|
Gunilla T
18-11-2016, 15:50
..sa August Strindberg en gång och kanske går vi nu en framtid till mötes när de bevingade orden uppfylls med råge. År 2016 ser ut att återigen slå nya rekord i global uppvärmning, planeten blir allt varmare. Världens mäktigaste man, blivande presidenten i USA är klimatförnekare! Tillsammans med sin vicepresident saluför de åsikter som de flesta upplysta människor bara skulle skratta åt eller rycka på axlarna åt, om det nu inte handlade om så mäktiga personer vars tyckanden kommer att drabba oss alla med förödande kraft. De tror inte på; - vetenskap - klimatförändringar - biologisk mångfald - evolutionsteorin - påstår att vaccinationer kan orsaka autism - att freoner påverkar ozonlagret - att rökning orsakar cancer ..och jag gissar att jämlikhet och jämställdhet inte heller är en viktig fråga för de båda herrarna. När jag tittar ut över gärdet är det lätt att hävda att jorden är platt, det krävs ett betydligt vidare perspektiv och en tilltro till vetenskapen för att jag skall acceptera det faktum att jorden faktiskt är rund. Hur är det möjligt att två så obildade och trångsynta män nu skall inta de främsta taburetterna och därmed styra över allas vårt liv och planetens välfärd? Vid Uppsala universitet har nyligen gjorts en studie om vilken typ av människor som fortfarande år 2016 går omkring och förnekar pågående klimatförändringar; http://www.forskning.se/2016/09/29/i-huvud...limatfornekare/
Huggorm
18-11-2016, 16:21
Att Trump blev president beror kanske inte på de sakerna du listade där, utan allt annat. "Make America great again", det är nog vad folk valde honom för. Resten följer bara med som ett nödvändigt ont.
CITAT (Gunilla T @ 18-11-2016, 15:50)  ..sa August Strindberg en gång och kanske går vi nu en framtid till mötes när de bevingade orden uppfylls med råge. År 2016 ser ut att återigen slå nya rekord i global uppvärmning, planeten blir allt varmare. Världens mäktigaste man, blivande presidenten i USA är klimatförnekare! Tillsammans med sin vicepresident saluför de åsikter som de flesta upplysta människor bara skulle skratta åt eller rycka på axlarna åt, om det nu inte handlade om så mäktiga personer vars tyckanden kommer att drabba oss alla med förödande kraft. De tror inte på; - vetenskap - klimatförändringar - biologisk mångfald - evolutionsteorin - påstår att vaccinationer kan orsaka autism - att freoner påverkar ozonlagret - att rökning orsakar cancer ..och jag gissar att jämlikhet och jämställdhet inte heller är en viktig fråga för de båda herrarna. När jag tittar ut över gärdet är det lätt att hävda att jorden är platt, det krävs ett betydligt vidare perspektiv och en tilltro till vetenskapen för att jag skall acceptera det faktum att jorden faktiskt är rund. Hur är det möjligt att två så obildade och trångsynta män nu skall inta de främsta taburetterna och därmed styra över allas vårt liv och planetens välfärd? Vid Uppsala universitet har nyligen gjorts en studie om vilken typ av människor som fortfarande år 2016 går omkring och förnekar pågående klimatförändringar; http://www.forskning.se/2016/09/29/i-huvud...limatfornekare/Det är inte synd om människan det är synd om Gunilla.! Är det din världs- och framtidsbild du redovisar? Så nattsvart! Har du ingen tro på människans och naturens kraft, ingen tro på människans skaparkraft eller på teknisk utveckling? Om morgondagen vet vi inget, varken du eller jag, men du väljer att tro på undergång och gårdagens lösningar, som naturligtvis inte fungerar, på dagens eller morgondagens problem. För min del tror på framtiden, tillväxt, livet och en massa spännande lösningar på dagens problem.(utan att klä mig i säck och aska och leva på kottar och rötter) Önskar bara att jag kunde leva ett par hundra år till och få se vad som händer. Gita
Gunilla T
18-11-2016, 19:48
 det var värst så personlig du blev, nu var det inte mig personligen som inlägget handlade om men du är ursäktad om du missuppfattat ämnet.
CITAT (Gunilla T @ 18-11-2016, 19:48)   det var värst så personlig du blev, nu var det inte mig personligen som inlägget handlade om men du är ursäktad om du missuppfattat ämnet. Så det var inte din syn, din tro på samhällsutvecklingen, inte det du står för du ville redovisa? Vad ville du då? Vems tankar är det då du lägger fram och varför gör du det.? Om det inte var personligt vems text rabblar du då? Är det inte dina tankar och din text så borde du nog ange källa samt varför du lägger ut långa haranger domedagsprofetior" Gita..
*Stintan*
18-11-2016, 22:28
CITAT (Gita @ 18-11-2016, 20:25)  Så det var inte din syn, din tro på samhällsutvecklingen, inte det du står för du ville redovisa? Vad ville du då? Vems tankar är det då du lägger fram och varför gör du det.? Om det inte var personligt vems text rabblar du då? Är det inte dina tankar och din text så borde du nog ange källa samt varför du lägger ut långa haranger domedagsprofetior" Gita.. Läste du inte länken som det hänvisades till? Själv är jag mer orolig över alla gifter och skit som sprids överallt och alla skogsskövlingar för att inte tala om alla onödiga tillsatser i maten vi äter. Bakom det mesta av detta står ett fåtal gigantiska företag varav ett är Monsanto. Jag begriper inte att ingen kan stoppa dom.
Gunilla T
19-11-2016, 08:31
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2016, 22:28)  Själv är jag mer orolig över alla gifter och skit som sprids överallt och alla skogsskövlingar för att inte tala om alla onödiga tillsatser i maten vi äter. Bakom det mesta av detta står ett fåtal gigantiska företag varav ett är Monsanto. Jag begriper inte att ingen kan stoppa dom. Bra Stintan! Det hela hänger ihop, den storskaliga och industrialiserade matproduktionen som bl. a. ger oss alla färgglada förpackningar av processad mat och där den globala makten över matproduktionen hamnar hos ett fåtal globala företag. Kostnaderna för utsläpp, skogsskövling, vattenbrist, utarmade jordar, minskad biologisk mångfald externaliseras och betalas av någon annan. Jag har sett uppgifter om att de årliga kostnaderna för miljöskador är lika höga som värdet av den totala, globala matproduktionen. " Vår tillvaro är helt beroende av de 20 - 50 cm matjord som utgör planetens tunna hud. Den är vår viktigaste resurs och den är under konstant hot. Det tar mellan 60 och 1500 år att skapa en produktiv jord" Gunnar Rundgren författare till "Den stora ätstörningen" boken som alla borde läsa http://tradgardenjorden.blogspot.se/2016/0...ten-makten.html
Huggorm
19-11-2016, 08:50
CITAT (Gunilla T @ 19-11-2016, 08:31)  " Vår tillvaro är helt beroende av de 20 - 50 cm matjord som utgör planetens tunna hud. Den är vår viktigaste resurs och den är under konstant hot. Det tar mellan 60 och 1500 år att skapa en produktiv jord" Och i Sverige planterar vi gran på vår värdefulla matjord och förvandlar den i rask takt till podsol.
Natur liv
19-11-2016, 08:57
Tack för boktipset! Boken låter mycket intressant och blir säkert en bra julklapp till någon (efter att jag själv har läst den förstås).
Vad vi stoppar i oss betyder mycket och jag är intresserad av att bara få i mig bra mat. Utan onödiga tillsatser. Det är inte lätt idag när företagens lönsamhet styr matproduktionen. Människors hälsa och välmående verkar för dem vara underordnat. Liksom miljöpåverkan i övrigt.
Gunilla T
19-11-2016, 09:50
CITAT (Huggorm @ 19-11-2016, 08:50)  Och i Sverige planterar vi gran på vår värdefulla matjord och förvandlar den i rask takt till podsol. Japp, virkesplantager eller granåkrar, monokulturer som inte har något gemensamt med en naturlig granskog. De planterade granarna får leva i 60 - 80 år innan de avverkas igen genom kalhyggesmetoden. Detta sätt att hantera miljön orsakar enorma koldioxidutsläpp eftersom stora mängder kol finns bunden i marken och när träden är borta kan marken inte längre behålla sitt kol. CITAT (Natur liv @ 19-11-2016, 08:57)  Tack för boktipset! Boken låter mycket intressant och blir säkert en bra julklapp till någon (efter att jag själv har läst den förstås).
Vad vi stoppar i oss betyder mycket och jag är intresserad av att bara få i mig bra mat. Utan onödiga tillsatser. Det är inte lätt idag när företagens lönsamhet styr matproduktionen. Människors hälsa och välmående verkar för dem vara underordnat. Liksom miljöpåverkan i övrigt. Jag kan verkligen rekommendera boken, den är värd varenda sida!
Gunilla T
20-11-2016, 09:02
Peter Wolodarski hanterar språket så mycket bättre än vad jag gör men tankarna är gemensamma; http://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-d...for-demokratin/
CITAT (Natur liv @ 19-11-2016, 08:57)  Vad vi stoppar i oss betyder mycket och jag är intresserad av att bara få i mig bra mat. Utan onödiga tillsatser. Det är inte lätt idag när företagens lönsamhet styr matproduktionen. Människors hälsa och välmående verkar för dem vara underordnat. Liksom miljöpåverkan i övrigt. Hmmm...... trots alla dessa hemskheter (och onödiga tillsatser???) så har väl människors hälsa, välmående och livslängd aldrig varit bättre/längre än det är nu. Fast var och en väljer så klart var man lägger sin energi och för min del är jag mera positiv, jag vägrar att slåss mot väderkvarnar och tro på undergångsteorier. Så klart vi skall vara varsamma om vår enda jord men mycket av dagens klimat- och miljösnack är bara opium för folket (samma funktion som religionen hade för generationerna före oss) Gita
*Stintan*
20-11-2016, 12:20
Hälsa och livslängd har nog mer med bättre sjukvård än förr att göra än med vad vi stoppar i oss. Det läskiga är väl riskerna för antibiotikaresistens p.g.a. all antibiotika som djur i andra länder behandlas med. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tusental...an-grisar%3Anyh
Gunilla T
20-11-2016, 15:15
CITAT (Gita @ 20-11-2016, 09:47)  Hmmm...... trots alla dessa hemskheter (och onödiga tillsatser???) så har väl människors hälsa, välmående och livslängd aldrig varit bättre/längre än det är nu.
Fast var och en väljer så klart var man lägger sin energi och för min del är jag mera positiv, jag vägrar att slåss mot väderkvarnar och tro på undergångsteorier.
Så klart vi skall vara varsamma om vår enda jord men mycket av dagens klimat- och miljösnack är bara opium för folket (samma funktion som religionen hade för generationerna före oss) Gita Hmm tillbaks...att två företeelser uppträder samtidigt betyder inte nödvändigtvis att det finns ett samband. Under vinterhalvåret konsumerar vi som mest apelsiner, dessa vackra, väldoftande och vitaminrika frukter. Men det är också den tid när influensan drabbar oss som värst. Är det apelsinernas fel? Trevligt att Marx får lite utrymme i vår moderna tid. Jag antar att han med de orden menade att folket höll sig lugnt och beskedligt, gjorde vad som förväntades av dem, trots vidriga arbetsförhållanden, orättvisor, fattigdom, misär och sjukdomar blev det inga protester eller uppror, religionen höll folket på plats. Tyvärr lever vi i en tid där åsikter och känslor hos en del väger högre än fakta. Jag antar att den kommande presidenten som inte tillskriver vetenskapen något värde tror på skapelseberättelsen. Att resonera med någon som anger Bibeln som källa är omöjligt. Att diskutera vetenskapliga rapporter förutsätter att alla är införstådda hur man skall förhålla sig till sådana. Att tycka något som inte går att vetenskapligt belägga men ändå hävda att tyckandet och åsikterna står högre än vetenskapens slutsatser är enbart dumt. Det finns en del nötter på nätet som driver hemsidor med de mest horribla påståenden. En del hamnar utan tvekan i gruppen konspirationsteoretiker som tror att vi är utsatta för en världsomfattande konspiration vad gäller klimat och miljöfrågor. Just ord som domedagsprofet är ofta förekommande på dessa sidor. Alla, och jag menar verkligen alla inser att evig tillväxt inte är möjlig på en ändlig planet men ändå drivs den tesen in absurdum. För att hålla ekorrhjulet snurrande måste vi konsumera mer och mer och mer. Den som inte besöker Ullared minst en gång om året riskerar väl snart att stämplas som samhällets fiende NR 1. Du har väl i alla fall tänkt tanken en gång Gita att alla dessa "irrläror" som presenteras är just det som Marx avsåg med sina ord och har samma syfte som religionen en gång i tiden? Så länge vi inte letar kunskap utan låter oss matas med dumheter och nonsens förblir vi inget annat än "nyttiga idioter"
CITAT (Gunilla T @ 20-11-2016, 15:15)  Hmm tillbaks...att två företeelser uppträder samtidigt betyder inte nödvändigtvis att det finns ett samband. Under vinterhalvåret konsumerar vi som mest apelsiner, dessa vackra, väldoftande och vitaminrika frukter. Men det är också den tid när influensan drabbar oss som värst. Är det apelsinernas fel?
Trevligt att Marx får lite utrymme i vår moderna tid. Jag antar att han med de orden menade att folket höll sig lugnt och beskedligt, gjorde vad som förväntades av dem, trots vidriga arbetsförhållanden, orättvisor, fattigdom, misär och sjukdomar blev det inga protester eller uppror, religionen höll folket på plats.
Tyvärr lever vi i en tid där åsikter och känslor hos en del väger högre än fakta. Jag antar att den kommande presidenten som inte tillskriver vetenskapen något värde tror på skapelseberättelsen. Att resonera med någon som anger Bibeln som källa är omöjligt. Att diskutera vetenskapliga rapporter förutsätter att alla är införstådda hur man skall förhålla sig till sådana. Att tycka något som inte går att vetenskapligt belägga men ändå hävda att tyckandet och åsikterna står högre än vetenskapens slutsatser är enbart dumt.
Det finns en del nötter på nätet som driver hemsidor med de mest horribla påståenden. En del hamnar utan tvekan i gruppen konspirationsteoretiker som tror att vi är utsatta för en världsomfattande konspiration vad gäller klimat och miljöfrågor. Just ord som domedagsprofet är ofta förekommande på dessa sidor.
Alla, och jag menar verkligen alla inser att evig tillväxt inte är möjlig på en ändlig planet men ändå drivs den tesen in absurdum. För att hålla ekorrhjulet snurrande måste vi konsumera mer och mer och mer. Den som inte besöker Ullared minst en gång om året riskerar väl snart att stämplas som samhällets fiende NR 1.
Du har väl i alla fall tänkt tanken en gång Gita att alla dessa "irrläror" som presenteras är just det som Marx avsåg med sina ord och har samma syfte som religionen en gång i tiden? Så länge vi inte letar kunskap utan låter oss matas med dumheter och nonsens förblir vi inget annat än "nyttiga idioter" Är du naturvetare, fysiker eller kemist Gunilla? Ditt sätt att uttryck dig tyder på att du inte är det. Av dina inlägg att döma verkar det som om du saknar all förmåga att bedöma fakta när det gäller dessa discipliner. Du säger att tillväxt inte längre är möjlig, men hur i all världen kan du veta hur morgondagens tillväxt ser ut? Gita
Gunilla T
20-11-2016, 17:26
CITAT (Gunilla T @ 18-11-2016, 19:48)   det var värst så personlig du blev, nu var det inte mig personligen som inlägget handlade om men du är ursäktad om du missuppfattat ämnet. Jag citerar mig själv för nu blev du återigen så där otrevligt personlig, varför inte bemöta mig i sakfrågan? --------------------------------------------------------------------------------------- Är du naturvetare, fysiker eller kemist Gunilla? Ditt sätt att uttryck dig tyder på att du inte är det. Av dina inlägg att döma verkar det som om du saknar all förmåga att bedöma fakta när det gäller dessa discipliner. Tänkte du på apelsinerna Gita? --------------------------------------------------------------------------------------- Du säger att tillväxt inte längre är möjlig, men hur i all världen kan du veta hur morgondagens tillväxt ser ut? Gita Nää, det sa jag inte - jag skrev att evig tillväxt inte är möjlig på en ändlig planet. Ett enkelt svar är att; - problemen vi ser idag knappast kan lösas med mer av samma sak, typ Ullared eller fyndhysterin - tillväxten är skulddriven - tillväxten är exponentiell - att all vår konsumtion kommer från naturen, 19 augusti 2016 "Overshoot day" hade vi förbrukat planetens årsproduktion av ekologiska resurser och överskridit naturens budget. Vi skulle behöva drygt 1,5 jordklot för att matcha den globala konsumtionen. Om alla levde som vi i Sverige krävs drygt 3 planeter. - den politiska debatten har vänt upp och ner på begreppen. Det är inte ekonomisk tillväxt som gett oss allt det goda utan människors strävan efter ett bättre liv. En strävan som också genererat tillväxt men målet var inte ökad tillväxt, målet var ett bättre liv.
Gossen Ruda
20-11-2016, 17:50
Tyvärr går vi mot en oundviklig katastrof om vi inte kan bromsa befolkningstillväxten, det går inte att öka tillväxten för att hålla jämna steg med antalet människor hutr länge som helst. En del tror det och går uppför berget för att visa den grönskande andra sidan, men möter en likadan person från andra hållet. Faktum är att ett land som Japan visar vägen. Hur? Ja, vad tror ni?
Gunilla T
20-11-2016, 18:20
Jag har faktiskt ingen aning och jag antar att man inte försökt begränsa barnafödandet med tvång som man gjorde i Kina.
När utbildningsnivån hos kvinnor ökar så brukar barnafödandet minska. Så jag gissar på att en gnutta feminism har influerat de japanska kvinnorna.
Gossen Ruda
20-11-2016, 20:13
Japan är väldigt speciellt på många sätt och inte bara för att man har en negativ befolkningstillväxt, -0,2%. Kvinnor är liksom män mycket välutbildade och har inga problem att få jobb. Fast när männen jobbar till de inte orkar mer förväntas kvinnorna när de passerat 25 år ungefär att säga upp sig, skaffa en man och bli hemmafruar. Gammal tradition. Äldre kvinnor i förvärvslivet är ovanligt, lika ovanligt som daghem. Fast många kvinnor liksom många män bildar aldrig familj, det finns en stor grupp män som avsagt sig kvinnor och går bara in för att jobba. Kanske att besök på ett kärlekshotell då och då. Med mera.
CITAT (Gunilla T @ 20-11-2016, 17:26)  Jag citerar mig själv för nu blev du återigen så där otrevligt personlig, varför inte bemöta mig i sakfrågan? ---------------------------------------------------------------------------------------
Är du naturvetare, fysiker eller kemist Gunilla? Ditt sätt att uttryck dig tyder på att du inte är det. Av dina inlägg att döma verkar det som om du saknar all förmåga att bedöma fakta när det gäller dessa discipliner.
Tänkte du på apelsinerna Gita?
--------------------------------------------------------------------------------------- Du säger att tillväxt inte längre är möjlig, men hur i all världen kan du veta hur morgondagens tillväxt ser ut? Gita
Nää, det sa jag inte - jag skrev att evig tillväxt inte är möjlig på en ändlig planet. Ett enkelt svar är att;
- problemen vi ser idag knappast kan lösas med mer av samma sak, typ Ullared eller fyndhysterin - tillväxten är skulddriven - tillväxten är exponentiell - att all vår konsumtion kommer från naturen, 19 augusti 2016 "Overshoot day" hade vi förbrukat planetens årsproduktion av ekologiska resurser och överskridit naturens budget. Vi skulle behöva drygt 1,5 jordklot för att matcha den globala konsumtionen. Om alla levde som vi i Sverige krävs drygt 3 planeter.
- den politiska debatten har vänt upp och ner på begreppen. Det är inte ekonomisk tillväxt som gett oss allt det goda utan människors strävan efter ett bättre liv. En strävan som också genererat tillväxt men målet var inte ökad tillväxt, målet var ett bättre liv. Kanske borde du vara lite mer kritisk när det gäller att skilja tyckande och teorier från fakta. Du skriver långa, onödigt mångordiga inlägg men jag får ibland intrycket att du inte vet vad det står i dina texter utan att du hela tiden bara upprepar vad som låter bra och för tillfället är politiskt korrekt. Ex. "Overshoot day" och naturens budget" ä tydligen uttryck som låter bra i dina öron men har det med fakta att göra? Faktiskt inte alls utan det är egentligen uttryck som skapats av lobbyister. Gita
Aqvakul
21-11-2016, 03:04
Gita, du är väldigt kririsk mot Gunillas bild av dagens miljöproblematik, som ju verkligen satts i gungning när världens största demokrati kommer att ledas av en "klimatförändringsförnekare". Hur ser din egen miljövision ut, Gita? Hur tycker du att länder, organisationer och företag ska arbeta för att minska överexploateringen av vår enda jord? Det handlar ju om långsiktiga dyra insatser med långa tidsperspektiv. Där ingen kan räkna in några snabba kortsiktiga vinster. Tror du att "marknaden" vill och kan leda miljöutveckligen på egen hand, eller behövs det inte också målinriktade politiskt styrda insatser? Och hur skall dessa se ut?
Gunilla T
21-11-2016, 12:22
CITAT (Gita @ 20-11-2016, 22:39)  Kanske borde du vara lite mer kritisk när det gäller att skilja tyckande och teorier från fakta. Du skriver långa, onödigt mångordiga inlägg men jag får ibland intrycket att du inte vet vad det står i dina texter utan att du hela tiden bara upprepar vad som låter bra och för tillfället är politiskt korrekt. Ex. "Overshoot day" och naturens budget" ä tydligen uttryck som låter bra i dina öron men har det med fakta att göra? Faktiskt inte alls utan det är egentligen uttryck som skapats av lobbyister. Gita Men kära nån , vad är det som du inte förstår Gita? Återigen, diskussionen handlar inte om mig, har du inget att tillföra i ämnet kan du inte gång på gång ersätta det med hemgjorda analyser av min person. Sedan är det på "detta viset" Gita att jag skriver det jag vill och du får väl skriva det du kan Du hade aldrig hört talas om "Overshoot day" eller hur? Du googlade och valde en privat blogg som drivs av person som verkar ägna hela sin tid att på ett maniskt sätt försöka övertyga läsare om hur lurade vi är av vetenskapen , journalisterna, eliten, politiskt korrekta  NASA ja, i stort sätt alla som på något sätt kan förknippas med klimat - och miljöfrågor. Jag förstår varför du inte länkade till bloggen som annars är brukligt när man påstår något som du gör i din sista mening. ... naturligtvis ingår även Världsnaturfonden i den konspirerande globala massrörelsen. Det är Världsnaturfonden som varje år räknar på våra ekologiska fotavtryck och redovisar det genom "Overshoot day"
CITAT (Gunilla T @ 21-11-2016, 12:22)  Men kära nån , vad är det som du inte förstår Gita? Återigen, diskussionen handlar inte om mig, har du inget att tillföra i ämnet kan du inte gång på gång ersätta det med hemgjorda analyser av min person. Sedan är det på "detta viset" Gita att jag skriver det jag vill och du får väl skriva det du kan Du hade aldrig hört talas om "Overshoot day" eller hur? Du googlade och valde en privat blogg som drivs av person som verkar ägna hela sin tid att på ett maniskt sätt försöka övertyga läsare om hur lurade vi är av vetenskapen , journalisterna, eliten, politiskt korrekta  NASA ja, i stort sätt alla som på något sätt kan förknippas med klimat - och miljöfrågor. Jag förstår varför du inte länkade till bloggen som annars är brukligt när man påstår något som du gör i din sista mening. ... naturligtvis ingår även Världsnaturfonden i den konspirerande globala massrörelsen. Det är Världsnaturfonden som varje år räknar på våra ekologiska fotavtryck och redovisar det genom "Overshoot day" OMG! Vad du tar i , akta dig så att du inte spricker! Har du så ömma tår att du inte tål att dina långa, långa inlägg ifrågasätts? Du vill så gärna vara politisk korrekt men det blir ju fel, ja nästan dumdrygt/ komiskt skulle jag vilja säga. Det är väl inte särskilt svårt att gooogla lite hit och länka lite dit för att föra fram precis vad som helst/vilken åsikt som helst, för min del föredrar jag lite eget tänkande. Att referera till totalt intetsägande begrepp som "Overshoot day" är heller inte svårt men helt meningslöst. Gita
Aqvakul
21-11-2016, 17:36
CITAT (Gita @ 21-11-2016, 17:10)  OMG! Vad du tar i , akta dig så att du inte spricker! Har du så ömma tår att du inte tål att dina långa, långa inlägg ifrågasätts? Du vill så gärna vara politisk korrekt men det blir ju fel, ja nästan dumdrygt/ komiskt skulle jag vilja säga. Det är väl inte särskilt svårt att gooogla lite hit och länka lite dit för att föra fram precis vad som helst/vilken åsikt som helst, för min del föredrar jag lite eget tänkande. Att referera till totalt intetsägande begrepp som "Overshoot day" är heller inte svårt men helt meningslöst. Gita Kan du inte åtminstone försöka diskutera sakfrågan , gärna lite sakligt och faktamässigt?
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2016, 17:36)  Kan du inte åtminstone försöka diskutera sakfrågan , gärna lite sakligt och faktamässigt? Tja, det är det jag försökt göra men här duger tydligen bara politiska floskler och intetsägande begrepp som Overshoot-day. Vore mera intressant med lite mera eget tänkande. Gita
Gossen Ruda
21-11-2016, 18:20
CITAT (Gita @ 21-11-2016, 18:13)  Tja, det är det jag försökt göra men här duger tydligen bara politiska floskler och intetsägande begrepp som Overshoot-day. Vore mera intressant med lite mera eget tänkande. Gita Det var riktigt roligt skrivet, fast det nog inte meningen från början. Som vanligt bara personangrepp. Overshoot day eller vad man kan kalla det är ganska talande om man sätter sig in i sakerna, vi lever över vår planets tillgångar helt enkelt. Och att förvänta sig att framtidens teknik skall lösa dagens problem är ett blåögt försök att lasta över problemen till kommande generationer för att man inte vill förändra sitt beteende.
*Stintan*
21-11-2016, 18:47
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2016, 17:36)  Kan du inte åtminstone försöka diskutera sakfrågan , gärna lite sakligt och faktamässigt? Man får inte ha för stora pretantioner
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2016, 18:20)  Det var riktigt roligt skrivet, fast det nog inte meningen från början. Som vanligt bara personangrepp. Overshoot day eller vad man kan kalla det är ganska talande om man sätter sig in i sakerna, vi lever över vår planets tillgångar helt enkelt. Och att förvänta sig att framtidens teknik skall lösa dagens problem är ett blåögt försök att lasta över problemen till kommande generationer för att man inte vill förändra sitt beteende. Tja, man kan välja tagelskjortan på eller kan man som fler och fler börja göra nämligen tänka efter och då inse att kejsaren är naken" Gita
segelbåt
21-11-2016, 19:28
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2016, 18:47)  Man får inte ha för stora pretantioner  pret entioner  Men annars var det lustigt att du av alla människor yttrade dig. Du (tillsammans med sparvuggla) är fenomenala på att spotta ur er trams och felaktigheter som ni sedan inte kan förklara.
*Stintan*
21-11-2016, 20:33
CITAT (segelbåt @ 21-11-2016, 19:28)  pret entioner Men annars var det lustigt att du av alla människor yttrade dig. Du (tillsammans med sparvuggla) är fenomenala på att spotta ur er trams och felaktigheter som ni sedan inte kan förklara. Vad har dina åsikter om mig som person med ämnet att göra?
segelbåt
21-11-2016, 20:35
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2016, 20:33)  Vad har dina åsikter om mig som person med ämnet att göra? Du klagade uppenbarligen på forumets skribenter utan att inse ironin i det hela... Kände att jag var tvungen att påpeka detta.
*Stintan*
21-11-2016, 20:47
CITAT (segelbåt @ 21-11-2016, 20:35)  Du klagade uppenbarligen på forumets skribenter utan att inse ironin i det hela... Kände att jag var tvungen att påpeka detta. Vadå klagade? Tycker bara det är trist när man tar till personpåhopp istället för att hålla sig till sakfrågan. Har du och Gita någon sorts inbördes tävlan om att vara värst eller?
Gunilla T
21-11-2016, 21:03
Aqvakul
21-11-2016, 21:18
CITAT (Gunilla T @ 21-11-2016, 21:03)  Klokt!
Gossen Ruda
21-11-2016, 21:46
CITAT (Gita @ 21-11-2016, 19:21)  Tja, man kan välja tagelskjortan på eller kan man som fler och fler börja göra nämligen tänka efter och då inse att kejsaren är naken" Gita Kan du möjligen förklara dig? Menar du att det inte finns någon klimatförändring?
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2016, 21:46)  Kan du möjligen förklara dig? Menar du att det inte finns någon klimatförändring? Men självklart finns det klimatförändringar och sådana har det alltid funnits. Vi har ju tex haft både stora och mindre istider men också tider med betydligt varmare klimat än idag. Däremot är jag tveksam till om människan kan åstadkomma några större förändringar. Att som nu titta på alldeles för korta tidsperspektiv och därefter måla upp den ena undergångsteorin är väl ändå inte särskilt konstruktivt. Fast en hel del människor tjänar ju massa pengar på detta förstås. Vore man verkligen intresserad av miljö/natur borde man ta itu med ett verkligt problem nämligen de mängder av plast som finns i haven Gita
Gunilla T
22-11-2016, 10:07
Gita anser mig vara alltför pessimistisk, själv betraktar jag mig mer som realist men visst, när man diskuterar klimat- och miljö blir det lätt en slagsida på problem. Trots allt görs det en del som sällan uppmärksammas. På många håll i landet arbetas det med att ta fram småskaliga alternativa energikällor. Här en verksamhet i mina hemtrakter där en vän till vår familj är verksam; https://issuu.com/campello19/docs/sero-journalen__1_2010/7
Gossen Ruda
22-11-2016, 11:33
CITAT (Gita @ 22-11-2016, 09:11)  Men självklart finns det klimatförändringar och sådana har det alltid funnits. Vi har ju tex haft både stora och mindre istider men också tider med betydligt varmare klimat än idag. Däremot är jag tveksam till om människan kan åstadkomma några större förändringar. Att som nu titta på alldeles för korta tidsperspektiv och därefter måla upp den ena undergångsteorin är väl ändå inte särskilt konstruktivt. Fast en hel del människor tjänar ju massa pengar på detta förstås.
Vore man verkligen intresserad av miljö/natur borde man ta itu med ett verkligt problem nämligen de mängder av plast som finns i haven Gita Jag håller med till viss del. Temperaturen har varierat en hel del och varit flera grader varmare än nu men det som är oroande är att förändringen går så snabbt. Sen lilla istiden på 1600-talet har tempen stigit stadigt men sen 100 år har stigningstakten ökat kraftigt och det är den ökningstakten som människan ställt till med. Koldioxid och metan hjälper till. Att människan kan påverka klimatet på jorden är helt klart, tänk bara på ozonhålet över Antarktis. Det var människoproducerade freoner som ställde till det och efter förbudet har hålet minskat.
Gunilla T
22-11-2016, 20:02
Inget av de politiska partiernas budgetförslag lever upp till Parisavtalet. http://www.naturskyddsforeningen.se/nyhete...tta-klimatmalen
Gunilla T
27-11-2016, 08:36
" Michael Wood och jag hade flera givande samtal och under hans år i Stockholm blev han mer och mer övertygad om allvaret i klimatfrågan. Det blev alla människor som klarade av att ta till sig fakta utan att blockeras av ideologiska skygglappar. Även amerikanska republikaner. Redan för tio år sedan" Karin Bojs i dagens DN (artikeln kan ligga bakom betalvägg) http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-b...skapliga-fakta/
*Stintan*
27-11-2016, 11:27
Med största sannolikhet kan ju inte vara fakta/sanning eller? https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Halaj!
Fast allt är inte dåligt med Trump. Han vill ju riva upp handelsavtal. Avsikten är väl att ta hem jobb som försvunnit utomlands till låglöneländer. Jag ser detta som positivt ur miljösynpunkt. Produkter kommer att bli dyrare => mindre konsumtion => mindre miljöbelastning. Det stackars jänkarna kommer att få stå ut med att byta till nyare iphone var tredje år istället för varannat, som nu.
//T
Gunilla T
27-11-2016, 21:54
*Stintan*
01-12-2016, 09:43
Det här tycker jag säger en hel del om klimatdebatten: http://www.aftonbladet.se/a/v2np5
Gunilla T
01-12-2016, 10:16
Bra där Stintan! Gunnar Rundgren författare till boken som jag nämnde tidigare "Den stora ätstörningen - maten makten miljön" har länge varit kritisk till påståendet om köttdjurens stora påverkan på klimatet. Han har skrivit mycket om det bl.a. det här; http://tradgardenjorden.blogspot.se/2016/1...endkanslig.html
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-12-2016, 10:26
Jag läste den Artikeln också och tycker den är jättebra. Man skyller allt på jordbruket men flyger och far runt hela jordklotet
sparvuggla
01-12-2016, 11:46
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-12-2016, 11:26)  Jag läste den Artikeln också och tycker den är jättebra. Man skyller allt på jordbruket men flyger och far runt hela jordklotet Regeringen tänker lägga fram förslag om flygskatt, men alla borgare har redan sagt nej.
Gunilla T
01-12-2016, 12:15
Jag vet, ärligt sagt inte vad jag tycker om förslaget till flygskatt. Jag vet inte vad man vill uppnå med det, var det 80 kr eller nå´t sånt på inrikesflyg. Ingen tror väl på allvar att någon avstår från en flygresa på grund av dessa 80 kr? Flygskatten låter mera "som om" vi gör något konkret för att hejda uppvärmningen, lite nedlåtande brukar det kallas för plakatpolitik. Å andra sidan kan man förstås hävda orättvisan i det hela då flyget hittills varit befriade från miljö- och klimatpålagor. Det jag önskar är att våra styrande både nationellt och globalt äntligen vågar tala ur skägget och faktiskt berätta för allmänheten hur allvarlig situationen är, en situation som de inte har några lösningar till. Dagens Birger; http://schlaug.blogspot.se/2016/12/birdlif...iobranslen.html
sparvuggla
01-12-2016, 13:56
CITAT (Gunilla T @ 01-12-2016, 12:15)  Jag vet, ärligt sagt inte vad jag tycker om förslaget till flygskatt. Jag vet inte vad man vill uppnå med det, var det 80 kr eller nå´t sånt på inrikesflyg. Ingen tror väl på allvar att någon avstår från en flygresa på grund av dessa 80 kr? Flygskatten låter mera "som om" vi gör något konkret för att hejda uppvärmningen, lite nedlåtande brukar det kallas för plakatpolitik. Å andra sidan kan man förstås hävda orättvisan i det hela då flyget hittills varit befriade från miljö- och klimatpålagor. Det jag önskar är att våra styrande både nationellt och globalt äntligen vågar tala ur skägget och faktiskt berätta för allmänheten hur allvarlig situationen är, en situation som de inte har några lösningar till. Dagens Birger; http://schlaug.blogspot.se/2016/12/birdlif...iobranslen.htmlJa, man kan jämföra med hur hårt bilismen beskattas. Inte rätt att flyget slipper undan helt.
CITAT (Gunilla T @ 01-12-2016, 12:15)  Jag vet, ärligt sagt inte vad jag tycker om förslaget till flygskatt. Jag vet inte vad man vill uppnå med det, var det 80 kr eller nå´t sånt på inrikesflyg. Ingen tror väl på allvar att någon avstår från en flygresa på grund av dessa 80 kr? Flygskatten låter mera "som om" vi gör något konkret för att hejda uppvärmningen, lite nedlåtande brukar det kallas för plakatpolitik. Å andra sidan kan man förstås hävda orättvisan i det hela då flyget hittills varit befriade från miljö- och klimatpålagor.
Dagens Birger; Halaj! Det kan vara taktik. Har man väl baxat skatten över tröskeln kan man ju smyghöja den lite då och då, när alla tittar åt ett annat håll. Birger; jo, jag minns någon på SLU som hade räknat på det där med biobränsle, för länge sen. Hela Sveriges yta skulle åtgå till att föda Sveriges behov av bränsle. //T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|