Sidor: 1, 2
Huggorm
Däremot finns det nog en och annan före detta främlingslegionär bland IS. De som går med där är ju vanligtvis problemfolk och utstötta och många är ju från det muslimska nordafrika. Skulle inte förvåna mig om många ledande militärer inom IS är tränade av främlingslegionen. Det kan förklara en del av framgångarna i kriget.
Bengalow
Tror jag knappast. Legionen är idag ett elitförband inom franska armén, men att säga att det finns IS-soldater som utbildats där, är nog att ta till. De var inblandade i viss skum politisk verksamhet redan på 60-talet, då man förlorade sin status. Det var en insatsstyrka som skulle värna statens intresse i nordafrikanska kolonierna. Sådana har man ju inte haft på länge...Men att det finns militärt utbildat folk från Frankrike, med sina problem är helt visst. Liksom från Sverige och alla andra länder. Det militära tror jag ändå inte är en huvudorsak till anslutning. Det är deras övertygade tro, genom imamers hjärntvätt, som får dom att gå med. Galningar helt enkelt. Som "våra" korsriddare. Jfr Arn, hjälten(!?)
Det Mona Sahlin påpekade tycker jag är helt rätt. Muslimska sociala nätverk har ett mycket stort ansvar, för att rätta till snedvridningen, men vissa predikar "jihad", och svaga personer går på det.
Huggorm
Ja, när Mona Sahlin för en gångs skull säger något vettigt så blir hon till och med utskälld av muslimerna som hon gjort vad hon kunnat för att vara till lags tidigare. Den tanten har det inte lätt.
Tapio
CITAT (malarmaster @ 19-02-2015, 07:20) *
För att det inte skall bli ett allmänt hat mot muslimer krävs att de själva tar tag i frågan,ett arbete som tar tid men som vad jag förstår inte funkar 100% pga utländska,hitskickade imamer med en annan agenda. Ulf

Halaj!

vid en första anblick tycks ju lösningen vara enkel: om det kommer en imam hit från Saudi-arabien och predikar jihad i en moske här i Sverige är det ju bara för församlingen att hysta ut karln med huvet före.
Vad ska han då göra? Stå och hojta på torget?
Uppenbarligen sker detta inte. Varför inte? Ja, det är frågan.
Kanske kan förklaringen vara pengar. Om jag förstått rätt är många (kanske alla?) mosker här i Sverige byggda med hjälp av Saudi-arabiska oljepengar. Jag vet ju inte, men misstänker att den flådiga mosken här nedanför Ramberget i Gbg inte har bekostats av kollekten i någon "källarmoske" i Hammarkullen.
Kommer det då en representant från samma ställe som pengarna kom ifrån måste det ju vara höjden av oförskämdhet att kasta ut mannen.
församlingen sitter helt klart i en knivig sits.

men är det såhär? jag vet inte. jag har inte en aning. bara spekulerar.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 21-02-2015, 21:10) *
Om jag förstått rätt är många (kanske alla?) mosker här i Sverige byggda med hjälp av Saudi-arabiska oljepengar. Jag vet ju inte, men misstänker att den flådiga mosken här nedanför Ramberget i Gbg inte har bekostats av kollekten i någon "källarmoske" i Hammarkullen.
Det är ju den moské här i landet som är mest känd för sina saudiska rötter. Och Göteborg är väl den stad i norden som flest har rest ifrån för att kriga med IS. Tillfällighet?
Tapio
Halaj!

Kanske det. Som sagt, jag vet inte.

Det finns ju en ironi i detta. Det sägs ju att just Saudi-arabien är rena jihadfabriken. De mest hängivna jihadisterna kommer därifrån.
Samtidigt är ju Saudi-arabien allierad med USA. Jänkarna har en massa militärbaser där och är bästa polare med det saudiska kungahuset. Eller shejkhuset eller vad det heter.

Och den där ”adam” som var på TV:n. Han svamlar en massa om att stå emot den amerikanska imperialismen, och ska ner dit och skjuta. Men vem skjuter han på egentligen?
Amerikaner? Näe. Vad jag vet har USA inga marktrupper där. Han skjuter ju på andra muslimer!
Jag tror att han behöver fundera på det här ett varv till...

//T
Gossen Ruda
Svårt att tänka när hjärnan gått i baklås.
Huggorm
CITAT (Tapio @ 21-02-2015, 22:54) *
Halaj!

Kanske det. Som sagt, jag vet inte.

Det finns ju en ironi i detta. Det sägs ju att just Saudi-arabien är rena jihadfabriken. De mest hängivna jihadisterna kommer därifrån.
Samtidigt är ju Saudi-arabien allierad med USA. Jänkarna har en massa militärbaser där och är bästa polare med det saudiska kungahuset. Eller shejkhuset eller vad det heter.

Och den där ”adam” som var på TV:n. Han svamlar en massa om att stå emot den amerikanska imperialismen, och ska ner dit och skjuta. Men vem skjuter han på egentligen?
Amerikaner? Näe. Vad jag vet har USA inga marktrupper där. Han skjuter ju på andra muslimer!
Jag tror att han behöver fundera på det här ett varv till...

//T
Islam är ju uppdelat i flera olika inriktningar, i de sunnitiska IS ögon är shiiter, alawiter och andra lika illa som kristna eller judar. Folk från icke-abrahamitiska religioner föraktar de ännu mer, de får inte ens lov att konvertera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon