|
kerstin z5-6
01-09-2015, 22:46
CITAT (silos @ 01-09-2015, 19:20)  Att en PK människa inte vill lyssna på andra som inte är PK utan tänker själva och protestera mot det PK etablissemanget! Jag kan ju ha fel men så tänker jag om PK uttrycket! Det förklarar ingenting alls försök igen
Aqvakul
02-09-2015, 00:18
Tänkvärt:
"Dagens debattklimat: - Alla rödhåriga kör bil för fort. Jag har självt sett en, och min kusin har också sett det med egna ögon. - Det finns ingen statistik som stöder ett sådant uttalande. - Typiskt PK-etablissemanget som mörkar det alla vet. - Jag mörkar inget, jag förlitar mej på fakta. - Och jag vet var du bor ..."
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2015, 23:46)  Det förklarar ingenting alls försök igen Tyvärr kan jag inte förklara bättre än så!
caprifol
02-09-2015, 08:06
CITAT (silos @ 02-09-2015, 08:40)  Tyvärr kan jag inte förklara bättre än så! Då tycker jag att du ska slå upp "politisk korrekthet" t ex i Wikipedia. De hänvisar även till SAOL. Bara ett förslag... Du skriver naturligtvis som du vill.
CITAT (caprifol @ 02-09-2015, 09:06)  Då tycker jag att du ska slå upp "politisk korrekthet" t ex i Wikipedia. De hänvisar även till SAOL. Bara ett förslag... Du skriver naturligtvis som du vill. Tack för tipset! Då är det ju ännu djävligare att politiskt korrekta förföljer människor som inte tycker som dem! I ett demokratiskt land med yttrandefrihet är det väl mening att alla få tycka som de vill och inte bara de som är PK?!? Politiker i Sverige (inte alla)beter sig som småbarn:du är inte min kompis(du är inte min statsminister)! Inte alls konstigt att SD blir bara större och större!
kerstin z5-6
02-09-2015, 22:18
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2015, 01:18)  Tänkvärt:
"Dagens debattklimat: - Alla rödhåriga kör bil för fort. Jag har självt sett en, och min kusin har också sett det med egna ögon. - Det finns ingen statistik som stöder ett sådant uttalande. - Typiskt PK-etablissemanget som mörkar det alla vet. - Jag mörkar inget, jag förlitar mej på fakta. - Och jag vet var du bor ..." Ja tyvärr är det så ..
tomas99
03-09-2015, 07:38
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2015, 01:18)  Tänkvärt:
"Dagens debattklimat: - Alla rödhåriga kör bil för fort. Jag har självt sett en, och min kusin har också sett det med egna ögon. - Det finns ingen statistik som stöder ett sådant uttalande. - Typiskt PK-etablissemanget som mörkar det alla vet. - Jag mörkar inget, jag förlitar mej på fakta. - Och jag vet var du bor ..." Är du för ett förbud, för rödhåriga skall ej få fram föra ett fordon? tror att du är ganska ensam om ett sådant förbud. Knappast någon skulle ställa sig bakom något sådant.
Aqvakul
03-09-2015, 07:43
CITAT (tomas99 @ 03-09-2015, 08:38)  Är du för ett förbud, för rödhåriga skall ej få fram föra ett fordon? tror att du är ganska ensam om ett sådant förbud. Knappast någon skulle ställa sig bakom något sådant. Det handlar inte om rödhåriga utan om att en allt större skara människor hellre lyssnar på rykten än tar till sig fakta, en farlig utveckling som bl.a. exploateras av SD.
tomas99
03-09-2015, 07:53
CITAT (Aqvakul @ 03-09-2015, 08:43)  Det handlar inte om rödhåriga utan om att en allt större skara människor hellre lyssnar på rykten än tar till sig fakta, en farlig utveckling som bl.a. exploateras av SD. Jaha, Håller med.
Huggorm
03-09-2015, 09:10
CITAT (Aqvakul @ 03-09-2015, 08:43)  Det handlar inte om rödhåriga utan om att en allt större skara människor hellre lyssnar på rykten än tar till sig fakta, en farlig utveckling som bl.a. exploateras av SD. Det grundar sig på att etablerad media har sänt en hel del uppenbart påhittad invandringspositiv propaganda de senaste åren. Till exempel när det hävdades att Sandvikens kommun tjänar 500 miljoner per år på invandringen, eller när man ljög fullständigt när man rapporterade om en OECD-rapport om invandringens lönsamhet. Eller för den delen den påhittade historian om den rasistiska brandmannen. http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-ov...a-invandringen/http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/sa...sagas-av-experthttp://www.svd.se/invandring-en-ekonomisk-vinsthttp://www.tino.us/2013/06/media-felrappor...gens-kostnader/http://www.dn.se/ledare/kolumner/en-pratgl...man-fran-boden/http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbo...as-som-rasister
Aqvakul
03-09-2015, 10:19
Dumt att inte hålla sig till fakta, fakta räcker långt för att nyansera migrationsdebatten...
malarmaster
03-09-2015, 15:00
Fakta är det som måste fram för det är enda sättet att fatta rimliga beslut på. Tyvärr mörkas de flesta siffror och har gjorts i många år. Nu är läget desperat på många fronter så en allvarlig diskussion måste tas om hur Sverige/EU skall hantera situationen.
Media försöker hålla uppe en positiv fasad men för den som är insatt är det bara humbug det mesta som skrivs. Integrationspolitiken har i dagsläget totalt kollapsat,vi har i princip fri invandring (de flesta får ju PUT direkt) men ingenting att erbjuda. Nu finns det knappt ens sängplatser till de som kommer och ute i bostadsområdena bor folk riktigt trångbott då släkt o vänner tränger ihop sig i lägenheter. Riktigt skoj blir det då man hör de europeiska ledarna som säger att det inte går att göra något för att stävja flyktingvågen,man låter kriget i mellanöstern fortgå som är huvudorsaken till denna massinvandring till EU. Svenska regeringen höjer nu skatter för att få pengar till den svenska flyktingpolitiken,alla prognoser sedan förra året är spräckta och migrationsverket behöver nya miljarder. Samtidigt hamnar allt fler flyktingar direkt på gatan då de inte anser att Sverige ställer upp tillräckligt,man avstår hjälp från myndigheter.De som inte har släkt o vänner att knöla sig in hos lever i trapphus o källare. Ulf
Aqvakul
03-09-2015, 16:05
Hur faktabaserat var det, Ulf?
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-09-2015, 17:40
Ulf om du skriver om för många asylsökande då åk ner till Tyskland. Till exempel kom i måndags till Rosenheim (en småstad i södra Tyskland) 3600 asylsökande. På en dag.....
Dag efter dag kom tusentals flyktingar. Idag var det bara 250 tills för en timma sen. Men München und Rosenheim var beredd på många.
Men Ungern låt dom inte resa ut. När centralen i Budapest öppna<de igen på förmiddagen, så var i ett ögonblick tågen överfulla men dom åkte inte. När dom väl rullade igång, så åkte den bara ca 4 mil och alla fick lämna tåget igen. Journalister fick ge sig av därifrån. Men en var med i tåget och jag såg förut i tyska nyheter hur dom poliser där slog in bland folk där.
Det är så hemsk där nu.
Men jag får ge folk från München ett stort beröm så som dom försökte att hjälpa dom asylsökande vid centralen där. Folk kommer med backar, Kärror osv fyllda med varor som polisen och räddningstjänster efterlyser.
Men Tyskland efterlyser lite mera hjälp från övriga EU och som A. Merkel sa så kan andra länder inte sortera efter religioner, utseende osv.
Elisabeth
Huggorm
03-09-2015, 17:51
Och det är bara början. Nu när folk i afrika och mellanöstern börjat förstå hur enkelt det är att resa till Europa kommer vi få se en ständigt ökande ström av asylsökare. Nu är det Syrien som krisar, men vad händer om det samma händer i Egypten med 81 miljoner invånare? Och hur kommer det gå för mellanöstern nu när oljan sjunkit i pris och det är vad de lever av i många av länderna? Stor risk för inbördeskrig och ökade flyktingströmmar.
malarmaster
03-09-2015, 18:42
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-09-2015, 18:40)  Ulf om du skriver om för många asylsökande då åk ner till Tyskland. Till exempel kom i måndags till Rosenheim (en småstad i södra Tyskland) 3600 asylsökande. På en dag.....
Dag efter dag kom tusentals flyktingar. Idag var det bara 250 tills för en timma sen. Men München und Rosenheim var beredd på många.
Men Ungern låt dom inte resa ut. När centralen i Budapest öppna<de igen på förmiddagen, så var i ett ögonblick tågen överfulla men dom åkte inte. När dom väl rullade igång, så åkte den bara ca 4 mil och alla fick lämna tåget igen. Journalister fick ge sig av därifrån. Men en var med i tåget och jag såg förut i tyska nyheter hur dom poliser där slog in bland folk där.
Det är så hemsk där nu.
Men jag får ge folk från München ett stort beröm så som dom försökte att hjälpa dom asylsökande vid centralen där. Folk kommer med backar, Kärror osv fyllda med varor som polisen och räddningstjänster efterlyser.
Men Tyskland efterlyser lite mera hjälp från övriga EU och som A. Merkel sa så kan andra länder inte sortera efter religioner, utseende osv.
Elisabeth jag är fullt informerad om situationen i europa,jag följer läget genom nyhetsbyråer samt eu:s nyhetssidor (ni vet väl om att man kan prenumerera på dessa,man får en överväldigande info om allt som sker i parlamentet) och givetvis följer jag de svenska kommisionärernas sidor och mitt eget partis representanters hemsidor. Läget är katastrofalt,både Grekland,italien och nu Ungern är kullsprungna av flyktingar. EU:s gränsbevakning har i stort kollapsat och man vet inte vad man skall göra av dessa mängder med människor. för sex månader sedan varnades att så många som en miljon flyktingar var på väg,det ser nu ut att besannas. Som jag ser det är det barra norra europa som kan ta hand om dessa,spanien krisar och har inga resurser,italien är redan fyllt och fler kommer dagligen,grekland är redan kollapsat,man kan inte ens ta hand om sin egen befolkning,pensioner,vård m.m det saknas resurser pga den pågående krisen där. Östländerna har inte heller de resurser och i vilket fall vill inte flyktingarna stanna där,de vill till nordeuropa (tyskland,skandinavien) så,svenska folket ,öppna era hjärtan för detta är bara början. Ulf
Anki på Öland
03-09-2015, 19:13
CITAT (malarmaster @ 03-09-2015, 19:42)  ..............svenska folket ,öppna era hjärtan för detta är bara början. Ulf Frågade förut men fick inget svar - vad är alternativet?? Skicka tillbaka dom ut i medelhavet och säga åt dom att simma hem till sitt land igen?? Det är ju faktiskt människor av kött och blod som står där, inte siffror i statistiken...
Huggorm
03-09-2015, 19:28
CITAT (Anki på Öland @ 03-09-2015, 20:13)  Frågade förut men fick inget svar - vad är alternativet?? Skicka tillbaka dom ut i medelhavet och säga åt dom att simma hem till sitt land igen?? Det är ju faktiskt människor av kött och blod som står där, inte siffror i statistiken... Alternativet skulle ha gjorts för länge sedan. Vi skulle ha stöttat Al-Assad så han kunde återta makten i Syrien och besegra IS. I utbyte skulle vi krävt att flyktingar och rebeller kunnat återvända till sina hem utan att förföljas för det som hänt under kriget. Då hade vi sluppit den masslakt som islamisterna hållit på med det senaste året och hundratusentals, kanske miljoner människor skulle ha sluppit fly från sina hem. Då hade vi sluppit de enorma flyktingströmmar vi har i Europa nu och kunnat koncentrera oss på alla de andra flyktingar som finns i världen. Enda sättet att få lugn i mellanöstern är om starka diktatorer kan få styra med järnhand, demokrati är en utopi där. Men svenska regeringen fattar inte det, dom åkte ner med militär och hjälpta till att slåss mot Assad istället, och banade vägen för IS
Gossen Ruda
03-09-2015, 20:59
Nja, huggis, det största problemet i Syrien är just den maktgalne Al-Assad som kämpar för att få sitta kvar. För att nå detta mål bombar han landets städer och befolkning. En bomb i presidentpalatset hade ordnat den saken. Han har gjort sig så hatad att att det är omöjligt för honom att sitta kvar.
Huggorm
03-09-2015, 21:02
Och vad tror du kommer efter Assad? Fred, demokrati och mänskliga rättigheter?
Bengalow
03-09-2015, 21:33
Jag håller nog med dig Huggorm. Ta Libyen som jämförelse. Inte fan har det blivit bättre sedan deras "folkkäre" president försvann. Grunden till all olycka ligger i, att man inte har fått vänja sig vid demokrati, att få lära sig hur det bör gå till. "-Vad är det för demokrati, när jag inte får som jag vill!" och så börjar det om igen. Dessa oroliga själar kommer att svämma över Europa. Det är en ny folkvandringstid på gång, och det för med sig upplopp och annat, som vi inte är vana att hantera.
Huggorm
03-09-2015, 21:50
Demokratiska val i Syrien skulle säkert sluta på samma sätt som de i Libyen eller Egypten. Folk röstar fram sunnitiska islamister och sedan förföljs kristna och shiitiska minoriteter. Ingenting blir bättre av demokrati i mellanöstern, där folk är helt besatta av sin religion. Det krävs starka diktatorer som kan hindra folk från att försöka utplåna varandra. Om resten av världen insåg det och lade sin naivitet åt sidan och slutade försöka "hjälpa" folket i mellanöstern skulle vi inte ha den situation vi har nu.
Anki på Öland
03-09-2015, 22:36
CITAT (Huggorm @ 03-09-2015, 20:28)  Alternativet skulle ha gjorts för länge sedan. Vi skulle ha stöttat Al-Assad så han kunde återta makten i Syrien och besegra IS. I utbyte skulle vi krävt att flyktingar och rebeller kunnat återvända till sina hem utan att förföljas för det som hänt under kriget. Då hade vi sluppit den masslakt som islamisterna hållit på med det senaste året och hundratusentals, kanske miljoner människor skulle ha sluppit fly från sina hem. Då hade vi sluppit de enorma flyktingströmmar vi har i Europa nu och kunnat koncentrera oss på alla de andra flyktingar som finns i världen. Enda sättet att få lugn i mellanöstern är om starka diktatorer kan få styra med järnhand, demokrati är en utopi där. Men svenska regeringen fattar inte det, dom åkte ner med militär och hjälpta till att slåss mot Assad istället, och banade vägen för IS  Det var väl inget svar. Visst är det lätt att säga med facit i hand att vi skulle ha gjort si eller så. Frågan var vad gör vi nu när människor av kött och blod står där på stränderna!
Gossen Ruda
04-09-2015, 06:35
CITAT (Huggorm @ 03-09-2015, 22:02)  Och vad tror du kommer efter Assad? Fred, demokrati och mänskliga rättigheter? En annan våldshärskare men som kanske tar det lite lugnare.
Huggorm
04-09-2015, 07:10
CITAT (Anki på Öland @ 03-09-2015, 23:36)  Det var väl inget svar. Visst är det lätt att säga med facit i hand att vi skulle ha gjort si eller så. Frågan var vad gör vi nu när människor av kött och blod står där på stränderna! Ge dom tillfälligt uppehållstillstånd och genomför sedan samma plan. Sedan kan de flytta hem till Syrien igen. CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2015, 07:35)  En annan våldshärskare men som kanske tar det lite lugnare. Eller så blir det någon mycket värre, säkert någon islamist.
*Stintan*
04-09-2015, 07:29
CITAT (Huggorm @ 04-09-2015, 08:10)  Ge dom tillfälligt uppehållstillstånd och genomför sedan samma plan. Sedan kan de flytta hem till Syrien igen.
Eller så blir det någon mycket värre, säkert någon islamist. Fast nu har ju migrationsverket bestämt att alla syrianska flyktingar ska få PUT direkt för att det antagligen är enklaste sättet att minska handläggningstiderna men att man därmed binder ris åt egen röv tänker man inte på. Det blir ju därmed svårare att få folk att flytta tillbaka till Syrien vilket måste vara ett huvudmål som man måste göra flyktingarna medvetna om.
Jubbe063
04-09-2015, 08:24
CITAT (Huggorm @ 03-09-2015, 18:51)  Och det är bara början. Nu när folk i afrika och mellanöstern börjat förstå hur enkelt det är att resa till Europa kommer vi få se en ständigt ökande ström av asylsökare. Nu är det Syrien som krisar, men vad händer om det samma händer i Egypten med 81 miljoner invånare? Och hur kommer det gå för mellanöstern nu när oljan sjunkit i pris och det är vad de lever av i många av länderna? Stor risk för inbördeskrig och ökade flyktingströmmar. Enkelt vet jag inte, du beskriver det som någon trevlig första klass biljett med drink till maten och lite fotmassage. . Med de flyktmetoder och vägar de tar så är det ett under att de alls når fram till Sverige.
malarmaster
04-09-2015, 08:43
CITAT (Anki på Öland @ 03-09-2015, 20:13)  Frågade förut men fick inget svar - vad är alternativet?? Skicka tillbaka dom ut i medelhavet och säga åt dom att simma hem till sitt land igen?? Det är ju faktiskt människor av kött och blod som står där, inte siffror i statistiken... Nej,det är inget alternativ. En flykting måste ha asylrätt i EU vilket de i dagsläget har. Problemet är att EU inte tar ett gemensamt ansvar utan flyktingarna hamnar bara hos ett fåtal länder som då får många att ta hand om. MEN VI KAN INTE AVVISA NÅGON TILL KRIG!!!! Det är vår förbannade skyldighet att ta hand om dem som kommer.Problemet på den svenska sidan är dels antalet som kommer men också attityden hos de politiska partierna. Idag får de flesta PUT = invandring. Man räknar inte med att dessa flyktingar skall kunna återvända i en framtid vilket säkert är så. Syrien kommer inte att bli "normalt" så länge grupper slåss mot varandra. men syrien är ju inte bara assad-regimen,IS har fotfäste där,liksom andra grupper och det är krig mot alla. problemet är i första hand inte Assad-regimen utan IS som destabiliserat hela regionen. Hade det bara varit assad och en motståndssida,alltså två parter hade man kunnat ingripa men det är ett otal grupper som krigar om makten. ingen vill ge sig in i ett sådant getingbo,man har gjort det i afganistan och Irak och följderna blev värre än man ville tro. Håller delvis med huggis,demokrati är långt ifrån i dessa länder,man saknar helt enkelt de grundläggande värderingarna som krävs.Religionen är viktigare och den stoppar all utveckling mot demokrati. Men är en diktator svaret? Knappast. Men i dagsläget finns inga alternativ. Mellanöstern kommer att fortsätta kriga,flyktingarna kommer att bli fler. Detta tills EU ihop med USA går in med massiv trupp o gör slut på IS och assad,sedan får en FN-förvaltning ta över uppbyggnaden igen.Men i dagsläget finns inte det scenariot,ingen vill lägga kostnader på ett krig som bara drabbar muslimer,inte förrän IS blivit så starkt så det hotar europa... Ulf
04-09-2015, 14:02
Huggorm vill du lever i en hård diktatur? Tror inte det. Hur skulle du klara det att aldrig kunna säga vad man tycker och tänker. Jag ville inte leva i en diktatur och önskar inte heller det någon annan,
Jag tycker också att det blir för många som söker asyl men samtidigt tycker jag så synd om dom. Jag ser ju hur det är i Tyskland och då särskilt i södra Tyskland. Där finns det knappt någon Idrottshall eller sal för skolidrott som är ledigt. Alla är upptagna med asylanter.
Wien/Österrike förklarade nu igår att dom kommer med tåg till gränsen till Ungern so fort flyktingar kommer dit. Sen kan dom åker till Wien och vidare till Rosenheim eller München. Men att dom själva tar en del?????
Orban från Ungern är ju bara hemsk, som dom dom s ai Bryssel att man skäms över honom.
Nu letar dom ju alltid efter privatpersoner som öppnar sitt hem för en flykting. Jag har en trädgårdskompis i norra tyskland som gjorde det. Dom har i villan en liten 2 rumslägenhet som sonen bodde i så länge han var hemma. Och dottern med familj när dom kom på besök. Men nu lämnade hon den till kommunen. Först fick hon en familj från Kosovo. Men dom har inte rätt till asyl så dom fick åka igen. 4 månader bodde dom där, sen fick dom renovera lägenheten. Min kompis var so besviken när dom och stal alla nya sängkläder och mycket annat, t.o.m. besticken i köket.
Nu har dom en tant från afghanistan där och en ung kille. Hon är 70 och han är 20. Skulle vara hennes son. Ingen tror på det.....
Men ingen kann läsa och skriva och dom pratar "Dari" . Efter mycket sökande hittade min kompis någon i grannbyn som pratar detta spräket.
Så sakteligen tinar kvinnan upp, igår gick hon t.o. med ut på terassen och undrade varför min kompis hade läderhandskor. Hon klippte lite i rosor.
Utan sådana människor går det inte längre.
Läste för några dagar att en liten by i alperna måste också ta emot flyktingar. Där bor drygt 800 personer och dom flesta är bönder. En och annan son eller dotter har bygt där också.
Borgmästaren vägrar att dom tar tar gymnastiksalen vid skolan. För som ahn säger för som han säger att när dom går ut hallen så är dom på skolrastgården och den går inte. Nu letar han efter privatpersoner som kan ta emot en eller några. Dena by är en håla, nästa smahälle är nästan 2 mil dit. Bus 2 eller 3 gånger om dagen. I byn finns en gasthaus och en Café, det är allt.
Edelweiss
Mjärden
04-09-2015, 17:23
Det är hemskt, men bilden på den ilandflutna pojken verkar få EU att vakna och man talar nu om att införa ett tvingande kvotsystem. Det i sin tur borde gynna Sverige och Tyskland om andra länder tvingas att ta emot fler. Frågan bara hur det skall gå till, det måste finnas att land varifrån fördelningen utgår men går det verkligen att styra helt och hållet Vad händer om en flyktning "rymmer" och inte åker till det land som biljetten är ställd till ?
malarmaster
04-09-2015, 17:32
det är det som är problemet,flyktingar vill gärna till länder där släkt o vänner redan befinner sig,och där det sociala nätverket funkar. Därav det stora inflödet till Sverige o tyskland. det måste alltså bli ett tvingande system om det skall funka. Vi har ju redan många papperslösa på drift i både Sverige och europa. Ulf
Huggorm
04-09-2015, 19:15
CITAT (Mjärden @ 04-09-2015, 18:23)  Vad händer om en flyktning "rymmer" och inte åker till det land som biljetten är ställd till ? Då kan den inte söka asyl någon annanstans utan får leva som "papperslös".
Huggorm
04-09-2015, 20:33
Video av syriska flyktingar på väg genom Europa, just dessa är inte i Ungern utan i Makedonien. De buar och skanderar "allahu akbar" och vägrar ta emot mat som röda korset försöker dela ut, för att det är ett kors på paketen. Varför flydde dessa människor till Europa egentligen, hade de inte hört att det är en i huvudsak kristen världsdel? https://www.youtube.com/watch?v=BM68nGs8PEo
malarmaster
05-09-2015, 07:04
... och just därför blir många tveksamma till att släppa in dem. de vägrar anpassa sig till landet de kommer till. Vi ser det även i Sverige,man bygger egna samhällen med egna lagar och försöker undvika svenska myndigheter,utom när det gäller bidrag o sjukvård. Detta ser svenskar och det är därför sd växer... Ulf
*Stintan*
05-09-2015, 07:49
Det där låter väldigt syniskt. Det är inte därför Sd växer utan för att övriga partier inte gör ett skapandes grand åt integrationspolitiken. Istället hjälper ni till att underbygga fördommarna precis som du just gjorde.
05-09-2015, 08:49
Jag tror ju att dom flesta invandrargrupper söker sig till sina landsmän.
Jag ser det alltid i ett tysk/svensk forum där många tyskar skriver som antingen redan är i Sverige eller vill komma hit. Många söker direkt efter andra tyskar för att träffas men också många som klagar att man blir så ensam här. Jag säger då alltid ut i samhället bland invånarna här. Inte lätt men det går.
05-09-2015, 09:13
Igår kväll började nu Ungern att köra dom asylsökande med bussar till gränsen mot Österrike. Österrike säger att det var omkring 3000 i Nickelsdort på den österrikiska sidan.
Om en kvart kommer nu första tåget med asylanter till München.
malarmaster
05-09-2015, 09:16
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2015, 08:49)  Det där låter väldigt syniskt. Det är inte därför Sd växer utan för att övriga partier inte gör ett skapandes grand åt integrationspolitiken. Istället hjälper ni till att underbygga fördommarna precis som du just gjorde. och dina förslag till att förbättra integrationen har ju haglat på forum? faktum är ju att många problem i invandrarområden (skapade av politiker o kommuner) har stora problem med religiöst förtryck.Du har inte läst om det? brandbilar som blir stenade för de representerar makten,polisbeskydd krävs för ambulanser m.m. Ulf
*Stintan*
05-09-2015, 10:51
CITAT (malarmaster @ 05-09-2015, 10:16)  och dina förslag till att förbättra integrationen har ju haglat på forum? faktum är ju att många problem i invandrarområden (skapade av politiker o kommuner) har stora problem med religiöst förtryck.Du har inte läst om det? brandbilar som blir stenade för de representerar makten,polisbeskydd krävs för ambulanser m.m. Ulf Jaq har aldrig utgett mig för att vara vare sig politiker eller sitta inne med någon lösning på problemen. Jag är uppväxt i en familj som genom personligt engagemang öppnat sitt hem och hjälpt flyktingar på olika sätt. Vi hade inneboende som flytt från Francos förtryck, greker som flydde undan militärdiktaturen och senare även chilenare. Min mor undervisade dem och grupper av deras landsmän i svenska språket och hjälpte dem till arbete. Med det ville jag ha sagt att där finns grunden för min syn på flyktingar idag och invandrare i stort. Jag tycker mig ha märkt att det på senaste tiden verkar ha växt fram ett mer personligt engagemang för flyktingar som redan finns här men även för den som bankar på dörren för att bli insläppta. Jag tror att det är en förutsättning för en någotsånär vettig integration. De borde få en kontaktfamilj när de kommer. Ett annat stort problem är ju de ensamkommande "flyktingbarnen", många vare sig flyktingar eller barn, som inte vill ha med myndigheter att göra utan faktiskt lever på gatorna mer eller mindre kriminella. Sen att folk dras till sina landsmän är inget konstigt, det gör svenskar också som är bosatta i andra länder. Problemet uppstår när det blir en stat i staten och det inte ställs några krav på de skäggiga gubbarna.
05-09-2015, 10:59
Stintan jag läste idag (tror det va i GP) att dom söker Kontaktpersoner. Vore jag yngre och friskare så skulle jag göra det. Har varit det tidigare.
*Stintan*
05-09-2015, 11:03
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2015, 11:59)  Stintan jag läste idag (tror det va i GP) att dom söker Kontaktpersoner. Vore jag yngre och friskare så skulle jag göra det. Har varit det tidigare. Ja jag vet det, har en dotter som är engagerad.
*Stintan*
05-09-2015, 11:18
Man blir ju fundersam på hur stor nöd de lider. Vad förväntar dom sig och varför beter dom sig så? http://www.liveleak.com/view?i=344_1441354...hmMhv3WgvR0D.01
05-09-2015, 11:28
Ja mycket kan man ifrågasätta...... det gör jag t.ex med ensamkommande "barn".
Här i vår stadsdel tömde man ett äldreboende för mestadels dementa. Dom fick flytta än hit och en dit. Huset är för dåligt osv förklarade våra politiker. Lögn, sa jag direkt. Inte hade Vårdcentralen flyttad in i en del av huset om det vore så dåligt. Sen renoverades allt och nu är ensamkommande "barn" där. Ett barn har jag aldrig sett där.........
Sådana händelser spelar SD i händerna
Mjärden
05-09-2015, 22:09
Ja, efter att ha sett de där videona börjar man undra vad för slags flyktingar som börjar komma från Syrien. Är det riktiga flyktingar eller är det muslimska infiltratörer, som skall fortsätta med sitt religiösa förtryck i de nya länderna, nu när de tömt stora delar av Syrien. Vad har vi för beredskap för detta i Sverige - enkel biljett tillbaka, eller ?
kerstin z5-6
05-09-2015, 23:11
CITAT (Mjärden @ 05-09-2015, 23:09)  Ja, efter att ha sett de där videona börjar man undra vad för slags flyktingar som börjar komma från Syrien. Är det riktiga flyktingar eller är det muslimska infiltratörer, som skall fortsätta med sitt religiösa förtryck i de nya länderna, nu när de tömt stora delar av Syrien. Vad har vi för beredskap för detta i Sverige - enkel biljett tillbaka, eller ? Rent struntprat!
Kerstin, hur förklarar du filmen i det tidigare inlägget? Den och alla liknande filmer som nu dyker upp får mig en aning betänksam. Hade det varit så att jag var tvungen att fly för mitt liv så skulle jag faktiskt vara tacksam för den hjälp jag fick. Gita
*Stintan*
06-09-2015, 11:01
Kan det vara nån sorts protest över hur dom blivit behandlade just i Ungern kanske. Att dom fastnat där fast dom vill vidare.
Mjärden
07-09-2015, 09:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2015, 00:11)  Rent struntprat! Det är typiskt svenskt att sticka huvudet i sanden och inte se problem som kan uppstå. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att det bland flyktingarna finns personer, som upplevt saker som gjort dem hatiska mot den grupp, som utfört de onda gärningarna och kan komma att hämnas på dem i det nya landet. Sen har vi redan sett att det kommit IS-sympatisörer bland flyktingarna och oavsett om de är utskickade av IS eller åker av egen vilja riskerar det att flytta konflikten till invandrarlandet. Ur denna synpunkt är TUT höst motiverat, så att det görs en noggrann kontroll innan PUT beviljas - alla IS-sympatisörer enkel biljett tillbaka och portade från Sverige för gott. Vi måste sluta att vara naiva i Sverige och mota Olle i grind innan problemet får fotfäste i Sverige - det finns så många skötsamma och bra människor bland invandrarna att vi inte behöver mesa med rötäggen.
Inte för att tragiken blir mindre men Alan och hans familj kunde knappast räkna med flyktingstatus eftersom de redan fått asyl i Turkiet, hade egen bostad samt att pappan hade arbete där. Anledningen till resan var tydligen att man trodde att man skulle få fri tandvård (pappan) i Sverige eller Tyskland. Se intervju med pappans syster, bosatt i Kanada. https://www.youtube.com/watch?v=QZUuoaq1MLMGita
*Stintan*
07-09-2015, 10:20
Sverige har blivit en strutsfarm!
En sak som jag undrar [attachment=83630:brudarna.PNG]
Är dom kvar och tar strid mot IS? [attachment=83631:brudarna2.PNG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|