Sidor: 1, 2
Piccante
Som lägst krävs en inkomst runt 8500kr/ mån och det blir precis på gränsen med CSN eller McDonaldsjobb på deltid.
Gunilla T
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:43) *
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt men jag tycker att din syn på samhället är överdrivet pessimistisk. Själv sätter jag lite större tilltro till människors/individers inneboende kraft. Förutsatt att vi vågar ställa krav och visa att vi förväntar oss något positiv samt slutar med att tycka synd om/se ner på.
Gita

Du förstår inte vad jag vill säga men ändå tycker du att jag är pessimistisk coolgleam.gif

Det sker en global omställning av arbetsmarknaden idag, allt utifrån marknadens krav på hög flexiblitet. Arbetstillfällen försvinner i rasande takt och anställningsförhållanden tenderar att bli tillfälliga med allt vad det innebär av otrygghet. Visst, för en del passar det utmärkt under en period i livet men för andra innebär det en hopplöshet till slut. Inte bara outbildade eller invandrare hamnar i denna "prekära" situation utan det gäller i hög grad såväl välutbildade akademiker och nyutexaminerade ungdomar.

Om man lyfter diskussionen från att "Pelle är lat, därför är han arbetslös" eller "jag har hört att..." så kan man i vår globaliserade värld se hur tryggheten minskar i och med tillfälliga jobb, att människor kommer att migrera i allt större omfattning för att söka sig en framtid och lämna en situation som inte har någon framtid. En del hamnar i destruktiva beteenden medan andra kanske blir lätta offer för en frälsare som kan dyka upp på scenen. Dethär har ingenting alls att göra med "tycka synd om" eller pessimism, jag har inte värderat något bara försökt lyfta blicken till en verklighet som just nu pågår omkring oss. Inom en snar framtid kommer vi att vara 9miljarder människor på vår planet, en planet vars gränser ständigt överskrids redan idag.

Borde det inte börjas föra samtal om hur människor i framtiden skall kunna försörja sig och skapa meningsfulla liv? Att arbetslösheten inte kommer att minska mer än marginellt under kortare perioder är väl alla överens om idag så hur skall vi hantera det missnöje som blir konsekvensen och undvika fascistiska rörelser som levererar förenklade budskap?

pejori
CITAT (Peztis @ 03-11-2013, 13:19) *
Menar hon inte att om hyran är på 5.000 kr/månad så ska du när hyran är betald fortfarande ha 5000x2,5=12.500 kr kvar till andra utgifter? Man måste alltså få ut minst 17.500 kr efter skatt vid en hyra på 5.000 kr.

Nä, så kan det ju inte vara... läste det en gång till... biggrin.gif

Nästan. smile.gif
Du måste ha 12500 efter skatt för att få hyra en lägenhet för 5000.
Det kostar en enrummare med kokvrå här.

gnon49
CITAT (pejori @ 03-11-2013, 18:09) *
Nästan. smile.gif
Du måste ha 12500 efter skatt för att få hyra en lägenhet för 5000.
Det kostar en enrummare med kokvrå här.

Herrejesus, det hyr jag ett helt litet hus för den summan,
med ungefär samma inkomst i pension efter skatt. Den hyresvärlden har verkligen tagit höjd i sina krav.
skånepåg
CITAT (gnon49 @ 03-11-2013, 21:35) *
med ungefär samma inkomst i pension efter skatt. Den hyresvärlden har verkligen tagit höjd i sina krav.

Ah precis, jag har sett många hus att hyra med sån hyra, tvåvånings hus tom. och min pension är inte så mycket mer än ungefär de 8,500 så man får ha tur att hitta trevliga hyresvärdar och skriva bra ansökningsbrev som godtar det lilla man har att ge, min lila stuga kostar 3,300 i hyra men ofta när man har så liten inkomst saknar man färdmedel så hyra billiga hus är ibland inte bästa alternativet g.gif
Flemming
Lägger in en länk från Hyresgästföreningen.

"Kraven på den som vill ha bostad är så hårda att hundratusentals svenskar inte får en chans. Det visar Hem & Hyras granskning av 339 hyresvärdar i hela landet"

http://www.hemhyra.se/riks/harda-krav-stop...entals-svenskar

Läs och begrunda.
jaj-51
CITAT (Flemming @ 03-11-2013, 23:56) *
Lägger in en länk från Hyresgästföreningen.

"Kraven på den som vill ha bostad är så hårda att hundratusentals svenskar inte får en chans. Det visar Hem & Hyras granskning av 339 hyresvärdar i hela landet"

http://www.hemhyra.se/riks/harda-krav-stop...entals-svenskar

Läs och begrunda.

Ja nog är det så att hyresvärdana kan välja hyresgäster och gör det.

Dessutom finns ett personligt möte där hyresvärden gör ett bedömning av den sökande med sina egna värderingar och "magkänsla", blir inte detta bra så finns ju de allmänna kraven som skäl.
Husdjur och rökning o.s.v.
Utdrag ur brottsregistret är väl ingen som vågar kräva ännu ... tror jag.

Känner en målare med egen firma som enbart jobbar med att renovera lägenheter.
ex röksanering av en liten lägenhet från 30 000Kr, brandskador ännu mer
pejori
CITAT (gnon49 @ 03-11-2013, 21:35) *

Oja.
Det finns en anledning till, att dom är det komunala företag som tjänar mest på sina lägenheter.

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2...a-hyresgasterna
gnon49
CITAT (skånepåg @ 03-11-2013, 23:08) *
Ah precis, jag har sett många hus att hyra med sån hyra, tvåvånings hus tom. och min pension är inte så mycket mer än ungefär de 8,500 så man får ha tur att hitta trevliga hyresvärdar och skriva bra ansökningsbrev som godtar det lilla man har att ge, min lila stuga kostar 3,300 i hyra men ofta när man har så liten inkomst saknar man färdmedel så hyra billiga hus är ibland inte bästa alternativet g.gif

Nej, ofta är man ju beroende av bil så det får ju bli en avvägning. Själv har jag dryga milen till en busshållplats vilket utesluter bussåkande tyvärr. Tänk, förr gick det busslinjer lite överallt i vårt land.
theseraphim
Klart som fasiken man ställer hårda krav på sina inneboende, det hade jag oxå vekar göra om jag ägt bostäder. En bekant äger ett antal lägenhetshus med hyresrätter och ställer alla de krav som nämns dock inte ett jättekapital efter hyran är betald. Efter att de kraven införts har kostnaderna på bl.a. Renovering o sanering minskat kraftigt. Husdjur är tex portat iaf hund o katt då de fått sanera efter sådant med osv. Brottsregistret borde finnas i en light variant då många lever kvar i gamla vanor när tillfälle ges, domar osv är ju ändå offentliga handlingar. Sen kan man ju tycka att de kommunala bolagen inte ska vara de hårdaste och driva det med enbart vinstsyfte utan sätta sin fokus på tex ungdomar.
skånepåg
Röksanering råkade en nära vän ut för för nån månad sen, 65 000:- ville de ha för att riva ut allt i hela lägenheten! Det var ju en hyresrätt men enligt hyresavtalet som ändrades precis under hens flyttning så stod det i kontraktet att man fick röka inne så de var kvicka med att ändra de bestämmelserna och skicka räkning och det är nu överklagat men de är ju så lömska så vette fan hur det kommer sluta thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon