Sidor: 1, 2
Margith
Nu är nya adresslistan färdig.

1. Wilmer
2. Sqrulan
3. Maggan H
4. ninale
5. sandra.rath
6. hattstugan
7. Peztis
8. GunillaS
9. Eva zon 1-2
10. solbrud
11. Monica, Norrbotten zon 5
12. Lotta Jo
13. tummeliten
14. tulle
15. Irene L
16. EsterM
17. Margith

Jag lägger kuvertet i brevlådan idag.

God Jul till er alla!

Wilmer
Wuhuuu!!! Jag är först så spännande smiley_small_hug.gif
Peztis
Men vad roligt! Fast det dröjer nog innan det kommer till mig med julen och allt. Fast det gör inget, man ska väl ha något kul i trista januari också...
sqrulan
tummenupp.gif Åh va roligt!
sqrulan
Fröbrevet har landat hos mej idag, mycket intressant där. tummenupp.gif

Postar det vidare i morgon till Maggan H
Wilmer
Kan bara hålla med så kuliga fröer! Tyvärr har vi möbler framför en del av mina fröer så jag fick välja att ge av av de jag hade åtkomliga, inte fy skam de heller.
Maggan H
Tjoho, här har landat ett fint frökuvert idag! Alltid lite nytt som får fingrarna att klia....
Kuvertet skickas vidare till ninale i morgon!
Maggan H
Hittade bl a Black swallow-wort syn. Louise's swallow-wort även kallad Black dog-strangling vine. Har googlat men inte kunnat hitta någon svensk info om denna växt, inte heller något svenskt namn. Har givaren någon mer info? g.gif Har läst (eng) att den kan vara invasiv och den verkar vara härdig här.

Förresten, brevet är skickat! tummenupp.gif
ninale
Idag låg brevet i min låda. Många intressanta sorter, ska googla och se vad jag ska välja innan kuvertet går vidare smile.gif
Wilmer
CITAT (Maggan H @ 28-12-2013, 16:57) *
Hittade bl a Black swallow-wort syn. Louise's swallow-wort även kallad Black dog-strangling vine. Har googlat men inte kunnat hitta någon svensk info om denna växt, inte heller något svenskt namn. Har givaren någon mer info? g.gif Har läst (eng) att den kan vara invasiv och den verkar vara härdig här.

Förresten, brevet är skickat! tummenupp.gif

Du menar inte "Cynanchum louiseae"? Den är invasiv där den kommer ifrån har jag läst, men inte här. Men den är härdig i allafall i den zon jag bor (2), minns inte i vilka zoner annars. Det är en sagolikt söt växt, den blir flera meter hög här nu med små porslinsblommelika vinröda blommor. Annars är jag oskyldig till frön.
Wilmer
Glömde säga en sak, jag drömde i natt att jag planterade av mina fina fröer härifrån. Fint va naughty.gif
sandra.rath
Frökuvertet dök upp hos mig idag. thanks.gif

Jag ska googla och grubbla lite och försöker posta det innan tömningen på söndag.

Ha en skön helg!
hattstugan

Oh då kommer det till mig i veckan! Skoj!
Peztis
Å sen till mig!
hattstugan

Idag låg kuvertet i lådan! Hinner inte få i väg det förrän tidigast på måndag!
Du får sukta ett tag till Peztis!
hattstugan

Nu är brevet på väg till Peztis!
Peztis
Och det har anlänt hos mig! Sprängfyllt! Hur roligt som helst!

Ska försöka kolla igenom och skicka i helgen (har lite mycket med mäklare och grejjor just nu!) annars skickar jag det på måndag så nästa kvinna på rakning - GunillaS - får det på tisdag.
Peztis
Fy på mig, kuvertet ligger kvar här hos mig men idag ska jag få iväg det!
Det har tagit tid och energi med mäklare och sedan bidde jag lite sjuk så... Men jag har ingalunda glömt det!
GunillaS
Skulle just efterlysa det! Bra att du hörde av dig!
Peztis
Det ligger på lådan nu, verkligen ledsen!
GunillaS
Ingen fara Peztis! Jag ser fram mot fredag!
GunillaS
Nu är kuvertet här! Jag behövde inte ens vänta till fredag, för det kom i går, torsdag.
Jag skickar efter helgen till Eva.
Eva zon 1-2
Idag kom ett kuvert med många spännande fröer. Nu ska jag titta igenom det och jag skickar det vidare imorgon. thanks.gif
solbrud
I Fredags kom kuvertet till mig, postades idag Söndag 2/2 (lådtömning kl.13:00) och åkte vidare mot Monica i Norrbotten. Så endera imorgon eller senast på Tisdag borde M få kuvertet. Hoppas att det finns mycket spännande i som ni andra vill så!
Monica, Norrbotten zon 5
Kuvertet har anlänt! biggrin.gif Lite luggslitet men helt. Jag får nog förstärka stängningsflärpen innan jag skickar vidare.
Jag kommer att skicka till tummeliten eftersom Lotta Jo har bett om att få byta plats eftersom hon ska resa bort några dagar och vill inte försena frökuvertet i onödan. Tummeliten skickar alltså till Lotta Jo som sedan skickar vidare till tulle. smile.gif

Jag hoppas få iväg kuvertet i morgon men kan inte lova att jag hinner. Senast på onsdag åker det iväg!
Margith
Ni som har missat den här tråden och vill vara med:

PM:a mig namn och adress, så kommer ni med på ett eventuellt nästa varv!
EvaKlemming
Hur går det till? Lägger man i egna frön och tar själv det man vill ha ur ett kuvert? Går det bra med köpta frön? Om ni startar kedjan så tidigt, är det förra säsongens överblivna fröer man skickar? /Eva
hattstugan

Det går till precis som du uppfattat det Eva!
Man lägger i samma antal fröpåsar som man tar!
Går bra med köpefrö också!
LottaJo
Nu har jag Googlat mig igenom frökuvertet, bytt till mig några spännande sorter och skickat det vidare till tulle.
Tack för den här gången! smiley_small_hug.gif
tulle
Idag landade frökuvertet hos mig.
Nu skall jag välja och vraka innan det skickas vidare.
tulle
smalandstos
Tycker att det verkar så spännande med en frökedja! Kan man skicka med egenplockade fröer i en frökedja eller är det enbart köpefröer som gäller?
tulle
Frökuvertet postades igår till nästa på listan.
Irene_L
Idag kom frö-kuvertet till mig! Nu ska jag bara kolla igenom det och sen i helgen skickar jag det vidare till nästa!

En sak att tänka på till nästa gång vi har frökedjan: Tänk på att inte skriva direkt med kulspetspenna på de små plastpåsarna (såna som inte har skrivfält). Nu när kedjan gått flera varv så syns det knappt vad det står på flera av påsarna.

smalandstos: Man kan skicka med både egenplockade fröer eller köpefröer. Mest är det egenplockade.
rikke
Hejsan! En liten undran, är det bara fröer till perenner eller är busk och trädfröer också intressanta?
hattstugan

Kan tänka mig att alla typer av frö är intressant!

I kuvertet så brukar det vara både sommarblommor och perenner samt prydnasgräs!

Själv skulle jag gilla utmaningen med träd!
Margith
I frökedjan byter vi alla sorters fröer, utom grönsaker. (Det finns en egen kedja för det)
När vi börjar på hösten är det mest egenplockade fröer, men ju längre kedjan går, ju fler köpesfröer blir det. Och både och är OK.
rikke
Guld! Hoppas det blir en runda tre. rolleyes.gif
smalandstos
Hade ju varit kul att hoppa på en frökedja, tror dock att jag missade tåget med några månader. sweatingbullets.gif Får kanske hoppa på till nästa höst istället. Fröer har jag ju iaf! biggrin.gif

Tack för era svar förresten! biggrin.gif
EsterM
Jippi, idag kom kuvertet till mig! bravo.gif
Peztis
Smalandstos, många fröer håller ju även till nästa säsong och än är det inte dags att så allt. Blir det ett tredje varv, hoppa på!
Wilmer
Jag sår ofta perenner under sommaren när jag har tid istället för att hetsa och få fullt inomhus, varv tre är perfekt!
Margith
Nu har kuvertet landat hemma hos mig.
smiley_small_hug.gif till alla som varit med och bidragit till innehållet.

I helgen räknar jag med att skriva en ny adresslista och skicka iväg kuvertet på varv 3.

Men det blir sista varvet smile.gif
Margith
Oj, förlåt.... kuvertet ligger redan i brevlådan...

Så här blev adresslistan för "Frökedja 2013-3"

1. Wilmer
2. rikke
3. ThereseTT
4. ninale
5. sandra.rath
6. Peztis
7. GunillaS
8. Eva zon 1-2
9. solbrud
10. tulle
11. Margith

Förhoppningsvis har nr 1 kuvertet imorgon =)

Edit: Kom ihåg att det faktiskt är obligatoriskt att skriva ett litet inlägg i tråden om att ni fått kuvertet. Dels för att den som skickat väldigt gärna vill veta att kuvertet kommit fram, och dels för att alla i kedjan ska kunna följa kuvertets gång.
rikke
Åh vad kul. bravo.gif
Wilmer
Helt seriöst, vad håller posten på med? Knarkspan eller? I dag kom det, jag blev överraskad för jag hade inte kollat här men eftersom jag inte väntade någon tradera vinst skramlade jag med kuvertet och jaaaa! Fröskrammel. Nu ska jag googla. Jag ska skynda mig, lovar smile.gif

Förlåt posten, det har ju varit helg. Mammaledig utan koll 8)
Wilmer
Frökedjan är vidare, kan vara hos nästa i dag om posten sköter sig!
muhmi
Hej!:)
Är det försent att anmäla sig nu?
MVH Mimmi
rikke
Prova att skicka ett pm till Margith och hör med henne.
rikke
Hopptjohej jag hade ju fått brev. yahoo.gif
rikke
Hejsan!
Har idag skickat kuvertet vidare. Tömning av lådan kl 17 så nästa man bör ha det på måndag. Så hoppas jag att jag gjorde rätt. Annars får ni hojta till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon