Full version: OS 2014
Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 09-02-2014, 22:30) *
då jag inte läst hela tråden,bryr mig icke om idrott,särskilt inte på elitnivå,vet jag inte om någon skrivit om varför det är tvunget att os ska ambulera.
bygg en sommar os-stadion i Grekland,vinterstadion kanske på flera ställen,där förutsättningar finns.
låt de deltagande länderna betala en medlemsavgift,de länder med os.stadium skall vara demokratier och givetvis följa FN-stadgar gällande mänskliga rättigheter.
alla länder som vill skall få delta men då blir det på demokratins villkor.
det är dags att sluta med den vansinniga ekonomiska cirkusen där befolkningen i fattiga länder får betala för arenor de aldrig mer kommer att använda.
bygg i Grekland,OS-tankens vagga samt på 2-3 ställen till där vinterförutsättning finns. ulf

Låter som ett mycket bra förslag. Det är ju vansinne att bygga alla dessa enorma engångs-arenor runt om i världen
Eva i Skåne
Instämmer i Malarmasters förslag. Återanvändning vore perfekt!
Jag har hört att IOK ställer krav på att allt ska vara nytt, men det är ju löjligt. Det går väl att fräscha upp det som fallerar från förra gången till en bråkdels kostnad.
Sen är det sant att IOK:s högdjur säkert vill ha alla sina gratisresor och flotta mutor. Kanske är det där största motståndet skulle finnas sad.gif Det är väl så idag att det land som kan betala största mutorna får OS ???
Elisabeth-Västkustkolonisten
Malarmastare lyssnar du på Karlavagnen?

Där ringde nämligen en kvinna in för 1 eller 2 veckor sedan och kom med detta förslaget. Hon tyckte sommar OS kunde vara i Grekland och vinter OS i Kanada.

Nu är jag tyvärr mot Grekland eftersom dom bara fuskar och fifflar (inte en siffra var rätt när dom ansökte om inträde i EU.

Men Iden i sig tilltalar mig också.
Gossen Ruda
Jag kan nog också hålla med, framför allt vill jag ha ett mindre OS. Som det är nu är det bara ett enda stort jäkla jippo där miljarderna rullar och höjdarna får välfyllda plånböcker. Det kanske kunde bli lite ordning om land efter land lämnar IOK pga detta, de kan starta en egen konkurrerande tävling där tanken på de sportsliga prestationerna kommer i främsta rummet som det var från början.
caprifol
Jag tycker också att det känns tilltalande med "återanvändning" av arenor, byar m m, men det skulle ju aldrig fungera. Att deltagande länder skulle få lov att dela på utgifterna är en sak, men hur göra med inkomsterna? De flesta länder som slåss om att få arrangera OS är ju övertygade om att det ger ordentlig vinst - trots allt - om inte annat så PR-mässigt, men säkert även på andra sätt. Arbetstillfällen skapas (då menar jag inte oavlönat jobb!) etc.

Mycket är helt åt skogen, korrumperat o s v men om man skulle "vara emot" alla länder som inte är "rena" så skulle det, som sagts tidigare i tråden, inte bli många kvar, varken för idrottsutbyte eller för den för oss livsviktiga handeln! Hur många företag, telekom- t ex, lever inte idag mer el mindre av livsviktig export till Kina? Många andra exempel finns säkert om man skrapar lite mer på ytorna.
caprifol
niggle
CITAT (Huggorm @ 09-02-2014, 22:09) *
Enda vinterspelen som någonsin varit i ett förtryckarland var möjligen Jugoslavien 1984. När det gäller sommar-OS var kanske Sovjet -84 den enda, förutom Kina. Kolla själv i listan och förklara vilka du menar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen

Tyskland 1936, Japan 1940 (visserligen inställt pga världskrig).
Fria länder?

Jag tycker att dessa exempel förskräcker. Dessutom har man inte lärt sig av historien.
Uggi
Nu tar jag snart en titt på OS många fina tävlingar i dag.
Gossen Ruda
CITAT (niggle @ 10-02-2014, 13:39) *
Tyskland 1936, Japan 1940 (visserligen inställt pga världskrig).
Fria länder?

Jag tycker att dessa exempel förskräcker. Dessutom har man inte lärt sig av historien.

Tyskland kan jag förstå men knappast Japan. Visserligen skedde det några otrevliga händelser under kriget men inte mot den egna befolkningen. Fö flyttades de planerade spelen i Tokyo till Finland pga det Sino-Japanska kriget men där inställdes de pga ett annat krig.
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2014, 09:33) *
Tyskland kan jag förstå men knappast Japan. Visserligen skedde det några otrevliga händelser under kriget men inte mot den egna befolkningen. Fö flyttades de planerade spelen i Tokyo till Finland pga det Sino-Japanska kriget men där inställdes de pga ett annat krig.

Japan mördade nog minst lika många civila som tyskarna, de var tom mer brutala och testade biologiska vapen osv på hela byar. Nanjing i Kina utrotades i stort sett och kvinnor o barn våldtogs, lemlästades osv. Japan har fortfarande inte bett om ursäkt så Japan och OS gick inte ihop.
Gossen Ruda
CITAT (theseraphim @ 11-02-2014, 10:49) *
Japan mördade nog minst lika många civila som tyskarna, de var tom mer brutala och testade biologiska vapen osv på hela byar. Nanjing i Kina utrotades i stort sett och kvinnor o barn våldtogs, lemlästades osv. Japan har fortfarande inte bett om ursäkt så Japan och OS gick inte ihop.

Kan du räkna? Hur många judar och andra avrättades av nazisterna? Sen trodde jag att frågan var terror mot den egna befolkningen som i Tyskland, Kina och nu i Ryssland. Lägg därtill bomberna över Hiroshima och Nagasaki. Får USA vara med i OS? Beträffande Nanking så var det 2:a gången den staden utplånades. Första gången var under ett kinesiskt inbördeskrig och det var den reguljära kinesiskan armén som gjorde det, kommer inte ihåg när. Ingen talar om det?

Edit: Det var under Taipingupproret på 1850-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Taipingupproret http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjing Ursäkta utvikningen.
theseraphim
Man räknar med miljoner kineser som dog under Japans ockupation dels genom krig, avrättningar, svält osv. Tyskarna var fruktansvärt grymma men japanerna på den tiden var ännu värre. Det är dock väldigt lite som talas om det idag då många av de ansvariga frikändes efter påtryckningar från USA, man ville åt bl.a. Forskningsresultaten plus att man ville ha en bundsförvant mot kommunismen som bredde ut sig. Det finns hur mycket böcker om ämnet som helst och det är ju inga konspirationsteorier direkt. Så om man skövlar och mördar en hel stad för andra gången så räknas det inte??? Så då skulle det vara okej att jämna Sarajevo med marken eftersom andra redan gjort det en gång innan?
Gossen Ruda
Den största förloraren i alla krig är sanningen. Lite märkligt dock att mitt lexikon från 1948 inte nämner ett ord om saken. Bara den första gången. Vet du hur många tibetaner som strök med när Kina tog kontrollen på 50-talet? Hur många kvinnor som tvångssteriliserades och tvingades till abort? Övergreppen i historien är många. Det har varit bråk mellan och internt i Japan, Kina och Korea sen mer än tusen år. Kina har erövrat Japan två gånger exempelvis.

PS. Nu slutar jag prata om krig och annat otrevligt här i OS-tråden.
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2014, 11:54) *
Den största förloraren i alla krig är sanningen. Lite märkligt dock att mitt lexikon från 1948 inte nämner ett ord om saken. Bara den första gången. Vet du hur många tibetaner som strök med när Kina tog kontrollen på 50-talet? Hur många kvinnor som tvångssteriliserades och tvingades till abort? Övergreppen i historien är många. Det har varit bråk mellan och internt i Japan, Kina och Korea sen mer än tusen år. Kina har erövrat Japan två gånger exempelvis.

PS. Nu slutar jag prata om krig och annat otrevligt här i OS-tråden.

Kina skulle aldrig ha fått OS heller. Det lite roliga med japaner och kineser är att japaner har ursprunget i kina(vilket de inte är så pigga på att erkänna...)men att de fortfarande ser kineser och till viss del koreaner som undermänniskor.
Gossen Ruda
CITAT (theseraphim @ 11-02-2014, 14:18) *
Kina skulle aldrig ha fått OS heller. Det lite roliga med japaner och kineser är att japaner har ursprunget i kina(vilket de inte är så pigga på att erkänna...)men att de fortfarande ser kineser och till viss del koreaner som undermänniskor.

Fel. Japanerna kom troligen vandrande genom Sibirien medans kineserna kom söderifrån. Sen har det skett en kraftig uppblandning med både kineser och malajer. Beträffande det sista så får det stå för dig, jag tänker inte kommentera dina fördomar mer.
Eva i Skåne
CITAT (Uggi @ 11-02-2014, 08:59) *
Nu tar jag snart en titt på OS många fina tävlingar i dag.

NU är det spännande! Tre svenskar i final!!!
Eva i Skåne
Vilken underlig final. Lite bittersmak med alla fall och att se Jönsson så slut, men ändå två svenska medaljer. yahoo.gif

Visst har det varit extremt många fall i skidloppen?
Gossen Ruda
Första guldet låter vänta på sig.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2014, 15:01) *
Första guldet låter vänta på sig.

Jo, men vi kan väl glädjas även åt de lägre valörerna smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 11-02-2014, 15:21) *
Jo, men vi kan väl glädjas även åt de lägre valörerna smile.gif

Vi är så illa tvungna så länge Norge finns. biggrin.gif
theseraphim
Den stora frågan är om Petter Northug är slut? Har han drabbats av det som drabbar så många idrottare som presterar extremt bra under en tid(Christian Olsson, Kajsa Bergqvist osv) men som sliter sönder sina kroppar helt. Hittills har han ju inte ens varit värd att nämna resultatmässigt då han inte haft chans på medalj utan fått slita för att orka i mål. Nåja, Heja Sverige!
Gossen Ruda
Det är mycket psykologi inblandat också. Går det knackigt någon gång är det svårt att mobilisera kroppen igen.
theseraphim
Att han inte är i form varken fysiskt eller psykiskt märks ju även när han intervjuas. Innan första loppet var han som vanligt och stoltserade med att han skulle ställa upp i sju grenar och vinna medaljer i lika många... Efter första storförlusten så var det mer att nu skulle han försöka samla energi till nästa lopp och hoppas på medalj där(hoppas sa han...) och nu efter andra fiaskot där han inte ens klara semin så var det mer att så länge Norge vinner så är det bra(vilket inte är hur Petter brukar låta;). Nu är ju OS långt ifrån över men han verkar liksom tappat gnistan lite men klart att man gör det om kroppen inte hänger med plus att detta kan mycket väl vara det sista OS han gör.
*Stintan*
Men de va väl ett jävla gnäll o skitsnack. Åk själva får ni se hur lätt det är. Gläds över de medaljer vi får men varför kasta skit på andra idrottare. Alla kan ändå inte vinna alltid.
Berith
Jag trodde ju att jag skulle missa hela OS bara för att det skulle sändas i reklamtäta kanaler men hittills har det funkat ganska bra. Dom flesta reklamavbrotten har lagts mellan händelserna, och man har väl inte missat så mycket av matcher eller åk. Jag tittar inte hela tiden, men TVn är på där i bakgrunden och så kollar jag mer noga när det händer nåt.

Heja Sverige! bravo.gif Stackars Hellner igår, men dom andra två var ju toppentoppenbra! Curlingen är också spännande och där hoppas jag såklart på medaljer.
Berith
Glömde ju...! Damkronorna gjorde också bra match! tummenupp.gif
Anki på Öland
+2 och ganska grått och disigt.
Uggi
CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2014, 08:37) *
+2 och ganska grått och disigt.

Anki var är du med väderprognosen? confused.gif
Biggan_
CITAT (Uggi @ 12-02-2014, 09:23) *

giggle.gif
Berith
Äh det var ju resultatet igår - +2 medaljer till oss och för dom andra var det bara grått och risigt (Anki felstavade). tummenupp.gif
Sylvia
Fast det var nog den underligaste finalen jag någonsin har sett... Men det är bara att tacka o ta emot när Sverige får 2 medaljer varav åtmisntone 1 är helt oväntad!
theseraphim
CITAT (Berith @ 12-02-2014, 06:33) *
Jag trodde ju att jag skulle missa hela OS bara för att det skulle sändas i reklamtäta kanaler men hittills har det funkat ganska bra. Dom flesta reklamavbrotten har lagts mellan händelserna, och man har väl inte missat så mycket av matcher eller åk. Jag tittar inte hela tiden, men TVn är på där i bakgrunden och så kollar jag mer noga när det händer nåt.

Heja Sverige! bravo.gif Stackars Hellner igår, men dom andra två var ju toppentoppenbra! Curlingen är också spännande och där hoppas jag såklart på medaljer.

Håller med, det var ju mycket kritik och ståhej att reklamkanaler skulle sända detta men än så länge måste jag säga att de gör det lika bra som SVT. Kan ju vara bra för SVT att lära sig lite och inte ta allt för givet plus att vi skattebetalare inte behöver betala 300-400 mille som SVT brukar lägga på ett OS. Kan ju hoppas att de kan lägga det på något bra men av någon anledning tycker jag att SVT har svårt med sina egna produktioner.
Biggan_
4-2 i hockeyn mot tjeckerna! bravo.gif
Anki på Öland
CITAT (Uggi @ 12-02-2014, 09:23) *

Oj... hur hamnade jag där... sorry... blush.gif
caprifol
Yesss!! Silver igen! Hurra o grattis Charlotte!
Gossen Ruda
Den eviga tvåan? biggrin.gif Duktigt gjort och skönt att Björgen hamnade bakom.
theseraphim
Gott! Kowalsky...(rätt svävat???? Om inte ber jag Kowalsky, den polska ambassaden och hela Polen om ursäkt men ni har så mycket H,W,Y och Z i era namn) är ju så jäkla grym när det gäller så att slå hon i toppform är inget man bara gör men vad hände med Björgen? Femma är inte likt Björgen men å andra sidan så ramlade hon i förra kvalet så lite misstag får man väl göra.
Uggi
Nu laddar vi om för herrarnas 15 km idag. Heja Sverige!
Biggan_
Ett silver, ett brons, grattis blomma.gif grattis blomma.gif och vinst i hockeyn! yahoo.gif
Eva i Skåne
Vilken kamp, vilken prestation av främst Kalla, men alla damerna gjorde sitt yttersta!
Äntligen ett guld! yahoo.gif
Huggorm
Tyckte om toppnyheten på VG: "Her jubler Sverige for gull mens Norge går inn til sjokk-fiasko" laugh.gif
theseraphim
Fy fasiken vilken bragd Kalla gör!!! Ligga 28sek efter och sen vinna är snudd på omöjligt. Norskarna verkar dock gått från stark inledning till...fiasko;)
Gossen Ruda
Mycket bra. bravo.gif
Berith
Där satt den! tummenupp.gif

Har precis tittat på curling och bläddrade nu vidare till skridsko. Ser att dom inte har några sockar i skridskorna.... Men det har dom väl i ishockeyn? blink.gif
Gossen Ruda
Borde det inte räknas som 4 guld? smile.gif
Motti
Ja guldet i dag var ju helt outstanding !har nog set fyra repriser i dag lika spännande varje gång :)Och så skrev vi historia samtidigt !
skånepåg
Grattis Kalla & co flirting.gif
Eva i Skåne
GULD igen!!!!! Vilka skidåkare vi har!!!! yahoo.gif
theseraphim
Haha vilken utklassning! Det fanns ju ingen som ens kunde hota Hellner, snacka om total kross!!! Roligt att läsa att Norge börjat med Vall-fiasko... Ungefär som att skylla på solen i ögonen i fotboll osv;) visste att valla kan påverka men lite allmän självkritik kanske de kam överväga.
*Stintan*
Nåja Sverige har väl också haft "valla-fiasko" några gånger så varför vara spydig mot Norge. Vi kanske borde tacka dom istället smile.gif
Eva i Skåne
Synd om Norge tycker jag. Både problem med valla och att ha tajmat toppen fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon