13:03) *
confused.gif Kan du visa ett konkret räkneexempel?

CITAT
Hyresvärden önskar: Krav på sökande till denna lägenhet: Bruttoinkomst ska vara minst tre gånger årshyran. Max två reglerade betalningsanmärkningar. Hyresanmärkning accepteras inte. Max tre personer.

Gäller lägenheten http://www.boplats.se/HSS/Object/object_de...ab-68d9aec259ac

Hyra: 2841 kr/ mån = årshyra 12* 2841 = 34092 kr.

Då kräver de en årsinkomst på 34092*3 = 102276 kr. Det kommer man nog under om man bara har studielån + bidrag från CSN?

Peztis
Eller jo... g.gif

Asch, Pejori får förklara. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon