CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:43)

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt men jag tycker att din syn på samhället är överdrivet pessimistisk. Själv sätter jag lite större tilltro till människors/individers inneboende kraft. Förutsatt att vi vågar ställa krav och visa att vi förväntar oss något positiv samt slutar med att tycka synd om/se ner på.
Gita
Du förstår inte vad jag vill säga men ändå tycker du att jag är pessimistisk
Det sker en global omställning av arbetsmarknaden idag, allt utifrån marknadens krav på hög flexiblitet. Arbetstillfällen försvinner i rasande takt och anställningsförhållanden tenderar att bli tillfälliga med allt vad det innebär av otrygghet. Visst, för en del passar det utmärkt under en period i livet men för andra innebär det en hopplöshet till slut. Inte bara outbildade eller invandrare hamnar i denna "prekära" situation utan det gäller i hög grad såväl välutbildade akademiker och nyutexaminerade ungdomar.
Om man lyfter diskussionen från att "Pelle är lat, därför är han arbetslös" eller "jag har hört att..." så kan man i vår globaliserade värld se hur tryggheten minskar i och med tillfälliga jobb, att människor kommer att migrera i allt större omfattning för att söka sig en framtid och lämna en situation som inte har någon framtid. En del hamnar i destruktiva beteenden medan andra kanske blir lätta offer för en frälsare som kan dyka upp på scenen. Dethär har ingenting alls att göra med "tycka synd om" eller pessimism, jag har inte värderat något bara försökt lyfta blicken till en verklighet som just nu pågår omkring oss. Inom en snar framtid kommer vi att vara 9miljarder människor på vår planet, en planet vars gränser ständigt överskrids redan idag.
Borde det inte börjas föra samtal om hur människor i framtiden skall kunna försörja sig och skapa meningsfulla liv? Att arbetslösheten inte kommer att minska mer än marginellt under kortare perioder är väl alla överens om idag så hur skall vi hantera det missnöje som blir konsekvensen och undvika fascistiska rörelser som levererar förenklade budskap?