Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
pejori
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2015, 15:46) *
Ja men ingen kan ju ta bort sig själv som medlem och inte har han ju synts till sen dom sålde för flera år sen.

Göran har inte varit inloggad sedan 22 Apr 2013
Ingemar Har tydligen raderat sig helt. mad.gif

Jag hittade honom.
Ingemars sista inloggning var. 18 Oct 2012
Aqvakul
Fortfarande inget svar på min förfrågan till forumvärden...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 30-04-2015, 01:42) *
Fortfarande inget svar på min förfrågan till forumvärden...

Det kanske inte finns någon forumvärd längre?
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-04-2015, 07:06) *
Det kanske inte finns någon forumvärd längre?

Troligen inte...
För mig känns det som att hela besättningen lämnade ett sjunkande skepp g.gif
pejori
Som sagt, vill man ledningen något, får man vända sig till kundtjänst.

För övrigt handlar det om "vilda västen"
Att köpa växter däremot, fungerar utmärkt, att sälja är dom fortfarande intresserade av.
Eva i Skåne
CITAT (pejori @ 30-04-2015, 11:06) *
Att köpa växter däremot, fungerar utmärkt, att sälja är dom fortfarande intresserade av.

Profiten, vet du wink.gif
Så länge det går att tjäna pengar så...
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 01-05-2015, 13:05) *

Lite riskabelt egentligen, för många av kunderna är väl också här på forumet? Och många som är här handlar väl växter och annat av dom?
*Stintan*
Annonsintäkterna verkar också sina unsure.gif

Ingen kan driva ett företag utan pengar, förutom staten som tar då skatteintäkter.
Så för mig får dom gärna tjäna bra för dom har säkert inte heller en 8 timmars arbetsdag.

Men jag tycker dom kunde för länge sedan skrivit några rader här hur det går vidare med forumet

Elisabeth
Gita

Hmmm.... du kanske kan förklara för mig hur man driver företag utan vinst, dvs. profit?

Forumet är/var faktiskt en gratisförmån för intresserade, att sedan vuxna människor inte klarade av att hantera detta på egen hand är väl beklagligt. Dock inget företaget skall lastas för.
Gita
malarmaster
lite konfunderad,tidigare i tråden står det att forumet bytt ägare (stampen) som är en mediakoncern.
De har väl knappast tagit över själva plantskoleverksamheten utan köpt sajten för att tjäna reklamintäkter
Är det så det ligger till?
Då är det väl knappast heller så konstigt att administrationen försvunnit och hamnat hos ägaren,Stampen.
Reklamintäkter är beroende av besökarfrekvens,den har ju bevisligen sjunkit drastiskt de senare åren och genererar därmed mindre intäkter. Då lär ju också ägarintresset sjunka lika fort.
att odla.nu säljer växter m.m på nätet genom sajtet är väl knappast konstigt då det har varit en bra kanal,mer förvånande att man i såfall avyttrat sig sajten och hellre betalar reklamplats.
Ang. profit så går det inte att driva företag utan inkomster,det trodde jag alla visste.
Att det dessutom måste generera vinst står dessutom i lagboken och skatteverket brukar vara bra på att hålla koll så det sker.Om inte blir det konkurs.(företagaren kan ha bra bankkontakter men även de är njugga om de inte ser framtida profit). Ulf
Eva i Skåne
Det är väl klart att företaget ska gå med vinst, men en gång, kanske när det var det lilla familjeföretaget, kändes det som även forummedlemmarna var betydelsefulla. Nu känns det som man bara vill håva in pengar
Huggorm
De har ju breddat utbudet lite, nu säljer de även vin. Reklamutskicken via mail kommer ju nästan varenda dag numera. Odla.se får nog lägga alla sina resurser på att försöka generera inkomster åt det krisande Stampen och en stor del av personalstyrkan har nog fått lämna. Däribland Staffan och forumvärden.
Eva i Skåne
Jag har slutat prenumerera på nyhetsbrevet. Det blev för mycket varor som inte intresserade mig, åtminstone inte i samband med mitt trädgårdsintresse.
*Stintan*
Skickade ett PM till tjejen som har hand om Odlas Facebooksida med diverse frågor bl.a. att vi efterlyste någon form av info i forumet och fick svar att hon skulle framföra dem och mina åsikter. Till vem skrev hon inte. Återstår att se om det kommer någon men dom har väl fullt just upp nu kan jag tänka mig.
CITAT (Huggorm @ 02-05-2015, 10:19) *
De har ju breddat utbudet lite, nu säljer de även vin. Reklamutskicken via mail kommer ju nästan varenda dag numera. Odla.se får nog lägga alla sina resurser på att försöka generera inkomster åt det krisande Stampen och en stor del av personalstyrkan har nog fått lämna. Däribland Staffan och forumvärden.

Precis så är det. Var förut inne på stampen och när man klickar på Odla< där så kommer man även till alla plantor. Jag tror att stampen har köpt rubbet.

När Göran skrev att dom sålde till stampen så sa han även att det inte ändrar något för forumet.
*Stintan*
Fick nu ett svar på frågan vem som är ansvarig.

"Det kan jag åtminstone hjälpa dig med;-). När Staffan slutade och annan gick i pension är det claes.kjelldorff@odla.nu som är ansvarig tills det finns en bra lösning."

Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2015, 12:06) *
Fick nu ett svar på frågan vem som är ansvarig.

"Det kan jag åtminstone hjälpa dig med;-). När Staffan slutade och annan gick i pension är det claes.kjelldorff@odla.nu som är ansvarig tills det finns en bra lösning."

Då ska vi kanske maila lite frågor och önskemål till honom...
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 02-05-2015, 12:17) *
Då ska vi kanske maila lite frågor och önskemål till honom...

Hon skulle framföra diverse frågor jag hade plus önskemål om info i forumet o hur läget är. Återstår att se som sagt om det kommer något därifrån. ingen verkar iallafall vara särskilt mycket på kontoret just nu.
Tack Stintan det var i alla fall något. Väntar vi om det kommer nåt mer eller mailar några till honom?.

pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 02-05-2015, 09:45) *
Det är väl klart att företaget ska gå med vinst, men en gång, kanske när det var det lilla familjeföretaget, kändes det som även forummedlemmarna var betydelsefulla. Nu känns det som man bara vill håva in pengar

Så känner jag också.
"Oss medlemmar" struntar dom tydligen i. sad.gif

CITAT (*Stintan* @ 02-05-2015, 12:26) *
Hon skulle framföra diverse frågor jag hade plus önskemål om info i forumet o hur läget är. Återstår att se som sagt om det kommer något därifrån. ingen verkar iallafall vara särskilt mycket på kontoret just nu.

Jag hittade den här.
Tina
26 Mar 2015
Medlem
Sitter i kundtjänst på Odla.nu
http://odla.nu
Men hon har IOFS inte varit inloggad, sedan i Mars.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 02-05-2015, 21:18) *
Så känner jag också.

Jag hittade den här.
Tina
26 Mar 2015
Medlem
Sitter i kundtjänst på Odla.nu
http://odla.nu
Men hon har IOFS inte varit inloggad, sedan i Mars.

Ja och av Tina fick jag svaret:

"Hej Stina. Det är bra att du uppmärksammar oss på det. Eftersom forumet ligger helt utanför Kundtjänsts arbetsområde märker vi ingenting av det hos oss men jag kommer att ta ditt meddelande och vidarebefordra det till ansvarig. Bästa hälsningar Tina"

Varpå jag frågade vem som är ansvarig och fick svaret jag la in tidigare dvs:

Tapio
CITAT (pejori @ 02-05-2015, 21:18) *
Så känner jag också.

Halaj!

Jag förstår inte riktigt problemet. Alla delar av odla.nu funkar ju.
Forumet har under den mesta tiden varit fullständig anarki. Sen kom moderatorer. Det var inte heller bra. Så nu är det anarki igen. What's new?

Det låter som ni söker en patriark. En allsmäktig fader med vitt skägg som hovrar över hela forumet, och ställer allt till rätta, det som är fel.

Eller har jag missuppfattat?

//T
*Stintan*
Ja det tror jag du missuppfattat Tapio. Åtminstone var jag mest ute efter att få ett namn på vem som är forumansvarig.
Håller inte heller med om att det tidigare rått anarki på forumet.
malarmaster
Nej det gäller ju att blunda alternativt ha ett selektivt minne.
Varför infördes moderatorer?

Håller också med Tapio.
Just nu är det bara en handfull kvar på småprat,är det inte så ni ville ha det?
Inga diskussioner,vissa ämnen förbjudna (som samhällsfrågor för de orsakar meningsutbyte).
övriga forumet med trädgård funkar men det är glest mellan inläggen och det hänger givetvis ihop med att det är få aktiva kvar.
Någonstans finns det givetvis en ansvarig men troligen resonerar denne likadant,händer inget så är det lugnt.
Sedan skall man givetvis ha klart för sig att den dagen kostnaderna för forumet överstiger reklamintäkterna (som är beroende av besöksfrekvensen) läggs det ner oavsett.
att forumvärd försvunnit beror nog just på att forumet inte bär den lönekostnaden som en övervakning innebär.
Har dessutom Stampen-koncernen ekonomiska problem så lär inte ett litet forum vara en prioriterad sak.
tvärtom,man kanske behöver skära bort lite dödkött.... Ulf
*Stintan*
Upplysningsvis ville inte Göran och Ingemar ha medlemsmoderatorer utan ville sköta modereringen själva. Funkade väl sådär emellanåt men man kunde ändå nå dom vid behov. Innan folket flydde till Facebook var det nästan alltid så att ju mer "tjafstrådar" desto mer aktivitet i forumet. Hur många som helst kunde då vara inloggade och på ett eller annat sätt delta i "tjafstrådarna". Lugna perioder hände inget, ungefär som nu, och då klagade man på det. När moderatorer kom på tal fanns det åsikter både för och emot och forumets framtid förutspåddes bli precis som det visat sig bli bland dem som var emot medlemsmoderering. Snacka inte om att blunda eller ha selektivt minne. Den som inte minns detta var antagligen inte medlem på den tiden.

På tal om annonsintäkter i forumet så ser jag nu för tiden inte en enda annons förutom Odlas egna. Vad beror detta på?

malarmaster
jag var med på den tiden,Stintan,så länge sen är det inte och jag var delvis för att moderator skulle tillsättas men tyvärr har de varit alldeles för mesiga eller så har regelverket varit oklart.
personangrepp o otrevlig ton har ju fortsatt trots moderering.

Jag förutsåg också vad som händer med ett forum där man begränsar ämnesvalen.
Nu är vi där...

Ang. reklam så funkar det så på internet att alla forum ,bloggar m.m mäts och graderas,detta styrs av besöksfrekvensen
Har du hög besöksfrekvens så blir det attraktivt för annonsörer.
Odlas frekvens har nog sjunkit och därmed värderats ner vilket gör det mindre attraktivt för annonsörer på trädgårdssidan.
Odla är ju inte ensam på trädgårdsmarknaden,det finns ju andra forum med samma tema.
Men helt ensamma är väl inte odla? Jag hittar reklam för Comviq,hozelock o Stiga på sidan.
Huruvida länkarna betalas av respektive är dock oklart.
Jag blir själv uppringd av div. företag som vill sälja reklamplatser på olika sajter,deras främsta argument för deltagande är att det är si o så många besökare varje dag.
Nu nappar jag aldrig då jag anser internetreklam vara verkningslös för en lokal aktör samt att det kostar stora summor att få några rader. ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 03-05-2015, 10:05) *
Nej det gäller ju att blunda alternativt ha ett selektivt minne..
Inga diskussioner,vissa ämnen förbjudna (som samhällsfrågor för de orsakar meningsutbyte).

Jomen visst är det så, och nu när det bara är ett fåtal kvar så är det inte heller bra. Fast man jobbat hårt för att få bort oliktänkande.
Odla.nu har tillhandahållet ett forum helt gratis och nu anklagar man företaget för att forumet blivit precis så som man jobbat hårt för att få det till.

För att tala klarspråk, det är surkärringen Stintan med polarna Rudan och Bengalow och i viss mån han som alltid höll på de som var starkast/flest, dvs. magister Aqva som har sett till att forumet är vad det är i dag.

Gita som står för sina personliga påhopp.
pejori
CITAT (Gita @ 03-05-2015, 20:29) *

Gita som står för sina personliga påhopp.

Blev forumet trevligare av dom, tycker du?

CITAT (malarmaster @ 03-05-2015, 10:05) *
Nej det gäller ju att blunda alternativt ha ett selektivt minne.
Varför infördes moderatorer?

Håller också med Tapio.
/***/

Vadå ni?
Du är väl i allra högsta grad både kvar och närvarande, eller hur.?

CITAT (Tapio @ 02-05-2015, 21:42) *
Halaj!

Jag förstår inte riktigt problemet. Alla delar av odla.nu funkar ju.
Forumet har under den mesta tiden varit fullständig anarki. Sen kom moderatorer. Det var inte heller bra. Så nu är det anarki igen. What's new?

Det låter som ni söker en patriark. En allsmäktig fader med vitt skägg som hovrar över hela forumet, och ställer allt till rätta, det som är fel.

Eller har jag missuppfattat?

//T

Du har missuppfattat. smile.gif
Gossen Ruda
Gulle-Gita har yttrat sig. rotfl.gif För dumt för att kommentera ytterligare.

För att återgå till modereringen. Jag fattar inte varför det klagas på dessa stackars satar och deras viktiga uppdrag. Vad jag vet har jag ytterst sällan fått ett inlägg modererat, kan räknas på ena handens tumme eller något sådant. Kan det vara så att jag lyckas moderera mina inlägg själv innan jag skriver? Det är väl bara bråkstakar och troll som drabbats i någon större utsträckning men om dessa försvunnit pga detta är det väl knappast någon förlust. Det är nog dylika som skrämt iväg allt trevligt folk, inte någon moderator.
*Stintan*
Tror inte heller att folks flykt från forumet har dyft med moderatorerna eller modereringen att göra. Tycker att dom gjort ett jättejobb men om det klankats så ,mycket på dom vet jag inte. Att en del moderering ifrågasatts är kanske inte så konstigt men det är ju inget personligt menat. Det var självklart nödvändigt att det utsågs moderatorer efter att Göran och Ingemar försvann och det blev nya ägare.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2015, 21:33) *
Ja och av Tina fick jag svaret:

"Hej Stina. Det är bra att du uppmärksammar oss på det. Eftersom forumet ligger helt utanför Kundtjänsts arbetsområde märker vi ingenting av det hos oss men jag kommer att ta ditt meddelande och vidarebefordra det till ansvarig. Bästa hälsningar Tina"

Varpå jag frågade vem som är ansvarig och fick svaret jag la in tidigare dvs:

Jaha, det är Tina som har FB-sidan. smile.gif
Hade jag inte en aning om.
Hur ska han kunna ha koll, när han inte medlem tro?
Vissa saker visas ju bara för medlemmar, som profiler och liknande.
Undrar om man kan skriva inlägg som "gäst"?
Ja ja, det ger sig väl.
EsterM
Det är ju inte forumet som håller på att dö, utan småprat. Det är fullt med intressanta trädgårdstrådar/frågor och nu har dessutom gamla forummedlemmar och experter börjat skriva. Trots allt är det ju prat om trädgård och växter som det här forumet är till för i första hand. rose.gif
Gossen Ruda
Så sant, det är dessutom de som mest eller enbart häckar här som klagar på forumdöden.
*Stintan*
000.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 27-04-2015, 23:00) *
Ännu inget svar...

Nu då?

CITAT (*Stintan* @ 02-05-2015, 12:26) *

Har du fått något svar ännu?
Huggorm
Skulle inte förvåna mig om de plötsligt bestämmer sig för att stänga ner forumet istället för att rusta upp det. Satsa helt på facebook istället. Tveksamt om forumet genererar så mycket inkomster att det är värt att hålla liv i.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-05-2015, 23:38) *
Skulle inte förvåna mig om de plötsligt bestämmer sig för att stänga ner forumet istället för att rusta upp det. Satsa helt på facebook istället. Tveksamt om forumet genererar så mycket inkomster att det är värt att hålla liv i.

Men på facebook har dom ju ingen diskussionssida eller kunskapsbank. Bara reklamsida för Odla.
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 23-05-2015, 02:47) *
Men på facebook har dom ju ingen diskussionssida eller kunskapsbank. Bara reklamsida för Odla.

Ja, Odla på FB är inget att ha
pejori
Är sällan och kollar på odlas FB:sida.
Inte mycket att hänga i granen inte.

Wilmer
Nej, deras FB sida är verkligen urtrist. Lite fjantig liksom.

Skrämmande dött härinne på forumet, synd för det har alltid varit en guldgruva vad gäller kunskap och tankeutbyte. Själv slutade jag surfa in här när de ignorerade viruset som de spred. Plus att sidan var segare än körv. Frånvaron av engagemang lyser när man ser att Odla själva bara har urgamla inlägg som skräpar i sina kategorier.

CITAT (*Stintan* @ 22-04-2015, 11:07) *
Är ganska övertygad om att det virus som härjade på Odla under lång tid utan att forumledningen tog det på allvar är en stor anledning till flykten från forumet. Många fick sina datorer infekterade och pajade. De flesta finns numera och har trevligt på Facebook.

tummenupp.gif Exakt.
Eva i Skåne
CITAT (Wilmer @ 23-05-2015, 22:06) *
Nej, deras FB sida är verkligen urtrist. Lite fjantig liksom.

Skrämmande dött härinne på forumet, synd för det har alltid varit en guldgruva vad gäller kunskap och tankeutbyte. Själv slutade jag surfa in här när de ignorerade viruset som de spred. Plus att sidan var segare än körv. Frånvaron av engagemang lyser när man ser att Odla själva bara har urgamla inlägg som skräpar i sina kategorier.
tummenupp.gif Exakt.

Ja "Redaktionens hörna" kan dom gott ta bort. Det irriterar mest att se deras gamla inaktuella trådar
Gossen Ruda
Skall man vara petnoga så var det inte Odla som spred viruset utan en annons från Google. Samma effekt dock.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2015, 06:45) *
Skall man vara petnoga så var det inte Odla som spred viruset utan en annons från Google. Samma effekt dock.

Ja. Framför allt eftersom Odla inte tog problemet på allvar i början.
Vem ska ta den biten nu om det händer igen?
Ingen kapten kvar på det sjunkande skeppet längre. thumbdown.gif
Gossen Ruda
Jodå, man tog det på allvar och letade och kollade men eftersom viruset inte inte fanns på Odla var det svårhittat. Undrar om det inte var mina uppgifter om vad mitt antivirusprogram blockerade som till slut gjorde att man hittade orsaken.
*Stintan*
Stämmer inte riktigt, det tog flera månader innan man tog till sig att det var hos Odla felet låg och inte hos medlemmarna själva. Vet inte hur många skärmdumpar på vad mitt antivirusprogram visade jag la upp men före mig var det flera som långt tidigare fått viruset. Så länge man inte själv var drabbad trodde man ju inte att felet låg hos Odla, iallafall trodde inte jag det heller förrän min egen dator attackerades. Att det sen tog tid innan felet hittades är faktiskt lite märkligt eftersom det hos kunnnigt folk var välkänt att det då och då spreds virus genom kryphål i annonser.
Aqvakul
Mailat till claes.kjelldorff@odla.nu. Då det börjar dimpa ner spam....
Eva i Skåne
Har du fått spam i din odla-brevlåda? wacko.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 29-05-2015, 09:04) *
Har du fått spam i din odla-brevlåda? wacko.gif

Nej, men förtäckt reklam i en av Skånepågens gamla trådar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon