|
Mjärden
24-06-2016, 11:39
CITAT (Huggorm @ 24-06-2016, 09:16)  Jag tror det är en viktig anledning till att den så kallade homofobin har uppkommit. Kvinnligt kroppsspråk på en man, vårt undermedvetna sänder ut en varningssignal. Det är något som inte stämmer, vi håller på att bli lurade i en fälla. Sådana instinkter kunde betyda skillnaden mellan liv och död förr i tiden och även idag. Jag har funderat mycket på detta och kommit fram till samma sak, att det är det biologiska och undermedvetna som styr våra reaktioner gentemot personer av olika kön. All upplysning i världen kan inte ta bort biologiskt nedärvda instinkter, så om man kritiserar män som reagerar på bögar är det egentligen det biologiska arvet man kritiserar. Jag har en annan teori om varför det finns biologiska varelser som dras till samma kön och det kan vara ett sätt av alla andra som naturen inrättat för att bromsa förökningen på jorden, farsoter, krig, naturkatastrofer är ju andra saker som bromsar förökning av jordens befolkning.
caprifol
24-06-2016, 11:47
Gossen Ruda: Ja, du har rätt - jag missade ordet "obekanta" för jag studsade väl så högt vid din sista mening, där du inte har med det.
*Stintan*
24-06-2016, 12:18
CITAT (Mjärden @ 24-06-2016, 12:39)  Jag har funderat mycket på detta och kommit fram till samma sak, att det är det biologiska och undermedvetna som styr våra reaktioner gentemot personer av olika kön. All upplysning i världen kan inte ta bort biologiskt nedärvda instinkter, så om man kritiserar män som reagerar på bögar är det egentligen det biologiska arvet man kritiserar. Jag har en annan teori om varför det finns biologiska varelser som dras till samma kön och det kan vara ett sätt av alla andra som naturen inrättat för att bromsa förökningen på jorden, farsoter, krig, naturkatastrofer är ju andra saker som bromsar förökning av jordens befolkning. Det är ju bra att ni har något att ursäkta er med men jag tror att det ligger på ett helt annat plan. Gamla normer om att män ska vara på ett visst sätt och där kommer bögen in och stör synen på vad som är manligt för sådan vill man ju inte liknas vid.
Aqvakul
25-06-2016, 07:37
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23063420.aboch nu kommer (som väntat) kritiken internt från framträdandde partiföreträdare..
*Stintan*
25-06-2016, 08:40
CITAT (Aqvakul @ 25-06-2016, 08:37)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23063420.aboch nu kommer (som väntat) kritiken internt från framträdandde partiföreträdare.. Ja det gör ju inte EBT:s deltagande mindre genomskinligt precis.
CITAT (Aqvakul @ 25-06-2016, 08:37)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23063420.aboch nu kommer (som väntat) kritiken internt från framträdandde partiföreträdare.. Tycker att det är stort av EBT att stå upp för sina åsikter på tvärs mot en del gamla gubbar med unkna värderingar i partiet. Gubbar med unkna värderingar behöver ju inte vara särskilt gamla heller, och finns i alla partier, vi har ju t.ex. lille Fridolin, och hans något märkliga kvinnosyn. Sen tycker jag kanske inte att kufen Skånberg är en framstående partimedlem, fast han sa väl vad artikelförfattaren ville höra. Förstår inte varför man som Stintan väljer att kasta skit på EBT (särskilt om man är kvinna) Är det inte bra att hon står upp för medmänsklighet och moderna värderingar trots intern kritik från en och annan gubbe.? Gita
Huggorm
25-06-2016, 18:50
Vad skall ett konservativt parti med "moderna värderingar" till?
CITAT (Huggorm @ 25-06-2016, 19:50)  Vad skall ett konservativt parti med "moderna värderingar" till? Kristna värderingar behöver nödvändigtvis inte vara konservativa. Alla partier utvecklas/förändras ju över tid, varför skulle KD vara annorlunda. Gita, kristen men dock inte troende.
Bengalow
25-06-2016, 19:30
CITAT (Gita @ 25-06-2016, 20:11)  Gita, kristen men dock inte troende. Mina föräldrar köpte en gång en bokserie; "Djurens värld". Det sista bandet hette "Paradoxer"...Gita är en sådan. Hur kan man påstå sig vara kristen utan att ha en tro? För att man är döpt? En tro på Jesus och hans budskap är väl ett rättesnöre för en troende kristen? Men så klart, ersätter man Jesus med Mammon, så fallet allt på plats...
CITAT (Bengalow @ 25-06-2016, 20:30)  Mina föräldrar köpte en gång en bokserie; "Djurens värld". Det sista bandet hette "Paradoxer"...Gita är en sådan. Hur kan man påstå sig vara kristen utan att ha en tro? För att man är döpt? En tro på Jesus och hans budskap är väl ett rättesnöre för en troende kristen? Men så klart, ersätter man Jesus med Mammon, så fallet allt på plats... Klart att man kan vara kristen utan att vara troende precis som många är muslimer utan att för den skull vara gudstroende. Inget konstigt alls. Hela den västerländska kulturen och våra värderingar bygger ju på kristendomen och jag kan helt och fullt ställa upp på dessa värderingar men för den skull behöver jag inte tro på en gud som styr och formar våra liv. Jag för min del tror på människan och dess kraft att själva fatta val och forma sina liv. Gita
CITAT (Gita @ 25-06-2016, 20:46)  Klart att man kan vara kristen utan att vara troende precis som många är muslimer utan att för den skull vara gudstroende. Inget konstigt alls.
Hela den västerländska kulturen och våra värderingar bygger ju på kristendomen och jag kan helt och fullt ställa upp på dessa värderingar men för den skull behöver jag inte tro på en gud som styr och formar våra liv. Jag för min del tror på människan och dess kraft att själva fatta val och forma sina liv. Gita Gita,du har totalt fel,inte kan man vara kristen när man inte tror på Gud!!! Att tror på den föränderliga människan är en helt annan sak!
Bengalow
25-06-2016, 21:01
Gita bluddrar - torkpappret sprack! Om man är kristen ställer man upp på den gudstro som är den kristna läran, och är troende. I annat fall är man skenhelig. Ungefär som EBT - går med i Prideparaden, utan att egentligen acceptera det. Men du kanske ändå är lite rädd för skärselden... Amerikaner har ungefär samma synsätt som dig - ut och synda på vardagen, och få förlåtelse på söndag...Gud är ju ändå amerikan.
CITAT (Bengalow @ 25-06-2016, 22:01)  Gita bluddrar - torkpappret sprack! Om man är kristen ställer man upp på den gudstro som är den kristna läran, och är troende. I annat fall är man skenhelig. Ungefär som EBT - går med i Prideparaden, utan att egentligen acceptera det. Men du kanske ändå är lite rädd för skärselden... Amerikaner har ungefär samma synsätt som dig - ut och synda på vardagen, och få förlåtelse på söndag...Gud är ju ändå amerikan. Skriver du till mig eller Gita?
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2016, 21:43)  Nu har Ebba Busch Thor aviserat att hon ska gå med i Pridetåget genom Sthlm. För mig klingar det falskt men hon kanske tror hon kan fiska röster. Som kristen skall man inte fördöma människor! Vad är det för fel att gå med i Prideparad?!?
Förresten Jesus umgicks med människor och inte med deras gärningar! Alltså han såg ALLTID människan och älskade henne men fördömde deras onda gärningar!
*Stintan*
25-06-2016, 22:26
CITAT (Gita @ 25-06-2016, 19:24)  Tycker att det är stort av EBT att stå upp för sina åsikter på tvärs mot en del gamla gubbar med unkna värderingar i partiet. Gubbar med unkna värderingar behöver ju inte vara särskilt gamla heller, och finns i alla partier, vi har ju t.ex. lille Fridolin, och hans något märkliga kvinnosyn.
Sen tycker jag kanske inte att kufen Skånberg är en framstående partimedlem, fast han sa väl vad artikelförfattaren ville höra.
Förstår inte varför man som Stintan väljer att kasta skit på EBT (särskilt om man är kvinna) Är det inte bra att hon står upp för medmänsklighet och moderna värderingar trots intern kritik från en och annan gubbe.? Gita Varför skulle man som kvinna inte få kritisera andra kvinnor? Du gör det ju själv i ett kör. Det stavas hyckleri!
*Stintan*
25-06-2016, 22:35
CITAT (silos @ 25-06-2016, 22:50)  Som kristen skall man inte fördöma människor! Vad är det för fel att gå med i Prideparad?!? Kristna har alltid fördömt andra människor (syndare) av olika anledningar. Du kan kalla det gärningar om du vill. Det är inget fel att gå med i prideparaden om man inte är partiledare för ett parti som i grunden är emot HBTQ även om de sett sig nödsakade att skriva något annat i sitt partiprogram.
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2016, 23:35)  Kristna har alltid fördömt andra människor (syndare) av olika anledningar. Du kan kalla det gärningar om du vill.
Det är inget fel att gå med i prideparaden om man inte är partiledare för ett parti som i grunden är emot HBTQ även om de sett sig nödsakade att skriva något annat i sitt partiprogram. Kristna är också bara människor och gör fel precis som alla andra! Vad det gäller det andra så håller jag inte med dig!
sparvuggla
26-06-2016, 06:23
CITAT (Gita @ 25-06-2016, 19:24)  Tycker att det är stort av EBT att stå upp för sina åsikter på tvärs mot en del gamla gubbar med unkna värderingar i partiet. Gubbar med unkna värderingar behöver ju inte vara särskilt gamla heller, och finns i alla partier, vi har ju t.ex. lille Fridolin, och hans något märkliga kvinnosyn.
Sen tycker jag kanske inte att kufen Skånberg är en framstående partimedlem, fast han sa väl vad artikelförfattaren ville höra.
Förstår inte varför man som Stintan väljer att kasta skit på EBT (särskilt om man är kvinna) Är det inte bra att hon står upp för medmänsklighet och moderna värderingar trots intern kritik från en och annan gubbe.? Gita Det är väl tvärtom, är man kvinna har man verkligen skäl att kritisera dom skenheliga. Dom har ju varit emot allt som gör det bättre för kvinnorna, kvinnliga präster, fri abort, samkönad partnerskap, preventivmedel, att kvinnan ska få arbeta mm. Medeltida värderingar överlag. Vårdnadsbidraget har dom stridit för. Enligt kyrkan är ju kvinnans plats i hemmet vid spisen.
CITAT (Bengalow @ 25-06-2016, 22:01)  Gita bluddrar - torkpappret sprack! Om man är kristen ställer man upp på den gudstro som är den kristna läran, och är troende. I annat fall är man skenhelig. Ungefär som EBT - går med i Prideparaden, utan att egentligen acceptera det. Men du kanske ändå är lite rädd för skärselden... Amerikaner har ungefär samma synsätt som dig - ut och synda på vardagen, och få förlåtelse på söndag...Gud är ju ändå amerikan. Har du aldrig hört talas om sekulära kristna eller sekulära muslimer? Om du googlar får du över 100 000 träffar, så det finns lite att läsa och lära. Gita
Aqvakul
26-06-2016, 07:32
CITAT (Gita @ 26-06-2016, 08:22)  Har du aldrig hört talas om sekulära kristna eller sekulära muslimer? Om du googlar får du över 100 000 träffar, så det finns lite att läsa och lära. Gita Det är nog så här: Man kan i en samhällsanalys beskriva grupper som sekulärt kristna. Men om man beskriver sig själv som kristen (utan tillägg), så är man troende.
CITAT (Aqvakul @ 26-06-2016, 08:32)  Det är nog så här: Man kan i en samhällsanalys beskriva grupper som sekulärt kristna. Men om man beskriver sig själv som kristen (utan tillägg), så är man troende. Nja, jag uppfattar det inte riktigt så. Det är ju vanligt att t.ex människor som kommer från muslimska länder (inte nödvändigtvis muslimsk styrda) säger sig vara muslimer men dock inte troende. För min egen del är jag med i Svenska Kyrkan (för att jag gillar traditioner) men jag tror inte på en gud.Med andra ord en icke troende kristen. Eller vad skall man kalla mig? Skulle också mycket väl kunna tänka mig att rösta på ett modernt Kd eftersom en hel del (inte alla) av deras värderingar tilltalar mig. F.ö är ju Europas och kanske världens mäktigaste kvinna, Angela Merkel, kristdemokrat. Gita
Bengalow
26-06-2016, 10:53
Jovisst, Gita! KD har alltid platser för kristna ateister också. Liksom HBTQ-are, om dom ber snällt (eller inte visar det)
CITAT (Bengalow @ 26-06-2016, 11:53)  Jovisst, Gita! KD har alltid platser för kristna ateister också. Liksom HBTQ-are, om dom ber snällt (eller inte visar det) Övertygad om att jag är välkommen även om jag är öppen och ärlig med vem jag är och vad jag tror på. Du minns väl att Jerzy_Einhorn var en mera framträdande medlem i KD och han var ju som alla vet en troende jude. Gita
Bengalow
26-06-2016, 14:12
Till Gita: God dag yxskaft!
Mjärden
26-06-2016, 23:34
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2016, 13:18)  Det är ju bra att ni har något att ursäkta er med men jag tror att det ligger på ett helt annat plan. Gamla normer om att män ska vara på ett visst sätt och där kommer bögen in och stör synen på vad som är manligt för sådan vill man ju inte liknas vid. Det biologiska arvet påverkas varken av normer eller vad som är accepteras av omgivningen utan det finns nedärvt i vårt undermedvetna. Om man inte har något intresse av att analysera människor som könsvarelser kan man ju alltid ta till någon enkel förklaring att det rör sig om en förvärvad inställning till manligt och kvinnligt.
*Stintan*
27-06-2016, 04:09
CITAT (Mjärden @ 27-06-2016, 00:34)  Det biologiska arvet påverkas varken av normer eller vad som är accepteras av omgivningen utan det finns nedärvt i vårt undermedvetna. Om man inte har något intresse av att analysera människor som könsvarelser kan man ju alltid ta till någon enkel förklaring att det rör sig om en förvärvad inställning till manligt och kvinnligt. Så det beror på det biologiska arvet om man är homofob? Att attityder, acceptans, normer skulle finnas nedärvt i vårt undermedvetna tror jag inte för en sekund. Eller har jag missuppfattat dig?
Jubbe063
28-06-2016, 19:28
CITAT (segelbåt @ 24-06-2016, 11:38)  Tillhör du böglobbyn? Vet inte vad Böglobbyn är för någon form av organisation. Så svaret är nog NEJ. Men däremot är jag egalitarian
*Stintan*
28-06-2016, 20:14
CITAT (Jubbe063 @ 28-06-2016, 20:28)  Vet inte vad Böglobbyn är för någon form av organisation. Så svaret är nog NEJ.
Men däremot är jag egalitarian
sparvuggla
29-06-2016, 05:08
CITAT (Jubbe063 @ 28-06-2016, 20:28)  Vet inte vad Böglobbyn är för någon form av organisation. Så svaret är nog NEJ.
Men däremot är jag egalitarian Segelbåt är homofob !!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|