Sidor: 1, 2
Mjärden
Det senaste förslaget till att förhindra att de som fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd kommer från KD och innebär att de skall förses med fotboja. Det är egentligen ett mycket bättre förslag än Ungernmodellen med rymningssäkra läger frågan är bara hur man skall undvika att de tar av sig fotbojan ?

ps. Värst är ju "den rödhåriga" som vill att obegränsat antal människor skall få komma till Sverige ! thumbdown.gif
Gossen Ruda
Fotboja kan knappast hjälpa. den fungerar bara på kort avstånd. Vilken rödhåriga?
Huggorm
Intressant tanke men fotbojor är dyra och det kommer krävas tiotusentals. Dessutom lär många förstöra fotbojan och då är vi tillbaka där vi är nu.

"Den rödhåriga" är antagligen Annie Lööf
Tapio
CITAT (Mjärden @ 14-04-2017, 00:06) *
ps. Värst är ju "den rödhåriga" som vill att obegränsat antal människor skall få komma till Sverige ! thumbdown.gif

Halaj!

Den här är ju väldigt konstig.
Att Annie Lööv förespråkar fri invandring verkar ha nått de breda folklagren. Men vad som tydligen inte har ”följt med” är förbehållen i hennes förespråkande:
Invandrarna ska inte få några pengar. De får klara sig själv bäst de kan. Inte heller skall boende ordnas åt dem.
Hyresrätter är det årslånga köer till. Bostadsrätter kostar pengar.
Så det som återstår för en flykting med lite pengar är att köpa en pressenning eller att lägga sig under en gran att sova.

Nog kan man vara generös mot flyktingar under sådana premisser...

//T

p.s jag minns inte var jag läste detta, minnet sviker mig, så om jag har fel, så rätta mig gärna!
Gossen Ruda
Jag blev ocksåförvånad och undrande vem som var den rödhåriga. Jag uppfattar inte Lööf som överdrivet invandrarvänlig, inte som MP.
Mjärden
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2017, 19:28) *
Jag blev ocksåförvånad och undrande vem som var den rödhåriga. Jag uppfattar inte Lööf som överdrivet invandrarvänlig, inte som MP.

Mp kan tänka sig fotboja, men bara på dem som är presumtiva terrorister - hur ser man det ?????
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 15-04-2017, 23:39) *
Mp kan tänka sig fotboja, men bara på dem som är presumtiva terrorister - hur ser man det ?????

Bra fråga. En annan bra fråga är hur en fotboja skulle kunna hjälpa? Det är inga problem för den som vill avvika att göra det och problemet är ju att hitta avvikare.
malarmaster
förstår inte heller resonemanget med fotboja.Får du ett avvisningsbeslut mister du samtidigt det ekonomiska biståndet och bostad du får vilket innebär att du saknar address. Utan en fast punkt funkar inte en fotboja.
ge fotboja till en presumtiv terrorist??!! Om man utgår från att individen tänker begå terrorbrott bör denne istället låsas in i väntan på transport ut från landet. Men som vanligt är MP politik oförståelig.
jag tror att man nu och framåt istället kommer att använda förvaring och snabbare uttransport i större utsträckning. Fotboja är verkligen inget bra förslag då det sannolikt funkar lika bra med att säga nu stannar du i detta rummet tills du bokat biljett hem.En del kommer att lyda,flertalet sticker o gömmer sig.
Huggorm
En elektronisk fotboja är enkel att ta av sig om man inte bryr sig om följderna. För en dömd brottsling blir det rymning om man gör det, men en utvisningsdömd asylsökare har inget att förlora. Som sagt är det vansinne med fotboja, om det nu inte är den gamla sorten i stål. Eller också får man ha elektroniska fotbojor med en liten sprängladdning som går av ifall någon försöker bryta sig lös. På ett ben kommer man inte så långt. Fast jag antar att det skulle räknas som inhumant whistling.gif
Mjärden
CITAT (Huggorm @ 17-04-2017, 21:21) *
En elektronisk fotboja är enkel att ta av sig om man inte bryr sig om följderna. För en dömd brottsling blir det rymning om man gör det, men en utvisningsdömd asylsökare har inget att förlora. Som sagt är det vansinne med fotboja, om det nu inte är den gamla sorten i stål. Eller också får man ha elektroniska fotbojor med en liten sprängladdning som går av ifall någon försöker bryta sig lös. På ett ben kommer man inte så långt. Fast jag antar att det skulle räknas som inhumant whistling.gif

Med sprängladdning på fotbojan blev det nog fler "minibombare" dvs förstadiet till självmordsbombare. Men gick det inte att tillverka en typ av fotboja som tex galärslavarna hade och som var väldigt svår att blir av med
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 18-04-2017, 23:09) *
Med sprängladdning på fotbojan blev det nog fler "minibombare" dvs förstadiet till självmordsbombare. Men gick det inte att tillverka en typ av fotboja som tex galärslavarna hade och som var väldigt svår att blir av med

Det kvittar, fotbojan passar bara för att hålla personer inom ett visst område. Lämnar man det området blir personen efterlyst och satt bakom galler, om och när han hittas. Det är just problemet att hitta avvikarna som förhindrar utvisningen. En fotboja fungerar på så sätt att en basstation noterar om bojan finns inom ett visst avstånd, några 10-tal meter. Det finns ingen GPS som talar om var i landet bojan finns för övrigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon